KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

no niin taas täällä =)

just soittivat äitiyspolilta..huomenna aamulla labraan ja diabeteshoitajalle, ottavat uuden verikokeen ja pissanäyte pitää samalla viedä. 1.4 olis sitten vuorostaan aika koks:in lääkärille. te joilla on ollut raskauden ajan diabetes niin joutuuko ultrassa käymään useammin tai neuvolassa useammin?

mä oon ihan pihalla nyt kaikesta mitä tässä tapahtuu
 
täällä jomottaa ja kolottaa mahan seudulta.. Välillä maha kovettuu ja saa oikeen puuskasta, että kaippa nuo jonkilaisia supistuksia on :( mutta töissä on vaan pakko jaksaa ainaki tää ilta ja huominen ku sijaisia ei saada, yks on mun lisäks jo pois. Ens ke on seuraava neuvola ja jos tällänen jatkuu ni tarvii oikeen kunnolla valittaa, jos sais vaikka lääkäri ajan että sais tietää et mistä nää kaikki johtuu.. Liitoskipuja nää ei ainakaa oo ku niistä kärsiny jo pitemmän aikaa ja ovat iha toisenlaisia. Tuntee ittensä iha ens synnyttäjäks ku ei tiä oikeen enää mistää mitään ku viimesimmästä synnytyksestä tulee tänä vuonna jo 6vuotta...

No tää oli taas tätä ruikuti ruikuti... sori...

Hande ja pikkanen 28+0 kai...
 
Neuvolakuulumisia!

Painoa lisää 1 kg , eli nyt yhteensä 5.5kg, jippii voi lisätä jäätelön syöntiä :LOL: :LOL:
sf mitta 24 cm , eli keskikäyrää mennään
kokoarvio ultralla 900g
kohdunsuu kiinni ja napakka, arvio ultralla ja käsikopelolla
rr 110/60, pissa puhdas

nyt kun flunssa rauhoittumassa ja mikään paikka ei vielä kolota tai jomota olo on varsisn mainio. Ainoa minkä huomasin on että tässähän kohta ollaan synnärillä, yikes!
Jos suvun enteet pitävät paikkaansa, voi olla että vaavi ulkona jo toukokuun lopulla,saas nähdä!

Tsemppiä kaikille flunssaisille ja kipuileville,
Renee ja vaavi 26 tasan
 
sarbe oliko sulla minkälaiset arvot? hitsi ku tuo tunnin arvo oli sen 16 ja alle 10 pitäsi olla..ja olihan ne muutkin koholla. siskolla oli kanssa melkee samat arvot kun mulla ja joutui samantien insuliini hoidolle. miteköhän mun koulun käynnin kanssa nyt käy???
 
Onko nää nyt niitä liitoskipuja :kieh: |O

Kohta kuuluu huuto! Vihloo alavatsaan/emättimen seudulle sen verran kipeästi, ettei meinaa henkeä saada. Reilun puolen tunnin tirsatkaan ei asiaa auttaneet, nyt tuntuu vielä pahemmilta.

Mä olen varmaan niin tyhmä ja yritän sietää kaiken kivun hammasta puremalla, että synnytän kotiin kun en tunnista supistuksia ja luulen vesien menojakin pissan karkailuksi :headwall:

Anteeksi avautuminen - nyt tekemään ruokaa, tuolilla istuen :wave:
 
Kertokaas noviisille, että miten tuo vauvan painoarvio tehdään? Eli ultrataanko vielä vai arvioiko lääkäri sen käsikopelolla?

