**Kesäkuun kullanmurut 2014** Huhtikuussa

Nannuliini, oliko sulla tätä? Tuota olen ainakin itse käyttänyt silloin tälloin kun oireet on inhottavina, vaikka ei vissiin suositella raskauden aikana.
 
Eka raskauden loppuvaiheessa käytin ac3comfortia ja juuri tuota letun linkittämää tuotetta. Pukamat tuli silloin vasta viikko ennen synnytystä niin aattelin silloin, että ihan sama saako käyttää..synnytyksen jälkeen käytin microlaxia mahan toimimiseen. Tässä raskaudessa pukamat tuli jo 8.viikon jälkeen :( tosin ne ei oo jatkuvasti vaivannut. Enkä oo vielä käyttäny niihin mitään.
Täällä meni yö pyykkiä pestessä kun oksutauti yllätti pojan. Mies on oksentanu sunnuntaista asti. Nukuttuja tunteja viime yönä ehkä neljä ja nyt alkaa itellä olla tosi huono olo :/ pelottaa vaan jos mulle tulee tämä tauti yhtä rajuna nii voiko se käynnistää synnytyksen ja kun paikat on jo auenneet ja kohdunkaula aina vain lyhenee...
Ab 30+4
 
Terveiset Teneriffalta!

Kotiuduttiin su-ma välisenä yönä ja 2,5 tunnin yöunien jälkeen painelin töihin. Ja siitä lähtien sitten painettu töitä ja pesty pyykkiä. Huoh. Melkoisen rankka, mutta ihana reissu. Lennot eivät todellakaan olleet mitään herkkua enää tässä vaiheessa, kovin paljon isommilla viikoilla en viitsisi enää lähteä, kun lentoaika kuitenkin sen 6,5 tuntia. Lisäksi loppu lomasta vaivasi kivuliaat supistukset. Yöt huoneiston sängyssä eivät myöskään olleet parasta antia. Mutta voi että se lämpö ja aurinko ja uiminen ja oleminen ihan vaan oman perheen parissa. Nuorempi pojista, 7v. oppi uimaan ja kaikkea kivaa nähtiin ja koettiin. Masu sai aurinkoa ja vettä ja tuntui niillä eväillä kasvaneen mukavasti, ehkä osansa teki myös ravintolaruoka ja aamiaisella syödyt churrot. =) Vauvan liikkeitä tuntui lomalla oikein mukavasti kun ehti ajan kanssa kuulostelemaan ja silittelemään masua.

Nyt vaan tuntuu valitettavasti siltä, että työpäivien jälkeen olen ihan naatti ja supistelua ja polttelua on ylävatsalla. Mietinkin, että kauanko tätä katselen. En haluaisi jäädä kyllä sairaslomallekaan... Neuvola on vasta 28. päivä ja osaako se terkkarikaan mitään sanoa vai pistääkö vaan sitten lähetettä lääkärille. Mä kun en ole ollenkaan sitä tyyppiä, joka osaisi näistä vaivoista avautua kenellekään... Äitiysloma alkaa vasta 22.5. ja senkin jälkeen on yksi pakollinen juttu, joka pitäisi töihin mennä tekemään. Vaivoina siis lähinnä selkäsärky, supistelut (kivuliaat ja kivuttomat) ja sekä jumalaton polte oikealla ylävatsalla (sitä lievitän hieromalla).

Muuten vauva tuntuu vain vilkastuvan päivä päivältä. Huomenna ajattelin ottaa töissä iisisti, lähteä iltapäivällä ajoissa kotiin ja nauttia pääsiäisestä. Tosin remontin keskellä.

