**Kesäkuun kullanmurut 2014** Kesäkuussa - vihdoin meidän kuu!

Meille syntyi 12.6. pienisuuri herra, 52 cm ja 4276g. :heart:

Synnytys oli pitkä. Käynnistyksessä kesti 3 päivää, kipeät supistukset eivät vaan edistäneet tilannetta mihinkään suuntaan enkä suinkaan ollut ainoa äiti osastolla samassa tilanteessa. Eli näin jälkikäteen, mielummin odottelisin kotosalla synnytyksen alkamista vaikka se turhauttavaa olikin. Tsemppiä kaikille omaa kääröään vielä odottaville!

Synnytyspaikkana meillä oli OYS, ja parempaa hoitoa ei olisi voinut saada. Henkilökunta oli ihanaa kaikilla kolmella osastolla missä olimme. Täyttä ja ruuhkaista oli, mutta silti jäi tosi hyvä kuva OYS:issa synnyttämisestä!

Paljon onnea myös muille vauvaansa parhaillaan tutustuville! :flower:

Janna_ ja poika 6 vrk
 
Hellou, tänään se koitti, nimittäin laskettuaika. Eilen vietin taas aamupäivän äitipolilla tutkimuksissa ja eipä siellä selvinnyt mitään, verikokeet kunnossa, epäilivät siis raskausmyrkytystä. Neuvolassa olin siis eilen aamulla ja sieltä lähetteellä äitipolille koska neuvolassa pissa 2 plussalla ja äitipolilla pissa olikin puhdas joten en ymmärrä missä vika. Tänään aamulla kävin antamassa verikokeen kun epäilivät myös alkavaa raskaushepatoosia kun mulla noi jalat ja kädet kutisee. Vastaus kyllä tulee varmaan vasta ensiviikolla juhannuksen takia.

Mutta alan olla ihan kypsä koko odotukseen, olo raihnainen ja turvonnut..Paineet heittelee koko ajan ja yöllä en saa unta kun ravaan pissalla.. Anteeksi valitus :)

Sanna-M ja Papu rv 40
 
Oioi, onpa taas vauvoja syntynyt! Kovasti paljon onnea kaikille! Onneksi omalla kohdalla alkaa sektiopäivä olemaan lähiaikoina jo, niin pääsen tästä tukalasta olotilasta eroon. Mutta sitä ennen on vielä juhannus edessä ja remppaakin voisi vähän tehdä. Kukkapenkkejä ehostelin eilen illalla kuopuksen kanssa, tosin en tiedä onko kaksivuotiaasta puutarhurin alusta enemmän hyötyä vai haittaa...

Neuvola oli taas aamulla, painoa oli tullut viikossa 300g vaikka eilen illalla herkuteltiin grillin äärellä. Mutta viikolla se kyllä putosikin jonkin verran. Nyt on kaikkiaan tullut 15-16 kg, eikä enää ihan mahdottomia taida tullakaan. Vauvan painoarvio oli 3,8 kg.

Joku kysyi oman äidin synnytyksistä, meillä ei ole mennyt läheskään samalla tavalla. Äitini sai puskettua kolmekiloiset lapset alakautta, mutta minulla nämä nelikiloiset ovat syntyneet sektiolla, lantiossani nimittäin yksi mitta on millilleen samankokoinen kuin äidilläni ja aiheuttaa suhteellista ahtautta. Molemmilla on siis lantiot kuvattu. Se on yhteistä, että oma esikoiseni ja itse olen syntynyt yliaikaisena.

Joopa joo, jos sitä sitten jatkaisi juhannussiivouksia, jottei aivan mahdoton sotku ole täällä edessä. Saa samalla talon puhtaaksi vauvaakin varten.

Mukavaa juhannusta kaikille!
 
Nyt on taas listaa päivitetty - onnea vauvan saaneille! :flower:

Oman, edesmenneen äitini synnytykset ovat eronneet hyvinkin paljon omistani. Mä synnyin 35 tuntisen synnytyksen päätteeksi sinisenä ja elottomana (3900 g ja 52 cm), henki meinasi lähteä meiltä kummaltakin. Pikkuveli seitsemän vuotta myöhemmin tuli parissa tunnissa, tosin painoi 4600 g ja oli 56 cm pitkä ja aiheutti äidille neljännen asteen repeämät. Veli tuli myös luomuna, niin taisin minäkin. Veli syntyi viikolla 42, mä viikkoa aiemmin, eli yli mentiin lasketusta kummatkin.

