**Kesäkuun kullanmurut 2014** Kesäkuussa - vihdoin meidän kuu!

Huomenta, täällä edelleen yhdessä koossa, nyt "jo" 3 päivää mennyt yli lasketun ajan.. Tää joka päiväinen odottaminen on tylsää..Huomenna neuvola jos ei yöllä lähtö tuu.

Sellasta kellertävää limailua tulee aamulla paljon ja vatsa tuntuu että toimii aikas hyvin joka päivä mutta eipä ne taida olla merkkejä lähestyvästä synnytyksestä :)

Sanna-M ja Papu rv 40+3
 
Onnea uusille äideille :)

Tässä minun synnytyskertomus suht tuoreeltaan :)

Me mentiin sovitusti käynnistyspäivänä 19.6, suoraan Taysin synnytyssaliin. Oksitosiinitiputus aloitettiin rauhallisesti 10.30. Vauhtia nopeutettiin 6h aikana, supistuksia tuli hiljalleen, mutta mitään suuria ja kivuliaita supistuksia ei saatu aikaiseksi. Mutta kun lääkäri 6h jälkeen tutki, niin olin kuitenkin auki 4cm, ja hän suositteli puhkaisemaan kalvot. Niin tehtiin ja sain samalla antibiootin suoneen, koska mulla oli se strepto positiivisuus.

Oksitosiinilla vahvistettiin supistuksia ja pian ne alkoikin tuntumaan selässä ja sain lämpöpussit kipuun. Ei kauaa kun pyysin jo ilokaasua ja alettiin valmistautumaan spinaaliin. Kun olin noin 8cm auki ni anest.lääkäri tuli laittaa spinaalipuudutuksen. Se ei puuduttanut täydellisesti, mutta kuitenkin sen verran että ponnistuskipua ei tuntunut. Supistukset tuntui kuitenkin suht kivuliailta, ni pidin tiukasti ilokaasusta kiinni. Kun sain luvan ponnistaa, aluksi oli hankala löytää ponnistus suunta koska alapää oli niin puutunut. Noin 10 min ponnistelin ja mietin meneeköhän oikein, niin kohta tajusin et pää olikin jo syntynyt ja kohta koko tyttö. Mä olin ihan ihmeissäni kun syntyi niin kivuttomasti. Ihana tyttö nostettiin paidan sisälle ihmettelemään klo 21.36 :)

Repesin kahden tikin verran vain. Haluttiin potilashotelliin toipumaan, niin jouduttiin odottelee yöllä viisi tuntia synnytyssalissa, mikä oli kiduttavaa varsinkin miehelle joka oli jo tosi väsynyt.
Tämä synnytys oli niin hyvä kokemus verrattuna edellisiin. Niissähän molemmissa repesin pahasti, toisessa sain sepsiksen ja pahan lantiokivun ja kumpikin syntyi nopeasti luomuna. Nyt on hyvä mieli lopettaa synnytykset tähän kokemukseen :) Synnytyksen kesto oli 5h mut käynnistyksen aloituksesta 11h.
Nyt ollaan kotona ja ihmetellään toisiamme. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin vaikkakin tosi kivuliasta vielä.

Tsemppiä masujen kanssa odottaville.

MaMaFor3 ja Kerttu-prinsessa
 
  • Tykkää
Reactions: nellineiti75
Onnea kaikille vauvan saaneille! Ja paljon tsemppiä kaikille vielä yhdessä kasassa oleville, varsinkin niille joilla laskettu aika on jo ollut ja mennyt. Hyvin muistuu mieleen muutaman vuoden takaiset fiilikset, kun lukee teidän juttuja. Silloin meillä käynnistettiin synnytys 41+2 raskausmyrkytyksen vuoksi ja kyllä oli tuskaista odotella siinä vaiheessa kun laskettu aika tuli ja meni. Tai mikäs siinä ollessa jos olisi saanut yksin tuskailla ja odottaa, mutta tuntui että koko ajan on joku kyselemässä joko joko joko. Jos ei puhelimitse niin sitten kaupassa joku tuntematon. Toivonkin teille vielä vauvaa odottaville rutkasti enemmän kärsivällisyyttä kuin mitä mulla aikanaan oli :)

