Kesäkuun Keijut 2017 *MEIDÄN KUU*

Täälä sit mentiin yli huolella taas vaihteeksi. Neljän viikon supistukset turhaan..
Maanantaina oli La kontrolli, jossa katottiin painoarvio ja kohdunsuun tilanne.
Arvio oli pienentyny 4kg->3.8kg , mutta sanoi jotta luultavasti arvio heittää jälleen kerran alakanttiin ja yli 4kg tulee. Synnärillä kova ruuhka alkuviikosta vkoloppuun niin lupasivat nyt maanantaille 12pvä käynnistyksen.

Onnea hirmusesti kaikille jo nyytin saaneille :love: Ihania ensimmäisiä vauvantuoksuisia viikkoja :barefoot:

Täälä pyöritään niin oman navan ympärillä, ettei oikeen muuta sanottavaa löydy :whistle:
Eilen kuvittelin että ois vettä saattanu mennä, mutta luultavasti ei ollutkaan. Nivuset on niin kipeät ettei kävelystä, makaamisesta,kyljen kääntämisestä tai ylipätään mistään tuu mitään. Vatsa on kipeä ja alaselkä ihan turtunut, millä ihmeellä tän lapsen saan näitten kipujen kans ponnistettua ulos o_O

Mimma ja yliaikanen 40+5
 
Onnea hurjasti kaikille vauvan saaneille :). Hyvä, että kuulostaa kaikilla synnytyksien menneen hyvin ja kaikki nyt hyvin sekä vauvoilla että äideillä (y).

Minäkin täällä käynnistystä nyt odottelen. Tänään viikkoja 41+3 ja synnytys käynnistetään ensi viikon keskiviikkona eli just 42+0. Käytiin eilen yliaikaiskontrollissa ja kaikki oli hyvin. Vauva liikkuu hyvin, painoarvio 3,9 kg, arvot kaikki normaalit ja äiti hyvässä kunnossa. Kohdunkaula auki pari senttiä (vai kohdunsuu vai mikä se nyt on). Itse oon siis hyvässä kunnossa tällä hetkellä (y). Henkisesti, koska tiiän, että ei ole enää kauaa ja fyysisesti myös, oikein mihinkään ei koske ja tänäänkin olisi tarkoitus lähteä vielä pyöräilemään, kun vielä voi ja näyttäisi olevan hyvä sää.

Ballongista se lääkäri puhui, että sillä sitten aamupäivällä aloitetaan, toivottavasti toimii. Mulla on ollut nyt 1-2 vko kipeitäkin supistuksia iltaisin tai sellaista jomotusta, koskee selkään, oon ottanut pari panadolia, että kai ne jotain on tuolla tehneet. Käynnistys jännitti tuossa vähän aikaa sitten enemmänkin, mutta tuohan se sitten sen lopullisen aarteen syliin :love:. Ei tässä pitkään kyllä olisi enää jaksanut odotella.

Oon nyt siivonnut meillä varmaan pari-kolme kertaa ajatuksella "kun se vauva ehkä kohta syntyy", leiponut pakkaseen ajatuksella "nyt kun alkaa kohta luultavasti tapahtua" ja istuttanut kukkia/tomaatteja/yms ja miettinyt "ennen kun poikanen saapuu saan tämän tehtyä". Nyt onneksi tietää, ettei kauaa tarvitse näin ajatella, vaan tapahtuukin jo jotain :p.

Lahja 41+3
 
Ihana lukea miten toiset ovat olleet niin aikaansaavia valmistautuessaan vauvan tuloon. Meillä ei ole paljon valmisteltu, vaillinaiseen kotiin palaan täältä laitokselta, milloin palaan. Hoitopöytä on ollut kissamme nukkuma-alustana, joten se vaatisi tehopesun. Sitä en raskaana ollessa uskaltanut tehdä sen kissan levittämänntartuntaudin pelossa, meillä siis kissa kulkee vapaana ulkona.

Oletteko ajatelleet/tai jo laitoksella olleet antaneet hoitohenkilökunnalla jotain lähtiessänne pois? Varasin pari suklaarasiaa tänne jätettäväksi. Aikaisemmilla kerroillakin olen näin toiminut, kyllä he kovasti ilahtuvat. Samoin aina tulee tutustuttua siistijöihin, kun he kulkevat huonetta siivoamassa. Heillekin ajattelin jättää rasian. Ihana olla puhtaassa huoneessa ja niin mukavia ihmisiä.

