Kesäkuiset 2023

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mikä on napapiikki? 🙈😅 THL:n sivuilla on ajankohtaisin tieto, jota shp:t noudattaa (paitsi oliko Lappi joka rynnisti jo rokottamaan hoitajia tms)



Eli syksyn tehosteannosta suositellaan, koska raskaus on riskitekijä vakavalle taudimuodolle.
Kiitos linkeistä 😊
Verenohennuslääkettä suositeltiin pistämään kuopuksen raskaudessa 4vkoa tai pidempään riippuen raskauden kestosta kun odotin kuopusta v.2021. Korona kun on iso riskitekijä laskimotukoksille. Rokotteen onneksi otin elokuussa samassa kierrossa missä tulinkin jo raskaaksi. Et toivottavasti se suojaa. Koronan oon kyllä jo kerran sairastanut 2 rokotetta alla ja oli ihan kamala tauti enkä sillon ollut raskaana niin pelottaa miten tässä tilassa sitä oikein selviäisi 🤢😆
 
  • Tykkää
Reactions: jekkis87 ja pasuuna
En tiiä onko eroja eri sairaanhoitopiirien välillä, mut ainakaan miun ystävät ei sitä oo saaneet, kun ovat päässeet liikkumaan taudin aikana :). Kaiketi sit, jos olisivat ihan vuoteessa ollu, ni ois eri juttu.

Okei, kiva tietää! Ei löytynytkään oikein enää ajankohtaista tietoa tosta niin kiva kuulla kokemuksia. Kammoan piikkejä hulluna niin vähän rauhoittaa toi tieto vaikka mielummin toki piikit kun tukos 😄
 
Okei, kiva tietää! Ei löytynytkään oikein enää ajankohtaista tietoa tosta niin kiva kuulla kokemuksia. Kammoan piikkejä hulluna niin vähän rauhoittaa toi tieto vaikka mielummin toki piikit kun tukos
Teen itse työssäni välillä tartunnan jäljitystä eli siis soitellaan positiivisia vastauksia niin nykyään lääkäri arvioi sen onko tarpeellista aloittaa. Siihen vaikuttaa odottajan perussairaudet ja viikot yms. Mutta ei enää rutiinisti aloiteta jos raskaana on.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunni_
Voin perustaa ryhmän Facebookiin, jos ei nyt millään kukaan muu innostu. Laittakaa nimi yksityisviestillä, niin pyydän kaveriksi. Muistaakseni salattuun ryhmään sai kutsuttua vain kavereita, ellei tämä ole muuttunut.

Edit: komento takaisin! Jos haluat liittyä, laita viestiä, niin saat linkin jolla ryhmä löytyy. Ryhmä on silti piilotettu, eikä näy esimerkiksi hakemalla ulkopuolisille.
Nostelen tätä, kun moni käynyt nt-ultrassa. Ryhmä siis löytyy Facebookista jo.😊

Muoks. Siis varhaisultrassa. Ei nt-ultrassa.🙈
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh täällä ollaan eletty hiljaiseloa pahoinvoinnin ja oksentelun vuoksi. ☹ Olin tämän viikon perjantaita lukuunottamatta sairaslomalla, maanantaina äitiysneuvolan lääkäri ja sairasloma jatkuu.. Jouduin samalla töissä kertomaan vaikka en näin varhain olisi halunnut.

Ja varhaisultrassa käyty, hieman helpotti olotilaa kun näky sykkeen. Sikiö vastasi pari päivää pienempää kuin omat laskut ja la olisi 19.6.😊

Pyydän linkkiä face-ryhmään kun saan ensiksi syötyä jotain🤢

Ja voin liittyä myös listaan:
Sunshine90 / 2.lapsi / 19.6
 
Täällä olot helpottaneet niin, etten oo vissiin kolmeen päivään oksentanu. Oon saanu tavallista ruokaa ja aamupuuroakin syötyä muutamana päivänä :). Edelleenkään en voi syödä mitä sattuu, vaan oon valikoiva. Iltapäivällä/illalla alkaa tulla painontunne vatsaan ja sen myötä ällötykset.
 
