Kesä- vai talvivauva?

Kertokeehan ihmiset kokemuksia, uskomuksia, luuloja, harhaluuloja..
Kumpi ois parempi aika esikoiselle?
Meillähän ei siis vielä vuoteen ole vielä mitään yrityksen kokeilujakaan (harjoittelua ehkä kuitenkin ;) ), mutta ei se estä miettimästä tuota ajoitusta.. :whistle:

Ja tämän tarkoitus ei nyt ole loukata ketään. Tiedän ettei vauvat aina tule silloin kuin haluisi (jos silloin kuin ei haluisikaan), tämä onkin siis leikkimielistä pohdintaa, ei suunnitelua.


Ehkä tämä paremmin sopii tänne, kuin tuonne vauvakuume-osastolle.. Niin siis näitä mitättömiä käytännön esimerkkejä kaipailisin. Talvella vauvaa tarvii pukea enemmän, kesällä on hyttysiä.. ihan mitä vain. :D
 
mun mielipide
on että loppu talvi / kevätvauva!

mm. näistä "syistä":

- päivät alkaa pitenemään ja valostumaan, jaksaa itse paremmin nuo valvomiset ym. kun ei ole synkkää ja pimeätä öisin sekä päivisin.

- ilmat alkaa lämpenemään (pukemiset)

- kesällä vauva on jo ihan kivan kokonen, ei ihan just syntynyt...

- seuraavasta talvestakin vauva jo "tajuaa" jotain, voi itse mm. kontata lumessa ja laskea pulkalla vanhempien kanssa. Ei ole enää niin vaikea pähkäillä mitä pukisi päälle kun on jo vähän isompi..

- seuraavana kesänä on reilu 1v. ja mun mielestä tosi ihanassa iässä

Meillä nimittäin reilu 1v. vesseli joka on syntynyt helmikuussa (talveahan tuo vielä on, mutta kevääseen kohti menossa) :wave:
 
Mulla esikoinen syntynyt helmikuussa ja itse tykkäsin tästä ajasta tosi paljon. Kaverin vauva syntyi kesäkuulla ja oli tosi kuumat helteet ja oli äärimmäisen tuskaisaa katsella vastasyntynyttä, joka oli mahdottoman kuumissaan. Isompi vauva kesti sitä kuumuutta jo ihan eri tavalla kuin ihan vastasyntynyt.
 
Piti vielä lisätä, että ihan pienen vauvan kanssa kyllä pärjää, mutta ehkä ratkaisevampi on se ajankohta, mihin 1-v synttärit sitten sijoittuu. Meinaan, että 1-v on juuri kävelemään oppimassa ja pistää suuhunsa kaiken mitä löytää. Hyvät ja huonot puolet tässäkin molemmissa ajankohdissa (siis kesä vs talvi). Jos kävelemään oppiminen tapahtuu sulan maan aikaan, niin lapsi tod näk oppii kävelemään pihallakin suht nopeaan tahtiin, mutta huono puoli on sitten se, että piha on täynnään pikkukiviä ja tupakantumpeja ja muuta mitkä menee suuhun. Jos taas 1-v synttärit osuu talviaikaan, niin pihalla ei ole niin paljon "syötävää" (paitsi tietty lunta), mutta lapsella voi mennä aikaa ennen kuin suostuu kävelemään pihalla toppavaatteet päällä ja talvikengät jalassa.
 

Yhteistyössä