**Kesäkuun kullanmurut 2014**

Mä tein esikoiselle soseet pääosin itse kun tykästyin siihen hommaan ihan täysillä :) Höyrytin kasvikset höyrykattilassa ja soseutin ne sen jälkeen monitoimikoneessa. Varmaan saa sauvasekottimellakin hyvin sileäksi, mutta tuo kone oli musta helpompi. Tein kerralla enemmän ja pakastin niitä jääpalamuoteissa, siitä sitten laitoin rasioihin ja sulattelin erilaisia yhdistelmiä. Ei tarttenut joka päivä olla tekemässä soseita, kun kerralla teki paljon. Ihan ekat jääpalat pakastin siten, että olin lisännyt soseeseen vettä. Sitten tajusin, että mitä mä turhaan vettä alan pakastamaan, voin sitten ruokailuvaiheessa lisätä soseeseen vettä tai maitoa jos tarttee saada löysempää... Kun annokset alkoi olla isompia ja mukana oli jo lihaakin (ja pastaa, riisiä tms), keittelin sitten kerralla isomman satsin "ruokaa" ja pakastin sitä pieniin minigrip-pusseihin. Yhteen pussiin meni hyvin yksi annos ruokaa.

Mä aloitin kasvissoseilla, koska olin jostain kuullut, että jos aloittaa makeilla hedelmillä, ei vauva ehkä halua syödä kasviksia. No, meillä kävi niin päin että kasvikset kyllä upposi, mutta kun tuli hedelmien vuoro, ei ne aluksi meinannut upota, ei sitten millään. Keittelin sitten mustikkakiisselin ilman mitään makeutusaineita (eli on aika...hmm... ei hyvää mun makuun) ja sitä poika sitten veteli tyytyväisenä. Nuo kiisselit oli mulle sellanen ahaa-elämys, mitä en jotenkin ollut tajunnut että voisi tehdä :) Kyllä ne hedelmätkin alkoi maistua, yksi meidän suosikeista oli omena-mustaherukka (omenan höyrytin ja soseutin marjojen kanssa).

Jee, kohtahan sitä pääsee täälläkin taas sosekokiksi! Odotellaan ensi viikon allergialääkäri ja sitten aloitellaan.

Isonalle ja poika 3,5kk
 
Isonallen teksti oli kuin omani jonka eilen koitin kirjoittaa mutta heitti netin poikki ykskaks. Mä tykästyin kanssa noihin sosekokkailuihin ihan kympillä, hedelmäsoseita tein itse vähempi. Noi kiisselit onkin vinkee ajatus - ihanko perunajauhoilla suurustit isonalle? Tarttee ottaa vähän selkoa mitkä marjat ja hedelmät tulis keittää/höyrystää vai voisko antaa tuoreeltaan. Jugurtit/jugurttismoothiet vois olla jonkun ajan juttu kun on tottunut maistelija jo.

Meillä rota ei tuonut mtn erikoista eloon, kakkavaipat päinvastoin harveni ja nyt on niitäkin joissa ei ole mitään. Hirmu potkuttelija meillä on, meinasin kastua kun kylpyili yks pv ;)

Sabsu ja E 2kk+
 
Joo, perunajauholla muistaakseni suurustin kiisselit. Mä en halunnut antaa alle 1v. mitään makeutusaineita, joten meillä nuo kiisselit oli sitten aika tujun makusia. Mutta upposi poikaan hyvin, kun ei se reppana tiennyt paremmasta. Muistaakseni tein ainakin mustikasta, vadelmasta ja omenasta. Laitoin niitä sitten puuronkin kanssa soseen sijasta. Omenasta tuli hyvää, kun joskus uskaltauduin laittamaan pohjaksi omenamehua (hyi hyi, sokeria :) )ja raastoin omenan siihen joukkoon.

Ai niin, vinkkinä jos joku sellaisia kaipaa, että muffinssivuoka on kanssa aika sopivan kokoinen mihin voi pakastaa soseita siinä vaiheessa kun jääpaloja saa sulattaa kerralla jo aika monta. Meillä oli just hedelmäsoseita muffinssivuuassa jäätymässä.

