Kesäkuun kullanmurut 2015 **MEIDÄN KESÄKUU**

Soitin neuvolaan ja täti neuvoi menemään KYS:lle kun viikkojakin on niin reippaasti. Sinne sitten miehen kanssa lähdettiin "tsekkaamaan vaan tilanne".
Liikehälytykseksi ne minua kutsuivat, laittoivat käyrille ja hyvin vauvan sydän sykki ja vaihteluakin oli, joten liikkeitäkin oli - en vaan tuntenut niitä. Todettiin jälleen kerran, että etuseinän istukka vaimentaa liikkeitä paljon. Vajaan tunnin makoilin käyrillä, sain muutaman liiketuntemuksenkin siinä sitten kun oikein keskityin asiaan...
Lääkäri halusi vielä katsoa tilannetta. (Aivan ihana lääkäri muuten!) Kokoarvioksi mittaili 3,9kg, mutta totesi että arviohan voi heittää 500 grammaa suuntaan jos toiseen - toivottavasti ei nyt kuitenkaan paljon yli 4 kiloa olisi :rolleyes: Ultrattaessakin vauva liikehti kuulemma ihan kivasti - mitään en taas tuntenut...
Lapsivettä oli kuulemma hieman niukanlaisesti, mutta kuitenkin vielä normaalin rajoissa. Tämän jälkeen hän teki vielä sisätutkimuksen ja totesi, että todella epäkypsä tilanne vielä. Päätti alkaa provosoimaan sitten tilannetta kaivelemalla ja totesi, että "sano jos et kestä". Minä kestin ihan hyvin, lähinnä oli epämiellyttävän tuntuista, mutta mies vieressäni muuttu aika huvittavan näköiseksi. Myöhemmin mies totesi, että häneen sattui pelkkä toimenpiteen katsominen - mitenkähän meillä synnytyksessä käy :LOL:
Lääkäri päätti konsultoida toista lääkäriä puhelimitse ja oli jo puhetta käynnistyksestäkin, mutta lopulta tulivat onneksi siihen tulokseen, että kotiin ja supistuksia etsimään. Nytpä siis lähden käppäilemään korttelia ympäri ja tuota ylämäkeä ylös ja alas - josko niitä supistuksia löytyis :)

AnnaS. 41+2
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85
Onnea taas uusista vauvoista! Ja tsemppiä omaa toimitustaan vielä odottaville!

Me jouduttiin eilen ottaa turvakaukalosta vauvatuki pois! Jäi pylly vähän liian korkealle ja sitä myöten vyöt olkapäiltä liian alas. Tuntuipa kauhealta, niin se pieni vaan kasvaa.. Kohta viisi kiloa :D

Me hankittiin tänään sitteri. Onpa ihanaa kun saa vauvan nukkumaan hyvään asentoon :) Täytyy varmaan lanseerata tuo yökäyttöönkin, sillä viime yö oli taas from Hell. Erehdyin syöttämään tuon imurin kolmen maissa toisestakin rinnasta, ja siitä se sitten taas lähti. Kaaressa lentäviä oksennuksia ja jatkuvaa kitinää kun tutti irtosi suusta. Valvottiin sitten johonkin seitsemään, jes! Sitten olo tasoittui, syötin vauvan ja nukuttiin puoli kymmeneen :) Ja minä jatkoin unia vielä 12 nurkille :D Onnea on mies joka on kesän kotona.

Mä nyt aloin stressaamaan sitä että jos meillekin iskee se tiheän imun kausi ja mä joudun jo nyt hillitsemään tuota tissittelyä tutilla. Voinko mä jotenkin pilata sen kauden jos en syötä joka kitinään? Ja entä sitten jos syötän? Oksennusta koko talo täynnä ja refluksia huutava lapsi? (jota syötän vähän vielä lisää kitinään..)

Tänään on satanut koko päivän, tympäisee kun ei päästä ulos.
 
Onnea Milsterille ja muille vauvaantuneille, joita olen unohtanut onnitella :) Pian sitä hentullekin saa onnittelut lähettää! Tsempit loppurutistukseen!