Vauva syö ja tuhisee vieressä. On niin erilaista tämä hoito kuin aikaisemmin, koko ajan pyritään pitämään lähellä ja ihokontaktissa. Vaatteita on pidetty kaks kertaa vasta päällä, ikää 4 vrk:ta. Maito on alkanut nousta, pahimmat itkut vielä edessä, vielä ei ole tullut kovin päälle se itkuisuus. Vauva on osaston pienin, kyllä hoitsut ihailee kun on niin mini. Ja minä, miten voi olla noin valmis ja terävä vaikka on niin peeni rakas.
 
Me jätettiin osastolle iso rasia suklaahippukeksejä, itse tehtyjä. Synnärille aion ens viikolla viedä pari kahvipakettia ja suklaata :) Viimeksi vietiin suklaata molempiin paikkoihin.

Tänään on eka päivä kun ollaan lasten kanssa kolmestaan kotona, katsotaan mitä saadaan aikaan :D Eipä tässä kyllä ihmeitä ole mitä nyt tarvitsisi tehdä.

Ristiäisille on nyt päivä päätetty, elokuulle menee, pappi on lomalla heinäkuun loppupuolelle.
Ehtiipähän ihmiset käydä kesälomareissunsa pois alta (y)
Paikaksi saatiin seurakunnan tosi kaunis, rannalla sijaitseva takkatupa, sinne mahtuu meidän 22 vierasta hyvin ja astiatkin löytyy paikalta.

Kyllä ne @mimma] antaa semmoiset aineet tarvittaessa, että et huomaakaan enää entisiä kipuja ja kolotuksia kun vauvaa teet ;)
Muutenkin siinä touhussa kyllä muut jutut unohtuu aika tehokkaasti :D
Tsemppiä loppumetreille, kuin myös @Lahja* lle! (y) :)
 
Me on otettu talteen molempien lasten syntymäpäivän sanomalehti :) Vinkkinä, jos joku haluaa kerätä muistoja vauvan syntymän ajoilta.
Vauvakirjaan kirjoitin uutisotsikoita joita syntymäpäivänä oli uutisissa, yle Areenasta katsoin uutiset uusintana.

Tuommoisia vinkkejä tuli nyt mieleen. Lapsen on kiva sitten teininä/aikuisena lukea mitä syntymäpäivänä/-vuotena on tapahtunut :)
 
Niin niitä vauvoja vaan rupee tupsahtelemaan tässä meijänki ryhmässä (y) onnittelut kaikille pikku kääröjen saaneille :)

Pakko vähän omaa napaa valittaa, öistä menee monta tuntia sängyssä istuessa kun maatessa närästys vaivaa todella pahasti. Toisena yönä auttaa rennie, toisena lasi maitoa.. Sitten taas välillä ei mikään, kuten viime yönä :mad: alkaa huumori loppua :LOL: plus, nyt viikonlopun aikana voimistunut kutina käsissä ja jaloissa (n) soitin sitten kaiken varalta synnärille niin laitto lähetteen huomiseksi verikokeisiin. Onks muilla kokemusta tästä? En ees oikeestaan tiedä muuta kun neuvolassa aikoja sitten sanoivat että jos tulee outoa kutinaa käsiin ja jalkoihin niin yhteydenottoa sitten.
Muuten ei ihmeempiä, sukkapuikkovihlaisuja jonkin verran ja jomottelua. Miun puolesta tulis vaan jo, mut voihan tässä mennä vielä monta viikkoa.. Tänään 38+3.

Pää sen verran väsyksissä valvomisista niin ei muistu mieleen pitikö jotain muutakin kirjottaa :whistle: toivottavasti muilla vähän parempia fiiliksiä:cautious:
 
Me ollaan oltu kotona jo 2 vrk, meidän neitokainen on vähän yöhulinoitsija ja päivällä nukkuja, pientä univelkaa alkaa tulla... Ihana pikkuinen hän on.

Synnytyksen käynnistämisestä: mulla on molemmat käynnistetty ja mä koin sen pelkästään hyvänä, että sain olla sitten alusta asti sairaalassa. Eipähän tarvinnut kärvistellä supistusten kanssa kotona ja miettiä, että milloin lähteä sairaalaan, ehtiikö ajoissa yms. Eka synnytys 8 h ja toka 6 h, joten nopeesti menivät, kun käyntiin lähtivät.

