Kerronpa teille, mistä me pihistellään. Kertokaa te mulle!

  • Viestiketjun aloittaja Tykkään pihistellä :D
  • Ensimmäinen viesti
Tykkään pihistellä :D
- meillä ei käytetä vessa- eikä talouspaperia
- asutaan miehen kanssa yksiössä ja meinataan asua vielä ekan ellei jopa tokan lapsenkin kanssa, jos lapsia saadaan
- käytän samaa paitaa kolme neljä päivää
- omistan yhdet farkut (ja muita töihin sopivia housuja mulla ei ole)
 
En osta vaatetta kuin tarpeeseen. Tämä tarkoittaa ettei kovin muodikas ole kun tarvetta tulee monesti vaan uusiin sukkiin..
En käy kampaajalla.
Emme matkustele ulkomailla.
Ostan huonekalut ym.ensisijaisesti käytettynä. Jos en löydä sopivaa, niin vasta sitten uutena. Ostan tekstiilit ja huonekalut vain tarpeeseen.esim.nyt ostin pussilakanoita kun entisiin alkoi tulla reikiä..
Käyn pikasuihkussa ja sammutan hanan kun levitän shampoon tai ihonpesunesteen.
Lämmitämme puulla vaikka sähköpatterit ois helpompi vaihtoehto.
Kilpailutan sähkön ja vakuutukset sekä puhelin liittymät vuosittain/jokatoinen vuosi.


Vielä voisi kulkea työmatkat pyörällä, se on tavoite jossain vaiheessa.
Istuttaa marjoja omaan pihaan, kyhätä pieni kasvimaa/kasvihuone
Myydä vanhoja kamoja (nyt vain Lahjoitan ne pois kun en jaksa kuvata ja hinnoitella)
Suunnitella ruokaostoksia, vertailla hintoja
Tehdä enempi itse leipomuksia ja esim.villasukkkia tms. Tuunata huonekaluja ja kunnostaa rikkinäiset
 
viera.s
Kerään mustikoita, vadelmia ja sieniä pakkasen täyteen. Marjoilla saa korvattua ison osan talven hedelmäostoksista.

Sinulle sopii selvästi myös äitini pihistelyvinkit, joten niitäkin muutama. ;)

Suodatinpussin voi käyttää moneen kertaan, kaataa vaan vanhat purut pois ja laittaa uudet tilalle.

Suihkussa tietenkin ollaan minimaalisia aikoja, mutta pakollisenkin ajan alla on ämpäri tai vati, johon kertyy suurin osa käytetystä vedestä. Sillä voi vaikka huuhdella vessan kerran tai kastella kukkia, jos ei ole kovin pesuaineista.

Vessaa ei tarvitse huuhdella joka kerta kun käy pissalla, vaan lähinnä isomman hädän jälkeen.

Kaikki alle 10 km matkat kävellään tai pyöräillään, ei käytetä julkisia kulkuvälineitä, autosta puhumattakaan.

Sanomalehtipaperista (ilmaisjakelulehdet) voi taitella roskapussit. Mitään kauppojen muovikasseja ei tietenkään ostella, vaan käytetään kestokangaskassia.
 
Tykkään pihistellä :D
Vau, teen melkein kaiken kuten (Laura)! Ei kampaajaa, hana kiinni kun levittää shampoon... Jne! Puilla lämmittäminen tietty on eri, kun asutaan kerrostalossa.

Tosta tulikin mieleen, että käytän kaikkeen peseytymiseen Lactolineä (halpa pesuneste koko keholle), eli mulla ei oo erikseen suihkugeeliä, kasvojenpesuainetta, hoitoainetta jne., vaan käytän kaikkeen tota yhtä ja samaa.

