Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Moikka!
Möhköpantti luultavasti on ollut proteiinit ns "kahdella plussalla".
proteiinejä tarkaillaan koska nousee virtsassa esim silloin kun on epäily pre-eklampsiasta eli raskausmyrkytyksestä.

Eli siitä stiksitä katsotaan yleensä valkuaiset (eli proteiini) just tän raskausmyrkytyksen takia, Sitten sokeri, (raskausdiabeteksen vuoksi)
Lisäksi niistä testeistä näkee vaihdellen esim keto-aineet, verivirtsaisuuden yms yms yms.
Mutta lähinnä siis tarkkaillaan virtsiittiä, proteiiniä ja sokereita.

Täällä iltätöitä lopettelen. Väsyttää niin ettei viitsisi mennä edes kotiin kun hävettää olla tällainen flegu lahna miehen edessä.
Se on ollut mulle aivan uskomattoman suloinen. Tänään passitti kasvohoitoon ja kampaajalle. Hemmottlee piloille. Haluisin olla sille takaisin yhtä ihana, mutta kun en jaksa mitään. :headwall:
 
Kiitos Missie onnitteluista edellisessä pinossa :)

Kertomisesta: olen kertonut muutamalle kaverille sekä yhdelle työkaverille, johon luotan 100%, ettei kerro eteenpäin. Isänpäiväviikonloppuna ajattelin kertoa omille vanhemmilleni kun menen käymään kotona.

Flunssa iskee päälle näemmä uudestaan, viimeks olin just ennen plussausta.
Ei muuta kun lepäilemään.
 
Hei joko te ootte siirtyny mammavaatteisiin? Siis housuihin? Mä tänään ostin mammahousut ja Aaaah mikä Ihanuus, ei kinnaa eikä kiristä.. :D Onko teillä mahat kuinka isoja?? Tää on aikas, "iso", näihin viikkoihin nähden!

Pikkumyy ja "nimetön" 6+3
 
Heissan vaan kaikille :)

Täällä olis eka neuvola huomenna. Hieman jännittää vaikkei siellä nyt mitään ihmeellistä olekkaan. Ilmeisemmin eivät oikein vielä näin aikaisin (7+6) kuuntele sydänääniä, mutta aion kuitenkin kysäistä että jos kuitenkin :). Meillä neuvolassa annetaan joka kerta pissanäyte ennen kuin mennään vastaanotolle, seuraavat siitä niitä sokereita ja sitten leukosyyttejä eli onko tulehdusta. Muutkin näytteet otetaan neuvolassa eikä tarvitse labrassa ravata, muutakuin sokerirasituksessa, joka tehdään ilmeisesti kaikille yli 25 vuotiaille.

Meillä mies oli nyt siin malttamaton että halusi kertoa omalle äidille ja siskolle tänään jo raskaudesta ( olisi jo kertonut viikkoja sitten jos en olisi kieltänyt). No kyllä sitten itsekkin piti omalla siskolle ja veljelle kertoa ja isälle. No äidille en uskaltanut soittaa vaan kerron parin päivän päästä ihan kasvotusten.

Muuten täällä sujuu aika hyvin. Pientä kuvotusta on ajoittain. Sen olen huomannut että jos syö kerralla liikaa jos on nälkä pääsyt ns. "yli" niin sitten tulee kyllä oksu kylään, muuten en ole oksentanut. Alavatsa juilintaa on edelleen, mutta ei koko ajan. Kovempia vihlaisuja tai repäisyjä ei ole ollut ollenkaan. Tissit ovat sen sijaan niin kipeät että tilasin eilen liivit joilla voi nukkua, ettei tarvitse yöllä heräillä siihen että jää tissi johonkin väliin:LOL: ja ei mulla ole edes isot tissit. Vatsaa turvottaa ihan hirveesti et näyttää siltä että kolmoset sieltä vähintään on tulossa:attn:. Ja samaa olen huomannut kuin joku tuolla edellisessä pinossa että tuo alakerta on kyllä kans turvoksissa ja hieman jotenkin jopa astetta tunnotomampi eli toivottavasti oli ihan normaali oire.....

