Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Lumi: :hug: voimia ja onnea uuteen yritykseen.

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista sekä voimia kaikille pahoinvoinnista kärsiville!

Tekipä terää eilen käydä pelailemassa parin kk harkkatauon jälkeen jalkapalloa. Ihmeen hyvin meni, eikä hengästymisestä tietoakaan. Iltaväsymyskään ei päässyt yllättämään ja toistaiseksi paikatkin keski ok, mitä nyt rinnat otti hieman kipeetä juostessa.

Influenssarokotetta en taida ottaa. En ottanut esikoisenkaan aikaan ja hyvin meni ilman, eikä kyllä neuvolastakaan ole tyrkytetty. Toisaalta luotan myös siihen, että tää talvi menee paremmin kuin viime talvi, jolloin sairastin joka ikisen flunssan ja myös jonkin ihmeen viikon järjettömän kurkkukipu+korkea kuume yhdistelmän.

Mupelo ja kirppu 11+3 (kai?)
 
_Lumi_ :hug: *voimahali*

Raskausöljyistä/rasvoista Mä olen jo alkanut rasvaamaan vatsaa ja selkää heti kun sain tietää raskaudesta, kun esikoisen aikaan tein saman ja selvisin tyyliin yhdellä raskausarvella joka on ihan alavattalla eikä näy. Ite käytin esikoisen aikana ja nytkin käytän ihan Apteekin Aqualan Plus rasvaa.

Ruuista Yritän vältellä kans niitä mitä neuvolan listas on, kalaa nyt välttelen väkisinkin kun olen allerginen. Salmiakki on ainut mitä joudun rajoittaa koska sitä vetäisin enemmän kun laki ja listat salliis :D Tää ongelma oli myös ekas raskaudes. Heikkoudet: salmiakki ja suklaapuuro... Mä en tajua mistä toi suklaapuuro on tullu mutta oli siis ekan raskaudenkin toinen mun himoista, joku lapsuuden ihana turvallinen maku, jota sai harvoin :heart:

Np-ultra aika tuli eilen postissa ja on nyt sitten torstaina 1.12. puolen päivän jälkeen. Toivotaan että joulukuu alkaa sitten hyvillä uutisilla :heart:

Omaa...
Flunssaa pukkaa... meillä ollu varmaan koko suku flunssas ja eilen iski sit muhun ja yöllä oon yskinyt sitten kaks tuntia :snotty: Toivotaan ettei kestä kauaa, vaikkakin näyttääs olevan pitkän sitkeetä, koska meidän tyttö on edelleen, ollut kolme viikkoa, viikko sitten käytiin sen kans lääkäris, mut mitään ei keuhkoista kuulunu ja korvat oli puhtaat, joten ei lääkäri antanut lääkekuuria. Sanoi vaan että tälläistä tosi sitkeetä on liikkeellä mihin ei mikään auta. Mutta jos nyt hirveesti pitkittyy/pahenee niin uudestaan taas tarkastukseen... ärsyttää |O

PikkuMyy ja Muppelo-Haisuli rv 9+5
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista monille!

Kävin eilein ar-ultrassa. Pikkuinen oli 12,7 mm pitkä ja sydän siellä sykki :heart: Lääkärin mukaan mulla oli eilen 7+3 kun taas menkoista laskettuna olisi ollut 7+0. Nooh mennään muutama päivä edellä. Jos nyt laskin oikein niin laskettu aika olisi 24.7. (juhannusvauva :) ). Pitää kysellä neuvolassa minkä päivän ne laittaa lasketuksi ajaksi. Niin ja koska mulla oli 3 kk sitten se kystanpoistoleikkaus niin gyne tarkasti mun munasarjat. Tuon historian takia sain kelakorvauksen ultrasta :)

Teris: Mulle gyne sanoi että tutkimuksen jälkeen voi tulla vähän vaaleanpunaista tai jopa kirkkaan punaista verta ja sitä ei tarvitse pelästyä :)

Laurelle+Mimmi 7+4
Varmaan 24.6.?

