**Kesäkuun kullanmurut 2014** Kesäkuussa - vihdoin meidän kuu!

Onnea kaikille vauvansa saaneille ja tsemppiä odottajille sekä tositoimissa oleville!

Sain vihdoin varattua kastepäivän, on tasan kolmen viikon päästä. Nimestä luulin muodostuvan oikein kunnon taistelun, mutta mies tosiaan keksi niin hyvän nimen pojan ollessa parin päivän vanha, että ei ole tarvetta vängätä. Mies oli todella yllättynyt että mulla ei ollut vastaväitteitä, sanoikin että ohhoh, ei olisi uskonut että niin helpolla menee läpi, ja on kysellyt useampaan otteeseen että eikö mulla tosiaan ole mitään muuta nimeä mielessä. Olihan niitä, mutta poika on niin tämän nimen näköinen ja kaikki kriteerit täyttyy (miehelle helppo sanoa suomeksi eikä tarvitse suuremmin tavailla edes vanhuksille, mulle kansainvälinen ja kummallekin lempinimimäinen, mielellään ei ihan suosituimpien nimien top kympissä).

Tänään oli kolmas neuvolakäynti (ensimmäinen terveyskeskuksessa, aiemmat olleet kotikäyntejä) ja pojan paino on noussut hurjasti. Syntyessään 4095 g, lähtöpaino 3780 g ja nyt (2,5 vk iässä) 4760 g. Pituuttakin tullut melkein neljä senttiä lisää. Hienosti kasvaa.

Meillä on täysimetys voimissaan, ainoastaan jouduttu ottamaan korviketta pari kertaa kotiutumisen jälkeen lisänä ja sitten kahden päivän ajan pelkästään kun otin selkäkipuihini kunnon lääkkeet ja pidin breikin imetyksestä. Pumppailen neljä, viisi kertaa vuorokaudessa ja about yhtä monta kertaa imetän (yleensä öisin tulee imetettyä enempi). Mies hoitaa vauvan kolmeen, neljään asti joka yö ja mä hoidan siitä eteenpäin. Näin mä saan nukkua puolilta öin muutaman tunnin putkeen ja sitten loput syöttöjen välissä, mies sitten putkeen useamman tunnin aamuyöstä ja aamusta. Mä pärjään muutenkin vähemmällä unella kuin mies niin tää sopii meille tosi hyvin. Joskus otan torkut vauvan kanssa - mikään ei oo ihanampaa kuin kölliä sängyllä kun pieni ihminen tuhisee lämpimänä vieressä. Uni tulee helposti. :heart:

Pikkuhiljaa alan toipumaan sektiosta. Mulle ollut hyvin vaikeaa edes hyväksyä koko synnytys ja leikkaus, mutta nyt alkaa helpottamaan kun kivut ei ole joka hetkisiä ja pääsee jo vähän liikkumaankin. Jälkitarkastus on kuun lopussa ja mietinkin ehkäisyä, että mihin sitä päätyy. Varmaankin takaisin minipillereille, muut ehkäisymuodot ei oikein sovi mulle.

Jaahas, se olisi taas ruokailuaika ja vaipanvaihto.

Lettu ja (entinen) Ruttukorva 18 vrk
 
Vihdoin pääsin tietokoneelle niin voi hieman tännekin päivitellä.

Täällä odotellaan jo malttamattomana synnytystä jokaista supistusta kuulostellen ja sekös vasta saa ajan matelemaan..
Tuo Tampereen potilashotelli kuulostaa todella hyvältä, harmi vaan että itse synnytän muualla. Mulla on edellisestä synnytyksestä tosi huonot kokemukset synnärillä olosta, joten ensisijaisena toiveena onkin polikliininen synnytys (onko kellään kokemusta?). Jos olosuhteet vaatii synnärille jäämistä niin sitten perhehuone ja kyllä vetää hampaat irveen jos sekään ei onnistu...

Suza86: Mun mielestä ei ollenkaan hassumpaa antaa pojalle miehen toinen nimi etunimeksi. Eihän normaalielämässä kukaan esittelekään itseään kokonimellään, joten tuskin kukaan edes kiinnittää asiaan sen kummempaa huomiota.

