****Kesäkuun Kullanmurut 2011 - syyskuussa***

Ei olis pitänyt puhua huolettomuudesta mitään... Eilen illalla alkoi rusehtava niukka vuoto ja mahakipujakin on vähän :( Edellisessä raskaudessa tällaista ei ollut.
Toivon että vuoto on harmitonta! Mulla tuli kolmosen aikaan rusehtavaa vuotoa. Kävin silloin äippäpolilla eikä syytä vuotoon löytynyt. Vauva pysyi kyydissä ja on nyt 5v reipas tyttö. Mullekkin se oli säikähdys koska oli ensimmäinen kerta että näin tuli kahden lapsen jälkeen. Se ei lopussa ollut enää sellasta vuotoa, vaan samaa kuin ruskeaa valkovuuotoa joka kesti ja sitten loppui itsestään.
 
V ä s y t t ä ä....ja töissä pitää vaan olla, antaisin melkein mitä vaan, että pääsisin nyt nukkumaan. Eilen illalla tuli huono olo ja aamullakin oli muutamaan otteeseen huono olo.
Työmotivaatio on ihan nollilla...mites muut, oletteko työelämässä ja miten sujuu teidän työnteko?

emily81 toivotaan, että vuoto loppuu ja odotus jatkuu huolettomammin:)
 
täällä kans väsymys ihan mahdoton... ja vaikka en ole esikoisen jälkeen vielä työelämään palannut ja hyvällä tuurilla ehdin nukkuun pienet päikkärit päivällä. Tuntuu, että päikkäreiden jälkeen sitten vasta väsyttääkin kahta kauheammin.. :O mietin juuri eilen kun muistelin edellistä raskautta ja tätä väsymystä, että miten siitä työnteosta edes tuli mitään, nytkin tuntuu ettei aina tuo ajatus ihan kulje tekemisissä :D
 
Mä olen töissä ihan puolitehoinen ja päässä ei pysy mikään. Ihan kauhee väsymys, kroppakin tuntuu väsyneeltä, ei pelkästään mieli. Mä en ihan oikeasti pärjää siellä, jos tää tästä vielä pahenee. Aionkin ottaa jotain pitämättömiä vapaapäiviä lähitulevaisuudessa. Ja mullakin työmotivaatio hakusessa, kuten waavillakin.
emily81, tuollaiset pienet rusehtavat vuodot voivat olla ihan normaaleita, mutta kyllähän niistä säikähtää ja pelko jää kytemään mieleen.
Varasin muuten kuitenkin jo alkuraskauden ultran, se on kolmen viikon päästä, silloin olisi rv 7+5. Varasin samalle gynelle, jolla viimeksi kävin tarkastuksessa, oli tosi mukava naisihminen ja vaikutti oikeasti kiinnostuneelta potilaansa asioista. Nyt tuntuu mukavalta, kun on joku etappi, mitä tässä odottelee.

kurkkunaamio ja salainen aarre 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä kaikille!

Tiputtelua ei oo onneksi ollut aamun jälkeen, toivottavasti pysyykin poissa! Alaselkää kyllä särkee edelleen, toivottavasti se ei ole huono merkki... Mutta mulla oli kyllä ekassakin raskaudessa tosi kovia kipuja ekoilla viikoilla ja silti kaikki meni hyvin joten pidän toivoa yllä! Tein varmistukseksi sellaisen viikkonäytöllisen raskaustestin ja se näytti 3+ eli rv5 ja siitä ylöspäin eli ainakin hcg:n pitäisi olla tarpeeksi korkea.

Väsymystä on täälläkin, mä olen kotona esikoisen kanssa ja teen hommia freelancerina + opiskelen, joten onneksi voin käydä välillä lapsen kanssa päikkäreillä, niin tein tänäänkin. Aamulla oli taas melko paha olo ja samoin kun päivällä haukkasin banaania niin meinas oksu lentää. Kahviakaan ei tee enää mieli. Tissit ei ole vielä kipeät, ainoastaan välillä "pistelee" oudosti.
 