Mites hei linssit, minkä ikäiselle voi antaa? Ts käykö jo 6-8kk esim? Googlehan tuohonkin osaisi vastata, mutta tuli mieleen just nyt. En esikoisen vauva-aikana vielä laittanut kotona linsseistä mitään, mutta nyt oon ihastunut linssikeittoihin ja just tänään huomasin tekeväni keittoa siten, että siitä olis voinut hyvin ennen kerman lisäämistä ottaa pojalle oman annoksen talteen ja soseuttaa sen.

Isonalle
 
Heippatirallaa!
Täällä kirjoittelu hieman jääny.. Hienosti mennyt nämä reilut 3kk. Rytmi on löytynyt ja herra on kova hymyilemään ja juttelemaan. Yöllä syödään noin viiden aikaan ja sitten aamulla seuraavan kerran:)Täysimetyksellä mennään.

Ongelmana tällä hetkellä vaan on kakan panttailu. Viimeeksi satsi on tullut kaksi viikkoa sitten ja lopulta tänään hieronnan, jumppailun, luumuveden ja mallasuutteen jälkeen saatiin vaippaan lusikallinen tavaraa. Herra itse on ollut ihan tyytyväinen tilanteeseen, joten ummetuksesta ei taida sen suuremmin olla kyse. Mites muiden kakkajutut? :O
 
Heipähei!

Eevi täytti eilen 3 kk. Tänä aamuna olikin neuvola ja kaksi piikkiä tuli. Itku oli niin kova, että rotarokotetta ei sitten annettukaan poisoksentamisen pelossa. Eli torstaina otetaan uusi yritys sen suhteen. Eevi itki niin, että lopulta nukahti mun syliin aivan uupuneena. Katsotaan nyt sitten millä mielellä heräilee tuolta vaunuista. Varuiksi hain tropit apteekista. Mitat oli nyt 3 kk:n iässä 58,8 cm (48 cm) ja 5470gr (2839 gr). Painoa tullut 800 gr ja pituutta 2,8 cm kuukaudessa. Eli ihan hyvin menee täysimetyksellä.

Viikko sitten täällä käännyttiin selältä masulle ja väittäisin, että ensimmäinen hammas tekee tuloaan. Näyttäisi alaleuassa jo kuultavan läpi. Meillä menee oikein mukavasti, Eevi on hymyileväinen ja iloinen tyttö, joka edelleenkin nukkuu melko paljon päivisin. Öisin syö n. 3 tunnin välein.

Soseet aloitellaan varmaankin vuodenvaihteessa vasta ja olen ajatellut ne pääasiassa tehdä itse. Ainoa ongelma noissa itse tehdyissä on ollut se, että sitten ei ole enää purkkiruoka tahtonut ainakaan pojille kelvata. Eli aina reissuillekin on pitänyt yrittää kuljettaa oma tekemää ja se on hankalaa. Nuo purkit kun säilyy huoneenlämmössä, mutta omat ei.

Tällaisia mielessä tällä kertaa, ehkä nyt koitan aloitella vauvakirjan täyttöä.

AnnaOnni ja Eevi 3kk
 
Moi!

Just kun viimeks taisin kehua että meillä asustaa nykyään hyväntuulinen vauva niin eipä asu enää!! Pari viikkoa ollu tosi kiukkuinen eikä oikein mikään oo hyvin. Ei viihdy enää leikkimatolla kun ihan pienen hetken, koko ajan pitäis kantaa sylissä ja näytellä uusia leluja ja uusia paikkoja :D Vanhat lelutkin alkaa kiukuttaa ja välillä myös pelkästään äidin naaman näkeminen. Isi onkin sit tosi kiva tyyppi, sitä kun ei joudu koko päivää töllöttämään ;) Onkohan hampaidentulo kiukun syy vai mikähän herraa mahtaa vaivaa.. Parina iltana oon antanu särkylääkettä kun on ollu tosi levoton ja itkuinen ni on kyllä auttanut. Mutta ei sitä nyt koko ajan viitsi olla antamassa. Yöt on onneks mennyt hyvin lukuunottamatta viime yötä jolloin heräs läpi yön 1-2 h välein itkemään :(

