Kesäkuun kullanmurut 2015 **Maaliskuu**

Heippa kaikille :)

Nyt on ollut piiiitkä tauko kirjottelussa, kun on niin kiirettä ollu sekä töissä että kotosalla. Mutta jospa nyt taas reipastuis!

Täällä menee kohtuullisesti, kipeitä supistuksia tulee liikkuessa, joten nyt kaikki sellaset toiminnat on kiellettyjä mitkä niitä aiheuttaa. Oon nyt yrittäny keksiä jotain liikkumismuotoa missä ei tulis, vielä en oo löytäny :(

Nyt on kaveriks tullu myös yölliset suonenvedot. En oo kerinny tota helmikuuta niin tiiviisti seuraamaan, mutta jotenki mulle jäi sellanen kuva että siellä oli aiheesta jotain puhetta. Oliko joku suihke millä voi helpottaa? jos oli niin voisiko joku ystävällinen vielä kerran palata aiheeseen sen verran että kertois mikä tuotenimi ja mistä saa? :)

Muuten tässä mennään rauhallisesti kohti kesäkuuta, maha kasvaa ja vauva potkii. Hankinnat alkaa olla jo tehty. Pikkujuttuja enää pitää sitte lähempänä ostella.

Tässä tällasta omanapailua... :)
 
Kiitos Tähkä81, en tiennytkään tätä Brio-Britax-yhdistymistä. Noh, ehkä kuitenkin jään odottelemaan tyyliin toukokuulle, jos ei siihen mennessä supertarjousta (tai hyviä käytettyjä) tule eteen.

Kiitos hiivisvinkeistä, pikkareitta oon ollu öisin kyllä. Hameella ja kommandona vois toimia vähän kesemmällä. :)
Soitin sinne neuvolaan ja niinpä neuvoivat canestenia ottamaan. Oon siis ennen raskautta kärsinyt myös ajoittain tästä vaivasta, joten tuttu tuote. Niissä kun lukee, että ei raskaana oleville, niin kuulemma ihan melkein kaikissa lukee, ettei sitten omin päin mennä käyttelemään. Ja tiedän, tämä liittyy mulla aika suoraviivaisesti myös sokerin sekä valkosten viljojen syöntiin. Mutta kun hirrveä herkkuhimo vaivaa edelleen. Eilenkin söin pullaa, vaikka alapää kutisee. Järkeä ei päässä ei... Himoista puheen ollen. Kuivakkaa on pedin puolella täälläkin ja nyt kun vielä kutisee, niin ei hirveesti hotsita... hohhoijjaa, muuttuiskohan tää...
 
Lauwra, kurkku, ananas, vesimeloni, vesi... Ja tietysti suolan välttäminen on niitä, mitkä auttaa turvotukseen :)

Niiskuilija, magnesiumsuihke oli se paljon puhuttu suihke :D saa ainakin apteekista ja luontaistuotekaupoista. Uskallan suositella oman kokemuksen pohjalta :)

Täällä ei neuvolassa ole ultraa, joten normaaliraskauteen kuuluu vain ne 2 ultraa ä-polilla. Mulla oli tänään ultra. Poikalupaus pysyi ehdottoman varmana poikana :D painoa n. 1070g, joten hitusen pieni. Kaikki virtaukset kunnossa, lapsiveden määrä normaali ja muutenkin kaikki vaikutti olevan hyvin. Seuraava painokontrolli 4 viikon päästä. Kohdunkaulan tilanteen pyysin katsomaan (täällä nykyään kuulemma vältetään turhia sisätutkimuksia) supistelujen takia. Sitä oli n. 5cm jäljellä, kiinteä ja kiinni, joten ei nämä ole mitään tehneet :) huh, mikä helpotus! Kiva myöskin, että tuota vauvan kasvua seurataan nyt tarkemmin. Lääkäri tosin meinasi, että tämä on ihan geeneistä kiinni, että vauvat on pieniä :D

Täällä siis saa jatkua normaali elämä kipujen ja supistusten sallimissa rajoissa. Sen kunniaksi kävin heittämässä pienen ja hitaan lenkin koirien kanssa :) yritän nyt touhuilla taas enemmän, kun ei ne supistukset ole mitään tehneet, vaikka vähän epämukavilta tuntuvatkin. Siinä ultratessakin tuli jokunen supistus. Selällään makaaminen oikein provosoi supistuksia plus se anturilla painelu...

Mieskin on luvannut nyt enemmän panostaa sekä lapseen että koiriin. Toivottavasti pitää lupauksensa ja helpottaa sillä mun syyllisyyttä :)

Nyt en muista, mitä vielä piti kommentoida. Palailen taas paremmalla ajalla :)

Pihla 28+3
 
Niiskuilija, minä kärsin suonenvedoista ja yöllisistä jalkakrampeista. Oon vielä pärjännyt ilman suihketta koska en muista sitä ostaa :) yritän muistaa juoda hyvin ja purkista magnesiumia. Hyvä vinkki on myös nukkua kyljellään. Selällään jalat kramppaa helpommin.
 
