Kesäkuun 2007 lapsettomuushoitojen hedelmät

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Ensiksi suuresti onnea Kitty!!! :flower: Upeaa että teilläkin siellä tuli lakiin pidempi äitiysloma! Niin ja vielä näin sopivaan aikaan! Saat olla pojan kanssa kotona vielä pitkät pätkät! :)

Meillä oli eilen ristiäiset ja kaikki meni hienosti! Neitimme sai nimeksen Netta. Pappi oli aivan mahtava tyyppi ja teki tilaisuudesta juuri meidän näköisemme. Kokonaisuudessaan juhla oli hieno ja ihana. Hienon kastetilaisuuden jälkeen oli leppoista yhdessä oloa ja nauttimista läheisten seurasta. Netta huusi juuri ennen tilaisuuden alkua todella kovasti, mutta rauhoittui sitten ja olikin ihan rauhallisesti kasteen ajan ja nukahti kummin syliin. :) Joten siis varsin mallikelpoisesti.

Flunssa alkaa myös helpottaa, tyttö on iloisempi ja pirteämpi taas. Nyt saadaankin taas uudelleen opetella lattialla yksin oloa, kun tuossa kipeänä ollessaan ei viihtynyt muuta kuin sylissä, niin nyt sitten huomasimme että hyvin on sylissä olo opittu ja lattialla ei kauaa viitsisi oleskella. Mutta pikkuhiljaa taas, pieniä hetkiä kerrallaan. :)

Mulla on kanssa kantoliina käytössä, käytän vain tällä hetkellä tuota tuplaristiä (?), muuta en edes osaa sitoa. On se kyllä loistava väline tuo kantoliina. Siskoni hankki toiselle muksulleen liinan ja sillä sitten heidän tyttöään kantelin ja on se hurja ero esim. rintaepussa kantamiseen jne.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Nampula & Netta melkein 8 vkoa
 
Onnea Netta :flower: Vähän harvinaisempi nimi tai minä en ainakaan tunne ketää Nettaa. Kiva nimi =)

Meillä myös meni miehellä tytöstä uutuuden viehätys ohi ja hoitaa paljon vähemmän kun ennen. Olenkin ottanut itelle vähän marttyyrin asenteen että minä hoidan että sun ei tarvi.... Ja olen uhkaillut että tyttö alkaa vierastaa kun et ole sen kanssa :whistle: Mutta eilen koin iloisen yllätyksen: Mies oli käynyt ostamassa 3x puoli hieronnan äippäpäivä lahjaksi. ihme kun monesti ei muista edes omaa syntymäpäiväänsäkään :(

Meillä alkaa toiset leipomis hulinat kun mun Isä täyttää 60v. Onneksi olivat ottaneet keittiöön tarjoilijan kun enhän mää nyt kerkeä kun on koko ajan *tyttöä kädet täynnä*.

Mää oon tainnut ihan seota tosta neitistä kun kattelen sitä niin aina tulee hymy omaan suu pieleen kun on se niin rakas ja ihana :heart: Hajamielinen olen minäkin mutta se kuuluu asiaan, mullahan se alkoi jo raskaus aikana....

Onneksi Kitty sait pidemmän äippäloman, kävi sua jo sääliksi kun oisit lähtenyt töihin ja vauva noin pieni vielä. 'Anopin retale' ois kasvattanut omanlaisensa :LOL: mutta eipäs päässytkään komentelemaan :saint:

Huomena on ryhmä neuvola ja tyttö saa rota rokotteen, maksoi se 2 pakkaus 158e.

Nampula mahoton tukka teidän tytöllä, paljon isomman näköinenkin =) Tuleeko karstaa kun on noin paksusti tukkaa? Meillä tulee, kampaaja minäni pistää vähän väliä esiin ja rappaan päänahkaa kun ei se öljylläkään lähde pois.

HH ja Siiri 10 ja puoli viikkoa
 
Heipat kaikille ! =)

Aika vierii niin hurjaa vauhtia, ettei tahdo ehtiä kirjoittelemaan kuulumisia.
Ulkona on multasormelle töitä, kun syksyllä kaikki jäi tekemättä. No ehtiihän ne nytkin.

Meillä pojulla on todella hieno päivärytmi. Aamulla heräilee 8-9 ja unille pienen silmäilyn ja syömisen jälkeen 9.30-10. Sitten koisataan kolme tuntia ja taas syödään ja seurustellaan. Toiset päikkärit 14-15 ja siitä taas n. 3 tuntia. Illalla sitten yöunille 21.30-22. Aamuyöllä syödään 7-8 tuntia nukkuneena ja unet taas jatkuvat. Ihanaa saa äitikin nukkua =)

Kolme kk neuvolassa poju painoi 7.9kg ja 64cm pitkä. Pieni kasvupyrähdys tullut :eek: , vaatteita jää pieneksi himuisen nopeasti, että ihan tuntuu haikealta.

Tälläistä tänne ;)

kuu-ukko ja poju 3½kk

Jokos ootte soseita antaneet? En pidä kiirettä, koska poju nukkuu ja kasvaa noin hyvin.
 
:wave: !