Noista soseista mun piti vielä kysyä teiltä konkareilta. Ollaan nyt maisteltu bataattia 4 päivää ja kohta ajattelin antaa porkkanaa tai kesäkurpitsaa. Hyvin on maistunut, en vielä vaan oo kauheesti viittinyt antaa vaikka tuohan söis ties kuinka paljon :)
Mutta siis oon ihan ulapalla näistä jutuista, eli annanko nyt pelkästään seuraavaksi esim. porkkanaa ja jätän ton bataatin antamatta, vai onko tarkoitus antaa nyt vielä sitä bataattia ja siihen kylkeen esim. porkkanaa? Entä missä vaiheessa olisi hyvä alkaa maistelemaan jotain hedelmää? Ja kuinka pitkään on tarkoitus antaa sosetta kerran päivässä, milloin otetaan toinen ateria mukaan kuvioihin? Anteeksi tyhmät kysymykset mut neuvolasta en oikeen saanut mitään kunnon ohjeita :D

elpukka & papu 3 kk 3 vko
 
Elpukka - alkuun taitas olla suositus maistella yks maku kerralla jotta tietäs mistä aineksesta tulee (jos tulee) allergioita. Pari päivää-plusmiinus aina yhtä ainesta sit jos ei mitään voi ottaa toisen, hyväksitodetut voit sitten sekoitella mielinmäärin keskenään kun oot muutamasti testaillu yksinään :)

Hedelmiä voit antaa odotuttaa vielä jokusen ajan - anna totutella kasviksiin ihan rauhassa kun vielä on hyvää aikaa, jos vatsa tiukilla niin bansku kovettaa ja luumu löysyttää ;)
 
Viimeksi muokattu:
Onpahan työntäyteyteistä arki, kun ei pahemmin koneellakaan ehdi notkumaan ja tätä palstaa lukemaan.

Tytteli 3 kk kasvaa hienosti, tällä viikolla neuvolassa mitat olivat 6440 g ja 61,5 cm. Pituus- ja painokäyrä eivät kuulemma ihan ole yhtäläiset, mutta kun lapsi on tyytyväinen niin mitenkäs tuota ruokaa lisää lykkäät. Imetyksellä olisi tarkoitus mennä sinne joulun tietämille jos ei mitään erikoista ilmene.

Kiinteät aloitellaan taas luultavasti porkkanalla tai perunalla, mustikka tai vattu marjoista ensimmäisenä. Molempia saatiin kesällä pakkaseen. Hedelmistä ensimmäisten joukossa on varmastikin päärynä taas. Mä en kyllä odota yhtään innolla tuota kiinteiden aloittamista, lähinnä sen sotkun takia...

Viime viikolla tytöllä oli tiheän imun jakso ja hyvä rytmi mene sekaisin. Mutta nyt vaikuttaisi taas rytmiä alkavan löytyä. Tosin päivässä ei ole kuin yhdet pidemmät päikkärit (n. 1,5 h), useammat lyhyet (20-45 min) kylläkin. Mutta ehkä tuokin taas muuttuu ja jossain vaiheessa päiväunet alkavat maittamaan paremmin. Nykyään neiti syö öisin 3-4 kertaa. Pitkään hän söi vain kerran pari 10 h kuluessa.

2 v. keskimmäinen on kyllä pitänyt huolta tästä päivien ilosta, uskomattomia itkupotkuraivareita lapsi saa aikaan milloin mistäkin syystä. Miehen tulevaa työmatkaa odotankin "ilolla".
 
S. | 4095 g ja 51 cm
2 vk | 4760 g ja 54,5 cm
1 kk | 5950 g ja 56,5 cm
2 kk | 7230 g ja 60 cm
3 kk | 8165 g ja 65 cm
4 kk | 8885 g ja 67,5 cm

Kasvu jatkuu hyvänä. Eilen aloitettu bataatin maistelu, lusikasta ei poika välittänyt tippaakaan, mutta sose maistui parin ruokalusikallisen verran. Ei ollut suunnitelmissa siirtyä kiinteisiin ihan vielä, vaan poikahan se on nälkäinen melkein jatkuvalla syötöllä niin katsotaan tasaisiko tämä vähän tilannetta.