*Madde + Jade-tähti 7+6*
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on yhdet mammahousut nyt jo vakituisesti käytössä. Ostin ne vahingossa muutama viikko sitten ja rakastuin :D
Maha näyttää siltä, miltä esikon odotuksessa lähempänä puoliväliä :D
Voisinkin laittaa tuoretta kuvaa kohta, odottakaas hetkonen :D


Muoks.
Tässäpä teille järkytystä kerrakseen :D
 
Viimeksi muokattu:
Pillipöllö onpas sulla masu :)

Mulla rupes tyttöä oottaessa massu näkyy vasta rv.25, taaksepäin kallistunut kohtu. :) Eli ei ole nyttenkään mammahousut mielessäkään. Voihan tämä raskaus olla toki ihan erilainen. nyt oon kyl +25kg mitä ennen tytsyä :ashamed:

Hei tosta pissa asiasta vielä: Eli joo, täälläkin annetaan joka neuvolakäynnillä pissanäyte josta tutkitaan just proteiinit, sokerit ym. MUTTA näytteen voi viedä myös näyteputkessa laboratorioon (edellyttäen neuvolan lähetettä) josta tutkiivat (pikavastaus vuorokaudessa, viljely jos on tehty niin se n.viikossa) Mulla siis toimi tämä paremmin koska mahotonta pidätellä pissaa hirmuisen kauan ja matkaa labralle/neuvolaan. :) Siis ihannehan olisi että pissa on rakossa 4h ennen testiä. Ja tuo jonkun (anteeks en jaksa nyt selata kuka) neuvolasta saama pissapurkki tarkoitti varmaankin sitä että pissanäytteen voi ottaa aamulla aamupisusta (mutta muistaakseni korkeintaan 2h ennen tutkimista -kylmäsäilytyksistä en niin tarkkaan muista/tiedä) :)

Neuvolalääkäristä vielä, eli joo niin se täällä on että neuvolalääkäriä ei tapaa ellei ole syytä, piti ihan odottavilta tuttavilta tarkistaa etten kirjoittele lööperiä :) En mä edes pitänyt sitä ensiodottajana mitenkään outona tai häiritsevänä, koska lekuriinhan pääsee jos tarve on. Normaali raskauden seuranta neuvolassa kuukausittain (myöhemmässä vaiheessa 2xkk-4xkk), np- ja rakenneultrat (jotka tekee sairaanhoitaja/kätilö? Ei lääkäri, sen tiedän.), ja rv37 ultra, kokoarvio ja synnytystapa arvio gynellä. Näin meillä.
Mut ihan mielenkiinnosta, mitä se neuvolalääkäri siellä sitten tekee näillä käynneillä? :)
 
Unohtuipa kysyä
Mulla on ilmestynyt uusi raskausoire, jonka olemassa oloa en edes muistanut (oli myös ed. raskaudessa siis) Onkohan kellään muulla? (nyt annan sitten eritevaroituksen! Valitan jos jollekin liikaa infoa!)
Eli mun kakka on mennyt ihan harmaanruskeaksi :D Mulla on suoliston kanssa muutenkin imeytymisongelmia (maito, viljat) eli saattaa olla ihan ikioma oire mutta mietin vaan :) Vai voisko toi väri johtua myös raudasta mitä raskausvitamiinit sisältää? mut epäilen noilla määrillä...
 
sofiia Muistelen, että tuonne Haikaranpesään pitäisi ilmoittautua joskus rv20 aikoihin. Vai olikohan niin, että rakenneultran jälkeen? Pitäis käydä tutustumassa niiden nettisivuihin. Ystäväni synnytti siellä ja hänellä taisi olla jokin pakollinen hengitysharjoituskin ehtona sinne pääsyyn. :) Itseäni kiinnostaisi synnyttää Haikaranpesässä, koska haluaisin, että synnytyksen kulkuun puututtaisiin mahdollisimman vähän. Mua ahdistaa ajatus oksitosiineista yms. En tiedä miksi. :) Toisaalta Jorvissa on se hyvä puoli, että se on niin lähellä kotia, että voisin olla tosi pitkään kotona ja sitten siirtyä sairaalan vasta kun synnytys on jo hyvässä vauhdissa. Pitää vielä miettiä. Olitko muuten jostain syystä tyytymätön Naistenklinikkaan (muistanko oikein, että synnytit siellä aikaisemmin)?

Pikkumyy87 Täälläkin maha muistuttaa tynnyriä ja rv taitaa olla hurjat 6+3 tänään! Pitää jo miettimällä miettiä, mitä laittaa töihin päälle, ettei raskaus näkyis.

pillipöllöllä on ihana raskausmasu jo. :heart:

Emby Hienoa, että sait lähetteen ultraan! Voithan sä soittaa sinne ajanvaraukseen vaikka iltapäivällä ja kysyä, näkyykö lähete jo niiden systeemissä? Helpottaa varmasti, että pääsee katsomaan pikkuista jo ennen np-ultraa.

