Kesäkuiset 2023

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Tää on ihan rutiinijuttu. Auttaa terkkaa suhteuttamaan puhettaan ja ohjaa neuvoja. Itse toisesta raskaudesta soitin terkalle, olin puoli vuotta sitten puhunut että vähän olis kuumetta mutta mies vähän jarruttaa, ja silti th kysyi että oliko toivottu.
joo varmasti rutiini, mutta tapoja on niin erilaisia :D Tuskin iloisena soittaa jos ei olisi toivottu
 
Mä oon kertonu tyttärelle (16v) koska tietää myös keskenmenneistä. Parille kaverille lisäksi. Äidille kerron myöhemmin tai sitten kun se arvaa ja miehen vanhemmille vasta nt-ultran jälkeen. Sinänsä mulla ei ole mitään sitä vastaan että ihmiset tietäisi vaikka menisikin kesken, mutta mä en siinä tilanteessa jaksa sitä että sitten pitäisi tiedottaa kaikille joille on kertonut tai että asiaan palataan aina kun näkee jonkun joka ei vielä tiedä km:stä.

Mä en itseasiassa ole koskaan käynyt nt-ultrassa (pl. se joka oli mennyt jo kesken) koska silloin kun ekat lapset sain ainoa rutiiniultra oli viikolla 18-20 Sinne oli pitkä aika! Tosin olin käynyt kertaalleen ultrassa vuodon takia päivystyksessä joskus 8 viikolla ja aloin tuntea liikkeetkin tosi aikaisin, 15-16 viikoilla.

Suhteellisen oireetonta mulla edelleen. Vähän alavatsakipuja, repäisykipuja, rinnat kipeet, pikkusen väsy muttei pahasti.
 
Ja kun mä menin kehumaan ihanaa taaperoaikaa : poika kaatoi mun kahvit valkoiselle sohvalle ja päätti alkaa harjoittelemaan portaita. Jos hänen kanssaan ei mene auttamaan niin alkaa kamala huuto... On siis kipeänä isän kanssa kotona ja mä etätöissä. Hieman kiristää.
 
Tuohon neuvolan ensimmäiseen kontaktiin. Osa soittaa ja sanoo soittaessa vain tehneen positiivisen testin, eikä tunteesta saa kiinni. Jos siinä alkaa automaattisesti onnittelemaan ja varaamaan ensisoittoa/aikaa voi mennä tosi metsään. Siinä voi käydä vaikka niin että odottaja ei ole halunnut jatkaa raskautta, saa onnittelut ja ajan. Sitten itku silmässä soitto-/vastaanottoajalla sanottua terkkarille, ettei halua pitää lasta. Kun taas jos olisi otettu puheeksi se mihin suuntaan asiakas haluaa aikaa varattavan, olisi vältetty turhalta mielipahalta.

"Oliko raskaus toivottu" -kysymykseen on helppo vastata kyllä, jos on toivonut vauvaa tai sitten siihen voi vastata että tuli yllätyksenä ja siitä lähdetään yleensä kartoittamaan mille puolelle ajanvarausta tehdään. Meidän alueella ainakin siis neuvolaan varataan aika kun on toivottu raskaus, jos ei tiedä mitä tehdä niin keskusteluaikaa neuvolaan ja jos keskeytystä haluaa niin terveysaseman puolelle ohjataan soittamaan. Tää on oleellinen tieto siis ajanvaraamisasiaan liittyen tietää millä "mielellä" asiakas on.

Ja onnittelu puhelimessa heti plussan saatua ei ole myöskään ole välttämättä kaikille onni, vaikka olisi toivottu raskaus, kun pelko ja aiemmat keskenmenot varjostavat onnea niin voimakkaasti. Siitäkin nimittäin olen kuullut että onnitteluun on voitu vastata "älä onnittele ennneku on jotain onniteltavaa".

Nää on herkkiä ja tunteita herättäviä asioita aina kun ihmiset kommunikoivat arkojen aiheiden äärellä. ❤ Ja se terkkarikin on vain ihminen.
 