..malsa
Alkaakohan vauva jo painaa virtsarakkoa kun taas joutuu vessassa juoksemaan. Yölläkin taisin käydä 4 tai 5 kertaa :S Välillä meinaa myös housuun tulla kun monottaa rakkoa.. :)

Vauvalla on nyt taas vähän hiljasempia päiviä ollut, että välillä ihan mietityttää, että onko kaikki hyvin kun ei myllää kokoajan.

3kk laskettuunaikaan ja alkaa ahdistaa synnytys ja sairaalassa oleminen.. :( Viime kerralla oli onni se perhehuone, mutta toisella kierroksella sitä ei saa niin yksin joudun siellä olemaan vauvan kanssa. YH. Tyttökin pitää jättää hoitoon.. :( Oon jotenkin niin kiinni tossa pienessä, että en ole sitä laskenut kellekkään vielä edes ikinä hoitoon! Nyt pitäiskin alkaa harjotella, että isovanhemmat tulee hoitamaan tyttöä meille. Meillä kun on koirakin niin helpompi, että tulevat meille hoitamaan koiraa ja tyttöä. Onko jotain vinkkejä, miten sais tänkin napanuoran jo katkastua!! :D

MAlsa ja pojuE 26+6
 
Hiivatulehduksen itsehoito-ohjeet:

"Itsehoito

Lääkehoidon onnistumiseksi ja oireiden uusiutumisen ehkäisemiseksi:

Noudata hyvää henkilökohtaista hygieniaa. Vältä kuitenkin liian tiheitä pesuja, saippuan käyttämistä ja suihkuttamista suoraan emättimeen. Liikahygienia saattaa aiheuttaa oireita. Jos käytät pesuaineita, niiden pH:n tulee olla alle 7.
Kuukautissuojana kannattaa kokeilla siteiden sijasta tamponia tai kuukuppia.
Vältä voimakkaasti hajustettujen hygieniatuotteiden käyttöä.
Käytä ilmavia keinokuituisia, merseroidusta puuvillasta tai silkistä valmistettuja alusvaatteita.
Vältä paljon sokeria sisältävää ravintoa. Sen sijaan hiivalla kohotettuja leivonnaisia ei tarvitse välttää. Laktobasillipitoisen maustamattoman jogurtin päivittäisestä syömisestä saattaa olla hyötyä toistuvista hiivatulehduksista kärsiville.
WC:ssä käynnin jälkeen pyyhi alapää aina edestä taaksepäin. Hiiva saattaa levitä myös peräsuolesta emättimen puolelle.
Joskus esitetään ohjeita emättimeen laitettavan jogurtin tai laimean etikkaliuoksen käytöstä hiivatulehduksen hoidossa. Tällaisten hoitojen tehoa ei ole osoitettu ja ne saattavat häiritä itsehoitolääkkeiden tehoa."

Lähde: Emättimen hiivatulehdus :: Terveyskirjasto

Olen lukenut myös, että kookosrasva auttaisi. Itse välillä tunkenut sitä omaan tavaraani :D
 
"lauwra"
Illa Tuu, mulle terkka sanoi, että sen takia niissä paketeissa varoitellaan, ettei liian herkästi itse ostettais vaan aina käytäisi lääkärillä toteamassa hiiva. Jottei siis tule turhaan käytettyä mitään lääkkeitä. Itsellä oli alkuraskaudesta yksi hiiva ja olin ihan varma oireiden perusteella. Viikon kuluttua vasta canestenin laitosta vaiva katosi.

Malsa, huonosti on antaa vinkkejä napanuoran löysäämiseen :D Meillä lapsi vietti alussa niin paljon aikaa sairaalassa, että siihen tottui ettei voinut koko ajan olla lähellä. Osattiin myös joskus olla päiväkin pois sairaalasta. Aion kyllä tän uudenkin kanssa antaa hoitoon heti kun imetys sen sallii (pyrin opettamaan heti myös pullolle että saisin myös omaa aikaa).

Mua alkoi eilen hermostuttaa kun tajusin, että viimeinen kolmannes lähtee ihan just käyntiin! Siis kääk, kohtahan vauva on jo täällä!! Haluan kyllä palavasti eroon tästä mahasta, mutta onhan se jännää :)

lauwra & poju 27+6
 
Joo mäkin ajattelin yrittää vielä pärjätä ilman suihkeita, tää on niin uus vaiva. Katotaan kuinka menee. Kyljellään nukun muutenkin aina, mutta yks mikä auttaa on se että aina kun meinaa oikasta jalkoja niin ei liian voimakkaasti vaan nilkat koukussa :)

Mullakaan Pihla ei oo mitään muutoksia noi supistelut tehnyt, että sen puolesta tosiaan sain olla aika rauhassa, mutta tietysti varovasti ettei niitä tulis.