Toki meillä nukutaan edelleen 8-9 tunnin yöunet heräämättä, nukahdetaan 21-22 välillä ja herätään 06 syömään, siitä sitten vielä tunnista kolmeen unia. Joskus "noustaan kunnolla" vasta yhdentoista maissa, niin että poika on syönyt pari kertaa ja nukahtanut heti perään.

Hereillä ollessaan on välillä todella äänekäs, höpöttelee ja kujertelee, kovasti on asiaa ja riekkumista. Kovin on iloinen poika, rauhallinen ja nauttii rauhallisista otteista, sylittelystä ja silittelystä. Viihtyy hyvin sitterissä keittiön pöydällä katsellen vanhempien touhuja jyrsien muovista pastakauhaa. Viihtyy hyvin lattialla jumppakaaren alla. Viihtyy hyvin äidin vieressä peiton alla höpötellen kunnes tulee uni. Mahtava tapaus tämä poitsu. :heart:

Nyt on pakkasessa jääpalakuutioitua kesäkurpitsaa, bataattia, luumua, omenaa ja päärynää. Olen noita keitellyt ja höyrytellyt, soseuttanut pitkin alkusyksyä - nyt on mistä sitten ottaa. Ajattelin avokadoa maistattaa myös ensimmäisten joukossa, ihan vain sellaisenaan lusikoida herralle. Risentan riisijauhoa on ollut kaapissa jo tovin, nyt tuli lisäksi myös Muksun mannapuurojauhe. Katsotaan miten noita sitten otetaan käyttöön.

Mallasta olen edelleen antanut kerran, joskus kaksikin päivässä maidon seassa ja pojan lempiherkkua onkin reipas annos äidinmaitoa, sakeuttajaa ja mallasta - niistä oikein sellainen lämmin "aamiaispirtelö" ja poika nauttii ja nauraa kun saa namia.

Tänään meillä onkin edessä hautajaiset parin tunnin päästä ja sitten poliisilaitokselle passihakemus vetämään. Käytiin eilen passikuvauttamassa ja voi rassukkaa kun ei millään meinannut pysyä hereillä. Lopulta kun kuvat saatiin niin, noh, olisi se kuva voinut olla imartelevampikin, uskoisin. :D Mies totesi, "Nonni, meillä on sitten valmis sikaniskainen mini Helvetin Enkeli," ja eipä tuo nyt kovinkaan väärässä ollut pojan ilmeen perusteella. Saa nähdä miten pitkään viranomaiset hyväksyy pojan henkkarit kun vuosia tulee mittariin enempi, että saako olla uusimassa ennen viiden vuoden ikää.

Esikoinen meillä rauhoittunut. 7-vuotissynttärit oli ja meni, koulu alkanut ihan sujuvasti ja pikkuvelikin muuttunut rakkaammaksi, sellaiseksi jota tekee mieli pusutella ja halitella ja jolle halutaan lukea ja pitää sylissä. Toki tyttö on edelleen mustasukkainen, mutta näkee itsekin jo että ei se veli ole ainoastaan "huono" asia, että vauva tarvitsee ihan oikeasti huolenpitoa eri tavalla kuin hän.

Nyt tarviikin lähteä tekemään jo hautajaisreissuvalmisteluita. :wave:

Lettu ja herramuksu M, 4 kk
 
Eevi on ekassa flunssassa. =( Ja niin oon mäkin. Ja huomenna olisi pitänyt aloittaa vauvauinti. =( Tyytyväinen iloinen vauva onkin yhtäkkiä kärttyinen, mutta ymmärtäähän sen, ei ole kivaa olla kipeänä. Olen yrittänyt antaa maitoa nyt tiuhempaan, kun tuntuu, että tuo räkälima aiheuttaa pulauttelua kahta kauheammin. Yskä on karmivan kuuloinen, kun oikein kunnon puuska tulee. Räkää "liuotellakseni" ostin keittosuolatippoja. Ihan pikkuisen on ollut lämpöä.