Ja onnittelu puhelimessa heti plussan saatua ei ole myöskään ole välttämättä kaikille onni, vaikka olisi toivottu raskaus, kun pelko ja aiemmat keskenmenot varjostavat onnea niin voimakkaasti. Siitäkin nimittäin olen kuullut että onnitteluun on voitu vastata "älä onnittele ennneku on jotain onniteltavaa".
Tämä. Mä olin tyytyväinen kun naistenpolilla ei hoitaja onnitellut, koska vielä tosiaan ei ole mitään onnea tässä. Onnea! Olisin ehkä vastannut että onnea tässä tarvitaan, eihän tää muusta kuin tuurista ole kiinni ja meillä se on ollut tähän asti huonoa.
 
Soitin neuvolaan jo nyt, koska tarvitsin reseptiä kilpirauhaslääkkeestä, kun käytössä ja kotona 75mg tabletteja ja haluan nyt lisäksi 25mg tabletin niin siitä reseptiä kun annos on nostettava heti.

Sain ajan varhaisultran 8.11. viikkojen tarkastukseen. Heidän laskuri (menkkojen alkupäivän mukaan) antaa la 21.6., mutta raskauslaskurit netissä joihin voi pidemmän kierron laittaa antaa sinne 27.-28.6., uskoisin että se on todenmukaisempi. Se la siirretään sitten varhaisultran mukaan jos alkio, jolla syke löytyy kohdusta.

Huh, alkoi jännittää tosi paljon, samalla pelottaa et entä jos mitään ei ole tai ei kehity tai menee kesken. Oikeastaan millekään ei mitään voi, joten aika turha sitä on stressata. Kolme viikkoa pitäis malttaa odottaa vaan

Tein nyt kolmannen testin, hitaasti vahvistuu, täytyy ehkä pitää taukoa ja katsoa ylihuomenna. Malttaiskohan? Onko muita viivan vahvistumisen kyttääjiä? Vai osaatteko kertaviivasta olla rauhallisin mielin?
Miulla on noita testejä muutama, ni tein äsken vielä kolmannen. Nyt on yhtä vahva ku testiviivakin 😁. Ehkä uskallan siis esikoisen huomisessa neuvolassa käydä tänkin raskauden asiat samalla, jos vaan keretään. Pitäis ainakin saada lähete TSH-kokeeseen.
 
Miulla on noita testejä muutama, ni tein äsken vielä kolmannen. Nyt on yhtä vahva ku testiviivakin . Ehkä uskallan siis esikoisen huomisessa neuvolassa käydä tänkin raskauden asiat samalla, jos vaan keretään. Pitäis ainakin saada lähete TSH-kokeeseen.
Tekis kyl nyt itsekin mieli käydä ostamassa vielä yks testi, jotta pääsis fiilistelee 😍
 
Miulla on noita testejä muutama, ni tein äsken vielä kolmannen. Nyt on yhtä vahva ku testiviivakin . Ehkä uskallan siis esikoisen huomisessa neuvolassa käydä tänkin raskauden asiat samalla, jos vaan keretään. Pitäis ainakin saada lähete TSH-kokeeseen.
Tuli yhtäkkiä fläsäri siitä, et oon kirjottanu testiviivasta, vaikka tarkotin tietysti kontrolliviivaa 😅.
 
Mun viesti katos.. edit : jaa se tulikin takas tuohon ylös..

mut 9 liuskaa ja 3 digiä tehneenä, voisin melki julistautua testikuningattareksi. Nää siksi, että ollut jo yksi keskeytynyt keskenmeno, jonka ainoa oire oli, ettei hcg nousut normaaliin tahtiin. Lisäksi tämä oli se rupuin alkio, viimeinen - en millään voinut uskoa, että sillä onnistutaan❣👶
 
Eilen kontrolloitin hcg ja oli nyt vain enää 50 pintaan. Lääkäri soitti ja sanoi et vaikkei varmuutta täysin ole niin epäilee et siel on tosiaan ollut myös kohdun sisäinen raskaus joka on myös mennyt kesken. Jotenkin ymmärsin hänen puheesta et koska kohdun ulkoinen leikattiin ei hcgtä pitäisi enää muuten olla. Olo on siis aika tyhjä, ihmeen surullinen ja aika yksinäinen yhtaikaa.

