Kesäkuun keijut joulukuussa

Oletteko selvitelleet äitiysloman alkamisajankohtaa? Itse katsoin eilen Kelan laskurilla, ja olin ällistynyt siitä, miten "aikaisin" se alkaa. Luulin olevani töissä vielä toukokuun loppuun, mutta enpä näköjään olekaan.

Ikävämpää on se, että olen taas alkanut valvoa öisin. Alkuraskaudessa oli vaikea saada unta, mutta se oli jo helpottanut, kunnes nyt olen alkanut herätä kolmen aikaan yöllä ja valvoa tuntikausia. Ikävät työasiat pyörivät mielessä aina herätessä, ja mietinkin, pitäisikö mennä käymään työterveydessä. Tietääkö kukaan, voiko kahden työpaikan orja olla sairaslomalla vain toisesta psyykkisen huonovointisuuden takia vai koskeeko sairasloma automaattisesti molempia työpaikkoja? Toisessa voin hyvin ja toisessa huonosti.

Jännä, että jossain laskettua aikaa oli muutettu päivällä. Mulle on sanottu, että pitää olla viikko heittoa, jotta vaihdetaan. No, meillä olikin sitten juuri se viikon heitto, ja sen verran aikaistettiin laskettua aikaa nt-ultrassa.
 
Minulla alkaa mammaloma kivasti pari päivää ennen vappua :) Kiva juhlia vappua ja äitienpäivää kotona. En yllättynyt oikeastaan miten aikaisin äippäloma alkaa, oli niin tuoreessa vielä edellisestä odotuksesta nuo lomat.

Me on kerrottu kyllä lähes koko maailmalle tämä raskausuutinen :D Kaverit, ystävät, sukulaiset ja työkaverit siis tietää jo kaikki varmaan.

Meidän alueella ei 4D ultra kuulu neuvolaan, eikä sitä käydä tälläkään kierroksella sellaisessa. Ei tunnu tarpeelliselta, vielä ainakin malttaa odottaa syntymään asti että näkee pikkuisen.

Nyt vasta sain mentyä sokerirasitukseen ja vietyä virtsanäytteen. Tänään lääkäri soitti että joku virtsatietulehdus on kuulemma, itse en ole huomannut ja täysin oireeton siis on. Antibiootit nyt naamaan ja synnytykseen saan kuulemma antibioottitipan, tässä vaiheessa jo lääkäri kertoi siitä. On kuulemma sellainen bakteeri joka "pysyy" elimistössä ja vauvan suojaamiseksi synnytykseen pitää se tippa laittaa... Tämmösiä kuulumisia tällä kertaa. Enää kolme viikkoa rakenneultraan! :)
 
Nobelius oliko se streptokokki vai mikä lie tuon nimi. Mulla oli ensimmäises raskaudes se myös ja tippa tosiaan oli synnytykses kädessä.
(oonki ihmetelly kuvia, et miks mulla sillon oli kanyyli kädes, mutta nythän sen tajusin :D )

Tääläkin on varmaan joku kolmisen viikkoa rakenneultraan, muttei vielä ole tullu kutsua postissa.
Np ultrassa sanoivat,että tammikuun lopussa on rakenneultra.

En ole kattellut koska alkaa äitiysloma, kun ei tästä kotona olosta eroa mitenkään :D Mutta nyt kiinnostuin silti sen verran,että pitää käydä tarkistamassa kelan sivuilta.

Hiuksia en oo värjänny useampaan vuoteen, ihan vaan koska hiukset menee niin huonoon kuntoon ja omaväri on ihan mukava :)

Ensimmäisiä harkkasupistuksia on alkanu tulla kumarrellessa ja jos jotakin rehkii oikeen kovasti.