Neuvolalääkäri oli meillä esikoista odottaessa kolme kertaa raskauden aikana, jos ei ollut mitään erikoista vaivaa. Itse taisin nähdä lääkärin 4 kertaa. En tiedä, onko lääkärikäyntejä vähennetty tuosta parin vuoden takaisesta. Neuvolalääkäri ainakin meillä katsoo kohdunsuun tilanteen ja ottaa kantaa sellaisiin ongelmiin, johon terkkari ei voi kommentoida. Esim lääkitykset jne.

suutarinlapsi Täällä toinen lahna. Väsyttää ja ei ole energiaa oikein mihinkään. Naama on täynnä näppyjä ja koko eukko turvonnut kuin valas! Olo ei ole mitenkään vallan hehkeä. :) Edelleen uskallan väittää, että se paljon puhuttu raskaushehku on ihan urbaanilegenda. :)

Mua huolestuttaa vähän oireiden hiipuminen. Rinnat ei ole enää aristaneet pariin päivään ja kuvotuskin on laantunut. Saas nähdä, löytyykö maanantain varhaisultrassa elämää. :( Ei auta kuin odottaa sinne asti.

Lumi & Pikku-Piipero 6+3
 
Vatsan kasvamisesta: Mulla on kahden muksun jäljeltä ja +7kg lihavampana ennen niitä edellisiä odotuksia jo muutenkin sellainen pömppömasu.. ja nyt turvotus vielä siihen päälle. Tosin olen pari kiloa laihtunut tässä alun kuvotuksessa :( Ei vaan maistu ruoka, ei. Eka raskaus alkoi näkyä rv9 jollain lailla, siis niin, että ei ollut vain turvotuksen aiheuttamaa. Ulkopuoliset eivät sitä vielä huomanneet, mutta itse kylläkin. Mullakin on kohtu taaksepäin kallellaan, mutta silti. Rv18 oli jo kunnon pieni vauvamasu. Toka olikin heikosti salattavissa jo rv14. Tai silloin muistan, että joku vieraampikin jo arvasi, että vauvaa kasvatellaan ;)

Mammavaatteista: turvotuksen vuoksi tekisi mieli nyt jo siirtyä mammahousuihin. Mutta olen myynyt vanhat vaatteeni enkä oo jaksanut tässä tilassa lähteä ostoksillekaan. Ehkä ensi viikolla, jos on parempi olo. Tänään oli eka aamu pitkään aikaan, kun ei nyt aivan oksettanut sentään. Ihanaa. Ehkä elämä tästä muuttuu taas elämäksi :D ja voi iloita tulevasta vauvasta (jos kaikki hyvin menee). Hassua kyllä, mullekin tuli olo, että kun on ollut näin vahvat oireet en haluaisi niiden loppuvan kuin seinään, koska sitten ois taas puolestaan paniikki, onko raskaus menossa kesken.
 
Mulla on Angelsounds ja se digitaalinäyttöinen. Huuto.netissä on noita paljon uutenakin edullisemmalla, kun Raskauskeijussa;).

Mä pidän vielä normaaleja farkkuja, esikoista odottaessa ostin raskaushousut viidennellä kuulla:p.
 
Neuvolalääkäri on täällä 2-3 kertaa. Jos menee np-ultraan ni se korvaa ensimmäisen lääkärikäynnin, toinen on rv28 ja kolmas rv36. Toi rv28 lääkäri on lisätty tänä vuonna, viime vuonna sitä ei uudelleensynnyttäjille ainakaan ollu.

Alkuraskaudessa tutkitaan siitä pissasta labrassa mahdollinen piilevä tulehdus, sitä kun ei ne neuvolan tikut näytä.

pillipöllö kiva massu :)

sanmar mulle on kanssa noi heikotuskohtaukset tuttuja. Uskoisin niitten johtuvan alhasesta verenpaineesta ja/tai sokereista.

möhköpantti mulla ei pahoinvointirannekkeet toimi lainkaan mut on mun pari ystävää niistä apua saanu joten kannattaa kai sitä kokeilla?

(.) Vähän epätoivonen olo välillä ku ei jaksais ei sitte millään. Kuopus on heräilly jo pitempään joka ikinen yö monta kertaa, ja vaikka se nukahtaaki helposti uudestaan niin mulla kestää saada unta. Ja sitten toi kellonsiirto..no eihän pikkunen sitä ymmärrä niin meillä herätäänki sit jo 5-6 aikaan aamusin ja mulla on useinmiten semmonen olo ku ei ois nukkunu ollenkaan. Ja tietty kaiken kruunaa tää pahoinvointi :| Ei kai pitäs valittaa mut jos mä vähän kuitenki :D

Ai niin ja onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja tervetuloa uusille :flower:

Dingelidong 9+5
 
Tervetuloa uusille! :)
Tippuneille iso :hug:
Hyvistä ultrakuulumisista onnea! :) :heart:

