Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Neuvola takana ja nauruhan vaa'lla pääsi. +1.011Kg/vko eli näppärästi +13kg
Pissa puhdas, verenpaine laskenu 101/61
HB 112 (en oo 3vko syöny rautaa ja ihana käydä vessassa ilman tappavia pukamavaivoja. viimeks oli 114)
SF 25 ja ihan alakäyrällä mennää (+3cm)
Vyötärön ympärys 94cm (+2cm)
Syke 130
tarjonta on pysyny rt ja aika huolella neukku paineli mahaa menemään ja sen kyllä huomaa. Juilii kohtalaisesti ja mini möyrii kanssa enempi kun normaalisti.
Esitietokaavakatte mukaan täytettäväksi ja parin viikon päästä taas uusiksi.

Te ootte niin paljon puhunu sairaalakassista et oli pakko kattoo millasia vaatteita tolle pienelle on :) onpa vaikeaa miettiä,että mitä se sit tarttis päällensä :) Mä liputa taas sairaalasukkien puolesta, kotoinen olo kun ne on joka päivä jalassa :D Proteiinipatukat ei kuulosta pöllöltä idealta j o s synnytykseen asti pääsen.

Mä voisin tykätä teidän kaikkien kommenteista tällä hetkellä. :) Ihan hypetysolo kun työpäivät vähenee vauhdilla. Vaivaset 9kpl WOOOHOOOO.

Levottomat jalat vaivaa täällä rasituksesta jota tulee vielä jumppaamisesta jota pystyn harrastamaan. Magnesium, runsas nesteytys, jalat koholle, mies hieroo ja viimeinen vaihe jos on ihan pakko niin panadol ennen nukkumaan menoa.

Ruokailu ahdistaa ja samoin hengittäminen alkaa käydä raskaaksi toisinaan. Pienen potkut tosiaan tuntuu jo kylkiluissa ja ahteriaan tunkee keuhkosta välillä sisään minkä kerkii. Mutta mä oon jotenkin vaan tosi onnellinen näistä tuntemuksista, mies samoin on ihan haltioissaan kun maha elää ja tuntee noita potkuja päivä päivältä paremmin.

Toivotaan teris hitaasti etenevää myrkytystä jos sellaselta vaikuttaa. Millä viikoilla sulla viimeksi päätty raskaus?
 
Viimeksi muokattu:
Koskakohan oon viimeks jotain kirjoittanut... en edes muista. Kiirettä pitää, esikoinen täytti 3 ja töissä aivan tappotahti päällä, todellinen loppukiri. 2½ vkoa tarttis mukamas vielä jaksaa... eikä ne työpäivät ees, mutta kaikki työt on tavallista kauempana nyt, eli saa istua autossa 160-240km per päivä kun eestaas ajelee. Ei oikein enää masu tykkää moisesta touhusta. :( Loppuis jo....

Pari päivää tehnyt aika pahaa mahasta, suppareita jatkuvasti. Tähän mennessä ei olekaan ollut ongelmia, et kaipa niitä piti jossain vaiheessa sit alkaa hankkia. Tämän päivän iltakävely oli ainakin vikatikki. No, huomenna neukkulaan, jos ois oma terkkari paikalla ni vois oikein urakalla valittaa. Mahtaisko saada vaik jonkun matkustuskiellon? ;)

Sairaalakassista ootte jutelleet... viimeks pakkasin siinä 2h ennen synnärille lähtöä. Eihän siellä mitään viisasta sit ollutkaan mukana, ei tainnut oikein enää järki luistaa. :D Eipä se mitään haitannut, mies kävi kumminkin joka päivä vierailulla ja toi sitten tarkkojen ohjeiden mukaan kaiken tarpeellisenkin. Imetysliivejä suosittelen mukaan, viimeks mulla ei ollut olemassakaan yksiäkään, ja ne ois kyllä helpottaneet elämää jo osastolla.