Täällä on kohtuullisen rauhallista ollut, poika alkaa olla hereillä jo enemmän eikä enää vain nuku, mutta on (vielä toistaiseksi) aika tyytyväisen oloinen tapaus. Koko ajan odotan koska tilanne muuttuu ja saadaan koliikki tms vieraaksemme. Tuntuu, että tuo kasvaa niin kohinalla että on jo ekoja vaatteita saanut laittaa pois. Ekaa hymyä kovasti odotellaan :)

Itse alan hiljalleen toipua sektiosta, mutta oman mielialan kanssa on vielä tekemistä. Odotan niiiiiin paljon sitä, että alkaa taas tasainen elämä ja jää nämä hormonikiukkuitkuvaihet pois. Tai hormoneja mä tästä syytän... Yhtenä hetkenä kaikki tosi hyvin, olen onnellinen perheestäni yms ja sitten naps, kaikki onkin huonosti ja kaikilla olisi parempi jos en olisi mukana perheen elämässä. Esikoisen kanssa oli sama, joten eiköhän tääkin taas ohi mene...

Isonalle
 
Aamulla taas käyty neuvolassa, siellä kaikki kunnossa tai no pissa 1 plussalla mutta omaa olotilaa seuraan kotona ja mittailen paineita. Painetta tuntuu kävellessä tuolla alhaalla kun vauvan pää jo niin painaa sinne. Saisi jo mun puolesta pikku hiljaa synnytys käynnistyä.

Nyt täytyy lähteä ulos noiden muksujen kanssa.

Sanna-M ja Papu rv 40+4
 
Neuvolassa käyty täälläkin ja kaikki hyvin. Pissa puhdas, rr 117/71. Vauva laskeutunut lantioon, joten sf-mitta samassa 31cm:ssä kuin pari viikkoa sitten ja ei kuulemma aihetta huoleen sen suhteen. Neuvolatädinkin käteen edelleen todella siro vauva.

Olivat saaneet ultralaitteen, joten kätilö opetteli sen käyttöä meidän vauvalla, joka on näilläkin viikoilla kokonsa vuoksi vielä helppo ultrattava. Kaikki näytti hyvältä ja sydän löi hienosti :heart:

Ensi viikolle varattiin seuraava aika, mutta puolin ja toisin toivottiin, ettei sille olisi enää käyttöä.

Sachiel ja jäpikkä 39+3
 
Täällä edelleen yhdessä koossa... alkaa olemaan jo aika kypsä olo. Yritän isonalle löytää sitä kärsivällisyyttä tähän odotteluun. Laskettu aika ylihuomenna jolloin myös neuvola Mitään kokoarviota ei ole tehty. Viime viikolla oli sf mitta 35cm eli aika iso maha.. pelkään että ei kohta mahdu pois tulemaan jos menee lasketun ajan yli kovasti.

terkuin kärsimätön Jepu ja kiiretön neiti 39+5
 
Onnea vauvatuneille!

Täälläkään ei tapahdu yhtään mitään ei tullut juhannus vauvaa :/ saapa nähdä koska tämä neiti meinaa syntyä. Keskiviikkona kävin äitipolilla koko arviossa n.3700g kuulemma mahtuu tulemaan. Esikoinen siis 3100g..... Jännä homma kun joka päivä on oireita mutta ei sitten lähde kuitenkaan tulemaan, ja kuinka paljon tota limatulppaa voi oikein tulla??? Joka päivä sitäkin tulee... Tulis jo se vauva, ärsyttää kun puhelin soi ja kaikki kyselee.... Olen kyllä sanonut että kyllä ilmoitetaan kun sen aika on!

Viuhti 40+2
 
Täällä ylihuomenna LA...ja eilen maha oli kovana aika paljon. Mut ei ole lähtenyt käyntiin...jännittää ja pelottaakin et miten siitä kivusta selviää. Esikoinen kesti 10 tuntia ja ponnistus 25 min. No kai sitä jotenkin selviää.
Elovena
 
"Mukavaa" että täällä on muitakin kärsimättömiä odottajia. ;)

Eipä tännekään tullut juhannus vauvaa. Mitään kipeitä supistuksia ei ole, eikä muitakaan synnytyksen merkkejä. Huoh, tuskaista on. Loppuviikolle on onneksi varattu aika äitipolille sairaalaan. Viimeistään viikonloppuna olisi sitten käynnistys!! Mukava kyllä olisi jos lapsonen lähtisi itse ulostautumaan, toisaalta mulla rupee olemaan pää täynnä tätä raskautta. :D

Muutamaa taisi onnistaa viime viikolla / juhannuksena! Onnea vain vauvan saaneille!! :)

UV rv 40+5
 
Heippa!

