Kesäkuun Kastehelmet 2012 ** MARRASKUUSSA **

Oikein paljon onnea Missie! Ihania uutisia :heart: Minä meinasin itkeä kun luin tuon sun jutun. Miten niin muka olen raskaana :D

Sofiia: Soitin tänään sitten neuvolaan. Oli sitä mieltä että todennäköisesti kaikki on hyvin. Sitten pitää mennä päivystykseen jos tulee kirkasta verta tai kovia kipuja. Ja niitähän mulla ei ole ollut. Neuvolasta sanoivat että nyt näyttäisi olevan se aika kun mulla on normaalisti menkat joten valemenkoiksi epäili. Eli sain suurinpiirtein samat tiedot mitä täältä oon saanut :) Ja tuhruvuotoa tuli sunnuntaina, maanantaina ja sitten tänään. Jos tää vielä kestää pitkään niin sitten soitan ihan hysteerisen puhelun sinne!
 
Onnea Missie ihanista ultrakuulumisista! Teillähän oli sielä melkein samanmittainen salamatkustaja kuin meillä. Meillä viikot tästäs ilmeisesti päivälleen kun korttiin on kirjoitettu vastaa aikaa. Ihan hyvä niin ei tartte alkaa tappelemaan kelan kanssa tuosta äitiyspäivärahan määrästä, vaan saan sen saman kuin esikoisestakin.

Mä kanssa ihastelin eilen kun pikkuisen sormet näkyivät niin tarkasti. Ja ihan kuin yhdessä vaiheessa olis moikannut kun käsi teki sellaisen liikkeen. Odotan sitä päivää kun liikkeet alkavat tuntumaan. Eskoisesta oon tuntenut ekat kutittelut rv 13+, joten ei pitäisi enää mennä pitkään. Istukka mulla näyttäisi muodostuvat takaseinään, aivan kuten edellisessäkin.
 
Hei taas piiiitkästä aikaa!

Diiselikissalle ja muille km:n kohdanneille isot voimahalit täältäkin. :hug: Itselläni on tosiaan kaksi km:a takana ja täytyy kyllä todeta, että niistä jälkimmäistä, kaksoisraskautta, olen surrut enemmän.

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Itse kävin eilen ultrassa. Kaikki oli hyvin ja siellä oli hyvinkin vilkas kaveri masussa. Jotenkin nyt vasta ensimmäistä kertaa minusta on alkanut tuntua siltä, että olen raskaana ja kannan sisälläni uutta elämää. :) Tähän asti olen ollut niin pahoinvoiva ja keskittynyt vain lähinnä olemaan "sairas" ja epätoivoinen huonon oloni kanssa.

Samalla ultrareissulla minulta otettiin verikokeet ja nyt sitten odottelen seulan tulosta. Inhorealistina olen varma, että seula hälyyttää ja nyt sitten vain jännään, että ehtiikö vielä viikkojen puolesta istukkabiopsiaan vai mennäänkö sitten sinne lapsivesitutkimuksiin viikoilla 15+. En ole ennen seuloihin osallistunut, mutta nyt jostain syystä halusin. Eilisen jumppailijan nähtyäni alkoi kuitenkin kauhistuttaa, että miten sitä ikimaailmasssa pystyisi omaa lastaan abortoimaan, vaikka lapsi olisi kuinka vakavasti sairas. Toivotaan todellakin, ettei kukaan tässä ketjussa joutuisi tuon kysymyksen ääreelle!

Laurelle, tosi kurjaa tuo sinun vuoto. Tsemppiä sinulle!

Pöhinä 11+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pillipöllö
Onnea ninanina!

Mites muuten teillä muilla tuo ultraus on suoritettu, alakautta vai vatsanpeitteiden päältä? Meillä otettiin vaan vatsanpeitteiden päältä, luulin jotenkin, että se ultrataan alakautta yleensä?
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista!

Soitin juuri neuvolaan ja vasta ensi viikolla voi kuulemma kokeilla kuunnella sydänääniä ja mitään muuta apua sieltä kautta ei saa. Rasittavaa! Neuvolantätikin kuulosti kovin huolestuneelta, mietinkin siis nyt yksityiselle ultraan menoa. Toisaalta turhasta tulee maksettua, jos on keskeytynyt, mutta miten jaksan ensi viikkoon ja mitä jos sydänäänet ei kuulu... Hankalaa.. olen jo niin tottunut ajatukseen siitä, että olen raskaana, että on vaikea uskoa tätä todeksi (siis luultavaa keskenmenoa).

Missäs Tampereella pääsikään halvimmalla ultraan? Ja onko tietoa kuinka pian sinne saa aikoja?
 