Niin, ja joku kertoi, että välillä miettii mitä oikein on tekemässä (sorry, en muista nimeä :ashamed: ) ja kyllä niitä samoja ajatuksia tulee kakkosenkin kanssa. Joskus jo viikolla yks ja kaks taisin mainitakin samaa, ja yhä varsinkin tuon esikon tahtokohtausten iskiessä saattaa iskeä ajatus, et oliko tässä nyt yhtään mitään järkeä, selviääkö tästä hengissä, ja saako tän mahan palauttaa vielä?! Ja sit hetken päästä haluis vaan pikkutyypin jo tänne ulkopuolelle tuolta mahasta änkeemästä. :D

Vauvan tavarat yms. ovat meillä yhä kellarissa, enkä aio ees yrittää alkaa sitä hommaa ennen töiden loppumista. Tai no, pinnis on makkarissa esikon tavaravarastona, ei olla jaksettu poiskaan hetkeks kantaa, ja äitiyspakkaus on tulonsa jälkeen viettänyt aikaansa siististi olkkarin nurkassa tavarat pesemättöminä sisuksissansa. Eli toivon vaan, ettei ole turhan hätäinen tämä uusi tulokas, jos vaikka ehtis sille vaatteita pesemään ees muutamat. :whistle:

Tää meni nyt oma-napailuks, pahoittelut. Pitää välillä päästä purkamaan kun tuntuu ettei tässä kaikessa hässäkässä ehdi lainkaan keskittyä koko odotukseen.

ventti ja kamu 32+1
 
Levottomista jaloista kärsin minäkin välillä. Olen syönyt magnesiumia nyt jo kuukausia ja on auttanut tosi hyvin. Joskus siihen on auttanut myös hieronta ja jalkojen pitäminen lämpimänä = villasukat yöllä jalkaan. :D

Tutti oli aiemmilla lapsilla miltei heti käytössä eikä haitannut millään tavalla imetystä. Se helpotti vähän niinä hetkinä, kun vauva olisi halunnut välittömästi rintaa eikä sitä voinut tarjota (esim. autossa).

(.) Pakko ihmetellä teille tämänpäiväistä oloani. Kävin maanantailla asioilla, josta olen toipunut tänään. Ei näköjään jaksa enää mitään. Tänään olen siis lähinnä vain levännyt, mutta olo on ollut tosi outo. Paineentunnetta kohdunsuulla, tuntuu kuin vauva olisi tullut alaspäin ja liikkeetkin tuntuvat alempana, tuntuu kuin olisi kestosupistus päällä koko ajan, oksettava olo jne. Toivottavasti vauva on vain kääntynyt jotenkin hassusti mikä aiheuttaa tätä oloa. Onneksi aamulla on neuvola missä voi taas ihmetellä näitä juttuja.

Barbbis 30+3
 
Neuvolassa käyty ja kaikki ok =) Olokin on tänään huomattavasti parempi kuin eilen. Terkka arveli, että eilinen supistelu saattoi johtua vauvan kääntymisestä. Käski ottaa yhteyttä suoraan synnärille, jos tulee vielä kipeitä tai säännöllisiä vahvoja suppareita.

Sokereiden mittailua jatkan nyt parina päivänä viikossa. Mulla on ollut muutamia raja-arvoja ylittäneitä arvoja. Niillä ei kuulemma ole väliä, jos niihin on selitys (herkuttelu tms.). Täytyy vaan nyt katsoa tarkemmin mitä suuhun laittaa. Pissa on kuitenkin ollut aina puhdas eikä tosiaan normaalit ruokailut aiheuta heilahteluja sokereissa.

Painoa on kertynyt miltei 15 kiloa. Parissa viime viikossa oli tullut vain vajaa kilo mikä on mulle ok. Ehtiihän tässä lopussa paino nousta vielä monta kiloa. Vauvakin kasvaa vielä pari kiloa ja todennäköisesti turvotuskin pahenee loppua kohti (näin mulla on aina käynyt). Toivon vaan, ettei tulisi yli 20 kiloa yhteensä...