Lääkärineuvola olis tiistaina , täälä luulisin että ultraavat, mutta ei välttämättä kuitenkaan.

mimma 17+4
 
Hyvää joulua myös täältä radiohiljaisuuden keskeltä! Ja oikeastaan saa uutta vuottakin näin samalla toivottaa. :rolleyes: Me ollaan lomailtu Suomessa oikein antaumuksella, joten kaikki tällainen netissä roikkuminen on saanut jäädä ihan minimiin. Joulu meni tosi kivasti ja minullekin löytyi joulupöydästä mahan täydeltä herkkuja. Suklaa on onneksi alkanut alkuraskauden pahoinvoinnin jälkeen taas maistua. :LOL:

Me ollaan tiedotettu uutinen myös vähän kaikelle kansalle (perheelle ja lähisukulaisille, parhaille kavereille ja muutamalle työkaverillekin), koska edellisen ultran jälkeen oli niin itsevarma olo. Nyt taas huoli nakertaa, kun maha ei edelleenkään kasva, ja lisäksi pahoinvointi ja muut oireet ovat pääasiassa jääneet taakse, enkä ole onnistunut bongaamaan liikkeitä lainkaan. Mutta 9.1. on tiedossa seuraava lääkäri ja taas kurkitaan ultralla, mikä meno on mahanahan takana, joten ihan hirveän kauaa ei onneksi tarvitse jännäillä. Ja tämä loma on kyllä tehnyt oikein hyvää ylimääräisen stressauksen vähentämiseksi! :)

Huomenna alkaa meidän vauvojen syntymävuosi, onpa jännää!
 
Hyvää uutta vuotta!

Olen parina yönä kääntyessäni kyljeltä selälle tuntenut sen jälkeen alavatsalla koholla kämmenenmentävän möykyn... Voisikohan se olla vauva? Viime yönä "tunsin" myös potkun vatsan päältä, mutta se oli kyllä varmasti unta. :p Kakkonen meillä kyllä liikkui jo tässä vaiheessa sellaisessa kohtaa, että mieskin sen tunsi, mutta tästä vauvasta saa odottamalla odottaa niitä pikku hipaisuja.

Onko teidän raskautta huomattu päällepäin? Mulle ei ole ainakaan kukaan sanonut mitään. Pidän kylläkin vieraiden ilmoilla peittäviä vaatteita. Kertomisen lykkääminen johtuu monesta asiasta, mutta ehkä isoin syy on se, että virkatyöpaikallani on kaikin puolin kurja ilmapiiri ja työpaikkakiusaamista ja raskauden paljastaminen pahentaisi omaa tilannettani entisestään. Piirit on niin pienet, että jos tutut tietää, niin tieto menee sinnekin. Ehkä kerrotaan lapsille nyt ylihuomenna, kun mulla on neuvola, ja toivotaan, että sulateltuaan asiaa vielä vikan lomaviikon ajan eivät tiedottaisi sitä heti koko maailmalle...

merin 16+0
 
Oon varmaan aiemminkin kertonu että mun raskauden on huomannut jo kauan sitten ihan päälle päin. Ensimmäiset huomasi kuntosalilla, treenivaatteet kun on aika vartalonmyötäisiä ja ohut toppi paljasti masun heti. Tällä kierroksella oon miettinyt äitiystreenitoppia, en vaan tiedä mistä myymälästä löytäisin semmosen. Mitta ei masun kohdalla taida riittää nykyisissä topeissa ja tekninen materiaali ois toivottava kuitenkin..
Muutenkin tilasin netistä muutaman mammapaidan viime viikolla alesta, normaalihintaisia en ole tainnut ikinä tarvita hankkia kun alet on osunu kohdalla hyvin ;) Mammahousut pitää käydä vielä myymälästä metsästämässä, vaatii sovitusta ja edellisessä raskaudessa hankkimani ainoat housut on jo kerran ratkennut ja paikattu. Hyvin pärjäsin mustilla kangashousuilla, sukkiksilla ja collegehousuilla viimeks. Vinkkinä muuten että h&m:ä on kivoja mammasukkiksia semmonen 2pack, siinä on kahdet mustat tai mustat ja harmaat, muistaakseni 80den. Kestävät ja edulliset.