Tähkä, en ole mikään koliikki asiantuntija, mutta kyllähän tuo koliikin kuvaukseen kuuluvalta "selittämättömältä itkulta" kuulostaa. Yleensä kai koliikki alkaa kahden viikon iästä, mutta ei kai se poissuljettua ole, että alkaisi aiemmin... Sitten mieleen tuli myös allergiat?
 
Listaa päivitetty,

Mammutti79 onko päiväsi oikein, sunnuntai oli 28. ja maanantai 29? :)

Röyhtäytyksestä: Meidän esikoinen oli todella huono röyhtimään, on edelleen eikä koskaan ollut niin justiinsa jos ei röyhtäytetty. Ja öisin en tainnut koskaan edes yrittää, hetken pidin pystymmässä jos oli tarve. Eikä tuo kyllä pulautellutkaan kuin satunnaisia kertoja :)

Virtsankarkailusta: kyllä.. karkailee.. Pakko treenata nuo lihakset kuntoon tämän raskauden jälkeen :whistle:

Olen antanut tänään oikein kyytiä itselleni, hinkkasin vessan ja nyt illalla kävin viikatoimassa ja imuroin saunatuvankin :p Ihan hiki lenti.

Meille tuli tänään miehen kanssa 8 vuotta yhteistä eloa, jos olisin eilen muistanut niin olisin leiponut kakkua mutta mies muistutti vasta iltamyöhään tuostakin. Itse niin pihalla päivistä ettei tosikaan. (n) Eli saa siis leipomon leivokset toimittaa kakun virkaa kun tyttö menee nukkumaan :love:
 
Röyhtäisystä, sanoin neuvolan terkalle tuosta että jää röyhtäyttämättä jos syötän yöllä vieressä maaten ja terkka sanoi ettei haittaa tietenkään muuten, mutta saattaa vaikuttaa ilmavaivoihin. on kuitenkin järkevämpää jatkaa molempien unia kun röyhtäyttämisen vuoksi herättää.

Minulla oli myös iso vatsa kun kotiudun sairaalasta, otin kuvankin mutta jyvin lähti turvotus laskemaan jo muutamassa päivässä.
 
Vitsit kun ei muista ikinä kommentoida niihin aiheisiin mihin pitäisi.. En jaksa minäkään röyhtäyttää yöllä. Siinä vaan virkistyy sekä vauva että minä. Rangaistuksena laiskuudesta kuuntelen sitten pieruähinää loppuyön o_O
 
Ootteko kokeilleet pitää vauvaa mahallaan sylissä/käsivarrella? Jos on masuvaivoja niin tuo ainakin meillä helpotti oloa nopeastikkin kun pääsi paine purkautumaan suolistosta. Itse huomasin ainakin imetysaikana että raaka sipuli ja paprika sai vauvan itkuiseksi. Jätin ne kokeilumielessä pois ruuasta sekä raakana että kypsennettynä, jo helpotti kaikkien oloa :) samaten kaikki muu joka itselle aiheutti närästystä.. Toivottavasti ei ole mitään ruoka-aineallergiaa, se on todella kurjaa se :( mutta tutkimalla selviää, ja uskaltakaa vaatia tutkimista jos itsestä siltä tuntuu! Yksi äitikaveri ei meinannut millään saada asianmukaista hoitoa vauvalleen jolla sitten n. 6kk iässä todettiin todella paha maitoallergia. Käskettiin vaan siedättämään ja tuo poika huusi kun syötävä ekat pari kk elämästään kunnes äiti itse teki niinkuin parhaaksi näki :) pelotella ei ollut tarkoitus!!
 
  • Tykkää
Reactions: Tähkä81
Onnea vauvautuneille! <3

Tähkä, ilman muuta vaadit kunnon tutkimuksiin pääsyä. Se on tosiaan sydäntä raastavaa kun vauva itkee, voimia ja jaksamista kovasti toivon sulle <3 en tiä kuin pientä saa viedä, mut vyöhyketerapiaa kannattaa kokeilla ehdottomasti jos koliikiksi varmistuu, niin monen suusta oon kuullut "voi kun ois aiemmin tajunnut käyttää.."

Minä röyhtäyttelen yölläkin, aina ei tuu mut ainakin muutaman minsan pidän pystyssä.