Maanantaina tosiaan annettiin rokotteita kaksi, rota jätettiin vielä antamatta, kun noita piikkejä huusi niin kovasti. Saattaa olla, että sekin on tuota kärttyisyyttä lisännyt. Hitto, että mä vihaan tota koko rokotusrumbaa. Ilmeisesti nyt maanantaina yritetään sitten tota rotarokotettakin ujuttaa taas kitusiin. Eevi ei sitä mitenkään viime kerralla arvostanut.

Toivottavasti tämä tästä pian helpottaa.

AnnaOnni
 
Lettu - meillä oli eka passi alta vuotiaana otettu ja parin vuoden vanhana joutui ottaan uuden. Poliisilta kyselin käyden paikanpäällä ja kattoi poikaa ja passia ja tokas et suosittelee uutta, koska eri maan tulliviranomaiset voi pahimmassa tapauksessa evätä pääsyn maahan jos ei näytä tarpeeks samalle.. :/
 
Hei Naiset!

Missä te oikein luuraatte? Oon jäänyt miettimään, että ne odotuksen alussa perustetut facebook-ryhmät, niin onko ne täynnä ja aktiivisia? Tai onko vielä odotusajan loppumetreillä täällä kaksplussalla olleet jossain ryhmässä facessa tai että olisko järkeä perustaa sellainen. Mä liityin johonkin ryhmään tuolla facen puolella, mutta en ole oikein päässyt juttuihin kiinni, kun nämä ovat todennäköisesti jutelleet alusta saakka. Tää ketju ainakin on melko hiljainen puhumattakaan kerhosta.

Ja sitten kuulumisiin. Eevi alkaa parantumaan flunssastaan ja näyttää siltä, että päästään vauvauintiin viikonloppuna jipiiiiii!Selällään ei pysy enää hetkeäkään, vaan aina kierähtää masulleen ja siinä kieppuu sitten napansa ympäri. Ja lelukaaren leluihin tarttuu. Mutta ei naura vielä ääneen, mites teidän muiden vauvat?

AnnaOnni
 
Moi!

Nyt voitais kyllä aktivoitua kaikki kirjoittelemaan ;) Mäki käyn päivittäin kattomassa et onko tänne tullu jotakin uutta :D Täytyy nyt alkaa useemmin itsekin kirjoittelemaan, ois kiva jatkaa tätä!

Tänne ei mitään sen kummempaa kuulu. Soseita ollaan nyt pikkuhiljaa maisteltu, bataattia ja porkkanaa tähän mennessä. Seuraavaks varmaankin maistellaan kesäkurpitsaa, perunaa ja maissia ja sit hedelmäsoseita kehiin.
Kovin nälkäinen tuo tuntuu nykyään olevan, maitoa juo isompia annoksia ja useimmin kun esim muutama viikko sitten. Kuitenkaan noita soseita ei paljoo mene kerrallaan, aluksi syö ihan innolla mut jossain vaiheessa alkaa irvistelemään ja työntää kielellä pois. No, pikkuhiljaa totutellaan :)

Nyt on muutama yö menny aika huonosti taas, herää 1-2 h välein itkemään/kitisemään unissaan. Rauhoittuu heti kun antaa tutin tai ottaa syliin. Ihan niin ku ois jotakin vatsavaivaa. Ainakin siitä bataatista tuli kauheet ilmavaivat ja pahanhajuisia pieruja.
Vähän yli viikko sit meillä myös käännyttiin ekan kerran vatsalta selälleen. Ei aiemmin oo oikeen viihtyny mahallaan.. Nyt on tajunnut laittaa kädet siihen rinnan alle niin on helpompi pitää päätä pystyssä. Toisinpäin ei ole vielä kääntynyt, eikä juuri yritystä ole.
Pojalla oli n. kahen viikon tauko jokeltamisesta kokonaan, oli vaan hiljaa kaiket päivät. En tiedä mistä johtu mut nyt taas juttu luistaa ja suu käy jatkuvasti :D
Lelukaaren leluihin tarttuu jatkuvasti ja kaikkeen muuhunkin mikä sattuu lähettyvillä olemaan. Ääneen on nauranut joitakin kertoja mutta aika harvoin sitä tekee. Äsken just kun isi pelleili ja kutitti niin nauroi oikein kunnolla :D On se niin ihanan kuullosta <3

