kertokaa kokemuksianne..

meillä miehen kanssa ennestään 2 lasta. kolmatta kaivattu ja yritetty jo 2 v, tuloksetta. tutukimuksissa mies täysin ok. mutta minulla tulehduksen jäljiltä munatorvet tukossa. luomusti vauvaa siis turha toivoa. ivf ilmeisesti ainut vaihtoehto. haluaisinkin kuulla muilta joilla myös ainoastaan torvet tukossa niin mitkä mahdollisuudet hoidolla tulla raskaaksi? jotenkin on sellainen käsitys että munatorvien tukos on ns. lapsettomuus vioista helpoin, jolla vauva saadaan hyvin ivf hoidolla alulle? kertokaa kokemuksianne! helpottaisi kuulla miten muilla on mennyt?
 
Heips!

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta yhdellä tutullani oli tilanne sellainen että oli aikanaan sairastellut munasarjatulehduksia, jonka johdosta putket oli menneet tukkoon. Heillä ensimmäinen ivf tuotti tuloksen. Eli toivoa on =) Itselläni on sellainen tilanne että toinen munanjohdin on mahdollisesti tukossa, toinen on varmasti auki. Tämä todettiin laparoskopiassa kesäkuussa. Sen lisäksi en ovuloi luomusti joten syön clomeja. Nyt kuitenkin hirvittää kun johtofollit ovat aina kypsyneet sillä mahdollisesti tukkeutuneella puolella. Mutta olen varma että jos joudumme rankempiin hoitoihin, tulosta syntyy sitten viimeistään ivf:llä. Eli sulla on mielestäni erittäin hyvät mahdollisuudet raskautua. Saanko vielä sen verran kysyä, että mikä tulehdus on aiheuttanut munanjohdin tukkeet? Itse olen ihan hoomoilasena koska en tietääkseni ole sairastanut mitään tulehdusta (tai sitten se on mennyt totaalisesti ohi) eikä ole ollut sukupuolitautejakaan...
 
Sulla on todella hyvät mahikset raskautua, kun lapsia jo ennestäänkin =) Olet siis hedelmällinen. IVF-hoitoon mennessä ei haittaa jos kaikki röörit olis tukossa, sillä munasolut kerätään eli punktoidaan kun ne ovat sopivan kokoisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja taru82:
Heips!

Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta yhdellä tutullani oli tilanne sellainen että oli aikanaan sairastellut munasarjatulehduksia, jonka johdosta putket oli menneet tukkoon. Heillä ensimmäinen ivf tuotti tuloksen. Eli toivoa on =) Itselläni on sellainen tilanne että toinen munanjohdin on mahdollisesti tukossa, toinen on varmasti auki. Tämä todettiin laparoskopiassa kesäkuussa. Sen lisäksi en ovuloi luomusti joten syön clomeja. Nyt kuitenkin hirvittää kun johtofollit ovat aina kypsyneet sillä mahdollisesti tukkeutuneella puolella. Mutta olen varma että jos joudumme rankempiin hoitoihin, tulosta syntyy sitten viimeistään ivf:llä. Eli sulla on mielestäni erittäin hyvät mahdollisuudet raskautua. Saanko vielä sen verran kysyä, että mikä tulehdus on aiheuttanut munanjohdin tukkeet? Itse olen ihan hoomoilasena koska en tietääkseni ole sairastanut mitään tulehdusta (tai sitten se on mennyt totaalisesti ohi) eikä ole ollut sukupuolitautejakaan...

sairastin selittämättömän munanjohdin tulehduksen jonka seurauksena ne on täysin tukossa! ei löydetty mitään sukupuolitautia tms.. tosiaan aikaisemmat 2 lasta ovat tärpänneet heti ja nyt 3 yrittäessä on mennyt jo yli 2 vuotta. melkoinen shokki oli kun kuulin että putket on tukossa ja ainut vaihtoehto on ivf. mutta nyt vaan epäilen että sillä onnistuminen on varmaan aika epätodennäköistä, vaikkakin voisi olettaa että meidän nuori ikä 27v ja aiemman raskaudet voisivat hieman lisätä onnistumis mahdollisuutta! tai sitten kaikki ivf hoidossa olevat ovat syystä huolimatta samalla viivalla onnistumisen kanssa..
 
