Kertokaa minulle kaikkea paikasta nimeltä Lappeenranta!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tiedän siitä vain sen, minkä olen Wikipediasta lukenut. Millainen paikka on asua? Hyviä ja huonoja asuinalueita? Millaisia kauppoja yms. on? Kaikki tieto on tarpeen :) Mistä etsiä vuokra-asuntoja?
 
"Mie"
Kauppoja paljon ja lisää tulee :) Vuokra-asunnoista ei ole tietoa, Sammonlahden seutu kait huonomaineista aluetta? Venäläisiä turisteja paljon, toisia se ärsyttää mutta kaikkeen tottuu. Ihmiset mukavia, hyvät harrastusmahdollisuudet.
 
"..."
Ihana paikka.: rauhallinen ja kaunis kaupunki. Venäläisiä tosiaan paljon. Itse en ehkä muuttaisi skinnarila/sammonlahti-alueelle, muuten ei väliä. Kauppoja on paljon pienehköksi kaupungiksi, mutta niitä venäläisiähän sinne kaupoilla vedetäänkin. Muuttaisin itsekin sinne takaisin, jos elämäntilanne antaisi periksi. :)
 
"mie"
Vaikka siellä on paljon venäläisiä, niin kannattaa pitää mielessä se että he ovat niitä ketkä tuovat työpaikat Etelä-Karjalaan.
Venäläiset varmasti tuo tänne työpaikkoja,sitä en kiellä. Mutta niin he myös ne työpaikat vievät. Lähes joka paikkaan varsinkin kaupallisella alalla vaaditaan venäjän kielen taito ja suurin osaa myyjistä puhuukin huonoa suomea. Olen jopa tavannut muutamassa liikkeessä myyjän,joka ei puhunut lainkaan suomea.

Muuten paikka on kiva asua,mutta täytyy myöntää että välillä (lue: aika usein) venäläiset häiritsee mm. liikenteessä sattuu vaaratilanteita ja kaupassa etuilevat välillä törkeästikkin.

Riippuu siitä miksi olet tänne muuttamassa,että mihin asumaan. Yliopisto ja saimia sijaitsee skinnarilassa,jolloin sieltä asunto voi olla järkevä. Mutta muuten en sille alueelle välttämättä muuttaisi. Tosin itse asuin skinnarilassa pari vuotta ja koskaa ei ollut mitään häiriötä. Kanavansuu on mielestäni mukavaa aluetta ja jos vuokralle joskus muuttaisin tahtoisin asunnon sieltä. Myös joutsenoa kannattaa harkita,jos on oma auto,koska asunnot hieman halvempia ja 6-tietä pitkin keskustaan ajaa sen kymmenen-viisitoista minuuttia.
 
Asuin siellä 90-luvulla 9 vuotta. Venäläisiä oli jo silloin paljon, ja kuulemma nykyään vielä enemmän. Mutta heitä on eniten keskustassa.

Sammonlahti-Skinnarila-alue tosiaan ei parasta mahdollista. Itse asuin vuosia Lauritsalassa, ja tykkäsin, aivan ihanaa aluetta ja kaikki peruspalvelut, suosittelen lämpimästi.
 
lwdnv
Skinnarilaan on muuttanut amk ja se on vetänyt joitakin tuhansia lisää sammonlahti / skinnarila alueelle. Ne ja teekkarit on syrjäyttänyt alueen kantapeikot ja ei siellä enää mitään vvo / lama menoa ole.
 
nojoo
Asuin siellä 90-luvulla 9 vuotta. Venäläisiä oli jo silloin paljon, ja kuulemma nykyään vielä enemmän. Mutta heitä on eniten keskustassa.

Sammonlahti-Skinnarila-alue tosiaan ei parasta mahdollista. Itse asuin vuosia Lauritsalassa, ja tykkäsin, aivan ihanaa aluetta ja kaikki peruspalvelut, suosittelen lämpimästi.
Paitsi kuukauden päästä Lauritsalan lähin postipiste keskustassa (5 km), ei enää Kelaa, ei minkään pankin konttoreita ollenkaan (just lähti viimeinen eli Säästöpankki, oma Op meni jo aikoja sitten.)
Terveyskeskus ei päivystä enää, jotain siellä vielä on toimintaa, mutta ei voi enää kävellä vaan sinne kun on kipeä vaan Armilaan pitää mennä (n. 4 km), sinnekin vain puhelinajalla.

