**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Onnea Julianna!
Synnytin esikoisen lokakuussa 2009 Oysissa ja ihan ok kokemus. Sattui toki muutama hieman tylympi kätilö olemaan vuorossa tai siltä se tuntui, mutta sain lopuksi kuitenkin todella hyvää ohjausta esim. imetykseen. Tosin eka yönä synnytyksen jälkeen kätilö haki pojan syömään lisämaitoa ja pitivät aamuun asti ja multa ei kysytty että saako viedä. Tokaisi vain, että vauva ei näytä nyt rauhoittuvan eikä saa tarpeeksi maitoa joten koita nukkua. Olisin halunnut lisää ohjausta siihen imettämisen, mutta kun aamuvuorolainen toi pojan takaisin, hänellä olikin enemmän aikaa neuvoa asentoja ja imetys lähti käyntiin kunnolla.
Olin kolmen hengen huonessa ja siellä ehti olla viisi eri äitiä. Vierailla ei saanut kuin isät koska sikainfluenssa levisi ja vierailuaikaa oli typistetty todella minimiin.
ON viime yönä supisteli kipeästi :O piti nousta ylös ja kävin vessassa ja hengittelin vähän aikaa ja jatkoin unia. Toisaalta ei haittaisi vaikka vauveli syntyisi jo viikonlopun jälkeen (37+) mutta voihan se viihtyä vielä viisi viikkoakin ahtaassa yksiössään..Mies lähti hakemaan leikkimökki värkkiä ja vietellään esikoisen kans sadepäivää kahdestaan.
Ab 36+6
 
Onnea taas vauvautuneille! :flower:

aika monesta onkin tullut toukokuinen :)


mä kävin viime sunnuntaina yhden yön nukkumassa synnärillä kun päänsärky oli ihan mahdoton, mutta ei onneksi raskausmyrkytystä ollut. todennäköisesti johtui matalasta hb:stä 103. nytolen sitten kiltisti ottanut tuota nestemäistä rautaa päivittäin vaikka se aiheuttaakin kauheita vatsavaivoja, no ei ole ainakaan ummetus vaivannut tässä raskaudessa... No vauvan koko arvio oli sunnuntaina (36+1) 3000g joten samoissa kasvaa kuin esikoinen syntyessään (37+0 3100g) hirvittää vain että kuinka isoksi tämä kasvaa kun ei ole merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä... alkaa aika tulemaan jo pitkäksi! noh tänään ajattelin käydä kaupoilla ja ostella kesäkukat ja istuttaa net jos sais vaikka muutaman supistuksen aikaiseksi ;)

viuhti 36+6

Huomenna onneksi poksuu 37 :)
 
Onpas monta vauvaa tullut tässä parin päivän sisällä..:)
Paljon paljon onnea kaikille pienien kääröjen kanssa ja voimia toipumisiin!

Täällä lurahdellut jotain housuihin aamun mittaan.. Kirkasta on, eikä oikein haise millekään. Ei ole kuitenkaan niin paljon, että vois suoraan sanoa lapsivettä olevan.
Illalla oli kyllä muutama kipeä hetki. Mutta en oikein osaa sanoa oliko ne supistuksia. Ajattelin vielä hetken seurailla, josko vuoto jatkuu ja sitten soitella synnärille.
Meinaa vaan hirvittää, kun kaikki tavarat on vielä paikoilleen laittamatta..!:D

Tsemppiä meille kaikille mahan kanssa vielä kulkeville!:)
Jansson 37+1

PS:ei ollut lapsivettä.. Mitähän lirua sitten lienee. Meinasivat, että myös limatulppa voi joskus olla nestemäinen.. Tiiä sit.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille vauvautuneille taas!