Lääkäri varattiin 36+ viikolle. Silloin tarkistetaan ultralla vauvan koko ja asento. Ennen sitä on kuulemma ihan turha asentoa tarkkailla, kun vauva voi vielä hyvin kääntyä. Tuon viikon jälkeen kääntymisen mahdollisuus on tosi pieni. Kun nyt vaan pysyisi masussa sinne asti...

Barbbis 30+4
 
helou!
Mie oon tänne yrittänyt aina välillä raapustaa mutta jotenkin tää kone ei hyväksy mun kirjoituksia, ne siis häviää aina. Joten olen sitten enempi lukenut =)
Täällä kanssa välillä on kipeempi olo, eilen särki selkää niin että itku meinasi tulla ja maha oli koko ajan ihan kovana siis supisteli, särkylääkettä piti ottaa ja levätä. Samoin veristä vuotoa jälleen..mulla kun on sitä vaivaa ollut. Noh se onneks sitten helpotti kun yön nukuin. Ite oonkin huomannut että kun ummetus vaivaa niin helposti supistelee siis mullakun maha toimii 3 pvän välein, 3 pvä onki jo aika paha. Paitsi nyt näyttää että monen kuukauden ummetuskin oisi takana..ainakin hetkellisesti!
Niin ja puntarihan siis näytti kotona -1 kg =) Että ehkä sitä tavaraa vaan kertyy =D Ihmisellähän voi olla 5kg paskaa sisällä =D Mie aina tähän tuudittaudun, hah!

Täällä neuvola vasta ensiviikolla, jotenkin mulla tosi harvoin noita neuvoloita, tai ainakin siltä tuntuu. Sairaalakassi on vielä mietinnän alla, ja en oo kahen aikasemmankaan kohdalla sitä pakannut kun sitten kiireellä. Ensimmäinen lapsi syntyi 7 h 5 min, toinen 3 h 10 min..ja saapa nähä puolittaako tää ajan vai tuplaako ekan =)
Mullahan vielä matkaa sairaalaan 100 km, mutta aina on keretty. Mutta oon sitten lähtenyt ekasta supisteluista tai lapsiveden menosta.
Tänne tuli sitten takatalvi! Huoh..mutta jospa se iloksi vielä muuttuu!
Hyviä vointeja kaikille ja muistakaa juoda sitä vettä! =)
Empun odottaja, la 12.6, Oys, 3.lapsi, tyttölupaus
 
Nyt huomaa jo vähän sormista että ovat turvonneet, onneksi verenpaine ei ole vielä hurjasti noussut. esikon kohdalla myrkytysoireet alko vasta 37 viikolla, neuvolassakin sanoi ettei vielä pitäisi tulla. toivotaan parasta, työstä sanoi ettei välttämättä tee enää hyvää.
teris 30+0
 
Teris: toivottavasti tilanne korjaantuisi tai ainakin etenisi hitaasti! Kurjaa.

ventti: on sulla kyllä rankat työmatkat. Pidätkö taukoa, jos joudut ajamaan tuon 120km putkeen? Mulle viime viikonlopun autoilut aiheuttivat suppareita ja turvotustakin.

Barbamama: Mä oon todellakin todennut, etten paljoakaan meinaa jaksaa. Ja jotenkin alan olla suorastaan epätoivoinen / vähän masentunut(?), koska oikeasti tuntuu, etten jaksa siivota/lenkkeillä/käydä kaupassa/ istua tuntia kauempaa/ seisoa/ pestä lasten kuravaatteita jne. Siis yhtään mitään ei tahdo jaksaa. Tai kyllä teen jonkin verran, mutta kun ei ole hyvä olo. Väsyttää ja vatsassa on painontunnetta, supistelee tai jonnekin särkee. Sandrastiinan positiivisesta olosta voisi vähän tarttua muhun jotenkin!! Lähinnä kauhistelen kaikkia hoitamattomia asioita ja omaa turpoavaa peilikuvaani, sillä kilojen puolesta olen ihan uusilla lukemilla mitä ikinä.