AnnaOnni 29+4
 
Tervetuloa mukaan Viuh_ti! Mukava saada lisää jännitäjiä joukkoon :)

Nannuliini mä oon kanssa käyttänyt tota ac3, mutta on mulla ainakin ihan yhtä tyhjän kanssa. Lääkärille tosta juttelin ja sainkin jonkun lääkeversion puhelinreseptillä, mutta en oo jaksanut hakea kun eivät ole vielä oikeasti kipeät. Lääkärin mielestä siis ainakin tuota lääkeversiota uskaltaa käyttää surutta kun on niin pitkään käytetty. Letun linkkaamaa olen normaalisti käyttänyt ja auttaa kyllä tosi nopeaan. Pikaista apua tarvittaessa suosittelen soittamaan tuonne Teratologiseen tietopalveluun sieltä saa varmasti viimeisimmän tiedon mitä uskaltaa käyttää ja mitä ei. Ainakin peruslääkäriä paremmin tietävät mikä on tilanne ja en todellakaan usko, että pukamat ois mitenkään harvan raskauden harmina :)

Menee kyllä hermot näihin supistuksiin. Istuessa ne menee kun vaan kiemurtelee tuskissa, mut lenkkien pilaaminen ärsyttää. Jonain päivinä pääsee kävelemään tosi hyvin ja sitten taas tulee tällaisia päiviä jolloin tuntuu että jalan irtileikkaaminen olisi kivuttomampi toimenpide kuin ton raajan perässä roikottominen. Johtuu varmaan, että muutamana päivänä on joutunut raahautumaan ihan työpaikalle saakka töitätekemään ja taitaa olla kilometrirajoitin päällä.

NancyC 33+2
 
Heipähei naiset ja pahoittelut pitkästä hiljaisuudesta, tuntuu vaan että aika ei riitä mihinkään. :)

Odottava73 tsemppiä sinne tuleviin koitoksiin! :) Uskomatonta että meidän ryhmä saa jo ensimmäisen tulokkaan. :)

Perätilasta: meillä esikoinen viihtyi perätilassa rv 36 asti. Neuvolasta tehtiin lähete sairaalaan rv35 jossa olisivat yrittäneet käsin käännytystä mutta vauva kääntyi muutama päivä itsekseen ennen sairaalareissua.. Sain neuvolasta silloin asento-ohjeet joilla voi itse kokeilla auttaa vauvaa kääntymään, ja toisena päivänä kokeilua vauva kääntyikin.. :)
Nyt tämä masuvauva oleilee myöskin perätilassa.. Täytynee alkaa taas asentojumpalle muutaman viikon päästä että ymmärtäisi kääntyä. :)

(.) Sairauslomalle jäätiin täällä viikko sitten rannekanavaoireyhtämän takia. Tosi inhottava vaiva kun molemmista käsistä on kolme sormea tunnottomana ja yön aikana herään ainakin 20 kertaa ravistelemaan puutuneita käsiä.. Helpotusta on luvassa vasta puolisen vuotta synnytyksen jälkeen, jos edellisen odotuksen merkit pitää paikkaansa.
Muuten olo on hyvä. Painoa tullut n. 10kg, ja neuvolassa kaikki ollut ok. Sf-mitta rv 31+0 oli 31cm, joka aika suuri, mutta perätilakin voi asiaa selittää kuulemma.. :)

bumbis & pipana 31+1
 
Heips!

Pakko päivitellä että täällä käytiin kättärillä käyrillä, supistuksia tuli päivän mittaan paljon ja illalla aloin laskemaan ja 2h tuli tarkasti 5min välein. Kaikki kuitenkin niiltä osin kunnossa rauhoittui kun päästiin käyrille, ja ultraten sekä käsin kokeilemalla oli kohdunsuu kova ja kiinni ja vielä oli 3cm :)

Mutta mutta, otettiin sitte painoarviota ultraamalla ja selvisi että pikkuinen ei olekaan niin pikkuinen vaan kasvoi yläkäyrillä :D nyt sitte minäkin joudun siihen sokerirasitukseen, josta olin luullut selvinneeni ja kahden viikon päästä seuranta painosta, oli yli 2kg jo nyt!(tarkoin eivät kertoneet, mutta viikoissa mentiin jo paljon pidemmällä niiden laskelmien mukaan) eli onni onnettomuudessa kun tämä selvisi. Ja minäkun luulin odottavani pientä siroa lasta :D