Mulla esikoinen syntyi 42+3 (3930 g ja 54 cm) käynnistelyn päätteeksi alateitse, ja tämä toinen miltei seitsemän vuotta myöhemmin 38+3 (4095 g ja 51 cm) ja neljäntenä käynnistyspäivänä sektioon. Asiasta viidenteen, äitiä oli kyllä ikävä tän raskauden aikana. Viime raskaudessa äiti oli todella innoissaan, ja tiedän että olisi ollut myös tän toisen kohdalla. Ikävää että esikoinen ei muista mummiansa juuri ollenkaan ja poikaa ei koskaan äiti nähnyt. Mun tehtävä sitten kertoa tarinoita mummista ja luoda mielikuvaa, pitää häntä elossa sillä tavoin lapsille.

Meillä on vuorokausirytmi täysin hakusessa. Päivällä unettaa vaikka kuinka paljon ja yöllä taas sosialisoitaisiin ja itketään mahakipuja. Mutta ihanan rauhallinen tapaus tämä lapsi kyllä on.

Mies sai tänään töitä puolentoista vuoden työttömyyden jälkeen. Eikä edes ihan mikä tahansa työpaikka, vaan suositusten kautta ottivat itse yhteyttä ja halusivat miehen - duuni on miehelle todellinen unelmapaikka ja palkkauskin erittäin hyvä lähtötasoksi, etenemismahdollisuudet nostettiin heti lounaspalaverin yhteydessä esille. Mies on onnellinen ja niin olen minäkin. Vähän tietysti harmi että nyt jäi näin lyhyeen miehen kotona olo vauvan kanssa, mutta talous tulee olemaan niin tiukalla syyskuun alusta kun putoan Kelan rahoille, että loistava hetki työlle sinänsä. Ja hoitovapaalle jatkaminenkaan ei näytä mahdottomalta tällä hetkellä.

Mukavaa juhannusta kesäkuisille (ja toukokuisille, huhtikuisille) - jaksamista arkeen tasapuolisesti niin vauvautuneille kuin mahakkaillekin!

Lettu ja Ruttukorva, melkein neljä viikkoa
 
Tipi - sivulla 1 listojen alla on sinisellä 2 listaa jossa voipi jutella - klikkaa ittes niistä eteenpäin ;)

Mun äidin (= minun synnytys) ja mun oma synnytys ovat kuin yö ja päivä. Itse tulin 40+1 painaen 2400g/45cm suht helpolla vesien menon jälkeen. Mulla ensimmäinen 4310g/53cm rv42+1 käynnistettynä.. ei mitään yhteistä siis.

Ens ma olis neuvola, haluaisin kyllä uutta painoarviota mutta sellasta tuskin irtoaa - onkos noi yliaikakontrollit neuvolan vai synnärin tekemät?

Säät sais kyllä vähän tuosta lämmetä, ei tarvis ostaa mitään paksumpaa pikkuselle..muuten kyllä jaksan paremmin kun ei oo kuuma.

Sabsu 38+5
 
Huomenta!

Täällä makoillaan käyrillä perhehuoneessa. Vedet meni viime yönä klo kolmen aikoihin ja koska matkaa sairaalaan on suht paljon ja aiemmat synnytykset olleet suht nopeita kävi käsky tulla heti sairaalaan.

Nyt sitten puuttuu vain ne supistukset, joita tähän asti tullut jo viikon verran oikeinkin mukavasti. Jos ei mitään ala kuulumaan niin huomenna varmaankin käynnistävät. Yllättävää on, että eivät tee sisätutkimusta lainkaan, vaan jos välttämättä tarpeen.

Jännittävää on, mutta toisaalta tylsää odotella täällä, kun poikien kanssa oli kuitenkin suunniteltu kaikkea kivaa juhannukseksi. Siellä ne ovat nyt mummun ja papan hoivissa, kun mies on mun kanssa täällä.

Hyvää juhannusta kaikille!