Mun täytyy tulla teille myöntämään, että jossain vaiheessa ihan tietämättäni mulla on lähtenyt mopo käsistä... Aloin nimittäin pesemään vauvan pyykkejä ja huomasin, että mulla on ihan kamalasti vauvan vaatetta, varsinkin koossa 56-62. Ja siis oikeasti olen ollut siinä ymmärryksessä, että eihän mulla ole juuri mitään. Otin poikienkin aarteet esille ja siellähän oli vaikka mitä ihanuuksia. Että kotiutumisvaatteista pitää nyt varmaan ihan laittaa joku äänestys pystyyn perheen kesken. ;) On niin monta iiiiihanaa asuvaihtoehtoa.

Niin ja kaupunkireissulla kävin vielä hamstraamassa lisää muovitettua froteeta ja sitäkin löytyi nyt vanhoista varastoista ihan riittämiin. Ja mä kun luulin olevani järki-ihminen tässä suhteessa. Niin ja niitä lakanoita. Poikien aikaan kun asuttiin Tampereella, niin tuli käytyä Finlaysonilla ostamassa kakkoslaatuna niitä äp-pussilakanoita ja niitäkin on nyt mukavasti. Hassu minä.

Tekee mieli istua pyykkikoneen vieressä ja vahdata kun ne ihanuudet siellä pyörii. Mä taidan olla sekoamassa. <3

AnnaOnni 35+6
 
Onnea vielä jousitar, lettu, julianna, pikkumöntti ja isonalle!

Strepto mä en ainakaan Porvoossa saanut koetta enää synnärillä vaikka sitä kyselin. Kätilö ei tainnut olla mistään pikatesteistä kuullutkaan vaan totesi tuloksissa menevän pari päivää. Enkä kyllä olisi tippaa ehtinyt saadakaan kun kolme tuntia ehdin vain olla synnärillä ennen syntymää.

Ehkäisystä ollaan nopeasti miehen kanssa keskusteltu ja meille riittää hyvin nää alkuvaiheen kivut ja vuodot sekä imetys. Meillekin kakkonen saa tulla ihan niin pian kun hänelle sopii. Se olikin osa syytä miksi alatiesynnytystä perätilaisenkin kanssa kun puolen vuoden tai vuoden odottelu olisi tuntunut pitkältä. Th kyllä sanoi että ainahan niitä "vahinkoja" sattuu aikaisemmin.

Lettu toivottavasti synnytystrauma helpottaisi vielä ajankanssa. Kauhealta kyllä kuulostaa ja mun mielestä ruuhka ei koskaan kelpaa selitykseksi. Koin itsekin synnytyksen rankkana vaikka kaikki meni hyvin. En pysty edes kuvittelemaan miltä tuollaisen kokemuksen jälkeen tuntuu. Annoin itse kutosen, joten kolmonen tuntuu tuollaisen jälkeen lievältä arviolta.

NancyC ja poika 2,5 vkoa
 
Meille syntyi käynnistyksen tuloksena tänä aamuna rv 38+1 klo. 4.34 pieni poika mitoin 2435 g & 46 cm. Ponnistusvaiheesta jäi kauheat traumat, sydänäänet laskivat radikaalisti ja poika jouduttiin autta
maan imukupin avulla ulos, hätäsektio oli lähellä. palaan kertomaan myöhemmin tarkemmin kunhan kotiudutaan. poika on kyllä aivan ihana tapaus <3
 
  • Tykkää
Reactions: Jansson
Lisää vauvoja, ihanaa!! Paljon onnea vauvansa saaneille :)
Mulla tuli eilen illalla monta tuntia kipeitä supistuksia ekaa kertaa.. mietin jo et missä vaiheessa sitä soittais synnärille. Mut sit kun menin nukkumaan ni ne loppui. Eli ei vielä synnytys käynnistynyt :/ vaikka onhan tässä vielä aikaa laskettuun aikaan...
Satulu ja pieni ihme 37+5
 
Suuresti onnea vauvaantuneille! Ei olisi uskonut että näin moni kesäkuinen ottaa varaslähdön elämän taipaleelle.
 