Me käytiin sitten eilen saamassa rotavirus-rokote. Soittelin neuvolaan aikaa koska mentäisiin ja sanoi, että tuletteko heti. Niin me sitten tehtiin kunnon päivälenkki, apteekkiin, neuvolaan ja kotiin. Toinen rokote sitten 3 kk neuvolassa. Saman maksoi meillä tuo rokote, kuin HH:llakin. Eilen illalla sitten tytöllä oli taas itkuisa ilta. En tiedä väänsikö masusta vai mikä oli. Nukkui yön todella hyvin (eka pätkä 5 h ja toka 3 h...). Minä annan nyt yön ekan syötön pullosta (pumpattua omaa maitoa), joten on tuo toinenkin uni pätkä sitten hieman pidentynyt.

HH, kyseli karstasta. Meillä ei karstaa tytöllä oikeastaan ole lainkaan. Olen yrittänyt tiirailla hiusten seasta, mutta eipä paljoa näy. :)

Tänään meillä ohjelmassa iltapäivästä koiran kuskaaminen eläinlääkäriin leikkaukseen. Hieman jännittää, mutta toivotaan että kaikki menee hyvin.

Tämmöistä täältä tänään!

Nampula & Netta 8 vkoa
 
Ryhmäneuvola takana, no jaa aika arkoja ihmisiä oli ja minä suupalttina juttelin sitten.
Meillä aloitetaan kiinteät!!! :whistle: Tytön paino ei nouse tarpeeksi. Painoa nyt 4850g ja 60cm pitkä.
Rota otettiin myös, saas nähdä saanko mää siitä ripaskan :eek:

Neiti kutsuu..

HH ja Siiri 2,5kk
 
HH paljonko teidän Siirillä paino noussut viime aikoina? Meillä kun tytöllä paino nousee myös hitaanlaisesti. Viimeksi ei ollut meidän omaa neuvolan tätiä paikalla, vain opiskelija sekä se lääkäri joka ei ottanut painoon mitään kantaa. Itsestä vain tuntuu että paino nousee meilläkin kovin hitaasti. Joten siksi uteliaana kyselen, varsinkin kun aloitatte jo nyt kiinteät.

Nampula
 
Hei vaan taas kaikki! Meillä on juhlittu äitienpäivää ja kolmia synttäreitä, joten aika on mennyt siinä... Oli ihanaa olla tänän äitienpäivänä kahden äiti :heart: ...ja aina meillä on pientä haikeuttakin ilmassa, kun isommat lapset matkustaa oman äitinsä luo viettämään äitinpäivää. Paitsi että äiti ei ollut taaskaan halunnut juhlia, kun hänellä on aika isoja ongelmia oman äitiytensä kanssa :'( Tuli niin hölmö olo, kun haettiin lapset juna-asemalta ja ne kainona kysy, onko EDES meillä äitienpäiväkakkua... Ja minä olin vähää aikaisemmin purkanut omaa äitienpäiväangstiani miehelle, että välillä ottaa niin ohimoon tämä äitipuolen epäkiitollinen osa. MInä pesen pyykit ja paikkaan haavat ja olen meidän perheen "arkiäiti", mutta lasten sydämessä äiti on aina äiti vaikka olis kuinka ongelmainen ja kyvytön tarjoamaan lapsille normaalia elämää edes tapaamisviikonloppuina... :| Yhtä aikaa mielessä pyörii syyllisyys, kiukku, väsymys ja suru lasten puolesta...

Mutta kaiken kaikkiaan me ollaan onnellinen uusperhe. Mitä olen kuullut ja lukenut muitten uusperheiden ongelmista, meidän ongelmat muistuttaa enemmän ihan tavallisen lapsiperheen ongelmia. No, onhan me jo aika pitkään rakennettu tätä meidän perhettä ja aikoinaan perheterapiatkin kuljettu.

Meillä poika on alkanut kovasti kitistä lusikan perään kun muut syö. Luulempa, että viikon päästä alotetaan makuannokset ja nelikuisena sitten popsitaan kunnolla soseita. Se meidän otollinen aika kiinteille näyttäis olevan nyt, ja kun 3kk tulee täyteen aion käyttää tilaisuutta hyväkseni.

Roosalle tuli mieleen sanoa, että ainahan kiinteät loppujen lopuksi alotetaan yksilöllisen tapeen mukaan. Ehkä teillä olis nyt siihen tarve, kun unipätkät on noin lyhyitä ja sä todellakin tarvit myös unta kahden vauvan kanssa. Huonommin maitoa sietävän pojan kohdalla ehdottaisin että varmistat asian neuvolasta. Mutta jos tutteli omneo on ok niin en näkisi hirveitä esteitä kiinteille. Vellejä en kuitenkaan suosittelis, koska niiden energiamäärä ei ole yhtään suurempi kuin korvikkeen. Myös hedelmäsoseet on itse asiassa vähäenergisempää kuin maito.

Maissisoseesssa (esim. Bona) on 110 kcal/100g kun hedelmäsoséissa on n. 60 ja äidinmaidossa n.70. Siihen totuttelun vois aloittaa ohentamalla sitä aluksi korvikkeella, koska maissin maku on hieman karvas ja rakenne paksu. Aluksi makuannokset kannattaa antaa päivällä, että näkee reaktion. Jos kaikki menee OK, niin parin-kolmen viikon sisään vois ajatella että lusikoi molemmille pojille ltapalaksi maissipuurot.

Gluteenittomien tuotteiden hyllyltä voi myös etsiä takuupuhdasta riisijauhoa. Siitä paksu puuro, ja ohennat taas maidolla sopivaksi.