AnnaOnni 38 plus 6

Ps. Ottakaa hyvät naiset vino pino alkkareita mukaan, nää sairaalan housut on ihan karmeita!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bumbis
Onnea jälleen kaikille uusille äideille ja vauvoille!:flower:

Meillä oli eilen LA, vaan yhdessä tytön kans ollaan edelleen.:)
Pari iltaa/yötä kyllä ollut tosi kipusia, mutta päiväksi aina kivut ja supistukset helpottanut..
Tänään tulossa tuvan täydeltä juhannus vieraita ja pöytä täyteen makoisia herkkuja. Just leivoin britatorttua ja nyt on pekonipiiras uunissa. En haluaisikaan vielä synnyttämään. Ensin syödään ja herkutellaan..:p

Makoisaa jussia myös teille muille.:) AnnaOnnille ja muille tositoimissa oleville paljon tsemppiä!:)
Jansson 40+1(ihan hassua, että nyt ollaan jo näin pitkällä.. Ja jopa yli!:))
 
Viimeksi muokattu:
Hei ja onnea kaikille vauvan saaneille. En kerennyt kaikkia viikon aikana tulleita viestejä käymään läpi, tulin vaan pikaisesti ilmoittamaan että meille syntyi tyttö viime lauantaina:

14.6./4126g/ 49,5 cm/ tyttö/ rv 39+6.

Synnytys sujui tällä kertaa ilman komplikaatioita, ja toipuminenkin on jo hyvässä vauhdissa. Synnytyksen kesto oli 7 h, ja ilokaasulla mentiin. Tosin loppuvaiheen supistuksien aikaan kaipasin jo lisälääkitystä, mutta myöhäistähän se jo siinä vaiheessa oli katua :)

Tytön kanssa on asiat lähteneet sujumaan ihan hyvin, ja onhan hän tosi suloinen tapaus <3

Orange80 ja tytsi
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia, ensiksi paljon onnea kaikille jo vauvan saaneille :heart:

ON: Täällä sitä ollaan yhdessä koossa edelleen. Laskettuaika oli 2 päivää sitten ja olo jo todella malttamaton.. Ollaan käyty aamukävelyllä koko perhe eilen ja tänään ja ollaan oltu juhannus kotona kun ei uskallettu kauhean pitkälle lähteä jos vaikka synnytys käynnistyisi. Nyt vaan odotan koska pääsen tositoimiin. :) Joka päivä odotan lähtöä..

Sanna-M ja Papu rv 40+2
 
Hei vaan!

Ei taida montaa yhdessä koossa olevaa kesäkuisissa olla. Itsekin eilen olin iltapäivällä jo vähän sillä mallilla, josko tästä päästäisiin lähdölle, mutta supistukset ja kivut laantuivat, kun jostain syystä ilmaantuneet vatsanväänteet helpottivat illan kuluessa.

Yleensä meillä on juhannuksena ollut useampia perheitä juhannusaattona kahvilla ja illalla mahdollisesti grillaamassakin. Nyt oli vain yksi kaveriperhe paikalla ja itse asiassa hyvä niin, en olisi kyllä oikeasti jaksanutkaan kovin isoa hulinaa. Herkkujakin jäi riittävästi kaikille syötäväksi :). Tänään vielä nautiskellaan olosta ja huomenna jatkuu isojen lasten huoneiden sisustamiset, kun viedään nuo naperot mummolaan hoitoon pariksi päiväksi. Vaikka juhannussiivoamiset aiheuttivat stressiä, niin ihanaa, kun talo on siisti!

Tänään olen vielä viimeiset jutut vauvaa varten pessyt ja huomenna laitan pinniksen kuntoon. Tosin jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin vauva nukkuu minun vieressä ensi alkuun varsin tiiviisti eikä pinnikselle ole heti alkuun edes tarvetta.

Vauvantuoksuista arkea kaikille jo vauvansa saaneille, tsemppiä synnärillä oleville ja hyviä vointeja odottaville!
 
