Kesäkuun 2007 lapsettomuushoitojen hedelmät

Sipsukka painaa 6,5kg ja pituutta on 64,2cm, suhteessa painoa oli tullut enemmän mutta hyvä niin kun ei tuo tyttö vieläkään yhtään pullukalta näytä vaikka ruoka maistuu tosi hyvin. Ja Haalistuneelle sanon että kun kirjoitit että oikeasti ei vielä vauva tarvisi kiinteitä niin meidän vauva tarvii! Jos miettii noita meidänkin sose määriä niin joisi varmaan 4 litraa maitoa saadakseen tarpeeksi energiaa ja kun Siiri ei suostu juomaan kun max 8dl päivässä. Kaikkien vauvat on erilaisia ja minä en tuijota niin tarkasti noita suosituksia. Olenhan minäkin saanut 2kk ikäisestä kiinteitä ja hyvin olen kasvanut :LOL: leveyttä liikaakin :eek:
Meidän koira ei välitä vaipoista, kissojen pyllyissä on tarpeeksi nuuhaamista... ja saa siitä kyytiä aina välillä.
Roosalla kyllä huippu kun olet mahan saanut pois kaksosista ja ei edes arpia jäänyt niiden kilojen kanssa, hieno homma! :flower:

Hh ja Siiri 4kk ja 3 viikkoa
 
Heipat taas!

Täällä palattu jälleen kotiin. Muutama päivä tässä nyt ainakin tässä kotosalla ollaan. :)
Huomenna tosin lähden siskoni ja hänen lastensa kanssa Korkeasaareen. :)

Me ollaan Netan kanssa jo lähes täysin toivuttu flunssasta. Mitä nyt pientä yskää ja nuhaa vielä. Mutta mies se sitten sai taudin uudelleen. Nyt kuumeen kera. :( Toivottavasti nyt menisi sitten kunnolla ohi.

Haalistunut
puhui tuosta vauvojen syömisestä. Tottahan se on että vauvat jotka maidolla riittävästi kasvavat, eivät kauheasti sitä kiinteää tarvitse ja homma harjoittelua ja maistelua. Mutta meillä samoin kuin HH:lla, eli pelkällä maidolla ei kasvettu riittävästi. Meillä Netan maito määrät olleet aina pienempiä kuin suositukset ja nyt vasta, kun on saanut kiinteitä niin painoa on tullut hyvin. Tai siis viime punnituksessa oli tullut hienosti. Joten meillä myös kiinteät todella tärkeä ravinnon lähde. Hienoa muuten, että Siirikin saanut painoa hyvin. :)

Ajattelin seuraavaksi ottaa puuroja valikoimiin. Tosin en ihan vielä kuitenkaan. Mutta mietin sit että kun meillä nyt syödää 2 kasvista ja 1 hedelmäsose päivässä, niin pitäisikö minun lisätä tuo puuro iltaan, vai voisinko aluksi korvata illan kasvissoseen puurolla? Kenelläkään ajatuksia? Lampukankin vinkkejä ootellaan. :) Miten HH teillä Siiri nykyään syö? Kun ohjelmassa jo se broileri?

Meillä ei kans koirat välitä vaipoista, mutta ruuasta kyllä. Kyttäämässä ovat kun soseita otan esille.

Kiitti Roosa vinkistä, että Citari myy tolla hintaa noita Pamperseja. Meillä Liberot käytössä, mutta kun on noita Pampersin näytteitä tullut, niin oon tykännyt kyllä. Mutta meillä tuolla kaupassa jossa käydään on noi Active Fitit ollut paljon kalliimpia. Niin ja Roosalle vielä, että toi Manduca reppu on todella loistava! Tosin sain sössittyä omat säätöni, niin että alkoi ottamaan hartioihin, joten pitääpi hieman muokata. :) Ainoa "vika" vielä on se, että meillä Netta ei näe sieltä oikein kunnolla vielä. Tulee hieman ylös vielä se selkäosa. Mutta eiköhän se kohta ala paremmin näkemään.

Uusia asioita meillä on opittu paljon. Kaikkea pientä ja jänskää. Hieman jo toisinaan etenee lattialla, kun möngertää tarpeeksi. Semmoista mato-menoa. Pää alas ja peppu ylös ja niin sitä pääsee eteenpäin. :D Meillä Netta myös nykyään hermostuu, jos ei pääse eteenpäin vaikka yrittää.

Niin ja Roosalle ja pojille onnittelut ristiäisistä ja siitä että menivät mukavasti! :)

Mutta eipä tässä kummempaa! Mukavaa viikkoa kaikille!

Nampula & Netta 4 kk
 
Aurinkoista päivää!

Me ostettiin Tommylle matkarattaat (olis pitänyt ostaa jo suomen matkalle :headwall: )
Tommy viihtyy niissä loistavasti, kun saa katella maailman menoa. Siinä on selkänojalle viisi eri säätöä makuuasennosta pystyyn.
On aivan ihanaa nyt käydä kaupoilla kun ei tarvii pelätä että koko kaupunki reissu menee itkien ja kitisten.
Arvatkaapas kuka kiertelis kaupoissa nyt vaikka joka päivä =) Vaan ei talous anna myötä.

