Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TAMMIKUUSSA**

Aanna kovasti voimia tulosten odottelun kanssa. Varmasti hyvin rankkaa ja pelottavaa tuo epätietoisuus, mutta toivottavasti tulos olisi hyvä. Eikö sulla kuitenkin riski ollut alle prosentin luokkaa. Toivon mukaan tulokset tulisivat tänään, ettei tarvitsisi koko pitkää viikonloppua stressata.:hug:

Matkustuksesta olen lähdössä viikonloppuna Kanarialle. Osaakos joku kertoa, miten siellä maito, jugurtit ym, ovatko pastoroituja ja uskaltaako käyttää. Maitotuotteet olis kuitenkin tarpeellisia odottajalle. Entä muita vinkkejä ja varoituksia onko kellään?
 
Aanna kovasti kanssa voimia ja jaksamista sinne odottelun kanssa! Toivottavasti saat tänään vastauksen, kun tuo pitkä vloppukin edessä. Ja saat toki täällä purkaa tuota odottelun tuskaa, sitä varten me täällä ollaan! :)

Rakenneultra täälläkin vasta viikolla 21+5, mikä tuntuu tosi pitkältä. En sitä edes silloin tajunnut, että mitä viikkoja on, kun se siinä 12vkon ultran yhteydessä varattiin. Mutta kaipa tuolloin vielä näkee sitten kaiken tarvittavan.

Vauvan vakuutus koskas sen saikaan ottaa? Siis se mikä otetaan jo ennen vauvan syntymää? Tarviko siinä jotain noita todituksia mukaan, esim. siitä rakenneultrasta ym? En muista yhtään.

Tirlittan toivotavasti ei ollut lapsivettä. Varmasti kyllä säikäytti! Mites muuten sitten kävis, jos sitä lapsivettä alkais tiputtelemaan tässä vaiheessa?

Meillä on esikoinen ihanassa paikassa hoidossa, yksityisellä perhepäivähoitajalla ja tämä hoitotäti ja kysyikin, että saako sitten hoitoon tämän seuraavankin. Sanoin, että totta kai!! Eli siis sekin jo hoidossa....ei tietenkään tällasia voi vielä miettiä, kun ei ole lapsi vielä syntynytkään, mutta tuli nyt puheeksi :D
Ja esikoistyttö toivoo niin kovin pikkusiskoa, että alkoi itkemään eilen, kun sanoin, ettei sitä tiedä kumpi se on, että voi olla poikakin kun syntyy ja että pikkuveli on myös yhtä kiva. Niin ei, hän haluaa pikkusiskon, eikä mitään tyhmää poikaa...voi reppanaa, taitaa tulla shokki jos sitten syntyykin poika, toinen oli jo nyt niin paniikissa :LOL: :heart:

Jkoo + Pupu 15+1
 
jkoo: Vakuutusyhtiöstä riippuen vakutuus täytyy ottaa 2-3 kk ennen laskettua aikaa, jos meinaa ottaa sen ennen syntymää. Muistaakseni itsellä riitti liitteeksi kopio äitiyskortista.

Meillä esikoinen on hoidossa yksityisessä ryhmäperhepäiväkodissa. Kun marraskuun lopussa puhuin, että joudun lomautetuksi ja että joudutaan varmaan ottamaan poitsu pois hoidosta niin hoitotäti pisti melkein vastaan. Sanoi, että ei poitsu nyt voi lopettaa kun juuri on alkanut puhumaan. Ovat innolla odottaneet hänen höpinöitään kun on niin kovasti selittänyt elekielellä ja muutenkin on sellainen ilmeilijä. Vaihdettiin nyt tammikuun alusta hoitosoppari sitten maks. 10 pv/kk, jotta tarhapaikka säilyy ja saa hieman virikettä kun täällä landella asutaan eikä naapureitakaan ole lähimailla.
 
Viimeksi muokattu:
jkoo: Kiitos kun otit nuo vakuutusasiat puheeksi. Olin koko ajan siinä uskossa, että meillä vakutuusyhtiölle riittää tuo 2 kk, mutta olikin näköjään 3 kk ennen laskettua aikaa. Pyysin sitten samalla tarjouksen vastaavasta vakuutuksesta, joka esikoisella on. On kyllä ollut tarpeellinen ja käyttöä on edelleen kun korvat joudutaan mitä ilmeisemmin putkittamaan uudelleen.
 