  • Tykkää
Reactions: nellineiti75
Onnittelut kaikille vauvan saaneille (olipa teitä paljon sitten viime käynnin :D ) Ja edelleen odottaville isot tsempit loppu metreille! :)

Oma laskettu aika olisi ollut viime tiistaina, mutta neidillä pärähti torstaina jo 5viikkoa mittariin. Aika menee ihan siivillä. :)

Oman äidin synnytykset verrattuna omiin.. Äiti synnytti esikoisensa 4viikkoa etuajassa, minä toisen lapseni 5viikkoa etuajassa. Molemmilla syntyi täysin yllättäen ja alkoi vesien menolla. Erolla ainoastaan mulle tehty sektio perätilan takia. Äiti synnytti toisen lapsensa 40+2 ja minä ensimmäisen 40+4. Molemmilla käynnistyi supistuksilla ja oli erittäin nopea synnytys. Eli hyvinkin samanlaiset ollut meillä, järjestys vaan eri. :)

Hyvää juhannusta! :)
 
Meille syntyi ihana, pieni tyttö vauva tänään lyhyen käynnistyssession jälkeen. Synnytys oli nopea ja melko raju, meni ilman puudutuksia pikaisuutensa vuoksi. Kun pääsen koneen ääreen niin kirjoitan koko tarinan. Mutta siis käynnistyksen syy edellisenä päivänä menneet vedet, ei supistuksia. Tyttö on pikkuistakin pikkuisempi poikiin verrattuna, eli 48 cm ja 2839 gr. Ja viikot siis 39 tasan.

Onnellinen AnnaOnni
 
Onnea kaikille nyyttinsä saaneille :heart:

Meillä pieni sai nuhan isoveljeltä ja nyt on alkanut toinen silmä rähmiä. On suolatipat ja nenäfriida käytössä mut sydäntä särkee käyttää niitä kun toinen ei tykkää :'( Onneksi kuumetta ei ole ja poika kuitenkin syö ja nukkuu edelleen hyvin niin en ole nyt lähtenyt vielä lääkäriin viemään mut jos ei muutosta tule niin maanantaina täytyy ehkä käydä ainakin varmuuden vuoksi. Meil on jäänyt D vitamiininkin aloitus kun en ole raaskinut mitään lisä hässäkkää tähän kun toinen on muutenkin kipeä :(

S & pieni tuhisija 3vko + 1pv
 
Lämpimät onnittelut kaikille vauvan saaneille! Tosi moni onkin jo saanut oman pienen jo kainaloonsa, mutta eiköhän me loput tulla täältä perässä - viimeistään heinäkuussa=)

Itsellä on tänään viikkoja 39+0 (tai ultran mukaan 40+0, mutta olen siirtynyt ajattelemaan tuota "virallista" aikaa, niin tuntuu jotenkin kivammalta :) ). Samoilla tunnelmilla mennään kuin tässä aiemminkin, eli olo on hankala ja tukala, mutta synnytyksen tuntua ei ole ilmassa. Kaipa tämä lähtee syntymään aikanaan rytinällä niin kuin veljensäkin, ilman mitään ennakkovaroitusta:) Ja saisi tämä vauva nyt odottaa ainakin viikonlopun yli, kun juhannuksen takia tulee muuten lastenhoito-ongelmia.
Odotellaan siis edelleen, saa nähdä ehtiikö vielä perjantain neuvolaan...
 
Kenes kanssa mä sitten juttelen kun kaikki jakautuu ja mä jään tänne mahoineni? :p Mullakin rv39+0 tänään muttei mitään ryminäsynnytystä takana niinkuin pikku riiviöllä :D (päinvastoin..)
Tässä mä nyt sentäs jotain suppareita tuntenut toisin kuin ekassa, menkkajomotuksiakin ehkä sen paristi tuntenut mut siinä sitä ollaankin. No genes ladies.. onneks ei tarvi tähän hullunmyllyyn enää ikinä! :D

Oon koittanu katella jotain vähän lämpimämpää baabelille jos se nyt sattuis putkahtamaan kesäkuun puolella, säät ei kyllä hirvittävästi lämmitä mieltä eikä mitään muutakaan..oma olotila on tosin ihan passeli näille ilmoille - eipähän turvota. Lähinnä varmaan turpoaa pää tässä "epätietoisuudessa" kun ei tiedä koska rupeaa tapahtumaan ;)

No mutta näillä mennään! Onnea uusille kesäkuisille <3

Sabsu 39+0
 
Onnea kaikille vauvautuneille! Ihana lukea kun näitä tulee kuin sieniä sateella.

