Kesäkuun kullanmurut 2015 **Helmikuu**

Iltaa!

Täälläkin ultrassa käyty, kaikki oli vauvalla hyvin :heart:
Äidinvaisto osui oikeaan, eli POIKALUPAUS saatiin. Oli kyllä niin onnellinen olo, pari kyyneltäkin tirahti siinä samalla kun katsottiin vauvaa. Ihana saada sekä poika että tyttö kun mitä luultavammin tämä on viimeinen vauva meille ! =)

Mutta sitten selvisi sellaista, että mun istukka on osittain kohdunsuun päällä :O ja joudun sen vuoksi useampaan kontrolliultraan. Joskus istukka voi nousta itsestään pois kun maha kasvaa, mutta jos ei, on ainoa synnytystapa sektio. Esikoinenhan syntyi alateitse joten kyllä jännittää jos sektioon joudutaan. Vaikka kaipa se synnytys jännittää aina, joka tapauksessa.

Pihla mulla on mennyt vähän ohi, miksi käyt äitipolilla? =)

lauwra no me ostettiin se britaxin kaukalo just nyt,:p sen takia kun haluan noi b-dualit! Ai niitä ei enää valmisteta, oho. Käytettynä on ollut tarkoituskin ne kyllä hommata, mutta jos tulee hyvät tarjoukset liikkeissä niin miksei uutenakin... Ne on niin tyylikkäät ja musta kiva kun sen sisaristuimen saa sitten poiskin ja käy yksösrattaana. Ja sen kaukalon saa siihen vaan napsautettua kiinni :)! Ja onnea hääpäivästä. :)

Onnea muillekin hyvistä ultrakuulumisista :)

Iloinen Lissu ja pikkuveli 21+3
 
Lissu, no kyllä se rattaiden monipuolisuus minutkin vakuutti :) täytyy vaan tosiaan nyt sitten hankkia kaikki lisäosat mitä haluaa (kaukaloadapterit yms) heti ettei lopu kesken. Tarkkaillaan molemmat tarjouksia ;)
niin ja onnea ultrasta! Mulla esikoinen syntyi sektiolla ja nyt tarkoitus olisi synnyttää alakautta jos vaan kaikki on ok, jawse jännittää kun sitä ei ole kokenut :) Mua eniten suunnitellussa sektiossa jännitti se, ettei vauva lähtisi syntymään ennen aikojaan.

malsa, mua hermostuttaa myös tuo sf-mitta. Esikoinen oli kyllä isohko (3800g rv38+6), mutta mulla pahimmillaan oli sf-mitta 10 viikkoa edellä. Uskon, että jollain lailla se liittyi myös lapsen sairauteen, vaikka sitä ei ole missään koskaan varmistettu. Keskikäyrällä meneminen tässä tilanteessa vähän huojentaisi hermoja.

Mulla taas flunssa iski pintaan ja pahoinvointi palasi sen myötä... vielä en ole oksentanut, mutta nieleskellä saa koko ajan. Olen niin väsynyt tähän pahaan oloon. Just kun ajattelee, että se loppuu niin jo taas se hiipii takaisin :(
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut taas hyvistä ultrakuulumisista :)

Lissu, mä käyn äitipolilla raskauspelon takia :D mulla oli keskeytynyt keskenmeno viime vuoden maaliskuussa ja se on jättänyt melkoiset pelot. Vaikka se olikin tapahtunut jo rv 9+, niin silti mielessä kummittelee kaikki mahdollinen, mikä voi mennä pieleen. Niistä peloista siis käyn juttelemassa pelkokätilön kanssa :) ja lisäksi kontrolliultrat tytön pienen syntymäpainon takia. Seurataan vähän, miten tämä kasvaa :) tyttö on tosiaan ollut syntyessään 2388g ja syntyi rv 37+5, joten viikkoihin nähden tosi pieni. Ei tuo mikään jätti ole nyt reilu 2 vuotiaanakaan. Mutta ei näillä meidän geeneillä isoja lapsia varmasti tehdäkkään :D ja siis tämä mun "raskauspelkohan" on sellaista, että välillä meinaa iskeä suorastaan paniikki, jos on jotain mukamas outoja tuntemuksia tai liikkeet hukassa. Onneksi peloista on mahdollista käydä puhumassa :)

Synnytystavasta, tyttö on syntynyt sektiolla, joten eiköhän tämäkin tule sektiolla syntymään. Tai se on mun oma toive. Tyttö oli perätilassa ja mä olin ensisynnyttäjä, joten automaattisesti tuli sektio. Niinpä mä olen alusta asti ajatellut, että tämäkin syntyy sektiolla, joten alatiesynnytys tuntuu ihan vieraalta ajatukselta :D