Malsa täälläkin on välillä hiljasia vaiheita, sit hetken aina tulee mietittyä että mitäs nyt, mutta sitten taas myllätään. Mulla voi johtua tosta etuistukasta edelleen etten tunne kaikkia pienimpiä liikkeitä niin hyvin...

Mitenköhän on, jos on nyt supistellu niin uskaltaakohan sitä pääsiäisenä kylpylään? Pitäiskö pyytää että tohtori kattoo kohdunsuun vielä sitä ennen? Voiko tollasen takia edes pyytää? Meitä olis koko perhe (vanhemmat ja siskon perhe) lähössä enkä millään haluais jättää väliin......
 
Niiskuilija, kyllä mä kävisin tarkistuttamassa, jos kerran on ollut supistuksia. Ei mullakaan tosiaan eilen olisi tilannetta katsottu, jos en olisi itse erikseen pyytänyt. Meillä neuvolalääkärille on niin vaikea päästä, että otin kaiken hyödyn tuosta äitipolin lääkäristä :D ja kun sillä oli vielä ultrakin käytössä, niin kohdunkaulalle oli tullut pituutta lisää pari senttiä sitten neuvolalääkärikäynnin viikoilla 21+ :D antoi kyllä tosi paljon meilenrauhaa, kun tietää, että vaikka supistelee ja välillä aika epämukavasti, niin ne ei kuitenkaan avaa paikkoja :)

Malsa, täällä toinen samanmoinen :D mä laitoin tytön hoitoon ekan kerran, kun olin flunssassa ja mies oli töissä. Mun äiti haki tytön tästä meiltä ja mä väänsin itkua... :D ja tyttöhän oli siellä peräti pari tuntia ja viihtyi loistavasti. Sen jälkeen onkin silloin tällöin ollut mun vanhemmilla hoidossa aina välillä 2-3 tuntia kerrallaan. Tekee tosi hyvää nyt, kun itse on rajoittunut raskauden takia ja saa sen ajan lepäillä ihan rauhassa :) ja tyttö tosiaan viihtyy hyvin mun vanhempien kanssa. Ja joka kerta ovat sieltä soittaneet, kun tyttö tahtoo kotiin, joten mun ei ole tarvinnut murehtia, että joutuu olemaan hoidossa väkisin. Yökylään en mäkään ole tuota 2v3kk ikäistä antanut kertaakaan, enkä siihen vieläkään ole valmis :D lauantaina tytön olisi taas tarkoitus mennä mun vanhemmille hoitoon pariksi tunniksi, kun mies on koko päivän pois ja mä haluan hetken omaa aikaa :) en tuota kyllä muille antaisikaan kuin omille vanhemmilleni ja ehkä sisaruksilleni. Isänsä kanssa toki olen jättänyt vauvasta saakka välillä kaksin, kun olen halunnut hetken tuulettua lenkillä.

Vauvan asennosta oli ollut puhetta. Täällä on pää alaspäin, niinkuin itsekin aavistelin tuntemusten perusteella. Eilen tosiaan ultrattu, että aika hyvin näköjään voi omiin fiiliksiin luottaa :) tytöstäkin olin ihan varma, että on edelleen perätilassa, vaikka terkka väittikin neuvolassa, että on muka kääntynyt. Ja viikoilla 36+ ultrassa todettiin olevan perätilassa ja automaattinen sektiopäätös tehtiin heti.

Oli kyllä hyvä, että sai eilen sen kohdunsuun tilanteen tarkistettua. Uskalsin tänään pitkästä aikaa pidemmälle lenkille :) ihana nähdä koiratuttuja ja jutella aikuisten kanssa! Otin oikein rattaatkin mukaan, että voidaan tehdä vähän pidempi lenkki. Tyttö käveli loppumatkan kotiin ja 1,5 tuntia meillä suunnilleen meni. Teki tosi hyvää tuolle henkiselle puolelle :) nyt kokoan itseäni sohvalla ja odottelen panadolin vaikutusta... Sitten jotain ruokaa. Mieli on heti parempi, kun koirat ja lapsi on saaneet edes jotain tekemistä :) lenkillä en juurikaan supistuksia rekisteröinyt, mutta nivusia kyllä repi ja selkää kävi särkemään. Ihanaa kuitenkin nähdä, miten tyttö nautti ulkoilusta ja sai purkaa energiaa.

Täällä laskettuun aikaan vähän päälle 11 viikkoa ja jos tämäkin syntyy suunnitellulla sektiolla, niin varmaan aika maksimissaan 10 viikkoa jäljellä tätä ihanaa kamalaa raskausaikaa :) tällä hetkellä kasvu tosiaan just alakäyrän yläpuolella ja sitä kontrolloidaan nyt 4 viikon välein.