Komppaan tuota, että jatkuva kysely ärsyttää! Jokainen puhelu ja viesti alkaa, jokojokojoko?! Ihmiset ei vissiin luota, että kyllä me ehkä sitten ilmotellaan, kun on jotain kerrottavaa vaikka kuinka ollaan vannottu ilmoittavamme. Samoin jos auto ei ole pihassa, kaikki luulee, että synnyttämässä ollaan, eihän sitä nyt tietenkään enää tässä vaiheessa missään muualla esim. kaupassa käydä!? Arg.

Muutamia kireämpiä suppareita tullut muutamana päivänä, mutta max 3-4 peräkkäin. Limatulpasta ei tietoakaan, tuliko teillä kaikilla jo synnyttäneillä limatulppaa? Tai sitten en vaan erota sitä runsaasta valkovuodosta.

Paino tuntuu kirivän hirveästi tässä loppumetreillä, koko ajan nälkä. Herkkuja täytyy yrittää vältellä vaikka nekin kyllä maistuisi.

Kärsivällisyyttä kaikille!

Nelina 39+3
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin nla takana - sf-mitta hyväkun mahtuu piirtymään enää linjoille ja on 39cm ja sai aikaan tädin laittamaan lähetettä synnärille.. tuumas tosin ettei sieltä varmaan aikaa ehdi saamaan ennen kun synnytän..hippasen pelottaa jos tuleekin joku jättiläinen :/ 2kg tullut nyt 2vkon aikana - siis KAKSI kiloa!! Herranjumala mistä ne nyt on tullut?! :/ Muutens pissat sun muut aisoissa. Mun vasen puoli alaselkää syttyy tuleen jos kävelen tai puuhaan mitään yhtään pidempään.. reilu km kävely oli ihan järkyttävää :( Niinjuu ja täällä ei olla laskeuduttu saati kiinnitytty yhtikäs mihinkään..ärsyttävä tapaus. Liikkeitä sen sijaan tulee koko raskauden edestä nyt.. ei ole koskaan näin paljon liikkunut (lähes kokoajan), huh.

Eipä muuta, ei sitten mitään muuta ;)

Isonallelle myötyisiä ajatuksia ja pikaisia hormonien rauhottumisia <3

Sabsu 39+2
 
Isonalle, kyllä täälläki oli nuo ensimmäiset viikot sellaisia ettei olisi kiinnostanut nähdä ketään ihmisiä ja en jaksanut yhtään mitään hössötystä keneltäkään ja olisin halunnut olla vaan omissa oloissani. mutta nyt on mieli paaaljon parempi ja tasaisempi :) Ehkä tuokin hieman helpotti kun sai nuo ristiäiset juhlittua niin ei tarvi enää jännittää niitäkään :) Tsemppiä sinulle <3
Täällä tuli eilen 7vk täyteen ja ei voi kun ihmetellä mihin tuo aika menee.
 
Hei.

Kasassa ollaan täälläkin :) onneks max pari viikkoa enää. . Ajoittain olo on melko tukala kun painaa ja tuikkii tuonne alakertaan. . Kovettumisia on pitkin päivää et jospa tuolla jotain tapahtus. . Keskiviikkona neuvola seuraavan kerran ja se onkin kai viimeinen kun täällä on lomautukset heinäkuussa ja Neuvola kiinni.. lähi kaupunkiin pääsee tarvittaessa. . Yliaikais kontrolli on Kait sitten 41+3 mut sitä en tiedä et onko se neuvola joka sen lähetteen sinne laittaa..

Mutta onnea vauvautuneille ja tsemppiä meille vielä yhdessä kasassa olleille..

Itellä menee varmasti tuonne heinäkuulle. Monta kertaa päivässä pitää käydä lukemassa täällä kun jännityksellä odottelee et kuka on seuraava :)

Eipä kummempia..

