**Kesäkuun kullanmurut 2011** HUHTIKUUSSA

harhis sori ku utelen mut olitkos minkä kokonen ite? ku tein poika ihan hyvän kokonen noille vkoille. ite sain suht saman painoarvion eilen ja yläkäyrillä menee. mietin vaan et onko miten sidoksissa omaan kokoon vai oonko hiilareilla vauvaa kasvattanu. poikia ei oo näillä vkoilla ultrattu ni ei oo vertailukohdetta. esikosta oli ultra vkolla 35+2 ja sillon painoarvio 3063g et 6:ssa vkossa tää sais vielä sen 1,5kg kasvaa et ois sen kokonen.
rintapumpusta, ni ootko neuvolasta kysyny? mä sain sillo esikolle sieltä lainaan sähkökäyttösen. myytävänä niitä varmaan on ainaki lastentarvikeliikkeissä.
 
Jee, tänään loistava ultrakäynti takana. Mulla siis todettiin aiemmin etinen istukka, joka nyt näytti jo siirtyneen. Eli jee pääsen näillä näkymin synnyttämään ja harrastamaan seksiä :D Haluaa tarkastaa tilanteen vielä 4 viikon päästä, joten silloin tulee vasta varmuus tilanteeseen... Raivotarjontaankin oli nyt sitten kääntynyt. Tässä odotellassa vauvan laskeutumista, sen verran tukala on olo. Painoa pikkuselle arvioitiin 1310g. Ens viikolla meen koittamaan taas töissä istumista 2 viikon saikun jälkeen. Katotaan kuin muijan käy.

Niin ja harhiksen koko perheelle sekä pikkuselle paljon haleja ja jaksuja!

haippa ja vesseli rv 29+2
 
Tinsku86 Mä varmaan vedän pohjat koirien lenkitysten osalta. :D Selkä/iskias/jalanpohjat kestää tasan tarkkaan 15 min kävelyn noitten kahden apinan (koiran) kanssa vaikka ne kävelis vetämättäkin. Alkaa olla muutenkin jo todella raskasta lähtee ihan ruokakauppaan tai ostoskeskukseen kun ei kerta kaikkiaan pysty kävelee "pitkiä" matkoja.

Kiva kuulla, että joku muukin lukee noita himoshoppaaja kirjoja. Munsta ovat hauskaa luettavaa just siks, että aivot voi jättää narikkaan kun alkaa lukemaan.:D Uusin himshoppaaja on täällä tosin vielä lukematta mutta kaikki muut löytyy hyllystä. Samoin kuin muitakin saman kirjoittajan kirjoja.

Jos vielä kävis lukasemassa kerhon puolen uudet kujeet.

susse83 & georgiina 29+0 poks!
 
Ihana kuulla Harhiksen ja Eemelin kuulumisia! olit saanu pienen syliinki :heart:
Minäkin ajattelin samaa ehdottaa kun jessi että neuvolasta kysellä sähköpumppua lainaan
, minä sain kans esikon aikaan. :) Hyvää vointia teille!!

Aamu näyttää synkältä,josko se aurinko löytäs tännekin :) ajateltiin lähteä markkinoilla käymään ennen kaupoille menoa :)

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

Perdy 31+2
 
Viimeksi muokattu:
huomenta!

toivottavasti uudet ei nyt vedä herneitä mut me sovittiin jo sillon alussa et kerhoon ei oteta listan ulkopuolelta ketään. meillä on tähän syymme. jos aktiivisesti jaksaa täällä kirjotella ni sit voidaan kattoo tilanne uudelleen :) vaikka onhan täällä puolella kirjottelu huomattavasti vähentyny kerhon myötä mut yritetään tännekki puolelle kirjuutella :)

jessi ja pikkuj 29+1
 
iinu78 : Jo oli törkeää käytöstä kyseisessä ravintolassa, saako udella kuuluiko tämä ravintola S-ketjuun?
Sielä ainakin tääläpäin tökkii palvelu, vaikka ruoka onkin hyvää..

harhis : Eikö ne neuvolassa anna lainaan ? / tai synnäriltä ? Ainakin täälläpäin saa lainaan.. Ja joo täällä kanssa kokemus että
Emman halpapumput on ihan kamalia!!

Tetasha: täälläkin vedeltiin viikko siivoa, joka meni suursiivouksen puolelle kun innostuin ja sehän kostautui illalla,
joka paikkaa kolotti ja selkä oli tulessa :( pitäisi hidastaa tahtia, hyvä että sinä sen osaat jo!

