Kertokaa kaikki kokemuksenne spinaalista

Mietin, uskaltaisinko ottaa sitä seuraavaan synnytykseen. Jostain syystä kammoan ajatusta, mutta enää en jaksa kestää kivuliasta synnytystä.

Haluaisin sen siis hetkeä ennen ponnistamista, että se auttaisi siihen. Onko kellään tästä kokemusta? Miten ponnistaminen onnistui, tunsitko supistukset, oliko ponnistamisen tarvetta?

Entä on puudutuksesta ollut haittaa vauvalle? Sydänäänten laskua ym.

Menitkö miten turraksi? Haaveenani olisi synnyttää polvillaan, onnistuukohan spinaalin vaikutuksen alaisena?

Kiitoksia todella paljon, jos jaksat vastata.
 
En ole synnyttänyt itse koskaan - ikävä kyllä - mutta muuten on kokemusta spinaalista leikkauksen yhteydessä. Sen kokemuksen perusteella tulen kyllä itse harkitsemaan tarkaan, mitä puudutuksia suostun ottamaan jos joskus synnytyssaliin koskaan pääsen. Eli mulla on luonnostaan alhainen verenpaine, jota spinaali laski entisestään. Seurauksena kamala pöhnä ja pelkkää oksentamista monta tuntia. Eli jos vastaava tapahtuisi synnytyksestä, niin en tiedä, olisiko spinaalista mitään apua sinällään, kun kaikki voimat ja energiat menee oksentaessa. Mutta tää oli vaan mun kokemus eli en väitä, että sulla tai kenelläkään muulla on näin!

Ja sen verran noista jaloista, että mulla ainakin jalat heilui eli pystyin liikuttamaan niitä vaikka oli spinaali ja muuten puutuneet paikat. Ihmettelin tätä ja pelkäsin, että puudutus ei pidäkään kun kerran pystyn liikuttamaan jalkoja, mutta kipuja ei kyllä ollut. En tosin tiedä, olisinko pystynyt povillaan olemaan, kun en kuitenkaan jalkojani tuntenut....
 
Halusin ja sain spinalin toisen lapsen synnytyksessä. Minusta kaikkien selkään laitettavien puudutusten laittaminen on tosi inhottavaa. Tuntuu kuin joku tosiaan sorkkisi jonnekkin kaikkein pyhimpään. Sen kestää kuitenkin:). Puudutus vaikutti lähes samantien niinku tarkoituskin on. En tuntenut mitään kipua ja koko alavartalo kuin katosi. Tuon tunnottomuuden takia vähän epäilen että onnistuneeko polvillaan synnyttäminen. Itse en ois ainakaan mitenkään pystynyt!

Minä aloin ponnistaa juuri kun puudutuksen vaikutus lakkasi. En siis tunenut supistuksia enkä minkäänlaista tarvetta työntää lasta ulos. Ainoa hyöty spinalista oli että sain hetken hengähtää kivuilta kun taas tuskalla työnsin pojan maailmaan.
 
sain spinaalin keisarileikkauksen yhteydessä. en pystynyt liikuttamaan itseäni vyötäröstä alaspäin enkä myöskään tuntenut mitään. en ottaisi spinaalia alatiesynnytyksessä juuri tuon alavartalon kontrollin menetyksen takia.
 
Spinaalipuudutus vaikuttaa jokaisella eri tavalla. Minulla puutui kyllä alakroppa, mutta ei tunto silti kokonaan hävinnyt. Supistuksetkin tuntui, mutta vain vähän. Selkäydinpuudutukset yritetään ajoittaa niin, ettei puudutusta olisi paljon jäljellä ponnistusvaiheessa.

Olen saanut spinaalipuudutuksen kaksi kertaa ja aion ottaa sen kolmannessakin synnytyksessä. Suosittelen lämpimästi. Mielestäni "parempi" vaikutus kuin epiduraalilla, koska spinaalin vaikutus alkaa heti.
 
Mulla ei kolme viikkoa sitten synnytyksessä spinaalista ollut mitään apua. Ei myöskään kohdunkaulanpuudutteesta. Ei vähentäneet kipua yhtään. Vauvalla tarjontavirhe, synnytys pysähtyi 8 cm:iin ja siitä sektioon. Siellä laittoivat epiduraalin, joka vei tunnon navasta alaspäin. Olin erittäin pettynyt kivunlievitykseen ja synnytyskokemus oli huono. Kätilö epäili, että kipuni oli niin suuret, ettei puudutteet auttaneet sen takia. Onneksi vauvalla on kaikki hyvin :heart:
 
Mulla spinaali vei supistuskivut kokonaan ja oli tosi vaikea ponnistaa kun en tiennyt koska supistus tulee. Mulle spinaali laitettiin kun olin jo 8-9 cm auki. muuten ihan positiivinen kokemus siitä kun ei ollut kipuja, pystyin seisomaan ja yritin ponnistaa seisaaltanikin, poika syntyi lopulta imukupin avustuksella.
 