Mupelo ole hyvä vaan :)

Tässä vielä Turvan sivuilta kopsattua, meillä on vakuutukset Turvassa ja tässä siis niille, joilla myös ovat:
Vakuutus syntyvälle lapselle
Voit hakea vakuutusta syntyvälle lapselle jo raskausaikana. Vakuutusta voi hakea aikaisintaan 5 kk ja viimeistään 2 kk ennen lapsen laskettua syntymäaikaa, ja se tulee voimaan lapsen tapaturma- ja sairauskuluvakuutuksena lapsen syntymähetkellä. Vakuutuksen myöntämiseen vaikuttaa mm. odottavan äidin ja sikiön terveydentila. Äidin on oltava alle 40-vuotias vakuutusta haettaessa.

Jos et hae lapselle vakuutusta jo raskausaikana, voit hakea sitä lapsen ollessa 2 kk ikäinen.
 
Josko sitä kirjottelis pitkästä aikaa.
Tuntuu ettei nykyään enää kerkee tehä muuta kuin hoitaa lapset, kodin ja työn:(

Täällä kans vauvan liikkeet tuntuu jo todella hyvin.
On se vaan niin ihanaa kun tuntee pienet potkut ja sit huolestuttaa aivan kamalasti jos ei liikkeitä ole tuntunut pitkään aikaan.

Seuraava neuvola olisi ensiviikolla ja sitte rakenneultra olis 1.2.

Minäkään en ole vielä uskaltanut ostaa mitään vauvalle. Josko sitten rakenneultran jälkeen.

Vaivaako muilla iskias?
Minulla särkee välistä niin että meinaa jalka lähteä alta:(
Sairaslomaa en viitsi hakia kun esimies vetäis pussillisen herneitä nenään:(

Niin ja mulle voi laittaa etusivulle että tyttö-olo.

maraiitti ja toukka 17+5
 
-U-
Mä en olekaan tainnut pitkään aikaan mitään kirjotella, mutta lukenut olen ahkerasti :D

Vakuutuksesta: me otettiin if:ltä, kun muutkin vakuutukset sieltä on. Sai ottaa mun mielestä 12 vkon jälkeen, mutta kuitenkin paria kuukautta ennen laskettua aikaa. Terveysselvitys piti tehdä ja sitten samalla kopiot neuvolakortista. Mietittiin että otetaanko jo raskausaikana vai asta kun lapsi syntynyt, mutta päädyttiin jo nyt ottamaan. Ihan vaan sen takia että ainakin If:llä jos ottaa sen vakuutuksen vasta syntymän jälkeen tippui siitä iso liuta korvattavia asioita pois, nyt pitäisi kattaa kaiken.

omaanapailua: mä täällä kateellisena luen kaikkien kirjoituksia kun tuntuu liikkeet jo kovin. Sillon tällön ehkä alle kymmenen kertaa on tullut olo että tuo oli ehkä niitä liikkeitä. Mulla kuitenkin on viikkoja nyt 17+5. Tai ehkäpä siellä myllerrystä menee, mutta mä en vaan sitä ihan tunnista :D MEillä rakenneultra on viikolla 20+3, joten tovin vielä saa odotella, mutta onneksi aika menee äkkiä :) Maha kasvaa ja kohdun kyllä tunnen sekä sisältä että sitten päältäkin. Nyt on muutamana päivänä noussut ihan navan alle, apri päivää sitten oli vielä useamman sentin navan alla. Muuten on olo ihan jees, kahvia voi jo juoda ja suklaastakaan ei paha olo tule enää :p. olo on jotenkin normalisoitunut ja kun niitä liikkeitä ei oikein tunnista/tunne niin on vähän olo että onkohan kaikki sittenkään hyvin. Ensiviikolla on onneksi neuvola jossa taas ultraillaan :heart:

Tyttö/poikaoloista: mulla on ollut tosi pitkään tyttöolo, mitään testejä en ole tehnyt. Mutta josko se vaikka alkais selvitä joko ensiviikon neuvolassa tai sitten rakenneultrassa. Miehellä on poikaolo, ja mullakin nimiä pyörii vaan pojille. mutta toisaalta mä en jaksa vielä kauheasti asian vuoksi päätäni vaivata ennen kun oikeesti tietää mitä odottaa :) tosin jos Ensio ei suostu sukupuoltaan missään vaiheessa näyttämään niin sitten on vaan mietittävä molemmat valmiiksi.

etusivulle voi lisätä siis mulle iäksi 30, ensimmäinen lapsi kyseessä, sairaalaksi PHKS ja tyttöoloäidillä, poikaolo isällä
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille pitkästä aikaa!

Voimia Aannalle, toivottavasti epätietoisuus päättyy iloon.