Kysymys: Aika moni kirjoittelee neuvolakäynnin jälkeen kuinka paljon kohdunkaulaa jäljellä ja kuinka paljon paikat auki, niin kuka sen teille katsoo? Mun neuvolatäti ainoastaan tsekkaa sf-mitan ja vauvan sykkeen. Että ei tosiaankaan tietoa mistään paikkojen avautumisesta, vai onko nämä olleet neuvolalääkärikäyntejä?

Mulle soitteli äsken neuvolatäti kun käväisin eilen labrassa varmuuden vuoksi virtsatietulehdusepäilyni poistamassa, että sokerit onkin taas kolmella plussalla. Tosi outoa kun koko raskauden ajan olleet normaalit, mitä nyt yhden kerran vetäisin pari dallaspullaa ennen neuvolaa jolloin olivat kahdella plussalla. Voiko siis raskausdiabetes syntyä näin loppumetreillä? Vai onko kyse taas siitä että vetäisin ennen pissatestiä jotain todella epäsopivaa naamaan. En meinaan muista että eilen olisin mitään herkkuja tai muuta extrasokeria syönyt.

Eipä tässä nyt muuta kuin jatketaan malttamattomana odottelua:stick:

Lyde 39+1
 
Viimeksi muokattu:
Lyde Mulle ainaskin neuvolatäti sanoi kun minullakin oli nuo sokerit keskiraskaudessa kahdella plussalla että jos edellisenä iltana on herkutellut niin raskaana sokerit läpäisevät virtsaan helpommin! Kävin minäkin silloin sokerirasituksessa ja kaikki ok, nyt oon aina sitten vältellyt iltaisin syömästä hirveää määrää sokerista jos seuraavana päivänä neuvola...

Omaa napaa. hermot on mennyt jo totaallisesti viikon on ollut jomotuksia ja toissa iltana oli supistuksiakin jo kolme tuntia 5min välein, mutta niistä puuttuu se kunnon voima... Itselläkään ei ole mitään hajua kuinka paikat ovat auenneet. No eilen neuvolatäti kuitenkin laittoi lähetteen äitipolille painoarvioon ja ajan pitäisi tulla viikon sisällä...Huoh, en olis ikinä uskonut että tämä raskaus menee näin pitkälle.....

Viuhti 38+5
 
Täällä ollaan edelleen. Viimeinen suppari tuli klo 23:30 aikoihin ja sitä ennenkin olin ehtinyt jo hetken nukkua. Aamulla yritin epätoivoisesti viritellä eilen alkanutta tilannetta pesemällä saunan juhannuskuntoon, mutta tuloksena ainoastaan se puhdas sauna. =) Ei edes selkää kolota tuon urakan jälkeen.

No eipä tässä kiirettä olekaan. Siitä olen kuitenkin iloinen, että miehen moottoripyörä hajosi viime viikonloppuna, eikä hän nyt alkuperäisen suunnitelman mukaan olekaan lähdössä tulevana viikonloppuna useiden satojen kilometrien päähän prätkäilemään. Jos tässä nyt jotain alkaisi vaikka tapahtumaan.

Lydelle: Minulle arvio kohdunsuun tilanteesta tehtiin tässä viimeisessä lääkärineuvolassa. Seuraava neuvola on vasta 24.6, ja terkka ei tuollaisia meillä tutki.

Jep, mutta nyt keskityn veljenpoikiin, mulla on täällä 2 v ja hänen 7 kk pikkuveli hoidossa. Siinä on nyt mulle vauvaa tälle päivälle.

AnnaOnni 37+5
 
^ Siellä on jotain liki 100 jäsentä joten paljon muitakin on. En osaa itse sanoa moniko "meistä" siellä on kun omilla nimillään kukin on. FB ryhmiä on jostain syystä 2 - toinen kait pienempi ja suljettu, toinen avoin ja juur tää mistä kerron. Olisi ollut ehkä kiva vain täällä kirjoitteleville mutta sitten taasen Lettuhan perusti sen suljetun 2plus ketjun noin niinkö meille.. sinne ei tosin mobiilisti pääse joten itellä tulee käytyä harvemmin, ehkä sitten kun menen synnyttämään tulee istuttua aloillaan paremmin. ;)

Mulle muuten noista alakerran tilanteista lääkäri Kättärillä sanoi että näillä viikoilla on ihan "ykshailee" ja täysin turha ihmetellä miten asiat ovat kun vauva saa tulla itsekseen kun sen aika on. Sinne katsominen ei hyödytä kuulema ketään :p Ei kateltu ei.. (Mut se lekuri oli ihan dorka muutenkin) Neuvolassa ei katso tätsy, lääkärit vaan ja nekin syystä.