No ei mulla nyt muuta asiaa näköjään ollutkaan :eek:

Palataan taas...

Mai+Tommy päivää vajaa 5kk
 
Meillä Siiri syö aamulla vain maitoa 100ml, lounaaksi pottua/bataattia/kukkakaalta jne + broiskua, välipalaksi purkillinen hedelmä sosetta, päivälliseksi taas jotain kasvissosetta ja iltapalaksi muksun banaanipuuroa+vähän hedelmäsosetta. Joka kerta menee vähän myös luumua ja maitoa tietenkin, maidon juo aina ennen ruokaa kun ei uppoa sitten ollenkaan ruuan aikana tai jälkeen. Yöllä menee 150ml maitoa yhdellä kertaa. Että näin meillä ja neuvolassa oli sitä mieltä että on hyvä systeemi.
Meillä Siiri menee siis liikkuu vain vähän ja menee selällään jalat edellä :whistle: en tiedä miten sen tekee mutta niin se liikkuu :LOL:
Mää en mieti ollenkaan töihin menoa vielä :eek: teenhän toki noita kampaamo hommia sukulaisille vähän kotonakin ja saan niistä vähän taskurahaa. Mutta Siiri voi olla ainut lapsi jonka saan ja kituutan pienemmällä rahalla mielummin kun laitan tytön hoitoon. Mies antoi eilen mulle hummaamis rahaa 100e enkä tiiä mitä sillä ostaisin kun olen niin onnellinen tosta tytöstä etten tarvi enää shoppilun tuomaa huumaa :LOL: hyvä niin!

hh ja Siiri 4kk 3 viikkoa
 
Aurinkoista iltapäivää vaan täältäkin!
Suomessakin ilmeisesti hellettä vihdoin ja viimein, kylläpä nyt haluaisin olla siellä lomailemassa :wave:
Täällä hieman ''viileni'' toistaiseksi, viikonloppuna on varmasti taan kuumat oltavat, joten suunnistamme pakoon mökille. Noista metsäpaloista on tullut jo jokakesäinen vitsaus, suurin osa niistä on tahalleen sytytettyjä, ahneet tonttikaupustelijat tilailevat siten lisää palanutta maata jota myydään sitten rakennuspaikaksi. Kreikan lain mukaan metsää ei saa kaataa ja rakentaa, eli se on käytettävä kepulikonsteja: ensin poltettava ja sitten jo tönöä ruvetaan rakentamaan :eek: Uskomatonta meininkiä.

Mai : Minkälaiset matkarattaat ostit ? Mä olen katsellut joko Gracon tai Maclaren merkkisiä sateenvarjo matkarattaita, menee pieneen tilaan, ja jopa selkänojaa saa 3-4 tasoon. Joitakin kovin heppoisia ei saa makuuasentoon, joten siinä on vähän paha poijan huilailla. Suomessa varmaan kierrellään paljon (pakolliset ostoskeskus reissut), Korkeasaari kummityttöjen kanssa, joten kantoreppu ja matkikset on kyllä välttämättömät lentokentälläkin.

Ruoka-ajoista ja määristä on ollut juttua. Suomessa ei taida olla mitään yleistä linjaa ,ilmeisesti jokainen soveltaa oman lapsen kohdalla ne sopivimmat. Täällä on vähän turhan tarkkaa tuo mitä ja milloin pitäisi syödä,kuten se että vasta 6kk iässä aloitetaan lisäruoka.piste. Mutta eihän ne mene yksiin kaikkien kanssa. Minusta oli jotenkin hassua kun täällä neuvotaan että aamu+iltaruoka on VAIN maito, välipala hedelmä tai puuro ja vain yksi ns.lämmin ruoka päivässä. Näin ainakin aloitellaan. Minä kyllä tein vähän omia muutoksia niin että aamu+iltaruoka annan puuroa ja sitten maitohuikat päälle. Minun mielestä järkevämpää ja täyttää pienen masun paremmin kuin pelkkä maito. :/

Tunnistaako teidän muksut muuten jo omaa nimeään? tästä taisi olla joku ketjukin, mutta kysynpä nyt täälläkin. Meillä on vähän siinä ja siinä. Välillä huhuilen niin kääntää pään, isä kun sanoo ei mitään reaktiota, kun taas mummin kanssa kääntää päätä nimeltä kutsuttaessa =)

Töihin meinaan palata sitten kun ristiäiset on pidetty eli 28.9 jälkeen. Ei kyllä oikeen nappaa idea, mutta tiedän että poika jää hyviin käsiin tänne anopin hoitoon (vaikka noista kasvatusasioista sasimme varmaan riitaa aikaiseksi). Toisaalta nautin työstäni, ja ainakin puoli vuotta teen osa-aika päivää, eli noin 6h työpäiviä. Muita vaihtoehtoja ei ole.Hoitovapaata ei edes tunneta. Kysyivät että onko se sama kuin irtisanoutuminen, kun selitin mitä on hoitovapaa :LOL:

Roosa: onnittelut vielä poikien ristiäisistä. Varmasti ihanat juhlat. Ja ihania lomapäiviä sinne Suomen aurinkorannoille B)

Kitty ja Antoni ;)
 
Kitty Rattaat on Baby Travel merkkiset. Selkänojan saa 5 tasoon. Etupyörät ovat kääntyvät, saa myös lukittua suoraan. Kärryt painaa 8 kiloa ja menee todella pieneen kasaan. Kantaa 15kg asti.