Onnea taas ihanista ultrakuulumisista! :heart:

Missie: Tässä vaiheessa ultrataan jo vatsan päältä. Alakautta tarvitsee ultrata ihan alkuvaiheessa, kun päältä ei vielä näy kunnolla.

ninanina: Juu näin minullekin lääkäri on sanonut, että varhaisultran arvio on todellinen ja nt-ultrassa ei enää niin tarkka. Silloin lapsilla on jo yksilöllisiä kokoeroja eikä siis voi enää niin hyvin vertailla päiviin. Teille taitaa siis tulla pitkä lapsi =)

Pöhinä: Minä olen joutunut tuon asian eteen ja pelkään nyt ihan kauheasti nt-ultraa. Tänään neuvolassa kysyivät halutaanko suoraan istukka / lapsivesinäytteelle vai mennäänkö normiseulan kautta. Tuo vaihtoehto siis tulee sen vuoksi, että ollaan aiemmin jouduttu se rankka ratkaisu tekemään. Täytyy sanoa, että se oli ehdottomasti hirveintä mitä elämässäni on sattunut (eikä ole ihan helppo elämä takana) enkä siitä asiasta varmaan koskaan ihan täysin yli pääse. Keskenmenotkin on vaikeita asioita, mutta se, että joutuu itse tekemään sen päätöksen kovasti halutusta lapsesta... En voi sanoin kuvailla sitä tuskaa :'( Toivon todella, ettei kukaan tästä porukasta joudun näiden kysymysten eteen tulevissa ultrissa.

Barbbis 8+4
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista pöhnä, Missie ja ninanina :heart: Hyvä, että Missielläkin oli huolesta huolimatta kaikki hyvin! Ihana nähdä noita muiden ultrakuvia :) Pitäisköhän itsekin pistää oma kuva tänne.

Missie Meillä tehtiin ultra aluksi alakautta, mutta lopuksi kätilö halusi ultrata vielä vatsan päältä. Mäkin oon ymmärtäny, että yleensä alakautta tehdään.

Laurelle ääh, inhottavaa kun joudut kärsimään noista vuodoista. Jospa ne NYT loppuis, eikä enää tulis takasin.

pikkuista odottava voi tosiaan olla, ettei ne sydänäänet kuulu vielä ensi viikollakaan, vaikka kaikki olisi kunnossa. Eli siinä mielessä olisi kaikkein varminta mennä ultraan. Rahaahan siihen menee, mutta kai mielenrauhasta voi aina vähän maksaakin. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Helpottavaa kuulla, että muutamalla muullakin (ainakin möhköfantilla ja sofialla) on ollu ultrissa vauvat vähän hiljaisempia tyyppejä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on aiemmissa raskauksissa ekassa ultrassa ultrattu alakautta, mutta nyt ultrattiin masun päältä.
Sano että kokeillaan ensin niin ja jos ei näy kunnolla niin sitten alakautta.
Niin ja ar-ultra tehtiin ala kautta.

Oli se niin omituista nähdä kaikki pienet sormet ja miten kovasti se siellä liikkuikaan kun vähän tökki :heart: Ihan uskomaton fiilis!
 
jihuu jihuu kirje saapui ja mun nt-ultra aikani on 19.12.11 ( jouluviikko)(12+5)
nyt tulee piiiiitkä odotus HUOX!!!
toisin tällä hetkellä oon ihan positiivisellä mielin että masussa on elämää siitä muistuttavat pahoinvoinnit ja 2vk sitten olin siinä lääkärineuvolassa jossa masukki oli. vaikka mulla tuli ruskehtavaa vuotoa niin uskon ja toivon että kaikki hyvin.

paljon hyviä ultra kuulumisia tullut ja ihania kuvia olette laittaneet.:heart:
 
Rintintin
Oikein paljon onnea hyvistä ultra-kuulumisista Sanmar82 , Missie, Mupelo, ninanina, Pöhinä ja sofiia!! Ar- ja nt-ultrista. Ja muillekin jos jonkun nikki unohtui!

Laurelle toivottavasti kyseessä on tosiaan vain valemenkat, mullekin neuvolantäti sanoi että sellaset on mahdollisia. Pitäis vaan olla ihan rauhassa ja rennosti, ei vaan ole kovin helppoa... :)

Mitenkäs mielihalut ruokien suhteen, onko kellään muuttunut yks kaks?

