Kesäkuun Kastehelmet 2012 **KESÄKUUSSA ~ MEIDÄN KUU**

Heiiii kaikki, taidan olla kolmas meistä möhömahoista Hemutuksen ja Pikkumyyn kanssa :---)

Tänään on supistellut yöllä ja nyt aamulla niin etten ole saanut nukuttua, jipii! Oikeasti jipii, ei mikään sarkasmijipii. Odottelen miestä kotio niin pääsen kertomaan että kohta lähdetään synnärille ;)

Semmosta kysysin teiltä fiksummilta, että kuinka vanhaa vauvaa saa kantaa rintarepussa? Saatiin sellanen lainaksi, ja tuntuis vähän oudolta laittaa sellaseen istuma-asentoon ihan pikkunen joka ei osaa kannatella niskojaan?
 
Hemutus Relatipat ja cuplaton on eri tavaraa joo. Ei tartte hankkia etukäteen, koska voi olla teidän vauvalla ei ilmene mitään vatsavaivoja. D-vitamiinit aloitetaan kahden viikon ikäisenä, neuvolassa sitten muistuttavat asiasta.
 
Alma78
Jos kuitenkin vatsavaivoja tulee ennen tuota 2vko ikää niin saako antaa esim relatippoja joissa on D-vitamiini lisä?

DemDem
Taitaa olla ensimmäinen meistä viimeisestä kolmesta joka pääsee hommiin.. Kyllä me möhikset käydään vähiin. Itsellä EI YHTÄÄN MITÄÄN tuntemusta..

Mitäs Pikkumyy87?

huomenna on sitten polilla käynti klo.11. Ehkäpä silloin selvinnee.. jotain :D

Jotenkin mulla on ollut eilen illalla ja tänään kauheen vaikee ja levoton olo. Vaikea selittää.. Sellainen levoton ja epämiellyttävä. Vatsassa kiertää ja kun meen vessaan ei tuu mitään.. sellainen raskas, painava ja tukala!

Mää muuten katselin tuota kesähelmien jo syntyneet listaa niin melkeinpä kaikki syntyivät ennen la:ta. Prosentuaalisesti ei ole montaakaan mammaa ketkä nyyttejä odottivat yli la:n :)

Hemutus ja Möykky 41+1
 
Onnea Almejalle! :flower:
Hemutus, en itse asiassa tiedä saako antaa, mutta neuvolan suositus on se kahden viikon ikä d-vitamiinin aloitukselle, itse en antaisi ennen sitä, koska joillekin vauvoille se D vitamiini aiheuttaa vatsanväänteitä. Ja aika monella vauvalla ne vatsavaivat alkaa just siinä kahden viikon ikäisenä.
 
Onko muiden vauveleilla iho minkälainen? pojalla ihan kesii iho mahasta ja vähän paikotellen muuallakin. Mietin vaan onko tavallista vai merkki jostain allergiasta. Esikoisella alkoi koira-allergia rajuina iho-oireina n kuukauden iässä, samaa ei tahtoisi.

Onnittelut Almeja!
 
devisol d-vitamiini tipoissa ainaki lukee että 2vk iästä alkaen, ja taitaa lukia muidenkin.
Meillä ainaki ekan pullon tuo nla täti kotikäynnin yhteydessä

ihon kesimisestä. ihan normaalia, vauvalla lähteee ihokerros pois... eli vähä niinku luo nahkansa.. eli iha normaalia, vaikkaki voi näyttää välillä pelottavalle
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Almeja!

Mä meinaan unohtaa ne D-vitamiinitipat, oon nyt muistanut joka toinen päivä antaa :ashamed: Aina sit keskellä yötä vasta muistan, enkä yöllä viitsi antaa. Nyt täytyy terästäytyä ja ottaa niiden kanssa jokin rutiini!

Rintarepun (baby björn tms.) käyttösuosituksista en tiedä, mutta kantoreppua me ollaan käytetty 2 viikon ikäisestä eteenpäin, tänään viimeksi mies kantoi tyttöä Manducassa kaupungilla.