Te, joilla on aikaisempia raskauksia ja ikää tullut edelliseen raskausaikaan verrattuna lisää, oletteko huomanneet olevanne väsyneempiä kuin aikaisemmissa odotuksissa? Mietin, että johtuuko tämä mun väsymys vain siitä, että olen vanhempi. Edellisestä odotuksesta on kuitenkin yli neljä vuotta aikaa, ja ikä lähenee 35:ttä. Tai sitten tämä johtuu jostain muusta. Mutta kurjinta on, että huomaan fyysisen väsymyksen alkavan pikku hiljaa vaikuttaa myös henkiseen olooni :(
 
Aanna: Mulla raskauksien välissä 3 vuotta. En tiiä väsyttääkö tuo ulkona vallitseva keli, mutta välillä on päiviä ettei todellakaan saa aikaiseksi tehtyä yhtikäs mitään vaan tekis mieli löhöillä sohvalla. Mutta sitten on myös päiviä, jolloin virtaa riittää. Tänään on ollut sellainen puoliaktiivinen päivä. Aamulla kävin vaihdattaa autoon renkaat, palauttamassa kirjastoon kirjat, hakemassa joukkueasun seuran toimistolta, pyörähtämässä kauppakeskuksessa etsimässä esikoiselle kauluspaitaa ja sitten kotiin päästyä kävelin vielä 2,6 km lenkin kun hain postin postilaatikosta. Nyt ei sitten enää jaksakaan tehdä mitään.

teris: Pidetään peukut pystyssä ettei kehkeytys myrkytystä!

Levottomat jalat vaivaa täälläkin toisinaan enemmän iltaisin telkkaria katsellessa taikka sitten nukkumaan käydessä.

Tutti otettiin esikoisen kohdalla käyttöön kun tykkäs imeskellä peukaloa. en kyllä muista kuinka vanhana sen sai, mutta kotiin oltiin kuitenkin jo tultu sairaalasta.

Huomenna neuvola. Saas nähdä miten sf-mitta on kehittynyt -> tuleeko lähete äippäpolille vai ei.

Mupelo ja sintti rv 34+2
 
teris juu täällä turpoillaan kanssa.. :S Mulla ihan eka raskaus niin en tiiä miten pitäisi suhtautua. Kesken kauppareissun tuntu et joku puristais ranteista ettei veri kiertäis ja sit katoin mun sormia "Herra jumala!" huusin vaa siel keskel kauppaa. :D Siis aivan törkeet nakit ja kämmenpöydät ihan turvonneet. Nyt sitte iltapäivällä on jalatki ihan turvonnu, ja kaikki nää ihan yhtäkkiä. :eek: Toivottavasti sulla ei ilmene sitä raskausmyrkytystä! :/

Kävin kyllä ite-pisteessä terveysasemalla mittaamassa verenpaineen et kyllä se ihan normaaleissa oli vielä (105/68) et ei siitä huoleen. Sain myös pari pissatikkua mukaan et voin kattoo mun proteiniit ettei menis plussalle ne. Tää turvotus kyllä tekee aika kipiää.

Huomenna poksuu jo 32+0 jeii:)!
 
tutista Mä olin kanssa kuullut ettei vastasyntyneelle saisi antaa tuttia tai ruokkia tuttipullosta että imetys onnistuisi.
Ekan kerran synnytyksen jälkeen kun näin meidän pojan teholla ni sillä oli tutti suussa.
Ekan kerran ku sain syöttää sitä ni annoin pullosta maitoa.
Pojan ollessa 1vrk ikäinen sain imettää aina 15min kerralla ja sen jälkeen annettiin pullosta ettei poika rasitu liikaa.
Olikohan 3pv iässä kun sai olla tissillä niin kauan ku halusi ja hyvin meillä imetys silti onnistui :)
Tälläkin kertaa olen ajatellut ottaa tutin kaveriksi, oli siitä vaan niin paljon apua ja vieroituskin 1,5veeltä onnistui yllättävän helposti :)

7 työpäivää jäljellä, ihan hullua!