Taniira ja ei enää niin pikkuinen 32+5 <3 (vauvan uusi lempinimi, pullukka :D )
 
Hellurei taas pitkästä aikaa! Kiva että uusiakin immeisiä tulee vielä mukaan :) Pari kertaa oon tänne kokeillu kirjottaa mutta eipä tuo tabletilla kirjottaminen ole mitään herkkua ku pari kertaa hävittää tekstin, nyt onneksi pääsin miehen koneelle kirjottelemaan :D

Minulla alko kesäloma maanantaina ja en oo kyllä yhtenäkään päivänä vielä pysähtyny lepälemään vaikka ehkä ois pitäny :p Täällä on laitettu kaikkea vauvaa varten, pienimmät vaatteet jo tuossa pesasin, 62 ylöspäin olevat odottaa pesua ja ilmeisesti niitä pitää ostaa vielä lisääkin... myös pitäisi ostaa vauvalle tarvikkeita mm. kylpylämpömittari, kosteuspyyhkeitä, talkkia..... ja lista vaan jatkuu... mutta onhan tässä vielä 8 viikkoa aikaa :)

Peräpukamista ootte keskustellu, mulla niitä on ollu esikoisen synnytyksestä lähtien, kerran oon käyny laittamassa ne kiristysrenkaat mutta se oli niin tuskallinen kokemus että se jäi siihen yhteen kertaan. Eivät ole mua vaivannu koskaan joten päätin että niin kauan kun eivät ole kipeitä en tee niille mitään. Mukana ovat kulkeneet siitä asti ;D

Kutina on mulla onneksi rauhottunu nyt ja toivottavasti pysyykin poissa, eivät oo neuvolassa mitenkään sitä kontrolloineet, ei vissiin paljon kiinnosta. Pahoinvointiki johtu ilmeisesti närätyksestä, rennie onneksi autto ja parin päivän kuurin söin viime viikolla, sen jälkeen oon pärjänny ilmankin.
Supistuksia on ollu päivittäin, pitää varmaan seuraavassa neuvolassa mainita asiasta, vaikka eivät ns. kipeitä olekaan niin esikoisen synnytyskin käynnisty tämän tyyppisillä suppareilla. Samoten menkkamaisia kipuja on ollu, ja niitähän ei sais olla yhtään. Inhottava vaan tuolla meijän neuvolassa sanoa yhtään mitään ku ei niitä kiinnosta :(

Olo on kaikkea muuta ku hehkeä, enää en oo sinut vartalon kanssa ja näytänki ihan ryhävalaalta. Ahistaa miehenki puolesta ku seksin harrastaminen ei nyt tällä hetkellä ole mun lempipuuhaa eikä tonen sitten ees uskalla koskia vaikka en oo kieltänykkään :( Omaa kroppaa onki jo ikävä, toisaalta taas sitten rakastan tätä vauvamassua, vauvanliikkeitä on mukava tuntea <3 Pari päivää oon nyt kärsiny turvotuksesta, joko tämä ihanuus on muilla alkanu?

Anteeksi ku tämä nyt meni tämmöseksi valitusvirreksi :/ Eikä oikein ajatuskaan pysy enää kasassa ja teksti pomppiikin sen mukaan asiasta toiseeen :p

Ja Tsemppiä Odottava73, toivottavasti kaikki menee hyvin :)

Hedeliini ja Kullervo 31+5
 
Heippa, aamuinen neuvola käynti on nyt ohi ja meinasin vähän siitä kertoa, vaikka ei siinä mitään ihmeellistä ja uutta ollut. Mutta pissa puhdas, hemoglobiini 126, verenpainetta kehotettiin seurailla mutta ihan saalitun rajoissa vielä ollut. (mulla on siis raskausmyrkytys taustalla) Sf-mitta oli 31 ja vauvan sydänäänet kuului hyvin 130-150 välillä huiteli. Paino ei ole noussut vasta koko raskaudessa kuin lähtöpainosta 300g mutta siitä ei olla huolissaan kun vauva kasvaa kuitenkin normaalisti ja sf mitta myös nousee. Mullahan alussa paino tippui pahoinvoinnin takia.