(.) Täällä on ollut aika hiljaiseloa, kaikki on mennyt tavalliseen tapaan. Ainut muutos, ovat liikkeet, joita arvuuttelin tuntevani jo yli kk sitten ja pari viikkoa sitten olin asiasta melkein varma. Nyt muutamassa päivässä ovat vahvistuneet niin, että eilen mieskin tunsi ne selvästi vatsan päältä! Huikeaa. Eilen olikin oikea myllerryspäivä, pieni tökki mahaa vähän väliä.

Alkuraskauden epävarmuus ja ehkä jonkinlainen melankoliakin on vaihtunut mulla todella onnelliseksi ja tyyneksi mielialaksi, jota liikkeiden tunteminen vahvistaa. Toivottavasti fiilis olisi näin hyvä loppuun asti (ja etenkin syntymän jälkeen!). Fyysisestikin oon voinut nyt tosi hyvin, anemia on ilmeisesti poistunut koska oon reippaampi, tosin nukun kyllä paljon edelleen. Häpyluuta vihloo joskus harvoin ja kun kävelen kovaa, saattaa issias-hermo (?) ilmeisesti kipuilla ja pakottaa hiljentämään.

Kova pesänrakennusvietti on iskenyt: oon järjestellut kaapit ja komerot, nyt kun on vielä aikaa (ens viikolla alkaa työt). Makuuhuoneeseen raivattiin lisää tilaa pinnistä varten ja ollaan saatu se ja paljon tavaroita käytettynä sukulaisilta (ne vaan pitäisi vielä raahata tänne meille toiselta puolen Suomea...). Yhden lipaston tyhjensin vauvanvaatteille, joita olen ostanut itse yhden ja anoppi jo useamman. :)

Nyt askarruttavat muakin vaunut, jotka ehkä kannattaisi ostaa jo tammialesta.

Millaiset ostaisin? Kaikki tuntuu olevan kuin hepreaa mulle esikoista odottavana ja en tajua mitä eroa 300 euron ja 1000 euron vaunuilla on, etenkin kun esim. nuo Vaunulan vaunut vaikuttaa niin hyvin varustelluilta hintaansa nähden. Oon kuitenkin harkinnut Emmaljungan City Crosseja. Tärkeimpiä ominaisuuksia olisi koko, paino ja näppärä kasaus (säilytetään vaatehuonessa ja pitää nostaa korkean kynnyksen yli sisään pihalta) ja se, että niillä liikkuu näppärästi niin julkisissa liikennevälineissä kuin Turun loskapaska-talvessa. Eli kääntyvät etupyörät vois ollaa jees, kunhan nekin ovat isot ja lukittavissa. Lisäksi kesävauvalle tarvitstis kyllä kovan kopan.

Toisaalta yksi sukulainen tarjosi Brion vaunuja, joiden vaunuosa on kuulemma vielä ihan kelpo mutta kärryttelyyn eivät ole hyvät. Olis sitä mieltä, että voitaisiin ottaa ne ensivaunuiksi ja hommata sitten kunnon kärryt. Väriltään ovat tosin sellaiset, etteivät oikein miellytä... Toisaalta olisi niin kiva ostaa vaunut itse ja ehkä jopa sellaiset joita sitten voisi käyttää seuraavallakin(?) lapsella. Mielipiteitä olis kiva kuulla!

Rakenneultrasta: Meillä se on viikolla 21+0, eli parin viikon kuluttua. Kun soittelin aikaa mahdollisesti muuttaakseni ultraääniyksikköön, sanoivat sieltä, että 21+0 on juuri optimaalisin aika rakenneultralle. En sitten viitsinyt vaihtaa sitä esim. viikolle 19+ (en tiedä olivatko antaneetkaan vaihtaa...), vaikka se olisi sopinut meille paremmin kun olen vielä lomalla. Vähän jännittää mennä töihin tekemään pätkää nyt, kun saan ravata noissa neuvoloissa ja lääkäreissä sitten loppua kohti aika paljon...

Tulipa taas pitkä selostus, oikein hyvää vuotta 2012 kaikille! (....ja meillehän siitä tullee hyvä... :) )
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, olipas tänne tullut tekstiä siitä kun viimeksi tänne oon kirjoitellu :D Yritin lukea suht kaikki :)

Milkaja Täällä on kans yksi jolla tiputtaa maitoa. Sama oli myös esikoisen aikaan, silloin tää alkoi rv 20 ja nyt alkoi 18 eli tällä viikolla, pari viikkoa ennemmin, mutta taitaa olla ihan normaaliakin kun on toinen että alkaa ennemmin. Mulla on sellaista että iltaisin kun ottaa rintsikat pois niin niihin on kuivanu sitä maitoa ja nännien päis on kuivanutta maitoa :saint: Ja by the way, nyt on ihan pirun arat nännin päät... |O