Facesta: Mä jossain vaiheessa voin liittyä sinne, mut en ihan vielä. Kirjoitan kyllä sit tällekin puolelle kuitenkin :)

Np-ultraan tuli aika joka on tämän kuun 23 päivä. Aika myöhälle menee (13+1) mut ei kuitenkaan liian pitkälle :)

Vein eilen nuorimmaisen 1.5-vuotis tarkastukseen neuvolaan ja kun ovesta sisälle päästiin niin neuvolantäti ensimmäisenä huikkas: "onneks olkoon". Olin vähän aikaa että :O mistä ihmeestä toi onnittelee. Sit se kysy että koskas laskettu aika on? Ihmetteli että miten noin iso maha on jo näillä viikoilla. Turvotustahan se. Eiköhän se siitä tasoitu :D

Pahoinvointi on jo helpottanut paljonkin, silloin tällöin jotkut päivät on pahempia, mutta ei onneksi enää kokoaikaista ellotusta.

Mies tilas meille sen kotidopplerin :) Piti olla yllätys mulle, mut eihän se mitään osaa pitää salassa :heart: Pian se varmaan postissa tulee...

Täällä ei paljon raskauteen edelleenkään oo ehtinyt keskittyä kun noi lapset 1.5v, 3v ja 4v pitää mamman kiireisenä :D Ollaan jo tosiaan niille puhuttu että äitin mahan päälle ei voi enää "hyppiä" kun siellä on pieni vauva, niin vanhin lapsi tulee vähän väliä kylkeen kyhnyttään ja silittää mun mahaa. :heart: Lapset on jo nimeäkin miettinyt vauvalle: Ristu. Ei Risto vaan Ristu :D enpä kyllä tiedä olisko se sopiva nimi :D

Nyt en kyllä muista yhtään mitä piti kommentoida :ashamed: Raskausdementiaa täälläkin :wave: Yks päivä keitin kahvia (en todellakaan itselleni :x ) niin laitoin pelkät purut vaan ja hetken päästä ihmetteln kun ei oo kahvi tippunut. Harvemmin se ilman vettä tippuukaan :headwall:

Taas mentävä. Koittakaahan äidit jaksaa :hug:

yykaakoonee ja Pätkis 10+1
 
Heissan!

Neuvolassa käyty vastaanottamassa paperinivaska, ei muuta kummempaa. Neukkatätsy yritti jo kuunnella ääniäkin, mut ei kuulunu. En ota siitä paniikkia, kun tänään kuitenkin vasta 9+2(tai 9+5 neuvolan mukaan, mut ei voi pitää paikkaansa). Moni terkka ei lähde edes kuuntelemaan vielä sykkeitä näillä viikoilla. Ja mulla muistaakseni vielä taaksepäin kallistunut kohtu, niin vaikuttaa asiaan. Mukava neuvolatäti oli, eiköhän tulla toimeen. =) Hb mulla oli yllättävän matala itselleni, en tiedä miksi niin, mutta seurataan kuulemma.

Edellisessä raskaudessa lääkäri oli 2 kertaa. Nyt näiden tuplien vuoksi hyvässä seurannassa äitipolilla, joten lääkäreitä tulee varmaan nähtyä enemmänkin.

pillipöllö ihana masu! :heart:

Piti varmaan kommentoida paljon muutakin, mut en nyt muista...:ashamed:
 
pillipöllö vitsit mikä masu jo noilla viikoilla, ihana :heart:

Eipä tänne oikein mitään uutta, ensi viikon maanantaita odotellessa kun on eka neuvola... Olo on parempi kuin viime viikolla :)

PikkuMyy ja Muppelo-Haisuli 8+3
 
MÄ OON NIIN POIKKI!!!!!

Antasin mitä vaan ku pääsisin tästä pahjasta olosta eroon mä oon jatkuvasti niin huonolla hapella.

aamulla kyökkimistä koko aamu,sit napostelin hyvää hyvyyttäni päärynän joka tuli välittömästi ulos,sitten taas kauheeta nälkää,huonoo oloo,kuvotusta EN JAKSA!!

Mun ei tee mieli lämmintä ruokaa,kahvia,leipää,maitoo,suolasta ja ne pitä tekis mieli ni ei pysy sisällä.. nyt mua ahdistaa jo ruuan tekemisetkin se haju saa mut voimaan entistä huonommin ja silti on pakko lapsille jotain tehdä.