Täällä lähdettiin osastolta kotiin vielä yhtenä kappaleena. Tänään lääkäri uusi lapsivesitestin. Ensimmäinen näytti haalean viivan ja toisen merkkinen negatiivista. Joten kotiin kattelemaan tilannetta. Kahden viikon päähän koko kontrolliaika (sattuu just lasketulle ajalle).

Täällä muuten otettiin streptotesti ku menin synnytysvastaanotolle..

Katann & PAM 38+0
Ps. Paljon onnea taas vauvautuneille!!
 
Onnea taas kaikille uusille vauvautuneille ja tsemppiä kaikille tositoimissa oleville sekä jaksuja kaikille, jotka vielä odottelee kaikessa rauhassa kuten allekirjoittanut! Niin ja tsempit traumaattisista kokemuksista toipuville!

Kyllä yllättävän paljon on toukokuulla päättänyt meidän muruja syntyä ja poikavaltaista tuntuu olevan! :) Saa nähdä kuinka paljon todellisuudessa syntyy kesäkuulla ja kuinka moni meistä loppukuun odottajista odottaa vielä heinäkuulla!

Täällä pahoinvointi luojan kiitos loppui! Helpotti heti kun vauva tuntuu painuneen alemmas ja potkujen suunta siirtyi kyljestä kohti rintoja.

Täällä meinaa kans lähteä hankinnat näin loppumetreillä lapasesta, nyt oon kiertänyt kirppareita ja roikkunut nettikirppareilla sillä silmällä, että "mummolaan". ;) Tää tulee olemaan mun vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi, eikä siellä oikein ole mitään meidän aikaista tavaraa jäljellä. Asuvat aika lähellä, joten siellä tulee varmaan paljon vaunuteltua, niin ei sitten tarvi aina olla koko omaisuus mukana kun on jotain peruskamaa sielläkin olemassa. Ja kun niiden pikkuihmisten vaatteiden ja tarvikkeiden shoppailu vaan on niin ihanaa... ;) Jospa kelit tästä pian taas kohentuisi, niin loppuisi tämä koneella roikkuminen, mikä on aika vaarallista kun shoppausvaihde on jäänyt päälle...

Ja Letulle kiitos vielä uusista pinoista ja Kerhosta, laitoinkin sinne äsken liittymispyyntöä.

Viikonloppuja!

-Nelina 36+0
 
Kertokaapa muuten (erityisesti Seinäjoella synnyttäneet), että saako sairaalasta tutin vauvalle, jos pyytää? Vai pitääkö viedä oma? Tiedän, että jotkut vauvat eivät tuttia huoli ja jotkut väittävät, että imetys häiriintyy jos annetaan tuttia.

Joka tapauksessa minä yritän vauvan tutillekin opettaa ja siksi tätä kysyn. TAYS:ssa tutti tuotiin ainakin vielä 7 vuotta sitten kun pyysin. Imetys ei ole kummallakaan kerralla mitenkään häiriintynyt, vaikka ollaan tutiteltu.

Tänään vietin muuten S-Marketin tuttihyllyllä aikaa varmaan valehtelematta 15 minuuttia, mutta en osannut päättää millaisen (ja erityisesti minkä värisen) olisin ottanut... Eli kotiuduin ilman tuttia.

AnnaOnni
 
AnnaOnni - tutti totta, se pitää hommata! Kiitos muistutuksesta. Koon 1 vaippojakin varmaan se paketillinen ois näppärä olla valmiina.. pari korviketetraa ja pullotutteja.. höö, tässähän joutaa shoppailemaan lähteä!
 