Sabsu 37+5
 
Lyde: Minulla myös kohdunsuun tilannetiedot yms. viimeisestä lääkärineuvolasta. Terkka ei oo missään vaiheessa tutkinut tilannetta, ainoastaan tosiaan se SF-mitta otettu.

AnnaOnni : Jännitin niin sinun puolesta, ja heti aamulla mietin mitenhän sinun kävi! :) Samoilla viikoilla mennään ja lääkärikuulumiset ihan samat! :) Mulla ei ole vielä ollut mitään säännöllisyyttä supistuksissa eikä oikein kunnon kivuliaitakaan suppareita, kivutttomia kovettumisia tulee kyllä tuontuostakin. Hirveä paineentunne alakerrassa kylläkin on ja vihloo niin pirusti välillä etenkin liikkuessa.

Jännä seurata, mihin tahtiin tämä loppuporukka alkaa jakautumaan! :)

Nelina 37+6
 
Minä olen myös täällä tuumaillut että katsooko teillä neuvolatäti joka käynnin yhteydessä kohdunsuun tilanteen. Minua ei ole kertaakaan koko raskauden aikana tutkittu alakautta, ei edes lääkärineuvola käynnillä. :/ Olen vaan tyytynyt siihen että kyllä ne sinne kurkkaa jos näkevät sen tarpeelliseksi ja että eri paikkakunnilla on eri käytännöt. Tosin kiinnostaisi kyllä tietää tämän hetkinen tilanne! :D

Odottavan aika on toooooosi pitkä.. Te jotka olette jo aiemmin synnyttäneet, onko olemassa minkäänlaisia ennakoivia oireita synnytyksestä (siis supistusten, limatulpan ja lapsiveden lisäksi)?

Saisi vauva tulla jo maailmaan, kaikki olisi valmiina. :) <3

UV & tiikerinpoikanen rv 39+2
 
Viimeksi muokattu:
Sabsu, joo, täällä on yksi 6-vuotias uhmailemassa tulokkaan lisäksi. Tuntuu välillä ihan mahdottomalta tuo esikoisen käytös, jotenkin karannut täysin käsistä se uhma ja suun soitto ja vänkääminen. Toisaalta lapsi on todella kiltti ja haluaa miellyttää, toisaalta käyttäytyy todella raivostuttavasti - tekee täysin päin vastoin kuin mitä on säännöt, tekee sen täydessä ymmärryksessä ja mulkoilee vielä kaupan päälle, katsoo mua ja miestä kuin halpaa makkaraa, kuin lapsi olisi kaikkitietävä kuningatar ja mitä me sanotaan ei merkitse mitään. Mä olen jotenkin niin korviani myöten täynnä esikoisen metkuja, vaikkei Ruttukorva kovin haastava vauva olekaan ainakaan vielä (toisin kuin esikoinen, voi hyvä luoja niitä kolmea ensimmäistä vuotta!).

Onneksi anoppi on ottanut esikoista mukaan mökille viikonlopuksi (synnytyksen aikaan ja viime viikonloppuna), varsinkin kun oma liikkuminen on vielä tosi kehnoa ja vauva sitoo kotiin aika tehokkaasti. En tiedä miten paljon esikoisen uhmasta on vauvasta johtuvaa ja miten paljon ihan muuten vain elämänmuutokseen liittyvää kun eskarikin on nyt ohi ja koulun alku jännittää. Asiaa ei helpota se että mä olen täysin rakastunut tähän pikkumieheen ja enkä halua häntä päästää silmistäni laisinkaan. *huokaus*

Eiköhän se tästä kuitenkin lutviudu ajan kanssa. Tässä nyt meistä jokainen vähän hakee taas paikkaansa kun perheen dynamiikka on muuttunut. Pitää vain olla kärsivällinen.

Lettu ja Ruttukorva, 19 vrk
 
Onnea kaikille ketkä on vauvan saanut!