Nyt lyö pää tyhjää, iltapalaa ja vauvan ja isin väliin nukkumaan <3
Miten lie Hentulla pyyhkii?

Kerttuliinu ja tyllerö 10pv
 
  • Tykkää
Reactions: Tähkä81
Päivittäjälle, sorry tää päiväsekoilu! Sunnuntai oli syntymäpäivä eli sitten ilmeisesti 28.6.

Päästiin kanssa jo kotiin, vaikka maito ei ole oikein noussut. Jouduttiin nyt turvautumaan korvikkeeseen, mikä harmittaa sika paljon. Nännit on tuon imuttelusta todella ärtyneet, viime yönä imi yhteensä 6 h. Niin kipeetä tekee imetys, että vesi lentää silmistä. Onko kellään mitään vinkkiä tähän? Lansinohia oon laittanut, pinta on ehjä. Tekee vaan niin kipeetä kun maito ei ole noussut.

Mulla myös ollut virtsankarkailua erityisesti aivastaessa. Trampoliinilla hyppimisestä voi vaan haaveilla.. Nyt niistäminen, yskiminen ja aivastaminen tuntuvat aivan mahdottomalta, tuntuu että tikit repeää, kauhea paine alapäässä.

Tulin nyt siihen tulokseen, et alan rauhassa tehdä lantionpohjan ja navan sisään vetämisen harjoitteita. Maha on aivan kamala. Lapset ilkkuu ja jätän nyt yhdet juhlat vähän tämänkin takia väliin. Tosin ei kyllä kauheesti olis kiinnostanutkaan. Tekis mieli piiloutua johonkin seuraavaksi kuukaudeksi ainakin.

Muuten, vähän rehkin kovasti käynnistää kävi synnytyksen. Tuli supistuksia mut ne ei riittänyt. Sit kun vaan makasin sohvalla 2 pvä, käynnistyi itsekseen. Ehkä elimistö haluaakin, että akut on ladattu koitokseen?
 
Voimia Tähkä teidän perheelle! Vositte kokeilla myös maitohappobakteereita antaa, jos kyseesä on vatsavaivat. Toivottavasti saatte neuvolasta apua. Toivottavasti teillä on myös ystäviä tai sukulaisia jotka voisivat tukea tuossa tilanteessa, että jaksaisitte.

Täällä ollaan hereillä... Ei taida pikkumiestä nukuttaa ollenkaan.. Äitiä kyllä nukuttaisi..
 
Sorry virheet, inhoan tätä korjaavaa puhelinta! Yritin vaan sanoa sitä, et ehkä synnytys käynnistyykin helpommin vain levosta kuin rehkimisestä. Rehkiminen tosin voi kypsyttää kohsunsuuta mutta ei lopulta tuntuu et tehot ei riitä.

Täällä kamppaillaan imetyksen kanssa kun maito ei ole oikein noussut. Pitäisi saada nukuttua edes yksi yö kunnolla..
 
Mammutti79, rintakumi käyttöön :) antaa nännin parantua ensin ja sitten alkaa pikkuhiljaa luopua siitä. Mulla meni niin pahoiksi rinnat ekan viikon aikana että ihan veri vuoti.. Sitten vasta neuvolasta tuosta vinkkasivat :E
 
Tähkä, saahan vauva maitoa tarpeeksi? Tiedän yhden vauvan, joka oli ollut tosi itkuinen ja nukkunut yöt tosi huonosti ja kun äiti vihdoin oli kokeillut antaa illalla korviketta pullosta, oli vauvakin nukkunut kuin unelma. Joskus voi olla pienestä kiinni :) paljon tsemppejä ja toivottavasti huuto-ongelmaan löytyy apu.

Tsemppejä myös muille väsymyksen kanssa kamppaileville. Kyllä se joskus helpottaa :) varsinkin ensikertalaisille vinkiksi, älkää seurustelko vauvan kanssa yöllä, jos ette tahdo tehdä sitä vielä vuodenkin päästä. Nopeasti ne oppii, jos niiden kanssa öisin seurustelee. Mä annan äheltää vieressä, jos tiedän, että nälkä ei voi olla (just syötetty) ja vaippa on vaihdettu. Ei siinä paljon itsekään saa nukutuksi, jos toinen siinä ähisee ja huitoo, mutta meillä yöt nukutaan, eikä seurustella :) nopeasti ne senkin oppii, että yöt on nukkumista varten.