Pihla 28+4
 
Viime ja sitä edellisenä yönä heräsin joskus 4 aikoihin ja vessassa käynnin jälkeen alkoi mahassa "tikuttamaan", siis sillä lailla ihan kuin olisi hennot sydämenlyönnit tuntunu tuolla alavatsalla. Pelästyin eka, että mitä tapahtuu, mutta sitten tajusin, että voisko tämä olla sitä vauvahikkaa? Nyt tänään ennen ruokailua ja just nyt sama juttu! Menee kyllä ohi muutamassa minuutissa. Onko muut havainneet hikkaa ja kuinka usein?

Niin ja noista yöheräilyistä sen verran, että mäkin herään yleensä jotain 3-4 kertaa ja melkein aina käyn myös vessassa. Neuvona muuten usein vessassa juokseville (ja virtsatietulehdukseen taipuville) luin, että kun kallistuu siinä lopuksi eteenpäin niin tulee ulos viimeisetkin pisarat. Nykyään teen aina näin ja joskus sitä yllättyy, kun siellä olikin vielä niin paljon. Olis muuten saanut taas heti puolen tunnin sisään mennä uudestaan.

Ainiin ja vielä! :D (Muisti tosiaan palailee pätkittäin täälläkin... meinasin jo kaks kertaa lähettää viestin) Eilen oli kahdesti sellasta menkkajomotusta vatsan seutuvilla ja ehkä vähän pinkeyden tunnetta. Ei varsinaisesti sattunut, mutta oli epämukavaa, kesti ehkä maksimissaan 5 minuuttia. Mietiskelin, että voisko noi olla jo harjoitussuppareita tollaset, vai johtuuko jostain muusta.

Mamira poksuu 25+0!
 
Hei kaikki!

Monella tuntuu olevan suonenvetoa, itselläni sitä on toistaiseksi ollut vain muutaman kerran. Minulle öisin suurempaa harmia aiheuttaa käsien puutuminen. Viime yönäkin käsi oli täysin tunnoton olkapäästä sormiin asti. Joka kerta tuo säikäyttää, mutta kun toisella kädellä heiluttelee tunnotonta kättä, alkaa kohta sormet liikkua ja sen jälkeen iskeekin ihan hirvittävä kihelmöinti, joka menee jo kivun puolelle. : /

Neuvolassa kävin tänään. Kaikki oli kunnossa. Meillä hemoglobini mitataan joka kerta, joskin tänään kysyi, haluanko että mitataan. Se oli 125 tai jotain sinne päin. Verenpaine oli hyvä ja paino olikin tippunut kokonaisella kilolla. Kaikkiaan paino on nyt noussut 2,6kg. Tuo raskausdiabetesdietti näemmä puree kaikin puolin. Terkkari laittoi sokereiden kotimittaustulokset äitipolille nähtäville, sillä muutama ylitys siellä on. Niihin on kyllä selkeä selitys, eli terveellisen välipalan tai ruoan lisäksi on tullut sorruttua johonkin pieneen ylimääräiseen, ja se sitten nostaa sokerin juuri ja juuri yli sallitun. Pitänee entisestäänkin tiukentaa kuria, joskin se on haastavaa, kun mies etsii joka välissä kaapeista lisää hyvää syötävää. :kieh:

Täällä vauva pitää välipäiviä edelleen potkimisten suhteen, joskin todennäköisesti potkii tuolloin selkään päin. Eilen oli hiljaisempi päivä, mutta toissa päivä ja tämä päivä on ollut vilkasta masussa.

Koko perhe on ollut lomalla tämän viikon, mutta tuntuu kuin viikko olisi raskaampi kaikkine pakollisine juoksuineen kuin tavallinen viikko. Joka päivä saa hypätä sinne tänne.

Raskaus on kyllä ollut ihmeen vaivaton ollakseen kuudes laatuaan, ellei tuota rd-asiaa lasketa. Kolmessa edellisessä raskaudessa kärsin jo ennen näitä viikkoja voimakkaasta hengenahdistuksesta jopa niin pahasti, että kerran jo epäiltiin keuhkoveritulppaa. Ei todellakaan ole ikävä tuota tukehtumisen tunnetta, tämä olotila käy oikein hyvin.

Aika menee kyllä nopeasti ja viikot hupenee käsiin. Tähän lienee syynä se, että suuressa perheessä riittää touhua ihan koko päiväksi. Tylsään hetkeen en ole tainnut viimeiseen neljään vuoteen törmätä. :D

Kultatiuku ja pupunen rv 27+3 (jos nyt muistan oikein)
 
Mamira, se tikutus on juurikin sitä hikkaa :) Heräsin itse myös pari yötä siihen ja ihmettelin, että voiko se tosiaan olla niin tasaista, ihan kuin pulssi tuntuisi ja sellaista se kuulema juuri on.