Ihanaa kun liikkeitä on tuntunut nyt päivittäin, ei tule enää mietittyä niin paljon onko kaikki kunnossa tuolla masussa.

Pakko avautua vähän rakkaasta aviomiehestäni. Hän ei suostu kulkemaan bussilla jostain syystä ja nyt kun esikoinen aloittaa päiväkodin 5km päässä kotoamme olisi yksi auto ja bussilla liikkuminen kätevä yhdistelmä. Pysyin tiukkana ja sanoin etten huomenna pääse bussilla töihin joten saavat joko kävellä hoitoon ja pois tai mennä bussilla. Katsotaan missä vaiheessa mieli muuttuu bussin käytön suhteen vai muuttuuko. Ärsyttäviä tuommoset periaatteet :(
Neljän kuukauden päästä mammaloma alkaa ja sitten kumpi pojan viekään hoitoon niin voi tehdä sen autolla, sitten helpottaa taas :)

Eilen meinasi pahaolo vaivat taas, ruokailuväli venyi yli 4 tunnin ja niin taas kaupassa alkoi ällöttämään. Onneksi kaupassa oltiin ja saatavilla oli vaikka mitä syötävää :D Saa nähdä loppuuko tämä kuvotus lopullisesti koko raskauden aikana. No tämän vielä kestää, onneksi ei pahempaa ole.
Hyvää uutta vuotta kaikille! Nyt se ois meidän vauvojen syntymävuosi ;)

Nobelius & rusetti 17+6 (muistaakseni :D )
 
nobelius, tsemppiä pahan olon kanssa! Mulla oli esikoisesta kuvotusta koko raskauden ajan ihan loppuun asti. Kakkosesta oli kunnon pahoinvointia, joka ei tuntenut aikaa eikä paikkaa, mutta se loppui kuin seinään viikon 20 jälkeen, jolloin oksensin viimeisen kerran. Tästä kolmosesta viikolle 15 asti oli samanlaista inhottavaa jatkuvaa kuvotusta kuin ykkösestä, mutta ihmeiden ihme, nyt se on loppunut!!! Jännä nähdä, enteileekö vähempi / lyhyempi pahoinvointi eri sukupuolta kuin edelliset.

On täälläkin sellainen maha, että nopeasti paljastuisi, jos haluaisin. Äitiyshousut on olleet jalassa melkeinpä plussasta asti, en kestänyt sitä turvotusta normaaleissa housuissa. Name it -kaupassa oli kivoja äitiysvaatteita ainakin syksyllä, yksi mekko ja legginsit sieltä on nytkin päällä.
 
Poksista poks 18+0. Pari hassua viikkoa ja paukkuu puoliväli. Ihan uskomatonta. Ultraan olis vielä kuitenkin reipas kolme viikkoa.

Mun on varmaan pakko lähtee housuostoksille. Mulla on kahdet housut, jotka menee jalkaan ja toiset aina pesussa/märkänä ja toiset sit likasena jalassa. Yöks. En vaan haluis äitiyshousuja ostaa vaan jos löytäs semmosia me&i magic pantsien tapasia jollaset mulla nytkin on.

Täällä väsymys painaa kovana. Ei vaan jaksa. Mitään.

Emiliaksi ja Hattivatti 18+0
 
Hyvää uutta vuotta kaikille! :)

Joulu meni kovaa vauhtia ja uusi vuosikin jo hyvässä vauhdissa. Oma olo alkaa olemaan jo ok, tosin vitamiinit ei sovi vieläkään kun aiheuttaa heti oksentelua! :confused: Minäkin sain aikaseks mentyä sokerirasitukseen vasta välipäivinä ja onneks pääsin makuuasentoon niin oksennus tuli vasta juuri ennen vikaa verikoetta joten ei menny koko koe pilalle.. :unsure:rakenneultraa odottelen jo kuumeisesti ja nobelius ollaan samana päivänä siellä ni saa nähdä törmätäänkö! :LOL:
Tosi erikoista kun esikoisen kanssa tunsin liikkeet todella aikasin ja mieskin tunsi vatsan päältä jo paljon ennen rakenneultraa ja nyt tuntuu tosi tosi vähän mitään mutta luulen kyllä jotain joka päivä tuntevani.. (n) varmaan istukka edessä joka vaikuttaa, ei vain nt ultrassa kertonut paikkaa niin mietityttää..
Onko muilla liikkeet ollu täysin erilaisia eri raskauksissa?
Kohta puoliväli saavutettu.. (y) Aika menee vauhdilla! :eek:
 