Selkä on kipeä ja jäykkä heti aamusta. Yritän vetristää sitä kuumalla kauratyynyllä, josko tässä sitten kykenisi päivän askareisiin tai viemään edes tytön hetkeksi ulos. Imuriin pitäisi jonkun tarttua. Miehen piti eilen, mutta eipä täällä kukaan sitten kuitenkaan imuroinut. Onneksi mies palasi töihin :D eiköhän me tässä tytön kanssa jotenkin pärjäillä päivät keskenäänkin, kun ei se mieskään mikään valtavan suuri apu ole ollut kotona ollessaan.

Pihla 24+4
 
Heippa kaikille :) ja kiitos uudesta listasta.

Herkkulakko: Täällä paino noussu vähän enemmän mitä olis hyvä. Eli sama linja ku muutamilla muilla, ei herkkuja. Mutta ajattelin olla ihan sinne synnytykseen asti ilman. Harmittaa jotenki ku jäi toi herkuttelu vähän päälle.

Vierailuista en oikeen osaa sanoa, kun en tosiaan oo kokenu tätä vielä aikasemmin. Miehen porukat ja sisarukset asuu lähellä niin ne nyt varmaan saattais tulla aika aikasin, mutta toisaalta aika rauhallista sakkia ettei välttämättä heti oo tunkemassa. Oma äiti varmaan olis synnytykseenki tulossa jos sais, asuu kuitenki aika kaukana ni ei pelkoa :)

Milsteri mullakin on eka raskaus ja potkut tunsin vasta rakenneultran aikoihin ja mies tunsi ne samalla kans mahan läpi. Ja kyllä päivittäin tuntuu ihan ku kädellä kokeilee. Eli niinkun on jo tässä nyt monesti todettu, yksilöllistä on :)

Toukkamasulle voimia ja jaksamista epävarmuuteen. Toivotaan hyviä uutisia teille.

Sheivauksesta.... Mä sheivaan jalkoja ja alapäätä ihan niiku ennenki, mutta tällä hetkellä ilman näkyvyyttä :D Ei saa olla ihan uus terä ni ei tarvii pelätä haavoja :D Kuulin kaverilta kuinka siltä oli ihan kuiviltaan sheivattu alapää synnytyksessä epparin takia. Ja se sano että kipeen haavan lisäks vielä oli kirvelevä ja kutiseva sänki KUIVANA sheivailun jäljiltä ni en haluu sitä kokea.

Kissasuojaa ollaan mietitty, olin jo tilaamassa sitä Catnipin mainitsemaa verkkoa, mutta ehkä en nyt sittenkään kun ei kuulostanukkaa nii hyvältä...!?! Meillä kyllä kissat on sellasia hyppelijöitä että varmasti kävis verkon päällä tutustumassa. Pinnis tuodaan varmaan jo ens kuussa kotiin ni saa alottaa kissojen kouluttamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Moi vaan ja onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista!

Minulle AnnaS tuli sama fiilis kanssa kun kävin rakenneultran jälkeen kontrollissa KYSissä lääkärillä. Sydäntä ei kätilö saanut sikiöltä kuvaan kunnolla, niin kävin uudelleen lääkärin tutkittavana. No, paikalla ei ollut tupatäynnä, mutta alussa kätilö, lääkäri ja lääkäriopiskelija. Sitten tuli toinen lääkäri ja lopulta itse proffa hämmästelemään pojun sydäntä, mikä oli onneksi aivan normaali. Proffa oli kyllä mukava ja opetti niin rauhallisesti ja hyvin lääkäriä ja opiskelijaa, että melkein itse olisin seuraavana päivänä, jonkun toisen voinut ultrata ja selittää sydän kammiot ja läpät ym. ;) Tuli kyllä tunne, että hyvissä käsissä ollaan, muutenkin olen tykännyt KYSin henkilökunnasta.