Mä en jaksa täällä töissä, oon niin väsynyt ja huono olokin varmaan siksi. Miten raskaudesta selviää, kun illat täytyy vielä touhuta esikoisen kanssa:vampire:..

Pinklady81 & Masukki 8+3
 
Eka neuvola käytynä...
Kaikki oli niinkuin pitääkin, sydänääniä ei kuunneltu näin aikasessa vaiheessa.
Ultra aikaa odottelen saapuvaksi postissa, joskus joulukuussa se on sielä kuulee sitten ne sydän äänet vihdoin :D
Ootin varhais ultraa mut näillä mennään nyt sitten!
Seuraava eli toinen neuvola sitten vasta tammikuussa
Miten jaksan ootella sinne asti kun kukaan ei oo tutkinut että onko tuolla elämää??!

Käyn joku päivä labrassa viemässä sikiöseulonta verinäytteen ja pissanäytteen :D Kunhan jaksaisin vaan herätä aamulla aikasemmin...

Niin ja neukku täti oli samaa mieltä että laskettu aika olis 15.6 mutta joulukuussa se sitten vasta selviää ultrassa.

Lumi iso halaus ja jaksamista!! :(
 
Voi Lumi! Niin toivoin että uutiset olis olleet parempia! Mutta hyvä tuo sun asenne. Ja tottahan se on, helpompi nyt kun kuukausien päästä :hug:

Ruokarajoituksista. Mä otin viime raskaudessa ihan tosissani listeriavaaran ja muut mahdolliset "myrkytykset" mutta sitten esimerkiksi loppuraskaudesta sallin itselleni lasin viiniä ruuan kanssa silloin tällöin. Samoilla mennään varmaan nyt. Yllättävän paljon on mediassa kuitenkin uutisia listeriaa sisältävistä tyhjiöpakatuista tuotteista. Mutta esimerkiksi siis graavilohihan on ihan turvallista jos sen graavaa itse. Mozzarellaa saa käsittääkseni syödä jos se on pastöroidusta maidosta tehty.

Urheilusta. Mulla myös meinaa happi loppua taas. Viimeeksi helpotti alun jälkeen ja juoksin jonnekin viikolle 20 hyvissä voimin. Eli on, Sanmar =) Jossain puolenvälin kieppeillä maha alkoi olla sen verran "tiellä" että ei enää tuntunut mukavalta.

charleenemä käytin viime raskaudessa sitä Weledan öljyä. Ei tullut arven arpea mutta toistaalta toinen mielipidehän on se että arpien muodostuminen on enemmän perinnöllistä ja siinä ei rasvaamiset auta. Aloin käyttää sitä varmaan joskus 15 viikon kieppeillä. Mutta hyvä olo siitä tuli =)

Pinklady meinasin just kysellä samaa että miten ihmeessä tätä jaksaa kun täytyy koko ajan touhuta esikoisen kanssa?!?! Ihan kamalan rankkaa verrattuna siihen että "sai" olla töissä. Mä meinaan heittää henkeni tähänä pahoinvointiin ja väsymykseen. Ja bonuksena mulla on vielä selkä nyt niin kipeenä että en oikein uskalla lähteä edes puistoon. APUA!

Sofiia ei hajuakaan viikoista
 
tanjamaa tietysti sopii, kunhan tarkistelin :)

Mulla on tullu raskausarpia rasvauksesta huolimatta. Esikoisesta pahiten, oikeen semmosia syviä :x Ja minä kun luulin sillon että selviän ilman mut ihan viimesillä viikoilla ne valtas puoli kehoa suunnilleen, joka puolelle tuli ja paljon :(

Täällä kans tuntuu välillä haastavalta jaksaa tuon 1v taaperon kanssa. Hetkeksikään ku ei voi edes katsettaan irrottaa ku heti ollaan pahanteossa :D Eniten mua kyllä harmittaa pienen puolesta kun mä en jaksa esim. ulkoilla hänen kans tarpeeks. Liian monia päiviä menee niin ettei käydä ollenkaan tai sit vaan tosi pikasesti.
 