Haippa: hieno juttu, jos tilanne on mennyt paremmaksi :)

AI AI AI, minen tiiä mikä minun jalkojani vaivaa.. ensin epäilin että olisi levottoman jalkojen oireita mutta ihan kaikki ei
täsmännyt jonkun lääkärisivun "oireisiin" jota vasten sai "diagnoosin". Mä herään ainakin sataviisikymmentä kertaa
liiotellusti, mutta oikeasti kun mulla menee kummassakin jalassa lihaksia lukkoon: se kipu on kamalaa, sitten vetää nilkoista suonta
yms. AUAUAU. sitten pitää vaan ravata ympäri kämppää että saa jalat rauhottumaan.. Mutta nuo lihaskrampit pohje- ja reisilihaksissa
on ikäviä.. en kestä niitä: silloin huvittais hakea jomoice ja sivellä sitä pohkeet täyteen, mutta kun sitä ei suositella
raskausaikana joten jätän sen suosiolla kaappiin..

Mutta ehkä tästä pitäis herätä ja ryhdistäytyä tähän päivään: 10.00 alkais tuossa lähipäiväkodissa lastentarvike kirppari jos kävis
katsastamassa mitä sielä myydään :)

Tuo ukkonen lähti JO KAHDEKSALTA :O asunnolle remppa puuhiin: lesken elämää!

mmilia ja karoliina 29+2
 
Jessi: 169/52 oli mitat ennen raskautta :) ja omat syntymämitat on ollu 2500g päivää ennen laskettua syntyneenä. Viikkoihin nähden tosiaan pojalla oli hyvin painoa..en tiedä onko mun oma herkuttelukin vaikuttanu, mullahan tuli se suunilleen 15kg painoo noille viikoille mennessä. Aiemmat lapset on kolme viikkoo myöhemmin syntyneinä painaneet 200g enemmän.
 
Joku kysyi vissiin siitä lapsivesipunktio-jutusta että luulenko vaikuttaneen vesien menoon. Melko varmasti syy oli juuri siinä punktiossa, koska kätilö totes synnytyksessä että kyseessä on ollu korkea vedenmeno, vauvan pään edessä oli vielä kalvo+vettä kun syntyi. Ponnistusvaiheessa vasta meni ne loput vedet. Tuskin kuitenkaan yksin punktio sitä aikaan sai, vaan yhdessä noi kaikki asiat (istukan ablaatio+supistukset+punktio+kohonneet tulehdusarvot). Mulla oli kuitenkin synnytys yrittänyt itsekseen käynnistyä jo useampaan otteeseen ennen punktiota. Sinne mennessä oli jo kohdunkaulakin kadonnut kokonaan ja vauva laskeutunu. Varmasti tilanne meni niinkuin luonto halusi--vauvan piti saada syntyä koska istukka vaaransi koko homman.
 
harhis eli periaatteessa luonto hoiti homman :) onneks oli tota painoa ja reipas poika tuntuu olevan :heart: olikos sulla sokereissa häikkää? mullahan ei mut muuten tätä kokoa kyllä et en mä pieniä vauvoja teekkään, ehkä siis ihan normipaino mun vauvoille näillä vkoilla :D neuvolasta kyllä ohjeisti välttämään hiilareita ettei kasvata vauvaa enempää mut mä en kyllä millee diabetesruokavaliolle ala, se on niin nälkiinnyttävä :rolleyes:
 