Siistiä että ollaan samana päivänä, samassa paikassa rakenneultrassa :LOL: Minulla tuntuu semmoista "hipsuttelua" tai "tökkimistä" ihan alavatsalla, en muistanut edellisestä että näin alhaalla tuntuu alkuun. Meillä ei muistaakseni viimeksi paljon ennen rakenneultraa mitään tuntunut, pitäisi tarkistaa muistivihkosta miten oikeasti liikkeet alkoi silloin tuntumaan (n)
Aika on tosiaan mennyt nopeasti! Eilen ostin ensimmäiset vaatteet "rusetille" ja vauvakirjan, ei voinut mieltäni malttaa, vaikka alun perin olin ajatellut tehdä ensimmäiset hankinnat vasta rakenneultran jälkeen :love:
Vaatteita on isoveljeltä toki ennestäänkin, mutta täytyy uudelle pikkuiselle olla jotakin juuri häntä varten hankittuakin. Kävin matkuksessa shoppailemassa eilen ja vaikka tekee ihan hirmuisesti mieli suolaista syötävää, sain hillittyä itseni ja otin jungle juice barista smoothien mukaan shoppailureissulle ;) Pitää olla ylpeä pienistä asioista
 
Moi,

Olenkin jo aiemmin kirjoittanut, että ainakin itselläni on tosiaan ollut eroa liikkeiden tuntemisessa raskauksien välillä. Mutta nyt on ekat liikkeet vatsan päältä bongattu! Tunsin illalla taas selällä maatessani sen kämmenen mentävän möykyn alavatsalla, ja se kyllä tosiaan on vauva. Taisi reagoida kosketukseeni, sillä alkoi hiljalleen tuntua potkuja ja muuta liikehdintää. Ihana tunne!

Oletteko nimiä pohtineet? Mulla olisi nimet valmiina, mutta mies "miettii"... :)

merin 16+4
 
Täälä ei taidakkaan olla yhtäkään mun lisäks etelä-pohjanmaalta?

Onkos joku innokas / osais tehdä uuden ryhmän Tammikuulle? On aina mukavaa kun "kuukausi vaihtuu" :)

Vauvan tunnen minäki alamahalla sillon tällön isona möykkynä ja liikkeitä ite oon tuntenu myös kädelle pariin otteeseen :) Ja maha taas kasvanu jo selväksi palloksi.

Lri neuvola oli toissapäivänä ja kaikki oli hyvin. Hb matalana niinku aina, nestemmäisestä raudasta huolimatta. Verenpaineet 90/60 joten kuulemma salmiakkia napaan estämään pyörrytystä. (heittää verenpaineet yhtäkkiä noustessa tms. 120/80 ja muuten matalat niin pyörtyminen on lähellä vähäväliä..

Uskomatonta kuinka aika menee nopeesti, kohta puoliväli :O

mimma 18+3
 
Moi kaikille ja hyvää tätä vuotta!
Meillä kans jo "kaikki" tietää raskaudesta, hiukan esimiehenkin ansiota, kun hän tuossa just ennen joulua möläytti kaikkien aikana jotain niin että asiasta ei jäänyt oikein epäselvyyttä. No, ei se nyt mua sitten kuitenkaan ihan hirveästi haitannut, olin ajatellut joululoman jälkeen muutenkin kertoa. Alkoi olla jo tosi vaikea peitellä mahaa, ihan kunnon pallo on jo :love: Nyt saa näkyä, ylpeänä kannan :love:

Ja mammahousuja tosiaan pitänyt vissiin pari viikkoa, kahdet oon hankkinut. Toiset h&m, maailman rasittavimmat pöksyt, joita pitää nostella koko ajan! Toiset ostin sitten mamaliciousit, niissä on kiristyskuminauha ja ne on ihanat, pysyy ylhäällä. Parit omat joustavat housut menee vielä päälle myös.