Mammutti, sä olet ihan vasta synnyttänyt. Kyllä sun maha vielä laskee. Myös mä olin pari päivää sen näköinen, että sieltä on vielä toinen tulossa. Ja sanotaan nyt näin, että 6 viikkoa synnytyksestä vartalonmyötäinen paita + raskas (turvottava) ruoka ei ole hyvä yhdistelmä :D anna lasten ilkkua. Päästät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, tai suodatat ihan kokonaan. Olet juuri synnyttänyt ja tottahan toki se jättää jälkensä. Eikä kenenkään, varsinkaan juuri synnyttäneen naisen, tarvi olla mallin mitoissa :) ymmärrän ahdistuksesi, mutta anna itsellesi ja kropallesi aikaa toipua.

Koska en halua hieroa suolaa kenenkään haavoihin, jätän suosiolla meidän viime yön sujumisen kertomatta ;) nyt kuitenkin tissitellään ja kohta annan vielä pumpattua maitoa pullosta, että pääsen antamaan aamupalat muillekin. Sitten saan rauhassa tyhjentää tissit pumpulla, kun kaikki on saatu tyytyväisiksi :)
 
Ei tuu lasta eikä paskaa. Eilen jo synnytys salissa kävin mutta omat supistukset puuttui niin homma lopahti siihen. Ja eiku takas osastolle. Turhauttaa niin vietävästi ettet usko. Olen saanut niitä pillereitä, tippaa ja nyt laittomat jonku uuden jutun tonne alakertaan, nauha. Sanoin jo eilen että sektio on minkä haluun kun ei näytä onnistuvan muutoin. Mutta lääkäri ei suositellut kun lapsella kaikki hyvin. Itse vaa henkisesti loppu. Itkettää ja ahistaa. .
Ja sit pientä tulehdusta nii ei senkään takia mielellään vielä sektiota tee.. että tämmöstä tänne.
T. Turhautunut Henttu Ja mahaan jumiin jäänyt Justiina 42+1
 
Onnea kaikille vauvautuneille :love: Onko meitä odottajia täällä enää montaa?

Minä sain perjantaiaamulle ajan äitiyspoliklinikalle, kun ei tuo vauva tuolta näköjään tahdo ulos tulla. On kuitenkin mukava, että tutkivat kaiken mahdollisen silloin ja ehkä saan tuon pienen koostakin ultrassa jotain infoa. Ei meinaan yhtään helpota, kun kaikki tutut jo pelottelee, että se tässä lopussa kasvaa niin nopeaa, että kuinkahan iso se jo on :cry: Kohdunsuun tilanteen mukaan sitten aloittavat käynnistyksen heti tai sovitaan aika. Tosin tässä on vielä pari päivää aikaa synnytyksen käynnistyä itsekseen, mutta epäilen kyllä, että niin tapahtuisi.

Mammutti: Minä olen kans huomannut, että mitä enemmän häärään päivällä, sitä vähemmän kropassa mitään synnytykseen viittaavaa tuntuu. Sitten, jos taas otan tosi iisisti niin heti yöllä tuntuu alavatsa olevan kipeä ym. Ehkä tuossa sitten on jotain pointtia? :) Nyt kyllä Mammutti jätät ne lasten ilkkumiset sun mahasta huomioimatta ihan täysin. Sinulla on rankka kokemus taustalla ja kroppa kyllä siitä ajanmyötä palautuu. Kovasti tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin imetyksen kanssa taisteleville (y)

Tänään ajattelin tehdä hieman pihatöitä, että sais tuon takapihan mahdollisimman pitkälle kuntoon ennen vauvan tuloa. Me on tässä tehtyä terassia, uusittu aitoja, istutettu nurmikkoa ym. Vielä kuitenkin hommaa piisaa.

Hentullekin kovasti tsemppiä!

Viivian 41+1
 
Onnea uusista vauvoista!!

