Kertokaas oonko turhaan kettuuntunut?

Elikkäs, olin päiväkodissa työharjoittelussa... Samalla osastolla mun kanssa oli nainen, joka tietää kiertokautta mun appivanhemmat. Eli siis "työkaveri" on miehen lapsuuden perhetutun ystävä. Nämä perhetutut oli myös meidän häissä, paljon ei olla tekemisissä, joulukortit lähetetään ym. Eli siis mun "työkaverin" ystävän mies on appiukon työkaveri ja ovat paljon tekemisissä.

Mulla sitten oli raskauspahoinvointia tössäoppimisessa, ja tämä nainen alkoi epäillä mahatautia. Oli sit pakko paljastaa raskaus, ettei passita siksi kotiin. Sanoin, ettei olla kerrottu vielä kenellekään, ei edes vanhemmille. Mietitään varhaisultran jälkeen, kerrotaanko nyt vai vasta 12 viikon jälkeen. En tajunnut, että ois pitänyt sanoa ettei puhu asiasta kenellekään.

Muutama päivä sitten piti kertoa anopille ja appiukolle, mutta anoppi sitten kysyi et "ootko raskaana kun et kahvia juo?". No, sanottiin sitten että näinhän se on. No, eilen sitten anoppi sanoi, että oli kiertokautta jo aikaisemmin kuullut et oon raskaana.

Olenko pikkumainen yms., jos maanantaina soitan harjoittelupaikkaan ja ohjaavalle työntekijälleni kerron asiasta? Mulla eilen loppui harjoittelu, ja illalla sain kuulla tästä. Mun mielestä vaitiolovelvollisuus koskee myös opiskelijan asioita, koska opiskelijallekin aina painotetaan ettei saa kertoa muiden asioista. Olenko aivan väärässä?

Mua harmittaa tosi paljon... Näitä uutisia harvemmin tulee, niin ne ois ite kiva kertoa. :/ Entä jos ultrassa ei ois kaikki ollut ok, eikä ois kerrottukaan? Entä jos oltais haluttu vielä odottaa? Ja jos anoppi ois silti kysynyt noin kun kysyi, ja oltais valehdeltu, niin oisko sekään kovin kivaa ollut?

Eihän nyt mitää vahinkoa oo tapahtunut, mut periaatteessa...

:\| <br><br>
 
kyl mun mielestä vaitiolovelvollisuus koskee myös opiskelijaa,eikä opiskelijoiden tai muidekaan työntekijöiden henkilökohtaisia asioita pitäis juoruta eteenpäin... eriasia on sitten käytännössä, mutta periaattees näin ei sais toimia :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 09:32 4-kerroksen väkeä kirjoitti:
kyl mun mielestä vaitiolovelvollisuus koskee myös opiskelijaa,eikä opiskelijoiden tai muidekaan työntekijöiden henkilökohtaisia asioita pitäis juoruta eteenpäin... eriasia on sitten käytännössä, mutta periaattees näin ei sais toimia :wave:
Tätä mieltä minäkin... Myöhäistähän se nyt on kun on jo housuissa, mut kertovat sitten tälle ihmiselle vastaisuuden varalle... :kieh:
 
aika kimurantti tilanne..
en mä kuitenkaan sinne työharjoittelupaikkaan soittaisi, asiahan on oikeastaan jo mennyttä, siis se että on kertonut ja piste.. kurjaahan toi on teille, mutta ehkä mä kuitenkaan en kauhean vakavasti suhtautuisi asiaan, vaan jatkaisin eteenpäin ja etenkin: kertoisin heti myös omalle äidilleni :D ettei vaan anoppi ehtisi ensin ;)
 
stranger
Varsinaisesti salassapitovelvollisuus on asiakkaan Eli tässä tapaulsessa lasten ja heidän perheidensä oikeus.

Kohtuullista kuitenkin on, että mitään työssä esille tulevia asioita ei levitellä työpaikan ulkopuolelle. Varsinkin, kun olet ollut paikassa opiskelijana, voisin sinun sijassasi miettiä, mitä muita opiskeluusi ja työssäoppimiseesi liittyviä asioita kulkeutuu ulkopuolisten korviin...
Meidän työpaikalla on ainakin hiljainen sopimus siitä, että myöskään työkavereiden henkilökohtaisia asioita ei levitellä mihinkään.