  • Tykkää
Reactions: 4nniin4 ja jekkis87
Täällä myös hiljaista pahoinvoinnin takia. Tosi hankala syödä mitään. Mikään ei oikeen maistu :(( tiistaina eka neuvola, tänään 9+0. Jännittävä, että pian jo seuraava ultra.
Mä en ajatellut töissä kertoa vielä hetkeen😄 perheelle varmaan sitten nt-ultran jälkeen. Nyt ei oo tarvetta hötkyillä❤
 
Voi yökkijät toivottavasti menee pian
ohi ❤

Mä just eilen taisin viimeksi sanoa, että mä joskus unohdan olevani raskaana.
Tää ei vieläkään tunnu todelliselta 😶

Ehkä eniten siksi, että on nii vähän oireita.
Limakalvot on kuivat niin että veri valuu nenästä aivan spontaanisti,
väsyttää aivan tolkuttoman paljon (mut epäsäännöllinen kolmivuorotyö väsyttää muutenki...) siis en eläessä ole ollut näin väsynyt ja nukahdan kun istun muutaman minuutin rauhassa ihan varmasti just siihen missä satun olemaan 🙈

Ja silloin tällöin saatan tuntea jotain kuplintaa ja nippailua tuolla alavatsalla mutta muuten ihan normaali olo.

Mulla ois tässä käsissäni nyt tämä Doppleri joka on mulle ihan uusi tuttavuus ja nyt tässä käyn pohdintaa siitä uskallanko kokeilla mokomaa 🙈
Mitäs jos en saa sydänääniä kuulumaan...

Joko muut on kokeilleet?
 
Täällä olot helpottaneet niin, etten oo vissiin kolmeen päivään oksentanu. Oon saanu tavallista ruokaa ja aamupuuroakin syötyä muutamana päivänä . Edelleenkään en voi syödä mitä sattuu, vaan oon valikoiva. Iltapäivällä/illalla alkaa tulla painontunne vatsaan ja sen myötä ällötykset.
Mä myös toiveikkaana tunnustelen että onkohan vähän pahoinvointi helpottanut 🤔 toisaalta ennenkin viikonloppuisin ollut parempi olo joten vielä ei uskalla riemuita 😅

Väsymys on kyllä aikamoinen, viime yönä nukuin 10h ja sit olin 3h hereillä kunnes piti mennä parin tunnin päikkäreille 🙈 sen jälkeen jaksoi onneksi laittaa ruokaa ja vähän varovasti siivoilla.

Dopplerista on ollut puhetta täällä, mä oon miettinyt että uskallanko hankkia vai aiheuttaako vaan ylimääräistä stressiä mulle jos en saakaan mitään kuulumaan 🤔
 
Me ajateltiin kokeilla tänään illalla kun lapset nukkuu josko kuuluis dopplerilla jo jotain. Viikot omien laskuje mukaan 9+5 ja neuvolan mukaan 10+1. Yleensä näillä viikoilla oon saanut kuulumaan 🤩

Pahoinvointi täällä edelleen mukana, pahin aika vuorokaudesta on iltapäivät. Iltaa kohden onneks aina helpottaa 😊
 
Voi yökkijät toivottavasti menee pian
ohi

Mä just eilen taisin viimeksi sanoa, että mä joskus unohdan olevani raskaana.
Tää ei vieläkään tunnu todelliselta

Ehkä eniten siksi, että on nii vähän oireita.
Limakalvot on kuivat niin että veri valuu nenästä aivan spontaanisti,
väsyttää aivan tolkuttoman paljon (mut epäsäännöllinen kolmivuorotyö väsyttää muutenki...) siis en eläessä ole ollut näin väsynyt ja nukahdan kun istun muutaman minuutin rauhassa ihan varmasti just siihen missä satun olemaan

Ja silloin tällöin saatan tuntea jotain kuplintaa ja nippailua tuolla alavatsalla mutta muuten ihan normaali olo.

Mulla ois tässä käsissäni nyt tämä Doppleri joka on mulle ihan uusi tuttavuus ja nyt tässä käyn pohdintaa siitä uskallanko kokeilla mokomaa
Mitäs jos en saa sydänääniä kuulumaan...

Joko muut on kokeilleet?
Minä kokeilin eilen, kun oli 9+4. Minulla on vanha (6v sitten ostettu) Unborn Heart doppler ja silloin aikanaan oli sovellus puhelimeen. Nyt sitä sovellusta ei enää ole. Sen avulla näkyi syke ja potkujenkin lukumäärä ym. Viimeiset raskaudet olen käyttänyt ilman sovellusta. Eilen kuului ensin oma rauhallisempi syke, mutta pian löytyi pienen.🥰
 
Eilenkin illalla ja viime yönä vuoteli, nyt taas niukentunut vanhaksi vereksi. Olisipa se nyt jo kokonaan loppumassa. Alku viikolla pitäisi tulla doppler, toivottavasti sillä saisi sydänäänet kuulumaan 🤞
Raastavaa tämä on mutta mitään ei asialle voi. Otan nyt kevyesti ja rauhassa ilman turhia ponnistuksia tai riuhtomisia ettei vuoto provosoituisi enempää.
 
