kertoisiko joku inseminaatiosta...

Jos munarakkulatuotanto on naisella itsellään heikko, otetaan tueksi hormonihoidot joko tabletteina tai pistoksina (esim. Clomifen -tabletit, Menopur-pistokset, Puregon-pistokset tms.) tai molempia eli kasvatetaan rakkula tai pari inseminaatiota ajatellen. Tietenkin, jos on omaa tuotantoa niin tukea ei tarvita lääkkeistä.

Tilannetta/kehitystä seurataan ultraamalla ja kun munarakkulat ovat määrätyn kokoisia (yleensä noin 15mm) määrätään päivä, jolloin pistetään irroituspiikki (Pregnyl) ja yleensä pari päivää pistämisestä tehdään inseminaatio.

Varsinainen inseminaatio ei vie kuin pari minuuttia. Mies vie paria kolmea tuntia ennen toimenpidettä spermapurkin, jonka jälkeen sperma pestään eli käytännössä jäljelle jää hyvälaatuiset. Inseminaatiossa sperma viedään naisen kohtuonteloon ja se on sitten siinä. (Toki yleensä ennen inssiä ultrataan ja vilkaistaan tilanne irtoamisen suhteen, olen ymmärtänyt, että paras tilanne on, jos rakkula on jo puhjennut.) Toimenpide ei tunnu yhtään enempää kuin esim. papa-koe (omasta mielestäni ei tuntunut sitäkään).

Minulle on siis tehty kaksi inssiä ja molemmista on raskauduttu. Toinen meni kesken ja toista odotellaan paraikaa.<br><br>
 
Ei mitään. Monesti nuo hoidot ja termit on vähän kadoksissa. Kaikki tapahtuu nopealla syklillä ja pidetään itsestään selvänä, että ihmiset tietävät jo asioista etukäteen... Itsellä ainakin oli välillä sellainen olo, kun hoidot alkoivat rullaamaan. Mitään ei kerrottu ellei itse kysynyt :(
 

Yhteistyössä