Mitäs muille? :)

elpukka & papu 4 kk
 
Hei!
25.9 tuli 3kk täyteen mutta nla on 6.10. Mittoja odotellessa :) päivää vaille 3kk iässä käännyttiin selältä mahalleen. Öisin on ruettu heräämään 3-4 krt :( ja ei rauhoitu kuin tissillä, tuttia ei öisin syö. Viikko sitten aloittelin velliä iltaisin, välillä syö ja sitten taas ei. Eikä sillä oo ollu vaikutusta unien pitenemiseen. Päivisin otetaan parit päikkärit. Lattialla viihtyy pitkiäkin aikoja, onneksi..ehtii tehdä ruokaa yms. Isoveljeä seuraa kovasti katseella ja veli sekä isi saa isoimmat naurut :D nauraa kikattaa ääneen ja on se vaan ihanan kuuloista <3 muutenkin on niin iloinen ja rauhallinen tapaus. Aika menee siivillä ja ensi vuoden töihin paluuta on jo mietitty ja luultavasti jatkan kotona pitempään kuin oli ensin tarkoitus. :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille ja anteeksi hiljaiseloni! Reilu 3kk vierähtänyt jätkän syntymästä ja olenkohan kertaakaan tänne saanut kirjoitettua?! Puhelimella niin hankalaa, kerran kirjoittelin pitkät pätkät mutta sehän tietty hävisi kuin tuhka tuulee... Koneella ei tule istukeltua ollenkaan, puhelinta näprään imettäessä ja lueskellut olen teidän kuulumisia. :) Eli jos joku meinaa facebookryhmän vielä perustaa, sellaiseen voin mukaan lähteä kun kirjoittelu onnistuu puhelimella. :)

Täällä mennyt oikein mukavasti, poika on maailman suloisin ja ihanin, niinkuin jokaisen äidin oma pikkuinen on. :) Hyvin on täysimetyksellä kasvanut eikä mitään suurempaa ole ollut. Nyt täytyy rientää taas tisuttelemaan, alkaa ukkeli isin seurassa hermostumaan. Yritän kirjoittaa toisella kertaa enemmän kuulumisia, ollaanhan naiset kuulolla! <3

Nelina ja poju 3kk+
 
Mä en edelleenkään ole Facebookissa, enkä aio liityäkään, mutta tiedän että siellä yhteydenpito on iisimpää. Ei kai siinä, oli mukava tutustua teihin kaikkiin odotusaikana - hyvät jatkot ja pysykääpäs terveinä, niin Kesäkuun kullanmurut kuin heidän vanhempansa ja sisaruksensakin.

Lettu ja herramuksu M, 4,5 kk
 
Mulle käy tämä ja face. Mutta facea suosisin, koska se on huomattavasti helpompi.

Meillä on meneillään varmaan joku tiheän imun kausi ja masuvaivat tuntuvat lisääntyneen, vaikka oma ruokavalio on aivan ennallaan ja vauvakaan ei saa muuta kuin äidinmaitoa edelleen. Yöllä syö nyt varsin tiheään. Tätä on kestänyt nyt kohta noin viikon. Mutta koska vauva nukkuu mun vieressä ja nukahtaa heti syönnin jälkeen, niin ei ihan hirveästi vielä rasita...

Aloitettiin lauantaina vauvauinti ja meni tosi hyvin. Puoli tuntia Eevi jaksoi polskia ja roiskia, eikä yhtään itkua tullut.

AnnaOnni
 
Facebook-ryhmä "Kesäkuun kullanmurut 2014 (2Plussalaiset)" perustettu - ryhmä suljettu joten kutsulla pääsee, jos pystutte liittämään täällä olevia niin hyvä - liittykäähän :)

Lettu - käyn mä täälläkin ja jos juttua riittää täälläkin juttelen :D Eli ei vielä tervemenoa kellekkään :D

Sabsu :)
 
Heippa hei!