Onnittelut kaikille vauvan jo maailmaan saaneille! :)

Eilen synnytystapa-arviossa käyty ja siellähän se neiti istua törötti. Ulkokäännökseen siis samantien mutta eipä ottanut onnistuakseen, hyvin lähti kääntymään mutta liukui takaisin istualleen. Kipu oli jotain hirveetä, nyt koko alamaha ihan mustelmilla! Edellisessä raskaudessa ulkokäännös onnistui hyvin eikä kipuja lainkaan. Olivat sitä mieltä että ensi torstaina kokeillaan vielä uudestaan kääntää ja jos ei onnistu kuvataan lantio ja aletaan suunnittelemaan synnytystä. Onko täällä muilla kokemuksia perätilasynnytyksestä?
Minua kyllä hirvittää vaikka niin vannottivat että helposti pystyn tekemään kun edellinenkin vauva oli niin iso vaikkakin siis hän oli oikeinpäin. Aloin miettimään sitäkin jos vauva jää jumiin niin sitä ei voi auttaa mitenkään, esikoinen jouduttiin lopussa vetämään imukupilla ulos... Tässä välissä siis yksi normaali synnytys.
Ihanin uutinen kaikista oli että "Turo" paljastuikin pikku neidiksi, kahden pojan jälkeen tämä oli niiiiiin odotettu uutinen! :heart: Painoarvio 36+4 2800g.
 
Paljon onnea Karoliina81!!
Syntyykö kaikki toukokuun puolella, kai meitä muutama jää kesäkuun puolelle :)
Tänään 37+0! Yöllä särki selkää ja muutama kivulias supistus ollu aikaisempina öinä, mutta ei muuta..Hitaasti, mutta varmasti kohti laskettua aikaa, viimeistään heinäkuun puoli välissä vauva on sylissä!
 
Hei. Täällä vauvoja satelee..:) onnea ihan hirveesti kaikille synnyttäneille!

Mä luultavasti olen heinäkuun puolelle täällä roikkumassa ja kiva jos joku muukin vielä. Kuukausi olisi laskettuun ja 11.6 äitipoli nii saa tietää koko arvioo ja sit et meneekö käynnistykseen vai saako tulla kun on tullakseen.. Tässä on kyllä kaikkee touhua ennen sitä että ei ole kiire vielä synnyttämään.. enkä osaa edes Kuvitella et tiedä syntys aiemmin ku ei ole muutkaan. Vointi on hyvä ja rautaa aloin syödä kun hemppa oli laskenut 113.. muuten kaikki oli neuvolassa hienosti. Painoa oli tullut 200g viikossa nyt yht hieman alle 9 kg. Rt:ssä oli mitä jännitin etukäteen ja ei kuulemma enää käänny. Strepto otettiin ja viimeiset verikokeet. Seuraava neuvola 16.6 ja Neuvola lääkäriä ei ole ollenkaan.

Vauvalle alkaa olla kaikki melkein valmista. Vaatteet mitä on olen pessyt. Niitä täytyy ostaa lisää mut ehtii ku vauva on syntynyt. . Tutit ostin ja vaipat. Jotain talkkia yms pitää vielä. Häkkisängyn veli toi nii laitoin sen valmiiksi myös.. sairaalakassin olen alotellu ja heittänyt sinne aina kun muistuu mieleen jotai mitä voi jo pakata.. mut ens viikolla alkaa talon maalaus ja jotain lomat reissua pitäs alkaa miettimään.

Tsemppiä kaikille. :)

Aapeli ja vauva 35+5
 
Onnea jotka ovat vauvelin saanut! :flower:

Itse kävin neuvolassa tiistaina 27.5 ja siellä heräsi epäilys sit että olis raskaus myrkytys. Oli niin montaa oiretta kun keskusteltiin hoitajan kaa. Lähetti mut heti synnytyspäivystykseen ja pääsin osastolle tarkailuun. Vauva on pienehkö viikkoihin nähden. Puhuivat että käynnistäisivät. No eilen pääsin kotio kun olo on parempi. Sain ajan nyt tiistaille 3.6 jolloin ilmeisesti käynnistetään synnytys. Olo on vielä hyvä ja aijon lepäillä nyt kyllä. Että ei tarvisi ennen tiistaita mennä sairaalaan. Nyt nautin olosta ja otan rennosti ja nukun hyvin. Jännitys alkaa tiivistyä. Odottava on tunnelma.