Aapaliini ja vauva 39+0

Ps. Lindexillä kävin alessa tänään ja vauvallekin löytyi jotain kivaa:)
 
Heipparallaa :)
Onpas kiva lukea teijän odottavien juttuja :) tavallaan harmittaa etten ikinä voi kokea noita fiiliksiä synnytyksen käynnistymisen odottelusta ja limatulpista sun muista.. Siis kun eivät voi diabeetikon raskautta pitkälle päästää :( toisaalta taas olin tosi kypsä jo raskauteen ja huonokuntonen kun käynnistettiin että olin siitä ilonen. :) jokaisella meistä on varmaan sama fiilis mutta en oikeesti voi olla ihmettelemättä tota oman kullannupun kauneutta ja sulosuutta <3 ja varmaan oon ihan mökkihöperö tai joku kun hoen tolle neitille että äiti rakastaa sua ja pitää susta huolen. :) siinä meijän keskustelut lähinnä. Olen siis yksinhuoltaja tälle vauvalle. Itkuisuutta on täällä... Siis molemmilla, mulla ehkä jopa enemmän meistä kahdesta. Oon niin huolissani tosta pikkusesta heti kun vähänkään jotain aihetta ja väsyny ja yksinäinen (siis kaipaisin miestä rinnalle) että itkua tulee useesti päivän aikana.. Mulla on masennustausta niin pelottaa että se alkaa taas.. Se ois tosi kurjaa koska oon sillon ihan lahna vaan ja itken ja raivoon paljon. Palaisin loppuun masentuneena yksin vauvan kanssa, se on varma :( eikä täällä oo kyllä ketään kertomassa jos se alkaa, ei sitä heti ite tajua..

Toistaseks vielä onnellinen kahen tytön perhe
Mami & Möntti 4vko
 
Moiks!

Oon varmaan jo ehkä kysynytkin jo, mutta missä sä asut pikkumöntti? Minäkin pääsääntöisesti yksin vauvan kanssa, ois kiva vaikka tutustua ja nähdä vaikka mahdollisesti, ku samanikäiset lapset, ois kiva saada "vertaistukea" :) Itse asun Vantaalla. Toivottavasti ei tunnu liian tungettelevalta :D laita vaikka yksityisviestiä!

Taniira ja pikkutyllerö 5viikkoa ja 2päivää <3
 
Pikkumöntti - heittelikö sulla arvot/painoarvio vai miksi eivät voineet päästää raskautta pitkälle? Mullahan on radi myös ja pe paukkuu laskettu, sf mitta huitelee tällä hetkellä pilvissä, arvot tosin olleet ihan ok ja painoarviokin rv35 normaali. Sain nyt kyllä lähetteen synnärille mutta nlatäti uumoilee ettei ne ehdi mitään aikoja antelemaan..

Sabsu
 
Iltaa, tänään taas käytiin äitipolilla kutinan takia, mutta ei ole hepatoosia tämä vaan turvotuksesta johtuvaa kutinaa, vauvalla kaikki edelleen kunnossa joten huomenna aamulla klo 8.00 menen äitiyspolille ja jos me mahdutaan synnärille niin mun synnytys käynnistetään. Eli toivoa on että meillä on huomenna vauva viimeistään illalla sylissä. :)

Ilmoitan lisätietoa kun jotain tapahtuu.

Sanna-M ja Papu rv 40+5
 
Huomenta!
Tsemppiä käynnistyksen Sanna-M! Kuin sulla jo nyt käynnistellään, jos kaikki kuitenkin kohtuu hyvin?:)
Meinaan vaan, kun meillä oli sama LA ja itsekin jo toivois, että alkaisi jotain tapahtua.. Jos ei luonnollisesti, niin sit käynnistellen.:)

Täytyy kyllä sanoa, että teidän muiden yliaikaisten juttujen lukeminen kyllä lohduttaa kummasti..
Mä alan olla niin täynnä näitä kivuliaita öitä, kankeaa olemista ja turhaa odottamista. Kilahtelen ihan typeristä asioista, kun hermot alkaa olla niin kireenä. Mä en oo kyllä koko aikana mitenkään erityisesti nauttinut tästä raskaana olosta ja nyt kun tää vaan jatkuu ja jatkuu..:mad:
Ja ne utelut.. Ai että tekis mieli haistatella seuraavalle, joka kysyy "etkö sä vieläkään?":stick:
Miehen suku varsinkin käy hermoille. Joka päivä ne fb:a ilmottelee, miten mummo/täti niin jo odottee vauvaa tulevaksi.. Omilla seinillään siis.
Mummo jopa juhannuksena ilmoitti, et tulee sit koko heinäkuuksi tänne vauvaa hoitamaan. Tuli aika tiukkaan sävyyn tokaistua, et en kyllä anna heti kenellekään vauvaa hoitoon, vaan haluan ensin rauhassa ite tutustella.