Nyt on alkanut tuntumaan päivittäin vauvan liikkeet tavalla tai toisella :)

Me lähdetään huomenna sukulaisiin - 5 tunnin ajomatka siis edessä huomenna ja tämä on oikeastaa ensimmäisiä kunnon automatkoja meidän tytön kanssa. Ollaan viimeksi oltu ku tyttö oli 3 kk niin kolmen tunnin ajomatkan päässä kylpylälomalla ja toukokuus oltiin Rodoksella ja lento kesti 4 tuntia. että nyt on kunnon automatka - saa nähdä mikä sirkuspelle saa huomenna olla että yks viihtyy :D

Hyviä pyhiä siis kaikille! :wave:

PikkuMyy & "Kikko" 17+5
 
Viimeksi muokattu:
Hemutus Mullakin rakenneultra rv21+0, en edes tiennyt että niitä tehdään jo joskus rv19. :D esikoisen aikaankin oli joskus rv20-21, en muista tarkemmin enkä jaksa tarkistaa, mutta rv20 ainakin oli täynnä. :)
 
Heipsan hei :wave:

Aannalle, voimia odotteluun :hug:

Neuvolassa testasi tikulla onko vuoto lapsivettä ja tulos oli onneksi negatiivinen. Ainakin terkkari sanoi että saan huokaista, mutta hieman sellainen inhafiilis jäi. Ei hirveesti huvita seisoa, kävellä ym. tai kantaa / nostella mitään kun tuntuu että heti lurahtaa jotain housuun. Kyse siis todennäköisesti runsaasta vesimäisestä valkovuodosta. Onneks on tuo kotidoppler niin saa hieman mielenrauhaa itselleen.
Joku taisi kysyä että mitä nyt tapahtuisi jos lapsivettä tihkuttaisi.? En usko että siihen on mitään muuta hoitoa kuin vuodelepo.. Ei tässä vaiheessa paljoa mitään voi tehdä.. vai tietääkö joku paremmin? :)

Kohdunkorkeus on mulla jo navan/ yli navan kohdilla. Hassua. Johtunee mun ruumiinrakenteesta (lyhyt) ja siitä että esikon syntymästä on alle vuosi (venyneet rakenteet vai mitensen paremmin sanoisi :) ) Muistaakseni kohdunkorkeus oli about 21cm. Terkkari totes että yli rajojen paukkaillaan mutta ei kuulemma haittaa. Googlailin tossa tota mittaa niin on kyllä korkeella.. :O Mutta kai sitä terkkaria pitää uskoa :)

Rakenneultra
aika tulee ensiviikolla.. Saa nähdä minne asti menee. : /

Vakuutuksesta jos sen ottaa ennen syntymää niin vaikuttaako siihen jos vanhemmalla/vanhemmilla sisarilla on jokin vakuutusta rajoittava tekijä? Esimerkiksi meidän esikolla on rajattu rytmihäiriöt ulos vakuutuksesta (vähän ennen syntymää havaittiin tää, mutta kyseessä perinnöllinen ominaisuus (mulla ja mun äidillä on sama) :) Esikolle vakuutus otettiin siis syntymän jälkeen.

Ainiin, kuultiin semmoinen hassu juttu tänään, että miehen pikkuserkku oli saanut viime viikolla tytön :) Hassuksi tekee se että kukaan ei ees tienny koko naisen olevan raskaana. Asuu siis ulkomailla ja teki tämmöisen "yllätyksen" :D Kyllä mä luulen että miehen serkut on asiasta tienneet mutta lie sitten pyytänyt pitämään salaisuutena :) Iso tyttö ollut, yli 5kg. Mut tässä taas huomataan et tohon miehensukuun ei noita poikia synny..

Anteeksi tämmöinen hyvin omanapainen teksti.

Kiva kuulla teistäkin jotka ette paljoa palstaile! :)

T ja toveri 15+6
 
Rintintin
Hei ja mukavaa alkanutta vuotta kaikille. Mupelolle kiitos uudesta pinosta!

Mulla oli rakenneultra ensin 22+1 mutta soitin äitiyspolille ja pyysin saada vaihtaa kun ei se päivä sovikaan. Kysyessäni että eikö jo 18+ viikolla voi tehdä niin sain vastauksen ettei täällä päin mielellään tehdä ennen viikkoa 20 että siksi kätilöt antaa aikoja vasta sen jälkeen. Nyt ultra-aika sitten 21+4. Aikaistui onneksi edes vähän. :)

Vaunuista sen verran että voisitteko kokeneemmat kertoa mitä vaunuilta pitäisi vaatia? Pehmeä/kova kantokoppa jne. Varmasti mieltymyksiäkin on monia mutta olisi kiva kuulla onko jokin asia erityisen tärkeää ottaa huomioon kesävauvaa ajatellen. (Joku taisi jo mainitakin että kova koppa olisi parempi...?) Miehellä on vaatimuksia renkaiden suhteen ja itselläkin sen verran että neljä isoa olisi hyvä. :) Muuta en oikein osaa vaatia, enkä tiedä mitä pitäisi olla. Vaihtoehtoja kun on niin mahdottoman paljon... Ja ensikertalaiselle kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.

