**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Hassuja nämä oireet. Jos yksi päivä on helpompi (kuten eilinen), on seuraava päivä taatusti keskimääräistä huonompi... Tänään siis herätessä jo koski päähän ja huono olokin on. Koitan tässä pikkuhiljaa ahtaa jotain ruokaa alas, jotta olo helpottas...

Oon yrittänyt jo monena iltana päästä elokuviin. Saa nähä, päästäänkö tänäänkään vaiko viekö tämä olo taas voiton.

Nemelia ja Pirpana 8+3 (ultrassa 8+5)

PS: Äiti keksii meidän pirpanalle joka päivä uuden kutsumanimen. :D Pientä mummokuumetta havaittavissa siis...
 
On kyllä ollut surkea viikonloppu, mielialan osalta. Koko ajan mieli maassa. Vaikka olen päässyt urheilemaan ja treenaamaan koirien kanssa, mut ei. On myös ollut ihanan kiireetöntä. Jotenkin "oireettomuus" ehkä stressaa, enkä uskalla nauttia? Vaikka toisaalta, mulla on ollut koko viikonlopun tasaisen krapulainen olo ja mietin johtuuko huono mieli osaltaan siitä.. Eli siis en ole edes "oireeton". :D On tää kans vaikeeta! :D
 
(.)Yövuorot tuntuvat vievän kaikki mehut tästä naisesta! Onneksi mies on ollut nyt viikonloppuna aamut esikoisen kanssa niin oon saanut vähän levättyä. :)

Aamuisin on todella etova/ oksettava olo, mutta toistaiseksi ei ole tarvinut käydä pönttöä halaamassa. Onneksi! Rinnat ovat turvonneet, mutta muuten ei ole mitään oireita raskauden suuntaan. Vatsa pyöristyy kovaa vauhtia eikä tätä enää kauaa piilotella. Mulla on töissä kehityskeskustelu 1,5 viikon päästä... silloin meinasin pomolle kertoa ellei ole sitä ennen arvannut. :)

Elinasics 7+2
 
Mä elän nyt viikkoja 6+0 ja kuvotus on alkanut pari päivää sitten. Ulos asti ei ole onneksi vielä tullut, mutta huomaan, että kuvotus on pahimmillaan, jos ei ole syönyt hetkeen. Muutamana päivänä on ollut aika kovia vatsakipuja, jotka tuntuvat samanlaisilta, kuin olen joskus aiemmin kokenut syötyäni jotakin vatsalleni sopimatonta. Eli sellaista koko vatsaa polttavaa kipua, joka menee ohi n. 15-30 minuutissa. Luulen sen liittyvän jotenkin suolistoon.
Olen kanssa yllättynyt, että alkuraskaus ei ole ollenkaan mitään ihaninta aikaa, vaan sitä varjostaa pelko, kuvotus ja se että tuntee itsensä koko ajan jotenkin rumaksi. Toivon, että raskauden edetessä tästä alkaisi myös nauttimaan.
Itselläni on eka neuvola 8+ viikolla. Mun mielestä neuvolaan pitä mennä viimeistään ennen 4. raskauskuukauden loppua saadakseen avustuksen.
 
Hiiva on täälläkin riesana koko ajan..

Mulla myös nyt meneillään yövuorot, vielä ois kaks jäljellä. En kyllä enää näiden jälkeen yövuoroja tee, sen verran rankkaa tuo valvominen.
Edelleenkään ei juuri muita oireita ole kuin rintojen turvotus ja arkuus sekä UMMETUS. Se on ihan kamalaa, tuntuu ettei mitään tuu ulos vaikka kuinka koitan syödä kuituja, luumuja ym.

Huomenna ultra!! :)

elpukka + papu 8+1
 
Moiksis!

Täällä ei hiivaa ole näkynyt, ei ainakaan siis sellaisessa kutina tms muodossa, mutta ainahan se voi kyteä tuolla :D

Huono olo helppaa jo hiukan, mutta aamuisin kun en ole tottunut syömään heti, niin kyllä se voimattomuus ja heikotus iskee sitten lähes joka aamu ennenkuin saa jotain alas, ähäkutti, pitäis koittaa syyä säännöllisemmin!

