Kesäkuun Kastehelmet 2012 **TOUKOKUUSSA**

Nona76:lla ollut kurja säikäyttävä kokemus sitten :( Mutta hyvä, että olet seurannassa. Eikä sullakaan sitten kauaa, ku viimeistään vauva on sylissä!!

Välilihan hieromisohjeita en oo mäkään saanut yhdessäkään odotuksessa. Jumppausohjeita sitten synnytyksen jälkeen kyllä.

Mulla puudutteet eivät luultavasti oo hidastaneet synnytystä vaan päinvastoin. Esikoisen synnytyksessä ainakin nopeutti, tai sit ois ollut nopeaa muutenkin? Mitä en usko, sillä sain epiduraalin vajaa 3cm auki -tilanteessa ja tippaa säädettiin varmana täysille ja n. tunnin päästä alkoikin ponnistuttaa! Kuopuksen synnytyksessä sain spinaalin n.6-7cm auki tilanteessa ja tunnin, puolentoista päästä piti alkaa ponnistelemaan, vaikka ei kyllä ponnistuttanut. Liekö puudute sitten vienyt ponnistamisen tarpeen? Epiduraali ei sitä kyllä vienyt. Nytkin ajattelen, että haluaisin puudutteen jos mahdollista siihen suht loppuun.

Selällään nukkumisesta: kuopusta oottaessani nukuin parhaiten selällään, vaikka muuten en selällään nukukaan. Nyt taas en oikein pysty olemaan selälläni lainkaan, en oo pystynyt olemaan piiitkään aikaan. Alkaa jotenkin puuduttaa jalkoja ja ei vaan oo hyvä olo siten.

Mä oon saunonut lähes joka päivä. En jotenkaan osaa ajatella siitä olevan haittaakaan, etenkään nyt, kun pulssiongelmatkin ovat tiessään. Verenpaineetkin mulla ovat aina olleet hyvät. Mulla kumartelu ja paljon touhuaminen kyllä aikaansaavat supistuksia. Esim. imurointi on aika varma tae saamaan suppareita! Tosin voivat olla kyllä ihan kivuttomia. Toisaalta saan supistuksia tosiaan joskus vauvan liikkeistä ja melko takuuvarmasti autossa töyssytiellä istuessani.

Matte07: mä kärsin myös siivousvimmasta. Mutta toisaalta on tosi hyväkin juttu, koska en odotusaikana oo pystynyt/jaksanut paljoakaan siivota ees pakollisia siivouksia kunnolla. Nyt sitten oon vähän ottanut takaisin ennen vauvantuloa!

Mies on täälläkin ollut synnytyksissä mukana, eikä oo traumoja jäänyt. Meidän sairaalassa muuten on tapana antaa peräruiske ennen synnytystä. Molemmissa oon sen ehtinyt saamaan ja ottanut, aion nytkin ottaa, jos mahdollista, vaikkei se toki kivaa ookaan mutta jotenkin siistimpää tuo synnytys noin. Samoin just ennen ponnistamista on virtsa katetroitu, kun oon ollut puudutteissa.

Vatsan toiminta voi kyllä vilkastua synnytyksen lähestyessä. Mulla on ollut vähän samaa, ei enää kovaa vatsaa, mistä kärsin jossain määrin muuten koko odotusajan.

Huomenna mulla on äitipoliaika, se kokoarvio. Jännittää. Vauva on nyt ehkä ainakin välillä vähän alempana viihtynyt, painontunne on lisääntynyt ja vessassa pitää juosta ihan koko ajan, eikä sit kuitenkaan tuu mitään ulos. Potkujakin oon tuntenut nyt jopa tuossa suht keskellä ylhäällä, enkä vain tuolla aivan sivussa. Oisko tytsi nyt oikeinpäin jopa tulossa ulos? Pitäkää peukkuja, huomenna se selviää!

Mäkin mielelläni kirjoittelisin kuulumisia vauvautuneiden kanssa ja itse vauvan saaneena :) Tosin kiirettäkin voi pitää, jos vauva on itkuinen. Mutta mukava on kuulla, miten muilla menee. Etenkin esikoisen synnyttyä netissä vaihdettiin kokemuksia paljon. Toisten vauvat lähinnä nukkuivat ja söivät, mun vauva huusi sitä, tätä ja tuota ja ei nukkunut :( Että vauvat ovat kyllä erilaisia. Täältä ainakin tulee ymmärrystä itkuisten vauvojen äideille :D Toiveissa kyllä on, että kolmas ei olisi niin itkuinen ja masuvaivainen (=allerginen, koliikkinen ja mitä vielä). Mutta siihenkin oon varautunut, että on, ja että siitäkin tullaan selviämään kyllä. On ne silti niiiin ihania nuo lapset.:heart:

Aanna 38+3
 
Heippa!
äippäpolilla käyty taas vauvan kokoa arvioimassa.
3,7 kiloa tällä hetkellä,ja lääkäri ei antanut käynnistysmääräystä koska mahtuu tulemaan yli 4 kilosena normaalisti ulos..niinkuin esikoinenkin..
Että nyt sitte vaa odotellaan. ois se kiva kyllä saada nyt jo ulos kun sitten taas ährätä yli 4 kilosta pois mahasta. Mutta minkäs teet,näillä mennään.