Liikkeitä en ehkä tunne vieläkään, mutta onneksi eilen kaikki vaikutti olevan hyvin. :heart:

Rintintin & masukki 17+4
 
Kiitokset taas tsempityksistä. Kovasti odottelin tuloksia tänään sydän syrjällään, mutta ei niitä vain tullut. Ehkä maanantaina sitten. Täytyy vain yrittää löytää iloisiakin juttuja, mitä voisi viikonloppuna tehdä. Vatsaa kiristelee taas vähänkin enemmän rasituksen jälkeen (esim. portaat ylös), tylsää. Punktiosta on reilu viikko, joten ehkä sen suhteen kohta uskaltaisi huokaista. Jostain muistan lukeneeni, että 2 vkoa on keskenmenonriksi korkeampi.
 
Vaunuista: Meillä oli esikoisella Teutonian puolipehmeä kantokoppa, joka oli syysvauvalla hyvä ja lämmin. Nyt oon miettinyt että olisikohan kova kantokoppa ilmavampi kesävauvalle. Oon miettinyt erillistä city koppaa Emmaljungiin, koppia näyttää olevan melko edullisesti myynnissä käytettynä.

Avocado, kysyit mitä eroa on 300 ja 1000 euron vaunuissa, enkä osaa suoraan vastata, mutta epäilisin että eroa voisi olla metalli- ja kangasosien kestävyydessä, jousituksessa jne. Varsinkin jos useampi lapsi on haaveissa, niin kantsii vähän kysellä kokemuksia eri merkeistä, että vaunut sitten kestäisi myös seuraavalle lapselle. Monilta oon esim. kuullut vaunuista, joissa jarrumekanismit on menneet ajan myötä rikki. Ja sit kantsii tarkistaa että vaunuissa on riittävän iso kuomu, jotta suojaa auringolta ja myös että isompi lapsi mahtuu istuinosaan ilman että pää kolisee kuomuun. Ja vaunujen kokonaiskoko tietenkin on tärkeää, jos niitä nostellaan paljon autoon, hissiin, varastoon tms. Mun yhdellä kaverilla oli Crescent m3-vaunut koska ne oli ainoat jotka mahtui taloyhtiön hissiin. Kantsii myös miettiä, että työnnelläänkö vaunuja pääasiassa hiekkatiellä vai kurvaillaanko niillä asfaltilla, nostellanko bussin kyytiin jne. Kolmipyöräiset käsittääkseni on hieman kiikkerämpiä jalkakäytävän reunoilla, mutta sitten taas kätevämpiä käännellä tasaisella.

Rintintin, mä esikoisen kohdalla käytin viikkotolkulla erilaisten vaunujen vertailuun, enkä tullut yhtään hullua hurskaammaksi... Tuo koppa-asia esimerkiksi kantsii miettiä siltä pohjalta, että täytyykö sitä kantokoppaa kantaa päivittäin (esim. meillä piti kantaa 3. kerrokseen joka päivä, joten puolipehmeä koppa oli kevyt liikutella).

Aanna, olisin jo toivonut sulle ne tulokset ennen viikonloppua, höh.

Vakuutuksesta, mä aion ottaa kans vakuutuksen ennen syntymää, vaikka toisaalta tuntuu että onko siitä mitään hyötyä... Meillä on muut vakuutukset IF:ssä, joten sieltä otetaan vauva- ja lapsivakuutuksetkin.

Onko täällä muita oluen ystäviä? En tiedä onko tää poliittisesti korrekti keskustelunaihe, mutta tulipa mieleen :whistle: Mä oon löytänyt mun makunystyröillä sopivan alkoholittoman oluen, nimeltään Ukko-Pekka. Montaa pahanmakuistakin on ollut testattua, mutta tuo on alkohollittomien oluiden kastissa parhaasta päästä :D
 
vaunuista kyseleville en oo mikään ekspertti, kun aika monet ominaisuudet on jollain tavalla hyviä ja jollain huonoja. Esim. vaunujen pieni koko on hyvä julkisissa ja kaupoilla käydessä, mutta kun vauva on jo isompi ja päällä on paksu kerros talvivaatteita niin leveämmässä vaunussa on mukavampi ja tilavampi olla ja nukkua. Samoin kääntyvät pyörät on näppärät just jollain shoppailu reissulla kun täytyy paljon kierrellä ja kaarrella, mutta lumisohjossa ne kääntyvät pyörät on oman kokemuksen mukaan ihan kamalat. Renkaista olen kuullut että isot ilmakumi renkaat olis parhaat, mutta oman kokemuksen mukaan isot renkaat on vaikeat/raskaammat ohjata ja lumikelillä huonommat, mutta omat ei ole ilmakumit vaan ihan tavalliset täyskumit. niin ja siitä vielä että pehmeä koppa on kesällä ihan törkeen kuuma.
 