Huomenna neuvola, katotaan miten on taas painoa tullu :(
(toissa kerralla 930g/vk, viimeksi 130g/vk ja nyt epäilen että lähemmäs 900g menee taas :stick:)

Ainiin, kelan päätökset tuli ja hyvillä mielin voi jäädä äippälomalle ku on tehny viimeset 6kk paljon töitä :flower:

ninanina + pompula 33+1
 
Neuvolakuulumisia:

Painoa oli tullut 280g/vk, jes!!! Nyt oli sentäs pysyny kohtuullisena tuo nousu ku vähentäny herkkujen syöntiä hurjasti. :popcorn: :heart:
Verenpaine 120/69, elikkä oikein hyvä sekin oli. =)
Pissi oli puhdas.
RT edelleen. =)
Sf-mitta oli sama ku 2vk sitten, mut huomen onki kontrolliultra naikkarilla ni sittenpä taas tietää enempi et onko kasvanu normisti. En kyl ole huolissani ku sanoi et majailee tosi tosi alhaalla jo, vaikka ei oo kiinnittyny vielä ja liikkuuki ahkeraan. Et oli vähä hankala mitata.

Missy ja prinsessa 32+5 :heart: Ihanan pitkälle jo päästy :heart:
 
Tutista: meillä molemmat ovat syöneet jonkin verran tuttia. Sairaalassa olivat itkuisia, ja tätit lykkäsivät tutin suuhun... mutta jotenkin sitä ei tullut sitten niin ahkerasti kotona tyrkytettyä, ja toinen lapsi ei sitten huolinut millään tuttia. Nelikuisena kokeilin taas, koska vauvaraukka joutui aina odottamaan kantokopassa, kun puin esikoista ulos. Tutti kelpasikin, ja vähän lohdutti. Esikoinen ei lohdutukseen syönyt tuttia. Jos se oli hermostunut, tutti vain pahensi asiaa! Mutta nukahtamiseen käytimme tuttia molemmilla. Otettiin se pois siinä tasan yksivuotiaana, helppoa on siinä vaiheessa opettaa tutittomaksi. Parissa päivässä lapsi unohti koko tutin. Toisaalta meidän muksut eivät sitä järin rakastaneetkaan.

Mupelo: sähän jaksoit tänään vaikka mitä! Mä pesin pyykkiä pari koneellista ja siivoilin vähäsen, tein ruokaa. Se oli mulle jo hyvä päiväsaldo. Nyt ei mitään taas meinaa jaksaa :(
 
Täällä on koko päivä laskeskeltu liikkeitä.. Eilinen ja tää päivä ollut liian hiljasta eikä liikkeitä tuu kun n,3 puolessa tunnissa.. saa nähä joutuuko tänään vielä päivystyksen puolelle jos ei rupea vilkastumaan..:/ Onko jollain muulla ollut samaa? Muistelisin että jotai puhetta liikkeistä oli mutta ei mitään muistikuvaa koska..

Poikkka ja Tyty 30+3

Living the life i love.
 
Viimeksi muokattu:
Poikkka Meillä annettiin liikelaskenta ohjeet just.. Tunnin sisällä pitäis tulla 10, jos ei tuu nii voi olla hetken ylähällä ja vaikka syödä vähä jotaki, ja sit uusiks. Vasemmalle kyljelle makaamaan ja liikkeitä laskemaan tunnin ajaks. Jos ei viäkää tuu 10 nii pitäis käydä näytillä. Tällaset ohjeet me saatiin eilen valmennukses. Toivottavasti teillä olis siä kaikki ok, ja pikkunen vaa lepäilis vähä enemmän..! :hug:
 
:wave:

Teris toivotaan että ei ole raskausmyrkytyksestä kyse!