Henttu, tiedän tunteen! Itsellä ei kanssa omat supistukset tulleet kuin vasta toisena päivänä salissa kun oli jo kaiken kaikkiaan kolmas tippapussi menossa. Kyllä se käynnistyy sitten kun kroppa on valmis! Yritä vain nukkua ja levätä niin olet valmis tärkeimmällä hetkellä. Voimia sinne!!

Me odotellaan pappia kylään...

Catnip82
 
henttu33, olitko auki ollenkaan?? Jos ne koittais vaikka ne kalvot puhkoa ja sitten oksitosiinia tulemaan.. En vaan muista kuinka oli raja että "pitää" olla auki että voi puhkoa (vai pitikö ollenkaan?) (n) Tympeää tollanen, sitä alkaa itse olla jo niin väsyksissä että tuo yliajan yliaika ärsyttää vietävästi.

Mäkin odottelen edelleen, vähän juilii alakertaa eilinen petipuuhastelu mutta eipä tää kipeetä tee. Eilen juili vasen ja tänään oikea puoli. :rolleyes: Nyt pyykit pihalle ja hääräilemään, on kaunis päivä taas täällä!

Beibei & Ipana 40+6
 
Henttu, hirveästi voimia ja tsemppiä! Muistan kyllä miten lujilla olin itse pitkän synnytyksen kanssa kun etenemistä ei vaan tapahtunut..

Tähkä, erityistsempit täältä! Meillä on ollut iso apu mahallaan nukkumisesta, tosin vain päiväsaikaan kun olen itse hereillä. Äp-laatikko on pääpuolesta koholla ja vauva makaa mahallaan kippurassa ja pieree :D Meillä on jo vakiotoimenpiteenä ennen yöunia "ilmata" poika, siis laitetaan nukkumaan vatsalleen.

Ja sitten omaa.. Meillä ollaan nyt kolmatta päivää ilman d-tippoja ja musta tuntuu että joku on vaihtanut mun vauvan :O En oikeasti muista koska se on ollut viimeksi näin hyväntuulinen eikä kitise ollenkaan. Huhhuh mikä ero! Heräsi aamulla hymyilevänä eikä ole vieläkään huutanut kertakaan. Täytyypä nyt tarkkaan harkita miten jatketaan vitamiinien kanssa..
 
Tähkä, suklaa on kans (valitettavasti) yks mikä saattaa aiheuttaa mahavaivoja, ja sit jotkut äkäsemmät mausteet. Komppaan Pihlaa tuossa ulkonäköasiassa... :)

Henttu, voin kuvitella hajotuksen määrän!! Nyt lepoa ja roppakaupalla kärsivällisyyttä, ei voi enää mennä kauaa et vauva syntyy! Tsemiä edelleen!

Nyt vauva tarvii emoa, mukavaa päivää kaikille!
 
Hentulle ekstratsempit! Sulla on oikeus siihen sektioon, jos käynnistys ei ala etenemään ja sen sektion haluat.

Tsempit myös muille mahakkaille! Nyt ei ole enää kenelläkään paljon odotusta jäljellä :D

Tähkä, harmi, ettei sitten niin yksinkertaista syytä keksitty :D onneksi kuitenkin yöt nukkuu hyvin, ettei ihan koko aikaa itke. On se varmasti tosi raskasta, kun ei tiedä, miksi vauva itkee. Toivottavasti sieltä neuvolasta osataan auttaa :)

Kuusama, meillä näyttää sopivan nuo reladropsit vauvalle :) nyt saa 4-5 tippaa joka päivä (tuon pullon huono puoli, että ne tipat tulee hirveää vauhtia), eikä ole vatsavaivainen. Pieree kyllä kuin aikamies, mutta pierut kulkee hyvin, joten mahakaan ei ole kipeä :) disflatylia annan kuitenkin yleensä 1-2 kertaa päivässä, riippuen siitä, alkaako pierut olemaan tiukassa.

