Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Unista
Näen hirveästi unia verrattuna aikaan ennen raskautta. Nyt viime kuukautena tullut myös erilaisia vauvaunia kuvioihin. Useammassa niin on kuitenkin aina sattunut jotain vauvalle :( toissa yönä näin unta jossa lähdin aamulla töihin ja töiden jälkeen kahville miehen kanssa, jossa sitten tajusin että kukaan ei ole hoitamassa vauvaa!! sit lähdettiin kauhealla kiireellä kotiin, koska vauva oli ollut yksin 12h ja pelkäsin että se oli kuollut. IHAN KAMALIA ja tuo oli yks ahdistavimmista unista mitä oon koskaan nähnyt!
Ehkä nuo unet jollain tapaa alitajunnassa viestittävät elämän muutoksesta, vastuusta, rakkaudesta....

Tänään soitettiin äitiyspkl:ltä että mun lähete (kohdunkaulan lyhentymisestä ja supistuksista) oli saapunut ja että ensimmäinen vapaa aika oli 11.4. Soittivat ihan että miten voin ja että jos vain jotain tulee niin sitten suoraan synnärille pääsiäisenä koska heillä ei ollut aikaisempaa aikaa antaa..
Mun on nyt pakkoa kysyä kokeneimmilta että onko tuo kohdunkaulan lyhentyminen näin vakavaa? ..toki tiedän että synnytyksen lähentyessä kaula lyhenee, pehmeää ja ym ym.. Mutta kun olivat huolissaan.. Mulla on muutamaan kertaan ollut kivuliaita supistuksia (siis "kivuliaita".. kipuasteikolla 0-10 niin jotain 3-4 luokaa..) ja päivittäin sellaista epämääräistä tunnetta pimpassa tai vatsassa :D Mutta pitääkö mun nyt tehdä jotain tai välttää jotain? ..kun ei sellaista oo missään sanottu....
Mutta puhelun jälkeen mulla oli sellainen olo, että kyllä tuo aika nopeasti 11.4 ajan sain ja että ei mulla oo mitään hätää..... :)

:flower: Hemppa ja Möykky 28+3 :flower:
 
Hemutus: No nyt ihan tuoretta tietoa. Minun kaveri juuri joutunut osastolle seurantaan, kun kohdunsuu hieman raollaan, kohdunkaula 2,3cm ja pehmennyt. Kivuliaita supistuksia hänelläkin ollut muutamien viikkojen aikana, muttei säännöllisesti ja vähemmän mitä esim. minulla.

Eli ei oo leikkimistä näiden asioiden kanssa. Ja oon ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki ketkä ovat raskaassa työssä (esim. hoitotyössä niinkuin minä ja ystäväni) niin jääkää sairaslomalle jottei tilanne menis tähän lepo-pakkolepoon!!

Itteäkin alkoi vähän taas pelottaa mikä se on tuo kohdunsuun tilanne itsellä.... pitää vain lepäillä nyt. Onneks äiti on tulossa siivoamaan...
 
Emppa
Kiitos vastauksesta. Itse myös hoitoalalla, tosin olen ollut nyt kolmatta viikkoa sairaslomalla sillä koin etten jaksanut/pystynyt tekemään työtäni. Nyt koen että oma vointini parantunut huomattavasti viim.viikon aikana. Minulla ei siis ole myöskään ollut säännöllisiä supistuksia. Täytynee siis oikeasti ottaa rauhassa. Mulla lähtötilanne kohdunkaulan suhteen oli 3cm ja nyt ilm. 2cm... Saa nähdä minkälaiseen tulokseen tuola äitipkl:llä pääsevät, sielä kuitenkin alanammattilaiset työssä :)
 