Meillä kans vauvan iho on vähän hilseillyt selästä ja ranteista. Sairaalassa sanottiin, että saattaa koko kehon alaltakin iho hilseillä, että ei kannata säikähtää.

Pakko taas hehkuttaa, että imetys on meillä alkanut sujua taas edellispäivää paremmin, eli joka päivä imuote vähän paranee ja homma sattuu vähemmän. Silti vieläkin on välillä nännit tosi hellänä |O Te varmaan pidätte mua jo ihan höyrähtäneenä kestoiluhörhönä, mutta sain kaverilta pinon kestoliivinsuojia (hän on itse saumuroinut froteepyyhkeistä ja pul-kankaasta) ja ne on osoittautuneet tosi hyviksi! Mulla ainakin rinnat vuotaa imetysten välillä melko lailla, eikä kestoliivinsuojien kanssa tarvitse harmitella tiuhaa vaihtoväliä.

Maikki ja tyttö 3,5 vkoa
 
Maikki: Täällä on toinen "kestohörhö", jolla on käytössä kestoliivinsuojat, kestositeet itsellä ja kestovaipat vauvalla :D Meillä käytetään myös kestolappuja niiden kertakäyttöisten kosteuspyyhkeiden sijaan.

demdem: En kantaisi kovin pientä rintarepussa. En kyllä suosittele sellaisen hankintaa ylipäätään... Se ei ole vauvan eikä kantajan ergonomialle hyvä vaihtoehto. Rintareppu ei tue pientä vauvaa riittävästi ja isompaa siinä ei taas jaksa kantaa, koska kaikki paino roikkuu kantajan niskassa. Paremmat kantoreput on asia erikseen, mutta kantoliina on ihan paras pienen vauvan kantamiseen =)

Pikkumyy: Kirjoittelinkin jo aiemmin, että mulla tuli raskauden aikana painoa 25 kiloa, josta sairaalassa karisi 7 ja seuraavan kahden viikon aikana kotona 5 kiloa. Turvotukset vain pahenivat ensimmäisinä päivinä synnytyksen jälkeen. Kuulemma maidon nousun aikaan on usein pahin turvotus. Ehkä viikko sitten huomasin yhtäkkiä, että jalat alkoivat jo muistuttaa "normaalia" olotilaa. Koitin pari päivää sitten vetää normikengät jalkaan. Sain jalat hädin tuskin survottua kenkiin, mutta kipeää teki ja nauhat piti jättää tosi löysälle. Kyllä sitä turvotusta siis edelleen on hieman, mutta suurin on jo hävinnyt.

Cuplaton, Rela-tipat ja D-vitamiini: Meille suositeltiin Rela-tippoja (maitohappobakteeri) mun antibioottikuurin vuoksi. Cuplaton on meillä myös käytössä vauvan vatsavaivojen vuoksi. Sen pitäisi helpottaa vauvan ilmavaivoja. D-vitamiinin suhteen olen supervarovainen, koska vauvalla on jo muutenkin kovia vatsavaivoja ja huutaa välillä tuskissaan hiki otsalla ja selkä kaarella. Siksi en ole nyt halunnut sekoittaa vatsaa enempää D-vitamiineilla. Ei olla siis vielä aloitettu niitä. Neuvolassa käskettiin antaa alkuun 1 tippa päivässä ja lisätä pikkuhiljaa tippa kerrallaan annostusta.

Kaneli: Kiitos! =) Tsemppiä sulle viimeisiin masupäiviin ja synnytykseen!
 
No niin äitipkl:llä käyty. Ja voihan perseenreikä sanon minä... Oon aivan pyörällä päästäni, sapettaa ja en tiedä miten päin olisin: itkeä vai nauraa?

Jokatapauksessa kerrankin kohdalleni osui kokenut erikoislääkäri. Rv 34 ja rv 36 mulla siis pkl:llä ollut erikoislääkärit, jotka molemmat olleet sitä mieltä että "käynnistetään rv 38 makrosomian vuoksi" tämän jälkeen kontrolleissa rv 38 ja 40 olleet erikoistuvat lääkärit, jotka olleet sitä mieltä että kotiin kypsyttelemään paikkoja. Tässä asiassa yhtään väheksymättä erikoistuvien lääkäreiden ammattitaitoa, päätöksentekokykyä kylläkin....

