Kertokaahan mitä eroa on työharjoittelulla ja työkokeilulla?

  • Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
Olen ottanut moneen paikkaan yhteyttä, työkokeilun merkeissä, mutta vastaanotto on nihkeää ja moni työnantaja puhuu työharjoittelusta tässä yhteydessä. :(
Onko tämä työkokeilujuttu sitten sama asia, mitä työharjoittelu. Olen itsekin ollut joskus, vuonna keppi ja nappi, työharjoittelussa työvoimatoimiston kautta.
 
"vieras"
Vielä viime vuonna oli työharjoittelua. Nyt te-toimistossa puhuvat työkokeilusta. Samalta asialta kuulostaa minusta. Valitettavasti vaan työnantajat eivät olet tätä oppineet.
 
"vieras"
Saako työharjoittelussa esim. pitää työttömyyspäivärahat? Työkokeilussa saa ja lisäksi 9e kulukorvausta päivältä. Itse en tiedä tuon työharjoittelun systeemiä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29147982]Saako työharjoittelussa esim. pitää työttömyyspäivärahat? Työkokeilussa saa ja lisäksi 9e kulukorvausta päivältä. Itse en tiedä tuon työharjoittelun systeemiä.[/QUOTE]

Sai.
 
"apua"
[QUOTE="vieras";29147982]Saako työharjoittelussa esim. pitää työttömyyspäivärahat? Työkokeilussa saa ja lisäksi 9e kulukorvausta päivältä. Itse en tiedä tuon työharjoittelun systeemiä.[/QUOTE]

Minun mielestä työharjoittelusta saa jonkun perusrahan. Onko se sitten tuo työttömyyspäiväraha, vai onko sillä joku eri termi sitten. Aika pieni se summa kuitenkin silloin vuonna keppi ja nappi oli.
 
virkailija
Tämän vuoden alusta lähtien kaikki TE-toimiston ns. harjoittelut ovat olleet nimeltään TYÖKOKEILUJA. Työelämävalmennus ja työharjoittelu ovat vanhentuneita termejä.
 
"miemie"
Mutta työkokeilussa voi olla päivässä vaikka vain 4 tuntia kun työharjottelussa oltava sen 6 tuntia. Ja työkokeilussa ei ole muistaakseni pakko olla edes viitenä päivänä viikossa vaan vaikka vain kahtena.

Saa työmarkkinatuen plus 9e/pvä ylläpitokorvausta.
 
Vinkki:

Kun haet harjoitteluaikkaa, ota hyvin selvää harjoittelusi kustannuksista ja siitä mitä se työnantajalta vaatii. On paljon paremmat mahdollisuudet saada harjoittelupaikka, jos osaat hakiessa hyvin selittää mitä etua siitä voisi olla työnantajalle ja mitä se tulee työnantajalle kustantamaan.

Meillä käy työpaikalla vähän väliä jos jonkinäköistä harjoittelupaikan hakijaa. Koskaan itse harjoittelupaikkaa hakeva ei osaa sanoa mitä hänen harjoittelunsa vaatii työnantajalta. Kun haet harjoittelupaikka, ota hyvin selvää työkkäristä/koulusta mitä kustannuksia työnantajalle tulee harjoittelusta ja mitä velvollisuuksia työnantajalle tulee jos ottaa harjoittelijan.

Meillä ainakin tuntuu nuo harjoitteluhakemukset kaatuvan aina siihen, ettei työnantaja uskalla ottaa harjoittelijoita jotka eivät osaa kertoa tarpeeksi oman harjoittelujaksonsa vaatimuksista ja kustannuksista.
 
"kkk"
Vinkki:

Kun haet harjoitteluaikkaa, ota hyvin selvää harjoittelusi kustannuksista ja siitä mitä se työnantajalta vaatii. On paljon paremmat mahdollisuudet saada harjoittelupaikka, jos osaat hakiessa hyvin selittää mitä etua siitä voisi olla työnantajalle ja mitä se tulee työnantajalle kustantamaan.

Meillä käy työpaikalla vähän väliä jos jonkinäköistä harjoittelupaikan hakijaa. Koskaan itse harjoittelupaikkaa hakeva ei osaa sanoa mitä hänen harjoittelunsa vaatii työnantajalta. Kun haet harjoittelupaikka, ota hyvin selvää työkkäristä/koulusta mitä kustannuksia työnantajalle tulee harjoittelusta ja mitä velvollisuuksia työnantajalle tulee jos ottaa harjoittelijan.

Meillä ainakin tuntuu nuo harjoitteluhakemukset kaatuvan aina siihen, ettei työnantaja uskalla ottaa harjoittelijoita jotka eivät osaa kertoa tarpeeksi oman harjoittelujaksonsa vaatimuksista ja kustannuksista.
Ööö... no eiköhän se nyt ole kaikille selvää, ettei työkokeilusta koidu kustannuksia työnantajalle penniäkään.

Tämän vuoden alusta lähtien kaikki TE-toimiston ns. harjoittelut ovat olleet nimeltään TYÖKOKEILUJA. Työelämävalmennus ja työharjoittelu ovat vanhentuneita termejä.
Juuri näin. Tässä kaikki olennainen. Työkkäri ei tarjoa mitään harjoittelua.

Harjoittelua tarjotaan yleensä opiskelijoille. Joko palkan kanssa tai ilman.
 
poppoo
Meillä oli niin että 7h se pakollinen ainakin mulla 5 kertaa viikossa. ja aivan täyttä paskaa kun kaveri kanssa tämmöisessä ja hän tuskin käy kääntymässä omassa työpaikassaan ja mulla minuutti aikataulu.
 

Yhteistyössä