Meillä mies on viettämässä varpajaisia. Tuntuu itsestä vaan vähän tyhjältä, kun meillä kävi niin että kotiutuksen aikaan tytöllä todettiin vastasyntyneiden infektio. Minä siis pääsin kotiin, mutta typy on keskiviikosta lähtien ollut lastenosastostolla antibiootilla ja letkuruokinnalla. Tilanne kuitenkin parempaan suuntaan ja kun tulehdusarvot laskevat ja hän jaksaa itse syödä pääsee kotiin. Sitä tässä odotellaan... Ikävää tosiaan, että osastolla ei voi itse yöpyä, mutta kaikki päivät siellä voi viettää typyn kanssa.
Kuinka paljon teidän muiden vauvat on hereillä päivittäin? Itse olen vaan niin huolissani kun tyttö jaksaa noin tunnin olla silmät auki ja muutoin vain koisailee. Siellä sitten osastolla vaan istutaan nukkuva vauva sylissä ja herätellään kolmen tunnin välein syömään...

Heiduli89: mä synnytin myös lahdessa tiistaina, tasan kaksi tuntia sun jälkeen. Itse olin todella tyytyväinen synnytykseen ja annoinkin täydet 10 pistettä. Paremmin ei olisi voinut mennä. Kätilö oli aivan mahtava!

synnytyskertomus: ma-ti välisenä yönä heräsin kahden aikaan tuntuviin supistuksiin. Mies lähti kolmen jälkeen yöllä töihin niin tokaisin hälle että tänään sit synnytetään. Olin kotona kahteen saakka tiistai iltapäivään, kun totesin että supistuksia oli tullut noin 10 minuutin välein jo 12 tuntia. Ajattelin että käyn synnärillä tsekkauttaa tilanteen, mutta olin varma että kotiin vielä laittavat. Kolmelta menin laitokselle ja kätilö totesi mun olevan kolme senttiä auki ja kanava hävinnyt kokonaan.
Menin sitten puoleksitoista tunniksi suihkuun. Siellä seisoskelin kuumassa suihkussa ja istuin aina supistuksen ajan. Kuuden aikaan alkoi supparit tuntumaan sen verran että päätettiin siirtyä synnytyssaliin ilokaasulle, tässä vaiheessa olin 5 senttiä auki ja kipu oli vielä melko siedettävää.
Joskus puoli seitsemän jälkeen puhkaistiin kalvot ja sain oksitosiinia. Tämä toimenpide oli muuten ratkaiseva synnytyksen kulkuun. Kivut yltyivät välittömästi ja tuntui etten pysy edes siinä synnytyssalin sängyllä supistuksen aikaan. Kätilö tilasi ennalta sopimamme spinaalin ja olin niin onnellinen ettei anestesialääkäri ollut muualla kiinni vaan pääsi heti tulemaan. Klo 19.20 piikki selkään ja välittömästi lämmin tunne levisi jalkoihin. Kivut loppuivat kuin seinään. Varttia vailla kahdeksan kätilö kurkkas tilanteen ja totesi että heti kun haluan voidaan alkaa ponnistamaan. Olin niin puulla päähän lyöty. En todellakaan ajatellut että ponnistusvaihe tuli niin nopeasti. 19.55 alettiin ponnistaa ja tyttö putkahti maailmaan klo 20.09. Jälkeiset tuli melko nopeasti perässä ja 5 tikkiä laitettiin.
Spinaalin laitto oli ajoitettu täydellisesti. Sen jälkeen supistukset eivät tuntuneet miltään ja ponnistusvaiheessa naureskeltiin kätilöiden kanssa. Ponnistaminen ei sattunut ollenkaan, eikä istukan tulo, kohdun painelu tai tikkien laitto. Kävelin salista osastolle vauva sylissä, fiilis oli mahtava. Synnytyksen pituudeksi merkattiin 3,5 tuntia.
 
  • Tykkää
Reactions: talvi1
Onpas tullut paljon vauvoja, onnea kaikille!

Täällä on vielä tukevasti yhdessä koossa oleva juttukaveri! Yksittäisiä suppareita ja ajoittaista menkkajomotusta mutta ei limatulppaa tai muita merkkejä. Valvottaa ja närästää..

En olis ikinä uskonut keskivaiheen supistusten vuoksi että tässä vaiheessa vielä oltais jakaantumatta, mutta kaipa tuolla massussa on vielä niin mukavaa.. :) onneksi vointi on tällä hetkellä ihan hyvä, jaksaa touhuta niin ei ole aivan niin turhauttavaa odotella.

Taidan vielä yrittää saada unta kiinni..

Nelina 39+2
 

Yhteistyössä