Mulla on tiistaina se neuvola, ja ainoa asia mikä jännittää on se, että vieläkö ne koittaa ultrata, vaikka kävinkin siellä alkuraskauden ultrassa 7+6.. Toivottavasti, koska siitä on ikuisuus(siltä tuntuu), ja haluan nähdä että pikkuisella sydän siellä vielä sykkii :)

Tänään kävin ostamassa mammafarkut!! Mahtavat jalassa! Kaikki omat farkut kirraa varsinkin iltaisin ja en ole voinut pitää vetoketjua saati nappeja kiinni.. :D Mutta vielä ei missään nimessä puhuta vauvamahasta, vaan ihan vaan turvotuksesta, ja jotenkin en yhtään siedä nyt sitä alavatsan puristavaa tunnetta minkä jotkut vanhat housut saavat aikaan. Nämä sitten menevät ainakin siihen saakka, että alkaa jalat ja arse levenemään, mitä tiettykään en toivo! :)

Jotenkin ihana olo ollut pari päivää, ihan erilainen kuin koko alkuraskauden. Aiemmmin tuntunut että näytän hirveältä ja kaikki kiukuttaa herkästi ja on masentunut olo, nyt elämä hymyilee, ja finnitkin alkaa kuivumaan, ja olo on muutenkin hehkeämpi! Mutta en vielä uskalla huokaista, voihan tämä olla vaan joku vaihe ;) Voi tosin johtua myös siitä että oon käyny kävereiden kans ulkona ja vähän laittautunutkin, monen viiikon tauon jälkeen, mutta siis elämä hymyilee, se on tärkeintä!

Taniira + pikkupuolukka 9+1 :heart:

APUA samantien ku lähetin tämän, tajusin kuinka typerä olenkaan, ja keskityin vaan omaan napaan! :'( Olen ihan kamalan pahoillani sydänx3, toivottavasti pärjäilet, ja saisit voimia jatkaa eteenpäin, minä ainakin lähetän paljon voimia sinulle! <3
 
Viimeksi muokattu:
Voi sydänx3! Hurjasti Voimia sinulle! :heart:

Meillä ultra lähestyy vihdoinkin. Torstaina on klo 14:00 Ultra.
Mä täällä mietin miten pärjään koko alkuviikon sekä harjoittelijan että lasten kanssa ( olen siiskin perhepäivähoitaja ammatiltani) En ole uskaltanut juuri vielä mitään toivoa kun sekä keskenmeno että kohdunulkoinen takana. Nyt viikon aikana alkanut armoton väsymys..siis mä nukuin eilen 4h päiväunet ja olin silti niin poikki että nukahdin ennen meidän tyttöä. :D Oon tosi hyvä puoliso mun miehelle parhaillaan.. Kahvi jäi viikonloppuna pois ja ekat oikein voimakkaat pahoinvoinnitkin alkoi.. SILTI en kyllä uskalla toivoa ennen ultraa... juuri kohdunulkoisen kanssa mulla oli juurikin samanlaisia oireita..
 
Tintsuliini mulla on myöss jotain vatsan herkkyyttä havaittavissa. Ihan sama mitä ruokaa syön, niin hetken päästä vatsaa kivistää ja kourii. Kuitenkaan ei mene sekaisin tms. Muutenkin välillä alavatsaa särkee. Ja turvottaa myös kovasti. Pieniä repäisykipuja joskus tuntuu, jos touhuaa enemmän.

Mulla ei ole pahoinvointia vielä ollut missään raskaudessa, mutta iltaisin on joskus ihan pientä kuvotusta. Etenkin jos syö liikaa kerralla tai on liian pitkään syömättä. Jonkin verran myös närästää/nousee mahanesteitä ylös.
Mähän oon saikulla nyt melkeinpä loppuvuoden (loukkasin jalan) niin siinä mielessä voisin rauhassa kärsiä oireita..Isot tsempit työssäkäyville! Vaikka ei se kotonakaan helppoa ole, jos on muita pieniä lapsia..

