Kesäkuun Kastehelmet 2012 **HUHTIKUUSSA**

Rintintin
Turvotus mulla jaloissa on ihan hirveetä. Ei voi käyttää normaaleja sukkia enää, vaan sellasia nilkka-mallisia. :) Ja pitkään jaloillaan olo pahentaa asiaa. Juonut olen kyllä varmaan sen parisen litraa ainakin päivässä, suurin osa vettä. Tuollasta jotakin ananas-cocktailia pitää koittaa mistä olette puhuneet. Käsissä ei kummasti ole mitään, sormukset lähtee ihan hyvin vielä pois.

Synnytystä olen vähän miettinyt, mutta ajattelen sen niin että tilanteen mukaan mennään, leikkausta en haluais mutta mikäli se on vauvan kannalta parasta niin siihen on sitten tyytyminen.

Eilen neuvolassa terkkari laittoi lähetteen labraan raskaushepatoosi-epäilyn takia ja nyt aamulla sielä kävinkin. Ens viikon alussa tulokset, toivotaan parasta... Muuten kaikki ok, pikkuinen tosin oli mahdollisesti vielä perätilassa, terkkari ei ollut varma. Niin mietinkin että onko täällä ketään jolla olis yritetty kääntää pikkuista? Milloin ja miten se on tehty ja onko onnistunut? En vielä panikoi mutta vähän jänskättää kuitenkin.... :)

Jaa niin, kaikki valmiiksi hankitut vaatteet on pesty ja laitettu laatikoihin. Jotenkin tuntuu että niitä on kovin vähän... Muutenkin vauvan huone alkaa näyttämään vauvan huoneelta; vaunut keskellä lattiaa jne. :) Ja sairaalakassin sisältökin on jo mietitty, pakkaamaan vaan. Ennemmin valmiina odottamassa niin ei tarvi sitäkään miettiä. :) Kaikki vaikuttais nyt olevan päällisin puolin hyvin. :heart: (Ja perus-pessimistinä vaan odotan että mikä menee seuraavaksi mönkään...) :) Pitää vaan nyt yrittää nauttia!!

Jaksamisia ja mukavaa päivän jatkoa kaikille!!

Rintintin & masukki 32+5
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alastomuudesta viä, että kai se on ku ekaa odottaa.. Ja mulle on ne gyne käynnitki aina ollu vastenmielisiä juurikin alastomuuden takia. Ja, siinä synnytysvideos mitä kattottii valmennukses nii-i..tuntu et siinä ei ollu mitää intimiteetti suojaa.. Toinen ponnisti muksua pihalle nii joku tuli huoneeseen ja ovi auki suoraan käytävälle. Eihän sinne ny kukaa käytävältä varmasti kurkkia halua, mutta musta se oli vähä outoo.. Toki oon itteeni lohduttanu sillä, että siinä tilantees tuskin kerkee asiaa ajatella, niinku teistä jo moni sanoki. =) Ja toivon mukaan tulee joskus viä PikkuKakkonen nii sitte se on jo helpompaa. :D
 
Rintintin mulla oli esikoinen perätilassa, yritettiin kääntää n. 36rv. Käännösyritys ei sinänsä ollut mitenkään epämiellyttävä, siinä hoitaja ultrasi koko ajan samaan aikaan ja toinen yritti vauvaa kääntää, tuloksetta kuitenkin. Kätilö totesi, että vauvalla on selkeästi parempi oleskella siellä perätilassa, kun sitkeesti potki vastaan, joten ei sitä väkisin yritetä. Lähetteen sain sitten lantion kuvauksiin ja mitat antoivat luvan synnyttää alateitse. Esikoinen päätti syntyä onneksi 4 pvää ennen laskettua aikaa ja synnytin hänet normaalisti alateitse. Lääkäri oli mukana synnytyksessä ja auttoi lapsen syntymässä.