Ennen joulua tunsin tosi paljon liikkeitä, siinä h 16 tienoilla. Sitten yhtäkkiä, viikoksi ne loppuivat käytännössä kokonaan, ei tuntunut Yhtään mitään vaikka kuinka söi makeaa ja silitteli ja töni. Huoli kerkesi tulla taas... Onneksi palasivat sitten entistä vahvempina noin h 17+ ja nyt kun on 18+5, olen jo tuntenut muutaman potkun kädellekin. Pienesti tuntuu jo symfyysivaiva palailevan, kärsin siitä jo molempien odotusten aikana aiemmin. Toivottavasti ei nyt yltyis vielä hetkeen että pystyy jatkamaan liikkumista ilman kipuja.

@Miaaak, mä en ole ainakaan nyt fb-ryhmässä. Onkohan se kuinka iso? Esikoisen ajalta olin fb-ryhmässä joka oli kyllä tosi pieni, vaan muutama jäsen (en muista kuinka se muodostettiin, varmaan aktiivisimmat kirjoittelijat sitten vaan ), siitä on jäänyt ihania fb-kavereita, yhden kanssa ystävystytty sitten syvemmin ja kyläiltykin monet kerrat vaikka kaukana asutaan.

Muuten meillä on jatkunut tosi seesteinen, ihana olo kotona. Lapset odottaa ja tyttö varsinkin puhuu ja kyselee vauvasta tosi paljon, juttelevat välillä mahalle ja toivottelevat hyvät yöt. En oo vieläkään jaksanut niin paljon puuhata lasten kanssa kun haluaisin, mutta tilanne on selvästi paranemaan päin. Rautaa syön, mutta tahtoo kovettaa niin mahaa että ei viitsis joka päivä ottaa eikä nyt ainakaan kahta kertaa, vaikka varmaan pitäis..

Mutta mukavaa vuodenjatkoa, toivottavasti joku tosiaan osaa tehdä uuden kuun (ja vuoden) meille :)

Sitris ja "Veli" 18+5
 
Hyvää uutta vuotta täältäkin! Vihdoin ollaan kotiuduttu lomareissusta, ja onpa vaan ihanaa olla kotona. :love: Kissakin on ihan onnesta soikeana ja haluaa kainaloon koko ajan. Ja kivalta tuntuu myös se, että parin viikon lomailun aikana raskaus on ottanut aimo harppauksen eteenpäin, ilman että olen ehtinyt niin kovasti sitä kyttäämään kun on ollut muuta tekemistä. Nyt VIHDOIN mullakin alkaa olla pieni mahapallero heti aamusta asti (heti herätessä se on jostain syystä selkeästi vasemmalla puolella enemmän, onko kellään muulla tälllaista epäsymmetriaa? (n)), mutta ei niin iso, etteikö sitä vielä paria viikkoa panisi jouluherkuttelujen piikkiin. Eilen lentokoneessa olin bongaavinani ensimmäistä kertaa pienen pienen hipaisun alamahalla, mutta en vielä panisi päätä pantiksi etteikö voisi olla vain ilmakuplakin. :p Lomalta ostin vauvakirjan, kun halusin sen ehdottomasti suomeksi. Muuta meidän vauva ei sitten toistaiseksi omistakaan, mutta ehtiihän tässä.