Onneksi vauvalla oli kaikki loistavasti=)

maritta83 ja mooses 38+2
 
Huh, enpäs ole taas saanut aikaseksi kirjoitella pitkään aikaan... Onnea kaikille tähän asti vauvautuneille ja tsemppiä meille muille kärvistelyyn! :) Tänään oli toivottavasti vika neuvola, jossa ei mitään kovin ihmeellistä. Verenpaine oli vähän pompannut ja turvotustakin lievästi, mutta ei niistä huolestuttu. Kovasti elättelen toiveita, että toi verenpaineen nousu ennakoisi synnytystä... :) Paino mulla on nyt pysynyt jo pitempään samana tai oikeastaan vähän laskenutkin, mikä on ihan mukavaa.

Täällä ei kyllä jaksettais odotella enää yhtään... Jotenkin viimeset pari päivää ollut outo fiilis ja yhtäkkiä ei tunnu enää yhtään kaukaa haetulta, että oltaisiin vaikka tänään synnyttämässä. Alkuviikosta vielä moinen ajatus tuntui tosi kaukaselta... Eilen oli samanlainen olo kuin sillon ku menkat alkaa - kipuja (paitsi voimakkaampia) ja tosi levoton ja kummallinen olo kaiken kaikkiaan. Ajattelin jo, että kohta on pakko jotain tapahtua, mutta sitten se meni kuitenkin ohi... : / Ne menkkakivut oli terkkarin mukaan supistuksia, vaikka en erottanutkaan niiden välejä. :confused: Vieläkin vähän hämää noi supparit, että miltä ne oikeen tuntuu jo onko mulla niitä, mutta eiköhän sen sitten tiedä, kun tosi on kyseessä. :)

Tänään taas olo vähän turhankin normaali, tosin heti kun lähden kotoa käymään jossain, huomaan, että ei se ihan normaali kuitenkaan ole. Ei huvittais kyllä yhtään lähteä minnekään eikä oikeen nähdä ketään. Ei auta kuin odotella... Varmaan samat fiilikset kaikilla muillakin...

Chidi & honey 39+5
 
Moi, terkut äitipolikäynniltä. Tänään piti olla lapsivesipunktio ja käynnistys, mutta a) lapsivesipunktio ei onnistunut ja b) käynnistelemään ei ruvettu. Eli vähän samat kuviot kuin sinulla, Hemutus.

Punktiota yritettiin kahteen otteeseen, mutta kummallakin kerralla ruiskuun tuli vain verta, kun lääkärillä oli vaikeuksia löytää sopiva punktiopaikka. Istukka peittää koko etuseinän ja pistivät kahteen otteeseen ihan kylkiluiden alapuolelle, jossa jonkinlainen lapsivesilämpäre olisi ollut tarjolla, mutta neula ei osunut kohteeseensa. No sitten alettiin katsoa ultran perusteella tehtyä painoarviotakin, joka oli viime viikosta pienentynyt (?), tällä kertaa tasan 3 kg (viime viikolla arvioitiin 3,1 kg). Toinen lääkäri tuli paikalle ja sitten pähkittiin, että onko koko käynnistämisessä nyt mitään järkeä, jos vauva on suht sopusuhtaisen kokoinen ja vasta 3 kiloa. Päätettiin että jollei ensi tiistaihin mennessä synny, niin sitten käynnistetään, eikä uutta punktiota enää tarvita, kun 38 viikkoa on täynnä. Syynä käynnistämiseen on diabetes, joka saattaa kasvattaa vyötärönympärystä ja heikentää sikiön hapensaantia.

Juuri kun olin päässyt kotiin, soittivat takaisin, että sydänäänikäyrä oli epähuomiossa unohtunut ottaa (kun huoneessa oli sähläämässä yhteensä 5 henkilöä, mukaanlukien pari opiskelijaa), ja niinpä ajoin sairaalaan vielä takaisin käyrälle, joka näytti hyvältä.

Kohdunsuu oli sormelle auki, mutta vielä ylhäällä ja kanavaa oli jäljellä. Lääkäri vielä kokeili paikkoja ja totesi että lantion luiden perusteella ei pitäisi olla vauvalla ongelmaa mahtumisen kanssa.

Esikoinen lähti alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tänään mummolaan hoitoon, joten tässä on todennäköisesti tulossa 5 joutilasta päivää ilman mitään velvollisuuksia. Tulee nyt esikoiselle sitten aiottua pidempi mummolareissu, mutta eiköhän tuo 3,5-vuotias pärjäile, jos vain vanhempani jaksavat menossa mukana...

Maikki rv 37+2
 

Yhteistyössä