Kivaa, tänään saadaan haettua tilaamamme Emmaljungat kaupasta, jee :heart:

Tänään kävin nopeesti neuvolassa antamassa pissanäytteen, kun on taas jotenkin outo tunne, ihan kuin joku tulehdus, niinkuin ne kauheat tulehdukset silloin joulun alla, huh! Mutta kaikki oli ok, pissa puhdas. Ens viikolla kunnon neukkukäynti sitten. Vauva varmaan painaa jo sen verran tuota rakkoa, että tekee ihme tuntemuksia :kieh:

jkoo + Pupu 31+2
 
APUAAAA!!! Tänään iski yhtäkkiä paniikki, kun tajusin että 3 viikon päästä tämä beibi on jo täysaikainen!!! Vielä pitäisi tehdä joitain hankintoja ja ennen kaikkea saada tavarat kotona paikoilleen. Joka päivä näitä mietin, mutta en vaan saa mitään aikaiseksi työpäivän jälkeen... :ashamed: PANIIKKI PANIIKKI PANIIKKI!!!

Chidi & Honey - huomenna 34+0 *poks etukäteen*
 
Lääkkeistä: Olipas hyvä että kysyin, ei tullut ajatelleeksi etä supoissa tosiaan on tuo ikäraja. :$ En kyllä sitten osta niitä, katsotaan sitten tilanteen mukaan kun vauva on syntynyt. Täälläkin päin ilmeisesti saa ensimmäisen pullon d-vitamiinia neuvolasta.

Kyllä muakin hieman häiritsee tuo alastomuus synnytyksen aikana. Tai oikeastaan eniten mua ärsyttää se jos porukkaa ramppaa sitten synnytyksen aikana huoneeseen ajattelematta. Niin leipääntynyt ei saa kätilöt ja lääkärit olla työhönsä että ei ajattele synnyttävän äidin intimiteettisuojaa että huoneesta tullaan ja poistutaan niin että kaikki paistaa käytäville. Sen verran olen ajatellut että mikäli ostastolla sattuisi olemaan miespuolisia hoitajaopiskelijoita, niin niiltä kiellän tulon synnytykseen. Neuvolassakin kielsin yhtä miespuolista opiskelijaa palpoimaan vauvaa ja mittaamaan sf-mittaa. Mulle mun keho on niin yksityinen asia ja en tosiaankaan halua että kukaan muu mies hipelöi mua tai näkee mut alasti muutakun oma mies.

chidi mulla on vähän tuo sama paniikki! Meillä ilmeisesti sama LA kun mullakin poksuu huomenna 34+0! :D Ajatella että reilu kolmen viikon päästä voi jo oma pikkupallero olla sylissä.:kiss::heart:

Muumimamma_ 33+6
 
Mielestäni kirjoitin tänään aikaisemmin viestin, mutta ehkä en sitten kirjoittanutkaan? Ainakaan sitä ei näy :)

En ollut ajatellutkaan, että nestemäistä panadolia vois tosiaan antaa jo vauvallekin. Ei ilmeisesti ärsytä vatsaa sitten? Mun mielestä melko pienille supot oli vielä ihan ok laittaa, mutta isommalle se olikin hankalampaa. Samoin muistan, että kokeiltiin burana-suppoja jommallekummalle lapselle sitten vähän isompana (niissä taitaa olla korkeampi ikäraja), ja siitä seurasi kamala huuto. Kun toista kertaa laitettaessakin lapsi huusi, päättelin, että se liukeneminen jotenkin tuntuu ikävältä verrattuna panadoliin, ja buranasupot jäivät sitten meillä käyttämättä.

Tänään on ollut vähän enemmän ohjelmaa, ja ihan kivasti supisteleekin nyt. Vauva tuntuu olevan edelleen poikittain, kuinkas muutenkaan. Mahdollinen kääntöyrityskin mietityttää. Täällä kääntöjä tehdään kyllä, olen kuullut, että jossain sairaaloissa niitä ei edes oikein mielellään tehdä?