Kyllä mä jaksan uskoa että onnistutte ivf:llä. Onnistumisprosenttihan siinä oli muistaakseni 30-40% per hoito. Liekö sitten mullakin ollut joku tulehdus, muistelen vaan että viime kesänä mulla oli keskellä kiertoa tosi kovat alavatsakivut, ( muistan tämän siksi että olimme veneilemässä ja se reissu oli yhtä tuskaa) + olisiko ollut jopa sama kierto kun sain elämäni ensimmäisen ja tähän asti viimeisen järkyttävän yhdynnän jälkeisen kivun, ja silloin ei voinut olla kyse ovulaatiosta koska en ole luomuna ovuloinut 99% varmuudella sen jälkeen kun pillerit lopetin huhtikuussa 07. Oliko sulla minkälaiset oireet tulehduksen aikaan?

Veikkaisin että olet/olemme siinä mielessä hyvässä asemassa koska emme ole selittämättömiä, eli molemmilla on selkä syy minkä takia raskaus ei ala. Mitä olen tässä puolentoista vuoden aikana lapsettomuuteen tutustunut ja tutkinut, luulen että selittämättömissä tapauksissa ei ole sitä raskautta saatu aikaan hoidoillakaan. Ja kolme neljästä pariskunnasta ovat saaneet toivotun tuloksen hoitojen ansiosta joten toiveet on korkeat =)
 
En siis tarkoita että jos diagnoosi on selittämätön, tilanne olisi toivon raskauden suhteen :ashamed: Mutta tiedän pari pariskuntaa tuttujen kautta joilla ei ole todettu kummassakaan mitään vikaa mutta raskaus ei ole vaan alkanut. Joten ainakin teidät solut sopii keskenään kun on aikaisemminkin onnistunut :)
 

Kaikki ivf-hoidoissa olevat eivät ole samoilla viivoilla. Joillain voi olla niin, ettei munasoluja kehity juuri lainkaan tai niiden laatu on heikko, jolloin myös hedelmöittymisessä on vaikeuksia. Joillain voi olla vaikeuksia kohdun limakalvon kehittymisessä ja alkion kiinnittymisessä. Kuulostaa siis siltä, että teillä on hyvät mahdollisuudet, kun mitään näitä haittaavia tekijöitä ei ole.
 
moi. olipas tää sopiva ketju meitin tilanteeseen. vieläkin silti ihmettelen että miten nuo mun putket on tukkoon menneet... no, mutta mahdollista se näköjään on ilman s-tautejakin. höh.
mulla putket tutkittiin 8 vuotta sitten ja hyvin oli auki. inseminaatiot (4) ei silti onnistaneet vaan IVF:ään ryhdyttiin. Mulla kasvoi muniksia hyvin ja 11 hedelmöittyi! 2 siirrettiin ja loput pakkaseen. Ja niistä kahdesta tuli lapset. Lasten isän kanssa ollaan erottu; silloin oli hänessä enemmän vikaa. Tietenkin oletin että NYT OLIS PAREMMAT MAHIKSET, ku on uus miäs. mut eipäs ookkaan; kyllä onkin hyvä mäihä meikäläisellä. Silloin 8 vuotta sitten mä EN ovuloinut ollenkaan, MUTTA NYT OVULOIN! eli luulin että kaikki olis hyvin. just joo...
Kyllä mä uskon että IVF:llä on ihan hyvät mahikset raskautua, joskin tilanne on taas eri kuin silloin 8 vuotta sitten. Mulle tehtiin sektio ja pelkään että nyt se arpi vaikeuttaa alkion kiinnittymistä tai sit on jotain muuta häikkää... tai sit ei saada muniksii tai sit ne hedelmöity jne jne... juu - olen vähän muuttunut pessimistiseksi.... sori oma vuodatus.
 