Jotkuthan hoitaa hiivaa kotikonsteilla laittamalla alapäähään esim. hapanta piimää tai luonnonjugurttia. Tai maitohappobakteerikapseleita. Muuten sitte kannattaa tietty jättää sokerit minimiin ruokavaliossa ja ainakaan pikkuhousunsuojaa ei kannata käyttää ettei haudo.

Täälläkin odotellaan perjantain ultraa :)
Hyviä vointeja kaikille!
Eltsu 6+2
 
Avasin pitkästä aikaa ihan tietokoneen, jotta voin kirjoitella paremmin tänne :)

Keskiviikkona oli ensimmäinen neuvolakin, viikkoja oli tuolloin 9+1 :) Ja ei vitsit, että miulla on mukava neuvolatäti! Nuori, mutta niin asiantunteva ja aito.
Synkkas kyllä samantien, jäi hyvä fiilis :) Kaikki oli mallillaan, sokerirasitukseen ei tarvitse mennä tälläkään kertaa ja kuunneltiin sydänääniäkin. Syke oli 180 :heart: Pissat kiikutettu labraan ja np-ultraankin aika varattu, se on 13.11. Olisipa kaikki hyvin pienellä. Puolitoista viikkoa odotettavana vielä.. :)

Oireista: Kuvottava olo on edelleen läsnä, mutta siihen on jollain tavalla tottunut. Ilman näitä rannekkeita olisin kyllä pulassa, otankin nämä pois ainoastaan suihkun ja yöunien ajaksi. Toisinaan kyllä herään yölläkin oksettavaan oloon ja silloin laitettava nää takaisin ranteisiin. Muutama yö takaperin heräsin kakomiseeni, onneksi en kuitenkaan onnistunut aikeissani, mitä sitten yritinkään tehdä.. :D
Hiuksia tippuu edelleen ihan sikana. Luojan kiitos, että miulla on paljon karvaa päässä omasta takaa. Itse kyllä huomaan, että hiukset ovat huomattavasti ohuemmat, kuin normaalissa tilassa.. :| Naama kukkii. Ja selkä. Ja rinta.. :kieh:
Ja tää VÄSYMYS. Ihan järjetöntä. Että onhan näitä oireita monenmoisia.. :D

Paljon voimia pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! :hug:

Ikää tuli eilen vuosi lisää, joten muokataas miun rimpsua:
Cherrrye / 24 / 3. lapsi/ EKKS, kiitos! :)

cherrrye ja hippu 9+5
 
sydänx3 voimia sulle:hug:

ja cherrrye onnea:flower:

Joku kyseli että onko väliä koska ekaan neuvolaan menee..Niin mulle ainakin sanottiin ,että jos meinaa osallistua seulontoihin siis mennä esim. np.ultraan niin sillä on väliä koska käyt.Pitää ehtiä ottaa verikokeet ja sitten pitää np.uäki varata ennen 12+6 viikkoa ja niitä aikoja voi olla huonosti. Eli soitelkaapas neuvoloihin ekoja aikoja!!

Mulla olis ke eka neuvola,rv on silloin 8+3.Meillä otetaan onneksi tuos samalla jo verikokeet,ei tarvitte erikseen labraan mennä. Vähän hankala järjestellä noita kaikkia aikoja kun työskentelee perhepäivähoitajana... : /

Olo on ehkä hitusen viime viikosta parempi,tai sitten oon vaan oppinu ennakoimaan oksettavaa oloa hyvin. Syön jotain pientä melkee tunnin välein.Eli toisin sanoen tää on yhtä jatkuvaa napostelua!!!:popcorn: Mammafarkuista mäki haaveilen,omat housut kyllä menee,mutta just sitä pienintäkään kiristävää tunnetta ei halua nyt kyllä kokea! Mä siis otin ja ostin yhdet potkarit...En vaan voinu itelleni mitää!!!:LOL:Vaikka olin päättänyt että vasta np uä:n jälkeen nii,nuo nyt sattui tulemaan nenän eteen;)

Mukavaa viikkoa teille!!

miinu ja hipsu rv8+1:heart:
 
Neljäs viikko saikkua lähti sitten liikkeelle. Elättelen kovasti toivetta että pääsisin ensi maanantaina töihin. Noh, toivossa on hyvä elää.