Rintintin
Hemutus, mulla myös oli satunnaisia kivuliaita supistuksia ja kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt 4cm->2cm. Kohdunsuu oli kiinni. Siispä lähete äitiyspolille jossa kävin maanantaina (nla. lääkärin laittamasta lähetteestä meni puoltoista viikkoa suurinpiirtein että pääsin kontrolliin). Lääkäri katsoi ultralla että kohdunsuu oli kiinni, kohdunkaulasta ei puhunut mitään (ei kai sitä ultralla tunnekaan...). Vähän jäi ihmetyttämään, mutta kaipa asiansa osasi. :) Ilmoittelehan kuinka käy! (Porissa kaiketi vielä käyt vaikka muutto Tampereelle edessä....? Vai ootko siirtynyt jo Treelle?)
 
Huuh, nyt on alkanu kyllä leikkausarpi kipeytymään oikeen urakalla :( ..tuntuu et koko vatsa vielä repee liitoksistaan. Hmph..

Ootte unien näkemisestä puhunu. Jjuuuh, täälläkin on meleekosen outoja tarinoita öisin nähty :D välillä aivan järkyttäviä painajaisia ja välillä sit taas sellasia missä ei oo päätä eikä häntää.. Hiukan vilkasta mielikuvitusta..

Emby^ ja nökö 29+2 :heart:
 
Hei, Missä Missy luuraa?? :| Onhan kaikki sielä hyvin?? :wave: ..jotenki oon niin aina seurannu kuinka sulla on päivät ja viikot kasvanu, ja pikkurinsessa pysyny pitkään yksiössään.. :heart: Mutta nyt ei oo kuulunu mitää.. : /
 
rintintin nyt kun kirjotit kohdunkaulasta ja ultrasta niin mulla mittasi myös ultran kanssa pituuden ja sai sillä 4cm, sormella 3cm. Kyseessä ei ollut erikoislääkäri vaan erikoistuva joten en tiedä kumpi mittaustulos oli oikein :)

Täällä kans missyn voinnit kiinnostaa?!
 
Hei kaikille!

Tänää kontrolliultra ja saa nähä pääseekö vielä kotiin... :ashamed: Mut yhdessä koossa viel toistaseks ollaan! :whistle: :whistle:
Vähä enempi ollu nipistelyä ja siks miehen kans jännitetää et mikäköhä tilanne on täl hetkellä.
Tiistaina neuvolassa ainaski kaikki oli pikkuisella hyvin! :D
Sf-mitta 28, hieman keskikäyrän yläpuolella.
Sydämensyke 145
Liikkuu kyllä. :heart:
Verenpaineet 123/59, samois lukemis ku ollu aiemminkin. :heart:
RT Pääalaspäin edelleen. =)

Et lisää sit jos viel kotia vaa pääsisin...

Sandrastiina Ultra on yleensä tarkempi, mut voi vaihella hieman mittaajast riippuen, tiedän koska mul sitä seuraavat n.2vk välein. =)

Missy ja prinsessa 30+6 Sentää hyvät viikot jo kasassa! :heart: :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Jospa minäkin kirjottaisin pitkästä aikaa.

Onko kellään sellaisia tuntemuksia, että vauva on valunut alas?
Musta tuntuu siltä niinku pian tipahtais sieltä. Pissattaakin ihan kamalasti.
Reilu viikko sitten heräsin yöllä kipeisiin supistuksiin. Supistukset tuntui enimmäkseen selän puolella. Supistuksia saattoi tulla 3min välein. Kolmisen tuntia kärvistelin tämän kans kunnes lopulta nukahdin. Edelleen supistelee, mutta ei kipeesti ja yöni oon saanut nukkua suhteellisen hyvin.
Nyt olen alkanut miettiä, että onkohan tuolla alapäässä tapahtunut jotain muutosta? Toivottavasti ei. En nyt kyllä vielä synnyttää haluaisi.