Noista vierailijoista taas itse tykkäisin. Muistan, kun kotiuduttiin pojan kanssa, niin oli vähän, että eikö kukaan muka tule katsomaan tätä ihanuutta. Olin niin ylpeä jo silloin ja olisin halunnut kaikki katsomaan. Päivien päästä alkoi vähän väsymys painaa, joten silloin ei ollut niin hyvä aika, mutta mielestäni heti olisi kaikki saanut tulla, kun "samoilla höyryillä" jaksoi :)

Hankintoihin on itsellä tullut stoppi. Pitää vähän miettiä edes sitä äitiyspakkaustakin. Aloimme nimittäin pakata muuttoa varten ja sitä vauvan vaatetta on näköjään PALJOOOON. Niin sitä vaan unohtaa ja näkyi siellä olevan kesävauvallekin jotain sopivaa. No, pitää tehdä täydellisempi analyysi vielä sitten, kun puramme tavaraa toisessa päässä, mutta voi nyt olla, että pikkuveli saa kyllä aika pitkälti olla kierrätysvaatteissa..
Ja vielä viimoinen oma napa. Odotan todella paljon ensi viikon neuvolaa. Pari päivää taas oli henkisesti todella raskasta. Miten ihmeessä pää voikin seota näin. Ei ole aiemmin mitään ollut ja nyt tuntui taas esim. ettei pojan itkua kestänyt kuulla yhtään (itki yöllä, kun on kipeä). No, onneksi nyt helpottaa, mutta alkaa olla ahdistuksia niin paljon, että pakko neuvolassa ottaa puheeksi.
 
Ja edelliseen ketjuun viitaten vielä...

Miiula, mä mainitsin siitä rakkokivusta neuvolalääkärissä ja se sano että joillakin tulee sellasta "tyhjän rakon" kipua. Eli kun käy vessassa ja rakko on ollu kohtuullisen täys ennen sitä niin sit kun tyhjenee niin on kipeä. Ja sitten kun vauva on sitä täytenä vielä painanu niin pahentaa kipua. Mutta siis olin paikallistanu kivun ihan oikeeseen kohteeseen, eli virtsrakkoon. Sitte kun se vielä sisältä päin paineli rakkoa niin se sama kipu tuli.

Ja lauwra, nyt vasta huomasin ton sun viestin siitä makuupussista :) Vähän kiva että säkin löysit, olipa meillä tuuri :)
 
"Saara"
Ikää 37, laskettu aika 29.6. ensimmäinen lapsi tulossa ja sairaala todennäköisesti on TAYS... Rakenneultra on ensi viikolla, joten saas nähdä mitä tuumivat tuosta sukupuolesta....
 
Unohtui kirjoitella ultrasta, mutta siella kaikki hyvin ja poika on edelleen tulossa :)
Kyllapa helpotti taas vahaksi aikaa!
Just tassa tulin lenkilta ja vaikka ne edelleen sujuu hyvin ja jaksan suht pitkiakin matkoja kavella, mutta kylla sen vaan huomaa etta ei tassa ihan samallai enaa menna :D
?llalla on kylla jalat aina niin kipeena : / Mutta taytyy yrittaa liikkua kun toistaiseksi voi!
En muista oonko kirjoitellu tanne tuosta raskausmyrkytysepailysta, mutta ei sita sitten ollutkaan, verenpainetta pitais seurailla joka paiva.
Melkoinen vasymys vaivaa, yölla kun pitaa aina pari kertaa kayda vessassa niin vauvahan siita innostuu ja alkaa semmonen potkiminen etten yksinkertaisesti saa nukuttua...

Niiskuilija, tuo kuulostaa kylla just semmoselta mita mullakin on, liekkö se sitten samaa, mulla helpottaa vahan kun pissalla kaynnin jalkeen kumartuu eteenpain vahaksi aikaa, mista lie sekin sitten johtuu.. Sillon ei neuvolalaakari osannu sanoa mitaan tohon vaivaan :/

Oon yrittany vaunujakin katella mut jotenki meen ihan sekasi kun niita on niin alyttömasti erilaisia, niista sitten pitais valita, apua :headwall:
Taas kerran ihan omaa napaa vaan, en tahdo oikein pysya perassa naissa jutuissa kun niin harvakseltaan kirjoittelen!
Mutta kivaa torstaita kaikille!
 
Kepa-81
Heippa,

siskon suosittelemana innostuin tänne kurkkaamaan. Täällä esikoista odottavat vanhemmat ihmettelevät odotuksen vaiheita :) Oliko teillä facebookissa ryhmä, johon voisi liittyä? Siellä kun tulee päivittäin vierailtua.