Noh tässä sitä ollaa kypsytelty paikkoja ja lopputuloksena se että pojan painoarvio on 5,3kg ja edelletyksiä alatiesynnytykselle EI OLE ENÄÄ.
:stick:
Vartalo kasvaa suurempana kuin pää... vaikka mulle on sanottu että kasvavat samalla käyrällä --> Näin ei kuitenkaan ole, vaan selvää nousua vatsanympäryksessä on ollut jo rv 38 lähtien!
Tämän päivän lääkäri myönsi että synnytys olisi pitänyt käynnistää jo rv 38 ja oli pahoillaan että minut on päästetty rv42 saakka!!

Lopputuloksena se että huomenna sektioon.


No kaikesta tästä huolimatta oon tyytyväinen että lääkäri teki leikkauspäätöksen, eikä lähtenyt kuvaamaan magneetilla lantiota jolloin olisi mennyt niin että mut olis pistetty yrittämään alakautta, ponnistusvaiheessa vauva jäänyt hartioista jumiin ja lopputuloksena hätäsektio. Ei kiitos.

Nyt saan tämän illan olla kotona, klo 24 jälkeen täysin ravinnotta. Aamulla herätys 06 jolloin esilääke ja sairaalassa pitää olla 07.15. Ensimmäinen sektio on 08 ja meidän sen jälkeen eli arvioitu meidän leikkausaika on klo 09-10.

Kaikki tämä tapahtunut niin nopeasti.. tällä hetkellä ajatukset tuntuvat "selviltä" vaikka tuntuu että pää ei ole vielä tajunnut yhtään sitä että saan poikani huomenna syliin.. alkaa itkettää jo pelkkä ajatus........

Päivittelen sairaalasta kun saan voimia.

Pitäkää peukkuja että kaikki menee hyvin :heart


Hemutus ja Möykky-Mörssäri 41+2
 
Barbamama osaatko kertoa mistä erotan rintarepun ja kantorepun? Tosiaan kun lahjaksi saatiin sellanen joku ihan laadukkaan näköinen reppu niin en tiedä kumpi se on :D siinä ei mitään ohjeita ollut mukana...

Hemutus, pidän peukkuja! Hyvin se menee ja kohta on tosiaan vaavi sylissä :)
 
Tsemiä hemutus! varmasti pelottavaa on

Onko muilla imetys alkanut takkuilemaan vasta päivien päästä? meillä sujui jo aika hyvin ja maitoa tuleekin nyt reilusti mutta poju ei meinaa millään saada otettua enää kiinni rinnasta tai sitten lopettaa heti imemisen, taisteluun menee vaikka kuinka aikaa ennekuin onnistuu eikä välttämättä ole hermona edes nälästä vielä. En uskoisi että pulloruokintakaan haittaa kun sitä on ollu alusta asti..vaikeaa
Tänään pääsin shoppailemaan yksin, olipa kiva päästä kotoa pois :)

teris ja poju 10pv
 
Luin vain tämän viimeisen sivun, että Hemutus on edelleen odotuskannalla. Mutta siis sektiopäätös tehty. Tosiaan ihmeellistä, etteivät sitten käynnistäneet ajoissa. Mutta pian nyytti on kainalossa!

Mulla muuten käynnistyspäätökseen vaikutti se, että vauvan keskivartalo nimenomaan kasvoi aivan yläkäyrällä. Lopulta vauva olikin siis vain 3,8kg, mutta maha oli pullea ja jopa niin pullea, että lastenlääkäri kävi sitä ihmettelemässä. Vatsa siis oli ok mutta silloin huomattiin veren huonot happipitoisuudet, tavallaan tuon vatsan takia tyttöä alettiin tutkia ajoissa. Vatsa on nyt ultrattukin, kaikki pitäisi olla ok.