Lumi zempit uuteen yritykseen.

Influenssarokotetteesta
En aijo ottaa. en ole aikasemminkaan ottanut enkä viime raskaudessa ottanut possu piikkiäkään vaikka mua koitettiin monta kertaa siihen hiillostaa se ottamaan.

Täällä kanssa pitäisi jaksaa touhuta 1v5kk ikiliikkujan kanssa mutta kun en vaan jaksa. Onneksi sisaruksista vähän apua mutta esim ulkoilut on jääneet kyllä todella vähälle.

toivottasti ennen joulua helpottaisi mä oon sellanen joulu-touho ihminen tykkään leipoo kaikkee ja laittaa joulua ja hössötän kunnolla mut jos vaan vähänkin on samanlaista oloo ni enhän mä jaksa tehdä yhtään mitään.

huomenna eka neuvola.

möhköpantti ja heta-einari 7+1
 
Lumi :hug:

Ruoista Maalaisjärkeä mun mielestä sen kanssa.

Pikanapailu: Varhaisultrassa käyty ja kaikki kunnossa :) pieni sydän väpätti, koko vastas viikkoja ja istukka näyttäs menevän/kehittyvän hyvin kohdun ylätakaseinämälle. Mulla on hieman sekavat kierrot ja mietittiin lekurin kanssa et onko nyt 7+5,7+6 vai 8+0 (missä siis ite oon elänyt..). Lekuri päätti että 7+6 eli la 22.6. Saa nähdä muuttuuko vielä...

Yritän illasta lukaista teidän muiden kuulumisia, nyt vaan näin :)

T ja toveri 7+6
 
Lumille :hug:. Onneksi täällä oli hyviäkin uutisia sentään tasoittamassa.

Mä en ole vielä soitellut sen np-kutsun perään, mutta maanantaina sitten jos ei vieläkään kuulu. Pitää tarkistaa, että koska ne sen ultran viimeistään haluavat tehdä, ettei vaan ainakaan siitä mene yli.

Mä olen kanssa noiden ruokarajoitusten kanssa melko lepsu. Pastöroituja juustoja syön, ja otinpa tossa viikonloppuna pari palaa ihan irto-Brietäkin kun teki mieli. Viiniä otin kanssa viime raskaudessa pienen lasin joskus ruuan kanssa, nyt en ole ottanut kun ei tee ollenkaan mieli. Jouluna aion kyllä syödä maksalaatikkoa ja graavilohta, tosin voisi olaa aika opetella itse sitä graavaamaan. Olin tosiaan eri maassa edellisen raskauden, ja jotenkin se neuvojen ristiriitaisuus sai epäilemään koko rajoitusten mielekkyyttä. Briteissä eivät esimerkiksi olleet tyhjiöpakatun kalan välttelystä kuulleetkaan ja ihmettelivät vaan kun asiasta kysyin, että mitenkä se tyhjiöpakattu kala eroaa mistä tahansa muusta tyhjiöpakatusta, kuten vaikka lihaleikkeleistä. Niissä voi kuulemma ihan yhtä hyvin (tai yhtä huonosti, miten sen ottaa) olla listeriaa. Toisaalta Euroopan viinimaissa on ihan sallittua raskaana oleville nauttia silloin tällöin vähän viiniä, jopa suositeltavaa. Tietysti viralliset suositukset kieltävät alkoholin kokonaan, koska turvallista määrää ei pystytä määrittelemään. Ei siitä yhdestä lasista kyllä näytön perusteella tunnu olevan vielä haittaa, kun ei noissa viinimaissa synny yhtään sen enempää FAS-lapsia kuin muuallakaan. Mutta tietysti jokainen tekee omat valintansa ja olemalla niuho ei ainakaan voi mennä vikaan :).