Mä en oo aivan varma että tunnistaako Tommy nimeään vai ei. Kutsunpa sitä sitten miten vaan niin aina kääntyy katsomaan ja väläyttää leveän hymyn äidille =) .

Kitty nyt taisit paljastaa meille poikasi tulevan nimen jollen väärin ymmärtänyt? Ihana nimi =)
 
Mäkin vielä liputan matkarattaiden puolesta! Ostettiin Gracot, joihin saa turvakaukalonkin naksautettua kiinni. Aivan mielettömän kätevät! On hiukan eri asia nuo matkarattaat kun lähtee pikkuasioille: nostella yksin auton takakonttiin kun Emmljungan runko+vaunukoppa. On jo maksaneet itsensä takaisin kahdessa viikossa.

Nimeä ei kyllä meillä tunnisteta!

Ihana nimi Kreikan pikkumiehellä! Todella miehekäs! :heart:
 
juu, nimi taisi nyt paljastua :D mitäs minä sitä enää salailemaan kun kutsun pikkumiestä jo nimeltä, vaikka ristiäiset vasta syyskuun lopussa asian virallistaa. Nimi on Kreikan isoisältä peritty, perinteiseen tapaan.

Mulla on myös Amodini tuollaiset teidänkin omistamat Gracot, todella ihanat ja kätevät, mutta eihän nekään auton peräkonttiin muiden matkalaukkujen ynnä muiden kamojen kanssa mahdu, joten tarvitaan matkalle vielä kevyemmät matkikset jotka saa taitettua ihan pieneksi 'sateenvarjoksi''. Täällä onneksi kelit suosii sen verran, ettemme tee mitään isoilla yhdistelmävaunuilla, eli periaatteessa nuo Gracot meneekin kesät talvet.Ainoastaan kauppareissulle, automatkoille ,ja mökille mukaan pitää hommata nuo minikärryt. Eli hankintoja riittää ;)
 
Kitty: Hieno nimi pojalla! :)

Nimeään Elli ei oikein vielä tunnista. Kyllähän se aina mun kutsuun reagoi, mutta en usko että tajuaa mikä mun pölinästä on sen oma nimi.

Tänne ei ihmeempiä, yöt hieman parantuneet, viime yönä herättiin "vain" kolme kertaa. Outoja unia tosin näen, viime yön unirainassa lasta hoitamaan jätetty kaverini hukkasi tytön ja mä läpsin kaveriani kasvoille ja uhkasin tappaa sen ellei vauvaa löydy. Huh huh... :whistle: Mies sanoi että mun unet on kuin amerikkalaiset leffat. :LOL:

Kun nyt tuli aasinsilta hoitamiseen niin miten te muut suhtaudutte sukulaisten ym. henkilöiden tarjouksiin lapsenhoidosta? Mä olen yllätyksekseni huomannut että mua välillä ärsyttää se että tietyt ihmiset joka ikinen kerta kun nähdään niin muistuttaa että he voisivat kyllä hoitaa vauvaa jos mä haluan mennä jonnekin yksin tai miehen kanssa.

Ookoo, on kiva tietää että apua on tarjolla jos sitä tarvitaan, mutta kun ei sitä nyt tarvita niin pitääkö asiasta jankuttaa? Tulee sellainen olo, että kyse ei olekaan siitä että ko henkilö haluaisi olla meille avuksi vaan hän haluaa vain lapsen itelleen. Ja miksi mä nyt sitten siitä ärsyynnyn, että ihmiset haluaa viettää aikaa lapsen kanssa... En oikein tiedä itsekään. Mun tekisi välillä mieli ärähtää ettei lapsi ole mikään lelu tai lemmikki, jota lainaillaan. Olenkohan mä vähän ikävä ihminen, kun muut vaan haluaa auttaa... :/ :eek: :headwall:

No enivei, tuollaisia ajatuksia tänään.

Jiksu

Ps. Tytöllä on puskenut kaksi alahammasta ikenestä läpi!! Nyt jo!!
 
Kävin ostamassa muutamat pikkarit ja rintsikat kun jotenkin :eek: tissien muoto on muuttunut ettei rinnat enää meinaa pysyä vanhoissa liiveissä vaikka onkin oikean kokoisia.

Meillä Siiri ihan pikkaisen tunnistelee omaa nimeään ja aina se hymyilee kun sille juttelee, nyt on vuorovaikutteista jo kun antaa sillekkin oman puheenvuoron niin sanoo omat griit ja jne.

Meillä on rikkonaisia öitä ollut jo viikon verran, 12 mennessä saatan olla käynyt jo 6-8 kertaa laittamassa tuttia :( ei kivaa ja mulla unet on tosi vähissä. Saas nähdä onko meilläkin niitä hamapita sitten tulemassa. Oliko Ellillä punaiset ikenet kun tuli hampeja? Huomasko päälle päin mitään? Meillä edelleen ikenet sellaiset vaaleat mutta kyllä siellä tuntuu ihan selvät hampaat kun kokeilee.