Sinuna ottaisin yhteyuttä työssäoppimispaikkasi vastuuhenkilöön, vaikka jaksosi olisikin jo loppunut. Ihan vain tuleviakin opiskelijoita ajatellen.
 
Mielestäni olet lapsellinen.

Eihän tuo oikein ollut eikä kivasti tehty, mutta kanteleminen siitä taas myös tosi lapsellista. Etkö voi suoraaa sanoa tuolle ihmiselle, että miksi kertoi siitä. Siis olette kaksi aikuista, ja parempi selvittää välit keskenään.

Ei varmasti ainoa työntekijä, joka kertoo toisesta jotain.
 
moikka
Tietääkseni vaitiolovelvollisuus koskee myös opiskelijan asioita,mutta eipä taida enää hyötyä olla vaikka ilmoittaisit =)
No saat ainakin hyvän vihamiehen ja varmaan anoppisi vielä niskaasi :/
 
Tosi ikävä tilanne ja olisin kans suuttunu/loukkaantunu mutta en tiedä ottaisinko yhteyttä työpaikkaan koska voisko se tehdä sulle hallaa sitte myöhemmin työtilannetta ajatellen :/ emt ja koska toihan on vaan ilouutinen ettei mitkään sairaus ym. mut toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa... ja työntekijä ei varmaan saa mitään siitä.puhuttelun KORKEINTAAN!! ikävää ettei voi luottaa työkaveriin

MUT ONNEA RAUSKAUDESTA :hug: :flower: :D
 
Niin, ja jos et sanonut, että ei saa kertoa kenellekään.

Ja eihän tuota pakko olisi ollut töissä kertoa. Jos töissä kertoo, niin moni ajattelee, että varmasti kerrot myös sukulaisille.

Jotkut haluaa tehdä itsestään ison numeron ja raskauksistaan.

Tosi lapsellista ja halpamaista kannella. Jos itse kertoo ventovieraalle raskaudesta niin tämä ei saa siitä mainita...
 
Kiitos vastauksista.

Tosiaan tällä kertaa asialle ei mitään voi, mut tulevaisuuden opiskelijoita ajattelin... Ettei toiste näin kävisi. Mulla on sama, vaikka henkilökunta keskenään juttelisi, mutta talon ulkopuolelle...

Äidilleni aion tänään kertoa, anoppi ei sitä tee koska sanottiin ettei asiasta puhu ennen meitä...

Ja joo, eihän ollut sairaus tms, mut mietittiin pitkään kertomisen ajankohtaa, koska viimeksi meni 11 viikolla kesken ja todettiin ultrassa...

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 09:36 stranger kirjoitti:
Meidän työpaikalla on ainakin hiljainen sopimus siitä, että myöskään työkavereiden henkilökohtaisia asioita ei levitellä mihinkään.
Ja opiskelijoita uhkaillaan meillä oikeudella jos muiden, myös henkilökunnan asioista juttelee... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 09:41 vieras kirjoitti:
Mielestäni olet lapsellinen.

Eihän tuo oikein ollut eikä kivasti tehty, mutta kanteleminen siitä taas myös tosi lapsellista. Etkö voi suoraaa sanoa tuolle ihmiselle, että miksi kertoi siitä. Siis olette kaksi aikuista, ja parempi selvittää välit keskenään.

Ei varmasti ainoa työntekijä, joka kertoo toisesta jotain.
Tämä ihminen on osa-aikanen, kaksi viikkoa ja kaksiviikkoa. Hänen kanssaan olen tekemisissä ollut tasan kolme päivää, ensi viikon hän on vielä pois töistä.

Ohjaavani on luottamusmies työpaikallaan, joten mielestäni siksikin voisin häneen ottaa yhteyttä...