Lisää:
- en meikkaa (en omista meikkejä)
- en käytä huuhteluainetta pyykinpesussa
 
Tykkään pihistellä :D
Ihana lista, viera.s! Ja arvaa mitä? Mä toimin just noin :D No, suodatinpusseja ei kulu ollenkaan, koska en juo kahvia. Ei oo edes keitintä :D Ja vessan vedän kyllä joka kerran jälkeen enkä suihkuvettä kerää talteen, mutta muuten kyllä osu ja uppos!
 
HippuTAR
Ei matkustella ulkomailla.
En meikkaa enkä lakkaa kynsiä.
En käy parturis.
Ostan harvoin vaatteita.
En osta koruja.

Se vaan et asiat ois noin vaikka voittaisin lotos :D.

En oikeesti tällä hetkellä osaa sanoa mitään. Siis mitään sellaista jonka jättäisin tekemättä tai tekisin erilailla rahaa säästääkseni.
 
meillä ei ole vesivessaa (säästy noin 12000e kun ei tartte murehtia noita viemäriliittymiä)
lämmitys pelkällä puulla
marjat ja sienet ja omenat kerään ja pakastan
kasvimaalla kasvaa jotain. eniten käytettyjä eli salaattia ja sipulia. herneitä yms kesäherkkuja
käyn vain lähikaupassa jossa ei voi tehdä heräteostoksia
kaikki huonekalut ostettu käytettynä (pääasias antiikkia)
suurinosa vaatteista käytettyjä
ei turhia ulkovaloja ja sähkölaitteita (vuosikulutus omakotitalossa 2000kWh)
suihkussa käyn pääasiassa urheiluharrastusten yhteydessä. käydään myös paljon uimahallissa. samalla reissulla pääsee pesulle, voi harrastaa liikuntaa ja viettää laatuaikaa perheen kanssa
kaikki remontit yms tehdään itse. myös autoon. jos jotain tarttee niin oravannahkakauppaa naapureiden kanssa.
keitän vain pannukahvia
kesällä otan kaiken veden talteen. kerrän käytetyllä uima-allasvedellä kastelee monta metriä kasvimaata. ja tiskata voi sadevedelläkin. samoin itsensä pestä.
 
tää on vain tapa elää. jos voittaisin lotossa miljoonan niin en ostais esim uutta autoa. tai merkkivaatteita. en tarvitse. ja kun menee vähemmän rahaa elämiseen niin voi tehdä vähemmän töitä joten jää paljon enemmän vapaa-aikaa johonka taas voi sitä rahaa vaikka enemmän sit pistää. ja tarkotan tällä et tykätään esim rempata niin säästetään rahaa jotta voidaan rempata eikä tartte ottaa siihen lainaa. tai voidaan käydä vaik ulkomailla aika äkkilähdöillä kun aina on säästössä kymppi tai kaks.
 
Tykkään pihistellä :D
Mulla ihan sama kuin millionnea-nimimerkillä. Juuri tuo, että voi tehdä vähemmän töitä, koska henk.koht. oon ihan naatti, jos teen viisipäiväistä työviikkoa. Elämästä katoaa ilo, ei jaksa tehdä mitään eikä ole aikaa tehdä mitään. Me tykätään miehen kanssa säästää matkusteluun :)
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Spencer Hastings
- Ei osteta eikä omisteta mitään turhaa. No kirppareilla saattaa lipsua, mutta ne jotka osoittautuvat huonoiksi vaatteiksi tai turhiksi tavaroiksi menee heti takaisin kiertoon. pyydän ja saan niistä saman hinnan lähes aina, eli +-0. Eli siis kirppistelen ensisijaisesti kaikki vaatteet, huonekalut ja kodin tavarat
- Meillä on ihan itsestäänselvyys, että vettä ei lotrata eikä valoja ja elektroniikkoja seisoteta päällä
- Marjastan ja sienestän syksyllä itse ja kyselen sukulaisten ja kavereiden kavereiden kaimojen hirvi- ja metsästysporukoilta halvempaa lihaa, tänä jouluna saatiin yht. 3.6kg hirveä ilmaiseksi. Muuten meillä ei ostetakaan lihaa, vaan syödään kasvispainotteisesti ja aika tiiviisti kauden mukaan.