Laskettuaika 18.6., ensimmäinen lapsi, äiti 33v., K-SKS ja tyttölupaus :)
 
Vierailuista vielä vähän :D meillä oli liian innokkaita vierailijoita. Tyttö pääsi sairaalasta kotiin 3 päivää myöhemmin kuin mä (toki olisin saanut itsekin sen 6vrk osastolla viettää, mutta oli sattunut melkoinen draama lähipiirissä, jonka takia oli vähän pakko tulla kotiin heti, kun lupa herui) ja siinä olisi ollut ihan kiva ensimmäiset päivät olla ihan rauhassa oman perheen kesken. Pidellä vauvaa sylissä, kun sen sai kotiin, vaikka toki vierailtiin sairaalassa useampi tunti joka päivä. Mutta ei se ole ollenkaan sama asia. Mutta kaikki innokkaat vierailijat tunki kyläilemään ja pitelemään vauvaa, jota olisin itse halunnut pidellä, kun olin tytön vihdoin saanut kotiin... Tosiaan ensimmäinen innokas oli ollut oven takana jo, kun oltiin vielä sairaalassa. Ja mun mielestä sellainen on ihan liian innokasta, ettei edes kysytä, ennenkuin ilmestytään oven taakse, kun vauva on ihan juuri syntynyt. En kyllä tykkää muutenkaan, että oven taakse tullaan ilmottamatta, mikä etenkin miehen sukulaisille on hirveän vaikea muistaa. Tai muistaahan ne, eivät vaan kunnioita meidän toivetta ilmoittaa tulostaan etukäteen.

Mä pistin tänään tytön miehen mukaan lenkille, kun mies lähti lenkittämään koiria :D ensin oli aika vastahakoinen ottamaan tyttöä mukaan, mutta lopulta suostui, kun sanoin, että kaipaan hetken hengähdystaukoa, kun tyttö nukkui tosi lyhyet päiväunetkin. Lenkin jälkeen mies sitten ilmoittikin, että voi ottaa tytön mukaan huomennakin, kun oli viihtynyt rattaissa niin hyvin. Kannatti siis vähän patistella :D hyvä se on tytönkin päästä ulos, kun mä en pysty ulkoilemaan kuin maksimissaan puoli tuntia ennenkuin kivut iskee. Pitäisi päästä istumaan, mutta ei tuolla ulkona oikein pääse... Ja jo sairaala-aikaakin ajatellen miehen on ihan hyvä oppia liikkumaan tytön kanssa keskenäänkin. Tämä oli siis ensimmäinen kerta ikinä, kun mies lähti yksin tytön ja koirien kanssa lenkille! Mulle riitti puolen tunnin ulkoilu omassa pihassa ja imuroiminen, että olin liian kipeä lähteäkseni mukaan :D

Huomiselle mies lupasikin suunnilleen kuun taivaalta, kun halusi tänään lähteä poikien kanssa iltaa istumaan... Saa nähdä, miten lupaukset pitää... Huomiselle olisi taas synttärikahvittelujakin.

Mukavaa perjantai-iltaa kaikille! :) mä jo täältä peiton alta näppäilen, kun sain tytönkin yöunille. Saan rauhassa lukea kirjaa, kun mieskään ei ole kotona. Joskin mulla on yksi koira peiton alla ja melkoinen kuoro pöriseviä ja hurisevia kissoja jalkojen päällä :D

Pihla 24+5
 
Viimeksi muokattu:
Pihla,niin ne vaan miehetkin oppii :D

Mulla on tänään ollut taas paskemman laatuinen päivä... Tytön yöhoitoa järjestävän tahon pomon kanssa otettiin aamulla puhelimessa yhteen. Mä en ymmärrä, miten se kehtaa mulle eli asiakkaalle huutaa ja vittuilla. Mä olen useasti pyytänyt kaupunkia vaihtamaan palveluntuottajaa, mutta eih... Kai tämä on vaan niin halpa. Omasta mielestäni mulla on oikeus sanoa, miten lastani hoidetaan omassa kodissani. Jos hoitaja on palkattu vahtimaan lapsen henkeä, niin luulisi ettei ole liikaa pyydetty, että hoitaja on lapsesta näköetäisyyden päässä?? Täällä jotkut katsoo telkkaria toisessa päässä taloa ja ihmettelee mikä siinä on ongelma.

Anteeksi tosi offtopic purkaus, mutta nää taistelut vie mun voimat. Huomenna vielä tyttö menee hoitoon tälle "raivoajalle" ja kyllä mua aina näiden puheluiden jälkeen mietityttää, että mitenköhän hän tyttöäni kohtelee. Toisaalta nämä vapaapäivät pitävät mut järjissäni kun saan nukkua ja käydä urheilemassa (mies on siis huomenna reissussa).

lauwra ja poika poksuu 24+0 :heart:
 
"Jossu79"
Meillä oli rakenneultra viime viikolla, saattaisi olla tyttö. Mua jotenkin rasittaa kanssa noi sukupuoliarvailut. Itsestä tuntuu, että ihan samalla tavalla sitä vauvaa hoidetaan kuitenkin ja ihan yhtä ihania on pojatkin. Tuntuu, että niin usein naispuoliset toivovat tyttöä. Mutta vielä ikävämpää on, kun kysytään että oliko ihan suunniteltu tää raskaus!! Johtuuko tää nyt iästä vai mistä mutta työkaverit on tätä kysyneet! Onko 36 v sitten jo liian vanha? Ultrassa kun kävin, kaikki odottavat olivat pitkälle yli 30 v, monet lähemmäs 40 v. Näin siis Helsingissä.