Tänään neuvola. Jospa löytyis joku syy, että pääsis edes sinne äitipolille koko arvioon, niin tietäis, minkämoinen jättiläinen tuol mahassa jo asustaa.:)

Jaksamista meille isomahoille ja myös teille äideille pienten kanssa.
Jansson ja jättiläis maha 40+6
 
Hei,

Tässä mun synnytystarina:

Eli 20.6.2014 aamuyöstä meni yllättäen lapsivedet. Soittelin synnärille ja pyysivät lähtemään heti kun kerran aiemmat synnytykset ovat olleet nopeita. Niinpä siis teimme, jätimme pojat nukkumaan ja isäni lähti kotoa 30 km:n päästä tänne meille. Emme uskaltaneet jäädä odottelemaan isäni saapumista. Matkaa meiltä on sairaalaan 100 km. Matkaa teimme kuitenkin ihan rauhassa, kun mitään supistuksia ei tullut. Kävimme abc:lla vähän aamupalaa syömässä ja lapsivettä liritteli tulemaan vähän väliä. Supistuksia ei kuitenkaan kuulunut.

Synnärillä mukava kätilö otti meidät vastaan ja järjesti perhehuoneen ja totesi, että jos ei mitään ala tapahtumaan vuorokauden sisään niin lauantaiaamuna aletaan käynnistelemään. Isääkään ei haluttu päästää pois joten jäimme yhdessä sairaalaan yöksi. Koska oli juhannusaatto, oli vähän tylsät fiilikset asian suhteen. Varsinkin kun olimme lasten kanssa edellisenä iltana ostaneet herkkuja ja suunnitelleet sauna ja paljureissua mummolaan. No pojat joka tapauksessa saivat viettää siellä kivan juhannuksen. Illalla saimme luvan ottaa 2 tunnin iltalomaa osastolta ja kävimme pikkujuhannusajelulla ja yritin rannalla kävellen saada supistuksia aikaiseksi.

Lauantaiaamuna aloitettiin käynnistäminen cytotec-pillerin puolikkaalla. Sain lääkkeen klo 6 ja siitä tunnin kuluttua oli pienen pieniä suppareita. Tuolloin aamulla muuten tehtiin ensimmäistä kertaa vasta sisätutkimus ja tilanne oli tasansama kuin pari viikkoa aiemmin neuvolalääkärillä, eli pehmeät paikat ja kanavaa vielä 2 cm jäljellä, kohdunsuu sormelle auki. Puoli kymmenen aloin saamaan supistuksia 10 min välein ja muutaman 5 min välein. Tuosta puoli kymmenestä on merkattu synnytys alkaneeksi. Kymmeneltä tuotiin uusi cytotecin puolikas. Supparit jatkuivat 5 min välein, ei kuitenkaan hirveän kipeinä.

Vielä klo 11:15 kun miehen äiti soitti miehelle ja mies sanoi, että mitään ei tapahdu. Kun tuon sai sanottua ja lopetettua puhelun, niin alkoi todella tapahtumaan. Kätilö laittoi käyrille ja mies joutui aika pian soittamaan kelloa, etten pysty makaamaan paikalla kun olen niin kipeä ja haluan suihkuun.

Kätilö ei kuitenkaan päästänyt pois käyriltä, vaan halusi vauvan sykkeisiin vaihtelua ja nousin ylös ja kun tuli supistus lakosin kontilleni. Siitä sitten pääsin suihkuun ja oli tuskan takana saada vaatteet pois. Kätilö toi miehelle särkylääkkeet, että voi antaa mulle. (Salissa vasta saa kunnon puudutteita). No mä olin ollut suihkussa ehkä minuutin, enkä pystynyt enää ojentamaan kättä enkä puhumaan, käänsin vaan hanaa kuumemmalle. Juha yritti komentaa mua pois suihkusta, kun sanoin, että mua ponnistuttaa. En totellut, sanoin vaan, että en pysty. Käskin soittaa taas kelloa.