Hmm.. kyl me käydään myös ulkona syömässä, kahviloissa ja matkustetaan ulkomailla. Mut noi on tollasia arjen normaaleja juttuja, joilla säästää kans. Periaatteessa ekologisempaan elämään yrittämällä sitä säästöä tulee huomaamatta.
 
Mä en halua tehdä elämästäni kurjempaa pihistelemällä jossain suodatinpusseissa, vessa- tai talouspapereissa. Turha sitä rahaa on hulluna säästellä kun käärinliinoissa ei ole taskuja. Arvostan mukavuutta, lämpöä, puhtautta ja arjen vaihtelua esim matkustamisen parissa.
 
Ei matkustella ulkomaille, suihku kiinni kun vaahdotan shampoota/ suihkusaippuaa, harvoin pitkiä suihkuja enkä käy parturissa.
Pienemmät matkat kävelen, bussilla sitten pitemmät matkat ja jos on enemmän pakkasta.
Ei omisteta autoa.
 
"sini"
Me "pihistellään" vaatteissa, kosmetiikassa, sisustuksessa yms. Eli meillä ei ole muotivaatteita (ikinä en maksasaisi esim. farkuista yli 30€), käytän edullisia meikkejä, pesuaineita, koti on sisustettu lähinnä kierrätystavaralla, tapetitkin on varmaan 20 vuotta vanhat.

Rahat meillä menee elämyksiin, matkusteluun, ravintolaan, teatteriin yms. Ja tietysti terveelliseen, tasapainoiseen ruokaan.
 
Tykkään pihistellä :D
Tämä juuri on erona esim. Bitchin kokemusmaailmaan... Mulle pihisteleminen ei ole kurjuutta. Mulle kurjuutta olisi kokopäivätyössä raataminen, että voisin kustantaa semmoisen elintason, johon sisältyy kaikkea, mitä en edes halua. Eli niitä merkkivaatteita, sisäfileeillallisia, DVD-, bluray- ja wii- ja Playstation-laitteita, kampaamokäyntejä ja -tuotteita, oma auto, you name it. En haluaisi mitään noista edes miljonäärinä :)
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
"viiden äiti"
Minä pihistelen ostamalla vaatteet sekä paljon sisustus- ja käyttötarvikkeita kirpputorilta, huutonetistä ja nettikirppareilta. Alennusmyynnit ovat mun juttuni, koska en raski ostaa mitään täydellä hinnalla. Ruokapuolella vertaillaan ja ostetaan kilohinnaltaan edullisempaa eli usein kaupan ns. omia tuotteita. Huonekalut on hankittu käytettynä ja tykkään romuromattisista ja TOSI vanhoista talonpoikaistyylisistä huonekaluista ja -esineistä. Tietenkin sitten myyn pieneksi jääneitä ja muuten "ei sopivia" tavaroita pari kertaa vuodessa kirpparilla ja huutonetissä. Näin talous pysyy suurinpiirtein tasapainossa ja lapsille on varaa ostaa jotain, esim. ajokortti, ulkomaanmatka tms.
 
Tykkään pihistellä :D
Hyvältä kuulostaa :)!

Mitenkä te, jotka ostatte myytte vaatetta ja muutakin kirpparilla, pääsettekö omillenne? Kun monestihan kirppispöydän vuokraaminen maksaa? Vai onko olemassa jotakin ilmaispaikkoja?

Kerron vielä yhden tavan, jonka juuri hoksasin... Jos olen yksin kotona, käyn vessassa ovi auki, jolloin makkarin puolelta tulee päivän- tai lampunvaloa sen verran, ettei tarvitse sytyttää vessan lamppua :D
 

Yhteistyössä