Täällä ei ihme kyllä ole väsymystä vielä. Mä kans olen kotona kahden pienimmän kanssa. Eli kotiäiti ammattina :) Mulla tuntuu jotenkin uskoton olo että aijon vielä testata uudelleen aamulla. Neuvolaan jos soittas vasta kun menkat viikon myöhässä. Mulla on jäänyt joka kerta kuva että olen soittanut neuvolaan liian aikasin.
 
Joo, väsymystä on täälläkin. Esikoisella on ollut nyt pari kk todella levottomia öitä, lisäksi palasin töihin syyskuun alussa (piti alun perin olla kotona tytön kanssa pidempään, mutta...) ja vielä vahingossa aloitin uuden ammatin opiskelutkin juuri tähän saumaan (ei pitänyt, mutta monen sattuman kautta tämäkin...). Tänään tuntuu siltä, että jostain täytyy tinkiä tässä kyllä - kello on kohta ilta yksitoista ja tytön kello kuuden aamuherätyksen jälkeen nyt on päivän ensimmäinen toimeton hetki.

Muistan itkeskelleeni edellisessä raskaudessa kovin ja tuntuu siltä, että se sama hormonaalinen herkkyys yhdistettynä tähän väsymykseen vetää kyllä mieltä matalaksi, vaikka kaikki on erinomaisesti sinänsä ja tästä raskaudesta itsestään tekisi tietty mieli onneaan pomppia. Tänään on vain ollut päivä, jolloin on ollut sellainen olo, että olen ruma, lihava, tyhmä, hidas, kömpelö, laiska ja muutenkin huono - selvää väsymystä ja yliherkkyyttä siis. Vai hetkellinen selvänäköisyyden puuska ;)

Nojoo, onneksi huominen on hiukan kevyempi ja sitten onkin viikonloppu. Hiukan unta ja sohvarötväilyä tähän, niin maailma on taas valoisampi.

Sorry, tämä oli nyt omaa napaa, mutta johonkin oli pakko narista - ja parisuhteen kannalta on parempi, ettei itsekin puhkiväsyneen ukon pinnaa vielä tässä kohtaa liikaa venytä, sitä kun ehtii sitten koetella seuraavien kuukausien saatossa ihan tarpeeksi :D

jees, voimia kaikille

misiwi ja pikkubonus jotain 4 tai 5 vkoa...
 
Mäkin sain tänään varattua neuvolaan ajan, ensimmäinen aika on 19.10, ei onneks ihan hirvittävän pitkä aika. Samalla kyselin et miten tuo eka ultra niin kuulemma rv 11-13 riippuen vähän..
Joten päätin mennä yksityiselle varhaisultraan kyllä ennen tuota.. mun tuurilla tuo ultra menee ainakin tuonne rv13.
Onko joku aiemmin käyny varhaisultrassa yksityisellä, mietin kanssa noita hintoja?
Itse en viime raskaudessa käyny kun tuli ravattua kunnallisissa muutenkin ultrassa melkein viikoittain :/ raskausdiabeteksen ja vauvan koon takia.
Onko muilla ollu raskausdiabetesta aiemmissa raskauksissa?

ninna & bébé 4+6
 
Hei kaikille. Ajattelin liittyä joukkoonne, päivällä tehty testi, joka yllättäen sanoi raskaana. Tiistaina tehtyyn apteekin omaan testiin tuli vain roskishaamu, yllätys tänään melkoinen. Lisäjännityksen aiheutti juhannuksen maissa ollut kemiallinen raskaus, joka sai epäilemään että onkohan tämä enää mahdollista.

LA olisi 8.6 ja kyseessä 2.lapsi ja sairaalana JS.

Minä soittelin neuvolaan heti testin tehtyäni, oikeastaan vain sen takia näin aikaisin, että pääsisin verikokeisiin viime jouluna poistetun kilpirauhasen takia. Kenelläkään muulla kilpirauhaslääkitystä? Tuo nyt uutena tähän raskauteen, ensimmäisen kohdalla ei lääkitystä ollut...

Eiköhän tämä riitä tällä kertaa, lueskelen muiden juttuja tarkemmin kunhan ymmärrän tilanteen.
 