Kätilö tuli ja näki, että nyt taitaa olla tosi kyseessä. Komensi mut heti pois suihkusta ja sitä sitten jotenkin älysin totella. Suunnilleen takapuoli vilkkuen ne sitten taluttivat meidät saliin ja siellä kun pääsin pöydälle olin 5 cm auki. Kivut oli koko ajan päällä, supistus ei tauonnut lainkaan. Kätilö alkoi soittamaan puuduttajaa paikalle ja kun sain puhelun lopetettua sanoin, että nyt mun on pakko ponnistaa. Kätilö oli yksin salissa ja hälytti apua,mutta koska oli kiire niin mies avusti nostamalla mun jalkaa ja kyljeltään ponnistin vauvan kahdella työnnöllä maailmaan. Tyttö syntyi 11.55. Kivut lakkasi heti ja tunne oli ihana.

Vauvan sain heti rinnalle ja tyttö imi hanakasti. Mies ja minä olimme kyyneleet silmissä ja kiitin miestä moneen otteeseen siitä, että oli paikalla kuuntelemassa mun murinaa ja tuskaa ja pysyi rauhallisena. Vauva sai täydet pisteet, vaikka olikin kooltaan viikkoihin nähden pieni. Viikkoja siis 39 tasan ja pituus 48 cm ja paino 2839cm. Minä selvisin synnytyksestä ilman naarmuja ja vertakin meni vain 1,5 dl.

Vauvan kanssa oltiin osastolla 3 yötä koska vauvan verensokerit heittelivät, mutta tasaantuivat sitten viimein. Eilen pääsimme kotiin ja nyt toivoisin voivani pysäyttää ajan. Mulla on niin ihana perhe! Ja Seinäjoen synnärin ja osaston henkilkunta oli aivan loistavaa. Pidin kokemuksesta jopa enemmän kuin TAYSssa vaikka siitäkään ei ole mitään pahaa sanottavaa. Seinäjoella oli myös erittäin mukavia kanssapotilaita!

AnnaOnni ja Talvikki-tyttönen (kuopuksen keksimä lempinimi) 5 vrk.
 
Voi onnittelut AnnaOnni, ihana kertomus :) Kaikille tosi toimissa oleville tsemppiä!
Eipä ole montaa päivää kuun loppuun, taitaa heinä-vauva (tännekkin) tulla. Maanantain nlassa laitettu lähete poiki mulle ens tiistaille synnärille äp-ajan.. silloin olis 40+3, toivotaan ettei mitään gozillaa olis tulossa. Toivon kyllä et tulisi jo tällä viikolla. Menkkajomoja kummempia ei kuitenkaan ole, toivotaan et ne tekis jotain - esikoisessa ne oli mulla ne avaavat.

Tahtois nyt jo jonkun funktion tälle turhauttavan loputtomalle olemiselle! ;)

Sabsu 39+4
 
Siis käynnistettiin koska mulla raskausmyrkytys alkamassa. Lähinnä siis mun jalkojen turvotus oli se käynnistyssyy. Mutta olishan se vauva ollu lähemmäs 5kg laskettuna aikana. Mutta se siis ei ollut syynä. Diabeetikkojen vauvoilla hapetus voi laskea kohdussa niin siksi käynnistetään heti kun keuhkot on kypsät. Varsinkin jos lapsivesipunktiossa epo arvot koholla. Mitä meillä ei siis kuulemma ollu mutta synnytyksessä selvis että vähän oli kuitenkin ollu. Ei niin paljon että ois menny kiireellisenä. Olipas taas seppstus :D

Mami & möntti 4vko 1pv

Ps, taniira laitoin ehkä yksityisviestin? :D
 
Pikkumöntti, kiitos kun jaksoit selvittää ja jännä juttu, mulle ei oo kukaan puhunu moisista hapetusarvojen laskuista tai epoarvoista tai muista vaikka radi mullakin on - vai tuleeko noi kartalle radissa jos siihen lisätään raskausmyrkytys "lisämausteeksi"? No toisaalta, se Kättärin lekuri rv35 oli aika blaah, toivottavasti ens tiistain lekuri olis joku toinen ;)

Sabsu ja mahamöllykkä 39+tarpeeks :D
 

Yhteistyössä