Norappi 37+5
 
ensi alkuun onnittelut kaikille pikku nyytin jo saaneille!

JA samaan hengen vetoon liityn itsekkin samaiseen joukkoon:DEli meidän hippunen otti myös varaslähdön.

Viime sunnuntaina touhuilin koko amaupäivän.siivosin ja leivoin muffinia.Nuorimmaisen mennessä päikkäreille päätin,että leikkaan vielä nurmikonkin. No kun sain sen urakan tehtyä tulin sisälle ja kävin vessassa.Sielä sitten kuului se poksahdua ja lapsi vettä rupesi tihkumaan(klo n 16). Anopille soitto,että lähtee ajelemaan. Soitin myös synnärille ja minä sain ohjeeksi,että saan olla kotosalla,illalla vasta näytille jos ei ala supistelemaan.Ja siis meidän vauva ei ollut kiinnittynyt,eikä mistään ambulanssista ollut edes puhetta!!

No kyllähän ne supistukset sieltä sitten heti saapui vajaan kymmenen minuutin tauoilla. Anopin saapuessa vähän aikaan käpsyttelin ympäri taloa,siis lähinnä pakkailin sairaalaan tavaraa ja etsiskelin itselle kotiutumis vaatteita:D

Sairaalaan kirjauduttiin 17.30,käyrilla ja sisätutkimus,kohdun suu auki 4-5cm. Streptoa kun multa ei oltu otettu,niin sain saman tein antibiootit tippumaan.Seinäjoella siis käytäntö,että jos streptoa ei oo tutkittu,toimitaan ihan kuin sulla olis se. Saliin pääsin saman tien ja sielä sitten keinuttelinkin jumppapallon päällä moooonta tuntia.Isäntä kävi seuraamas synnärin aulassa suomen finaali peliä:LOL: Kävi vaan erätauolla kysymäs mikä meininki?!

Siinä 12 aikoihin rupes supistusten aikan tuntumaan jo lievää ponnistamisen tarvetta,mutta tällä äipällä meni pupu pöksyyn!!! Nauroin kätilölle,että järki kyllä sanoo,että mun pitää siirtyä siitä pallon päältä sängylle,mutta pelkään sitä ponnistusvaiheen kipua. Kätilö oli onneksi maailman ihanin ja sanoi,että ihan rauhas vaan ootat.No sitten tuli vähän rajumpi supistus ja sanoin,että tämän jälkeen siirryn.No arvatkaa siirryinkö??!:Okun supistus meni ohi,olo oli aivan kivuton.Seuraava supistus kun tuli niin se ponnistamisen tarve ei mennytkää ohi,vaan ponnistin pallon päällä ja siitä kauheella vauhdilla sängylle. kun pääsin puoliksi sängylle kätilö otti housuja pois ja tuumas,että nyt nopeasti käänny täälä näkyy jo pää...juuh...Äiti se vaan istuu ja toinen on tulos jo maailmaan:LOL:

Minuutin ponnistamisella klo 00.28 oli hippunen maailmas:heart:

Synnytksestä jäi ihan mielettömän hyvä muisto.Kätilö oli huippu ja fiilis ihan taivais koko jutun jälkeen. sairaalas vietettiin kolmisen yötä,kunvauvat sokrut ei meinanneet millään pysyä ylhäällä.Onneksi kolme annosta lisä maitoa auttoi ja päästiin kotia torstaina. Nyt ollaan pärjätty ilman lisämaitoja ja oma sydän ihan pakahtuu tuon pienen tuhistessa sylissä.

Kuvia hippusesta on blogissaunelmien elämistä

Hirmuisesti tsemppiä kaikille masun kanssa oleileville,koittakaa jaksaa!!!