Meille synty 7.6 tyttö klo 12.22 mitat oli 42cm ja 2355g rv 38+5.

Synnytys ei mennyt niinkuin mä olisin halunnut. Menin 5.6 sairaalaan kun oli suunniteltu käynnistys. Alettiin antamaan niitä pillereitä. Eka 1/4 pillereillä ja 6.6 annettin puolikkaat. Perjantaina sitten kaikki supistukset loppuivat illan myötä. Ajattelin jo että kuinka kauvan menee kun lähtee käyntiin. Sitten heräsin vähän ennen kolmea yöllä nousin kun oli olo että on kiire vessaan ja siinä kun nousin meni vedet. Sitten jäin vaan odotteleen supisteluja ja menin suihkuun kun oli kamalan märkä olo. No parin tunnin päästä alkoi säännölliset supistelut. Soitin miehelleni että nyt tuut mun tueksi kun sattui. Sitten pyysin jotain kivun lievitys ja päädyin ottamaan sen tens laitteen klo 9.45 ja rentouduin oikein kunnolla sen avulla hetkeksi. Sitten kun alkoi taas ylitse pääsemätön kipu niin pääsiin saliin. Tuudittauduin että nyt voin saada jotain hyvääkin kivunlievitystä. Osastolla ennen kun lähdettin sanoivat että olen 4-5cm auki kun muutaman minuutin päästä synnytys salissa kun vaivalla pääsin toisesta sängystä ylös ja siihen salin pöydälle siellä kätilö tutki ja sano että tää on täysin auki. Kun saliin pääsiin kello oli 11.18 siinä hetki äkkiä valmisteltiin ja sitten kun supisti oikein kunnolla aloin ponnistaa ja lääkärikin kutsuttiin paikalle jo kun vauva oli vaikeessa kohdassa. Sitten just ennen kun olisivat alkaneet imukupilla vetää niin tyttö päätti tulla maailmaan. Halusin luomu synnytyksen ja sellatteen mä sitten pakon omasta sain. Oli aivan mahtava ja ihana kokemus vaikka sattuikin niin jumalattomasti. Näytin joka hetkestä ja mulle jäi niin ihana ja positiivinen olo koko kokemiksesta.

Nyt on arki sitä vauvan hoitoa ja totuttelua kotona olemiseen. On ollut aivan ihanaa. Vauvalla ei vaan ollut tiistaista paino noussut halutulla tavalla. Joten pitää tarkailla nyt noita syöttö painoja.

norappi ja pikku tirppa 5vrk :heart:
 
Onnea norappi pienenpienestä prinsessasta! ? Oliko odotettua pienenpieni? :)

Täällä pikkuherra pitää äitinsä tukan pystyssä todella hiljaisella päivällä, pakko lähteä huomenna tsekkaamaan jos ei aktivoidu..jesta, inhoon tätä raskaana oloa! :/
 
sabsu77 joo oli tiedossa että on hieman pienemmän kokoinen. Sen takia käynnistettiinkin. Selvisi tässä että tämä pieni kokoisuus tulee suku rasitteena mun äitin syntymä mitat oli 45cm ja 2400g. On kyllä niin suloinen pikku prisessa ja niin mun näköinen. Tulee hassu olo kun kattoo vauvaa ihan kun itseensä hoitaisi. Ollaan kyllä niin saman näköiset vauvoina :heart:
 
Onnittelut jo vauvansa saaneille :flower: Ja tsemppiä vauva-arkeen =)

Täällä ei ole pahemmin ollut merkkejä synnytyksestä. Muutamana iltana tullut kipeitä supistuksia, jotka ovat kuitenkin yöllä loppuneet. Välillä tuntuu menkka jomotuksia alapäässä. Vauva painaa jo tosi alas, kävely on välillä vaikeeta. Etenkin öisin pissalle meno on välillä tuskaa kun rakko täysi ja toinen painaa sitä :(
Täällä myös neuvolalääkäri on tehnyt sisätutkimuksen. Paino-arviota vauvasta en saanut viimeisellä neuvolalääkärillä, neuvolatädin mukaan olisi normaali kokoinen tulossa.. elikkäs ei mikään nelikiloinen. No, saa nähdä varsinkin jos menee paljon yli la.
Nimestä sen verran, että molemmat ollaan miehen kanssa keksitty omat nimet.. Täytyy vielä päästä kompromissiin ja keksiä joku yhteinen. Se tosin varmaan menee sit sinne ristiäisaamuun asti :LOL:

satulu ja pieni ihme 39+4
 
Onnea taas kaikille vauvaantuneille!<3 Popsiksella kyllä mahtavan kokoinen poika.:)