Onkos tuo Antoni vähän niinkuin suomalainen Antti? Onnea vaan poitsukalle!

Meillä Siiri vierastaa ihan hulluna :whistle: mun sylistä kyllä flirttailee kaikille mutta auta armias kun joutuu vieraaseen syliin tulee kauhea huuto mutta loppuu heti kun otan syliin. Vierastaa enemmän naisia kun miehiä... eikai jo nyt miehiin menevää sorttia :LOL:

Kittylle vielä että onhan meillä täällä suositukset kiinteiden aloituksille eli 4kk kun on pulloruualla. Täysimetystä suositellaan 6kk saakka. 5kk iästä saa antaa lihaa, kalaa, kanamunaa.

HH ja Siiri viikon kuluttua 5kk
 
HH: Kyllä tytöllä vähän ikenet punoitti ja kuola valui. Jatkuvasti haluaisi purra jotakin, syöttäessäkin iskee ikenet kiinni lusikkaan! :D Meilläkin oli tosi levottomia öitä vielä viikko sitten, taisi vaivata ne hampaat. Nyt vähän helpottanut kun ovat ikenestä läpi.

Jiksu
 
Huomenta vaan tänne!

kaikki on varmaan nauttimassa hellepäivistä B) ottakaa nyt niistä kaikki irti, kun ei tiedä jos seuraavat pari viikkoa sitten siellä sataakin putkeen. Aika menee järjetöntä vauhtia, heinäkuu jo lopuillaan :eek:

Jiksu : Osuit naulan kantaan! Siis mulla on ollut ajoittain ihan samanlaisia fiiliksiä varsinkin anopin avuntarjonta yrityksistä. Tekis mieli paukauttaa että kyllä mä itse oman lapseni hoidan ja pärjään!! Minusta on tullut aikamoinen leijona emo...grrr! En tiedä onko se sit kun on eka lapsi, niin hirveellä vaivalla ja tuskalla vuosien odottelujen jälkeen aikaan saatu, ei haluta että ''omalle reviirille'' tulee muut hyppimään, ja sekin että tämä vauva-aika menee yksinkertaisesti niin nopeasti, ja itse yritän nauttia 100% tästä kaikesta. Toki on ihanaa että isovanhemmat/tutut tarjoavat apuaan ja ovat niin tiiviisti lapsen elämässä mukana, mutta kylkiäisenä ne on kyllä sitten meidänkin elämässä :/ Ihan normaalilta siis Jiksu kuulostaa. Ehkei me ihan zombieta olla vielä kuitenkaan :snotty: Mä luulen että tämä on ohimenevää, ja varmaan siinä vaiheessa kun pieni ei ole enää vauva, ja tulee aika kun on yliaktiivinen taapero ,varmaan tulee eteen että lapsen voisi antaa isovanhemmille vaikka yökyläänkin.

Tuo sun uni oli aika hurja. Mutta eikös unissa yleensä näe asioita joita alitajunnassaan pelkää vaikkei sitä tiedostakaan. Eli nuo tuttujen lapsenhoito apu tarjonnat ja sun epäröinti voi olla yhteyksissä siihen että tosiasiassa pelkääkin että vauvalle sattuu jotain (ehkei nyt ihan katoa mutta kuitenkin) :/ tämmössiä mietiskelin.... :whistle:

Ai niin ja Ellille onnea hampaista! Siis nyt jo puhkesi ja vielä kaksin kappalein!
Nyt kun nuo ekat harmpaat puhkesi, käy Jiksu ostamassa semmonen ihan pieni pehmeä vauvojen hammasharja. Mulla on täällä ihan huippu hammaslääkäri joka mulle suositteli että hampaiden puhkeamis vaiheessa kannattaa ottaa tavaksi päivittäinen hampaiden ja ikenien ''pesu''. siis ihan vaan vedellä harjataan ikeniä, helpottaa sitä kutinaa, ja näin vauva tottuu jo pienestä pitäen hammasharjaan ja pesurutiineihin. Meidän Antoni ainakin on nauttinut ja naureskeli kun hammasharjalla kutittelin ikeniä. Rauhoittui kummasti kun ensin kitisi nyrkki suussa kuola valuen!

HH : Juu Anttipa hyvinkin :D tai ainakin Toni. Suomessa kai Toni ja Anttoni viettää nimipäiviä samana päivänä. Antista en tiedä, mutta samaa nimiperhettä varmaankin...??