Allergisille lapsille ei tarvitse kokeilla kovin tiuhaan uusia ruoka-aineita. Tavoitteena on löytää n.8kk mennessä kaksi sopivaa viljaa, kaksi lihaa, yksi marja, yksi hedelmä ja kaksi kasvista. Usein sopivia ovat maissi, riisi, hirssi, possu, poro, puolukka, mustikka, ruusunmarja, päärynä ja bataatti sekä kesäkurpitsa. Bataatti on myös tosi energiapitoinen. Unohda se persikka toistaiseksi, se närästää monilla aikusillakin ja sehän huudattaa vaikkei allergiaa olisikaan.

Ja joskus itkuisten lasten itkut pahenee kiinteiden myötä.

Voisko tuo iltapuuron syöttö olla sitten miehen homma? Molemmat pojat sitteriin ja lautanen ja lusikat miehen käteen. Sitten sinä otat ja häivyt iltakävelylle puoleksi tunniksi. Ehkä mies kasvaa vastuuseen kun pistät sen vähän pakon eteen (ja sorry jos meni neuvot liian henkilökohtaiselle tasolle...)

Amodini, soijapohjainen korvike on usein ykkösvaihtoehto. Nuo peptidi- ja aminohappokorvikkeet tulee vasta jos soija ei sovi. Tosin soija ei sovi kovinkaan monelle, joten usein lääkäri määrää esim Almiron peptin heti kättelyssä. Voisit kysyä. Vauvan kovaan vatsaan auttaa esim. mallasuute, jota saa apteekista. Se on ohrasta tehtyä, mutta kun ohra mallastetaan sen proteiinikoostumus muuttuu vähemmän allergisoivaksi. Lisäksi uuttoprosessissa suurin osa proteiinista häipyy. Mallasuute liuotetaan lämpimään maitoon.

Mutta aina kannattaa konsultoida neuvolaa. Mä kun neuvon nyt ilman lähetteitä ja epikriisejä, jotka yleensä saan eteeni.

Meillä poika alkaa tottua jo isänkin hoitoon ja kodin iltavilinään. Poika on aika herkkä ja arka luonne, aivan erilainen kuin esikkoni. Kyläily ja vieraat ovat toistaiseksi olleet melkoinen haaste, jote elämä on tuntunut aika lailla kulkevan kodin, lenkkipolun, päiväkodin ja Nokian citymarketin väliä.... :( No, vauvavuosi on äkkiä ohi!

Hyviä voiteja kaikille!

Lampukka
 
Hei!

Jiksulle pahoittelut ja isot :hug:

Kittylle onnittelut,ihanaa kun sait lisää äippälomaa :heart:

Netalle onnittelut nimestä,nätti erikoinen nimi ja tosiaan mikä tukka neidillä jo on, vau!

Ihania vauvoja kaikilla :heart:

Amodini: Meillä on ens viikolla neuvola ja Tommy saa sen korvaroketteen. Täytyy kysellä siitä rokotteesta vielä tarkemmin, itsekkään en tiedä siitä sen enempää kuin että korvatulehduksia vastaan oleva rokote se on ja että kannattaa ottaa jos on itsellä tai sisaruksilla ollut korvasairauksia lapsena.

Me vaihdettiin nan1 kakkoseen (siis kokeiltiin ) ja siitä tuli ihan hirveet kivut tommylle. Kolme päivää meni mahaa kouristellen ja itkien. Nuo päivät oli jotain aivan tuskaa pojalle kuin myös äitille ja iskälle. Vaihdettiin nan1 takaisin ja nyt on poju taas aurinkoisen naurava ja ilakoiva.
Kakkosessa ei ole muuta ero ykköseen kuin että laktoosia vähemmän ja rautaa enemmän.
Mietinkin että oliko se rauta pitoisuus siinä niin iso että sai tollaiset kivut aikaan. Ja ei se kyllä yhtään enempää nälkää pitänyt kuin ykkönenkään.

Mitenkäs Roosa, vaihdoitko sä siihen nan2:een ja tuliko siitä teille mitään oireita/kipuja?

Tommyllä on pientä nuhan poikasta...taitaa äiti olla vilustuttanut pojan pitämällä liian vähän vaateita sillä. Todella hakalaa näitten kelien kanssa kun ei tiedä mitä pukea...eilen ole vielä +20 ja nyt vaan +6 lämmintä.

Tommy ei enää nuku ulkona kun max tunnin ja enne veti kolmen tunnin sikeitä ja kauheen tappelun kanssa joutuu usein laittaan vaunuihin. Johtuiskohan siitä kun ulkona on niin paljon ääniä että ei malta tai saa nukuttua siinä hälyssä.
Naapurin ukkokin pitää hirveetä mekkalaa...hän rakentaa uusia ulkokuoria taloonsa,milloin se siellä sirkkelöi,varsaroi ja tai muuten vaan kolisuttelee paikkoja.
Välillä tuntuu että just kun saan pojan vaunuihin niin eikö tää aloita hommat TAHALLAAN juuri samaan aikaan ettei vaan saa poika nukuttua :kieh:

Te pääsittekin jo viettämään äitienpäivää. Myöhäiset onnittelut kaikille!
Minulla äitienpäivä on vasta edessä, täällä se on 25.toukokuuta.

Eipä tässä muuta tällä kertaa...täytyy mennä laittaan tommyä unille.