Sama juttu on polikliinisen synnytyksen suhteen. Jossain pääsee tyyliin heti kotiin, toisessa sairaalassa joutuu olemaan sen 3vrk. Toisaalta, jos synnytys on yhtä väsyttävä kuin esim. esikoisen synnytykseni (valvoin monta yötä) + menetin vertakin jonkin verran, ei tulisi mieleenikään lähteä kotiin. Nukahdin samantien, kun silmät kiinni laitoin :D ja nukuin periaatteessa koko ajan pari vuorokautta lukuunottamatta vauvan syöttöjä ja omia syömätaukoja. Eikä mitkään itkut tai muutkaan äänet häirinneet. Toinen synnytys meni helpommin, ja kaipasin kodin rauhaa ja en meinannut saada nukuttua.
 
Poikkka, melkoseen ryöpytykseen sut sit laittoivat o_O
Onneks sait Tyksissä hyvää kohtelua :) ..minäki siellä käy, ja kyllä ne suurimmaks osaks on kaikki mukavia :) Toivotaan nyt, että tytteli jaksais vielä edes parisen viikkoa! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Poikkka
poikkka jaksuja sinne ja toivotaan et neiti viel viihtyy parisen viikkoa ainakin masussa et kasvaa vielä vähän :)

itellä on ollu masu ny kaks päivää kipee navan seudulta.ei kärsi oikeen pystyssä olla.alkaa kiristää ja pistää kipeesti jos on huomen viel ni soittoa taas synnärille...
oon kyl kunnon häirikkö tuntuu et liianki usein siel saa käydä tai soitella.... mut pakko se on saada tietää onko kaikki hyvin... :ashamed:

Taistis ja pikkuneiti 32+5 :heart:
 
Alastomuuskeskustelusta tuli mieleen mun edellinen äitipolikäynti. Paikalla oli lääkiskandi seuraamassa ja lääkäri sanoi lopuksi että kohdunsuun tilannetta vois vielä katsoa. Kysyin että tehdäänkö se alakautta (jotta tiedän otanko housuja pois), mihin lääkäri totesi että voihan sitä kokeilla vatsan päältäkin ultralla katsoa (ja ultrassa näkyi kohdunkaulaa yli 5 cm). Sit se oli kandille ihan pahoitellen, että "sä et nyt sitten saanut kokeilla, sulle nyt ei sit tuu oikein näppituntumaa..." Mulle tuli outo olo, että olisko mun pitänyt siinä tilanteessa itse vetää vielä housut alas ja tarjota alapäätäni kandille harjoituskappaleeksi, jotta sais näppituntumaa :confused:

Mites muuten te, joilla on kotona vauvalla pieniä sisaruksia, aiotte tehdä isosisarusten hoidon kanssa sit kun synnytys lähenee? Tuleeko isovanhemmat lapsenvahdiksi tms.?

Maikki rv 31+3
 
Moikka,

ei ole tullut aikoihin kirjoiteltua, ollut tässä kaikkea muuta...

Kuukausi sitten kävin makoilemassa osastolla suppareiden takia, onneksi rauhottuivat sillä.
Neuvola oli eilen, käskivät ottaa rauhassa, (vauva on lähtökuopissa, on niin alhaalla..) ainakin seuraavat 2vkoa, ettei ihan vielä tulisi.. toivottavasti päästäisiin äitienpäivän yli, sitä se neuvolatätikin toivoi:) Viikon päästä ultra ja tietää sit enemmän..

Alapäässä ollut pari viikkoa suonikohjuja, ei todellakaan kivoja, kuivana on paikat, ei auta vaikka kuinka rasvaisi, peräpukamankin sain:p Muissa raskauksissa tälläistä ei ole ollutkaan, että kai sitä pitä itekin saada tälläinen ei-niin-kiva-raskaus, ja eipä siitä ole kuin pari viikkoa yli vuosi, kun tytön synnytin!

piuh 33+1

eipä tässä ole kuin pari viikkoa viikoille, jolloin tyttö syntyi... päästäisiinpä edes rv 38 saakka <3
 
Milläs piuh-78 rasvailet alapäätä?