Sokereitahan mulla tutkittiin raskausaikana, eikä mitään näkynyt. Kuitenkin monet merkit viittasivat, että ois ollut sokereissa ehkä kuitenkin vikaa. Vauva oli tosiaan lihavansorttinen (pituuteen nähden paljon painoa) ja lapsivettä oli paljon, istukka oli iso, joku sanoi jopa, että sokerilapsilla on usein paljon tukkaa kuten meidän neitillä. Jotain muutakin vielä mainittiin. En sitten tiedä, mikä on totuus, mutta pissassa asti sokeria ei loppuraskaudestakaan ollut.

Tyttö kasvaa hitaasti verrattuna siskoihinsa. Viime viikolla, siis kolmeviikkoisena, saavutti vasta syntymäpainonsa ja pituutta oli tullut vain 1cm lisää. Esikoinen, joka painoi 3,3,kg, käytti 50cm vaatteita vain pari viikkoa ja sitten 56cm vaatteita toiset pari viikkoa, sen jälkeen olivat pieniä. Tälle mahtuvat vieläkin 50cm vaatteet. Painokontrolleissa käydään joka viikko. Olen jollain tasolla vähän huolissani, toisaalta painoa on kuitenkin tullut. Muuten sydänvika ei näy elämässä, paitsi olen pöpöistä entistä enempi huolissani ja lisäksi kakkaa vääntäessään neiti menee violetiksi eli vähän sinistyykin. Ekaa kertaa, kun meni oudon väriseksi, huusin miehelle, että apua, tää on sininen, mitä nyt tehdään? Mies tuli paikalle ja totesi, että sehän yrittää kakata :D Ja sinisyys meni sitten ohi.

Me aloitettiin d-tipat tänään, ostin sellaisia Rela-tippoja, joissa on D-vitamiini mukana. Meidänkin tytöllä on vatsavaivoja, pikkuisen päivällä ja enemmän sitten illalla. Tuntuu, että nekin väsyttävät tyttöä, joten en mäkään alkanut mahdollisilla lisävatsanväänteillä kiusaamaan vielä. Neuvolastakin sanoivat, että kolmiviikkoisena (?) aloitellaan yleensäkin.

Onko muiden vauvoilla hormoninäppyjä? Meidän tytölle iskivät jo 10-päiväisenä mutta nyt on aivan valtavasti niitä, siis naama aivan täynnä. Mitenhän ristiäisissä sitten.. vajaa kahden viikon päästä ristiäiset meillä.
 
Hemutukselle tsemppiä huomiseen ja tuleviin päiviin!
Teris juu. Meillä tuota taistelua käytiin joskus jopa puolitoistatuntia. Mutta en valitettavasti osaa antaa mitään neuvoja millä tilanteen saisi korjattua, koska itse en väsymykseltäni löytänyt asiaan muuta ratkaisua kuin tarttua pulloon ja rintapumppuun.
Aanna Millaisia ne hormoninäpyt on?? Kun meidän pojalla on naamassa sellaisia pieniä näppyjä, osa on valkoisia ja osa ihan värittömiä tai punertavia. Oon miettinyt, että onko ne niitä vai hikinäppylöitä.. Muualla vartalossa ei ole näpyn näppyä, mutta naama kukkii.
 
Hei pitkästä aikaa!

Täällä saatiin oma ihana nyyttimme 20.6 maailmaan. tyttö, 4070 g, 52 cm, päänympärys 37 cm

Painoarvio oli tosiaan viikko aikaisemmin 4,1-4,2 kg, eli onneksi oli hieman pienempi. Normaalisti alakautta syntyi, mutta toisen asteen repeämät tuli. Synnytys meni yllättävän hyvin kivunlievityksien avulla, vaikka olin päättänyt että en ota mitään kivunlievityksiä, niin halusin kuitenkin epiduraalin (tai 3). Synnytyksen kesto oli vesien menosta hieman vajaa 12 h, ponnistusvaihe oli vain 13 minuuttia.

Arki on lähtenyt ihan hyvin käyntiin ja oma vointi on ollut yllättävän hyvä. Sairaalasta kotiuduttiin juhannusaattona ja lähdettiin vielä mökille samana päivänä, tosin yöksi kotiin. Seuraavana päivänä kyllä kadutti kun teki niin kipeää, mutta kaikki nyt hyvin. Edelleen tosin on siten, että kun jossakin käy, niin loppu illan on ihan poikki.