Lauwra, kerrotko vähän siitä ekan raskauden aikana olleesta syrjintätapauksesta. Mua mietityttää, kun oon määräaikaisessa työsuhteessa ollut jo useita vuosia. Töissä en ole edes raskaudesta laajemmin kertonut. Ensi viikolla varmaan pitäisi kertoa.. Jotenkin vaikeeta, esimiehen kanssa ollaan jotenkin niin eri maata, ei voi mitään.

Lapsillekin kerrottiin vasta tällä viikolla ja omille vanhemmille kanssa.

Tärinästä, mulla tuntui sitä viime viikolla useaan kertaan. Poikia odottaessa sitä oli tosi usein, siitä ajattelin että poika on tääkin. Oon ajatellut, että se liittyisi jotenkin siihen että sikiö pissaa? Näin luin silloin edellisten odotusten aikana (varmaan jostain luotettavasta lähteestä, mammapalstalta..). Hikka on sit ihan erilaista, sen tunnistaa kyllä hikaksi heti. Tää juttu on ihan kuin sellaista surinaa.

Täällä on kovasti supistellut, usein maha menee ihan kivikovaksi heti kun lähtee vähän liikkeelle. Ja kyse on hyvin hitaasta kävelystä siis. Tuntuu, ettei supistus meinaa lakata ollenkaan. Ekassa raskaudessa olin tästä syystä monta viikkoa saikulla. Nyt olis tarkoitus jatkaa vaan toukokuuhun asti. Olen sopinut huhtikuulle vielä ylimääräisiäkin vuoroja. Vähän kaduttaa kyllä..

Mulla on muuten ollut vain yksi neuvola ja yksi lääkäri. Vaa'alla en ole käynyt marraskuun jälkeen eikä kukaan ole ollut kiinnostunut verenpaineestakaan. Onko kaikille uudestaan synnyttäjille näin löysä tää ohjelma? Vai onko kyse Helsingin säästötoimista? Sokerirasituksestakin sanoivat ettei tartte kun ei ollut mitään silloin vuonna 2008.. Ja sukurasitetta on sekä 1- että 2-tyypin diabetekseen.

Jossu79 rv 20+3
 
"Jossu79"
Ai niin toukkamasulle vielä erityistsempit, toivotaan parasta.
Ja Lauwra mene ihmeessä siihen ohjelmaan mukaan. Voisko ne kuvata vähempi sun miestä? Musta ei ikinä, ikinä olis tuohon! Sulla vois olla paljon annettavaa siihen ohjelmaan.
Jossu79
 
"lauwra"
Jossu, raskaussyrjintä tapahtui siis niin, että olin määräaikaisella sopimuksella töissä miesvaltaisella alalla. Kerroin melko ajoissa raskaudesta siinä toivossa, että minut voitaisiin vakinaistaa (näin oli joskus tehty). 3kk ennen laskettua aikaa julkistettiin määräaikaisten uudet sopimukset ja kaikki muut (myös kokemattomammat) saivat 6-12kk jatkon ja minä yhden kuukauden (eli työsuhde olisi loppunut juuri äitiysloman alkuun). Kysyin pomoilta perusteluita ja kysyin, että johtuuko tämä raskaudestani ja sain vastauksen että "ei se raskaudesta johdu vaan siitä, että jäät äitiyslomalle" :D :D
Otin yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun, joka pyysi selvitykset minulta sekä työnantajalta ja teki niiden pohjalta ratkaisun, että minua syrjittiin. Tämän jälkeen sain jatkoa työsopimukseen yhteensä vuoden (2-4kk pätkiä). Jos työnantaja ei olisi palkannut minua takaisin, olisin vienyt asian oikeuteen.
Kannattaa olla tarkkana, että työsopparia on ainakin se 3kk äitiysloman alusta, koska tältä ajalta saa täyden palkan (riippuen työehtosopimuksesta) ja vasta sen jälkeen tippuu kelan äitiyspäivärahalle.