Minun kokemukseni spinaalista on myönteinen. Spinaali laitettiin kun olin noin 8 cm auki. Aluksi tuntui, ettei auttanut yhtään ja kivut vain paheni, mutta noin puolentunnin kuluttua alkoi helpottaa. Spinaalin teho oli suurimmillaan ponnistusvaiheessa, joka ei spinaalin vuoksi sattunut lainkaan. Naureskelinkin siinä kätilölle ja miehelleni, että mitäs tämä nyt on, kun ei yhtään satu. Synnytys eteni spinaalin laiton jälkeen hyvin ja nopeasti. Supistukset tunsin todella vaimeina tai en ollenkaan, mutta onneksi kokenut kätilö osasi aina sanoa, että koska pitää ponnistaa. Lapselle ei spinaalin käytöstä ollut haittaa (sydänäänet yms. ok). Spinaali kyllä puudutti todella tehokkaasti, mitä joku voi pitää haittapuolenakin, koska en tosiaan tuntenut oikeastaan yhtään mitään. Synnytin kyljelläni maaten, mutta olisin ehkä pystynyt nousemaan polvillenikin. Sitä en tiedä, olisiko polviasento ollut muuten sallittava vaihtoehto. Minulla spinaalin teho kesti jonkin aikaa vielä lapsen syntymän jälkeenkin ja tikit saatiin laitettua ilman erillistä puudutusta.
 
Mulla ollu kahessa synnytyksessä spinaali ja oli kyl hyvä :) tunto lähti aika lailla kokonaan. esikon synnytyksessä sain spinaalin joskus 4-5cm tienoilla ja se vaikutti heti.kivut lakkas ja synnytys eteni hyvin...ei menny kauaa kun sai alkaa ponnistaa vauvaa ulos,mut en mä paljo mitää tuntenu. ei siis ollu mitään ponnistamisen tarvetta...ehkä aavistuksen verran tuli jotain paineen tunnetta,mut aika tunnoton olin. sit kakkosen synnytyksessä ehdin just saada spinaalin ku pitiki alkaa ponnistamaan. sillon tuntui valtavaa jyräämistä alamahalla ja tuntoo oli enempi mitä edelliskerralla,mut hyvin auttoi eikä todellakaan tarvinu kipuja kärsiä. ponnistustarvetta oli tosi vähän sillonki,ei paljo miltään tuntunut mut vauva syöksyi pihalle parilla punnauksella :D Positiivisia kokemuksia spinaalista kyllä on,tehokas oli. nii ja juu tokan synnytyksen jälkee ku se spinaali vaikutti viel nii paljo vauvan synnyttyä niin suihkuun mennessä kävely oli vähän huteraa :eek: ei meinannu jalat totella ja hieman veltto olo,mut muuten hyvä.
 
Mä sain kummassakin synnytyksessä spinaalin. Sain sen 1-2h ennen ponnistusvaihetta ja oli kyllä luksusta, kun en niitä loppusuoran supistuksia olis kestäny millään. Kummassakaan en ponnistusvaiheessa tuntenut supistuksia, mutta kätilö katsoi käyrältä aina kun supistus tuli ja käski ponnistaa. Oon tosi tyytyväinen tohon puudutukseen, kun ei tuntunut kipua ollenkaan!
Pystyin kyllä liikkumaan sängyllä, mutta en tiedä olisko onnistunut polvillaan oleminen.
Tokassa synnytyksessä spinaalista tuli ihan järkky kutina vatsaan. Sain olla raapimassa koko ajan eikä tuntunu helpottuvan millään. Mutta sitä vaan nauro asialle, eikä enää ollu itkun partaalla kivusta. :D
 
Minulla spinaali toimi toivotulla tavalla,synnytys oli nopea (n.4h) ja ajoitus oli saannin suhteen oikea,kivut hävisivät kokonaan ja pystyin kontrolloimaan itseni koko ponnistuksen (6min) ajan.
Supistukset tuntuivat paineena ja itse ponnistus kipua en tuntenut lainkaan.Ainut miinus jonka koin spinaalista oli n.tunti synnytyksen jälkeen alkanut ihon kihelmöintija hirvittävä vilu.
Niin ja sain puudutetta vain puolikkaan annoksen koska ponnitus oli niin lähellä.
 
Mullakin on spinaalista pelkästään hyvää sanottavaa.. Se laitettiin mulle aika loppuvaiheessa, ja kivut loppui heti! Enkä mäkään tuntenu mun koko alavartaloa ollenkaan, enkä supistuksia, eikä tullu siis ponnistuksen tarvettakaan! Mulle myöskin kerrottiin, koska tulee supistus, ni sit ponnistin! Se olikin nopee; 7min! :) Mulle ainakin sopi tosi hyvin!!
 
Sain spinaalin tunti ennen ponnistusvaihetta. Tuntu että oisin voinu vaikka nukkumaan laittaa samantien :LOL:

Ponnistuksen tunnetta se ei onneksi vieny pois. Aijon myös seuraavassa synnytyksessä ottaa spinaalin =)
 
Sain spinaalin tokassa synnytyksessäni. Se oli mielestäni todella hyvä!! Suppareiden kipua se ei lievittänyt yhtään, mutta puudutti koko lantion navasta alaspäin kokonaan, enkä tuntenut mitään kun vauva tuli ulos! Pystyin ponnistamaan hyvin ja tunsin supparit. Jalat olivat vähän puutuneet, eikä niitä pystynyt kunnolla liikuttamaan about 15min synnytyksen jälkeen, mutta tunto palautui nopsaan.
 
Toisessa synnytyksessäni otin lopulta spinaalin, kun supistukset tulivat taukoamatta enkä enää jaksanut. Pistäminen ei tuntunut miltään ja vyötäröltä alaspäin puutui kaikki samantien aivan täysin. Puutuminen pisteli jonkinverran jalkoja. Ponnistaminen oli sikäli hankalaa, että piti katsoa käyrältä milloin supistus tuli, koska minulla ei ollut siitä harmainta hajuakaan.
 
MUlla myös toisessa synnyyksessä laitettiin spinaali ja tunto katos täysin vyötäröstä alaspäin ja mulla laski verenpaine niin alas et olin loppu synnytyksen melkein kuin sumussa ja viel seuraavan päivänkin huimasi!
 

Yhteistyössä