Koulut on (paitsi että ainakin lukion lakkauttamisesta jatkuvasti vääntöä), pieni kirjasto, S-market ja K-kauppa. Jotain pikkuliikkeitä löytyy ja apteekki, kebuloita ja Tiimari ainakin vielä pari kuukautta sitten.

Lauritsala OLI kiva paikka asua.
 
"anonyymi"
Voisalmi/Kivisalmi alueet rauhallisia ja hyvät kulkuyhteydet keskustaan. Uus-Lavola myös rauhallinen, palvelut lähellä. Ruoholampi uutta asuinaluetta, palvelut Sammonlahdessa, huonot kulkuyhteydet, tosin uusi koulu on plussaa. Tervetuloa vaan iloiseen Karjalaan :) Toivottavasti sulle ei ole järkytys jos ventovieraat sulle juttelee esim. kaupan kassajonossa :) Ja tosiaan ne venäläiset tuo tänne rahaa ja vie ne palvelualan työpaikat. Eli syytä ois opetella se venäjä jos haluaa asiakaspalvelussa työskennellä.
 
"Nille"
Mitä tulet/tulette tänne tekemään? Opiskelemaan vai töihin? Onko lapsia? Etsittekö ennemmin kotia omakotitalo- vai kerrostaloalueelta? Pitääkö olla palvelut ihan lähellä ja tarvitsetteko joukkoliikennettä?
 
"vieras"
Hyviä alueita esim. Uus-Lavola, Ruoholampi ja Karhuvuori. Itse en muuttaisi Sammonlahteen enkä Hovinpellolle. Vaikea tietää millaista aluetta etsit tai arvostat. Kaupunki on oikein mukava ja palveluilta riittävästi. Kesällä selvästi vilkkaampi kuin talvella.
 
"vieras"
Kiitos kaikille vastauksistanne :) Lapista kun muuttaa, ei kulttuurishokki ole valtaisa, mummonikin on karjalalainen, tosin nykyään sekin paikka sijaitsee Venäjän puolella.

Tulen sekä opiskelemaan että töihin, lähinnä siksi että lasten pitää saada tavata isäänsä useammin, hän tuskin muuttanee tänne koskaan enää. On löytänyt uuden rakkauden ja heillä työt yms. sielläpäin. Toisaalta nyt on hyvä aika minullekin "laittaa elämä uusiksi". Minulla on siis useampi lapsi. Kyllä mielellään käyttäisin joukkoliikennettä, ainakin peruspalvelut olisi hyvä olla kohtuullisen matkan päässä. Kerrostalossa en oikein viihdy, mutta ehkä sekin lyhyen aikaa menisi - ei huvittaisi enää muuttaa kovin usein, saisi olla nyt viimeinen muutto vuosiin.
 
"Nille"
Jos tulet opiskelemaan yliopistoon tai ammattikorkeaan, niin kannattaa harkita esimerkiksi Uus-Lavolaa, Kourulaa tai Huhtiniemeä. Silloin Amk/yliopisto on kävely-/pyöräilymatkan päässä ja joukkoliikenneyhteydet ovat hyvät niin kouiluille kuin keskustaankin (matkaa keskustaan n. 4-6 km). Lapsille löytyy koulut läheltä. Ruoholampi on muuten mukavaa aluetta, mutta joukkoliikenne on onneton ja koulu ja päiväkoti ovat ainoat palvelut joita alueelta löytyy.

Huhtiniemestä/Kourulasta löytyy peruspalveluista mm. Valinatalo, apteekki, päiväkoti, posti, kuntokeskus, kahvila, pankkiautomaatti yms. Uus-Lavolassa ei juuri Siwan (ja sen yhteydessä olevan postin) lisäksi muita palveluita ole, mutta Sammonlahti ei ole kaukana. Sieltä löytyy sitten enemmän palveluita. Päiväsaikaan Sammonlahdessa ja Skinnarilassa kuitenkin uskaltaa liikkua hyvin.

Huhtiniemi on pääasiassa kerrostaloaluetta, rivareita ja omakotitaloja kannattaa etsiä ennemmin Kourulasta tai Lavolasta.

Jos tykkäät liikkumisesta ja haluat hyvät ulkoilumaastot ja uimarannan lähes kotiovelta, niin suosittelen Huhtiniemeä. Tosin esimerkiksi Kourulastakaan ei juuri viittä-kymmentä minuuttia pitempään Huhtiniemeen kävele. Uus-Lavolasta löytyy vastaavasti taas ratsastuskoulu ja ravirata, jos perheeseen kuuluu heppatyttöjä. Uimarantoja löytyy Sammonlahdesta ja Huhtiniemestä.
 

Yhteistyössä