ON: Ennen en voinut kuvitellakaan minkään makean syömistä mutta nyt muutaman päivän on kyllä maistunut. Pari päivää ollut kovempia kipujakin ja tänään soitin neuvolaankin asiasta mutta eipä ne kunnallisella tee mitään ennenkuin vuotaa kunnolla verta tai kivut vievät tajun. Epätietoisuus ahdistaa että onko kaikki hyvin. Pahoinvointikin on lieventynyt enkä ole yli viikkoon oksentanutkaan. .. Joten pelko menetyksestä on hyvin vahvasti läsnä. Seuraavaan ultraan vielä melkein kaksi viikkoa...

Rintintin 10+3
 
Laurelle Kirjoittelen pääsääntöisesti tuolla toukokuisissa, mutta tulin vähän tälle puolelle lueskelemaan ja kiinnitin huomiota sun vuoteluusi. Aihe on minulle tuttuakin tutumpi ja kyselin viimeksi maanantaina muiden kokemuksia asiaan. Minulla vuotoa on ollut rv 7 jälkeen n. 8 krt ja joka kerta olen ajatellut, että tässä tää nyt sitten oli. Kävin ultrattavana parisen vkoa sitten, mutta kaikki oli ok, vuodosta huolimatta. Eilen oli nt-ultra ja minulla oli samaan aikaan rusehtavaa vuotoa, kaikki oli ok. Minulla oli eilen iltapvällä vielä neuvolalääkärikin (gynekologi) ja hän etsi vuodosta kuultuuaan (ja sen nähtyään) ultralla istukan reunat. Minulla istukan reuna on vain 0,5cm päässä kohdun kaulakanavasta eli satunnainen vuotelu johtuu siitä. Jos sinullakin on sama tilanne ?! Tiedän, että vuotaminen on stressaavaa, koska minulla on ollut jopa ihan veristäkin vuotoa muutaman kerran. Tällä "vuodatuksellani" tahdon viestittää sulle, että kaikki voi olla aivan hyvin, vaikka vuotaminen ahdistaa ja pelottaa. Jaksamisia sulle!
t. Eemas 12+4
 
Onpa paljon viestejä!
Diisselikissalle edelleen tsemppiä, ja toivotaan että PikkuistaOdottavan ja Laurellen vuodot ovat väärä hälyytys.

Onnittelut hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Mutta nyt se on iskenyt tännekin, nimittäin keskenmenon pelko. Jotenkin tänään oireet ovat olleet poikkeuksellisen lieviä. Olen ollut kaatumatta sohvalle nyt illalla, oudon energinen olo, ja rinnatkaan eivät enää mielestäni arista kuten aiemmin :( Voi kamalaa, ultraan on vielä aikaa varmaankin pari viikkoa. Ei auta kuin toivoa parasta. Viikot nyt 9+2 eli voihan se olla, että jo helpottaa. Miten tämä on tällaista panikointia? Ensin manaan väsymystä ja huonoa oloa, ja kun helpottaa, iskee paniikki. Jänskään np-ultraakin kovin jo nyt, sillä tutulle tuli siitä huonoja uutisia, jotka osoittautuivat kyllä vääräksi hälytykseksi mutta kuitenkin. Turha sitä on etukäteen stressata tietysti, mutta minkäs teet.

Tänään oli itse asiassa eka neuvolakin, ei edes yritetty kuunnella vielä sydänääniä. Toisaalta hyvä, jos eivät olisi kuuluneetkaan, mutta toisaalta olisi ollut helpottavaa,jos jotain olisi kuulunut.
 
Onnea ihanista ultrakuulumisista!

Ja tervetuloa vielä uusille, mukaan vaan :).

Onpas täällä paljon keskenmenonpelkoa nyt liikkeellä :(. Tämmöistä tämä on, jatkuvaa panikointia... toivottavasti ei tule enää yhdellekään huonoja uutisia vaan saataisiin rauhassa nauttia siitä oireiden vähenemisestä!

Ja kiitos ninanina kun vielä "painostit" soittamaan ihan sinne Kättärille. Soitin, ja niinhän siinä oli käynyt, että mun lähete oli kadonnut jonnekin. Kun neuvolastahan vannoivat ja vakuuttivat, että lähettivät sen kyllä. Ihme juttu. Onneksi tarjolla oli yksi peruutusaika huomiselle, muuten olisi ollut liian myöhäistä seulontaan! (Ja kun vielä Kättärin sivuilla luki, että 13+6 asti voivat tehdä...niin se oli sitten ihan puppua.) Nyt on vaan tosi huono aika opiskelujen kannalta tuo huominen, eikä mies pääse mukaan koska on työmatkalla :(. No, ei voi mitään, eipä ainakaan tarvitse kauempaa jännittää.