Onneks ukkeli lupas käydä kaupassa nyt niin kauan kun mä voin huonosti koska kaupassa käynti ja kaupan hajut sai mut kyökkiin samoiten mein jääkaappi saa mut voimaan pahoin eli koita tässä nyt sit olla..

mä en oo yksinkertasesti jaksanut siivota yhtään onneks noista lapsista on vähäsen apua putsaavat pöydän,täyttävät ja tyhjentävät astianpesukonetta ym
ihme etteivät ihmettele tätä mun jatkvaa huonoa oloa..

tanjamaa
Tervetuloa mukaan.

pillipöllö ihana masu jo.:heart:

möhköpantti+ heta-einari joka lähtee taas koittaan vähän syömistä + sohvalle pötkötteleen
 
Heippa kaikille!

Ilmoittautuisin mukaan! Olen 31v. Odotan neljättä lasta ja LA laskureiden mukaan olisi 24.6. Synnyttämään toivon pääseväni taas Haikaranpesään.
Muutama viikko sitten plussatestin tehtyäni ollaan täällä vain totuteltu hiljalleen ajatukseen että meille tulee taas vauva. Edellinen kun on vasta nelisen kuukautta... Mikään vahinko tämä ei kuitenkaan ollut vaan sai tulla kun on tullakseen. En mä vaan ajatellut että näin äkkiä :)
Paha olo on taas löytänyt tänne asti ja huh tätä väsymystä. Ja asiaahan ei kovin paljon auta nahkavekkari joka herättelee pahimpina öinä parin tunnin välein. Ja vielä vuoden pimein aika. Niinpä vertaistuki on paikallaan ja ajattelinkin aktivoitua tän palstailun kanssa paremmalla menestyksellä kun viime odotuksen aikoihin jolloin työssäkäynti karsi kaikki ylimääräiset harrastukset.

Varhaisultrasta täällä on ollut puhetta. Mä olen käynyt vain esikoista odottaessani 10 vuotta sitten. Nytkin tämä jäätävä etominen ja palelu ja väsymys todistaa mun olevan odottavalla kannalla joten jaksan odotella sinne ekaan normiultraan asti.

Me koitetaan kovasti pitää raskaus salaisuutena lähimmiltä. Pessimisti kun olen niin takaraivossa kummittelee ajatus voinko mä muka saada neljä lasta ilman yhtään keskenmenoa... Siis kerromme vasta pahin vaara on ohi. Ehkä ekan ultran jälkeen. Tai jouluna joulupöydässä. Saattaa vaan olla pienen pieni järkytys joillekin :D

Nyt mars porkkanaperunaa sotkemaan pitkin poikin!

-Jael 6+3
 
Eka neuvola takana. Sain lähetteen fysioterapiaan kipeytyneen selän kanssa. Mitään uutta ei siellä muuten juteltu.

Ihana uutinen neuvolassa oli se että viime raskaudessa vaivannut ylävatsalihasten kipu, johon kukaan ei mitään osannut sanoa, on heillä havaittu liittyvän "liian" hyväkuntoisiin vatsalihaksiin. Nyt lihakset ei onneksi ole niin timmissä kunnossa joten toivoa on selvitä tällä kertaa ilman 3 kuukauden jatkuvaa kipua!

Pissanäyte pitää viedä ekan ultran jälkeen ja siihen saa myös meillä purkin ja putkilot. Siltikin ne putkilot säilyvät edellisten saamieni ohjeiden mukaan vain muutaman tunnin huoneenlämmössä tai olikohan se päivän verran jääkaapissa.

Sokerirasitukseen en tällä kertaa joudu. Jee! Edellisellä kerralla jouduin ikäni puolesta mutta koska kaikki oli hyvin niin nyt ei tarvitte mennä ellei sitten jotain muuta ilmene.

Haikaranpesään ilmoitin meneväni mutta siis rakenneultran jälkeen pitää ilmoittautua sinne itse. Uudelleensynnyttäjille siellä on yksi tiivistetty valmennus ja ensikertalaisille kai kaksi. Viimeeksi valitsin Naistenklinikan lähinnä sen takia että se oli lähempänä. Mut pumpattiin viime kerralla niin täyteen kaikkea alusta loppuun asti että ei kiitos uudestaan jos vain mahdollista. Synnytys siis käynnistettiin ja siitä sitten lääkkeillä loppuun asti.. Eihän tämä tietysti ole sairaalasta yksin kiinni mutta jos vähän kannustavampi ilmapiiri auttaisi jaksamaan. _Lumi_ Ei siis mitään suurempaa tyytymättömyyttä, oikeastaan olin varsin tyytyväinen :D Lähinnä haluaisin kokea myös Haikaranpesän ja mahdollisuuksien mukaan aktiivisemman synnytyksen.