Joo, ei nyt kenellekään heippaa sanota, vaan jutskaillaan täällä ja ne ketkä haluaa niin facessa. :) Mun oli tarkotus laittaa faceen ryhmä meille, mut en saanut aikaiseksi, joten kiitos sabsu! :)

Meillä oli eilen 4kk neuvola-lääkäri. Kaikki ok ja mitat (4kk 1vko) 66cm + 7,1kg. Rotarokote annettiin suuhun ja aamuyöllä itki mahaansa. Oon miettinyt, ett jos jättäis sen kolmannen antamatta...kun tuntuu noita vaivoja tulevan yllin kyllin. :(

Annoin viikko sitten perunaa ja päärynää, pisarat molempia, ja kylläpä oli masu kipeä. Joten rintamaidolla mennään pelkästään, ja mikäs tässä, hyvin kasvaa silläkin. Öisin kyllä syö 2-4x....päivisin syöttöväli on n.3h.

Onkos kukaan kesäkuun mami vielä jättänyt kullanmurua hoitoon ja käynyt itse jossain, yksin tai isompien lasten kanssa? Mä käyn jumpassa 1xvko ja satunnaisesti kauppa-ym reissuja. Ollaanpa kerran käyty miehen kanssa kaksinkin iltariennolla, ja hyvin oli pullokin ukkelille kelvannut. :)

Entä jokos teidän muruset vierastaa? Täällä poika vierastaa joitain ihmisiä, mutta ei kaikkia. Hymyilee iloisesti yleensä kaikille, mutta jostain syystä toinen pappa on pelottava, vaikka tavataan joka viikko. :/

Mukavaa syksyä mamit ja mussukat!

-julianna ja pieni mies 4kk
 
Meillä myös on alkanut vierastaa, etenkin just pappaa niinkuin teilläkin julianna. Nähdään kuitenkin n. 2 kertaa viikossa mutta silti alahuuli menee väärinpäin kun pappa tulee liian lähelle. Myös mun isosisä oli pelottava viimeksi vaikka aiemmin on hänelle naureskellut. Kummisetää myös vähän vierastaa mutta kummitätiä ei ollenkaan. Muutenkin oon huomannut että miehiä vierastaa enemmän vaikka olisikin tuttu tyyppi.

Me ollaan miehen kanssa oltu muutama kerta juhlimassa ja vauva on ollu mummolassa (miehen vanhemmilla) yökylässä. Hyvin on mennyt. Käydään muutenkin tosi usein siellä kylässä niin anoppi on pojalle tuttu ja turvallinen :) Kaupassa oon myös käynyt joitakin kertoja yksin ja kerran leffassa kavereiden kanssa. Kun en imetä niin voi helposti jättää miehelle tai jollekulle muulle hoitoon. Mulla on kyllä aina kauhea ikävä kun oon pojasta erossa <3

Soseista ollaan nyt maisteltu bataattia, porkkanaa, maissia ja vähän kesäkurpitsaa. Maissista tuli vatsaväänteitä ja bataatista vähän ilmavaivoja. Porkkana on ollut suurinta herkkua.

elpukka & papu 4 kk 1 vko
 
Nyt blondaan, mutta miten mä siis pääsen liittymään tohon fb-ryhmään? On varmaan salainen ettei näy mun kavereille että kuulun sellaseen?

Mä käyn kerran tai kaksi viikossa jumpassa ja poika on isän ja veljen kanssa kotona. Samoin on jotain muita menoja ja kauppareissuja teen mielelläni yksin. Hyvin nuo ovat pärjänneet eikä mua ikävöidä :) Yötä en ole vielä ollut pois pienimmän luota ja vain kerran on ollut ulkopuolinen hoitaja, eli kummit. Tosiaan kun on pullolapsi nykyään niin helpottaa tuota eroa äidistä. Vierastusta on meilläkin jonkun verran. Lähinnä tummahiuksisia kohtaan jos paikka on vieras. Vaaleat hyväksyy paremmin ja kaikki menee, jos ollaan kotona. Tarkka kaveri. Ollaan siis miehen kanssa molemmat tällasia värittömiä tapettiin sulautuvia niin siksi varmaan tummahiuksiset on välillä liian jänniä.

Meillä on soseiden kanssa vähän takkuinen alku, mutta eiköhän se tästä lähde liikkeelle!
 

Yhteistyössä