Painon tippumisesta olitte puhuneet. Painoa tuli n. 18 kg, sairaalaan jäi 8 kg ja ekoina päivinä kotona paino tippui yli kilon päivävauhtia. Nyt on vielä n. 5 kg jäljellä raskauskiloja.

Aluksi pelotti oma jaksaminen öiden suhteen, mutta nyt vauva on alkanut nukkumaan vähän pidempiä välejä 4-5 h jossain kohtaa yötä, niin on helpottanut kummasti. Syntymäpainonkin oli saanut jo viikossa takas, tai oikeastaan ylittänytkin sen, eli hyvin saa ruokaa, joten saa nukkuakin ilmeisesti noin pitkään kerralla.

Aanna meidän vauvallakin on nyt alkanut ilmaantua noita hormoninäppyjä, ollut nyt pari päivää. Tai ainakin luulen, että on niitä. Leuassa ja kaulassa lähinnä, mutta välillä muuallakin jotain pientä näppylää.

Paljon onnea kaikille muillekin vauvautuneille ja jaksamisia edelleen masujen kanssa kärvisteleville! Erityisesti Hemutukselle tsemppiä huomiseen!

PikkuistaOdottava + 13 pv vanha pieni prinsessa
 
Hemutus: Käsittämätöntä toimintaa niiltä lääkäreiltä, jotka käskivät vain kotiin odottelemaan! HUH! Kannattaisikohan tehdä ihan kantelu heidän toiminnastaan, jotta oppivat jotain? Hyvä kuitenkin, että pääset vihdoin tositoimiin! Onnea huomiselle!

demdem: Minkä merkkinen se teidän reppu on? Esim. BabyBjörn on rintareppu. On nuokin vuosien varrella parantuneet, mutta eivät silti vedä vertoja kunnon kantorepuille (esim. Patapum tai Ergo) eikä varsinkaan kantoliinoille kantomukavuudessaan.

teris: Voisiko vauva hermostua liiasta maidontulosta? Meidän neiti ainakin sylkee rinnan ulos, jos maitoa tulee aluksi liikaa. Jos on kovin nälkäinen, hermostuu tuossa kohtaa raivoamaan ja hamuaa rintaa heti takaisin, taas ulos jne. Menee hieman aikaa ennen kuin maitoa tulee sopiva määrä ja neiti rauhoittuu syömään. Nää on näitä persoonallisuus eroja, mitkä näkyvät jo näin pienillä. Toiset ovat rentoja ja rauhallisia ja toiset enemmän temperamenttisia :D Täytyy vaan sinnitellä ja tunkea sitä rintaa uudestaan ja uudestaan suuhun kunnes kelpaa :LOL:

Hormoninäppyjä ilmaantui meidänkin neidin kasvoille pari päivää sitten. Eipä niihin auta muu kuin aika.

Aanna: Meidänkin neiti kasvaa hitaanlaisesti. Kasvaa kyllä ja syntymäpaino on ohitettu. Käydään viikon välein neuvolassa kontrollissa painon vuoksi. Pituutta on tullut 3 viikossa 3,7 cm, päänympärys on kasvanut reilun sentin ja tyttö on varsin terhakka. En osaa oikein tuosta painon kehityksestä huolestua, kun sitä kuitenkin tulee koko ajan lisää vaikkakin keskiarvoa hitaammin. Epäilen syyksi runsasta pulauttelua. Olikin jo hieman puhetta mahdollisesta refluksista mitä oli veljelläänkin vauvana. Lääkärineuvolassa sitten mietitään tarkemmin mikäli paino kehittyy edelleen hitaasti ja runsas oksuilu jatkuu.

Barbbis ja tyttö 3 vk
 
Onnea kaikille vauvaantuneille! Sekä tsemppiä vielä muutamille kärvistelijöille!

Hemutus: Huh huh, jopa on vauvalla kokoa. Peesaan Barbamamaa ja ehdotan kantelun tekemistä noiden parin erikoistuvan toiminnasta. Onneksi kuitenkin nyt pääsit erikoislääkärin pakeille ettei olis enää tarvinnut odottaa taikka lähteä alakautta synnyttämään. Onnea koitokseen!