Mahan kasvamisesta. Nyt turvottaa mutta uskon sen rauhoittuvan ja mahan taas pienenevän. Viimeeksi olin loppuun asti omilla farkuilla. Napin avasin ja laitoin hiuslenkillä kiinni :D Varmaan viikolle 20 mulle sanottiin jatkuvasti että eihän susta edes huomaa, loppuraskaudesta maha oli jättimäinen.

Sofiia 6+1
 
Viimeksi muokattu:
Me ei olla kerrottu vielä kenellekkään tästä raskaudesta. Eilen tosin puhuttiin, että kertoisimme asiasta parhaille kavereillemme vaikkakin haluaisimme ensin kertoa molempien vanhemmille asiasta. Tämä vauva kun on molempien vanhempien ensimmäinen lapsenlapsi, mutta näemme vanhempamme luultavasti seuraavan kerran vasta jouluna, kun asumme kaikki eri paikkakunnilla... Np-ultra on 28.11, joten jos kaikki silloin on kunnossa, niin täytyy miettiä, jos kuitenkin kerromme heille asiasta puhelimitse eikä pantata asiaa jouluun saakka. Saa nähdä!

Mulla taitaa olla aika helppo raskaus moneen muuhun verrattuna. Oireina rv 4-6 aamuisin hieman huono olo (menee nopeasti ohi), iltaisin turvotusta, ilmavaivoja ja selkäkipuja sekä ummetusta, väsymystä, valkovuotoa ja kosketusarat tissit. Kahtena aamuna tai oikeastaan aamuyönä olen herännyt kovaan selkäkipuun johtuen ummetuksesta ja silloin on ollut todella heikko olo ja on pitänyt nopeasti saada tuoremehua ennen kuin olisin pyörtynyt tms. Nyt ei ole kahtena päivänä enää ollut mitään oireita ja se huolestuttaakin hieman! Eli, illalla on turvotus ja selkäkipu tervetulleita, jotta olisi taas sellainen olo, että edelleen olisin raskaana ja kaikki kunnossa. Väsymystä taitaa esiintyä, tai sitten se vain on tämä vuodenaika..

Tänään 7+0
 
Viimeksi muokattu:
Heissan!
Kylläpä täälläkin väsyttää... onko kaikki sitten raskaudesta liittyvää, tiedä häntä.. Onhan tämä syksyaika kyllä aikas väsyttävää aikaa muutoinkin, että silleen... Mä en jaksasi tehä mitää, ja tuo huono olo jyllää koko ajan.. sohvalla istuskellen ja netissä pyörien, niin on jopa ihan ok olo, mutta kun ylös nousen tulee heti ällö olo..

En ole saanut aikaseksi varata vielä neuvolaa, kaippa se voi odottaa vielä... Tytölle pitäs 2vee neukka varata tän kuun puoleen väliin, josko siihen samaan ottasin sitten itellenikin.. Jos kerran kävis ennen np-ultraa, et saa ne puhelinnumerot mistä voi soittaa, ja verikokeeseen lähetteen.. Jos saa valita, käyn mahdollisimman harvoin siellä...

Viimeyönä en saanut unta ja mietin jo, pitäiskö auto vaihtaa isompaan... Meillä nyt mersun vaneo, 7paikkanen... Ja paikat tulee toivottavasti kesäkuussa täyteen, mutta vaunuja tai rattaita ei kyllä sitten enää mahdu... Nooh, ehkä katellaan sitten isompaa kesällä...
Kaikkee tekis kyl mieli jo tehä valmiiksi... ommella vaatteita lähinnä ja vaippoja..
Meillä on muksut saanut katsoo telkkaria aikas paljon nyt... en vaan jaksa oll jalkeilla... ja keksiä koko ajan tekemistä... Jokaiselle ku tarttis olla eri hommaa...

jaahas, nuorimmainen heräs päikkäreiltä, pakko mennä yrittään vääntään välipalaa..

Jisse
 
Paljon taas tullut tekstiä kun ei oo ehtinyt hetkeen käydä lueskelemassa, nyt siis yritän pysyä mukana ja luen tekstit rauhassa :)

Tervetuloa uusille joukkoon mukaan :flower:

Täällä ällötystä, kuvotusta, väsymystä |O välillä tuntuu ettei pysty yhtään mitään tekemään kun on niin veto pois koko ajan.. ruuista ei meinaa kans oikein mikään maistua, makeeta ei onneks tee mieli, hyvä niin. Täytyis saada paino pysyyn hallinnassa kun on jo ylipainoa valmiiks : /

Palailen taas paremmalla ajalla, hyvää alkanutta marraskuuta kaikille!