Kiitos kaikille tsemppauksesta osallistua Livin ohjelmaan! Piiiiitkän pohdiskelun jälkeen lopulta päädyttiin siihen, ettei lähdetä mukaan. En halunnut painostaa miestäni liikaa ja olisihan se ollut iso päätös viedä lapsensa telkkariin. Tavallaan toivon, että olisin rohkeampi ja lähtenyt mukaan täysin varmana asiasta, mutta koska niin ei ollut, niin oli jättäydyttävä pois.
 
Heips :) Tulin nopsaan kertomaan ultrakuulumisia, eilen käytiin. Kaikki oli mainiosti ja niinkuin pitääkin <3 Sukupuolta ei kysytty eli jäi arvoitukseksi, tosin itse kyllä reisiluuta mitatessa satuin näkemään suoraan jalkoväliin takaapäin eikä siellä ainakaan roikkunut mitään.. Hmm. Jännä nähdä että kumpikohan nyt tulee, kun niin vahva poikaolo on kuitenkin edelleen :)
 
Jossu79 minulla myös supistaa kun koiran kanssa lenkkeilen vaikka kuinka rauhakseen kävelisin. Neuvolassa sanottiin että ei hätää kunhan ne loppuu levossa. Inhottava tunne se kyllä on, ja harmittaa koira rakkaan puolesta kun pitää lyhyesti köpötellä :)

Mulla on niiiiin kuiva iho että ärsyttää! Iho hilseilee, tosi tosi epämukavaa, valkoista ihohilsettä joka paikassa! :(
 
Ihanaa sunnuntaita, aivan upea auringonpaiste mutta toi tuuli meinaa tappaa.. Jäätävää. Tänään pyykänny, kokannu ja siivonnu ihan aamusta asti, kun muutaman tunnin päästä tulee vieraita. Tyttö päiväunilla niin hetki hengähtää, ennenkuin menee vielä hinkkaamaan vessan.

Kuivasta ihosta: mulla on myös. Pyllynposket, kyynerpäät, oikea polvi ja vasen sääri on niin kuivan ihon vallassa että sattuu. Yksi ilta krapsuttelin tota polvea niin kauan että siitä tirskui veri :headwall: tuubi bebanthenia siihen ei auttanut, en tiiä mikä auttaisi.. Vinkkejä otetaan vastaan! :)

Ajoin eilen ojaan, kun oli hiukan liukasta. Ei käynyt kuinkaan kenellekkään, itseä rupesi vaan ****ttamaan ihan sikana. Ei hiekan jyvää missään :stick: Nopeasti sain kyllä apuakin, olin menossa vanhempieni luo kylään.. Takaspäin tullessa ajoin varmasti 20km/h koko saman pätkän, vaikka hiljaa ajoin mennessäkin.

Perjantaina rakenneultraan, jee jännää :)

Laitetaanko leikkimielinen arvailu pystyyn, veikkauksia omalle kohdalle, koska vauva syntyy? Esikoista odottaessa tiesin, että menee 42+0 ja käynnistetään ja näin myös tapahtui :LOL: Tosin synnyin itse näin.
Nyt toivon että päästään AINAKIN sinne 40+0, koska ei kukaan halua juhannuksena synttäreitä viettää :D Veikkaan siis 40+2 eli 27.6 (toivon 41+0 eli 2.7) Toisaalta.. Hmm. Noh, pidättäydyn tässä, katsotaan miten käy!


Beibei & Ipana 20+3
 
"lauwra"
Mulla on jonkinlainen tunne, että tämäkin syntyy sektiolla tai käynnistetään ennen laskettua aikaa (isokokoinen). Joten siis odotan vauvaa saapuvaksi toukokuun puolella, ehkä 20. päivän tienoilla. Saa nähdä :) Jos saa itsekseen tulla, niin varmasti menee yli lasketun ajan!
 
"Jossu79"
BeiBei, ootko kokeillut kookosöljyä kuivaan ihoon? Ostin joskus sitä cocovin kookosöljyä, jota jotkut laittaa kahviinkin. Laitoin sitä aina kuiviin jalkoihini, oli tehokkaampi kuin mikään kokeilemani rasva. Kosmetologithan muuten saattaa laittaa rasvat jalkoihin ja sit muovikelmu ympärille 15 min, miksei tätä vois tehdä itsekin kotonaan.

Mä oon ihan varma, että meillä ei mene laskettuun aikaan kun ei mennyt edes ekassa raskaudesta. Supistelu tekee kuitenkin tehtävänsä ja salaa kypsyttää paikkoja. Tokan kanssa ekat säännölliset supistelut alkoi vasta aamulla kuudelta ja kymmeneltä vauva oli jo ulkona. Ja laskettiin aikaan oli vielä 2 viikkoa. Ei ollut edes sairaalakassi pakattuna.
 