Ihanaa jatkoa teille kaikille ja toivotaan et kaikilla menis kaikki hyvin ♥ kiitos kun sain käydä pyörähtämässä täällä vaikka lyhyeksi se jäikin!
 
Eilen kontrolloitin hcg ja oli nyt vain enää 50 pintaan. Lääkäri soitti ja sanoi et vaikkei varmuutta täysin ole niin epäilee et siel on tosiaan ollut myös kohdun sisäinen raskaus joka on myös mennyt kesken. Jotenkin ymmärsin hänen puheesta et koska kohdun ulkoinen leikattiin ei hcgtä pitäisi enää muuten olla. Olo on siis aika tyhjä, ihmeen surullinen ja aika yksinäinen yhtaikaa.

Ihanaa jatkoa teille kaikille ja toivotaan et kaikilla menis kaikki hyvin kiitos kun sain käydä pyörähtämässä täällä vaikka lyhyeksi se jäikin!

Voimia. ❤🩹
 
  • Rakkaus
Reactions: Tiukuna
@Tiukuna halaus 😞❤ Ja toivottavasti on parempi tuuri tulevaisuudessa!

Mulla alkoi tänään aamulla verinen vuoto ja sitä tuli äsken ihan kunnolla. Otin panadolin ja loppupäivä olisikin sitten töissä asiakastapaamisia joten todella toivon ettei tule mitään jäätäviä kramppeja. Sellainen tunne että menee kesken tämä.
Mulla oli edellisessä raskaudessakin runsasta vuotoa, jonka syy ei selvinnyt mutta veikattiin tulehdukseksi. Se oli todella pelottavaa ja kesti pari päivää, mutta silloin olin pidemmällä, viikolla 7, joten pystyin ultrassa varmistamaan että sikiö oli elossa ja sain jonkun lääkkeenkin. Nyt siellä ei vielä näkyisi mitään, joten turha mennä lääkäriin luulisin… Mitään tulehduksen oireita ei ole noin muuten.
Ahdistaa.
Mutta täytyy toivoa ettei tule mitään kamalia kipuja kesken työpäivän 🆘 Ja jos menee kesken niin mieluummin nyt kuin myöhemmin.
 
Eilen kontrolloitin hcg ja oli nyt vain enää 50 pintaan. Lääkäri soitti ja sanoi et vaikkei varmuutta täysin ole niin epäilee et siel on tosiaan ollut myös kohdun sisäinen raskaus joka on myös mennyt kesken. Jotenkin ymmärsin hänen puheesta et koska kohdun ulkoinen leikattiin ei hcgtä pitäisi enää muuten olla. Olo on siis aika tyhjä, ihmeen surullinen ja aika yksinäinen yhtaikaa.

Ihanaa jatkoa teille kaikille ja toivotaan et kaikilla menis kaikki hyvin kiitos kun sain käydä pyörähtämässä täällä vaikka lyhyeksi se jäikin!
Paljon voimia sinne❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Tiukuna
Eilen kontrolloitin hcg ja oli nyt vain enää 50 pintaan. Lääkäri soitti ja sanoi et vaikkei varmuutta täysin ole niin epäilee et siel on tosiaan ollut myös kohdun sisäinen raskaus joka on myös mennyt kesken. Jotenkin ymmärsin hänen puheesta et koska kohdun ulkoinen leikattiin ei hcgtä pitäisi enää muuten olla. Olo on siis aika tyhjä, ihmeen surullinen ja aika yksinäinen yhtaikaa.

Ihanaa jatkoa teille kaikille ja toivotaan et kaikilla menis kaikki hyvin kiitos kun sain käydä pyörähtämässä täällä vaikka lyhyeksi se jäikin!
Oon tosi pahoillani. Halaus sinne ❤ voimia asian käsittelyyn, antakaa itsellenne aikaa ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Tiukuna

Yhteistyössä