Toivottavasti tekevät tuon ultran mahan päältä. Meinaan nimittäin yrittää sinnitellä käymättä pissalla että saisin vietyä sen pissanäytteen saman tien ja tulee kyllä tuskaisat hetket jos ne rupeavat alakautta mun täyttä rakkoa moukaroimaan...:D

Täällä on ollut tänään kanssa oireiden kanssa hyvä päivä. Eikä nytkään ole paha olo, vaikka yleensä se iskee viimeistään illalla päälle. Toivottavasti on tosiaan vaan viikkojen syytä tällainen.

Inka ja maha 12+0 (poksista :))
 
SeInka hyvä että soitit ja sait ajan :)
Tosta näytteen annosta ni en tiiä miten onnistuu.., ultraan mentäessä pitäis eka käydä vessassa että on rakko tyhjä. Siellä on ihan vessan ovessaki lappu että muistathan käydä wc:ssä ennen ultraa.

ninanina + pompula 11+1 :heart:
 
Onnea paljon kaikille jotka on saanu ihania ultrakuulumisia ja kuvia!
Ja tsemppiä ja haleja kaikille joita vaivaa erilaiset vuodot/tuhruttelu ja pelko keskenmenosta. Itselläkin usein mielessä että mitä jos pikkuseni onkin kuollut.

Tänään oli eka neuvola ja nt-ultra olis 3 viikon päästä... vielä pitkä aika. Mulle taas sanottiin neuvolassa että laitetaan korttiin laskettu aika vasta sen 12 viikon ultran jälkeen koska siinä ar-ultrassa pienikin heitto voi olla pari päivää, kun taas isompana millin heitto ei vaikuta mitään. En tiä sitten, esikoisen synnytyksen jäkeen sairaalassakin kuuli kätilöiden ja lääkärien puhuvan ihan eri juttuja riippuen henkilöstä. Esim. mulle sanottiin että tosi harvoin saa alatiesynnytys lapsi 10 apgar pistettä kun joutuu oleen puristuksissa siinä kanavassa ja sektion jälkeen oli toiselle sanottu että alatie voi saada 10 pistettä, mutta sektio vauva ei. Ja näitä on paljon muitakin samanlaisia juttuja. ärsyttävää.

torstai ja hippunen 9+1
 
Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille! :heart:

Ja panikoijille/huolesta soikeille. (Joihin itsekkin välillä kuulun) Yritetään ottaa rauhallisesti! Stressaamalla poltetaan vaan itsemme loppuun ja ei se vauvanaluillekkaan hyvää tee kun äiti on kuin persiille ammuttu :( (tästä sitten lisästressiä, niinhän? siis että stressaamalla saadaan jotain pahaa aikaseks :headwall:) Mä yritän toistella ittelleni sitä mantraa että asiat menevät niinkuin menevät, siihen ei mulla ole kummempaa vaikutusvaltaa. Voimia! :hug:

Pikkuistaodottava Niinkuin joku kysyikin, niin minkäsortin pissasta teit testin? Aamupisustahan sen luotettavimman saa. Ja oon kuullut että kaikki eivät edes saa voimakasta viivaa koskaan r-testeihin, eli istukkahormonia erittyy vähänlaisesti virtsaan. Mutta käy ihmeessä yksityisellä ultrassa jos huolestuttaa! Tampereen yksityisistä en tiedä mutta täällä käynti maksoi n.91e.

Torstai Apgar pisteistä oon itse kuullut että alakautta syntyneistä harva saa 10pistettä, yleensä 9 (pisteen vähennyt tulee yleensä ihonväristä..) Meijän tyttö sai 9 ja tuli alakautta. Mä oon keisarina tullut ja 10pistettä. Ota nyt noista selvää, mut eiköhän tuo pisteytys ole ihan tapauskohtainen, tuskin voi yleistää :)

Millähän oikein tota masuaan sais suojattua mm. esikon potkuhyökkäyksiltä? Ja sitten meidän 40kilon keijukaiskoirakin osaa jyrätä innostuessaan, kissat haluavat massun päälle silitetäväksi ja "leipovat" tassuillaan mahaa... Tuntuu jo vaan että jollain pitäs saada suojata.. : /

Mä sain maanantaiksi neuvolaan ajan :) Samalla sitten selviää np-ultran ajankohta.
Aika jännä että teillä muuallapäin asuvilla tulee ultran kutsu kotiin, meillä terkka varaa ajan suoraan koneelta käydessä. Täällä tietty on tuo yhtenäinen kirjausohjelma sairaaloiden ja terveyskeskusten välillä (ollut about vuoden käytössä), että siksi onnistuu, mut kuvittelisin että näin ois muuallakin (ainakin isommissa kaupungeissa).. o_O (nyt jäin kiinni et oon itse hoitoalalla :D)
Missä käytte ultrassa? Tarkoitan et mulla ainakin oli viimeksi np-ultra keskusneuvolassa ja rakenneultra keskussairaalassa. :)