Yöheräily-vessassa käyntiä täälläkin. Pari kolme kertaa yössä :(
 
Mulla paino on noussut taas ihan kauheasti (10kg verrattuna aikaan ennen raskautta). On molemmissa aiemmissa raskauksissa noussut miltei 25kg, vaikka kaloreitakin on vahdittu. Molempien raskausten jälkeen olen myöskin saavuttanut normaalipainon melko nopeasti (vaikka imetystä ei ole ollut juuri lainkaan).

Ei vaan voi ymmärtää, miksi aina käy näin. Nytkin syön maltillisesti joka päivä. Viikonloppuisin tulee herkuteltua, mutta sekin voi olla tyyliin karkkipussi lauantaina eikä mikään ahmimiskohtaus.


Valkoinen 26+2
 
POKS 25+0!

Olisin kanssa mahakuvan laittanut, mutta näköjään kuva pitää olla jossain kuvapalvelussa mistä linkillä sen saa näkyviin joten jää sitten mysteeriksi teille muille tuo mahan koko :) Ihan riittävän iso se on!

TGIF! Kyllä tätä päivää on odotettukin, perjantai ja alkaa viikonloppu. Saa nukkua pidempään kuin 5.25 ja päiväunetkin pystyy nauttimaan. Väsymystä "hieman" havaittavissa..

Edit. painosta piti aamulla vielä kirjoittamani, että itsellä se vaan nousee! Nyt varmaan jotain 9-10kg tullut, esikoista odottaessa tuli vain 13kg yhteensä niin hieman pelottaa miten paljon nyt tulee. Syön ihan samaan tahtiin kuin ennenkin, mutta onhan tosiasia se, että liikkuminen on vähäisempää. Viikolla ei ehdi liikkumaan mitä nyt neidin vie/hakee hoidosta mutta ne matkat ei pitkiä ole. viikonloppuisin sitten neidin kanssa ulkoilee. Joten ei ihme, että painoa tulee. Pitäisi jättää toki herkuttelut pois, mutta kun nytkin ne on siinä määrin minimissä missä itsenikaltainen sokerihiiri ne voi pitää :) eli kerran viikossa! Mietin sitten sitäkin, että jos kuitenkin on vaikka radi.. Pitää seuraavalla neuvolakerralla vaikka puhua aiheesta, jos he eivät näe ongelmana niin sitten varmaan ok. Mutta ehkä oman mielenrauhan takia voisin sokerirasitukseen lähetteen pyytää.


Catnip82 + kyytiläinen 25+0!!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Minulla flunssa vain jatkuu, itse asiassa paheni taas niin että jäin töistä kotiin sairastamaan. Nielunäytteen kävin antamassa tk:ssa. Nyt on kaksi viikkoa flunssaa takana, paljonkohan vielä edessä, huoh.. Työterveyshoitaja tosin mainitsi että joskus raskaus voi pitkittää näitä perusflunssia.

Minulla alkaa olla takkiongelma. Maha on ottanut hillittömän spurtin parin viime viikon aikana ja eniten käyttämäni kalvotakki ei meinaa mennä enää kiinni. En tosiaan haluaisi ostaa tähän keväälle mitään uutta takkia, joten suunnitelmissa on tuunata miehen vanhasta takista sellainen vetskareilla kiinnitettävä paneeli jolla saan lisää mittaa mahan kohdalle :D Vähän kuin kantoliinojen yms. kanssa käytettävät takit.

Vointi on flunssasta huolimatta muuten hyvä, pikkuinen liikkuu vilkkaasti ja tunsin eilen kun se työnsi pientä jalkaa mun mahanahkaa vasten :heart: Piti ihan tarkistaa minkä kokoinen jalka nyt on, ja kokoluokka täsmäsi kyllä. Erilaiselta tuntui kuin esim. pepun työntäminen.

Kävin eilen pitkästä aikaa uimassa, kyllä tuntui ihanalta päästä liikkumaan kunnolla ilman ett mihinkään paikkaan varsinaisesti koskee =) Täytyy ottaa jatkossakin ohjelmistoon.

Mä tein eilen pientä vaateinventaariota. Uskaltaisin väittää että tällä vaatemäärällä pääsee kyllä vähintäänkin alkuun :D Ja vielä pitäisi se äitiyspakkauksen vaatemäärä mahduttaa johonkin. Nytkin alkaa jo olla tiukkaa säilytystilojen kanssa kun ei ole vielä hankittuna vauvalle mitään lipastoa tms. Yritän tällä hetkellä vaan säilöä vaatteet "johonkin".

Onko konkarimammoilla kokemusta imetystyynyistä? Sellaista olen vähän ajatellut hankkia. Isommista hankinnoista vielä se trikooliina ja turvakaukalo on hankkimatta. Ja pinnasänkyä pitää vähän fiksata. Vaatteet, vaunut ja vaipat on jo aika hyvällä mallilla.