Nyt pitäis mennä pakkaamaan kamoja mökille lähtöä varten. Mukavaa kesäviikonloppua kaikille B)

Kitty
 
Meillä oli eilen ne appiukon synttärit ja tyttö ei vierastanut ollenkaan =) kotona itkaisee heti kun joutuu vieraan syliin. Mää annoin ihan vapaasti kaikkien pitää sylissä ja hoitaa kun mää oon ns yksinhuoltaja arkisin enkä saa apua vaikka haluaisinkin :( Anoppi välillä käy että pääsen esim hierojalle mutta muuten kukaan ei ole kysynyt voisko hoitaa Siiriä. Eli meillä ihan toisin kuin muilla, ois kiva vaikka pestä ikkunoita rauhassa jos joku kattoisi tyttöä. Mies tuossa puhelikin josko käytettäsiin maksullista siivoojaa tai lastenhoito apua (omakotitalossa on näitä hommia niin pirusti etten millään kaikkea jaksa yksin hoitaa)
Siiri nautti keskipisteenä olosta, tykkää juhlia :LOL:
Meillä yöllä vieläkin yht'äkkistä huutoa, kait ne hampaat vaivaa.....
Siiri tykkää kaikesta ruuasta, ei ronkeloi minkään kanssa VIELÄ! Sekin aika koittaa kyllä.
Mulle oli selvää että vauvani on kaikki kaikessa, suloinen oma pikku tyttöni :)
Niin muuten Siiri on oppinut vähän jo liikkumaan masullaan.... sängyssä nostaa pinniksen pehmustetta ja jokeltaa että täällä ollaan, HiH!
Meillä taas vaihtunut itekseen kuva profiiliin, että tämä 'laitos' on mainio!!!! Yritin tota kuvaa ehkä viikko sitten...

HH ja Siiri kohta 5kk
 
Ihahaa!

Terveiset maastoratsastuksen ihanuudesta. :) Oli mukava reissu paitsi että nyt olen niin kipeä (nivuset, sisäreidet, selkälihakset...) että hyvä kun kävelemään pääsen. :LOL: Kannattaa aloittaa harrastus heti kunnolla kun aloittaa. Vähän pelotti, että miten pysyn selässä ja miten paikat kestävät, mutta olihan se vain mahtavaa viilettää hiekkatiellä hevosella niin paljon kuin kavioista lähti. :D

Kiva että en ole yksin näiden apua vai ei apua -pohdintojeni kanssa!

Kitty: Kiitos hammasharjavinkistä! Pitääpä ryhtyä kutittelemaan harjalla Ellin ikeniä.

Jahas, nyt tyttö huutelee, palaan myöhemmin asiaan!!
Jiksu
 
Voin vaan kuvitella minkä vapauden tunteen Jiksu sai heppa lennosta =) On sitä niin kovin kiinni vauvassa että jotain itekkin piäisi saada tehdä vaan kun ei ole sitä hoitajaa....
Meillä Sipukka on alkanut mönkiä lattialla ja sängystä löytyy milloin mistäkin nurkasta ilman peittoa :whistle:
Pitäs lähtä ostamaan päiväpeittokangasta josko sais tehtyä isomman alustan lattialle kun muuten matosta saa kissan karvoja nassuunsa ja aivastelee sitten sen takia.

Hh ja Siiri
 
Terveisiä siis mökiltä! :wave:

Taas tultiin poikkeamaan kotosalla, huomenna sitten ilmeisimmin takaisin. Vielä ensi viikko miehellä on lomaa ja sitten alkaa paluu arkeen... ja minun laihdutuskuuri!! On nimittäin paino noussut imetyksen lopetuksen jälkeen ihan reilusti. Joten nyt sitten meinaa aloittaa laihiksen. Ärsyttää tuo römppä massu ja paksut kintut. Mutta vielä viikon annan itselleni aikaa nauttia herkuista ja kesästä. :p

Soseita meillä menee nyt rutkasti enemmän, kuin viikko sitten. Maistuu Netalle tosi hyvin. Varsinkin peruna-porkkana-kukkakaali sekoitus. :) Sitä popsii kovasti. Eilen sitten aloitin tarjoamaan banaanipuuroa. Massuvaivoja ei tullut ja tykkäsi kovasti. Mutta... tänään äsken oli vaipassa keltaisen vihertävää kakkaa. Joten saas nähdä nyt sitten johtuuko siitä. Sitten jätetään se pois, jos vielä huomenna löytyypi. Mutta ei kyllä tosiaan mitään masuvaivoja ole aiheuttanut, joten sikäli jänskä.

Mökillä kun pyöräilin isäni kanssa pitkän lenkin maalaismaisemassa, tuli niin kova hinku löytää se oma koti maalta. Nyt onkin siis pakko HH:lta kysyä millaisessa ympäristössä te asutte?

Kitty, ihana nimi pojallanne!!! :)

Yöt meillä mennyt nyt hienosti. 2 syötöllä, sekä sitten toisinaan aamusella haluaa vielä maitohörpyt jonka jälkeen unia jatketaan vielä 30-45 min.

Multa ei oikeastaan kukaan ole kysynyt Nettaa hoitoon. Joten en tiedä kuinka suhatutuisin. Mökillä ollessamme kyllä kaikki hoitavat innolla, mutta itse olen kuitenkin läsnä, joten ihan kiva niin. Saa itsekin välillä siis olla hetkiä rauhassa ja katsella vierestä ihanaa tyttöä. :)
Mieheni vanhemmat ovat jo sen verran iäkkäitä, että heistä ei enää apua ole.

