Kertokaas vanhalle miten vauva röyhtäytetään nykyään?

neuvolasta, täysimetettyjä ei röyhtäytetä.
:O Ihmeellisiä neuvoja teillä päin.

No, mie oon aina röyhtäyttäny vauvani, vaikka ovat täysimetettyjä (on muuten aika pöljä sana) olleet. Ja hyvin on ylimääräiset ilmat tulleet pihalle. Tosin en oo koskaan neuvolasta kysyny et saanko röyhtäyttää:D Samalla lailla sitä ilmaa sinne vatsaan voi mennä söi sitä pullosta taikka tissistä. Vai mitäs perusteluita teillä neuvola asiaan sitten antoi?

Ap:lle: nostat vauvan olkapäälle, niinkuin ennenvanhaankin. Joskus röyhtäytän myös laskemalla vauvan vatsalleen polvieni varaan.
 
"hmmm"
Niin meilläkin ohjeistus ettei röyhtäytetä. Tissiltä nieleskelty ilmamäärä on minimaalista jos vauva osaa imeä oikein. pullosta ilmaa tulee mukaan sen sijaan helposti paljonkin. Röytäytysasento lisää ruuan takaisinvirtausta, pulauttelua ja vauvan pahaa oloa eli ohje imeytyksen jälkeen on ettei vauvaa nostella ja siirrellä heti paljoa eikä varsinkaan laiteta maha-asentoon jolloin paine mahanpuolella työntää ruokaa ulos. Toki röyhtäytetään jos vauvan syöntitapa on sellainen että ilmaa tuntuu paljon tulevan, mutta ei oletuksena kuten se oli ennen.

Meillä kyllä toimi tuo ajatus yksiin omien kokemustenkin kanssa. pulauttelu kyllä selkeästi lisäänty jos röyhtäytteli tai nosteli kamalasti syönnin perään.
 
"shihtzu"
Minä röyhtäytän tuota imetyksellä olevaa aina silloin tällöin, enkä nosta suoraan tissiltä olkapäälle, vaan ensin jätkä vähän aikaa makoilee sylissä ja sitten vähän ajan päästä röyhtäytän ja harvemmin silloin ylös mitään tulee.
Kovasti tuo röyhtäilee, sillä multa maitoa tulee suihkuamalla ja silloin ilmaakin menee herkästi.
 
:O Ihmeellisiä neuvoja teillä päin.

No, mie oon aina röyhtäyttäny vauvani, vaikka ovat täysimetettyjä (on muuten aika pöljä sana) olleet. Ja hyvin on ylimääräiset ilmat tulleet pihalle. Tosin en oo koskaan neuvolasta kysyny et saanko röyhtäyttää:D Samalla lailla sitä ilmaa sinne vatsaan voi mennä söi sitä pullosta taikka tissistä. Vai mitäs perusteluita teillä neuvola asiaan sitten antoi?

Ap:lle: nostat vauvan olkapäälle, niinkuin ennenvanhaankin. Joskus röyhtäytän myös laskemalla vauvan vatsalleen polvieni varaan.
Ei kyse omasta lapsesta siis. Mutta siskon tyttärelle annettu neuvolasta ohje, että syömisen jälkeen lapsi kylkiasentoon, mikä kuuulostaa kovin erikoiselta neuvolta. Itse röyhtäyttäisin siis olkapäälle röyhtäilemään jolloin myös röyhtäys tulee.
 
"jep"
Ei kyse omasta lapsesta siis. Mutta siskon tyttärelle annettu neuvolasta ohje, että syömisen jälkeen lapsi kylkiasentoon, mikä kuuulostaa kovin erikoiselta neuvolta. Itse röyhtäyttäisin siis olkapäälle röyhtäilemään jolloin myös röyhtäys tulee.
Kyllähän tuo kuulostaa järkeenkäyvältä - vasemmalla kyljellä maaten sisäelimet on optimaalisesti paikoillaan ja ilma pääsee pois niin suolesta kuin muustakin. Eli ittelläskin jos ilma kiertää mahassa, niin mene vasemmalla kylelle makoilemaan.
 
"viima"
mun suihkutisseillä ilmaa menee sisään paljon ja kamala huuto jos ei röyhtäytä. öisin kun nukutaan niin en nostele mut sillon hän nukkuu kyljellään perhepedissä, nenä mun tissiä vasten joten ilma tulee ulos. kertaakaan ei meillä olla pulautettu maitoa ulos.
 
"jojo"
Kummipojan kotiutuessa nyt marraskuussa oli opetettu, että lapsi röyhtäytetään siinä asennossa, kuin hän on syönytkin. Perusteena kuulemma, että olalle laittaminen on vauvalle kauhea rytkäytys. En aivan ymmärtänyt tuota, sillä nostetaanhan pientä lasta olalle päivän mittaan noin muutenkin. Ja ihan hellävaroen, ei mun ainakaan koskaan paiskata tarvinnut, että sain vauvan olkaa vasten pystyyn.
 
vanhat neuvot kalliit
No eipä ole tullut mieleenikään neuvolasta edes kysellä ohjeita saako lasta röyhtäyttää vai ei.. Minä olen molemmat lapset aina imetyksen jälkeen nostanut olkaa vasten hetkeksi sen kummemmin lasta heiluttelematta tai taputtelematta. Sieltä on tullut röyhty tai sitten ei. Meillä junnu oli kova syömään vauvana ja söi rinnasta hyvinkin isoja määriä. Huomasi että poika oli kovin tuskainen ja kitisevä jollei saanut ruuan päälle röyhtäistyä. Röyhtyn jälkeen elo helpotti taas kummasti!:)
 

Yhteistyössä