Kuusama ja vauva-T 25+0 *poks*
 
Suonenvedot, ei onneksi ole :D

Hemoglobiini, mitattu viimeksi n. 2kk sitten ja oli 112. Ensi viikon neuvolassa saa kontrolloida, onko noussut.

Valkoinen, juotko vettä tarpeeksi?

Painonnousu, mulla näytti tänään vaaka +6,4kg lähtöpainosta. Viime aikoina olen lipsunut herkuttelun suhteen ja liikunta on ollut tosi vähäistä. Silti painoa on tullut paljon vähemmän kuin ekassa raskaudessa. En oikein keksi muuta kuin veden juonnin, mikä pelastaa tätä tilannetta :D vettä juon n. 2,5-3 litraa päivässä. Eilen tein pitkästä aikaa pidemmän lenkin ja tänään sitten aika paljon lyhyemmän :) mutta päästiin kuitenkin ulos tytön ja koirien kanssa. Tyttö silminnähden nauttii, kun pääsee edes vähän ulkoilemaan. Tänään käveli koko matkan itse, joten sai vähän purettua energiaakin :)

Eilen käytiin tytön kanssa katsomassa 2vrk ikäistä vauvaa! Hahmottuu vähän tytöllekin, millainen se vauva ihan oikeasti on. Vähän uskalsi vauvan päätä silittää, eikä ainakaan tällä kertaa osoittanut mustasukkaisuuden merkkejä, kun vauva oli mun sylissä. Tilanne on toki varmasti eri sitten, kun vauva on läsnä koko ajan :D

Mua kävi eilen mietityttämään istukan paikka. Kun se on rakennultrassa merkattu, että on edessä ja nyt lääkäri sanoi keskiviikkona, että on aika alhaalla. Mun piti sitten heti soittaa äitipolille, kun jäi vaivaamaan mieltä ja nyt olen kaikki mahdolliset kauhuskenaariot istukan kasvamisesta virtsarakkoon ym. kehittänyt päähäni, vaikka äitipolilla vakuutettiin, että istukan paikka on ihan hyvä, eikä se aiheuta ylimääräisiä riskejä tai estä sen enempää alatiesynnytystä kuin sektiotakaan. Miksei sitä vaan voi ajatella, että kaikki voi ihan oikeasti mennä hyvin? Eikä lääkäri maininnut asiasta kuin ihan ohimennen ultratessaan, samalla tavalla kuin vaikkapa lapsiveden määrästä. Kai se olisi sanonut jos syytä huoleen olisi? Vauvan voinnista oli kirjoittanut tarkemmin, kun äitipolin kätilö luki mulle, mitä se lääkäri oli mistäkin kirjoittanut :D istukka mainittiin siinäkin ohimennen, kun taas vauvasta oli kirjoitettu paljon tarkemmin. Kuulemma vahva syke, vilkkaasti liikkuva, hyvät virtaukset ja kasvu ihan ok, vaikka menee just alakäyrän yläpuolella :) ja sitten oli mainittu tuon tytön pieni koko, joka havaittu vasta synnytystapa-arviossa ja sen takia tarve kontrolloida tämän vauvan kasvua 4 viikon välein. Miksi, siis miksi, kehitän itselleni koko ajan uusia huolenaiheita??

Imetystyynyä en tytön aikana ostanut, kun tyttöä ei juurikaan ole imetetty. Sai sairaalassa maidot pullosta ja nenämahaletkusta, joten imetys tyssäsi jo siihen, kun ensin pumpattiin pullon ja letkun kautta täyteen, niin eihän se enää jaksanut imeä rintaa. Oli niin tarkkaa, minkä verran sitä maitoa piti mennä, kun tuo oli niin pieni (2388g rv37+5) ja verensokerit ei halunneet pysyä hyvinä. Nyt olen vähän miettinyt imetystyynyä, mutta ehdin hankkia sen sitten, jos imetys tällä kertaa sujuu :)

Mielialat on alkaneet heitellä ihan tosissaan. Välillä olen ihan iloisella ja hyvällä mielellä, mutta paljon ei tarvita, että olenkin taas itkun partaalla ja ihan maassa. Samaa oli tytöstä just siellä 30 viikon kieppeillä. Yritän nyt vaan repiä itseäni ihmisten ilmoille, että mieliala pysyisi parempana. Ja kotona uppoaa sitä suklaata, kun yrittää sillä nostaa mielialaa. En niinkään suutu tai raivostu, vaan loukkaannun herkästi ja tulen surulliseksi. Jospa ensi viikolla se luvattu kevätaurinko lämmittäisi sekä säätä, että mieltä :)

Tulipas tekstiä :D

Pihla 28+5
 
Pihla, mulla on maanantaina taas neuvola niin voisin pyytää lääkäriaikaa ton kohdunsuun tarkistuttamiseen. Ja siis mullakin on noi mielialat ihan mitä sattuu. Saatan masentua ihan täysin jos vaikka unohdan ostaa omenat tms. Ja sit mul on jotenki tosi hilpee ja hyvä fiilis välillä. Oon varmaan aika työlästä seuraa tällä hetkellä ku ei oikee tiiä mistä alan masentelemaan. En kylläkään mäkään onneks suutu nyt hirveen helposti mut siis tollasta itkun vääntämistä :D

Mä voisin mamira kokeilla tota sun pissavinkkiä :), mä juoksen kans useemman kerran yössä vessassa ja välillä tuntuu turhauttavalta edes mennä takas nukkumaan kun heti on jo pieni hädäntunne.