Mukavaa päivää kaikille ja pusut pikku ipanoille :heart:
 
Hei vaan!
Kävin jälkitarkastuksessa ja reilussa viikossa oli pudonnut 1kg painosta! Jes!!! Kaikki on ok.
Nampula meillä Siirillä paino nousi 3 viikossa vain 350g ja käyrä oli laskusuunnassa, siksi siis kiinteitä. Vaikka Siiri on hoikkanen niin ei se näytä meistä liian laihalta, taitaa olla pitkät jalat tytöllä niinku isälläänkin.
Kävin ostamassa leikkimaton =) Ihana, siinä on sellanen soiva lelu ja paljon muuta. Äiti hörähti hieman hienompaan kun oli tarpeen :eek: mutta mää en tuhlailekkaan itseeni juuri ollenkaan nykyään, tyttö saa sitten kivempia leluja :whistle:
Rota teki eilen oireita sen verran että tuli itkuisuutta 22 aikaan ja jouduin syöttämään neidin muttei muuta. Tänä aamuna oli taas iloinen itsensä. Nauraa aivan älyttömästi ääneen :LOL: Niin ja pulautteli eilen aika tavalla.
Nyt porkkana soseen tekoon.

HH ja Siiri 2,5kk
 
Hei kaikille!
Ihan ensimmäisenä suurkiitos Lampukalle hyvistä ohjeista! Meillä onkin tuota maissisosetta valmiina kotona. Annoin pojille juuri äsken pienet lusikalliset sitä. En lisännyt maitoa. Ei tehnyt kovin suurta vaikutusta :) Suut meni kiinni heti ensimmäisen lusikallisen jälkeen. Annoin pienellä espressolusikalla. Pitää käydä ostamassa lusikat pojille. No huomenna uudellaan ja maidolla laimennettuna.
HH laitatko porkkanan kanssa jotain muuta? Miten Siiri on syönyt?
Meillä on myös leikkimatto ja kyllä se ihmetystä pojissa herättää. Meillä myös soiva lelu.. Tosin toistaiseksi ainakin äidin mielestä tuo soiva osa on aika pelottava :LOL:
Pojat ei vain mahdu oikein matolle yhdessä.. päät kolisee jos yhtäaikaa laittaa.

Mai Olen antanut kakkosta nyt n. viikon. Meillä se sopii pojalle hyvin. Nälkää se pitää ehkä hieman paremmin. Ei sillä tosin mitään ihan mullistavaa vaikutusta ollut.

Rotarokotus jäi meillä nyt ottamatta. Harkinnan jälkeen päädyin siihen, että en ota rokotetta. Toivotaan nyt että päätös oli oikea.
Eilen oltiin kahden miehen kanssa ajelemassa veneellä ja mummi oli hoitamassa poikia. Meillä kävi samoin kuin Lampukalla. Huuto kuului jo rappuun kun tultiin kotiin. Rauhallisempi poika oli huutanut n. tunnin. Kun tultiin ja pääsi äidin syliin rauhoittui. Alkaa jo näköjään reagoimaan siihen kenen seurassa on.
Oltiin lisäksi poikien kanssa lounastreffeillä helsingin keskustassa ja kyllä se taas piristi.
Nyt alkaa jo pikkuhiljaa tottua työntämään tätä ekstraleveää kuljetusta kaupungilla.

Mukavaa oli kuulla Kuu-ukon kuulumiset. Kuulut myös tuohon onnellisten hyvin nukkuvien äitien kerhoon :)
Ja onnea Netta! Kiva nimi :heart:


 
Piti tulla kertomaan että Siiri oisi syönyt enemmänkin kuin teelusikallisen porkkana-peruna sosetta. Suhde on n.2/3 porkkanaa 1/3 perunaa. Kun teette sosetta ei kannata laittaa täyteen sitä sauvasekoittimen kippoa vaan puoliksi vain niin tulee tasaista sosetta ja varokaa kovin laittamasta ilmaa soseeseen, senhän tietää että pyllystä kuuluu pauketta :LOL: sitten illan päälle.... Meillä neukkutäti oli sitä mieltä että viljapohjaisia velleillä ei kannata aloittaa vaan tosiaan noilla porkkana peruna jne. Maissia ajattelin laittaa seuraavaan satsiin. Aika vaikea oli saada sosetta jääpala pussiin mutta meni se lopulta suppilon avulla eli parempi pakastaa jääpala muotteihin. Parin päivän kuluttua annan myös luumusosetta että masu toimii. Niin ja veden juontiakin pitää alkaa harjoitella lusikalla (miksikähän lusikalla?)
Oikeassa Roosa olet se leikkimaton lelu soi tosi lujaa :D
Ainun pehmeä ensilusikka on minusta hyvä.
Niin ja tutteja ei tarvi enää keittää niin usein kun on aloittanut soseet ja vauva on lattialla.

HH
 
Ai niin...piti vielä tulla kertomaan että Tommy kääntyi viikonloppuna eka kerran mahalta selälle, kääntyi 4 kertaa kaiken kaikkiaan. Saa nähdä milloin alkaa kääntyä selältä masulle.

Onkos muilla lapsukaiset jo kääntyileet?

Me ostettiin kanssa leikkimatto ja tosiaankin se lelu (aasi ) siinä soi tosi kovaa. Tuntuu että pikkuisen korviin ottaa, kun omiin korviinkin käy kovaa.

Mai + Tommy
 
Heissan kaikille!