Nauroin muuten tuossa, kun joku sanoi kuinka lähtee hiuksia päästä, niin itse huomasin että mulla on tuolta toisesta päästä harventunut pehko ja paljon!!! :LOL:

Ihanaa kun Jiksu oli päässyt hummailemaan, voi kun itsellänikin olisi kova hinku. Ehkäpä joskus tässä taas. :)

Mukavaa viikkkoa kaikille!

Nampula & Netta 4 kk ja 1,5 vkoa
 
Mukavaa kesäistä keskiviikkoa!

Nampula : Mä oon messissä! Laihis alkaa kans ens viikolla. Hitsit menin ostamaan kivan mekon pojan tuleviin ristiäisiin, sopii hyvin päälle, mutta kyllä ne 5-7 kiloa olis hyvä saada pois syyskuun loppuun mennessä. Ei tietenkään mahdoton saavutus, kilo per viikko...mutta miten se voi olla vaan näin vaikeeta! Itsekuria kun olis enemmän. Jospa yhdessä tsempattais. Onko sulla joku oma dieetti , vai jätätkö raakasti vaan sokerit ja turhat hiilarit pois? Lampukalta kun sais jotain hyviä vinkkejä taas ;)

Oma koti maalla! yes. olis se ihanaa. siis mä olen niin kyllästynyt tähän suurkaupunki elämään, haaveilen melkein jo että voisin asua tuolla ''mökillä'' ympäri vuoden, mutta hieman epätodennäköistä.
Jiksun ratsastus retki kuulosti kyllä ah niin taivaalliselta. Mä olen ollut hevosen selässä viimeeks jotain parikymppisenä.Mun tädin veli kasvattelee ravihevosia Savossa, ja siellä on aina niin ihana pyörähtää, aina en hevosen selkään pääse, mutta edes sitä lannan hajua haistelemaan, sekin on jo jotain :LOL:

Tämä mamma vähän innostui ''leikkimään'' jo. menin ja ostin saippuakuplia :whistle: Siinä sitten pistin pojan sitteriin terassille, ja ette usko kuinka toinen nautti ja nauroi kun mamma puhalteli saippuakuplia ilmaan ja äidin piti tietysti kovasti aina kiljahdella huiiiii-huiiiiiii kun kuplia lenteli! eipä olisi uskonut että voi olla vauvan kanssa noin halvat huvit!

äh, pitäsi vähän tätä huushollia siivota, mutta taidanpa taas mennä saippuakuplien kanssa leikkimään.... B)
 
Heissan!

Terveisiä mummolasta! Tultiin eilen junalla, kahdeksan tuntia junassa meni yllättävän nopeasti ja tyttö oli kuin enkeli. Itse asiassa taisi jaksaa paremmin tuon kuumassa junassa olemisen kuin äitinsä. :LOL:

Meillä yöt rikkonaisia, yhä. Tyttö herää 2-3 tunnin välein syömään. Ajattelin ryhtyä antamaan nyt niin paljon sosetta kuin vauva haluaa. Ja jotakin puuroa/velliä kai pitäisi ruveta iltaisin antamaan. Suosituksia? Kun tuntuu että noista velleistä ollaan niin monta mieltä, neuvolassakin sanottiin ettei niitä näin pienille kannata antaa?! :O

Jiksu ja Elli 4 kk ja kohta 2 vkoa
 
Kittylle ekaksi laihiksesta... Ihan aion vaan kylmästi jättää kaiken turhan pois ja alkaa syömään enemmän terveellisiä juttuja. Niin ja liikuntaa aion lisätä reilusti. Kiva että oot messissä! Mulla pudotettavaa olis sellanen 5 kiloa. Tiedän että vaikeeta tulee oleen, mutta täysillä hommiin vaan. :)

Jiksu, mähän annoin Netalle maissivelliä ekaksi illalla, josko olisi auttanut uniin. Mutta ei hyötyä. Sen kyllä arvasinkin, mutta koitin kuitenkin. Sitten vasta kun soseiden syönti alkoi kunnolla lähteä käyntiin, niin alkoi unipätkät pidentyä. Nyt annan illalla sosetta vajaa tunti ennen unia ja sitten vielä velliä sänkyyn. Velliä annan ihan vain tavan vuoksi. :) Niin ja koska Netta pitää siitä. :) Nyt tarkoitus oli vaihtaa tuo sose puuroon, mutta katsotaan nyt sitten kuinka käy. Iltaisin sosetta menee hieman reilu 1/2 prk ja sit se velli (illasta riippuen 50-120 ml). Eka unipätkä onkin sitten 5-6 h. Sitten yöllä saa vellin ja taas nukutaan 3-4h. Joten ihan kivasti. Itse olen ihan tyytyväinen tähän systeemiin. :)

Meillä neuvolassa sanottiin, että velliä voi antaa, mutta ei taida paljon hyötyä olla. Niin kuin ei sitten ollutkaan. Onhan noi kaupan vellit arvoiltaan lähes samaa kuin maito, joten sikäli ei hyötyä voinut odottaakaan.

Mut näin siis meillä. :)

Nampula
 
Iltoja kaikille!