Halinappi: Mistä epäilet, että raskaus olisi jo pidemmällä? Alussahan vatsan turvotus on todella normaalia, varsinkin kun on useampia raskauksia jo takanapäin niin kudokset antaa helpommin periksi. Meinaan vaan, että tulee sitten ehkä turhaa huolta, jos ultrassa ei näykkään vielä mitään (viikolla 5 tuskin näkyy?).

Joku muu kyseli alkuraskauden ultrasta. Itse varasin tänään ultran Femedasta ja menen sinne raskausviikolla 9 (8+2). Hintahaarukka oli siellä 80-170e lääkärin mukaan, itse menen yhdeksänkympin lääkärille. :D Soitin myös diacoriin, mutta siellä oli todella töykeää asiakaspalvelua ja puhelimessä väitettiin ettei hintaa voi muka etukäteen sanoa (haitari 130 eurosta ylöspäin). Melkoisen omituista mielestäni. Femedassa oli ihan eri meininki ja sinne sitten varasinkin ilomielin ajan.:flower:

Nautin nyt olostani, kun vielä ei okseta. Tätä ihanuutta pitäisi jatkua vielä ainakin reilun viikon verran, yleensä mun pahoinvointi on alkanut siinä viikon 7 paikkeilla.
 
Halinappi: Mistä epäilet, että raskaus olisi jo pidemmällä? Alussahan vatsan turvotus on todella normaalia, varsinkin kun on useampia raskauksia jo takanapäin niin kudokset antaa helpommin periksi. Meinaan vaan, että tulee sitten ehkä turhaa huolta, jos ultrassa ei näykkään vielä mitään (viikolla 5 tuskin näkyy?).

Joku muu kyseli alkuraskauden ultrasta. Itse varasin tänään ultran Femedasta ja menen sinne raskausviikolla 9 (8+2). Hintahaarukka oli siellä 80-170e lääkärin mukaan, itse menen yhdeksänkympin lääkärille. :D Soitin myös diacoriin, mutta siellä oli todella töykeää asiakaspalvelua ja puhelimessä väitettiin ettei hintaa voi muka etukäteen sanoa (haitari 130 eurosta ylöspäin). Melkoisen omituista mielestäni. Femedassa oli ihan eri meininki ja sinne sitten varasinkin ilomielin ajan.:flower:

Nautin nyt olostani, kun vielä ei okseta. Tätä ihanuutta pitäisi jatkua vielä ainakin reilun viikon verran, yleensä mun pahoinvointi on alkanut siinä viikon 7 paikkeilla.
Joo siis mulla oli muutenkin aika sekaisin tuossa hormonit ja kierto ihan sekaisin joten on mahdollista että voi olla myös pidemmällä..edelliset menkat kesti vain kaksi päivää ja oli tosi niukat... Mulla on tytön aikaan kans alussa yhdet niukat menkat ja olinkin sitten pidemmällä raskaana kuin oletettiin... siksi siis ultraan menossa...
 
Iltaa! :wave:

Jospa uskaltautuisin tänne jo ilmoittautua..

26. päivä tein ensimmäisen raskaustestin, haamua näytti. Eilen sain sitten ihan oikean plussan testiin! LA ois 9. kesäkuuta ja sairaalana SatKs.

Oireita ois jo vaikka kuinka paljon.. mitkäköhän niistäkin lopulta kuuluu tähän raskaana olemiseen ja mitkä vilkkaaseen mielikuvitukseen :D Rinnat on kyllä oikeesti paljon isommat ja aremmat. Vatsaa juilii ja on välillä tosi etova olo! Esikoisestakin alkoi pahoinvointi aikaisin ja samoin nytkin on varsinkin iltaisin huonoa oloa. Niin ja toinen lapsi ois nyt sitten tulossa, ikäeroa tulee aika tarkoilleen 2v.

Oli aika omanapaista kirjoittelua, mutta lueskelen juttujanne rauhassa ja kommentoin sitten =)

äiti88 : Olen kovin pahoillani :hug:
 
äiti88 :hug: toipumista sinulle ja uutta yritystä sitten.