Nampula: Kiva että ristiäiset meni mukavasti, ja tytölle onnittelut kivasta nimestä.Ei tule ihan heti samaa nimeä vastaan, olematta kuitenkaan liian harvinaisen ja omaperäisen oloinen :heart: Ja aivan upea tukka neidillä!!! ihan kateeks käy, meidän puoliksi eteläeurooppalaisella pojalla kun ei ole edes 1/4 tuosta määrästä.Ihan on skandinaavi blondi harvatukka ja herättää täällä kovasti ihmetystä kyllä :kieh:

Minkäs väriset silmät muuten teidän vauvoilla nyt on? HH onko tytöllä muuttumassa ruskeiksi jo? aiemmin tästä olikin jo puhetta, mihin suuntaan muuttuvat. Meillä toistaiseksi vielä siniharmaat, ja melko vaaleat silmät. Saas nähdä muuttuvatko vielä väriään ajan kanssa vihreiksi tai ruskeiksi.

On se tosiaan ihanaa että meillä on tuo Lampukka täällä meidän porukassa,ja ehdit kirjoittelemaan sieltä hektisestä uusperheen arjen keskeltä sekä ''konsultoimaan'' meitä tietämättömämpiä =)

Vai viettävät Mai Ruotsin mammat äitienpäivää vasta 25.5. Minä kun luulin että ihan kansaivälinen juhla tuo äitienpäivä, ainakin Kreikassa on ihan samaan aikaan kun Suomessa. Ei tullut kukkapuskaa, mutta lauantaina käytiin miehen kanssa ulkona syömässä, sopihan sekin minulle-laatuaikaa miehen seurassa.
Meidän poika on kääntynyt muutaman kerran masulta selälleen, taisi kyllä olla ihan vahingossa kun nyt ei käänny sitten millään. Selältä masulleen saa kuulemma odottaa jopa 6kk asti, se on niin yksilöllistä tuo kääntyileminen.

Nyt on pakko lopettaa, lähdetään katsomaan VAUVAA, miehen serkun IVF vauveli syntyi eilen. 10 vuotta heilläkin lapsettomuutta takana ja neljännestä siirrosta tärppäsi. Olen jo ihan töpinöissäni.

Meillä oli eilen 3kk neuvola-lääkäri
pituus 64cm
paino 6300 g

Kitty
 
Hejsa alla!

Ihan ensimmäiseksi Kittylle silmien väristä: meidän pojalla on syvän suklaanruskeat silmät. Ne oli heti synnyttyä ruskeat, ja kätilö jo sitä ihmetteli salissa ettei yleensä suomalaisvauvoilla ole. Ihokin tunntu ruskettuvan vaatteiden läpi ja varjossakin, hassua :)

Jiksu, olen miettinyt tosi paljon tuota sun synnytystä siitä pitäen kun kirjoitit siitä. Olen tosi pahoillani, ei todellakaan käy tasan onnen lahjat näissä synnytyksissä :'( Tuntuu ihan käsittämättömältä se ajatus, että sä tosiaan meinasit kuolla... Onneksi sait lisäaikaa, toivon että pääset vielä niin sinuiksi kaiken tapahtuneen kanssa, että pystyt nauttimaan ainokaisesi kasvusta ja touhuista ilman tuskaa tai edes nipistyksiä sydänalassa.

En tiedä onko epäsopivaa kertoa tätä heti perään, mutta meillä mies kävi laitattamassa piuhat poikki. Eli meidän lapsiluku on nyt täysi! Täytyy olla realisti, kuinka monelle ehtii todella olla äitinä ja isänä. Lisäksi mä en rehellisesti sanoen ole enää valmis uuten raskauteen, molemmilla kerroilla ollut diabetes ja ennenaikaisen synnytyksen uhka. Olen saanut kaksi tervettä, ihanaa poikaa ja olen siitä todella kiitollinen. En jaksaisi enää lähteä uusiin hoitoihin, mutten myöskään elää jännityksen kanssa, tuleeko kenties yllätysraskaus.

Mua muuten tosissaan jännittää tuo diabetes-asia, elän tosi terveellisesti ja BMI on vajaa 19 ja silti mun lapsettomuuden pääasiallinen syy on ilmeisesti juuri insuliiniresistenssi. Sukurasitus on kova, toivon ettei puhkea varsinainen tauti itselle :(

Jaahas, ruokakello soi taas...
 
Hei kaikki!

Jälleen ihastelen aktiivista kirjoittelua! Hyvähyvä!! :D

Lampukka: :hug: Kyllähän se aika käsittämätöntä on itsestäkin, mutta tuntuu siltä että olen päässyt aika hyvin asian yli. On varmasti auttanut se että olen käynyt terapeutilla puhumassa asiasta. Eikä mulla tule vauvan kanssa mitenkään paha olo, aivan kuin tapahtunut olisi täysin irrallinen asia joka ei liity tyttöön mitenkään. Outoa, mutta niin se vain on. Kohdun menettämistä suren aika ajoin, vaikka ei todennäköisesti olisi enempää lapsia yritettykään... mutta kun sitä mahdollisuuttakaan ei enää ole niin kyllähän se työstämistä vaatii.

Meillä on lauantaina ristiäiset ja pappi kävi kylässä tänään. Se oli ihan 18-vuotiaan näköinen pieni pojanjolppo. Ei ollu uskottavaa... ja ei se osannu mun mielestä kysyäkään mitään olennaista, enkä mä osannut puhua ite. Pitäisiköhän mun vielä soittaa sille, kun haluaisin että se puhuisi vähän kiitollisuudesta ja elämän katoavaisuudesta jne... Pitää miettiä...