Paino on täälläkin noussu, nyt yhteensä n. 10 kg... En oo herkutellu ja oon liikkunu ihan ok hyvin. Nyt kuitenki noi kipeet supistukset estää liikkumisen ellen löydä tosiaan jotain sellasta lajia mikä onnistuu. Vähän hirvittää mihin tää tästä vielä kohoaa. Mutta toisaalta mä tiedän että saan kilot kyllä sitten karistettua, tää mun ahdistus johtuu ennemminki siitä että panikoin mitä muut ajattelee, kun nyt tällee päästän itteni lihomaan.... Sokerirasitus on käyty ja arvot oli huipputasoa, eli ei rd:ta

Mäkin haluaisin tuntea pienen jalan tosta mahan läpi.. Nyt tuntuu että jään jostain paitsi tän etuistukan takia kun en pääse näkemään jalanpohjia mahan pinnalta...

Imetystyyny mulla on, sain kaverilta lainaan. Kaveri ainakin suositteli tällaselle ainaisten niskajumien kanssa taistelevalle.

Ainiin! ja mä sain vihdoin äitiyspakkauksen! pakkaus oli odotetusti mallia 2014 ja mä oon nyt ihan fiiliksissä siitä :) Aivan ihania juttuja koko loota täynnä :) Heti aloin pyykkäämään vaatteita että saan ne valmiiks kaappiin. Ulkovaatteita en kylläkään jaksa pestä...

Niiskuilija ja 27+2
 
Heippa pitkästä aikaa :)
Täällä kans yöpissillä käyntiä sen 2-3 kertaa. Ja muutenkin käyn useasti vessassa päivälläkin.
Ja joku kertoi käsien puutumisesta öisin. Täällä on sama vaiva. Puutumista ja sit tuli särky. Rannetuki on hyvä apu yöllä ja se helpottaa. Lääkäri sano että se vaiva on yleistä raskauden aikana ja yleensä helpottaa synnytyksen jälkeen. Eli se on rannekanavan oireyhtymä.
Kiloja tullut noin 6-7 kiloa ja jakselen suht hyvin. Nyt vähän käy liikkuminen nivusiin ja hidastunut on minun liikkuminen. Vauva potkii ja liikkuu päivittäin ?
Tunnin päästä alkaa loma, ja melkeen kaks viikkoa. Ihanaa :)
Lähdetään miehen kanssa Ouluun ajamaan, mahtaa olla takapuoli puuduksissa istumisesta, ja toivotaan ettei niin hirveesti joudu vessoja etsimää.. eli matkaa on sellaset reilu 300 km. Huhu.
Niin muuten eile hokasin että enää noin 7 viikkoa töitä ja sit äippälomalle, wuhuu... (tuuletus)
Viikonloppuja kaikille!
Tämä. Henttu ja Justiina 25+4
 
Viimeksi muokattu:
"lauwra"
Kuusama, mitä itse käytin kuukauden verran imetystyynyä sairaalassa niin tykkäsin! Siinä sai levollisen asennon ja välillä vauva vaan makoilu tyynyn kanssa sylissä vaikken imettänyt :)

Pihla, kyllä varmasti olisi maininta papereissa jos istukan paikka olisi tiellä. Alatiesynnytyksessä ainoa vaarallinen paikka on kai kohdunsuun edessä ja varmasti lukisi myös jos istukka olisi sektiota ajatellen alaetuseinässä tiellä. Eikös sulle tehdä synnytystapa-arvio? Siinähän se paikka viimeistään katsotaan kunnolla.

Mä eilen jo hetkeksi huolestuin kun mulle tuli tosi huono olo illalla ja pyörrytti vaikka makasin lattialla. Laskin siinä jo kertaalleen liikkeetkin, mutta ne tuli täyteen vartissa. Nyt olen kaupoilla ja paha olo iski jälleen, saa nähdä uskallanko lähtä autolla enää liikenteeseen vai soitanko miehen hakemaan mut kotiin.

lauwra & poika poksuu 28+0!! viimeinen kolmannes :heart:
 
Esikoisen vauva-ajasta ja imetyksestä viisastuneena, ostin imetystyynyn (4€ kirpparilöytö) sekä rintapumppu ja kantoliina ovat vielä ostoslistalla. Esikoisella ei ollut käytössä noista mikään, ja kyllä harmittaa!! Olisi elämä ollut paaaaljon helpompaa (kai), mutta.. Selvisin silti :D imetyspaitoja olen hamstrannu kirppareilta kun on tullut omaa kokoa vastaan, ekan kanssa selvisin 5 paidalla :O koko 5,5kk imetyksen. Hullua!! :D

omaan napaan ei mitään uutta, polvi nuljahtelee aina välillä kipeästi jos liian nopeita käännöksiä. Maha on vähän tiellä, eikä kyykkiminen ole kivaa. 10 viikkoa ja sitten alkaisi mullakin kutakuinkin "kesäloma".