dreamer78 muistan lukeneeni jostain että omat suolistobakteerit voisivat aiheuuttaa ko. tulehduksen jonka seurauksena munanjohtimet tukkeutuvat. Ja muistelisin että se voi myös olla synnynnäistä, mikä tosin tässä tapauksessa ei ole mahdollista. Mutta tuttavani kenen tuubat oli tukossa ei kommentoinut asiaa muutenkuin että munasarjatulehduksista johtuen, ja mun on hyvin vaikea uskoa että hällä ois mitään sukupuolitauteja ollut.. tiedä häntä sitten. Kertoi kuitenkin niin avoimesti tilanteesta että vaikea uskoa.
 
kiva kuulla kannustavia komentteja =) minua myös on todella hämmästyttänyt että mikä ihmeen tyulehdus jylläsi kun putket sai menemään tukkoon? meillä lapset jo 8 ja 6 v joten onhan tuossa ajassa tietysti kerennyt sairastaa ties mitä :( mulla ei siis tulehduksesta minkään valtakunnan oireita, vaan löytyi myöhemmin papa kokeessa, sattumalta.. epäilivät kovasti klamydiaa joka olisi muhinut oireettomana jo vuosikausia, mutta testi osoitti että näin ei ole. kävimme jo siis väestöliiton klinikalla päivittelemässä että miksiköhän ei kolmatta ala kuulua kun todellakin pojat tärppäsi aikoinaan heti kun lupa anneettiin tulla.. selvisi että putket totaalisen tukossa . yritin kovasti kysellä siellä lääkäriltä että mitkä mahikset on onnistua ivf:llä ja vaikuttaako siihen posiitivisesti se että minulla on jo aikaisempia raskauksia, joten olenhan hedelmällinen. mutta eipä tuo kauheasti lähtenyt kannustamaan, vaan antoi ymmärtää että kaikki hoidossa olevat,riippumatta lapsettomuuden syistä, ovat ns samalla viivalla? noh, en nyt sitten tiedä mitä pitäisi tehdä, olen paljon lueskellut täältä kyseistä hoidosta, mutta jotenkin tuntuu että monikaan ei sillä onnistu kovin herkästi :(
 
Sinuna ainakin lähtisin kokeilemaan, koska eihän siinä toisaalta ole mitään menetettävää. Rankkaahan se varmasti on kun omat hormonit ajetaan ensin alas ym. mukavaa, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olet kuitenkin siinä mielessä onnekkaassa asemassa että olet jo kahden lapsen äiti, vaikka tiedän ettei se varmaan paljon lohduta jos kolmatta kovasti toivoisi vielä syntyvän. Itse ainakin mahdollisesti lähden, jos ei nyt satu lievillä hoidoilla tärppäämään, korkein odotuksin ivf:ään. Ja jos näin on ettei silläkään onnistu, niin sit se on vaan nieltävä ja hyväksyttävä. Itselläni ei siis ole yhtään lasta.

Mieheni tuttavalla oli sellainen onnistumistarina, että olivat käyneet kaikki mahdolliset hoidot läpi eikä lasta tullut. Heidän heittyä kirveen kaivoon meni vuosi pari ja nainen tuli luomusti raskaaksi. Että ihmeitä totisesti tapahtuu. Työkaverini kertoi että hänen tuttavansa oli yrittänyt esikoista neljä vuotta, kummassakaan ei mitään vikaa. Toinen oli saanutkin sitten alkunsa todella nopsaan mutta se meni kesken. Ja kun he sitä toista sitten yrittivät uudestaan niin siihen menikin sitten viisi vuotta :whistle:
 

Yhteistyössä