Onko meidän tarkoitus jatkaa kirjoittelua vauvan saaneiden puolella? Kiva olisi...
Loppurutistuksia kaikille vielä synnyttämään lähteville, kyllä niitä voimia yllättävästi meistä naisista löytyy, kun tietää, että paras palkinto odottaa

AdAstra ja tyttö 4 vrk
 
Mietinki, että sielä on koko ajan lääkkeitä saatavilla, joten ehkä nää alkuperäset kivut unohtuu keskittyes kovempiin kipuihin..

Apuaaa... huomenna ois sitte SE päivä :D
Ja siis tosi mielelläni meen kans käynnistettäväksi, niin menee ainakin hallitusti ja sairaalassa+ kerkiää saada varmemmin puudutteet. (y)

Mulle käy kirjottelun jatkaminenki, usein vaan on käyny niin, ettei monikaan enää kirjottele ja keskustelu lopahtaa. Mutta ainakin alkutaival on mukavaa jakaa :)

Tänään viä pannaria ja kookospalleroita ym herkkua lasten kans iltapalaksi, viimisen kerran nelihenkisenä perheenä:love:

Lapset odottaa hirveesti uutta perheenjäsentä. Isompi tietää mistä vauva tulee ja ymmärtää, että sielä ollaan jonku aikaa, pienempi on sitämieltä jotta äitin paita menee rikki ku vauva tulee siitä ulos :D

Mimma 40+6
 
Minusta ainakin ois kiva jatkaa kirjoittelua :) Viimeksi kirjoiteltiin siihen asti kun lapset täytti 1v.
Mukava oli jakaa kehitykseen liittyviä juttuja, neuvola käynteihin liittyvää asiaa, ongelmatilanteita ym.
 
Ensimmäiset kipeet supistukset tullut, joista tiedän että "näitä" ne nyt on. Sairaalalla ois 8-9 aikaan se käynnistysaika, mutta en tiedä uskallanko sinne asti odottaa. Taidan tästä miestä alkaa herättelemään, ja lähdetään hyvinki pian kun on tuo matka viä tunnin.
:barefoot:

Mimma 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: AdAstra
Jännää, @mimma] ! Tänään taitaa tosiaan olla teidän pienen syntymäpäivä. :love: Onnea koitokseen!

Tsemppiä myös @Lahja* lle käynnistykseen. Ei enää kauaa tarvitse sielläkään odotella. :barefoot:

Onpa muuten kiva idea jättää jotain muistamista hoitohenkilökunnalle. Täytyypä itsekin miettiä jotain mukaan. Ja myös tuo päivän sanomalehti talteen vauvalle. Onpas hyvä tämä palsta, kun omat aivot on ihan puuroa. :p

@Hannakau tsemppiä kovasti närästyksen kanssa... Se on ihan hirveää, varsinkin jos jatkuu noin pitkään. Saatko yhtään nukuttua siis öisin? Onnistuisiko sängyn päädyn korottaminen tai joku tyynykasa? Mulla auttoi yhdessä vaiheessa vähän mantelien pureskeleminen ja Gaviscon on toiminut myös tosi hyvin (Rennietä en ole koskaan kokeillut).

Mulla oli pitkän viikonlopun kylässä kavereita Suomessa (mm. vauvan tuleva kummitäti :)) ja oli kyllä tosi mukavaa. Nukuin kuitenkin koko viikonlopun tosi levottomasti, kun jännitin synnytyksen käynnistymistä. Mulla ei edelleenkään ole sairaalakassi valmiina, joten se vissiin stressasi. :oops: Nyt kun tänään saan kämpän raivattua takaisin vauvankotiuttamiskuntoon ja sen kassin pakattua niin sitten vauva saapi tulla. :LOL:

Maha alkaa olla niin iso, etten oikein tajua sen ulottuvuuksia. Tönin vahingossa ihmisiä ohikulkiessani ja raavin navan ympärystää jatkuvasti huonekaluihin ja ovenkahvoihin kun kuljen liian läheltä... Vaikka olo onkin varsin muhkea ja liitoskivut vaivaa varsinkin iltaa kohden, silti välillä vähän säikähdän kun näen itseni peilistä. Että tuommoinen uloke tuossa keikkuu. Enkä mitenkään pysty käsittämään että ihan kohta synnytän tämän tyypin ja olen sen äiti. o_O:LOL:

Musta olisi kiva myös jatkaa kirjoittelua vauvan syntymän jälkeen. :)
 
Tsempit mimmalle! (y)
Mannamakaroni, ei auta korotukset, pitää istua selkä tyyliin ihan suorana niin helpottaa pikkuhiljaa. :( yöt vaihtelee tosi paljon, esim viime yönä vaan kaks vessareissua ja jonku 7h unta sain kasaan (y) ja nukun sitte päikkäreitä aina kun siltä tuntuu. Neuvolassa sanoin ettei tartte mitään reseptillä kirjottaa tohon närästykseen, en jaksa enää tähän loppuvaiheeseen ostaa mitään lääkkeitä :D vaikka nyt siitä kärsinkin.

Kävin tänä aamuna niissä verikokeissa käsien ja jalkojen kutinan takia. Niistä katotaan maksan ja sapen arvot - maksa oli ok, siitä sapesta saan tietää viimeistään ylihuomenna. Kiva kuulla että ainakin toinen arvo oli ok, mutta samalla hämmentää tää kutina. No, keskiviikkona on neuvola niin pitää sielläkin ottaa puheeksi.

Miulla on sama juttu mannamakaroni tuon maha-asian kanssa! :LOL: kun näkee itsensä sivusta peilissä niin välillä on ihan o_O oonks mie tossa :LOL: tänään labran täti ihaili kyllä miten pieni vatsa on :D

Mie voisin kanssa jatkaa kirjottelua, kun kaikki on edelleen uutta ja vertaistuki on aina jees (y)
 
Ei tarvinnut keskiviikkoon odotella, tänään syntyi meille "pieni" poika :love:.

4,3 kg 55 cm poika

Synnytys oli nopea, sairaalaan tulosta 1h9min vauva ulkona, eipä siinä kovin lievitystä ehtinyt, ainakaan mitä olin suunnitellut :LOL:.
Ihan hyvä fiilis jäi, kertomusta myöhemmin.

Lahja ja poikanen
 
Paljon onnea, @Lahja* ! On komeat mitat pienellä. :barefoot:

Mulla on sairaalakassi pakattuna, juhuu! Ja pinnasängyn kokosin ihan omin voimin, eihän tässä nyt mitään miestä avuksi tarvita. Paitsi en jaksa kantaa sitä yksin olkkarista makkariin. :LOL: Nyt alkaa oikeasti olla ihan viittä vaille valmista, eli alahan vauva valmistautua...
 
  • Tykkää
Reactions: Hannakau
Noniin, jaksanpas tulla kirjottamaan :sleep:

Elikkäs meille synty eilen tummat hiukset omaava "pieni" tyttö, mitoin 53cm 4842g :love:

Synnytys meni hyvin ja selvisin tikittä.
Jälleen on jokanen hoitaja vuorollaan ihmetellyt millä puserran nämä ulos.
 
Onnea @mimma] tytöstä! Jännäsinkin koko eilisen ja tämän päivän, miten sun kävi. :barefoot::love: On kyllä kunnioitettavan kokoinen pieni, hyvä että selvisit itse vaurioitta!

Täällä on taas makoiltu käyrilla ja lääkäri teki sisätutkimuksen. Pari supistusta saatiin käyrälle, en taaskaan oikein itse tuntenut mitään. Vauva on kuulemma tosi alhaalla (olisin voinut päätellä öisten vessareissujen määrästä...) ja kohdunsuu sentin verran auki. Kotimatkalla olin tunnistavinani yhden lievästi kipeän supistuksen, mutta toisaalta mulla kyllä se sisätutkimus saa aina paikat niin helliksi muutenkin...

Ostin vadelmanlehtiteetä nyt kun viimein löysin, ja seuraavaksi lähden jahtaamaan supistuksia Ikeasta. Pinnasängystä puuttuu patja ja lakanat. :p Josko tämäkin beibe saadaan pihalle ennen kuin uteliaita sukulaisia alkaa lapata kylässä loppukuusta.
 