Tällä viikolla pitäisi käydä veriseulonnoissa, loppuviikosta. Keskiviikkona tulee 10+0 täyteen.

Joku kyseli negatiivisista tunnoista raskaana ollessa, tai ainakin jotenkin niin että onko muitakin jotka eivät hypi seinille onnesta -- ja kyllä, täällä olen samanlainen. Raskaus on erittäin toivottu, mutta mulla ensimmäinen raskaus oli n i i n vaikea ja traumaattinen, että siksikin jo jätetty ihan tahallaan melkein seitsemän vuotta väliä ennen tätä raskautta. En oleta että tää raskaus on kopio edellisestä, mutta jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin tiedän ettei tää mitään herkkuakaan tuu olemaan. Mä INHOAN raskaana oloa. Turvotusta, kipua, särkyä, oksentamista, et saa syödä sitä tätä tota, et saa tehdä näin noin, kaikki tietää muka asiat paremmin kuin sä itse, oot heikko kun olet raskaana, "no nyt sun täytyy ajatella mikä on vauvalle parasta" -- ja sit tää synnärillä olo: sä olet sinä itse, Marja-Petteri-Esko mikälie TASAN siihen asti ennen kun punnerrat muksun pihalle, ja silmänräpäyksessä menetät identiteettisi ja susta tulee geneerinen äiti. "Äiti ottaa nyt vauvan tissille", "Äiti, anna vauvalle parempi imuote", "Onko äidillä nälkä?", "Muista äiti juoda". VOI LUOJA. :headwall: MULLA ON NIMI. SÄ KUTSUIT MUA SILLÄ VIELÄ TUNTI SITTEN. VOIDAANKO SOPIA ETTÄ KUTSUT JATKOSSAKIN?

Pahoitteluni avautumisesta, mä vaan en nauttinut lapsivuodeosastolla laisinkaan ja raskaus on helvettiä. Piste. Mutta sitten se vauva. On tää kaikki tuska sen arvoista. Kunhan vaan nyt tulis jo kesäkuu. :kieh:

Jos joku haluaa avautua mulle ihan henk.koht. jostain raskauteen tms. liittyvästä, saa laittaa yksäriä. Kuuntelen kyllä. (Enkä vaan pauhaa omista epäkohdista... :whistle: )

Lettu ja Kornelius 9+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys taas täältäkin :) Viikonloppuna kerrottiin raskaudesta avon puoleiselle suvulle hänen äitinsä 5-kymppisillä, ihanasti ottivat asian vastaan ja avolle tuntui merkitsevän erityisen paljon isänsä sanat, kun tämä sanoi "EIKÄ SIINÄ KAIKKI!!" kun vieraat onnittelivat synttärisankaria ja tämä sitten kertoi ylpeänä että hänestä tulee mummo. Samalla avo pyysi myös siskoaan kummiksi, ja tämähän alkoi melkein kyynelehtimään asiasta.

Viime torstaina kerron itse omalle äidilleni ja tämä suorastaan riemastui ellei jopa "seonnut" ja alkoi jo suunnittelemaan mitä kaikkea voi vauvalle ostaa :D Enää olisi jäljellä isäni ja siskoni, joille pitäisi kertoa, siskon ajattelin hoitaa tänään, henkilö jolle kertomista jännitän ehkä eniten. Sieltä voi vastaukseksi tulla ihan mitä tahansa...

Olo on ollut mitä loistavin viime päivinä! Jännityksellä odotan torstaita ja ensimmäistä neuvolaa. Mieskin odottaa sitä kovasti, hän tuntui nyt tuon viikonlopun ja vanhemmille kertomisen jälkeen tajuavan että meille tosiaan tuleee vauva ja hän jopa on aika innostunut asiasta. Eilen juteltiin pitkälle yöhön nimenantajaisista ja hän kyseli kamalasti vauvan hoitamisesta kaikkea, eikä mulla ollut mitään hajua itelläkään mistään vauvan ruokkimisista sun muista :D Yhtä untuvikkoja kumpikin siis....