Vauva liikkuu hyvin ja hikkailee usein. Varattiin jo 36 viikon lääkärikin samalla. Mutta eipä tässä muuta.

Sanna-M ja Papu rv 31
 
Odottava73 Olet varmasti parhaassa mahdollisessa hoidossa ja lääkärit kyllä tietävät mikä on parasta sinulle ja vauvalle! Pienen on varmasti parempi tulla ulos kasvamaan toivotaan että hänellä kaikki hyvin :heart:
Mun Tammitähtösestä tuli aikoineen Marrasmuru :D
 
Odottava73 Jaksamista ja voimia koko perheelle.

Redwing blackbird Osaavatko ne Wetterillä asentaa uusia isofix-kiinnikkeitä? Tiedätkö paljonko veloittavat? Meillä on autossa tällä hetkellä neljässä istuimessa isofix-kiinnikkeet, mutta tarvitsisimme vielä tälle viidennellekin istuimelle kiinnitykset. Mistäänhän kun ei enää sellaista autoa löydy jonka 5 penkissä kiinnikkeet löytyisi. 4 sellaisen istuimen löytäminen tuotti suurta tuskaa... Erittäin kiitollinen vastauksesta :flower:

Innukka ja piskuinen 31+0
 
Heips ! Teitä plussasta asti seurannu mutta piilossa vain pysytellyt Väpä haluaa tervehtiä kaikkia ja onnitella jokaista tulevaa kesämammaa... :)

Syy, miksi tänne kirjotan on kuitenkin odottava73 , haluan toivottaa paljon tsemppiä ja valaa uskoa että kaikki menee varmasti hyvin, meillä on reipas 4v jolla eräpäivä oli tammikuussa -10 mutta hän syntyi kiireellisellä sektiolla marraskuussa -09 rv 32+1 istukka ablaation takia.

Paljon tsemppiä pienelle ja voimia teille vanhemmille.

Jos koet ja haluat ja tarvitset nyt tai aikanaan keskosuuteen vertaistukea tai jutustelu seuraa niin kirjaudu Kevyt yhdistyksen foorumille... sielä on monta tarinaa, monta kokemusta ja se vertaistuki jonka sieltä saa , on hienoa !

Minulla on vielä meidän Lissun kanssa viikko seuraavan etapin ylitykseen , jonka toki toivon täyttyvän ja kohti kesäkuuta jatkamme :)

Väpä kiittää , kuittaa ja toivottaa aurinkoista pääsiäistä kaikille !
 
Hirmusti haleja odottava73 ja toivotaan, että kaikki meni eilen hyvin! Mieletöntä ajatella, että ensimmäinen pikkuisista on jo maailmassa :heart: Toivotaan kuitenkin, että muut vauvat saavat vielä hetken kasvella masuissa.
Täällä väsy painaa ja vapaa aika menee melkein torkkuen ja voimia keräten, että jaksaa vielä viimeset neljä viikkoa hillua töissä :) Muuten kaikki hyvin, pikkumies potkuttaa välillä koko päivän ja joinakin päivinä kasvaa ja nukkuu :)
Isommat lapset lähti avaamaan mökkikauden mummin ja papan kanssa ja itse olisi suunnattava pian taas teholle työn ääreen. Mutta ihanaa pääsiäisen aikaa kaikille kesäkuisille masunkasvattajille ja toivotaan, että aurinkokin pian taas pilkistäisi sadepilvien takaa!

Nellineiti75 ja bebe 30+1
 
Paljon onnea Odottava! Kiva kuulla, että molemmat voitte hyvin! Pidähän meitä kartalla nyt syntymän jälkeenkin siitä kuinka pikkukaverilla ja sinulla alkaa mennä :) Hurjaa ajatella, että ensimmäinen kesäkuinen tosiaan on jo täällä!
 

Yhteistyössä