Kolmisen viikkoa sitten oli lääkärintarkastus. Siellä oli sillon kaikki ok. Lääkäri totes, että vauva on aika isokokoinen. Luultavasti jossain välissä tulee lähete sairaalaan katsomaan vauvan kokoarviota.
Pelottaa jos joudun synnyttämään tosi ison vauvan.

Sokeriarvoja olen mittaillut kotona, mutta ainakin vielä ovat olleet ihan hyvissä lukemissa.
Sokerirasituksessa kaikki arvot juuri siinä rajalla.

Semmosta tänne.
Hyvää pääsiäistä kaikille!!

maraiitti ja saukko 30+5
 
pari päivää koskenut lonkkiin aivan älyttömästi eli parit yöt menny ku pyöriny vaan ku joutunu asentoa vaihtaa ku lonkkii koskee..sit häpyluuta vihloo ja välil tuntuu et se menee poikki aargh... Supistuksia tulee jonku verran mut ei mitenkään säännöllisesti välillä tekee kipeetä välillä ei.. jospa pääsis kohta taas kattoo mikä on tilanne. paikat ollu pehmeen pikkasen lyhentynyt ja ulkoo sormel auki jo vaik kuin pitkää.. Kuhan vaa ei ois mitää muutoksia tullu..
tänään sit tuli ihmeen väristä mönjää kaiketi valkovuotoa??vihertävän rusehtavaa ehkä vähän vaaleenpunertavaa ihan reippaasti housuun.olin jo et mitähän sitä ny tuli... täytyy tota ny kattoo jos tulee lisää ni soittaa synnärille et pitäiskö tulla käymää kattoo mitä tää o.

Hyvää pääsiäistä kaikille!!

Taistis ja pikkuneiti 30+4 :heart:
 
Huoh! Ultrassa käyty ja kivuttomat supistukset saaneet aikaan sen että kohdunkaula on lyhentynyt 2cm ollen enää 2,8cm...ja kuulemma sormelle auki...2,5cm on rajana pakkolepoon...:/ vauvat onneksi olivat kasvaneet hyvin ja tasaisesti! Molemmat olivat jo päälle 2kg! Mut silti huolestuttaa ja pelottaa! :( Toisen pää oli jo aika alhaalla, muttei ollu kiinnittynyt onneks viel lähtökuoppiin...pitänee kuitenkin alkaa jo sairaakassia pakkaamaan...:eek:*

Stiinuliini 31+4

Sit toinen juttu; laitto mut viel kaiken hyvän lisäks sokerirasitukseen! Siis mullahan sillo oli se paastoarvo *5,5 ku max sai olla 5,3 (muut arvot oli reippaasti normirajoissa)... Vedin sillo illal itteni ihan ähkyyn ku oli viel ne järkyt pahoinvoinnit, saatto kuulemma vaikuttaa et siks oli koholla. No siitä asti oon mitannu sokereita, *ja kertaakaan ei oo paastoarvo eikä 1h ruokailun jälkeen oleva arvo ollu lähelläkää raja-arvoja...onko normikäytäntö että pitäis viel mennä uudestaan kärsimään???
 
Stiinuliini: Minä jouduin uudelleen sokerirasitukseen, koska pissassa oli sokeria ++. Rasitus oli normaali ja kerran oon mitannut töissä ollessa aterian jälkeisen sokerin joka oli 6,1 eli normaali. Munuaiset vissiin sen verran päästää läpi että pissassa välillä tuota sokeria.

Mulla illalla oli menkkamaista, lievää jomotusta jossain alamahalla. Olin levossa sillon ja alkamassa nukkumaan. Illat varsinkin on hankalia supistusten kannalta, kun niin helposti kovettaa mahan ja alas tulee paineen tunne. Eli iisisti nyt vain otettava ja toivotaan ettei paikat lisää lyhene ja pehmene.