Paha olo vähän niinkuin tulee ja menee, väillä ajattelee että nyt on muuten parempi olo ja seuraavassa hetkessä melkein oksennus lentää 🤢

Itsellä paha olo on toistaiseksi ollut sellaista että pystyn kuitenkin toimimaan melko normaalisti. Voimia teille jotka joudutte pahoinvoinnista kärsimään ❤Toivotaan että se helpottaisi pian.
Mun mielestä vaikeinta on piilotella töissä, kun joutuu välillä syömään pienessä taukotilassa jossa kaikki ruuat haisee pahalle ja työkaverit vielä ihmettelee, miksen syö lautasta tyhjäksi :D Pakko varmaan sanoa läheisimmille työkavereille raskaudesta jos paha olo jatkuu ..
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Mä myös toiveikkaana tunnustelen että onkohan vähän pahoinvointi helpottanut toisaalta ennenkin viikonloppuisin ollut parempi olo joten vielä ei uskalla riemuita

Väsymys on kyllä aikamoinen, viime yönä nukuin 10h ja sit olin 3h hereillä kunnes piti mennä parin tunnin päikkäreille sen jälkeen jaksoi onneksi laittaa ruokaa ja vähän varovasti siivoilla.

Dopplerista on ollut puhetta täällä, mä oon miettinyt että uskallanko hankkia vai aiheuttaako vaan ylimääräistä stressiä mulle jos en saakaan mitään kuulumaan
Hahha! Just ku kirjotin, ni eilen lens taas oksennus 😅. Ei menny aamupuuron jälkeen oikeen paljon mitään alas, ni sehän sit kostautu illalla. Onneks miun mies on ottanu nyt vetovastuun lapsesta ja ruoanlaitosta, kun on vaan kotona. Hän kyl muutenkin osallistuu varmaan saman verran kun mökin :). Ainut, et mie teen metatyön lapsen osalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Ylihuomenna ultra! Jokohan kaikki muut on käynyt. 😃 alkanut jännittää jotenkin älyttömästi 🙈

Täällä väsymys , toki tuo 1v valvottaa myös paljon että eipä ole ihme. Ai että odotan että saisi nukkua täyden yön 😄

8. viikko omien laskujen mukaan ja ihan niinku aamuisin tuntuisi kohtu jo alavatsalla.Ehkä uudelleen synnyttäjällä voi jo tuntua? Pienen ensimmäisiä liikkeitä odotan kovasti 🥰
 
Mulla on tänään ultra🤍jos vaan saan itseni sinne julkisilla raahattua, mies tulee töistä kesken päivän mukaan.

Mulla tää pahaolo on 24/7 ja nukun todella huonosti, vaikka väsyttää, mikä varmaan osiltaan voimistaa tätä. Nyt oon muutamat päivät oksennellu kun aiemmin vain etoi kokopäivän. Riisimurot, mehujää tai paahtoleipä menee aamuisin väkisin. Pahoinvointia ei oo ees kestäny vasta kunnolla kun tän reilun viikon ja oon jo ihan loppu, kun sais ees nukuttua. 😞 Koulu tehtävissä lähenee deadlinet ja tällä viikolla olisi töitäkin, vaan enpä taida kyetä.
 
@Kapsukka toivottavasti ultrasta tulee hyviä uutisia 😊♥
@EnniEmilia lle kans. 👍


Keskiviikkona ois neuvolalääkärin aika.
Tulee lähete sokerirasitukseen se on aivan varma ja sen lisäksi viel tonne erityis seurannan puolelle koska raskausmyrkytykset edellisissä ja mitä kaikkee ...
Mut se on ihan jees 😊👍 mä ramppaan ihan mielellään.

Töissä on ihan bebaa ja meni uusin lista niin tunteisiin että jos mun esimies vaa tällä viikolla on paikalla meen kertomaan sille raskaudesta koska ilmeisesti se on nyt ainoa tapa saada mm neuvola käynti ajat vapaaksi 😒
Se että niitä selittämättä pyytää vapaaksi ei näköjänsä toimi...
 
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Moikka!
Pyytelinkin jo linkkiä tohon faceryhmään, täällä olisi toinen kesäkuinen tulossa, ensimmäinen syntyi 2021. :) Jos vain kaikki hyvin sujuu. Nt-ultra olisi edessä 29.11, jännityksellä sitä odotellen!

noorakarol/2.lapsi/9.6.
Kertokaahan millaista on odottaa kesäkuista? Mulla on elokuinen, helmikuinen ja maaliskuinen..
 
  • Tykkää
Reactions: KuudesKullanmuru

Yhteistyössä