Vakuutuksesta
Olemme aikoneet vakuutuksen ottaa syntymättömälle. Meillä kaikki koti ym tapaturmavakuutukset Pohjolasta ja eilen laitoin sitten tarjouspyynnön Pohjolaan. Itse olen aina ollut lapsesta asti terve mutta mieheni on lapsesta asti sairastanut kaikki mahdollset nuhakuumeet ym allergiat. Vaikka eipä sillä taida olla kuitenkaan kauheaa merkitystä, mutta mielummin menen yksityiselle kun istun päivystyksessä :D

Oluesta
Itse olen oluen ystävä ja mää oon tykännyt Nikolaista :) Sekä vaaleana että tummana. Uutena vuotena join alkoholitonta punaviiniä ja oli kyllä hyvää :p Ystäväni ei siitä tykännyt mutta paremman puutteessa viini maistui oikein hyvälle :D

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

Hemutus ja Möykytys 15+5
 
Voi piru Aanna, just näinhän sen ei pitäny mennä. Älyttömän kurjaa ja epäasiallista että ensin luvataan tuloksia ja sitten niitä ei tule. Voimia sinne!

Rattaista. Meidän esikoinen syntyi keskelle talvea ja muutaman kuukauden kuluttua alkoi City Crossien Quadrolift-kantokassi käydä kapeaksi kaikkien toppavaatteiden kanssa. Ostettiin sitten City-koppa vielä muutamaksi kuukaudeksi ja oltiin tosi tyytyväisiä. Mutta toisaalta ne ensimmäiset kuukaudet se kantokassi oli ihan ehdoton nukkuvan vauvan kuljettamiseen jos oltiin jossain käymässä. Vaunut vietiin aina kotiin asti että sen puoleen ei kantokassia tarvittu mutta jos kellariin jättäisin niin kyllä se kantokassi olisi aika ehdoton.

Mä luulen kanssa että merkittävimmät hintaerot näkyvät rungon kestävyydessä, jousituksessa, jarruissa ja työnnettävyydessä. Tuntuu että mitä halvemmat rattaat on, sitä raskaampaa niitä on lykkiä. Ja talvella hyvä (mutta ei liian hyvä!) jousitus nousee arvoon arvaamattomaan.

Renkaista sanoisin että jos meinaa lumikeleillä ulos mennä, ja isomman lapsen kanssa tavallaan pakko onkin, niin isot renkaat taitaa olla aika ehdoton jos viime talven kaltaisia hankia on tulossa vielä. Täytettävät ilmakumirenkaat on munkin mielestä vähän raskaamman tuntuiset kun nuo uudet "ilmattomat" renkaat mutta kokemusta ilmakumeista ei ole.

Vakuutuksesta. Hyvä että tuli puheeksi! Me otettiin esikoiselle ennen rakenneultraa sen takia että jos siinä selviäisi jotain ongelmia niin niitä ei rajattaisi pois. Ajattelin tehdä samoin nyt mutta en olisi ilman tätä keskustelua kyllä muistanut!

Maikki on! Mä olen pari kertaa juonut ykköskaljaakin ruuan kanssa kun en ole löytänyt hyvän makuista alkoholitonta. Kiitos siis vinkistä!

Sofiia 15+3
 
Heips!
Tuun tänne taas avautumaan ku ajat käy pitkiks ku oikee mitää ei saa tehä lääkärin määräyksestä.
Tääl vaihtui just tasaviikot ja oon alkanu jo muutamana päivänä tuntee liikkeet joka päivä ja yhä useampana kertana päivässä.
Ei vaa malttais odottaa et viikot menis äkkii ja olis se rakenne ultra jo. =)

Rintintin Yleensä ultrat taitaaki olla juu aina mielellää 20 viikon paikkeilla, itellä onki vaa 19+4 mikä on iha hyvä ku samal erikoislääkäri tarkistaa et kaikki on hyvin ja sit vois tää stressiki vähä helpottaa meillä. Vois oikeesti keskittyy lepoon eikä ressata ja jänskätä enää. :D

Missy 18+0
 
Eksyinpähän kuitenkin tänne palstailemaan.
Mulla on vatsan koko jo aika valtava. Yhdellä tutulla oli tällainen vähän ennen la:aa!! Ehkä siksi, että vaikka olen suurinpiirtein normaalimittainen, mulla on melko lyhyt keskivartalo ja notkoselkä, joten vatsa korostuu tuon selänkin takia entisestään.