Mikäli saisin yhteyden ko. henkilöön, hänenkin kanssaan asian selvittäisin. Mut mielestäni kuuluu myös muulle henkilökunnalle, koska eihän sitä voi tietää mitä kaikkea muistakin juttelee ympäriinsä? Saati asiakkaista...
 
aiheesta oot suuttunut. kyllä mäkin ottaisin hernettä nenään. meillä meinaan isoäiti on sellanen että kun kuuli mun menevän lääkäriin niin kiukutteli kun ei saanut tietää MIKSI, vaikka sanoin ettei tartte huolehtia. sitten kun menikin kesken, oli vastaus vaan "jaha. ihan sama mulle enää".
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 09:42 moikka kirjoitti:
Tietääkseni vaitiolovelvollisuus koskee myös opiskelijan asioita,mutta eipä taida enää hyötyä olla vaikka ilmoittaisit =)
No saat ainakin hyvän vihamiehen ja varmaan anoppisi vielä niskaasi :/
No, anoppi on ite myös työssä jossa vaitiolovelvollisuus, että tuskin häntä niskaani saan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 09:47 vieras kirjoitti:
Niin, ja jos et sanonut, että ei saa kertoa kenellekään.

Ja eihän tuota pakko olisi ollut töissä kertoa. Jos töissä kertoo, niin moni ajattelee, että varmasti kerrot myös sukulaisille.

Jotkut haluaa tehdä itsestään ison numeron ja raskauksistaan.

Tosi lapsellista ja halpamaista kannella. Jos itse kertoo ventovieraalle raskaudesta niin tämä ei saa siitä mainita...
Sanoin kyllä ettei olla vielä kerrottu kenellekään, ja ettei tiedetä koska kerrotaan. Ja oli parempi että sanoin, koska muuten oisin joutunut lähtemään kotiin "mahataudissa" ja siitä sitten tulee korvauspäiviä....

:\|
 
lisko
Missään tapauksessa harjoittelupaikan työntekijällä (oliko hän ohjaajan asemassa sinuun?) ei ole oikeutta mennä kertoilemaan sinusta henkilökohtaisia asioita ulkopuolisille. En ole aivan varma, mutta voisi jopa olettaa, että jos hän on ollut ohjaajasi, hän ei edes ole ollut oikeutettu kertomaan tutuilleen, että olet kyseisessä paikassa työharjoittelussa... Ja varsinkin voisi olettaa että kun sanot että ette ole kertoneet vielä kenellekään raskaudesta, on eettinen velvollisuus siitä kyllä ymmärtää, että ei myöskään hänen tehtävänsä ole kenenkään henkilökohtaisia asioita levitellä omille tutuilleen. Tietysti on eri asia aiheuttiko hän nyt varsinaista vahinkoa juoruilun halullaan. Mutta joka tapauksessa ottaisin yhteyttä hänen esimieheensä, koska mielestäni hän on toiminut tässä asiassa täysin epäammatillisesti. Enkä edes halua arvailla mitä kaikkea kertoilee tutuilleen asiakkaiden (eli lasten) perheistä. Eli mielestäni ansaitsee huomautuksen liian löyhästä suuvärkistä!
 
Shamandalie pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 09:59 lisko kirjoitti:
Missään tapauksessa harjoittelupaikan työntekijällä (oliko hän ohjaajan asemassa sinuun?) ei ole oikeutta mennä kertoilemaan sinusta henkilökohtaisia asioita ulkopuolisille. En ole aivan varma, mutta voisi jopa olettaa, että jos hän on ollut ohjaajasi, hän ei edes ole ollut oikeutettu kertomaan tutuilleen, että olet kyseisessä paikassa työharjoittelussa... Ja varsinkin voisi olettaa että kun sanot että ette ole kertoneet vielä kenellekään raskaudesta, on eettinen velvollisuus siitä kyllä ymmärtää, että ei myöskään hänen tehtävänsä ole kenenkään henkilökohtaisia asioita levitellä omille tutuilleen. Tietysti on eri asia aiheuttiko hän nyt varsinaista vahinkoa juoruilun halullaan. Mutta joka tapauksessa ottaisin yhteyttä hänen esimieheensä, koska mielestäni hän on toiminut tässä asiassa täysin epäammatillisesti. Enkä edes halua arvailla mitä kaikkea kertoilee tutuilleen asiakkaiden (eli lasten) perheistä. Eli mielestäni ansaitsee huomautuksen liian löyhästä suuvärkistä!
Ei ollut ohjaajani. Ja tosiaan ajattelin että hän oisi sanoistani ymmärtänyt ettei tosiaan vielä olla kenellekään kerrottu... Jos oisin tämän tiennyt, oisin ollut "mahataudissa" ja lähtenyt kotiin... :/
 

Yhteistyössä