Huomenna olis neuvolalääkäri. Saas nähdä joko laittaa saikulle. Jalan hermopinne kun on mennyt jo niin pahaksi, että lähtee toistuvasti jalka alta. Pelottaa, että tässä on pahimmassa tapauksessa halvaantunut kun vauvaa pitäisi alkaa hoitaa :eek: Mutta kun ei niistä lääkäreistä ikinä tiedä...eihän raskaus toki sairaus olekaan, mutta ei kai tämäkään voi enää kovin tervettä olla. Pelkään, että jalka menee alta niin, etten ehdi saada tukea mistään ja kaadun masun päälle :ashamed:

Tiivari + Tyyppi 28 + 3
 
hande:täällä jomottaa ja kolottaa mahan seudulta.. Välillä maha kovettuu ja saa oikeen puuskasta, että kaippa nuo jonkilaisia supistuksia
mulla ihan samanlaista oloa ajoittain!!portaat ja ylämäet tuottaa tosiaan vaikeuksia..
elppamul ei oo vähää aikaan ollu liitoskipuja se tunne on kyl sietämätöntä!! :kieh:

äippäpolikuulumisia:
vauvat on kasvanu tosi hyvin(ja äiti sen myötä :D )
a-vauvan painoarvio 1225g ja b-1330g eli 100g eroa joka on tosi vähän että tosi tasa tahtia kasvavat.
napanuoran virtaukset kunnossa ja lapsivettä tarpeeksi.
B-vauveli on oletettavasti tyttö.eli poikaa ja tyttöä odotellaan :heart: :heart:
kaikki paikat kiinni eikä ennen aikasen syntymisen merkkejä..kohtu tosin erittäin supistus herkkä..lääkäri tunsi sen ihan päältä päin että kovaks välillä vetää ihan kunnolla,piti asiasta mainita mutta lääkäri totesi sen jo itse ennen kun ehdin sanoa mitään.

joku kyseli noista painoarvioista eri viikoilla..meillä on ollu viikolla 24+0 painoarviot molemmilla vauvoilla 690g.
ja nyt maanantaina viikot 28+0 oli siis noi A-1225g B-1330g

:hug: jaksuja masuille!!!

-mami ja pikkaset 28+2-
 
TIIVARI:meillä on nyt ultraamalla tehty painoarviot mutta esikoisen odotuksessa muistan että vikoilla viikoilla käsikopelolla kokeiltiin vatsan päältä arvioksi n.3500g poika syntyi tästä n.viikon kuluttua ja painoi 3425g että ei sekään arvio ihan puihin mennyt! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hande:
mom81: täällä kans tuo rappusten nousu tekee aika ilkeetä... kiva vaan ku meiän koti kolmannessa kerroksessa ja ilman hissiä vielä ni ei auta ku kävellä rappusia ja puuskuttaa :(
Sama juttu täällä.. Eilenkin, kun vietiin noin kuusi lastia tavaraa kellarikerrokseen, alkoi parin viimeisen ylöskipuamisen aikana olemaan jalat maitohapoilla. Mieskään ei suostunut ottamaan reppuselkään :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Alkuperäinen kirjoittaja hande:
mom81: täällä kans tuo rappusten nousu tekee aika ilkeetä... kiva vaan ku meiän koti kolmannessa kerroksessa ja ilman hissiä vielä ni ei auta ku kävellä rappusia ja puuskuttaa :(
Sama juttu täällä.. Eilenkin, kun vietiin noin kuusi lastia tavaraa kellarikerrokseen, alkoi parin viimeisen ylöskipuamisen aikana olemaan jalat maitohapoilla. Mieskään ei suostunut ottamaan reppuselkään :p

mulla olis kanssa tota tavaroiden raahuuta ylhäältä alas kuukauden päästä ku muutetaan...saa nähä kui käy.... :whistle: tarvii palkata varmaan joku mulle sijaiseks tohon kantourakkaan.....
 
Heips!