Miehen sukuun syntyi viime yönä pieni tyttö, kyllä vähän on vauvankaipuuta jo ilmassa.. Liekö ihan sallittuakin? Oma pieni nyytti on parhautta. <3 Jotenkin kamalaa ajatella että raskausaika on jo näin pitkälle, ja en tahtoisi että loppuu, mutta toisaalta se lapsi on myös kovin ihana ajatus :D mutta jos me vielä 1 tai 2 tämän jälkeen tehdään niin..

nyt vietän ihan rennon ihanan viikonlopun, kun työviikko oli aivan tuskaa.

Beibei ja ipana 24+1
 
Konko sitä liikelaskentaa hyödyllistä tehdä jo nyt? Pitäisi tuntea vähintään 10 liikettä tunnin aikana? Mitä jos ei tunne? Voinko menettää jo näillä viikoilla mielenrauhani?

Staffy 27+5

Muoks. Tai no saahan sen kymmenen laskettua jo 20min aikana kun oikeasti ne laskee :) Nyt mä lopetan tän huolehtimisen!
 
Viimeksi muokattu:
"lauwra"
Staffy, Taysin ohjeiden mukaan liikelaskentaa voi tehdä rv30 eteenpäin, jossain muualla oli että rv28->
Jos tunnin aikana ei tule kymmentä liikettä, niin juot mehua ja liikut vähän ja sitten uusi laskenta.
 
Lauwra, kiitos. Tuohon haluaisin luottaa, että siitä olisi maininta tai että lääkäri olisi siitä mulle sanonut. Kun kuitenkin molemmista synnytystavoista puhuttiin, eikä lääkäri sanonut että kummallekaan tavalle olisi estettä. Mainitsi vaan, että jos tämä on sektio, niin se sinetöi mahdollisen seuraavan synnytystavan. Ja kyllä mulla tulee synnytystapa-arvio rv 36. Sitä ennen on vielä ainakin yksi ultra vauvan kasvun kontrolloimiseksi. Ja kun noita kontrolleja on useammin, niin luulisi, että niissä huomataan, jos jotain poikkeavaa on.

Niiskuilija, kannattaa kyllä tarkistuttaa. Pieni vaiva mielenrauhasta :) ja kiva kuulla, etten ole ainut, jolla fiilikset heittelee laidasta laitaan :D

Liikelaskennasta mulle ei ekassa raskaudessa puhuttu mitään, eikä ole puhuttu nytkään. Jos olen ollut huolissani liikkeistä, olen juonut mehua tai kokista tai syönyt vähän suklaata. Yleensä sen jälkeen onkin kuperkeikat alkaneet :) toisinaan myös lasillinen kylmää vettä saa vauvan liikkeelle :D ja kyllä, mielenrauhan voi menettää jo hyvissä ajoin. Valitettavasti. Mulla on aika vähän ollut sellaisia päiviä, ettenkö olisi murehtinut jotain vauvaan tai tähän raskauteen liittyvää.
 
Heippa pitkästä pitkästä aikaa! Varmaan tammikuussa viimeksi kirjoitin jotain. En tiedä muistaako kukaan enää :)

Raskaus on sujunut hyvin, mitä nyt olen kärsinyt tukkoisuudesta ja päänsärystä ja nyt viime päivät on ollut alavatsakipua ja supistelua :eek: Tänään olin neuvolassa ja kaikki vaikutti olevan kuitenkin hyvin. Näytille sitten jos ei ollenkaan meinaa rauhoittua tämä olo. Paino noussut jo 11kg. Kahdessa edellisessä raskaudessa on tullut 22kg, että en kyllä ajatellut nyt tulevan vähempääkään. :D

FACEBOOK RYHMÄSTÄ oli joku kysellyt. Perustin uuden ryhmän kun halusin vähän pienemmän vertaistuki ryhmän. Meitä on vähän päälle vasta 20 siellä ja otetaan kyllä lisää odottajia mukaan jos joku haluaa tulla :) Laittakaa mulle viestiä jos kiinnostaa :)

Koitan aktivoitua vähän tännekin, kiva lueskella juttuja täällä :)

Lara ja pikkuveli 24+0 ( saa päivittää listaan poika lupaus! )
 

Yhteistyössä