kertokaas junalla kulkeneet

  • Viestiketjun aloittaja matkailija mamma
  • Ensimmäinen viesti
matkailija mamma
Kertokaas aloittelevalle matkaajalle ravintolavaunun toiminnasta. Kahden pienen lapsen kanssa ollaan lähdössä reissuun ja matka sattuu juurikin ruokailuaikaan. Minkälaisia juttuja myydään ravintolavaunussa, onko siellä mitään purtavaa? Vai onko helpoin ottaa mukaan vaikka pari pilttipurkkia, lämmittääköhän ne ravintelitätit ne mulle pyydettäessä?

Entäs miten te yleensä toimitte noitten pilttipurkkien kanssa kun reissussa syötte, suoraan purkista vai? Lämpeneekö se tasaisesti siellä?

Mitä muuta mun tarvitsee tietää? Vaunuille on kai oma paikka intercityssä? Perhelipun otamme ja käsittääkseni niillä saadaan 2paikkaa käyttöön yhden aikuisen hinnalla?
 
perhelipulla menee yksi yli 6 vuotias lapsi yhden aikuisen kanssa. eli kumpikin saa oman paikan. icstä kannattaa pyytää paikat sellaiseen koppiin samalla kun maksatte lipun asemalla. siel on helpoinmatkustaa. mun mielest jos oikein muistan ic:stä löytyy ruuan lämmittimiä lastenhoitohuoneest joka on inva vessas. leikkipaikka on kakskerros vaunun yläkerras. ravintolavaunuson leipää, mehuja, yms. kaikissa junissa ei ole ravintolavaunua vaan kärryt.

jos siel on ravintola niin kyllä ne sen piltin tod näk lämmittää jos itsekin jotain otat.
 
"vieras"
Mitenkä pitkä matka? Meinaan onko pakko syödä oikein ruokaa matkalla vai pärjäisikö välipalalla?
Omat eväät ainakin lapsille kannattaa. Ravintolavaunut on nykyään sellasia pieniä bistroja, jotka on lähinnä tarkoitettu pistäytymiseen. Kaikissa junissa ei edes sellaista ole vaan pelkkä tarjoiluvaunu, joka kiertää junassa. Kaiken lisäksi junan hinnat on todella kovat!
Tarvittaessa lapset syö vaikka kylmänä eväät.
 
Perhelipulla saa 2 paikkaa käyttöön 1 hinnalla. Vaunuille on IC:ssä oma paikka, mutta kannattaa pyyytää että te ite pääsette samaan vaunuun että voi säilyttää osaa tavaroista vaunuissa.
Ravintola vaunussa myydään ihan ruokaakin ja kyllä ne lämmittää ruokapurkit (tasaisesti lämpiää, mä olen aina lämmittänyt suoraan purkissa ja vasta sitten laittanut lautaselle), kannattaa kuitenkin varautua siihen että sielä on myös alkoholia tarjolla ja monet viettävät kokoajan sitä lipittäen, minä itse en viihdy lastenkanssa ollenkaan ravintolavaunussa tämän takia.
 
"a p"
matkamme alkaa klo 10 ja perillä ollan vasta 16.30, eli kyllä siinä taitaa jo nälkä yllättää. Lisäksi otan sitten kyllä leipää yms mukaan, mutta ajattelin, että se voi olla kyllä viisain koittaa syödä tuo ruoka myös. (mukana matkalla siis 11kk ja 3v) pitää se ravintolavaunu tutkia, mutta jos sellä noita humalaisia tuntuu olevan, niin sitten kyllä skipataan se ehdottomasti.

kiitos muistakin vinkeistä :)
 
v
[QUOTE="vieras";23318128]Ottaisin omat eväät mukaan, jotka syötäisiin omalla paikalla.[/QUOTE]
Samoin tekisin. Ravintolavaunussa on usein täyttä. Kahden lapsen kanssa voi olla vaikea saada paikkaa. Lisäksi siellä on alkoholin nautiskelijoita, jotka eivät aina ole parasta seuraa lasten kanssa matkustaessa. Junan valikoima ei ole kovin hyvä. Mieluummin siis jotain mieleistä evästä mukaan.
 
"joopa"
Usein ravintolavaunus on joo muutama niitä, jotka hörppii kaljaa sielä vähän enemmänkin. Saattaa siis olla et niillä ei oo sitä paikkalippua niin viettää koko matkan sielä.
 
"minä"
Ite kun oon muutaman kerran matkustanu junalla silloin kun lapset pienempiä. Varasin liput sen pari kolme kertaa mitä junalla menimme niin perhehytistä. Siellä on neljä paikkaa puoliympyrässä ja oven saa kiinni. Siellä oli meillä jopa gracon rattaat mukana ja pienin nukkui rattaissa päiväunet. Oli 3½ tunnin matka meillä tuolloin
 
Kuus vuotiaalle kummitytölle tuo ravintolavaunus oleminen oli ainakin iso juttu. ja päiväsaikaan ei yhtäkään kaljan juojaa ollut. poika meni masurepus, silloin 9viikkoa. mä join kahvia, tyttö tripin ja tunti saatiin kulumaan.

ic on varmasti perempi lasten kans kuin tavallinen taajamajuna joissa vaunuja ei saanut kuin tavaravaunuun, niin meil on 30v vanhat emmaljungat.
 
reissari
Joo, lämmittävät kyllä pilttipurkit, jotka voi sit syödä vaikka omalla paikalla tai siel ravintolavaunussa. Ja eväät joo mukaan ja sellanen vinkki et jos meinaatte leikkivaunussa olla, kannattaa ottaa lapsille tossut sinne, kengillä hankalla esim. liukumäessä ja ilman kenkiä sukat tod.näk. kastuu/likastuu.
 

Yhteistyössä