Mulla on nyt mennyt Missyn tilanne ihan ohi.... :/
 
Neuvolassa käyty alkuviikosta ja siellä kaikki ok. Hb 130 ja verenpaineet hyvät. Painoa taas vähän tullut, mutta ei paljoa. SF-mitta 26cm. Täti arveli että vauva olisi pää alaspäin, mutta itse olen toista mieltä liikkeiden tuntumisen kannalta...tiedä sitten :) Vilkas kaveri kyllä on ja alkoi heti monottamaan ja möyrimään kun sydänääniä kuunneltiin :D

Yöllä heräsin, kun liikkeet tuntuivat niin oudosti, ihan kuin kaveri olisi poikittain. Molemmissa kyljissä tuntui voimakkaita liikkeitä, enkä meinannut saada unta enään lainkaan, kun niin voimakkaasti potki, ihme yökukkuja :D

Unet kun sitten vihdoin sain taas unenpäästä kiinni, niin näin hirvää painajaista! Asuimme jossain ihme kämpässä, ei ollut meidän koti, eikä kenenkään tutunkaan. Ja synnytin tosi nopealla vauhdilla sairaalassa tytön ja pääsimme siitä sitten samantien kotiin, jossa huomasimme, että tyttö on vammainen, ihan epämuodostunut jne. Emmekä "kehdanneet" näyttää vauvaa kenellekään. Ihan tosi hirveä uni ja kun oli niin todentuntuinen, hyi! En olekkaan pitkään aikaan edes nähnyt mitään unia, mutta toi oli hirveä ja aamulla oli kamala herätä siihen :ashamed: :(

Voimia kaikille, joilla kipuja ja muita ongelmia, toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin ja vauvelit pysyy vielä hetken matkassa! Onneksi ollaan silti jo aika hyvillä viikoilla =)

jkoo + Pupu 29+1
 
Eilisiä neuvolakuulumisia 31+4 (suluissa edellinen 26+4):

Paino: +380 /vko (+700)
RR: 116/75 (118/69)
Pissa: puhdas (puhdas)
Sf-mitta: 27 (24)
Syke: + (+)
Liikkeet ++ (++)

Nyt oli painoa tullut ihan sopivasti, kun viimeksi kauhistuin, että mihin lukemiin tässä vielä päästään, jos sama tahti jatkuu... Sf-mitta on mulla nyt pudonnut keskikäyrän yläpuolelta keskikäyrän alapuolelle. Onkohan tämä ihan normaalia? Aika tasaista käyrää se on kyllä kasvanut - ensin oli ihan yläkäyrällä ja siitä pikkuhiljaa tippunut suhteessa käyrään... Ei siitä kyllä mitään puhetta ollut, joten stressiä en ota. Maha tuntuu jotenkin "pienentyneen". :confused: On se kyllä kasvanut, mutta tuntuu suhteessa pienemmältä kuin ennen. No, en kyllä valita, on jotenkin helppo olo kun ei ole mitään valtavaa kupua vielä ainakaan. :)

Joku mainitsi, että tykkää nukkua selällään. Mä en ole pystynyt enää pitkään aikaan olemaan selällään kuin ihan hetken kerrallaan. Eilen neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä terkkari pyysi yhtäkkiä kääntymään kyljelleen. Heti kun käännyin, niin vauvan sydänäänet tasoittui ja hermostuneisuuskin väheni. Sitä ennen potki ja räpiköi ympäriinsä ihan vimmatusti. :heart:

Tsemppiä kaikille supistuksista ym. vaivoista kärsiville! Itsestä tuntuu onnekkaalta, kun selvinnyt oikeastaan ilman mitään vaivoja keskiraskauden vuotoepisodin päätyttyä. Onko muita, joilla mielialat tasoittuneet raskauden myötä? Itse olen normaalisti hirveä pms-hirviö, jolla mielialat menee vuoristorataa kuukautiskierron mukaan. Nyt on ihanaa, kun on jotenkin niin tasainen ja seesteinen olo koko ajan. Melkein ahdistaa ajatus siitä, että tää loppuu joskus... : / Paitsi sitä palkintoa kyllä odotan kovasti! :heart:
 
moipa moi!