  • Tykkää
Reactions: mimma]
Onnea @mimma] ! Tytöllä on ollut kokoa :) Ja hyvä että selvisit itse ehjänä (y)

Omaa napaa: Täällä lantio ja häpyluun seutu kipuilee. Kannan välillä taaperoa ja vauvaa turvakaukalossa yhtä aikaa, ilmeisesti liikaa painoa kerralla ja vielä löysät liitokset ei oikein tykkää :(
Ne muutama tikki jotka sain ei enää kiristä ollenkaan (y)
Eilen aamulla tuli side täyteen verta ja pieni pala, joka oli ilmeisesti istukkaa. Piti soittaa synnärille, käskivät soittaa jos vuoto lisääntyy. Ilmeisesti tuo vuoto johtui siitä kun kovakouraisesti joutuivat avustamaan istukan syntymisessä, joku pala oli vielä jäänyt ja se nyt tuli sitten vuodon kera. Treenasin lantionpohjan lihaksia ja kätilön mukaan kohtu alkoi toimimaan ja työntämään "ylimääräiset" pois. Jospa nyt enää ei tulisi mitään, on kuulemma tulehdusriski jos istukasta jää jotakin sisälle..

Pieni neiti on edelleen hyvin rauhallinen tapaus, syö, nukkuu, piereskelee ja katselee kauniilla nappisilmillään :love:
 
Hei vaan pitkästä aikaa. Lukenu olen täältä useinki teidän muiden kuulumisia, mutta itse en ole saanut aikaiseksi kirjoitella.
Meille syntyi sektiolla tyttö 25.5. mitoin 46cm, 3035g ja py 32.2. Mulla nousi verenpaineet ja jouduin osastolle seurantaan. Verenpaineet ei laskeneet lääkityksestä huolimatta ja lopulta käynnistettiin ja vauva syntyi rv 38+6. Lääkärin mukaan ei ollut raskausmyrkytys, koska muita oireita ei ollut.
Esikoinen syntyi hätäsektiolla 3 vuotta sitten ja olin varautunut tälläkin kertaa sektioon. Kyllähän se harmittaa, että alatiesynnytystä en päässyt kokemaan ja mikäli lisää lapsia vielä teen niin sektiolla nekin tulee.

Tyttö on siis tänään 3 viikkoa :) Kotona on vauva-arki lähtenyt hyvin sujumaan. Mies on kotona joten yksin ei tätä rumbaa täällä tarvitse hoitaa. Syö ja nukkuu hyvin. Imetys lähti sujumaan hyvin sektiosta huolimatta. Isoveli tykkää pikkusiskosta paljon ja haluaa olla mukana hoitamassa. Leikkauksesta olen toipunut hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: mimma]
Onnea paljon pienestä @Ripsi83 ! Teillä on siellä vauva-arki siis jo hyvässä vauhdissa. :barefoot:

Mulla on yhtä aikaa tosi kärsimätön ja kuitenkin vähän kauhistunut olo tästä vauvan lähestyvästä saapumisesta. Haluaisin niin kovasti jo nähdä hänet (ja päästä eroon tästä painavasta mahasta), mutta miten ihmeessä me selvitään?! Nyt jo väsyttää niin vietävästi (sitäkin olen arvuutellut että josko se olisi merkki synnytyksen lähestymisestä, mutta mikä vain voi olla tai olla olematta merkki joten ei kai auta kuin odottaa)... Ihmisten joko-joko-joko-viestit on raivostuttavia. Ihan kuin mä oikeasti pitäisin salassa vauvan syntymän? o_O:devil: Olen itse varmasti paljon niitä kärsimättömämpi tietämään, että koska se tyyppi tulee ulos.
 
Onkos täällä enää ketään muita loppukuisia jännäilemässä mun kanssa? :) Onko mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä? Mulla tuli parina yönä ihan muutama lievästi kipeä supistus mutta eilen ei enää sitäkään... Tänne on taas luvattu +30 huomisesta alkaen ja kuulemma helteellä on aina ruuhka synnärillä, joten ehkäpä kuuma ajaa meidänkin porsaan ulos karsinastaan? :rolleyes:
 
Täällä ollaan :whistle:
Ei merkin merkkiä, ens torstaina ois la. Yhtä oottelua tosissaan ja kaikesta miettii et voisko tää olla jotain merkkiä alkavasta synnytyksestä mut nääh.... :ROFLMAO: melko kärsimätön olo alkaa tosissaan olla. :LOL: oon yrittäny pysyy jaksamisen rajoissa liikkeessä, mikä kyllä tuntuu sit alapäässä ja alavatsan vihlaisuina mut siihen ne jää :(:LOL:

On kyl ihanat ilmat ollu, +25 tänäänki ja ihan antaumuksella oon auringossa makoillu, mitäs sitä muutakaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: mimma]

Yhteistyössä