Neuvolassa käyty paineet mittaamassa ja todellakin paineissa oli sanomista,mutta toisin päin eli oli menny saunassa (mikä kuulemma aiheuttaa sen että paineet laskee.. :eek: ) liian alas mikä aiheutti ne kamalat supistelut ja sitten sen mielettömän päänsäryn.

raskausmyrkytystä se ei onneksi ole :heart:
ja 600g buranaa vaan naamatauluun jos särky ei ala loppumaan ja sitten lääkärissä käväseen,mutta muuten keskiviikkona normaalisti neukkalääkäri katsoo tilantee ja miettii uudestaan jos on jotain mietittävää asian suhteen.. :whistle:

tuire ja "vauhti"mini 26+5 :heart: :heart:
 
minä en usko nuihin painoarvioihin yhtään minulla ei oo ikään pitäny paikkaansa..aina arvioitu yli kilon suuremmaksi mitä vauva on sitte syntyessä ollu..

Liitoskivuista mulla oli ihan järkyt kivu, alamahassa että selässä.. mutta mulla auttaa lenkkeily niihin.. ei yhtään enää oo kipuja (uskomatyon voima tuolla lenkkeilyllä) ko vaan jaksas joka pvä lähtä lenkille :saint: :ashamed:

jokos ootte alkanu miettii et synnytättekö luomuna vai otatteko jotain "helpotuksia" jos mahollista saaha?
minä ehottomasti otan spinaalin jos kerkeen saada.. mut pelkäämpä etten kerkee et nii nopiaa etistyy (kuten muutki) jospa sairaalaan kerkiäis kummiski :whistle:
mut oon kans miettiny sitä pudenpudenpiikkiä (joka pistetään välilihaan) vai mikä se nyt on nimeltään? jos ei muuta nii sen..
 
Moikka!

Bamse: Sanoivat ä.polilla vauvan koosta että hyvä on....Näillä viikoillahan paino on n. kilon, eli voi paino heittää vähän,ei siinä muutamat grammat mitään tee... :) Jokainen vauva menee omalla käyrällään.....

Painohan alkaa kasvaa kunnolla vasta n. 30 rv lähtien ( pyrähdykset )

Kaalimaankakara: Jos on raskausajan diabetes niin tarkastuksessa joutuu käymään useammin ainakin ä.polilla. Siellä Mittaavat ultralla vauvan kokoa ettei vaan kasvaisi liian isoksi... Ja kotona voi seurata verensokeri arvoja mittarilla...
Ja onhan siinä omat ongelmat vauvalekkin jos sokerit koko ajan koholla....
Iso koko, hapenpuute, keuhkojen hitaampi kypsyminen, sydämmen rakenne vika ja synnyttyä oma sokerien säätely vaikeudet.... :eek:

Mie oon sitten menossa huomen aamulla sinne ravintoterapialle :| Vaikka onhan nuo entiset tiedot muistissa...

:wave:

amati ja tahvo rv27+3
 
Mymmymyylle: Mä en ole pystynyt saunassa olemaan oikeestaan ollenkaan pariin viikkoon, kun mun iskee heti niin kova päänsärky ja heikotus/huimaus. Supisteluja ei onneksi oo tullut siinä yhteydessä.

Tänään neuvolassa:
-paineet 110/68
-painoa tullut 700 g/vko (yht. tullut nyt 10 kg, huh!)
-sf oli 22 (onneksi oli tullut nyt kasvua, kun kuukausi sitten oli 15.)
-hemppa oli laskenut 118:aan, kun aiemmin ollut yli 130.
-Kunnon sykelukemia ei neuvolatätyskä saanut, kun pikkuinen oli niin riehakkaalla päällä.
Kaikki siis ihan ok!

Meillä täällä päin ei tehdä noita painoarvioita kuin viimeisellä lääkärikerralla ja sekin ihan käsikopelolla ja esikoisesta se heitti kilolla alakanttiin, joten enpä mä oikein noihin arvioihin luota.