Onko kellään muulla jo närästystä? Mulla ei normaalisti ole koskaan, mutta raskausaikana on ollut aina keskiraskaudessa. Maha on laskeutunut tämän vaivan kannalta onneksi jo rv32,jolloin on helpottanut. Eilen illalla ja yölläkin turvauduin Rennieen. Eka raskaudessa piti syödä järeämpiäkin lääkkeitä, sen verran pahaksi äitiyi, ettei nukkumisestakaan tullut mitään. Ekassa raskaudessa marssin lääkäriinkin omituisen vatsakivun takia ;) Nimittäin mulla närästys tuntui / tuntuu lähinnä vatsalaukun yläosassa, eikä juuri mitään nouse siitä ylöspäin, niin en kyllä närästykseksi ees tunnistanut itse :D
 
Missyn kanssa poksutaan, rv 18:)

Viime viikolla oli neuvola, sf-mitta mitattiin jo, 16,5cm.. kaikki oli muuten ok, mutta kerroin valkovuodon määrästä, sitä meinaa tulee välillä lorottaen! Kävin eilen labrassa antamassa pissanäytteen + otettiin pumpulilla näyte vaginasta.. maanantaina täytyy soitella, onko tuloksissa jotain. Toivottavasti ei. Olen kuukausi sitten käyttänyt yhden kuurin (ilman asetinta) hiivaan, mutta ei toiminut.. välillä aina jännittänyt, kun lorottanut kunnolla, ettei vain olisi just lapsivettä, mutta on pysynyt aina alkkareissa, joten tuskin on vettä.

Rattaita alettiin etsiä kuumeisesti, emmaljungat varmaan ostan (sisarus), niin tyytyväinen ollut noihin vanhoihin emmaljungiin. Meillä on monet matkarattaat, yhdet mihin menee kaukalokin.. toivottavasti pärjäisi ensi kesän pelkillä yksillä kaksostenrattailla, ehkä seuraavana vuonna menee jo nuo matkarattaat nuorimmalla ja kakkonen kävelee vieressä.. tai seisomatuella, mikä kans löytyy.

Helmikuun alussa seuraava neuvola, saan silloin raskaustodistuksen ja saakin tehdä kelalle+töihin paperit valmiiksi. Nyt vkonloppuna täytyisi katsella uusiksi verokortit, kun nuo esitäytetyt verokortin tiedot ei ihan täsmää..:D
Helmikuun alusta olen kotihoidontuella, huh, tosi paljon tippuu tulot, onneksi vain pariksi kuukaudeksi, koska jään taas varhennettuna äitiyslomalle. Onneksi on parempi olo jo, pääsee tytön kanssa käymään muuallakin kuin vain olemaan kotona... ettei seinät kaadu päälle:)

Nyt siivoamaan sisältä kaikki joulukamat varastoon, pihalle saa jäädä valot vielä vähäksi ajaksi:)

Oloja kaikille:)
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Aanna Mulla on närästellyt jo aika monta viikkoa, vielä ei oo ollut niin pahana kun esikoisen aikaan ja mullakaan ei normaalisti närästä ikinä. :) Ennen esikoista en edes tiennyt miltä se tuntuu ja synnärille se närästys jäi ja nyt sitten taas ollut. :D

Bela ja pikkunen rv18+3
 
Vielä lapsivakuutuksista eli onko niin jos sen hankkii ennen rakenneultraa ja siellä selviää jotain niin se kattaa myös sen??
Entä jos tuleekin huonoja uutisia (mitä ei toivottavasti kellekkään tule) ja joudutaan keskeyttämään niin voiko tota vakuutusta enää purkaa?