Liikuntaa en mäkään pysty harrastamaan :(. No nyt olen ollut yli viikon aika kovassa flunssassa että en olis jumpannut kyllä muutenkaan, mutta en tätä ennenkään pahoivoinnilta pystynyt. Yhdenkin kerran yritin ja menin, mutta jouduin lähtemään 10 minuutin jälkeen pois kun pelkäsin, että oksennan. Ehdin onneksi vessaan asti. Mulla myös alkaa pienikin rasitus ottamaan henkeen ja mahaankin alkaa sattua. Eilen tein sen virheen, että juoksin bussille ja oli kyllä tuskaa sitten koko matkan. Toivottavasti tämä menee ohi pian!

Inka ja maha 10+6
 
Kurjaa Lumi, halauksia!

Ruokarajoitusten kanssa mä olen ajatellut olla aika suurpiirteinen myös. Alkoholia en ajatellut ottaa, mutta esim juustoja, graavilohta ja maksalaatikkoa aion jouluna syödä. Ja medium-pihvinkin söin, kylläkin vahingossa... En muistanut koko asiaa ennen kuin lautanen oli jo ravintolassa edessä! :p

Doppleria en aio ostaa, tulisin sen kanssa vain hulluksi. Tiedän että joutuisin paniikkiin, jos en vaikka yhtäkkiä kuulisikaan ääniä.

Onko teillä muilla ollut menkkakipuja? Mulla oli plussan jälkeen, sitten ne loppuivat ja palasivat nyt taas takaisin. Välillä on koviakin rutistuksia ja olen ihan varma, että nyt vuoto alkoi. Mitään ei ole onneksi kuitenkaan toistaiseksi vuotanut. Mutta pelottavia ne on! Toivottavasti ovat vaan kohdun kasvukipuja.

Almeja 6+6
 
Raskausarvista mulle ei tullut melkeinpä yhtään tyttöä odotellessa. Pieniä punertavia viiruja löytyy lanteilta muttei sen kummempaa. Huvittavaa oli loppuraskaudesta kun moni sano mulle et "et oo lihonu odottaessas" ja totuushan oli et tuli +25kg, kai se maha sit keräs huomion mun levinneestä takamuksesta.. Olin siis aika pikkinen kun rupesin oottaa... mut yhtäkään kiloa ei oo tippunu ja nyt oon norsu :rolleyes: Ja mä siis käytin sillointällöin Ceridal öljyä massun iholle, en muuta.

Joulusta meillä ei ihmeemmin joulua vietetä. Kuusi kyllä pystytetään ja lapsukaiselle vähän joulutusta tottakai. Ehkä sitten ensivuonna enemmän kun tytykin ehkä joulun päälle ymmärtää :) Meidän molempien lähisukulaiset tekevät yleensä joulun töitä kun rahakkaita päiviä ovat (lapsiperheitä siis 0) eli meillä ei ole ns perhejoulua.

Almeja "Menkkakipuja" on ollut silloin tällöin. Menevät nopeasti ohi. Luulisin että ihan kasvukipuja....?

(.) Selailin tossa VAUn raskausviikkoja ja mä vähän jäin ihmettelee et mun toverin crl oli 16mm et eikös mulle ois pitäny tulla itseasiassa plussaa päiviin eikä miinusta??? Tietääkö joku? Mä meen muutenkin sekaisin noissa viikko jutuissa kun en käsitä miten esim. 7+3 olis rv8 ja 8+2 olis rv9 tajuutte varmaan :D Kai se pitää lääkäriin luottaa mut ihmettelen vaan.

t ja toveri 7+6
 
Mulla oli yhtenä iltana jo varmaan pari viikkoa sitten tosi kovat menkkakivut, sen jälkeen pari kertaa vähän lievemmät. Ne on aina tulleet nukkumaan mennessä ja loppuneet heti kun oon ottanut Panadolin.