Kylläpäs multa tuli taas paljon asiaa ja kysely tulva :D Huomaa ettei meidän lähipiirissä paljon lapsiperheitä ole... Mukavaa tälleen palstalla höpistä näistä asioista, kun omia kavereita ei jaksa kiinnostaa kun ei ole heille ajankohtaista... :)

T + toveri 8+5
 
Meillä ultra pitää kuulemma varata itse soittamalla. Että katsotaan nyt sitten, millaisen ajan saan. Yritän tänään jo soittaa. On yhtenäinen järjestelmä täälläkin kyllä, mutta silti pitää itse varata. Ja soittoaika on reilun tunnin verran. Kun muistaisi! Ehkä mä tämän asian muistan?

Joudun sitten varaamaan ajan sokerirasitukseenkin, suvussa olevan riskin takia. En kuitenkaan ole aikaisemmin käynyt. Sehän kestää kaksi tuntia, pitää olla sitä ennen syömättä ja makean litkun syöminen voi kyllä aiheuttaa suht pahan olon :( Miten olette selvinneet työhön tuon jälkeen? Muutenkin mietin, että onko tuollainen tutkimus sairauslomaan verrattava, vai pitääkö mun tehdä vielä tunnit sisään? Varmaan vähän työehtosopimuskohtaistakin.
Aanna 9+1
 
Eemas: Voi kiitos että kerroit :heart: Ehkä mä osaan nyt vähän rauhoittua kun kaikki kertomukset ei ole vaan sitä että tää on keskenmeno. Ihana kuulla että sulla vuoto oli ihan harmitonta. Oikein ihanaa loppuraskautta sinulle :heart:

Stressaaminen loppuu tähän, se mitä tapahtuu on tarkoitettu tapahtuvan enkä minä voi asialle yhtään mitään. Piste :)

Viikonloppuna miehen työporukan kanssa Tallinnaan. Siitä tulee varmaan hyvin mielenkiintoista :D Voi olla että joudun paljastamaan sen että oon raskaana kun en voi ollenkaan juoda ja saatan voida vähän pahoin laivalla... Noo ei se haittaa.

Laurelle 8+4
 
tirlittan: Meilläkin pitää itse varata aika ultraan. Ultrat tehdää äippäpolilla eli tuolla keskussairaalassa. Esikoisen aikaan oli äippäpoli myös vielä tuossa aluesairaalassa, mutta nyt on lakkautettu ja ultrat keskitetty keskussairaalaan.

Aanna: Sokerirasitus on täälläkin edessa, mutta vasta siellä puolen välin jälkeen. Kauhulla sitä odotan, mutta en jaksa murehtia ennakkoon.

Laurelle: =) mukavaa tallinnan reissua!

SeInkalle tsempit ultraan, tulehan kertomaan kuulumiset.

Rintintin: Ruokien suhteen ei ole ollut ongelmia, kaikki menee, eikä mihinkään ole tullut vielä suurta himoa (paitsi siihen suklaalevyyn, jota en voinut olla syömättä).

Ai niin ja olikohan se miqri joka oli liittynyt myös ketjuun, tervetuloa!

Tsempit kaikille ultran odottelijoille sekä pahoinvoinnin kanssa kamppaileville!

Mupelo ja kirppunen 12+3
 
tirlittan pk-seudulla käydän ultrissa samassa sairaalassa kun mihin on menossa synnyttämään. Sen takia se tuleva sairaalakin pitää jo tässä vaiheessa päättää.

Aanna mä pidin sokerirasituksen jälkeen saikkua lopun päivää. Oli kyllä semmonen pöhnä että ihan hyvä ratkaisu oli vaikka olisi sitä varmaan työpäivästä selvinnytkin. Täällä ei ainakaan lääkärin tai terkan vastaanotolla edes käyty että olis sairaslomaa voinu pyytää mutta saiskohan sen neuvolasta jos työsoppari sitä vaatii?

Täällä pahoinvointi vaan jatkuu ja väsymys pahenee. Yääh. Kateellisena luen kuinka monella on jo alkanut oireet helpottamaan. Pitääpä oikein katsoa noita omia tekstejä edellisestä raskaudesta mutta muistelen että pahin olin itsellänikin ohi joskus 9-10 viikon kieppeillä. Sitä siis odotellessa.

Sofiia 8+3
 

Yhteistyössä