Avo sai todella hyvän idean että pidetään nimenantajaiset yhdessä meidän synttärijuhlien kanssa, on nimittäin ollut suunnitteilla pitää kesällä yhteiset "5-kymppiset" kun minä täytän alkuvuodesta 25 ja avo täyttää syksyllä 25. Nimiäkin ollaan jo vähän mietitty, toiset nimet on jo aika lailla päätetty sekä pojalle että tytölle ;)

Mulla kasvaa muuten maha aikamoista tahtia! :O Eikä näytä ihan pelkästään turvotukselta... Senkin takia pakko kertoa äkkiä siskolle ennen kuin arvaa.. Melkein pakko ottaa jo eka kuva perjantaina kun poksuu taas!

Huomasin ettei ole tässä pinossa kuin kaksi mun lisäksi jotka Hyvinkäällä synnyttää. Mahtavatko seurailla aktiivisesti täällä? :)

Olipas mulla paljon asiaa :D Ja kellokin yli kaksi, nyt voin soittaa ja varata np-ultran!!

Muoks. Pakko heti kertoa että np-ultra perjantaina 29.11. !!! :heart: Miiiiten sinne jaksaa odottaa?! Silloin tulee sopivasti tasan 12 viikkoa täyteen

mudilli ja Toukka 8+3
 
Viimeksi muokattu:
mudilli, täällä yks HYSiläinen :)
Mä vielä jännitän niin kovasti, että meneekö kaikki hyvin, kun edellinen päättyi keskenmenoon, että en saa aikaiseksi ihan hirveästi kirjoitella..Lukemassa käyn kyllä joka päivä :)

Eltsu 6+3
 
eltsu81 Joo meillä onki näköjään samat viikot menossa 6+3! :) Ja miullaki tosiaan edellinen meni spontaanisti kesken viikoilla 11+5.. Liekkö missä vaiheessa miulla lopettanu kasvun, kun ultratessa oli enää jäänteitä kohdussa.. No sellasia puolikkaan banaanin kokosia klönttejä sieltä läpi yön tuliki, joten ei ihmekkään että ei ollu mitään nähtävää jäljellä..
Nyt ei siis hirveesti uskalla vielä riemuita, vasta kun pääsee sen virstanpylvään ohi.. :) Sit voi ainaki iloita jo siitä, että on kestäny pidempään kuin edellinen.. :)

Tässä miun blogi, Nyyttikuumetta keskenmenon jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Tosi vähän tulee tänne puolelle enää kirjotettua kun fb on niin paljon helpompi kännykällä surffatessa.

Mä oon edelleen onnekkaasti vähäoireinen. Järjetön väsymys on oikeestaan ainoo oire. Mikään määrä unta ei tunnu riittävän.
Neuvolassa käytiin perjantaina mutta eipä siel mitään uutta tullut kun esikon ajalta on vielä hommat muistissa.
Tänään varasin ajan np-ultraankin. 22.11. olis aika ja viikkoja sillon 12+1.

Maha on nyt reilu viikon sisällä pullahtanut ihan kunnolla esiin ja kerroinkin esimiehelle asiasta, kun sain kuulla että työpaikalla jo liikkuu huhuja mun raskaudesta. Seuraavaks tarvis sit kertoa mun työntekijöillekin. Ne varmaan tykkää tosi hyvää kun en ehdi oleen töissä tässä välissä kuin 7kk.
 