Poikkka toivottavasti pienokainen vain lepää, mutta kannattaa varmaan käydä näytillä jos liikkeitä jäävät alle tuon 10/tunti uusintalaskennassa!

Väsymyksestä täällä kans yksi joka kärsii väsymyksestä ja tuntuu että mitään ei jaksa tehdä. Tänään aamusta oli tosi voimaton ja väsynyt olo, ajattelin sitten muutaman tunnin jälkeen että otan pienet päikkärit että saan edes jotain tänään tehtyä, tulikin nukuttua 5 tunnin päikkärit!! |O Vaikka viime yönä kuitenkin nukuin 8 tuntia. :confused:

Tutista ajattelin kyllä muutaman tutin ostaa valmiiski ja ottaa myös synnärille mukaan. Jos tilanne siltä näyttää että vauvalla kova imemistarve, niin aijon kyllä tuttia tarjota. Imetykseen suhtaudun tässä vaiheessa tosi positiivisin ja luottavaisin mielin, vaikka ensimmäinen lapsi vasta tulossa. Tiedän kyllä että tutin käyttöä ja tuttipullon käyttöä ei suositella aluksi ennen kuin imetys pääse kunnolla käyntiin, mutta sen näkee sitten mikä tilanne on kun vauva on syntynyt.

(.)Maitoa minulla tihkuttaa jo rinnoista päivittäin, toisinaan jopa oikein valuu. :whistle: Jos se tästä vielä yltyy, niin saan kyllä ottaa liivinsuojat jo nyt käyttöön! :D Kipuja minulla on ollut nyt enemmän viimeisten viikkojen aikana. Menkkamaista jomotusta alavastalla, kivuliaita ja kivuttomia supistuksia, liitoskipuja ja kannatin kipuja. Ymmärsin viimeksi neuvolassa että kipujen yltyminen näin loppuvaiheessa on ihan normaalia, koska kohtu joutuu aika koville nyt ollessaan niin iso. Kivuliaita supistuksia tulee 1-3 päivässä ja yhden kivuliaan supistuksen jälkeen ei tule toista, vaan tulevat yksittäin eri aikaan vuorokaudesta. Ovat kyllä kuitenkin aika kipeitä ja napakoita. Lepäillää saa kyllä edelleen paljon, jos supistelee.

Mua ahdistaa ihan hirveästi oma paino. Tiedän kyllä että kokonaisuudessaan sitä ei ole mitenkään mielettömästi vielä tullut, yhteensä 13kg, mutta kun kaikki siitä koko ajan kyselee että paljonko on tullut ja ei varmaan tarvis enempää tulla ettei tuu suurta vauvaa jne. Ja sitten vielä neuvolassakin joka kerta sanoo että painoa taas tullut hieman liikaa ja että miten se tiukan ruokavalion pitäminen onnistuu... Eilenkin iski ihan mieletön karkkihimo ja kävin sitten ostamassa karkkipussin joka söin eilen ja tänään ja nyt on aivan kaamee morkkis asiasta. :| Alkaa olemaan jo siinä pisteessä että kaiken normaalinkin syöminen aiheuttaa jo huonoa omatuntoa. Ärsyttää tietenkin se että otan asiasta näin kovaa stressia ihan turhaan, pitää nyt vain yrittää työntää nää ajatukset sivuun ja yrittää ollaa stressaamatta turhaan asiaa!

Muumimamma_ 33+4
 
Tänään lääkärissä ja sairaslomahan jatkui nyt sitteen äippälomaan asti. Kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt ja vauva jo laskeutunut, mutta tällä kertaa pää edellä (esikoinen oli perätilassa) eli jotaiun positiivista. Eli jotain oli supistukset saaneet aikaan ja nyt vaan pitää ottaa rauhassa.

Ei oikein tiedä mitä ajattelis tai tekis, kun tuli niin yllättäen!

