Kerrostalo vai rivitalo?


Meillä 6kk vauva. Ihastuimme yhteen kerrostaloasuntoon Espoossa. Nyt asumme Hgin keskustan tuntumassa puistomaisella seudulla. Pohdimme vain sitä, että pitäisikö meidän ostaa rivari/paritalo? että teemmekö tollon työn jos menisimme edelleen kerrostaloon? Eli millasta asuntoa suosittelisitte meille? Kuinka tärkeäksi esim. oma pikku piha muodostuu lapsen kasvaessa?

Pikaisia vastauksia! Kiitti!
 
Moi! Ainakin maantasalla asuminen on paljon helpompaa lapsen kanssa ja jos enemmänkin lapsia aikoo "hankkia" niin kyllä se on niin helppoa kun oven aukaiset niin oot ulkona. Ja oma piha... Meillä kun oli jossain vaiheessa aika iso oma piha, niin sitä kyllä tuli käytettyä, mutta nykyisessä on tosi pieni piha ja leikkipaikka on siin etupihalla niin en usko että omaa pihaa tulee paljon käytettyä mutta se on ihan makuasia, mistä tykkää. Tietysti se oma piha on siinä mielessä kiva että uskaltaa siihen päästää lapsen/lapset hetkeksi yksinkin, kun taas yleiselle pihalle ei meillä ainakaan näe niin hyvin. Rivari on siis minusta helpompi, tai kerrostalo jos on asunto maantasalla =)
 
Rivitalon kannalla olen. Itse asuimme ennen lapsen syntymää hissittömässä kerrostalossa toisessa kerroksessa. Nyt rivitaloasukkina olen todella tyytyväinen että muutimme tähän! Oma piha keinuineen ja hiekkalaatikkoineen on kovassa käytössä 1,5 vuotiaalla. Meillä tosin kakstasoratkaisu eli pihalle ei ihan oven avauksella pääse kun sisääntulo alakerrassa. Toimii silti hyvin enkä vaihtaisi kerrostaloon. Makuasia kaiketi, ja ainahan jotain pieniä epäkohtia löytyy vaikka asuisi missä :)

Melkein sanoisin niin, että kyllä sen tietää ja tuntee kun "se oikea" asunto osuu kohdalle oli se sitten omakoti- rivi-, pari- tai kerrostalo.
 
Hmm.. se on vähän kakspiippunen juttu. Me asuimme ennen kerrostalossa ja muutimme rivariin lapsen syntymän jälkeen. Kerrostalomme oli tosi rauhallinen ja siellä sai omissa oloissaan olla ilman naapureiden metelöintiä, tosin talo oli uusi ja hyvin eristetty, ei kuulunut mitään meille vaikka jollain oli bileet. Ja parvekkeella pystyi olemaan vaikka alasti, sinne ei kukaan mistään nähnyt. Nyt rivarissa toinen naapurimme on suoraan sanottuna mulkku, ja rivarissa naapurista ei niin pysty olemaan erossa. Hänen pihansa on meidän makkarin ikkunan vieressä, ja kaikki möykkä kuuluu meidän makkariin suoraan. Tyyppi istuu iltaa myöhään varsinkin kesällä kavereineen takiksellaan ja milläs sen kiellän. Ollaan pyydetty olemaan hiljempaa kun lapsi nukkuu mutta ei voida mitenkään kieltää puhumasta kovaan ääneen esim. klo 9 illalla, lapsi kuitenkin silloin jo nukkuu ja siihen helposti herää.

Eli rivari ei niin taivas välttämättä ole, kyllä me tykättiin kerrostalosta enemmän. Mutta se taas riippuu naapureista, toisella puolella meillä on aivan ihana naapuri ja jos molemmat olisivat sellaisia - mikäs täällä olisi asuessa!

Seuraava asunto on ehdottomasti omakotitalo tai miksei kerrostalokin.
 
Jos kerostalossa on hissi ja suojaisa piha niin en näkisi miksei kerrostaloon voi muuttaa. Mutta jos ei ole hissiä asuntonne on kolmannessa kerroksessa ja piha on parkkipaikkaa.. Niin en suosittele ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kurkku:
Jos kerostalossa on hissi ja suojaisa piha niin en näkisi miksei kerrostaloon voi muuttaa. Mutta jos ei ole hissiä asuntonne on kolmannessa kerroksessa ja piha on parkkipaikkaa.. Niin en suosittele ;)
Samaa mieltä. Ja tietysti riippuu myös siitä kuinka paljon itse kaipaa sitä omaa pihaa/rauhaa. Ja seudusta tietenkin myös. Itse asumme rivitalossa, ja hissittömän kerrostalon jälkeen se on oikeaa luksusta. Ja oma piha on meidän lapsille ainakin todella tärkeä.

 
Vähän riippuu...Itse asun omakotitalossa, joten en oikein tiedä kummastakaan. Rivarissa on se etu, että on nopeasti pihalla ja oma rauha. Mutta kerrostaloon joskus haikailen. Voi tuntua hullulta, jos on niin hyvin pullat uunissa, että asuu omakotitalossa tosi lähellä Helsingin keskustaa. Mutta kerrostalossa, joka on uusi, hyvä äänieristys ja tilava hissi vois silti olla aika hieno juttu. Pihassa olis lelut ja välineet lapselle ja ennen kaikkea leikkikavereita. Meillä ainakin omakotitaloalueella kaikki pihavälineet keinut yms pitää itse hommata eikä ole leikkikavereita ellei niitä tee itse. :) Onkin siis tehty oikein urakalla. Mutta itse näen kerrostalossa paljonkin hyviä puolia. Rivariin en haluaisi, olen kuullut kauhujuttuja, et just rivareissa on enempi hankaluuksia naapureiden kanssa kuin kerrostalossa. Lisäksi olen kuullut, että kun perusparannukset jaetaan vain muutaman rivariasukkaan kesken ja maksetaan lainalla niin yhtiövastike voi nousta jopa 800 euroon. Siis vaikka rivariasunto on oma! Näin kävi ainakin kaverille, kun rivari otti kattosaneeraukseen velkaa.
 

Yhteistyössä