Kareliini ja pikkuinen 7+1 :heart:
 
Tervetuloa uusille! Ihanasti tämä meidän porukka kasvaa =)

Niistä neuvolalääkäreistä, kun on ollut juttua, niin löysin tälläisen tiivistelmän:

Raskaudenaikaiset lääkärintarkastukset neuvolassa - TerveSuomi

Täällä ainakin (terveyskeskuksessa) joka kerta neuvolassa nähdään terveydenhoitaja ja muutaman kerran tosiaan myös lääkäri niillä käynneillä. Ultrat, sokeritestit ym. tehdään sairaalassa. Ensimmäisessä raskaudessa tehdään myös se synnytystapa-arvio ja sekin tehdään käsittääkseni sairaalassa (asuin eri kunnassa esikoista odottaessa). Ei meidän terveyskeskuksessa ultrata ollenkaan raskauden aikana. Viimeksi, kun niskaturvotusultrassa oli häikkää, ultran teki ensin kätilö ja perään vielä lääkäri eri laitteella. Kätilö ei siis sanonut oikein mitään vaan ohjasi meidät suoraan lääkärille. Ei kätilöllä ole oikeutta sanoa edes epäilyjään ääneen vaan lääkäri tekee aina diagnoosit. En siis voi oikein ymmärtää miten jossain kunnassa kaikki voi olla jonkun terveydenhoitajan vastuulla. Käsittämätöntä! Eihän heidän ammattitaito ihan kaikenkattava ole kuitenkaan. :O

pillipöllö: Ihana massu =)

Mulla on kanssa ihan selvästi jo pyöristynyt vatsanseutu. Onneksi on tuota ylimääräistä muutenkin, niin ei vielä kukaan huomauttele. Ovat varmaan ajatelleet, että se on taas lihonnut. :LOL: Farkut jäi kyllä auttamatta jo liian pieniksi. Kaivelin jo varastosta esille vanhat äitiysvaatteet, mutta ei siellä lopulta ollut kuin pari paitaa mitä voisin nyt käyttää. Muut ovat joko kesävaatteita tai paljastavat liian hyvin raskauden. Onneksi on parit vähän väljemmät housut mitä voi vielä käyttää.

sofiia: Ymmärrän täysin tunteesi tuosta, että haluaisit vähän luonnollisemman synnytyksen tällä kertaa. Mua harmittaa, kun täällä meidän seudulla ei ole oikein vaihtoehtoja - se on Tyks. Onneksi ensimmäinen synnytys meni puolivahingossa luomuna, niin tiesin mitä vaatia toisessa. Kätilö oli mun kanssa eri mieltä joka asiasta. En olisi uskaltanut varmaan vaatia, jos olisin ollut ensimmäistä kertaa asialla. Kun tiesi omat voimat ja miten homma etenee, oli helppo naureskella niille lääketyrkytyksille. Toivottavasti saat tällä kertaa toivomasi kokemuksen! =)
 
Taas oli paljon tekstiä tullut ja piti johonkin vastata, mutten enää muista mihin :ashamed:
Soitin tänään neuvolaan ja sanoivat että ens kerralla ku on sinne aika (1.12) niin pitää olla 4h pissaamatta ja siellä antaa suoraan se näyte eli ei tartte kotona alkaa mitään taiteilemaan...
Ainiin ja ultra ajat on nyt selvillä :)
Eka ultra tasan 2vk päästä :heart: (rv11+1)
ja toinen ultra 18.1 (rv20+1)

ninanina + pompula 9+1 :heart:
 
Tervehdys täältäkin, sohvan pohjalta. Pahoinvointia ja väsymystä :(. Ja mitä väsyneempi olen, sitä huonompi olo tulee, ja sitten en saa levättyä, kun oksettaa. Tänään lisäyllärinä vielä päänsärky ollut ihan aamusta asti. Valivali.

Mulle kyllä maistuu ruoka hyvin, silloin kun on pahoinvoinnista taukoa. Ja pakko onkin olla koko ajan puputtamassa jotain, muuten tulee kamala olo. Makea ja suolainen, molemmat menee. Tosin suklaa ällöttää, ajatuskin. Todella kummallista mulle. Kahvin olen myös jättänyt kun ei vaan tee mieli. Painoa kertyy...mutta näin oli viime kerrallakin, eikä kokonaispainonnousu sitten kuitenkaan ollut kuin 10kg ja rapiat. Lihoan vaan alkupainotteisesti ilmeisesti.