Täällä lähti viimeinen viikko(toivottavasti) tänään.. Tosin äiti-mamman kanssa kun tässä yhtenä päivänä puhelin, niin hän tuumas meistä lapsista kaikkien olleen yliaikaisia(9yhteensä).. Joten, enpä täällä sitten turhaan hötkyile.:)
Ja ehdinpähän syödä tuon viimeisimmän AB-kuurin loppuun. Jos olis sit akuutit tulehdukset hoidettu ennen synnytystä. Ei tarvis huolehtia enää muista, kuin siittä streptosta.:)

Ankeita ilmoja lupailtu, mutta onpahan luvallisempaa laiskotella vaan.;)
Mukavia päiviä kaikille
Jansson 39+0 POKS
 
Heipä hei! Tuli ihan huono omatunto ku en oo täällä käynh kirjottelemassa viime viikon jälkeen, oon ollu vähän väsy niin ku yleensä kaikki tuoreet äidit on ;)

Elikkäs, joku kyseli tuosta lapsiveden tihkumisesta. Minulla tihku jostain tuolta ylhäältä sitä vettä. Sitä sitten lorahteli välillä enempi ja välillä vähempi. Mulla tuli välillä semmonen olo että on hirviä pissahätä ja sai rampat 5 välein vessassa, tunsin ihan selvästi että lorahti ihan muualta reiästä :D Lapsivesi oli ihan kirkasta eikä se tuoksu millekkään toisin ku valkovuoto. Kannattaa neuvolassa kysästä että oisko mahollista saada sitä ph-liuskaa kotiin jos yhtään epäilyttää. Neuvolasta neuvovat ainaki minulle että ottaa se näyte siteestä mutta minä otin sen suoraan emättimen suulta koska ei simä aamuna tuntunu tihkuttavan niin paljoa että side ois kastunu kovinkaan paljon.

Minä oon niin kade teille jotka saatte nukkua pitempiä pätkiä, meillä on pakkosyöttö pojalla eli kolmen tunnin välein herätään syömään niin kauan että paino on noussu yli kolmenkilon :/ mulla mieski lähti jo sunnuntaina takas töihin, hirvitti jäähä kahen lapsen kanssa yksin mutta hyvin me on onneksi pärjätty :) tiistaina ostettiin talo ja kuun lopussa pitäs muuttaa, hirviästi uusia juttuja tässä kuussa :D

Mites teillä on miehet suhtautunu uusiin tulokkaisiin? Itse olin tosi yllättyny ku ukko pillahti itkuun synnytyssalissa ku poika synty ja on muutenki ollu ihan mielissään pojasta. Muutenki jotenki puhkes kukkaan nyt viime viikolla, osottaa tunteita paljon enemmän ja puhuuki niistä :) oon ollu vähän hämillään mutta kylläpä se tästä :D ei ees raskinu varpajaisia lähtiä viettämään ku oltiin laitoksella vaikka kovasti uhos ryyppäävänsä kaks päivää putkeen ; D

Meillä esikoinen on kyllä ottanu pikkuveljen hyvin vastaan, toki hänki kokeilee rajojaan ja uhma painaa vielä päälle mutta yritän suhtautua asioihin vähän lempeämmin että ei siitä tuntus että koko ajan häntä komennetaan. Ja ku vauva nukkuu päivisin niin oon sitten koittanu pelata pelejä tms. Touhunnu jotain hänen kanssa ja on kyllä huomannu että arvostaa ja tykkää niistä hetkistä :)

Imetin viime viikon kokonaan eikä vauvan paino ollu noussu ku 70 g sairaalasta lähdön jälkeen eli rupesin tuossa maanantaina antamaan sitten korviketta lisäksi, nyt sitten oma maito ei enää maistu pojalle, puklaa ne pois, korvikkeet kyllä pysyy sisällä..... en tiiä pitäskö luovuttas imetyksen suhteen, en itse pidä sitä hirmu tärkeänä koska esikoinenkin kasvo hyvin korvikkeilla ja mulla jostain syystä tulee todella surkia olo imetyksestä, siis henkisesti... kuulostaa varmaan tosi oudolta :p liekkö joku hormooneihin liittyvä juttu....