Halinappi kyseli tuossa aikaisemmin, että koska aiotaan kertoa lapsille raskaudesta. Yritän varmaan pitää asian salassa siihen johonkin viikolle 20 asti, mutta pakkohan se on kertoa aikaisemmin, jos ne alkavat huomata. :D Tai jos joku aikuinen tietää ja sattuu möläyttämään jotain kriittistä. Siihen äidin päällä hyppimiseen voi käyttää veruketta, että äidillä on selkä kipeä, ei kestä yhtään hyppimistä, pieni valkoinen valhe. :saint:

Pohjantuuli tervetuloa!

Ihan törkeä tämä väsymys muuten, siis aivan kaamea.

Ostin muuten tänään foolihappotabletteja, niiden pitäisi olla hyväksi raskauden aikana. Ehkäisevät selkärankahalkion muodostumista ja muita kehityshäiriöitä. Ja muutakin positiivista luvataan. Raskautta yrittäessä niitä olisi jo suositeltu otettavan, mutta nyt vasta heräsin ajatukseen, että sellaisiakin voisi napsia.
 
Viimeksi muokattu:
äiti88: Suuren suuret pahoittelut. :hug:

Lapsille kertomisesta. Me varmaan kerrotaan sitten joskus nt-ultran jälkeen. Haluamme lapsille kuitenkin kertoa aikaisemmin kuin esimerkiksi isovanhemmille, mun mielestä se on vaan jotenkin reilumpaa kertoa omalle perheelle ensin. =)

Foolihaposta. Foolihapon saaminen on tosiaan alkuraskaudessa hyvin tärkeää. Kävin tässä juuri kuukausi takaperin ravitsemusterapeutin pakeilla ja juteltiin myös foolihaposta samalla kun kerroin toivovamme raskautta. Sen merkitys on itseasiassa melkoisen suuri jo ennen kuin alkaa edes odottamaan, ravitsemusalan ammattilainen kertoi että esimerkiksi alkion selkeydinkanava on jo yleensä ehtinyt umpeutumaan siinä vaiheessa, kun tuleva äiti tajuaa olevansa raskaana ja sen vaurioita foolihappo pystyy tehokkaasti ehkäisemään tai jotain sellaista. Joten ehdottomasti kannattaa syödä!

Vatsaa turvottaa, väsyttää. Ehkä sellaisia ihan ensimmäisiä tuntemuksia aaltoilevasta huonosta olosta havaittu, ootanpa vaan kun se ensimmäinen laatta taas spontaanisti lentää - toivottavasti ei töissä kuitenkaan! :D

Huomenna tasan 5+0, jes!
 
Voi äiti88 olen pahoillani! Mutta jospa pian taas.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti88;22149432:
mut saa poistaa listalta, kesken meni:'( on kyllä tosi pahamieli.....
Mä en ole koskaan käynyt muissa ultrissa kuin niissä kahdessa mitkä ovat normaalisti. Siihen saakin odottaa ja jännittää kun menee onko kaikki hyvin. Mitä vitamiineja muuten syötte nyt? Mun pitäs hakea apteekista.
Lapsille olen kertonut että jos kaikki tuolla masussa menee hyvin meillä saattaisi olla kesällä vauva. Ja arvatkaa mikä riemu siitä syntyi:D kuitenkin olen sanonut ettei siitä puhuta eteenpäin nyt alkuun ja osaavat kyllä pitää salaisuuden.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä ilmottautuu yksi kesäkuulainen :) Ensimmäinen raskaus on kyseessä ja kaikki ihan uutta. Laskettu aika on 2.6 ja synnäri OYS. Nyt menossa 5+2 ja oireita on vaihtelevasti. Alaselkäkipua on melkeen päivittäin, myös aamupahoinvointia on ja turvotusta ilmeisesti, kun mies sanoi eilen et "Hei, sullahan on alkanut jo vähän massu näkymään.." :D
Tuosta foolihaposta puheenollen, syön ite multi tabs raskausmonivitamiinia ja siinä on foolihappoa 100-200 % päivän saantisuosituksesta. Ja samalla tulee D-, E-, B-, C-, ym. vitamiinit ja kalsium, magnesium, rauta ja sinkki. Suosiitelen.
Neuvolaan oon soittanut ja ensimmäisen ajan sain jo ensi viikolle, sitä mielenkiinnolla oottaen! Kiva oli löytää tämä ketju niin voi kuulla muidenkin kokemuksia ja ajatuksia.