Sori tämä oma napa.... tyttö itkee, pitää mennä.

Jiksu ja Karamelli huomenna 2 kk
 
Huomenta!

Äh, ärsyttävää! Poika nukku käytännössä yön yli eli 8,5t ennen eka syöttö. Ongelman on vaan että mun rinnat herättä ennen sitä ja täytyy pumpata :( Ja sitten en meina saada aamuyöstä enää unta. Mun tekis välillä mieli lopetta koko imetys, mutta poika on niin kovasti tissin perään että todennäköisesti alkais protestoida läheisyyden kaipuutan eikä nukkuskan jos en imettäisi. Olen yrittänyt saada maitoa vähenemän, mutta kun päivällä tankatan niin tiheästi niin eihän se onnistu :(

No, pitä ajatella positiivisesti, että kohta saa alkaa antamaan mössöjä ja se vähentää ainakin jollain aikavälillä tuota maitoa.

Noista 1- ja 2-vaiheen korvikkeista sen verran, että antakaa 1-vaiheen korviketta jos suinkin mahdollista. Laktoosi on imeväisen pääasiallinen energianlähde, ja siinä 2-vaiheen korvikkeessa ei ole laktoosia riittävästi alle puolivuotiaalle. Äidinmaidostakin laktoosi alkaa vähetä vasta siinä vaiheessa, kun vauva luontaisesti syö muitakin hiilihydraatin lähteitä. No, ei ne vauvat 2-vaiheen korvikkeeseen tietenkään kuole, ajatelkas että vielä joku vuosikymmen sitten on annettu 3/4 lehmänmaitoa tai sokerivettä jos ei äitillä ole maito riittänyt.

Mitäs uutta teidän vauvelit on oppinneet?? Meillä poika kääntyy kyljelleen jos saa jostain kiinni, mutta ei vielä omin avuin. Esineisiin on alkanut tarttua ja kovasti jokeletelee. Mahallaan ei edelleenkään viihdy kovin kauaa, tuo refluksi haittaa jonkin verran. Ei siis odotettavissa että alkais ihan aikasin ryömiä...

hauskaa pivää kaikille!

Lampukka
 
Huomenia =)

Täällä on oltu jo kukkona ylhäällä kl 07 asti, syötiin, ja sen jälkeen poika vetelee unia tuttuun tapaan tuonne kl 10 asti.
Eilen käytiin katsomassa päivän ikäistä vauvaa :heart: Äkkiä sitä unohtaa miten pieniä nuo vastasyntyneet nyytit tosiaan on, vaikka tämä tyty oli ihan saman kokoinen kuin meidänkin jätkä syntyessään. Oli niin liikuttunut olo meillä kaikilla, tämäkin pari tosiaan yritti 8 vuotta lasta, jonka jälkeen 2 vuoden hoitoputk,i ja sitten vasta tärppäsi.

Meidän poika on nyt ruvennut hihkumaan !! Ääneen on nauranut joitakin kertoja, mutta eilen sitten nostin poikaa hiiop ilmaan ja siitäkös se vasta riemu raukesi! Olisi voinut hihkua ja nauraa vaikka kuinka. Sitten keinuvassa sitterissä kokeilin ekaa kertaa keinuttaa, ja sama homma-poika on ihan haltioissaan. Vaippaa vaihtaessa rakastaa olla nakuna, naureskelee ja hihittää.Minä aina välillä kainaloista sivelen ja kutitan, niin ihana hörötys vaan kuuluu :LOL:
On se niin ihanaa tämä kehityksen seuraaminen.Päivät tosiaankin kulkee kuin siivillä ja aika ei kyllä käy pitkäksi.

Meillä myös ihan sama homma miehen uutuuden viehätyksestä, sitterissä pitäisi mielellään poikaa, samalla kun itse duunailee kaukosäätimien ja vempeleiden kanssa, yrittää siinä sivusilmällä sitten viihdyttää poikaa :/ No jospa se miehillä tulee sitten myöhemmin tuo ''laatuajan vietto'' lasten kanssa hieman konkreettisemmaksi kun lapsi kasvaa ja oppii puhumaan. Sitä ihmettä siis odotellen....

Tuli mieleen tuosta mitä Lampukkakin sanoi että joitakin vuosikymmeniä sitten annettiin vauvoille suurinpiirtein sokerivettä jos ei äidinmaitoa saanut. Olin ihan järkyttynyt kun äiti kertoi että siihen aikaan kun minä olin vauva, äitiysloma oli 4kk ja päiväkotiin vauvalaanhan minut sitten laitettiin. Oli vaan pienoinen ongelma kun sen ajan korviketta en suostunut pisaraakaan juomaan.Hirveä huutokonserttihan siitä sitten seurasi, ja ainoa mitä suostuin juomaan(lehmänmaitokaan ei kelvannut) oli laimennettu mustikkamehu :eek: Että silleen! :p no, hengissä siis edelleen olen, kouluaikana olin aina se luokan tervein oppilas jolla vähiten poissaoloja. Eikä mitään allergioita tms. Ehkä pituutta olisin voinut kasvaa hieman lisää, mutta sille ei voi mitään.

 
Amodini, mene ihmeessä sinne maitoaltistukseen! Onhan se tylsää mennä sairaalaan sitä varten, mutta voi sitten ainakin sulkea maitoallergian pois jos ei sitä ole. Ja jos vaivat jatkuu niin jatkotutkimuksia varten allergia on tärkeä tieto. Tuo synnynnäinen laktoosi-intoleranssi on harvinainen, mutta aina se jollain on. Sitten on olemassa myös vielä harvinaisempia intoleransseja, kuten fruktoosi-intoleranssi.