Hippunen syntyi siis 26.5 rv38,pituutta 51cm ja painoa 3450g. Ja siis poika on
:heart:
 
Onnea kaikille jo vauvan saaneille! :flower:
Meillä lopuilla alkaa huomenna meidän kuu, siihen erityiset tsempit. Odottavan aika tuntuu todella pitkältä. :popcorn:

Hassua miten mun murmelipäivät menee. Öisin supistelee niin et välillä heräilen ja mietin vaan että ei vielä mua väsyttää. Aamuisin mietin että onpa ihmeellistä, kohta meillä on vauva ja iltaisin oon tuskissani miettien että saisi tulla jo! Oikein tunteiden vuoristorataa tää elämä :)

Lyde 37+3 (vasta ja välillä jo!)
 
Onnea Karoliina81 ja Miinu84!

Perätilasynnytyksestä Meidän poikahan syntyi perätilassa alakautta. Sektio oli varattuna jo lasketun ajan hujakoille, mutta poika taisi hermostua kääntöyrityksestä tai muusta ja tuli melkein kolme viikkoa etuajassa maailmaan. Synnytys käynnistyi vesien menolla, mutta sain rauhassa päättää tehdäänkö sektio vai alatiesynnytys (synnytykseen ei voida ketään pakottaa). Ja valinta oli todella hankala. Esikoinen kun on kyseessä niin en yhtään tiennyt lantion mittoja tai kykyä selviytyä ponnistusvaiheesta kun omien voimien pitäisi riittää sinne lapsen hartioihin saakka. Kysyin vielä yöllä synnytyslääkärin mielipidettä ja totesi ettei riskejä voi oikein verrata. Sektiossa riskit kohdistuvat äitiin ja alatiesynnytyksessä lapseen. Teeppä siinä sitten päätös.. Päädyin kuitenkin alatiesynnytykseen kun vauvan koko oli arvioitu pieneksi 2,5 kg ja oma olo oli tuolloin erittäin hyvä vaikka synnytys oli jo pitkällä (5cm auki). Lisäksi alatiesynnytyksessä lapselle on kuitenkin etuja (vähemmän allergiaa, astmaa ja keuhkojen toiminnalle edullista) jos vain ei tule komplikaatioita. Lisäksi leikkaussali on valmiudessa koko synnytyksen ajan, lääkäri valvoo ponnistusvaiheen ja lastenlääkärikin on valmiudessa. Eli sektioon pääsisi varmasti, jos tilanne vaatisi. Itse synnytys meni enemmän kuin hyvin. 4,5 h avautumisvaihe oli kivuton enkä tarvinnut kivunlievitustä edes särkylääkkeen vertaa. Ponnistusvaihe pelotti sillä siihen pt vaikuttaa enemmän. Lavetilla on maattava, oksitosiinia käytetään herkemmin kun lapsi pitää saada nopeasti ulos ja eppari on aika vakio samasta syystä (ja jotta pää syntyy liukkaammin kun lantio ei normaaliin tapaan muovaa kalloa suipommaksi). Nuo ponnistusvaiheen herkut saivat vähän jännittämään ja ponnistusvaiheen kestoksi tuli 25min. Ennen kaikkea poika (2,8 kg, 48 cm ja pipo 33,5cm) voi heti synnytyksen jälkeen erittäin hyvin ja sai 9 pistettä. Vauvan hyvinvoinnin takia voin pitää perätilasynnytystä oikeana ratkaisuna. Eppari tietenkään ei ole vieläkään huomaamaton, kohta kolme viikkoa synnytyksestä, mutta pääsääntöisesti synnytys on jo huomattavan hyvä muisto. Mikä on paljon sanottu synnytyskammoiselta. Iso merkitys minulle oli lapsen koolla ja tekemällä sen mikä itsestä tuntuu hyvältä.

NancyC ja pt-poika kohta 3 vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81

Yhteistyössä