Mun veikkaus on, että jos annetaan syntyä omalla tahdillaan niin vauva tulee ulos joskus monta viikkoa lasketun ajan jälkeen. :D Mulla on kaikki synnytykset käynnistetty, eka 41+ viikolla, toka 38+ ja kolmas 39+. Taidan toivoa, että tämäkin käynnistetään viimeistään laskettuna aikana... tosin LA on juhannusaatto, että jos saa toivoa niin ehkä ei synnytystä just sillon. :) 15.6. vois olla hyvä veikkaus. Mutta eipä tuolla niin väliä, kunhan kaikki menee vaan hyvin ja vauva on terve.

Närästyksestä, enpä tosiaan muistanut kuinka epämukavaa se on! Eilen illalla ku piti mennä nukkuun, niin eihän siitä tullu mitään kun korvensi niin kauheasti. Pystyyn piti hypätä. Eikä sit auttanu muu, ku täyttää sänky tyynyillä ja nukkua istuma-asennossa. Eipä siinä kovin hyvin nukkunu, mut saatto osin johtua siitä, että on myös flunssa päällä. Miten te hoidatte närästyksen? Netissä tuntu löytyvän kovin ristiriitaisia tietoja... vai onko tää niitä, että yhdelle sopii yks keino ja toiselle toinen?

Tervetuloa uudet!

Beibei onneksi ei käyny pahemmin!

Oon ruvennu miettiin nimeä ahkerasti vauvalle. Tein listan nimistä jotka oli aika ok ja kyselin sit mieheltä ja lapsilta mitkä nimet niistä olis kivoja. Saa nähä... ei mikään vielä kolahda. Pojallekin mietitään nimeä, vaikka todennäköisemmin siis tyttö tulossa. Vaan poikien nimiä tuntuu olevan vielä vaikeampi keksiä. Mulla on kriteerinä, että nimi ei saa olla 50. suosituimman nimen listassa (väestörekisterin lista) ja sit nimen pitäs jollain tapaa sopia sisarusten nimiin eli vähän vanhahtava suomalainen nimi on hakusessa. Meillä kaikki lapset on saanu nimen heti sairaalassa, koska ulkomailla missä syntyivät, on semmonen tapa... niin varmaan annetaan tällekin nimi heti.

Pitääkö moni raskauspäiväkirjaa? Ekaa odottaessa pidin noin viikottain. Sitä on ollu kiva lukea myöhemmin. Harmittaa hirveesti, ettei tokaa odottaessa ollu vissiin aikaa tai energiaa eli siitä ei oo muistiinpanoja. Kolmatta odottaessa kopioin kaikki oma napa-kirjotukseni täältä keskustelusta muistiin tietokoneen tiedostoon... niistä saa aika hyvän käsityksen raskauden kulusta. Nyt en oo vielä saanu aikaseks tehdä samaa, mutta oon kirjotellu neuvolasta saatuun vauva-oppaaseen jotain kommentteja. Suosittelen kaikille jonkinlaista päivä/viikkokirjaa... tuntemukset ja oireet ja kaikki unohtuu kumman nopeasti. :)

Unohtu perjantaina poksuakin, ku oli niin kipee olo.
Sulo-Sylvia 21+2 vissiin
 
Lauwra, onpas kurja tilanne. Kyllähän hoitajan pitää työnsä tehdä ja huolehtia siitä, että tyttö on valvovan silmän alla, eikä keskittyä telkkariin. Eikös sille siitä makseta, että vahtii lasta...

BeiBei, onneksi ei käynyt pahemmin :)

Jossu79, mulla on ollut yksi lääkärikäynti ja neuvolassa käyn kuukausittain. Ja ennestään siis yksi lapsi jo on :) toisaalta voisin käydä neuvolassa harvemminkin, kun ei sieltä oikein saa mitään irti ja terkkakin on sellainen haihattelija. Ja nyt kun liikkeet tuntuu joka päivä, niin se sydänäänten kuuntelukaan ei ole itselle niin tärkeä juttu kuin ennen liikkeiden tuntemista.

Kuivaan ihoon, mä olen tykännyt tuosta bio-oilista. Se on toki aika kallista lotrattavaksi koko kroppaan, mutta mun mielestä kosteuttas tosi hyvin :) itse käytän sitä mahaan, alaselkään ja tisseihin. Pitää kutinan kurissa.