Mulla on loman aikana kadonnut monta viikkoa vaivannut alaselän vihlova kipu, joka tuli jatkuvasti istumasta noustessa, kumarrellessa tai välillä ihan muuten vaan ja oli todella ärhäkkä. Nyt on vissiin lantio/alaselkä asettunut uuteen asentoonsa, eikä koske enää. Muutenkin olo on tosi hyvä, virkeä ja energinen (epätavallista mulle kun olen yleensä kroonisesti aneeminen, nyt oli kuitenkin erinomaiset rauta-arvot), ja paha olo vaivaa vain jos syö liian vähän tai harvoin. Ainoa "vaiva" on alhainen verenpaine - viimeksi mitatessa n. 100/60 ja sen kyllä huomaa siinä etten jaksa seistä yhtään ja noustessa silmissä mustuu ihan järjestään.


Huh, tulipa oman navan kaivelua tuutin täydeltä. Pahoittelut siitä! :unsure:
 
@mannamakaroni Mulla oli esikoisen aikaan maha jotenkin hassusti vinossa. Vielä en ole tästä huomannut samaa, mutta saa nähdä, miltä näyttää sitten kunhan maha kasvaa isommaksi. Mä järkeilin sillon, että se ois johtunu mun skolioosista ja hieman eripituisista jaloista, mutta en tiedä johtuko oikeasti noista vai jostain muusta.

Mua inhottaa, miten vaivanen mä olen jo näin varhasessa vaiheessa raskautta :( Ei tarvii kummosia matkoja kävellä, kun alaselkä ja lantio alkaa kipuilla. Samalla on monesti iskiaskipua pakarassa.. Maha väsyy helposti ja nyt on alkanut tuntua painon tunnetta. Mulla on myös alhaiset paineet ja toi silmissä sumeneminen on mullakin jatkuvaa. Ilmeisesti noista alhaisista paineista johtuu myös pahan olon aallot, mitkä välillä vyöryy yli. Enää ei väsytä, mutta se ei paljoa lohduta kun paletilla on melkoinen kattaus kaikkea muuta..:unsure: Ensi viikolla pääsen neuvolalääkärille valittamaan näistä.

Mutta liikkeitä olen tuntenut reilun viikon verran ja se kyllä jaksaa piristää mieltä! :love: Mies odottaa jo kovasti, että hänkin pääsisi tuntemaan liikkeet. Esikoisen kohdalla meni muistaakseni 2-3 viikkoa, että alkoivat tuntumaan kädelle. Jospa siis viikon parin päästä päästäis yhdessä fiilistelemään potkuja :X3:

Annenna 16+3
 
Voi hyvänen aika miten herkillä tässä taas ollaan :D Kaikki tv-ohjelmat meinaa itkettää taas, just kaikki ne joita haluaisin katsoa. Saa nähdä kestääkö tätä ihan loppuun asti, kyllä siihen mennessä ehtii kyyneleitä virrata aika lailla.

Ihan hupsulle tuntuu että ma lähtee rv 19 jo käyntiin :) Hyvähän se on että aika menee mukavasti, ainakaan ei vaivoja tällä hetkellä ole, pitää siitä olla tyytyväinen. Tää on vaan paha kun välillä mielessä pyörii ajatus jo ehkä kolmannesta pikkuisesta... Ollaan miehen kanssa puhuttu vaan kahdesta lapsesta tähän asti, mutta kun tämä toinen raskauskaan ei ole mikään katastrofi ollut ja jos synnytys+ vauva-aika menee yhtä kivasti kuin eka kerralla niin oishan se ihanaa kokea raskaus vielä kolmannen kerran. Unohdetaan nuo ajatukset kuitenkin nyt ja keskityn tähän odotukseen täysillä.

Joku taisi aiemmin kysyä nimiasioista. Meillä olisi tytölle kaksi vaihtoehtoa etunimestä, pojalle yksi ihan ok kiva nimi. Toinen ja kolmas nimi mietitään kun sukupuoli selviää. Alettiin näitä nimiasioita pohtia vasta kun raskaus varmistui. Mitenkäs muut, onko nimiä valmiina? :)

Nobelius & rusetti 18+6
 

Yhteistyössä