Sandrastiina: Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä ja öisin imetän makuultaan. Esikoista imetin istualleen jonkin aikaa, mut sit vetäs hartiat niin juntturaan, että päädyin tuohon makuuasentoon.

Hormoninäppyjä on alkanut täälläkin pukkaamaan urakalla. Löytyy niin naamasta kuin niskastakin.

Painoa tuli täällä n. 20 kg, joista laitokselle jäi vain 4-5 kg. Ekan kahden viikon aikana painoa putosi yhteensä n. 12 kg ja sit jumittu eli vielä olis sellaset 8 kg jäljellä. Eiköhän nekin sula kun pääsee palaamaan takas harrastusten pariin tai ainakin näin toivon. Toki oma osansa voi olla mun pienoinen ruokavalion muutos kun on pitänyt jättää ruisleipä ja vihreät kasvikset (lähinnä herneet ja pavut) pois ruokavaliosta neitin ilmavaivojen takia.

Kaikille imetyksen kanssa takkuaville suosittelen lukemaan imetystukilistan sivuja, joista itse sain esikoisen aikana avun monta kertaa. Imetystukilista.net - Imetystietoa

Täällä kanssa yksi, joka ompeli itselleen odotusaikana kestoliivinsuojia. On varsin näppäriä ja tosiaan ei tartte vaihdella niin usein kuin noita kertakäyttöisiä. Itse laitoin vielä tohon imun päälle ton coolmax-kankaan niin ei tunnu kostealta ihoa vasten. Yöksi tein muutaman tuplaimulla.

Täällä on ollut riesana aika ärhäkkä vaippaihottuma, joka vihdoin on saatu "hallintaan" ja näyttäis olevan paranemaan päin. Eipä tartte kokeilla enää pamperssin vaippoja kun ho parin vaipan jälkeen takalisto on aivanm kirkkaan punainen.

Arki alkaa hiljalleen rullaamaan, toki vauvan ehdoilla mennään. Esikoinen on hyvin ottanut vauvan vastaan, mutta muutama kunnon uhmapäiväkin on sattunut matkan varrelle, jolloin äiteen hermoja on testattu urakalla.

Mupelo ja neiti rapian 3 vko
 
Viimeksi muokattu:
Meidän Rinsessa syntyi tyylikkäästi 7min ennen laskettua aikaa :) 27.2.2012 klo 23.53. Pituutta 47cm,painoa 3000g <3 Sairaalaan kerkesin viimetipassa ja siellä olin 20min ennen kuin tyttö olikin jo pihalla :) Ilokaasua tarjosivat, mutta luomuna mentiin vaikka suunnitelmissa oli ottaa kaikki mahdolliset kipulääkkeet mitä saa! Ensimmäinen lapsi tyttö on,eikä synnytyksestä jäänyt traumoja missään muodossa.. Kätilö oli aivan mahtava, synnyttäneiden osastolla kohtelu olikin aivan muuta.. Lähdettiin omalla vastuulla parin päivän jälkeen. Kotona kaikki ihanasti, pieni tuhisee,syö,nukkuu,syö ja nukkuu...Tästäpä se arki alkaa! Onnea kaikille kesäkuisille pikkuisten johdosta! Nautitaan <3
 
Taizulle onnittelut vauvasta!!

Hemutus, lienet jo saanut vauvan syliisi siihen mennessä kun minä olen koneelle päässyt. Toivotaan että sektio meni hyvin ja toivut pian. Ja on kyllä kurja että vaihtuvien lääkäreiden vuoksi tilanteesi meni niinkuin meni, mutta pääasia että vauva saadaan syntymään teille molemmille turvallisesti. Kyllä on ollut jännitysnäytelmä seurata :)

Sandrastiina, mulla on vauva vierellä, mutta imetän silti istualtaan. Vauva ei saa makuullaan otetta tissistä, tai sitten se sattuu vietävästi, eli oon suosista kömmennyt joka kerta istuma-asentoon ja tyynyjen kanssa viritellyt hyvän imetysasennon. Onneksi vauva syö vain korkeintaan kerran yössä (viime yönä nukahti imetysmaratonin jälkeen klo 1 maissa ja heräsi 7:30).