Jos iho-ja allergiasairaalaan ootte menos niin olen kuullut sieltä pelkkää hyvää :)
 
Heipparallaa!

Täällä olikin paljon tullut juttua eilen! Kiva kuulla paljon muiden kuulumisia! :wave:

Netta kiittelee onnitteluista ja heiluttaa pörröpäätään terveiseksi kaikille vauveleille! :D

Neiti tuossa vetelee sikeitä, äsken vietiin isi töihin ja minäpä en sitten enää mennytkään nukkumaan (ehkä kuitenkin pitäisi...). Meillä aamuista on tullut aikaslailla sekavia. Yöt neiti nukkuu hyvin, mutta tuossa 4.30-5.30 väliin neiti yleensä herää ja sitten tissitellään, kiljutaan, pyöritään ja hyöritään, torkutaan... 6 maissa sitten heräillään enempi ja noustaan hetkeksi ylös. Ja hieman ennen 7 mennään uudelleen unille ja nukutaan tunnin verran. Mutta siis vaihtelevat on meidän aamut. Kun muuten päivisin rytmit aikalailla kohdillaan, niin pitäähän sitä jossain kohtaa homma seota. Ettei vaan liian helposti mene. :p

Ristiäispapista vielä, meillä tosiaan oli todella loistava pappi. Jo siinä kohtaa kun hän meillä kävi, tuli sellainen olo, että nyt homma onnistuu. Me kun haluttiin pappi, joka osaa olla ihmisläheinen ja rento. Toivottavasti Jiksun ja Amodinin vauvojen ristiäiset menevät hienosti ja pappienkin kanssa kaikki sujuu hyvin. :)

Meillä Netta on muutamia kertoja kääntynyt selältä kyljelleen ja sängyssä vahingossa kääntynyt masulleen. Mutta kyllä kyse ihan vahingoista vielä. ;) Selällään ollessa tyttö välillä pyörittää itseään niin, että pää onkin eri suuntaan kuin alunperin ja jalat sojottaa ties mihin!
Kokosin tuossa toissapäivänä siskoltani saadun häkkyrän, jossa roikkuu leluja. Siis tarkoitus, että vauva makaa lattialla ja lelut siinä yläpuolella. Eilen laitoin neidin sitteriin ja telineen siihen eteen. Voi mikä riemu syntyi, kun keksi että kun käsien kanssa viuhtoo, niin lelut heiluu!! :D Ei tietenkään osannut vielä kohdistaa, mutta huomasi että kun hurjana heiluu, niin saattaa osua leluihin ja nekin heiluu. Siinä sitten pitkän aikaa veuhtoi menemään!

Meinaan nyt kans käydä ostamassa Lidlin vaippoja, kun meillä nyt käytössä nuo Liberon 6-8 kg vaipat ja ne ei kyllä mun mielestä ole kovin hyviä. Vauva kun pissaa niin se täyte menee omituisesti möykylle ja lisäksi meillä tulee nyt sitten kakka puntista pihalle. Pienempien Liberoiden kohdalla ei ollut vastaavaa, mutta ne kun alkavat olla jo niin kovin pikkuisia meidän neidille. Joten nyt sitten koitetaan miltä vaikuttaa ne Lidlin vaipat. :)

Tänään suunnataan mökille, joten hyvää viikonloppua kaikille!

Nampula & Netta 8 vkoa
 
Mää ihmettelen noita teidän isoja vaippa kokoja :eek: Meillä kun vasta siirryttiin liberon 2 ja sekin tuntuu liian suurelta mutta imukyky loppui 1 vaipasta. Vaipan sivut pitään vetää tosi taakse ettei ohi vuotoja tulisi.

Meillä rota teki sitten kuitenkin vaikka mitä oireita, tyttö ei nuku kunnolla. Huutelee yölläkin. Ei siis itkeskele niin että ois kipeä vaan on rauhaton, unelias kun ei saa kunnolla nukuttua yöllä eikä päivällä. Kakkaa on tullut useammin. En sitten uskaltanut antaa kun yhtenä päivänä sitä sosetta että tilanne rauhoittuu.

Meillä tyttö ei kääntyile vielä ja se varmaankin johtuu siitä ettei halua olla paljon masullaan. Mutta senkin edestä nauraa ääneen koko ajan ja lelut sitterin kaaressa on tosi kivoja. Se matto on jymy menestys meillä eikä pelkää yhtään sen lelun soittoa :LOL: Vauva kuulemma matkii ja hakee ilmeitä vanhemmistaan, mää oon kyllä kova hymyilemään ja varsinkin naureskelemaan. Yhtä hymyä taidan olla koko 'emäntä' nykyään kun nautin tästä aitinä olosta niin kovasti

Olen taas 'leskenä' ensi yön... enää 2 viikonloppua tän jälkeen ja kurssi ois suoritettu!!!

Mää sanoin papille että tyttö on 6 vuoden odotuksen tulos ja siitä osas kyllä hyvin sanoa että vauva on todella odotettu ja toivottu tyttö.

HH ja Siiri 11 viikkoa
 
Hei..