Moi,
vieläkö tänne saa tulla mukaan uutena, vaikka on jo huhtikuu? Olen lueskellut juttujanne silloin tällöin, mutta en ole saanut aikaiseksi rekisteröidyttyä... Toista lasta odotellaan, laskettu aika on 18.6. ja synnytyspaikkana Naistenklinikka. Kaksi keskenmenoa olen kokenut tätä raskautta ennen. Tämä raskaus on mennyt ihan hyvin, mutta nyt alkaa iskeä paniikki, kun tajuaa miten lähellä synnytys taas onkaan. Sain muutama viikko sitten lähetteen pelkopolille, ja olenkin saanut pidettyä ekan synnytyksen aiheuttamat traumat taka-alalla juuri sen takia, että olen tuudittautunut siihen ajatukseen, että siellä pelkopolilla kaadan sitten kaiken niitten ammattilaisten niskaan. Mutta... kutsua pelkopolille ei ole kuulunut. Soitin Naistenklinikalle, ja sanoivat sieltä, ettei aikoja ole! Että voin joutua odottelemaan jopa kesäkuulle! Apua! Itku meinas tulla siinä puhelimessa. En tiedä miten voin ootella kesäkuulle... ja entä jos synnytys käynnistyy jo ennen sitä aikaa? Soitin neuvolaan asiasta ja sain ajan neuvolalääkärille ensi viikolle. En tiedä hyödyttääkö se mitään, mutta on ainakin tyhjää parempi. Onko teistä kukaan nyt käynyt kyseisessä synnytyssairaalassa pelkopolilla? Tai menossa sinne? Tai ylipäänsä te, jotka ootte jossain pelkopolilla käyneet, ootteko saaneet apua sieltä?
 
Pähkämö
Tinsku86 kyseli eilen koirien kanssa lenkkeilystä. Meillä on kaksi 30-kiloista haukkua ja täytyy myöntää, että viikolla työpäivän päätteeksi en jaksa kuin maksimissaan puolen tunnin kävelyn. Iskias ja si-nivel alkavat vaivata ja myös supistuksia (ei kuitenkaan kovin kipeitä) tulee. Pahinta on tuo alaselän ja lonkan vaivaaminen, kävely menee tosi hankalaksi. Viikonloppuisin, varsinkin sunnuntaisin, jaksaakin sitten jo paremmin, kun on saanut levättyä työviikon jäljiltä =)
 
Ei ollut eilinen ravintola s-ryhmää.. Palautetta laitoin menemään nettisivujen kautta, saa nähä tuleeko sieltä mitään vastausta!

Jessiltä piti kysellä, että eikö Koksissa todella enää ole perhehuoneita?! Ei sillä että sellaiseen olisin menossa, en ole, mutta onhan siellä ainakin joskus sellaisiakin huoneita ollut! Esikoisen syntymän jälkeen vuonna 2002 otimme sieltä perhehuoneen ja vielä ainakin sen jälkeisenäkin vuotena eräs ystäväni oli miehensä kanssa perhehuoneessa. Mutta ehkä ne huoneet on nyt otettu uuteen käyttöön.

Monelle tunnutaan tehtävän vauvan painoarvio loppuraskaudessa. Itsekin olisin aina sellaisen halunnut, mutta ei minulle ole ikinä sellaista tehty. Viimeinen ultra on ollut se keskiraskauden ultra, sen jälkeen ei enää ultrata. Ekassa raskaudessa kysyin neuvolatätiltä että minkähän kokoinen vauva olisi tulossa. Neuvolatäti ei oikein vaikuta kovinkaan asiantuntevalta ja tuntuu että hän toivoisi aina ettei kellään olisi mitään ylimääräisiä kysymyksiä (eikä todellakaan kannata mitään kysyä kun ei ikinä osaa vastata!). Silloin täti kuitenkin "asiantuntijan" tavoin tunnusteli mahaani ja sanoi että vaikuttaa 3,5 kiloiselta ja 50 senttiseltä. Eikös tämä ole aika keskivero vauvankoko!? Tämä tapahtui vajaata viikkoa ennen esikoisen syntymää ja poika painoi hieman yli 4kiloa...

Tänään ohjelmassa kummitytön synttärit, jee, taas pääsee herkuttelemaan :) Herkut todella maistuu liiankin kanssa, kotonakin on vielä hieman kakkuja jäljellä toissapäiväisistä synttäri/nimpparikemuista.
 
Oih, Harhis on saanut vauvelia kenguruhoitoon :heart: Kiva, että poika voi hyvin ja on hyvänkokoinen! Mä ihmettelin kans ettet ole synnäriltä saanut pumppua lainaan tai sieltä ohjeistettu lainaamaan neuvolasta??!!

Mä hain aventin manuaalisen pumpun eilen postista ja nyt on sekin täällä odottelemassa. Huusin 30e uudenveroisen, ehkä kuukauden käytössä olleen, kun en viittinyt täyttä hintaa maksaa. 3 aikasemman kanssa olen pumppaillut sillä Ainun tuubimalilla :LOL: Ai, kun käsi sattuu ajatuksestakin..