Tänään jouduin käymään synnyttäjien vastaanotolla sairaalassa viimeöisen alavatsakipujen takia ja kohdunsuun tilanne tarkistettiin samalla. Onneksi vauvoilla kaikki hyvin, ei merkkejä ennenaikaisesta synnytyksestä. Kohdunkaula lyheni nyt 2,4 cm:iin, onneks ei ollut suuria muutoksia. Syytä kipuun ei löydetty.

Viime viikolla kävin verikokeissa hepatoosiepäilyn vuoksi, tänään sain tietää tuloksista. Sappihappoarvo oli hieman koholla, sen takia taas verikokeisiin ens tiistaina. Keskiviikkona äitiyspoli ja torstaina neuvola, huh.

malendra 31+4
 
Taistis Kannattaa mun mielestä käydä tarkistuttamassa, ku mun äidillä oli raskausmyrkytys aikanaan ja tuli just vihertävän rusehtavaa mönjää.. Mut en sit tie..
Mullaki tuota vihlontaa ja nipistelyä on, mutta onneksi on todettu että kaikki on kunnossa ainaski vielä.

Emppa mikä mennyt ohi? =)

Unista Mä nään välillä ihan outoja unia ja yleensä en kaikkea ees muista ku hetken aamulla ku iha hölmistyny olo. :D

Kontrolliultrassa on nyt taas käyty.
Siellä oikeen möyri kunnolla ja potkiskeli ku ultras tost mahan päältä.
Painoarvio oli 1664g eli keskikäyrillä mennää ja kuulemma voi hieman heittää koska pään asento oli "vähä hankala". =) Että voi olla himpun isompi. :heart:
RT edelleen, ei yllättänyt. :heart:
Muutoksia ei ollut enempää tapahtunu k.kaulas ku mitä jo on. :)

Missy ja prinsessa 30+6 :heart: :heart:
 
Täällä viikkoja 32

Nla tänään.
Hb 96 :(
paino +487
valkuaista virtsassa edelleen vähän
kohdunpohjan korkeus 29
liikkeet ++


Ennenaikaisesta synnytyksestä keskusteltiin ihan varmuden vuoksi, et minne sairaalaan pitää lähteä sitte.
Pitää olla kuulemma 36vk täynnä ennenku ottavat tuonne minne olen menossa ilmeisemmin synnyttämään, kun siellä ei ole vauvalle tehohoitoa jos ennenaikainen synnytys.

Edelleen runsasta valkovuotoa sekä hiivatulehdusta, josta ilmeisesti johtuu tuo valkuainen stiksi testissä virtsassa, mutta varmuudeksi ensviikolla täytyy viedä virtsanäyte labraan viljelyyn.

Ihanaa olla mammalomalla :) Itselläkin työ rankkaa hoitotyötä ja oon kyllä ihan mielellään aloittanu varhennettuna ton loman. En olis varmaa päivääkää enää jaksanu. Huomasin itsekin omassa työskentelytavassa löysäämistä ja unohtelin paljon asioita. Annoin vähä niinku muiden hoitaa raskaampia hommia ja enemmän.
On jotenki ihana odottaa kesää ja ihan nauttia kesän tulosta erilailla kuin ennen. Aiemmin olen ollu vuosia vaan töissä kevät ajan ja kesälläki. Nyt saan sitte oikein nauttia..

Kukkasipuleita aattelin istuttaa keväämmällä :) Oon kyllä tosi huono puutarha hommissa kun ei ole ennen ollu semmosta penkkiäkään.

ainiin joo.. sit viel painno noussu tähän mennessä sen 10kg onko teillä mulla miten painot? Onko muilla ylittyny jo tuo 10 kiloa ;)
 
Mandeliini: mulla painoa tullut jotakuinkin 10kg. Edellisissä raskauksissa sitä tuli n. 15kg - tosin tällä kertaa mun lähtöpaino oli siis korkeampi ja olen jo niissä lukemissa, joissa lähdin sit synnyttämään edelliset muksut. Mutta nytkin painoa varmaan tulee tuon verran... 2 edellisessä neuvolassa jotain 300g/vko mutta viimeksi 860g/vko!