Mun piti kysyäki et pääaikö sunne meidän face ryhmään liittymään ilman että tieto siitä pomppaa aikajanalle kaikkien pällisteltäväksi? Jos pääsee olisin halukas sinne liittymään :)

Täällä olisi vielä pari pvää "kärvistellessä" uusinta ultraan.. Selailin tuossa kirjoituksiani edellisistä odotuksista, ni vu ollut 7+3 viimeks missä vkot tippunu viikolla,eli ihan rauhallisi mielin odotan kyllä,koska vkoja ni vähän on kuiteski ollut nyt ultrassa ja ku mitää tuhrutteluja tms ei ole ollu.. Ikävä ku näin aikasin käy ni tulee näitä murehtimisia,mut minkäs tekee ku mahd varhain haluavat alottaa noita lääkkeitä..

Peikko ja masukki 7+2 (kunnes toisin todistetaan :p )
 
Pikkupeikko, se fb-ryhmä on salainen, joten ei näy ulkopuolisille koko ryhmän olemassaoloa. :) Sekaan vaan. :D

Mulla on nyt alkanu väsymys uudelleen. Mitään ei jaksais tehä ja päikkärit piti taas nykästä.

Mulla tosiaan oli eka nla tänään. Paino oli pysyny aika samassa. Hb 111. Seulontoihin en rupia. Sydänääniä kokeiltiin, ei kuulunu vielä. Aivan ihana terkkari. <3 Onneks on just nyt vaihtunu, tullu sijaistamaan vuodeks, ja ehtii olla koko mun raskausajan.
Käski lopettaa työt ku maalaushommat ei oo hyväksi... Puhui erityisäitiysrahasta. Saapa ny nährä.

Seuraava neuvola vasta 7.1.2013. Ja ultra joskus viikolla 10-14 (luultavasti joulukuun eka puoliskolla.) Aika tulee postitse. Työn "vaarallisuuden" takia joudun lääkärin kans jutskaan lähiaikoina.

Huomenna uusintaultraus. Sitten tiietään paremmin tulokkaan ikä. :)

Emotar ja Kiljunen 7+3 (?)
 
Lettuperkele: mä niin samaistua tuohon sun tekstiin. Itsellä on vierähtänyt 14 (!) vuotta edellisestä raskaudesta! Tänään ollut kyllä vähän paremmat fiilikset kuin parina viime päivänä. Ehkä johtuu siitä että pääsin pitkästä aikaa töihin, sekä tökättyä talonrakennusprojektia aluilleen!

Tänään varasin sitten sen ensimmäisen neuvolan. On perjantaina, jolloin viikkoja 9+2.

Mulla ei oo ollu hiivaa, toivottavasti ei tulekaan, sillä jossain vaiheessa elämää oli melko sitkeä ja uusi koko ajan. :mad:

Meillä koko raskaus on vielä valtionsalaisuus. Ainoastaan yksi kaverini tietää. En tiedä miksi, mutta ajattelin venyttää kertomista niin pitkälle kun vaan pystyn.

Ihanaa lukea muiden ultrakäynneistä. Mulla ei vielä niihin tunnu olevan kiirettä (sitten on kun on mahdollisuus selvittää sukupuoli)... :LOL:

Lyde ja Niilo 8+5
 
Viimeksi muokattu:
Tänään käyty ultrassa ja siellä se sydän sykki <3 Oon kyllä niin helpottunu, olin aamulla ihan varma ettei siellä mitään ole tai sit on lopettanu kasvamisen..
huhhuh, nyt voi hetkeksi huokaista :) Vastasi viikkoja 8+4, eli 2 päivää enemmän kun olin laskenut.

elpukka + papu 8+4
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Lyde, samaistun ajatuksiisi. En itsekään halua kertoa tästä odotuksesta kenellekään, eikä ultrakaan ole mikään suurimman intoilun alla oleva juttu. En tiedä, jotenkin vaan luotan että kaikki menee kuten on tarkoituskin ja nt-ultra on kuitenkin aika pian.

Voi olla että varaankin keskustasta ajan varhaisultraan jonkin päähänpiston seurauksena, mutta yhtä hyvin voin olla ja odotella. Ainakaan en mene minnekään ennen kuin on satavarmaa että siellä jotain näkyy :)

Palelua, väsymystä ja pahaa oloa, siinä tämän päivän kuumimmat kuulumiset ;)

Lucia, rv 6+3
 

Yhteistyössä