Piti lähteä kävellen porukalla Lidlistä hakemaan maitoa ja haukta raitist ilma samalla, mut enpä sitten oikein uskallakaan. Aamulla herätessä oli kauheat himot ja piti sitten pikkasen puuhastella ja tuloksena samat pistävät kouristukset, kun viimeksikin. Paine takalistoon ja parin vessakäynnin jälkeen helpotti. Odottelen tässä alkaako ne menkkajomotukset kans, mitkä loppu viimeks vasta 1g panadolilla, hiukan jo jomottaa : /

Onks teillä muilla limakalvoilla ongelmia?? Mä en enää keksi mikä auttais, kun pyyhkiminenkin on välillä älyttömän kivuliasta. Ceridalia on ja tavallista rasvaa, kortisoniakin olen kokeillu ja tosiaan omega3 syön kans. Hiiva mulla oli aikasemmin ja se rikko vielä enemmän limakalvoja, mut tätä on ollut nyt kokoajan enempi ja vähempi... Synnytyksessä jos on tällanen niin mullahan repee koko toosa!

mimmimami ja pikkumuru 28+3
 
Minä suosittelen aventin pumppua. Esikoisen aikaan jouduin pumppaamaan monta kuukautta ja hyvä oli.
Onnea harhaanjohtajalle pienestä pojasta!
Kiva kun tänne on tullut muitakin uusia.
Mulla on lonkat olleet koko raskauden kipeät. Ovat löystyneet jo esikoista odottaessa eli lenkeilyn on joutunut unohtamaan jo monta kuukautta sitten :kieh:
 
Meillä vauvan painoarvio on tehty viimeksi rv 26+4, ja silloin arvio oli n. 800g. Elikkä keskikäyrällä, ja painoarvio synnytyksessä jos pysyy kasvu tasaisena 3,5 kg. Tuo oliki näillä näkymin viimeinen lääkäritapaaminen äitipolilla sokereiden takia, seuraavan kerran vasta ensisynnyttäjän arviokäynti 8.6. Neuvolalääkäriin kunnalla ei ilmeisesti olekaan varaa, joten ilman noita sokereita en olisi lääkäriä nähnytkään koko raskauden aikana..

Onko muut lukenu uusinta Vauva-lehteä? Siinä oli juttua tuosta streptokokki B:stä ja vauvasta joka oli saanu sen synnytyksessä ja vammautunu pahoin sen bakteerin aiheuttamasta sairaudesta. Meillä neuvolantäti otti multa viime käynnillä jonku bakteeriviljelyn, jossa oli ilmeisesti juuri tuo streptokokki B kahdella plussalla. Mutta tuossa jutussa oli, että sitä ei Suomessa yleisesti tutkita? Onko muilta tutkittu tuota? Meillä kuulemma otetaan tuo viljely lähes kaikilta. Odotan nyt jännityksellä seuraavaa neuvolaa (11.4.) että mitä ohjeita sieltä sit tulee, vai pitääkö tuosta vaan ite yrittää muistaa mainita kun synnyttämään lähtee, että hei, antakaas mulle antibiootteja. :D

Muuten, olen nyt pessyt nuita vauvan vaatteita, ja koittanu miettiä että mitä pakkailen synnärille mukaan ja olen aivan sekaisin. Voisivatko vanhemmat ja viisaammat neuvoa ekakertalaista, että mitä ja minkä kokoisia vaatteita otan mukaan vauvalle? Aikasessa olen, tiedän :D

Frozenia 28+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
ja tervetuloa Heanna!

Kyselempä täälläkin teiltä, kun jos tilaa jonku lehden niinku kestotilauksena, saa jonku tilaajalahjan siitä sitte, no mä tilasin mun siskolle vauvalehden 16 numeroo, ja siinä olis sit tilaajalahjana mulle matkarattaat, että uskaltaako siihe luottaa et ne rattaat kans tulee? Ku mä tilasin viimevuonna itelle vuoden määräajaks vauvalehden, siinä piti tulla lahjana finlaysonin muumi-pussilakanasetti kahdelle, ja sieltä tuliki vauvojen pussilakanasetti, joka oli tosi ruma, jotain keinuhevosen ja nallen kuvioita. Onko muilla kokemuksia?
 
Frozenialle sen verran, et ite ainakin pakkaan 56-kokoo, body, sukkahousut, siihen päälle unihaalarintyyppisen puvun, ja sen päälle viel fleecehaalarin, sit pipo ja töppöset tietty.. Esikolle piti laittaa hiukka enempi vaatetta, ku synty maaliskuussa..