Mä koetan vältellä kanssa liiallisia kemikaaleja ja lisäaineita ihan muutenkin, mutta varmasti vielä tarkemmin nyt raskaana. Mulla selvästi yrittää kehokin jo kertoa, että kemikaalit eivät ole nyt hyväksi, sillä kaikki kosmetiikkatuoksut saavat voimaan todella pahoin. Olen joutunut vaihtamaan ihan kaiken shampoosta dödöön ja käsisaippuasta kosteusvoiteeseen ja pyykinpesuaineeseen hajusteettomiin vaihtoehtoihin. Aamuisin mies herää ja lähtee kotoa vajaa puoli tuntia ennen kuin itse nousen sängystä, ja joka aamu saan kakoa kun muka koko kämppä haisee sen suihkusaippualta... Viime raskaudessa oli ihan sama juttu. Ainoat oksut, jotka lensi oikein kaaressa, lensi eräänä päivänä kun tulin töistä kotiin ja mies oli vapaapäivänsä ratoksi pessyt lakanoita. Lakanat oli levitelty pitkin kämppää ja se HAJU! Oksensin heti kynnykselle. Onneksi jätin hiusten värjäyksen jo toukokuussa, muuten tuntisin varmaan kiusausta värjätä, mutta en tiedä selviäisinkö ne mömmöt päässä oksentamatta...

Pillipöllöllä aika mahtava maha jo! Täällä on vähän turvotusta, mutta ei yhtään noin paljoa, enkä oel mitään mammahousuja vielä harkinnutkaan. Mulla on normaalisti tosi litteä maha, että siihen voi pari senttiä tullakin lisää ilman, että mitään huomaisi. On tämä silti isompi mielestäni kuin viime raskaudessa samaan aikaan. Jännä seurata, miten tämä tästä kehittyy.

Täällä ei tehty pissatestiä eikä verikoetta ekalla neuvolakäynnillä ollenkaan. Eikä sokerirasitustakaan tehdä enää kaikille yli 25-vuotiaille. Enkä saanut mitään pissapurkkia, mutta ohjeen käydä sellaisen hakemassa kun saan ultra-ajan. Sitä ultra-aikaa nyt odottelen, viikkoja jo 10 eikä vieläkään mitään kuulu...kun ei koskaan tiedä mihin aikaan se sitten on, todella hankalaksi menee jos joudun päivän varoitusajalla sinne menon sumplimaan. Ja miehen myös. Ärsyttävää. Ja lääkäreistä sun muista ei mitään hajua, kun ei kerrottu. Mähän en saanut mitään esitteitäkään sieltä mukaan.
Viime raskaudessa mulla oli oma pissaputki, jonka toin aina lääkärikäynnille testattavaksi ja sitten se pestiin ja pistettiin uudestaan mukaan seuraavaa kertaa odottamaan.

Mä olin viime kerralla halukas mahdollisimman lunnolliseen synnytykseen, mutta tuli todettua, että mun kivunsietokyvyllä ei tule mitään. Epiduraali sen olla pitää. Ja olen tätä mieltä silti, vaikak viime synnytys selvästi pitkittyi tuon epiksen takia ja oli kaikenlaista muutakin ongelmaa sen suhteen. Mutta kun en vaan kestä sitä kipua! Menen siis Kättärille ja jätän Haikaranpesän suosiolla muille. Poliklinisestä synnytyksestä sen sijaan olen kiinnostunut jos kaikki vaan sujuu hyvin, en halua olla sairaalassa yhtään kauempaa kuin on ns. pakko. Vaikuttaa varmasti se, että esikoisen syntymän jälkeen lähdin kotiin heti seuraavana päivänä (ja näinkin myöhään vain siksi, että vauva ei suostunut pissimään...) ja tuntuisi hassulta nyt konkarina nököttää sairaalassa poissa esikoisen luota päivätolkulla.

Mulla on kanssa Angel Sounds jossain kaapin perällä, mutta en kyllä uskalla sitä kaivaa vielä esille. Viimeksi aloitin kuuntelun rv14.

Jaha, kai se on pakko koota itsensä ja painua vielä luennolle. Kolmen tunnin luento. Pitää pakata varmaan eväät!

Inka ja maha 9+5 (tai jotain)
 
HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJHHHHHHHHHH!!!
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIJJJJJJJKKKKKKKKKSSSSSSS!!! *sekoo* :D :cool:

Varhaisultra on sitte tasan viikon päästä keskiviikkona klo 11. Ounou! Ouuunouuu! Sit se totuus paljastuu, voi että mä toivon ja rrrrukoilenn et kaikki on hyvinn :heart:

Isot halit pahoinvoiville : / Inhottavaa tollanen! Joku fiksu anto mulle neuvon, et se pahoinvointi voi johtua siitä, kun suolapitoisuus laskee, et TUC-keksit vois olla hyvä keksintö tms, ainakin aamuisin :)

Emby^ (ja rakas Jormaliini (7+0))
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkumyy87

Yhteistyössä