Närästykseen, mulla on tosi lievää ja just silloin, kun illalla käy vaakatasoon. Mulla auttaa ihan rennie, jota olenkin nyt ottanut yhden joka ilta.

Raskauspäiväkirjaa en pitänyt ensimmäisessä raskaudessa, enkä ole pitänyt tässä toisessakaan. Nyt toivoisin, että ensimmäisessä raskaudessa olisi kirjannut tuntemuksia ylös, kun ne tosiaan unohtuu nopeasti :D tämän on ajateltu jäävän viimeiseksi raskaudeksi, joten en sitten tälläkään kertaa alkanut päiväkirjaa pitämään, vaikka nyt se sentään kävi jo mielessä saakka :D

Kaikille ultrakuulumisia saaneille onnittelut :)

Mun arvaus synnytyksen ajankohdaksi osuu rv 37+....- rv 38+ välille. Mä ajattelen, että tämäkin syntyy sektiolla, kuten tuo ensimmäinenkin. Ensimmäinen on sektioitu aikaisin rv 37+5. Reilun kolmen viikon päästä olen vähän viisaampi heittämään veikkauksia, milloin tämä syntyisi :D jos on yhtä pieni kuin tyttö oli, niin tuskin kovin paljon myöhemmillä viikoilla syntyy kuin tuo tyttökään. Jos on "normaalikokoinen", niin varmaan pitkittävät lähemmäs laskettua-aikaa. Toivoisin, että syntyy ennenkuin rv 39+0 on täynnä, mutta toivon myös, ettei synny ennen viikkoja 37+. Eli uskon tämän syntyvän ehkäpä toukokuun puolenvälin paikkeilla, kun laskettuaika on 24.5. :)

Nyt Pihla poksuu 25+0! :)
 
Huomenta! =)

Eilen päivittelin listaa ajantasalle, tarkistakaa onko virheitä.

Mä olen pudonnut sellaiseen hassuun "välitilaan" josta ei ole kovin paljon kirjoiteltavaa. Ultra on ollut, sukupuoli on selvinnyt, hankintoja olen alkanut tekemään ja vauva melskaa mahassa. Lonkat tietty vaivaa, mutta sille nyt ei mitään mahda. Raskaus siis sujuu omalla painollaan aika helpolla eteenpäin ja maha kasvaa hiljakseen. Jotenkin tulee sellainen olo että just nyt ei ole mitään sellaista kirjoitettavaa mikä saattaisi ketään kiinnostaa. Kuuluuko tämä asiaan näillä viikoilla, vai olenko vaan outo? :D Lueskelen kyllä ahkerasti muiden kuulumisia, ja tietysti päivitän listaa =)

Kuusama ja vauva-T 21+3
 
Kuusama, se on nyt se seesteinen keskiraskauden aika menossa :)

Synnytysaikaveikkaus, jaa-a, vaikea sanoa. Edellinen meni yli, mutta oltiin käynnistyksessä verenpaineiden takia eikä yliaikaisuuden. Vaikea siis sanoa miten nyt menee. Mutta saa syntyä vaikka juhannusaattona eli laskettuna aikana, emme kummemmin viettäisi juhannusta muutenkaan eli olemme cityjuhannusihmisiä niin ei väliä vaikka sen viettäisi synnytysalissa. Tulisi ainakin ikimuistoinen juhannus. Ainoa toive olisikin, että nyt saisi luonnollisen käynnistyksen, saisi kokea ne "joko nyt mennään?"-tunteet kotona. Viimeeksi tuo tunne johtui vaan siitä, että klo 8 piti olla sairaalassa käynnistystä varten :)

Omissa oloissa ei kanssa mitään muutosta, selkä alkanut hieman kipuilemaan. Heräilen aamuöisin siihen, että selkää pakottaa. Eli selkä ikäänkuin väsyy. Ei tunnu kipua liikkuessa mutta pakottaa levossa. Pitäisi siis varmaan alkaa harrastamaan unissakävelyä :D Kyytiläinen liikkuu tosi aktiivisesti, iltaisin ei malta käydä nukkumaan kun nauttii vaan toisen möyrimisestä. Yöaikaan en heräile liikkeisiin, en esikoisenkaan aikaan niihin herännyt. Ensi viikolla olisi kelaneuvola, sitä odotellessa. Sitten pitäisikin alkaa miettimään ottaako äpakkausta vai ei.

Eli nautitaan nyt tästä seesteisestä keskiraskaudesta vaikka pieniä kolotuksia siihen kuuluukiin :)

Catnip82 + kyytiläinen 21+3
 

Yhteistyössä