:wave: Täällä tarvittais kanssa itsekuria että saisin kilot pois, viisi kiloa kun saisin niin olisin tyytyväinen. Mutta ei, tämä tyttö vaan vetelee suklaata naamaansa kaksin käsin :headwall:

Kittyltä piti kysymän, mites Antonin iho voi,eikös sillä ollut sitä atooppisuutta? Missä alueella sitä oli ja oletko saanut ihon rauhoittumaan?

Tommy peri sit multa atooppisen ihon,on se niin harmillista.
Sen kaula ja niskan seutu, nilkat ja käsivarsissa on hilseilevää/punoittavaa hilseilyä. Apteekista ostin lapsille sopivaa mietoa kortisoonirasvaa. Parina päivänä oon sitä rasvaillu ja ihan hyvältä alkaa näyttämään.

Amodini, mä kans annoin tommylle banaani-mangososetta ja sillä alkoi sen jälkeen posket punoittamaan. Selkä ja mahan seutu on kanssa täynnä ihan pientä röhelmää. Nyt sit kans mietin että johtuiskohan se mangosta vai banaanista. Toisaalta mietin että oliskos ne vaan jotain hikinäppyjä?

Mä jätin vellit antamatta tommylle. Neuvolassa käskivät aloittaan jo 4kk ikäisenä puurot. Olen antanut Nestlen kaura- ja riisibanaanipuuroa hillon kanssa aamuin illoin.
Puuro pitää hyvin nälkää, iltapuuron jälkeen annan vielä maitoa ja tommy nukkuu noin 6 tunnin unet ennenkuin herää maidolle.

Täällä on ollut kohta jo parin viikon ajan hirveät helteet parhaimmillaan/pahimmillaan mittari on näyttänyt 33 astetta varjossa. Mä en voi sietää tällaisia helteitä, musta tulee niin kärttyinen ja mitään ei jaksa tehdä.
Lämpö on vaikuttanut tommyynkin niin että sille ei ruoka oikein hyvin maistu päivisin ja nyt on heräillyt öisin pariin otteeseen tankkaamaan maitoa.

Mai ja Tommy 5kk ja risat
 
Huomenta!

Tervetuloa vaan Amodini Kreikan lämpöön! Toivottavasti pääsette matkaan ja joku kiva kohde löytyy. Eli olisitte tulossa nyt elokuussa? Kyllähän elokuu on kuumin kuukausi, mutta ainakin saarilla se kuumuus ei välttämättä ole niin uuvuttavaa kuin mantereella,sillä tuuli vilvoittelee.
Ihan turhaan huolehdit miten vauva pärjää helteissä.Vauvat soveltuvat yllättävän hyvin (paremmin kuin itse luulemme) kunhan vaan ottaa muutamia asioita huomioon :
A. Ulkoilua suorassa auringon paisteessa kannattaa kyllä välttää kuumimpaan aikaan kl 12-15, jolloin kannattaa vaikka loikoilla varjon alla hotellin altaalla, syödä kevyt lounas varjoisassa tavernassa ja viettää siestaa ilmastoinnin alla.
B Aamu,- ja iltapäivä uinnit kl 17 jälkeen meressä ovat must. Itse herkkäihoisena en voi kuvitellakaan kärventäväni nahkaani keskipäivän auringossa.
C. Vauvalle tietysti hellehattu ja kevyt puuvillainen vaatetus.Sinkkirasvaa sipaiset käsivarsiin ja jalkoihin johon vaatetus ei suojaa.
D Jos vauva on vaunuissa tarkista että on hyvä ilman vaihto ja tuo märkä harso vaunuihin roikkumaan on hyvä idea. Itse teen niin jos päivällä olemme liikkeella , täytän termospullon jääkaappikylmällä vedellä, siinä se säilyy jääkylmänä useita tunteja. On aina kylmää juomavettä mukana, sillä voi kastella tuota harsoa ja vilvoitella vaikka vauvan jalkoja ja hikoilevaa niskaa (ja miksei omaakin ;) ) Vauvalle annat usein myös vettä juotavaksi, viileänhaaleana!

E. Suojautukaa moskiitoilta! Siis nuo moskiitot voivat pilata koko loman. Yleensä suomalaiset hyttysrasvat eivät tehoa, todettu on! Vauvalle ei saa myöskään laittaa mitään hyttysrasvoja. Muistakaa että hämärän laskeutuessa hotellihuoneen ovet ja ikkunat pysyvät kiinni, ellette halua moskiitto airforcea paikalle! Paikallisista kaupoista voi ostaa halvalla sähköpistokkeesen laitettavan aparaatin, johon tulee sellainen irrallinen moskiittomyrkky laatta, tämä pitää takuuvarmasti 8h inisijät poissa, mutta: laitetta ei saa pitää päällä jos vauva on huoneessa. Me ollaan mökillä tehty niin että olen laittanut kojeen päälle hyvin tuuletettuun huoneeseen, ja sitten sammuttanut kun laitan Antonin unille. Eivät ole moskiitot vielä päässeet puremaan.