Mua inhottaa kun osaihmisitä kauhistelee mun mahan tippumista alas ja musta se ei oo tippunu yhtään. En sit tie kun lapsi on jo oikeassa tarjonnassa niin näyttääkö se sit enempi 'valmiilta masulta'. Yks potilas totesi eilen, että taidat jäädä äitiyslomalle pian. Ja se alkaa vasta 4vko päästä...ei mulla mitään painontunnetta erityisesti ole alapäässä tai sukkapuikkokipuja joita esiintyy jossain vaiheessa. :confused: En mä ainakaan haluaisi tämän massun kaveria vielä ollenkaan tavata..

Sandrastiina ja Mini joilla on 5 työpäivää vielä herättävänä ja laahustettavana
 
Taistis Mullakin oli muutama viikko sitten varsinkin napa-alueella aivan järjetöntä kiristystä ja tuntu välillä ku massu repeis, mutta ihme ja kyllä se meni sitten ohi. En ees kerennyt siitä soitella kun olikin jo parempaan päin. Toivottavasti sullakin se on vaan joku ohi menevä juttu, eikä mitää vakavempaa!:)

Eilen sitte jouduin soittamaan kätilölle ja neuvolaan, että miten pitäis menetellä kun on kauhee paineentunne kohdussa ja vihloo aikalailla.. Noh neuvolatäti käski soittaa kätilölle et jos pääsisin tarkistuttaa kohdunsuun tilanteen, mut eipä ne mua sinne ottanu ku ei oo niin paljoo niitä supistuksia vielä. : / Käski vaan tarkkailemaan tilannetta ja supistuksia.

Nyt on muutaman päivän tuntunu tosi hassulta masussa ja tuntuu et masuasukki olis toosi alhaalla ku ne tuuppaukset osuu just emättimen tienoille ja nivusiinki välillä :O Potkut ei tunnu ylempänä enää ollenkaan ja huomaan, että maha on varmasti laskeutunut koska hengitys sujuu paljon paremmin ja närästys on myös loppunut. :) Jännittää vaan kun on kyseessä kumminkin ensimmäinen synnytys ja olisi kiva jos pikkunen pysyisi vielä muutaman viikon ainakin.

Voiskohan se olla sitten, että lapsi on jo laskeutunut sinne alas ja myllää sitten siellä kunnes paikat antaa periks ja lapsivesi tulee ;o oioi, no onneks maanantaina on neuvola nii ehkä ollaan astetta viisaampia =) Lääkäriaika olis sitten 14.5 vasta, joutuu siis odottamaan sinne asti tietoa kohdunsuun tilanteesta.

Nyt tuli vähän tämmöstä minäminä höpäjää, pahoittelen! :ashamed:

Onko ketään muuta samassa veneessä? Tuntuuko, että lapsi olisi jo laskeutunut/laskeutumaisillaan? :)

-Tea ja Pikku Prinsessa 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Tea: mulla edellisissä raskauksissa vatsa laskeutui selvästi n. rv32, eka syntyi 39+2 ja toinen 41+1, eli eipä ennakoinut mulla synnytystä. Vaikka toisessa raskaudessa vauva oli niin alhaalla, että kaikenlaista vihlontaa tuntui tosi paljon, mutta yli ajan meni. Tässä raskaudessa mun vatsa vähän "laskeutui" rv26, mutta ilmeisesti vauva kääntyi silloin poikittain. Sen jälkeen vauva on vain kasvanut ja viihtynyt poikittain, joten närästyskin palasi sitten muutama viikko sitten. Tänään tuntui pää tuossa kylkiluiden alla keskellä ja potkuja ihan alhaalla. Epäilen, että on ehkä taas perätilassa, saa nähdä, kääntyykö taas takaisin poikittain. Miten sen saisi kääntymään raivotarjontaan!?! Aikaisemminkin on käynyt ehkä perätilassa, tosin tämä on vain mun arvio mutta vatsan muoto muuttuu vähän ja potkut tosiaan siirtyvät tuonne alas. Vauva on palannut aina poikittain tähän mennessä. Muutenkin liikkeet tuntuvat taas vähemmän. Tänään supistelee reilusti sen sijaan.