Hormoninäppyjä on meilläkin ollut alusta saakka muutamia koko ajan. Esikoisella muistelen, että vauvan naama räjähti kukkimaan oikein kunnolla juuri ristiäisten tienoilla 6 viikon iässä.

teris, mulle tuli kans mieleen hermostuminen liiasta maidontulosta. Meillä hermostuu myös rinnalla eikä suostu syömään, jos vaipassa on pissa (tai pissa on tuloillaan... Tyttö on ottanut tavaksi huutaa niin kauan että se viedään hoitopöydälle ja vaippa otetaan pois, ja sitten pissaa pöydälle!)

demdem, rintareppu ja kantoreppu eroaa ainakin siltä osin, että kantorepussa ei kanneta ikinä edessä naama menosuuntaan. Kantorepun istuinosa on reilusti leveä ja lapsen jalat on "sammakkoasennossa", peppu polvia alempana ja selkä pyöreänä. Merkkejä mm. Ergo, Manduca, Yamo. Rintarepuissa on myös käsittääkseni enemmän kovikkeita/vahvikkeita, kantorepuissa itse istuinosa on löperömpi, kankaisen oloinen. Laita vaikka kuvaa, niin katsotaan kumpi on kyseessä!

Mä ehdin jo hehkuttaa aiemmin, että imetys on lähtenyt paremmin, eilen taas meinasi tulla epäusko :headwall: Vauva illalla tankkasi ja tankkasi klo 22-01 välillä, ja mun piti välillä monta kertaa irrottaa otetta tissistä, kun sattui niin kamalasti. Välillä annoin huutavan vauvan miehelle ja menin viideksi minuutiksi peiton alle lepuuttamaan tissejä ja keräämään voimia, ja sitten taas uutta yritystä. Olin ihan poikki, kun oltiin oltu esikoisen ja vauvan kanssa yksillä synttärijuhlilla, olisin vain halunnut nukkua! |O Mies yritti vaihtaa vaippaa ja röyhtäyttää ja kantaa, mutta vauva itki nälkäänsä, ei siihen muu auttanut kuin tyhjäksi imetyn ja kipeän tissin tarjoaminen. Lopulta ilmeisesti sai vatsansa täyteen ja nukkuikin sit aamuun.

Mupelo, mä oon kans saanut imetystukilistalta muutamia hyviä vinkkejä, hyvä kun linkkasit tänne! Mun pitää varmaan soittaa jollekin imetystukihenkilölle, jos joku vois ihan tosissaan katsoa meidän neidin imetysotetta. Tuleeko sellainen imetystuki-ihminen sit ihan oikeasti meille kotiin, vai mennäänkö vauvan kanssa jonnekin, vai miten se toimii? Tuntuu jotenkin oudolta vaivata uppo-outoa vapaaehtoista ihmistä sen takia ettei osaa lastansa syöttää...

Mun päivärytmi on mennyt ihan hirveäksi, nukun aamuisin 10-11 saakka, en kerta kaikkiaan pääse sängystä ylös, ruumis on raskas ja uupunut! Nythän se vielä menee, kun mies on lomalla ja herää 3,5-vuotiaan esikoisen kanssa, mutta parin viikon päästä mies palaa töihin ja mun pitäis pystyä heräämään esikoisen kanssa aamulla. Alan epäillä, olisko kilpirauhasarvoissa jotain häikkää, kun sain raskauden ajaksi tyroxin-lääkityksen, mutta lääkäri neuvoi lopettamaan sen synnytykseen. Ihan samanlainen loputon aamuväsymys on kuin raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminnan alkaessa. Lääkärin kontrolliaika on vasta 3 viikon päästä, siihen saakka ilmeisesti pitäis jaksaa näillä. Ja sit jos syy ei ole kilpirauhasessa, niin ilmeisesti vain imetys ja kaikki on vienyt voimia.

Maikki ja vauva 3,5 vkoa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä