Kesä aikaa hankkia opiskelumotivaatiota.

Hyviä ideoita? Ongelmina alkuun esimerkiksi:

- iso osa luennoista on tuntunut ajanhukalta
- iso osa opinnoista on tehotonta
- iso osa opinnoista on joustamatonta
- tajuttomasti tekemistä
- epäilys alavalinnasta
- ikäero
- motivaatio
- kiinnostuksen puute tällä hetkellä
- muiden kyseenalaistukset
- omat kyseenalaistukset

Kaiken kaikkiaan kyse on ollut järkivalinnasta, työllistymistä ajatellen. Mutta.

Tuntuu ettei se ihan riitä ylläpitämään motivaatiota :ashamed:
 
[QUOTE="vieras";26410032]Väärä ala?[/QUOTE]

Hmm, siis ei mitään intohimoja sinällään koskaan ollut opiskella juuri tätä alaa, mutta niin kuin aloitusviestiin laitoin, järkivaihtoehto ajatellen entistä tutkintoa ja työllistymistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26410022:
Hyviä ideoita? Ongelmina alkuun esimerkiksi:

- iso osa luennoista on tuntunut ajanhukalta
- iso osa opinnoista on tehotonta
- iso osa opinnoista on joustamatonta
- tajuttomasti tekemistä
- epäilys alavalinnasta
- ikäero
- motivaatio
- kiinnostuksen puute tällä hetkellä
- muiden kyseenalaistukset
- omat kyseenalaistukset

Kaiken kaikkiaan kyse on ollut järkivalinnasta, työllistymistä ajatellen. Mutta.

Tuntuu ettei se ihan riitä ylläpitämään motivaatiota :ashamed:
Voiko kursseja suorittaa tenttimällä?
Voiko kursseja suorittaa jonain projektina?

Älä anna ikäeron häiritä, ajattele vaan että olet vanhempi ja siksi etulyöntiasemassa esim elämänkokemuksessa.

Jotkut kurssit pitää vaan suorittaa vaikka tuntuvat turhilta. Jos alasi on sellainen (useimmat ovat) ettei huonot arvosanat vaikuta työnhakuvaiheessa niin mene siitä mistä aita on matalin :saint:

Olen itse aikuinen alanvaihtaja, ja pohdin useasti samantyyppisiä kysymyksiä. Nyt keväällä on ollut itsellänikin motivaatio hukassa, ja muutama kurssi jäänyt roikkumaan...

Mutta toivon että kun nyt teen kesän ajan vanhan alan töitä jotka ei juuri kiinnosta, niin syksyllä on taas intoa enemmän :D
 
Voiko kursseja suorittaa tenttimällä?
Voiko kursseja suorittaa jonain projektina?

Älä anna ikäeron häiritä, ajattele vaan että olet vanhempi ja siksi etulyöntiasemassa esim elämänkokemuksessa.

Jotkut kurssit pitää vaan suorittaa vaikka tuntuvat turhilta. Jos alasi on sellainen (useimmat ovat) ettei huonot arvosanat vaikuta työnhakuvaiheessa niin mene siitä mistä aita on matalin :saint:

Olen itse aikuinen alanvaihtaja, ja pohdin useasti samantyyppisiä kysymyksiä. Nyt keväällä on ollut itsellänikin motivaatio hukassa, ja muutama kurssi jäänyt roikkumaan...

Mutta toivon että kun nyt teen kesän ajan vanhan alan töitä jotka ei juuri kiinnosta, niin syksyllä on taas intoa enemmän :D
Joustamattomuus onkin ollut ehkä yksi ongelma, eli turhauttaa istua tehottomilla luennoilla, varsinkin jos liippaa edellistä alaa. Mahdollisuuksia suorittaa tenttimällä tai tehtävillä ei juuri ole. Oikeastaan lainkaan ainakaan vielä ollut.

Ja ryhmätyöt :headwall:
 
Oi ryhmätyöt :D

Tai no oikeastaan mulla on niistäkin kahdenlaista kokemusta. Opintojen alkuvaiheessa olin ihan kypsä, enkä olisi millään jaksanut tuntemattomien kanssa mitään näpertää.

Mutta joillain kursseilla sittemmin osoittautunut ihan kelpo opiskelumuodoksi, ja ryhmässä on voinut peilailla omia ideoita ja oppimistapoja muihin opiskelijoihin.

Tuo joustamattomuus kuulostaa tylsältä, meilläkin oli etenkin perusopinnoissa todella paljon läsnäolopakkoa. Toisaalta itse tavallaan pidänkin siitä, kun minulla on aina ollut vaikeuksia potkia itseäni opiskelemään itsenäisesti.
 
Tuo joustamattomuus kuulostaa tylsältä, meilläkin oli etenkin perusopinnoissa todella paljon läsnäolopakkoa. Toisaalta itse tavallaan pidänkin siitä, kun minulla on aina ollut vaikeuksia potkia itseäni opiskelemään itsenäisesti.
Opin kyllä hyvin kuuntelemalla, joten sen puolesta luennoilla istuminen olisi ihan ok. Mutta ongelma onkin ollut se luentojen tehottomuus ja tyhjän jauhaminen. Keskittymiskykyni herpaantuu, ja ärsyynnyn siitä että aikaani tuhlataan kun samat asiat voisi käydä paljon nopeamminkin läpi :ashamed:
 

Yhteistyössä