Mulla on lääkäriaika tosiaan vasta 23.5. ja toivonkin, että pääsisin polilla käymään jo aikaisemmin. Mietin mm. sitä, kun uimista ei suositella, jos paikat ovat auki. Nyt en tiedä tilanteesta, pitäisikö vain olettaa, että kohdunsuu on kiinni ja käydä rauhassa uimahallissa?
 
Sandrastiina ceridanilla (öljy) jo kuukauden, välillä laittanut alapäähän bebanthenia, kun sattuu tohon välilihaan.. neuvolasta suosittelivat luontaiskaupasta hakea kookosöljyä/maitoa, täytynee sitä hakea kans. Tota ceridaliahan täytyis muutenkin rv32 alkaen valella tuonne alapäähän.. tai niin ne suosittelee, ja viime raskaudessa kyllä velelinkin sitä:) peräpukamiin on jotain peräpukamavoidetta, mitä voi käyttää, vaikka on raskaana.
 
Tyhmä kyselee, mut miks pitäis valella Ceridalia? :O
Ja mitäs niihin nänneihin kuuluu / kannattaa valella? Joku sanos jotain lampaan rasvaa tms..(?)

..ja mä kyl niiiiiiiin toivon, et toi kaveri kääntyis. Vois tosiaan olo helpottaa hiukan..

Emby^ ja nökö 31+5 :heart:
 
piuh-78Voi kun hävettää. Kookosöljyä käytän kyllä masunrasvaukseen, mutta enpä oo ajatellu rasvata hiukan alempaakin :) ei ku käyttöön. Kannattaa ostaa aika pieni purkki kookosta sitä kuluu tosi vähän. Se tehoaa myös todella hyvin vauvan karstan hoitoon ja äitin meikkien poistoon, on muuten hyvää aurinkorasvaa myös. meinasin vauvaa sillä rasvata jos mies ei saa hepulia tuoksusta :)
 
-Tea, oo! Kiitos :) Pitäsköhän tota sit käyttää jo vai sit vast ko alottaa imettämisen? ..nännit kutiaa melkoosesti välillä. Oon laittanu ihan perusvoidetta, joskus.

Mä oon laittanu välillä Bepanthenia, ko jos oikein kutiaa alapää, mut en kyl muuta.. Taitaa muuten olla liukkarin oston paikka. Tuli hiukan verta pyyhittäessä, ko kävin pissalla äsken, et taitaa olla limakalvot hiukan kuivat.. Hiekkavagina alkaa ilmestymään ;) :D ..mutjuu, siis, seuraan nyt tota, ettei vaan lisäänny. Tai jos tulee kipuja, ni sit vaan Tyksiin..
 
Juu ole hyvä vaan! :) Toi nyt oli vaan yks voide esimerkki, onhan niitä varmaa kaikkia vastaavia nännivoiteita apteekki pullollaan :D

Joo pitänee varmaa Bepanthenia rupee käyttää ku alkaa tuntuu saharalta toi alakerta :D
 
minä luen kateellisena teidän kuivista alapäistä XD
itellä on niin kauheet valkovuodot/ hiivat kokoajan että housut märkänä alvariinsa :(
ja sit viel joskus kuuluu ihan ääniki kun valahtaa :ashamed:
En tiiä mikä auttais.
 

Yhteistyössä