Joku kirjoitteli et ajaa joka päivä 200km työmatkoja niin kuulostaa kyllä hurjalta! Mulla on nimenomaan tuo autolla ajaminen supistellut jo pitkään ja pienikin matka tuntuu jo kipeeltä. Kannattaa varmaan asiasta puhua neuvolassa, ettei auheuta mitään. Itse tajusin ainakin rauhoittua vasta sairasloman myötä.

Tutti oli meillä ainakin mahtava äänenvaimennin :saint:, mutta muistaakseni otettiin käyttöön vasta muutaman kuukauden ikäisenä eikä vaikuttanut imettämiseen eli nytkin otan kyllä käyttöön.

Liikkeistä sen verran, että meillä ainakin on jo selkeä rytmi ja välillä ihan selkeästi nukkuu ja sitten kun on hereillä liikkeet ottaa suorastaan jo kipeetä. En ole laskentaa tehnyt, mutta varmasti on välillä pitkäänkin ihan liikkumatta, enkä ole edes tajunnut mitenkään huolestua asiasta ennenkuin nyt mainitsitte asiasta.

Ceciilia ja benkku 31+1
 
Just sain sen 10 liikettä tunnissa kasaan, saa nähä vilkastuuko huomenna. En mäkään yleensä oo huolissani jos on hetken hiljasempaa mut kun normaalisti liikkuu ihan jatkuvasti ja yhtäkkiä on 2päivää liki liikkumati.. Onneks perjantaina taas ultra niin saa samalla tarkistettua liikkeet ym :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkumyy87
HEipsan

Kyselytulva

Hei mimmoisia synnytysvalmennuksia teillä on ollu/on/tulee olemaan?
Ootteko uudelleensynnyttäjät menossa?


Myö käytiin esikoisen aikaan keskussairaalalla kolmen tunnin kalvosulkeiset ja synnärillä käytiin pikaisesti kiertämässä. Eipä sen kummempaa, ihan turha reissu. Odotin jotenkin semmoista jenkki/elokuvatyylistä juttua, eli jotain hengitysharjoituksia ja asentoja :D Mut eipä ollu semmoista.
Nyt ei olla menossa, mitäpä sitä kun kertaalleen jo keilapallon tuolta punkanut ulos, eiköhän se periaate ole hallussa.

Ootteko suunnitelleet mitään erikoisempia koskien tulevaa synnytystä? Siis tyyliin jotain että haluut kuunnella valaiden ulvontaa, lintujen kotkotusta tai musiikkia? Tai jotain tuoksukynttilöitä, tai synnytystä jossain ihme asennossa ym.?

Mitään erikoisempaa ei oo meillä suunnitelmissa koskien synnytystä, menee miten menee. :) Oikeestaan mieluummin olen ajattelematta koko sessiota, ei oo mitään hauskaa touhua. Toivon vaan että tää toinen tulis vähän nopeempaa kuin isosiskonsa... Saa tietty nähdä joudutaanko vielä keisarinleikkaukseen, tällä hetkellä herra(?) perätilassa perse eellä tulossa.....
Miusta vaan on jännä kuulla jos joku on oikeesti jotain suunnitellut :) Yhen kerran on tullut vastaan odottaja joka kovasti puhui että aikoo synnyttää seisaallaan, ihan hauskat oli ne perusteet miksi (painovoima ym.) :D Kukin tallaa tavallaan.

Peikko ja Otus "ihan kohta" 31+0
 
Pitkästä aikaa kuulumisia!

Eilen oli kontrolli istukan paikasta ja se oli noussut pois kohdunsuulta. Olen tosi helpottunut ja ymmärrän Sandrastiina sun ajatuksia tosi hyvin. Itseäni mietitytti ihan sama että mitä jos sitä ei kahden sektion jälkeen pääse koskaan yrittämään alakautta synnyttämistä. No, tarjonta oli tällä hetkellä jalkatarjonta että mitä tahansa voi vielä sattua.