Tämä pulssijuttu tekee mut kyllä hulluksi. Luulin, että tilanne korjaantuisi, kun flunssa menee ohi. Mutta ei, etenkin iltaisin pulssi huitelee pilvissä ja tuntuu, ettei mitään jaksaisi tehdä. Siis rappujen käveleminen toiseen kerrokseen on ylivoimaista, pitää tasanteella pysähtyä haukkomaan happea. Mua on ihan oikeasti nyt alkanut pelottaa, onko koko loppuraskaus sitten tällaista :( Kymmenisen viikkoa vielä, ja missä kunnossa mahdan olla synnytyksen aikaan, kun en nyt kykene edes yksiä portaita kävelemään?

Aika monella tuntuu olevan nyt supisteluja paljon ja paikat avautuneet/pehmentyneetkin jo vähän.

Mulla on tunne, että vauva on ainakin vielä edelleen poikittain. Potkii samaan paikkaan ja punkee päätä. Parin viikon päästä on sitten neuvola, jossa katsotaan tilannetta. Tuskin kuitenkaan alkavat kääntämistä ehdottaa ennen rv37 tms, Onneksi siihen on vielä aikaa vauvan kääntyä itsekseen!
 
mandeliini paino +11kg ja rv 28+4 :)

aanna raput kanssa vaikeat mennä ilman läähätystä ja iltaisin puhisen sohvalla. Mua ei herkkä pulssin nousu haittaa kun se kuuluu vaan asiaan toki se on vähän epämiellyttävää.

taistiksen kannattaa kyl käydä näyttää tilanne vaikkei vuotoa niin tuliskaan. Vihertävä vuoto ei kuulu asiaan ja voi olla myös tulehduksen aiheuttamaa.

chidi oon ollu koko raskauden todella lempeä ja tasainen. En oo käyttäny ehkäsyä vuosiin ja kk alkamishormooniailahtelut ärsyttää ja sai raivostumaan parin päivän ajan. Inhottaa ajatus jo sinne palaamisesta ja itse asiassa varmaan nopeasti raskauden jälkeen alkaa huomaa muutoksia psyykkeessä kun tää tasaissuhormoonipaketti tupsahtaa maailmaan.

kontrolliultran jälkeen oon miettiny synnytystä jota ei ehkä ole ja oon tosi pettyny jos en saa sitä mahdollisuutta. En siksi että kokisin itseni huonoksi naiseksi vaan haluaison kokeilla ja tietää miten mun psyyke kestää ja miten pystyn kehoni kanssa työskentelemään. En tie voiko näin sanoa teidän jo synnyttäneidenmielestä.
 
Huomenta.

Onkos teillä muilla masu toispuoleinen? Mulla ihan selvästi vasen puoli enemmän koholla ko oikea.. niinko jos vaikka navan kohdasta kattoo..

..tää tyttö soittelee lääkärit tänään läpi. On toi maha oikeelta puolelta kummallisen kipee, tuntuu välillä et repee liitoksistaa (on se iso leikkausarpi rinnoista alavattaan) ja siis.. enmätiedä.. jotenkin ajattelee, et ei toisella oo enää tilaa kasvaa, mut luulis ny olevan :) Ihmeellisiä asioita sitä miettii..

..tässä vaan mietin, et kuuluuko näin pyhinä soittaa suoraan synnärille vai mennäänkö oman terveyskeskuksen kautta lähetteellä..?

Emby^ ja nökö 29+4 :heart:
 

Yhteistyössä