Tänään ei ole ollut niitä vähiäkään oireita eli mitään mahan nipistelyjä tai vihlaisuja. Kamalaa tää eläminen ja vainoharhailu kun koko ajan joutuu kuulostelemaan onko kropassa edes pieniä tuntemuksia! Ja aika matelee! Tahtois jo päästä siihen nauttimisvaiheeseen :D

birdcherry 7+3
 
T: siis mun käsittäkseni jos oot raskaana 0+1 niin silloinhan oot ekaa viikkoa raskaana...eli tän logiikan mukaan 1+1 viikolla oot toista viikkoa jne :) en tiedä onko tää oikea selitys, mut mun mielestä looginen :) huomenna olis meilläkin häät, jaiks! :)
 
Voi ei Lumi :'( Paljon paljon voimahaleja ja tsemppiä uuteen yritykseen, kun sen aika koittaa :heart:
Olen itsekkin parin päivän ajan pelännyt taas tavallista enemmän että se keskenmeno yllättää vielä mutkin, kun oli sitä vuotoa sillon ihan alussa. Joka kerta täytyy katsoa onko paperissa verta kun käyn pissalla. Onneksi ei ole ollut.

tirlittan Se menee sillain että jos on rv 7+jotain niin puhutaan että oot kahdeksannella raskausviikolla. ei mitään tietoo mikä järki siinä on enkä itte käytä tota tapaa. Ja noi mitat on eri lääkäreillä ja useilla nettisivuilla. Mullakin oli sikiö yli 9mm, joka oli lääkärin mukaan 6+6 ja esim.Vau:n mukaan 7+.

raskausarvista Esikoisessa rasvasin apteekin jollain raskausarpi voiteella n. rv 20 eteenpäin, mutta arpia alkoi tuleen suunnilleen rv36 ja vaikka kuinka rasvasin niin rv41 olin jo täynnä niitä ja vieläkin melkein oksettaa katsoa peiliin, kun maha näyttää surulliselta, vanhalta ja ryppyiseltä ilmapallolta. :ashamed:

Ja voimia flunssa potilaille sekä muille väsyneille ja pahoinvoiville!

Onko kellään muulla sellaista vaivaa, että raskausoireet esm.pahoinvoiti välillä lievittyisi tai häviäisi päiväksi tai pariksi ja sitten taas iskisi ihan puskan takaa? Väsymyksessä näkyy niin että joka päivä on pakko ottaa päikkärit, mutta jonain päivänä nukahdan illalla ennen yhdeksää ja toisena päivänä voin valvoa yöllä yhteen ilman mitään ongelmaa. Samalla tyylillä pahoinvoinnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos stinuliini ja torstai selvityksestä, mä en kyllä tosta löydä järjen häivää mutta olkoon. :) Toisaalta on sekin tyhmää että rv lähetään laskee kuukautisista eikä hedelmöittymisestä. Sitähän vois sanoo aina olevansa rv1 kun menkat alkaa :rolleyes:

Miten muuten kävi Kyyneltenhymylle??? Mulle jäi jotenkin käsitys et km ei ollut ihan varma vai oonko mä nyt hukassa? Pahoittelut jos oon :ashamed:

Stinuliini Onnea matkaan :flower: Muista sitten aina painottaa jos joku sua neitittelee et olet ROUVA :D Mun ois tehny yks kerta ravintolassa mieli oikeesti tarjoilijalle tolleen tokasta kun kokoajan neiti sitä neiti tätä hirveen virallisena. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Stiinuliini
Tosta raskausviikkojutusta...

Sehän menee sillä logiikalla, että jos viikkoja on 11+0 niin se yksitoista viikkoa on siinä vaiheessa jo täynnä ja kahdestoista alkaa kulua. Siksi puhutaan kahdennestatoista viikosta.
Samalla logiikalla elämme nyt itseasiassa vuotta 2012, sillä viime uutena vuotena 2011 tuli täyteen ja nyt lähenemme sitä kokonaista 2012 vuotta.

Helpommin sen ymmärtää, jos ajattelee tunteja. Kun kello lyö yksi yöllä, tulee yksi tunti puolenyön jälkeen täyteen. Kello 01.06 elämme jo vuorokauden toista tuntia. Samoin siis 1+6 raskausviikolla eletään jo toista raskausviikkoa.

Ihan pakko oli selittää... :)
 
  • Tykkää
Reactions: Stiinuliini

Yhteistyössä