ReNu mä haluisin hirveästi mennä johonkin tollaseen valmennukseen mutta en vaan tunnu löytävän pk-seudulta sellaista :(

Tutti oli meilläkin käytössä heti alusta eikä se imetystä haitannut. Sen sijaan osittainen pullon käyttö aiheutti omat raivarinsa, jonka takia ajattelin tarkkaan harkita että otetaanko pulloa käyttöön ollenkaan.

Sairaakassia en ole edes ajatellut vielä. Tarttis varmaan sen verran tehdä asian eteen että olis tavarat edes kotona hankittuina.

Pieniä vaatteita pesin ensimmäiset tänään vaikka ihan puhtaina ne on tuolla kaapissa vuoden odottaneet seuraavaa käyttäjää :)

Sofiia 30+1
 
Synnytysvalmennus täällä päin on ainakin sellasta keskustelua / kuuntelua. Vetäjät kertoo miten asiat etenee täällä päässä yms. Ekalla kerralla tutustuttiin ryhmän toisiin jäseniin, listattiin 10 asiaa mitkä muuttuu, kun vauvva tulee maailmaan yms.
Toisella kerralla puhuttiin synnytyksestä, kerrottiin kivunlievityksestä, synnytystavoista, rentoutumistavoista ja että mitä tapahtuu ko. päivänä, kun menet sairaalaan ymsyms..

..mulle jäi ainakin synnytyksestä huono maku suuhun. :( :ashamed: ..toivottavasti ehtii ajatukset muuttua tässä..

Emby^ ja nökö 31+3 :heart:
 
Poikka: Kiva kuulla sunkin kuulumisia. Vauvoilla on vielä tilaa liikkua kohdussa ja voi olla, että teidän pienokainen on kääntänyt selän sun napaa kohti, jolloin liikkeet suuntautuu enemmän selkää kohti, eikä tunnu ja tämä tietenkin huolestuttaa. Hyvä kuitenkin, että sait sen 10 liikettä kasaan ja pääset vielä huomenna tarkistuttamaan tilanteen. Täällä kanssa oli pari rauhallisempaa päivää välissä, jolloin liikkeitä tuntuu muutama silloin tällöin ja eilen taas myllättiin varsin ahkerasti.

Synnytysvalmennusta täällä ei ole uudelleen synnyttäjille. Esikoisen aikaa käytiin perhevalmennuksessa, joissa kokoonnuttiin parin muun esikoisen odottaja pariskunnan kanssa terkan johdolla. Terkka sitten kertoili aina kustakin aiheesta mm. kivunlievitys ja parisuhde jne. Jotain tehtäviä tehtiin ja katottiin pari videota. Yksi käyntikerta oli sitten synnäriin tutustuminen.

Synnytystä en kauheasti ole suunnitellut. Toivessa olis ettei tarttis käynnistäa / nopeuttaa oksitosiinilla vaan synnytys kulkis eteenpäin omien suppareiden voimin. Katotaan miten käy. Esikoisen kohdalla en suunnitellut mitään vaan kaikki meni omalla painollaan eteenpäin.

Muumimamma: Täällä yks, joka joutu alkaa käyttää liivinsuojia. Maitoa on tihkutellut pieniä määriä jo jonkin aikaa, mutta kun rv 34+0 tuli täyteen, alko nuo tiputtelemaan ihan kunnolla. Peilistä huomasin kuinka rinnan kohdalle oli tullut märkä läntti, joten ei auttanut muu kuin alkaa käyttää noita liivinsuojia.

Aanna: Eilinen olikin erikoistapaus päivä, joka sit kostautu illalla. Makoilin muutaman tunnin sohvalla kun aina kun nousi ylös tuli kiva paineentunne tuonne alakertaan. Maanantain ja tiistain aikana sain pestyä kaksi koneellistä pyykkiä, enkä muuta.

(.) Iltapäivällä neuvolaan ja huomenna alkaa äippäloma.
 

Yhteistyössä