Suurimmilla saarilla on hyvät terveyskeskukset ja sairaalat (Kreeta, Rodos). Eurooppalaisella terveyskortilla saa palvelua terveysasemilta. Matkavakuutus tietysti ehdoton.
Pohjoisemmat saaret ovat hieman viileämpiä esim Korfu, Lefkas, Zakynthos (ihania kaikki)

Huh, tulihan teksiä taas. Kysy Amodini pois jos jotain unohtui mainita, tai tulee mieleen =)

Mai : Antonin iho on hieman parantunut rasvauksella. Tuota hydrokortisonia suositeltiin että käyttää vain kuurimaisesti 5 päivän ajan, päivittäin rasvataan Avenen cold cremellä.Lisäksi kylpyveteen öljymäistä pesunestettä. Pahin röhelöinen iho on jaloista lähtenyt melkein kokonaan, käsivarsissa ja poskessa vielä punoitusta jonkin verran.

 
Huomenta täältäkin vielä!

Kohta suunnataan taas mökille, joten hetkinen menee taas netti pimennossa.

Meillä oli eilen sitten kiva tiukka sanainen vääntö ja keskustelu. Minä se sitten yli herkkänä ihmisenä sain tottakai itkut aikaan... Alkoi siitä, kun ehdotin miehelle että josko alkaisin käymään hepostelemassa kerran viikossa. Saisin sitä ihan omaa aikaa ja huippu ihanaa liikuntaa jne... Siitä saatiinkin sitten aikaiseksi kunnon keskustelu rahan käytöstä jne. Kivaa sanailua ja rahojen vatvomista. Tosin sopuun onneksi päädyttiin ja asia saatiin sovittua. Mutta siis tuli siinä sitten nuristua ja muristua toisillemme...

On nuo muuten tosiaan jänniä noi ruokajutut. Kun mullehan neuvolassa eka sanottiin, ettei mitää soseita kuin vasta lähempänä 5 kk. Mutta sitten kuitenkin annettiin ohje aloittaa pian (silloin 3 kk neuvolassa). Nyt sitten 4kk neuvolassa kun sanoin että ollaan soseet aloitettu, olivat tosi tyytyväisiä ja sanoivat, että puuroja vois kokeilla kohta, tai lihoja oman valinnan mukaan. Kyseessä oli eri hoitajat, joten oliko eroja sen takia, mutta hassua kuitenkin. :)

Mutta nyt pitää alkaa pakkailemaan. :)

Nampula & Netta 4 kk ja melkein 2vkoa
 
Mää oon asunut lapsuusikäni maalla n. 20km päässä kaupungista, nyt asutaan vanhalla asutusalueella n.4km päässä keskustasta. Tontit on isot ja naapureihin hyvät välit kun ei paljon kyläillä mutta ulkona toki jutellaan kun nähdään. Mää en ehkä enää halauaisi 20km päähän kaupungista kun siellä ei enää ole edes kauppaa, koulua tms. Mekin mietitään alettaisiinko vähän laajentamaan vai tehtäiskö uusi talo (tontti on kemijoen rannalla) vai ostettaisiinko joku korjattu vanha talo.... tykätään vanhoista taloista kun niissä on rauhallinen henki eikä ilmastointia hurisemassa. Tämä meidän talo on jotain 1926 vuonna rakennettu hirsi talo jonka mun miehen pappa on rakentanut eli meillä on historiaa talolla. Toki tähän on tehty moneen kertaan remonttia. Jos mää saisin päättää ostaisin isomman vanhan talon..... haaveillahan aina saa... =) Kannattaa miettiä asuinympäristöä niin että sieltä olisi hyvät kulkuyhteydet harrastuksiin jne. Äkkiä nuo meidän vauvat lähtee kouluun :) Meidän Siiri vaan ei kasva koskaan aikuiseksi vaan pysyy aina äidin pikkuisena.....
Meillä syödään iltaisin muksun jauheesta tehtyä banaanipuuroa joka on tarkoitettu 5-6kk ikäisille ja sitten toinen on hedelmäpuuro joka on myös muksun 5-6kk vanhoille. Tuo jauhe on helppo kun sitä voipi tehdä pieniä annoksi makusteluun, se purkki kun pitää syödä 1vrk aikana avaamisesta. Keliakia kai voi tulla jos liian aikaisin altistaa viljoille. Tosiaan noissa velleissä ei ole kaloreita enempää kuin maidossakaan.
Laittakaa kuvia vauvoista, kyllä ne joskus sieltä tulee näkyviin niinkuin meilläkin. Tommysta näytti olevan uusi oikein miehekäs kuva arskaa palvomassa:)

HH ja Siiri tasan 5kk (kääntyi tänään ekaa kertaa selältä masulle ja koko päivän siis kierinyt ahkerana)
 
Piti tulla kertomaan vaikka yksinpuhelua tämä taitaa olla :whistle: Niin että Siiri kääntyi eilen tosiaan ekaa kertaa selältä masulle ja sitähän jatkui sitten koko päivän ja yölläkin :eek: eikä siinä vielä mitään! tyttö oppi myös ryömimään tänään, välillä pyörien mutta etupäässä menee eteenpäin niin että vetää jalat masun alle ja ponnistaa. Mun mielestä jaksaa vielä aika kauan hermostumatta :LOL: Oli jo koiran raksu kipolle menossa kun koiru oli syömässä...

Hh ja Siiri 5kk ja 1päivä
 

Yhteistyössä