Meillä esikoinen tuli hirveen mustasukkaseksi, kun äitiyspakkausta ihailin. Kansi piti laittaa äkkiä kuulemma kiinni. Sitten neiti 2 v esitti niin pikkuvauvaa kun vain osasi. Siihen jäi masun silittämiset ja muut vauvasta puhumiset neidin osalta. Kaikinpuolin oli oikein mukava pakkaus. :)

pupukana 26+4
 
Tiputtiin melkein toiselle sivulle! :eek:

Tuskainen yö takana. Kai tää hirmuinen vihlominen alapäähän on ihan normaalia? Mitään vuotoa ei ole, pissan aikana ei uskalla ponnistaa kun sattuu, unensaanti oli yhtä tuskaa eikä tuntunut helpottavan missään vaiheessa yötä :'(

Nyt neuvolaan normitarkastukselle, raporttia vaa'an rikkoutumisesta myöhemmin!

Elppa & Antsa 29+2
 
Nysse alkoi se närästys :x , kurkkua polttelee...

Edelleen voimahalauksia liitoskipuiluista ja kovista supistuksista kärsiville, täällä niiltä on toistaiseksi vältytty suurinpiirtein, välillä kävellessä/portaita noustessa supistaa pari kertaa napakasti, mut se menee sit onneksi ohi. Elppa kysyithän neuvolassa noista kivuistasi? Aika tuskaiselta kuulostaa tuo sun vointisi nyt :hug: .
 
Miullakin on närästys palannut kuvioihin. Jatkuukohan tää nyt sit loppuun asti... :headwall:
Ruoka-aikakin olis ja just vast sain aamupalan asettumaan... ettei tuu enää takaspäin... :x
Meillä kämpässä kauhea käry, keittelin ajatuksissani mannapuuron hellalle. Sekotin sitä kyllä koko ajan, samalla kun tuijottelin haaveissani ikkunasta ulos... :whistle: Kyllä tää raskaus on pehmittänyt pään ihan kokonaan. Muistikaan ei pelaa enää, eilenkin kaupassa sanoin äidilleni lähteväni hakemaan perunajauhoja. Matkalla kotiin tajusin, että unohdin sitte ostaa niitä kuitenkin... :ashamed: :LOL: Varmaan tuli miljoona muuta tärkeempää asiaa mieleen (kuten pääsiäismunat)... :D

Kissantassu ja Napsu 26+4
 
Pitkääästä aikaa..
Oon taas ollu anopilla, enkä paljon oo ehtiny koneella istua.
Hyvin voitu kuitenkin =)

Eilen säikyin, kun tuli pari kipeää supistusta
ja loppuillan tulikin sitten harjoitus suppareita.
En sitten kuitenkaan lähteny minnekää lääkäriin,
kun kaveri oli sen verran vilkkaalla tuulella,
että tiesin tarkasti sen olevan kunnossa..
Kovasti on alkanu potkia kylkiluihin mikä ei aina tunnu
kauhean hyvältä :eek:

Mulla on alkanu tulla maitoakin jo...
Onneksi ei paljoa, mutta sellaisia tippoja aina silloin tällöin... :whistle:
Enää ois 12 viikkoa + rapiat jäljellä..
Pitäs kai alkaa vaatteita peseen ja kunnostaa vauvan kamat
kasaan ja järjestykseen :heart:

Hyvää pääsiäistä mammat, jos en kerkeä ennen sitä taas käydä =)

Vivvi :heart: "Ilmari" 28+4
 
Neukkakuulumisia:

Sairauslomalla nyt sitten koko loppuraskauden ajan jalan hermopinteen takia. Vähänkö on outo olo. Kaikki jäi töissä kesken, mutta ei mahda mitään. Sen kanssa on vaan elettävä. Onko muita, joilla työstä poisjääminen on ollut kova kolaus? Miten olette saaneet aikanne kulumaan? Itse olen aina määrittänyt itseni työn kautta, ja nyt olen ihan hukassa... En oo enää tarpeellinen ja mut voikin korvata :'(

- Painoa lisää 1,2 kg , eli nyt yhteensä 5.8kg
- sf mitta 30 cm hyppäsi reippaasti yli käyrien, mutta lääkäri vaan sanoi, että mittasi reilulla kädellä. Kuulemma kaikki alle 5 kiloiset pyritään kuitenkin synnyttämään alakautta, joten ei mitoilla ole niin väliä!! Kunhan vauva ei lakkaa kasvamasta. :eek: Rento meininki näköjään...
- kohdunsuu kiinni ja napakka
- rr 110/60, pissa puhdas

Synnytys- ja perhevalmennusajatkin tuli merkittyä kalenteriin.