No joo mutta tässäpä tämä tällä kertaa, yritän taas jossain vaiheessa jaksaa kirjotella...

Hedeliini ja kullervo 1,5 vk

Ps. Anteeksi nuo kirjotusvirheet taas, tää tabletti on niin huono tähän kirjotushommaan... :(
 
Pikakysymys kaikille.
mitäs mieltä olisitte jos varais yksityiseltä ajan että se tekis paino arvion
vauvasta ja pyöräyttelis kalvot? ?
Onko ihan tyhmää kun ensi viikolla kuitenkin olis äippä polille tulossa aika. ..

T. Malttamaton mamma 38+5
 
Onnea vauvan jo saaneille ja iloa vauva-arkeen. Me muut, noh, tsemppiä loppumetreille...

Omalta kohdalta voisi kysyä, että mikä synnytys, onko sellainen muka lähestymässä jossain vaiheessa? Viikko - kaksi sitten oli jonkin verran supistuksia, jokunen napakampikin, mutta niistäkään ei ole enää tietoa. Eilen vihloi alakertaa hieman, mutta siinäpä se sitten. Tänään onkin sitten luvassa ostospäivä ja illalla verhojen ompelua. Huomenna kohti Vehmersalmea ja Jukolan viestiä. Pitäisi varmaan lähteä itsekin kartan ja kompassin kanssa metsään, jos se vaikka auttaisi asiaa jollain tavalla.

Meillä kuopuksen syntymän aikaan esikoinen oli aloittamassa ensimmäistä luokkaa ja kyllähän sitä mustasukkaisuutta oli nähtävissä. Tiettyjä juttuja sitten tehtiin vain isosiskon kanssa, kun kuitenkin vähän jäi esikoinen sivurooliin vauvan rinnalla. Nyt en osaa sanoa miten tuo kolmannelle siirtyvä vanhempi ottaa tulokkaan. Kuopus tietää, että minulla on vauva mahassa, mutta koska kaksiveen uhmaa on ilmassa, niin odotan mielenkiinnolla mitä tästä tulee. Onneksi mies voi pitää isyysvapaat ja kesälomat putkeen, joten meitä on kaksi aikuista monta viikkoa kotona.

Vauvan liikkeet ovat kyllä hauskoja seurattavia ja ne näkyvät komeasti uloskinpäin, mutta kyllä tuo maha on edessä. Odotan niin kovasti sitä, että vauva syntyy ja pääsen pikkuhiljaa liikkumaan paremmin. Mutta olen menettänyt kaikki toiveet sen suhteen, että tämä ennen sovittua päivää alkaisi itsestään ilmoittelemaan.

Annales 38+0 poks!
 
Ihan pikaisesti vastaus Viuhdille :) Jos kaikki on hyvin sulla ja vauvalla...odottele vain rauhassa, kyllä se oma keho kertoo sit, kun on aika vauvan tulla. Nuihin painoarvioihin ei ole hirmusti luottamista, voivat heittää todellisuudesta melkoisestikin ja kalvojen pyöräytys tuskin toimii, jos muuten paikat eivät ole valmiit. Itsellä meni viimeksi kalvojen pyöräytyksestä vielä parisen viikkoa ennen, kuin pikkumies syntyi rytinällä :) Eli jaksuja viime metreille! Kyllä se pikkuinen pian on sylissä!!

Nellineiti ja bebe 38+1
 
Hei.

Täällä ollaan matkalla neuvolaan, tuskin kovin montaa käyntiä enää ehtii tulla. Fiilikset on oikein hyvät, vauva liikkuu ja omakin olo on suht mukava.

Synnyttämään en erityisemmin hingu ja sen aikahan koittaa kyllä. Ja sen jälkeen saa sitten nauttia kevyestä olosta taas :)

Jaksamista kaikille!

LL & Bebe, rv 38+1
 

Yhteistyössä