..ja voi aarrggghh! Keräsin rohkeutta ja soitin sille meidän teinipapille. ;) Ääni väristen kerroin meidän perheen alkutaipaleesta. Pappi ei sanonut mitään muuta kuin että "ai jaa". Ei mitään "papillista", ei mitään lohduttavaa, ei mitään!!!! :( Tunsin itseni NIIN typeräksi!!

Voi itku, miksi meille piti osua tuollainen pappi? Me kun on just vasta muutettu tänne niin ei tunneta ketään seurakunnasta, niin ei osattu yhtään valikoidakaan. Voi itku. :'( Mitähän meidän juhlista tulee, kun osa sukulaisistakaan ei ole puheväleissä.

Sitten muuta asiaa... Vaipoista: Me haettiin niitä Lidlin vaippoja, mutta tytöllä tuli niistä ihan pylly punaiseksi! Kun vaihdettiin takaisin Liberoon (kakkoseen) niin punoitus hävisi.

Jiksu
 
Oli pakko tulla kertomaan että Siiri oppi tänään nostamaan päänsä kunnolla mahallaan ja samatien tyttö päätti kääntyä siitä selälleen ja teki sen toisen kerran heti perään =)
Jiksu mää luulen että pappi on nyt entistä tarkempi teidän ristiäisten suhteen, hyvin se varmasti menee :hug: Meillä se kirkkoherra moneen kertaan hoki herran siunausta vaikka tasan tietää että ei olla uskonnollisia. Mää en muuten ole puhe väleissä mun veljen kanssa ja silti juhlat sujui ihan hyvin..... taitaa olla ilmassa kähinää suvun kesken....
 
Ihanaa viikonloppu edessä, ja mekin lähdetään vähän reissun päälle ekaa kertaa pojan kassa. Ajetaan noin 100km pois täältä suurkaupungin melusta ja pölystä ''kesämökille'' tuulettumaan. Eipä ole tullut sielläpäin käytyä sitten viime kesän, kun syksymmällä ei enää mahan kanssa jaksanut autossa istua mutkikkailla teillä. Eikä pahemmin siellä ole huvittanut appivanhempien kanssa 24h vuorokaudessa kökkiäkään, joten ollaan pysytelty kotosalla enemmän. Poika kyllä tykkää autoilusta, turvakaukaloon nukahtaa heti tyytyväisenä.

Voi ei Jiksu, aika epäpappimaisen oloinen tuo teidän teinipappi :/ Mutta eipäs nyt vielä hättäillä, voihan olla että ''pojankloppi'' vielä yllättää teidät kaikki positiivisesti :saint: Tulehan kertomaan miten meni.
Jos Jiksulla on teinipappi, niin meidän tuleva ristiäispappi onkin sitten täysin vastakohta tälle - varmaan 100 vuotias ikäloppu, harmaapartainen joulupukkia muistuttava käppänä. Hädin tuskin edes kuulin mitä se puhui,ja puolet meni täysin meikäläisen ohi kun kähisi jotain ''antiikin kreikkaa'' partansa alta :D Nuorempi pappi tuli siihen sitten myös jutustelemaan meidän kanssa, ja meinasin jo ruveta vihjailemaan siihen suuntaan että eikös hän voisi kastaa lapsemme, mutta vanhus oli jo omiin papereihin kerennyt laittamaan ristiäispäivän lukkoon. No, saas nähdä onko joulupukki vielä vedossa syyskuun 28. Silloin on meillä vasta ristiäiset.

HH : vau, katos Siiriä! tytöllähän on kova kiire kääntymään. Meillä on jääneet kääntyilyt niihin muutamaan kertaan reilu 3 viikkoa sitten. Ja ihanaa että leskiviikonloput ovat sielläpäin päättymässä ;)

Katselin tässä juuri kalenteria, ja huomenna tulee tasan vuosi kun rupesin piikittelemään rv1 lähti niinkuin käytännössä käyntiin.Uskomatonta, ja nyt tuo kaiken vaivan tulos tuutii tyytyväisenä sängyssään. Oli ihan pakko mennä nuuhkimaan ja suukottelemaan tuota nukkuvaa olentoa :heart:

Mukavaa viikonloppua kaikille,ja toivon onnistuneita ristiäisiä Jiksun perheelle teinipapista huolimatta!


 
Jäi eilen vastaamatta silmien väri asiaan, neukkutäti sanoi että meillä on nyt mudan väriset silmät. Ne kiiltää jotenkin ruskeina tai vihreinä mutta on kuiten vielä siniset . Valosta riippuu minkä väriset on milloinkin.
Niin Siiri oli tasan 2,5 kk kun kääntyi eka kerran =) helppo muistaa.
Annoin tänään taas porkkanasosetta ja ihan hötkyili sen kanssa:) samalai kuin silloinkin kun on kauhea nälkä ja haluaisi jo maitopullon.
Kitty *Haaska tuo teidän tuleva pappi* :LOL: toivottavasti poika saa oikean nimen, jos pappi vaikka uhohtaa mitä on tekemässä :eek:
Olen leiponut pikkuleipiä tänä aamuna isän 6-kymppisille, vielä pitäs kahdeblaisia saada aikaiseksi ens viikolla ja parit hyytelökakut.
Mää taidan olla ainoa jolla on maailman paras anoppi, enemmän olen sen kanssa tekemisissä kun äitini kanssa.
Mun tukka on alkanut lähteä, ei kiva ollenkaan. Joka paikassa hiuksia.... mites muilla?

HH ja Siiri 2,5kk
 

Yhteistyössä