Tiivari + Tyyppi 28+4

 
Heippa kaikille!

Meillä tehtiin toi painoarvio ultralla,missä laskettiin reisiluu,pään- ja vatsanympärys ja niiden perusteella paino.Toi onko vauva pieni,normaali vai iso taitaa riippua sit ihan lääkäristä...
Mulle sanottiin esikoisesta viikolla 35,että nippa nappa 3kg laskettuna aikana,poika syntyi 8 pvä ennen ja painoi 3400g

Elppa:Toivottavasti kaikki on hyvin!Kuulostaa aika kivuliaalta...

Bamse 28+6
 
Noniin! Kiitos myötätunnosta :)

Neuvolassa käyty rv 29+2

Hb 125
paineet 114/73
pissa puhdas
painoa 700g/vko (alusta asti 8,5kg)
SF-mitta ensin 32cm (!!!!!), meinasin pökrätä ja käskin mitata uudestaan :LOL:
Katsoi itekin käyrää (oli viikolla 26+1 jo 30cm) ja sanoi "ohhoh..". Mittasi uudestaan ja sai tuloksen 30cm monesta eri kohtaa koittaessa... eli iso kohtu on. Ihmetteli lukua itsekin kun masu näyttää kuulemma kuitenkin täysin normaalilta.
Vauvan sykkeet oli kokoajan 160 pintaan - Melkein 10 minuuttia mittaili ja odotteli että rauhoittuisi, mutta tuli siihen tulokseen (kun näki miten jalat tuli NAHASTA lähes läpi kun makasin) että vilkas lapsi on tulossa.

Nlatäti naureskeli myös sitä, että kun nyt sitten on noin paljon tilaa masussa, niin ei ihme että venyy ja paukkuu, kun onhan paino jo nyt lähes 1400g ja pituuskin yli 35cm. Hui :eek:

Alavatsan kivuista sanoi ettei kannata huolestua; liitoskivut kuulemma alkavat yleensä kovina, ja helpottaa parin päivän sisällä huomattavasti, joskin harvoin kokonaan loppuvat. Sanoi että pitää tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä; jos kävely auttaa, kävele, jos makuuasennot on parempia, makaa. Loogista :D

Tän päivän 5km lenkki ja systerin kanssa pääsiäisruokaostokset tehty, joten nyt syön hyvällä omallatunnolla lihapiirakkaa nakilla ja surffailen. Halipus kaikille sitä tarvitseville :)

Elppa & Antsa 29+2
 
no niin..raskausajan diabetes mulla nyt sitten on :'( aamulla kävin sairaalassa uusissa verikokeissa ja vein samalla pissa näytteen, tiistaina saan tulokset. diabeteshoitajalla kävin samalla... sain verensokerimittarin mukaan joudun mittaamaan 8krt/vrk sokereita :eek: ensi viikolla uudestaan hoitajalle ja siellä määrätään sitten insuliini arvot on niin korkealla.

äsken sitten kävin lääkärineuvolassa:

sf- mitta 28
painoa 406g/vko nyt yhteensä 6kg
sydänäänet +
liikkeet ++

vauva edelleen poikkitilassa
nyt sitten alkaa jatkuva ravaaminen sairaalan ja neuvolan välillä..saas nähdä paljon koulun käynti kärsii tästä!
 

Yhteistyössä