äiti88: Voimia tapahtuneeseen! :hug:
 
Voi ei äiti88 :'( Olen tosi pahoillani puolestanne. Itsekin kovasti pelkään jatkuuko tämä raskaus loppuun asti kun sitä tiputtelua oli.

Foolihappoa mä söin itse asiassa jo raskautta "tehtäessä", en tiedä vaikuttiko se siihen että onnistuttiin luomusti. Nyt sitten oon vaihtanut noihin raskausmultitabseihin, joita söin myös edellisessä raskaudessa.

Ällötystä on etenkin aamuisin ja vaikka yleensä makeasta tykkään kovasti niin nyt ei meinannut eilen leipomani omenapiirakka mennä millään alas :x

Alkuraskauden ultraan olen menossa viikoille 7+1 Felicitas-klinikalle , jossa olimme esikoista tekemässä lapsettomuushoidoilla. Varasin ajan samalle lääkärille, joka meitä on hoitanut ja jolla ehdin jo käydä kesällä hoitojen suunnittelussa. Hintaa tulee varmaan n.130€. Samassa paikassa on myös erityisesti ultrauksiin erikoistunut lääkäri, jolla käynti on vähän kalliimpaa.
 
Nyt jos pikku hiljaa liittyisin mukaan tälle puolen. Kp 30 apteekin testillä haalea viiva ja eilen kp 33 digitestillä vahvistettu raskaana 2-3. Listaan voisi nyt lisätä LA 4.6 (voi muuttua vielä ultrassa niinkuin aina käynyt) JS ja 5 lapsonen. Pahoinvointia aamupävisin on ja hajuaisti niin hyvä että välillä tekee tosi pahaa jotku hajut esim. rappukäytävässä naapurin ruoka:ashamed:
 
Vitamiineista/hivenaineista vielä: syön sen foolihapon lisäksi kalkkia, jossa mukana D-vitamiini, Piimaxia (jossa myös vähän C-vitamiinia) ja magnesiumia, kun noita kaikkia syön silloinkin, kun en raskaana ollut. Muuta kuin tuon foolihapon en ole raskautumisen jälkeen aloittanut.

Omega kolmeahan muuten muistaakseni myös suositellaan raskausaikana, mutta se ei sovi minulle. D-vitamiini varmasti on sellainen, mitä muutenkin tähän aikaan vuodesta pitäisi kaikkien ottaa, vielä suuremmalla syyllä, kun on raskaana.

Tervetuloa amma!
 
Tervetuloa uusille - meitähän alkaa olla jo aikas mukavasti!

Ja osanotto minultakin äiti88, haleja :hug:

Mä olen syönyt Beroccaa ihan yleisesti, mutta samalla kun ostin raskaustestin, poimin apteekista mukaan Multivitan raskausvitamiinipurkin - niitä popsin ykkösenkin kanssa, eikä niistä nyt ainakaan haittaa ollut.

Mites muuten, tietääkö kukaan, voiko raskaus oireilla tässä vaiheessa allergioita vahvistaen? Kun tuntuu siltä, että olisin muutaman päivän ollut tosi herkkä hajuille ja pölyille ja niitä niiskutellut, koira kun tulee lähelle, niin alkaa heti nenä valua. Normaalisti olen heinille ja siitepölyille allerginen, mutta tällaista ei ole. Ja flunssaa tämä ei siis ole.

Kertomisesta, eipä taida tuo meidän kymmenkuinen ihan vielä olla sitä vastaanottavaisinta yleisöä... Mutta emme tosiaan ole tästä vielä toviin kertomassa kenellekään, katsellaan miten tämä tässä etenee.

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille! On kyllä ihana keksintö...

rentoutunut misiwi + pikkubonus 5+2
 

Yhteistyössä