Mä täällä surffailen netissä sisarusrattaiden ihmeellisessä maailmassa :O:stick:
ninanina + pompula 18+3
 
Olikos se Bamse[/B]? Vai kuka jonka lapsella oli parvo?? Mitäs sulle neuvolas sanottiin? Mullahan otettiin ne verikokeet josta selvis, että en oo sitä koskaa sairastanu, enkä sen mukaan sitä nytkää sairastanu.. Mutta mulla oli kolme päivää kuumetta ja poskes kirkuvan punanen, kihelmöivä läiskä muutaman päivän? Nii ja sitte joka paikkaa särki niin ku olis jyrän alle jääny.. Noiden oireiden perusteella koe otettiin uudestaan, ja sen tulosta ei oo viä tullu. Neuvolatätsy oli tutkinu tarkemmin tota verikokeen ottoajankohtaa, nii, meinas, että mulla ehkä otettu koe liian aikasin.. Eli, ens viikkoon odotellaan ni selvii, et oliko se sittekki parvoo. Suuri mahdollisuus tietty on et se oli ihan normi kuumetautii?!?

Täälä on palattu töihin.. Huh huh, tosi kovaa väsyttää ja selkä huutaa hoosiannaa. Mutta yritän nyt sinnitellä! 17. pv on pomon ja työterveyden kans palaveri jossa keskustellaan mun jaksamisesta töis ja miten mun työtä voitas keventää niin, että pystyisin oleen mahdollisimman kauan töis. Eli, sitä odotelles.. Jännä nähdä miten ne meinaa saada multa nostot pois, vanhustyötä ku teen! Ja, meillä ei oo nostureita, kattokaas ku täälä vähä Säästetään!

Tuvan remppa etenee hurjaa vauhtia ja parin viikon päästä todennäkösesti ollaan jo Tosi lähellä muuttoo Ensimmäiseen Omaan Kotiin! :heart:

Nämä yhdistettynä, Eli, työ, tuvan remppa ja raskaus.. Ei paljo muuta päivään mahdu. Mutta kunhan tää meno tästä rauhaantuu nii pääsen teidän kans paremmin tänne jutusteleen!

Sellanen kysymys viä, että.. Mitähän mahtaa olla epämääräset kivut kohdus. Työpäivän jälkeen illalla ku meen nukkuun, nii tuntuu ihan niinku alalooran kautta pökittäs kohtua kuumalla sukkapuikolla!! Kipu on tosi nopee, terävä ja se on todella kipua! Kivun tulemiseen ei millään lailla liity liikkuminen.. Ihan paikallani oon sängys maannu ku näitä tulee? ..ja on erilaisia ku repäsykivut..

Emby Mäki tunsin liikkeitä uudenvuoden yönä.. :heart: Sitä ennen on tuntunu vaa sellasia yksittäisiä mitä ei oo osannu yhdistää ihan 100 varmana liikkeiks.. Mutta noi oli tosi selkeet mitä rakettia kattelles tunsin!
 
ninanina siis kyllä käsittääkseni. Siinä paprussa kysytään että onko ultrissa/ultrassa selvinnyt mitään poikkeavaa ja jollei ole, niin mitään ei rajata ulkopuolelle. Näin olen ymmärtänyt ja näillä mennään meillä =)

Pikkumyy mulla on noita samoja vihlasuja ollut edellisessä raskaudessa ja nyt alkanut vähän enteillä myös tällä kertaa. Liitoskivuiksi ne kai tulkitaan? Mutta ihan normaalia siis.

Sofiia
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina
LKN
Kuka fiksu se olikaan kun sanoi että City Crosseissa on kyllä 4 isoa rengasta, siis mähän sekotin nimen, meillä olikin siis City Jetit city-kopalla ja ratasosalla :D hupsis :whistle:
Jesh, mä oon happyHappy! sain ostettua vanhalta luokkakaverilta Gracon kaukalon+telakan 80e yhteishintaan :) oon haaveillu muutenkin siitä telakka-jutusta ettei tarvi pelleillä vöiden kanssa ja nyt vielä tutulta löyty, eikä tarvi täyttä hintaa pulittaa :cool: En nimittäin kaukaloa olis uskaltanu ostaa käytettynä muualta kun joltain tutulta johon voin luottaa kun sanoo ettei oo kolaroitu ym. Ja meillä kun löytyy noi Gracon matkarattaat, niin sen kaukalon saa niihinkin kiinni :)
Kiertelin tossa yks päivä kirppareita ja pelkoperseessä ostin jo 2x 56cm housut ja yhen 50cm bodyn sekä pienenpienen hatun, kaikki valkosta :whistle: Tuli kyllä sellanen fiilis, että uhmaanko tulevaa kun nyt jos uskalsin ostaa muutaman vaatteen..? ja nyt vielä ton kaukalonkin :D Mutta oli pakko käyttää tilaisuus hyväks kun kerran käytettynä löyty! eikä vaatteiden yhteishinnakskaan tullu kun joku 3,5e :D
Jaahas, nyt täytyy lähteä valmistautumaan kummitytön 2vee syndeille!
LKN+ Kirppu
 
  • Tykkää
Reactions: ninanina

Yhteistyössä