*muoks*
Tosta vauvalehti jutusta, en oo viel lukenu, vaikka se tuli jo eilen :D
Hyvä ku sanoit, mulla nimittäi oli toi strepto positiivinen ku esikkoo lähin synnyttään, ja poika sai synnytyksen yhteyessä tartunnan ku niel lapsivettä, ja joutu sit tarkkailuun viikoks.. pitääpä lukee illalla!
 
Viimeksi muokattu:
Moip!
Kauhia ku te kerkiitte kirjottaa :) Mä vielä oon niin huonosti täällä ollu, kerhossa vaan, mut kyllä sekin korjaantuu :)

Oliko ärsyttäviä aprillipiloja kenenkään kohdalla? Mulla ei luojan kiitos ollut.

Tinsku lenkkeilystä kyseli tuolla, mä en kans oo vähentänyt aikaa/määrää, mut perkele kun alkaa itteensä pissattaa aina :D Haha. On kiva olla keskellä jotain metikköä missä on miljoona muuta koiran kusettajaa ja puristaa haaruksia yhteen. x)

Joku siitä aventin pumpusta kyseli, oli mulla ainakin ihan korvaamaton esikoisen saamisen jälkeen, tykkäsin :)

Heannalle voi ei miten inhottava tilanne, miten jos kysyisit äippäpolilta aikaa ns "synnytyskeskusteluun"? Mä sain sinne ajan ja oon käynytkin siellä nyt 2kertaa tässä odotuksessa ja vielä on yksi kerta tulossa. Jorvissa siis. Osaksi myös tulevan sektion takia, mut myös traumaattisen ekan synnytyksen takia. Kysy semmosta??

Jee, huomenna 2.hääpäivä :heart: Mies vie brunssille stadiin ja sit elokuviin. Poitsu menee mummilaan. Ihanaaaaaa :)

Hauskaa lauantai-iltaa!

-tintsu
 
Hei Frozenia, täälläkin ollaan yhtä hukassa kotiintulovaatteiden kanssa! Ensinnäkään säätä ei voi ennustaa, joten voi olla kylmä tai helle.. Ja vauvelin koko! Vaikka painoarvio tehdään, se voi heittää suuntaan tai toiseen. Eli minkä kokoisia vaatteita pitäisi ottaa? Ja joku tuttava sanoi joskus, että kannattaa ottaa pari settiä, jos vaikka toinen ehtii liikaantua (esim. puklu) ennen kotiutumista.. Ajattelin tehdä kotiin valmiiksi pari pinoa, isommat ja pienemmät vaatteet. Mies saa sitten tuoda jomman kumman pinon tullessaan hakemaa meitä kotiin. Tai jos tavaraa ei tule hirveästi, otan molemmat kasat mukaani :)
 
Mustakin vauvan kotitusvaatteet on aina tosi hankalia, vaikka meillä kaikki edellisetkin lapset on olleet kesävauvoja. Kaikilla on kyllä muistaakseni ollut päällä body ja housut ja sitten siinä päällä vielä joku ohukainen haalari tai vastaava. Esikoiselle pakkasin aikoinaan aivan liian isot vaatteet, mutta kyllä niilläkin silti kotiin asti päästiin. Toinen vauva kun oli tyttö, niin lähetin miehen vaatekaupoille ostamaan vaaleanpunaiset vaatteet, ja todella hyvin mies siitä hommasta suoriutuikin :)
Aikamoisen pieniä mun mielestä ne kotiutusvaatteet saa kyllä olla, ellei sitten ole reilusti "keskiarvoa" suurempi vauva. Meidän aiemmat lapset on olleet kaikki sentin tai pari päälle 50cm pitkiä ja painoa on ollut reilusta kolmesta kilosta neljään kiloon, ja ainakin tytöt meinasivat hukkua jopa 56cm vaatteisiin! Meidän nuorimmaiselle piti käydä ostamassa ihan niitä 50 senttisiä vaatteita ja ne mahtui päälle reilun kuukauden ajan!

Ihanaa että on taas ilta, kohta pääsee nukkumaan :) Ihme unikausi ollut koko tämän viikon, johtuisiko siitä että raudan syönti on jostain syystä päässyt unohtumaan, tarttee vissiin alkaa taas sitä popsimaan...
 

Yhteistyössä