Käveltiin aamulla kioskilla käymään (tilasin taas vaatteita :D). Nyt matkaan meni toista tuntia :D tyttö halusi kävellä koko matkan, joten melko hidastahan tuo oli. Onneksi poika nukkui pääasiassa tyytyväisenä vaunuissa. Ostin tytölle pätkiksen ja itselleni energiajuoman ja jo pukkasi tekstiviestillä jotain alekoodia energiajuomiin :D

Täälläkin on lämmin, mutta pilvinen päivä. Onneksi ei sada, niin päästiin aamupäivästä ulos. Nyt taas tissitellään ja tyttö pötköttelee vieressä lepäilemässä. Kohta tulee entinen naapuri käymään :)
 
Kukas se kysy että onko kalvot puhkastu, joo on ne puhkastu toissa päivänä meni.
Mulle laitettiin sellane uus kun misodel niminen juttu tonne kohdun suulle. Nyt on vähä alkanut polttoja tulemaan.
Aamun tossa itkee tuhersin lääkärille mutta hän oli sitä mieltä että koitetaan vielä tää lääke ja sit aletaan sitä sektiota miettii jos ei auta muu.

Kiitos kaikille tsempeistä. Niitä tosiaa tarvitaan ja paljon. En tiiä mikä hyvä sekö että pitäs liikkua vaiko levätä. Roppa kyllä kaipaa lepoa mut supparit kai liikkumista.. hohhoi.

Onneks on mukavia muita mammoja täällä joiden kaa jutella ja jopa nauretaan kilpaa :) huonomminkin voisi asiat olla
Nyt sitä pökköä pesään ja sassiin. ..
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä vielä odotteleville!

Eipä tahdo olla enää entiseen malliin aikaa tänne kirjoitella :D
Käyn kyllä melkeen joka päivä lukemassa muiden kuulumisia..

Meillä menee ihan kivasti, tosin pari viime yötä on ollut vähän levotonta, poika kyllä nukahtaa mutta herää kohta uudestaan.. Jotakin vaan huitoo käsillä ja kattelee ympärilleeno_O Taisin viime yönä itekki vaan nukahtaa vaikka vauva olikin hereillä ja siinä jotain sähelsi.
En oo edes alottanu D- vitamiinia vielä kun pojalla oli niin mahavaivoja, taidan aloittaakin vasta lauantain ja ristiäisten jälkeen:)
Oli varmaan paljon muutakin asiaa mutta eipä niitä muista :LOL:
Jos nyt vähän aikaa nauttis ulkoilmasta ennenkuin vauva herää unilta..
 
Minua alkaa pikkuhiljaa pelottaa perjantai ja se yliaikaisuus kontrolli :oops:
Silloinhan se on pakko alkaa käynnistelemään, jos aikoo saada vauva joskus aikaseksi. Mitä jos menee yhtä hitaasti kun Hentulla ja joudun itekkin sektiota harkitsemaan? Onko se kuinka normaalia, että käynnistelyistä huolimatta vauva ei synny päiväkausiin? Onko minua huijattu, kun on sanottu, että "ei sinne kukaan ole jääny" :eek:
Mie oisin halunnu spontaanisti alkavan synnytyksen ja luonnollisesti syntyvän vauvan enkä mitään sektio-pelkoja enää tähän hätään!

Oon tänäänkin koettanut kovasti juosta ees ja taas. Kävin kiertämässä Ikeankin juoksujalkaa, mutta kun ei supista niin ei supista. Huoh! Luovutan kohta kyllä!

AnnaS. 41+3
 
Täytyy kyllä myöntää, että hentun käynnistys on aikamoinen! Ikinä ennen en ole kuullut, että sektio olisi tehty sen vuoksi, että käynnistys ei onnistu...

D-vitamiinit... Olen unohtanut aloittaa. Vähän jännittää ne vatsavaivatkin ja mietin, että alottaisinko suoraan niillä reladropseilla. Eikai tämä nyt niin viikon päälle ole...?
 
Pikaisesti kirjoitan kuulumisia synnytysosaston tietokoneelta. Meille syntyi vihdoinkin tiistaiaamuna 30.6. spontaanisti rv 41+5 "pieni" 4-kiloinen tyttövauva, joka nyt tuhisee tässä vierellä :love:. Eli juuri ja juuri vielä kesäkuun kullanmuru. :) Synnytys meni kaikin puolin yllättävästi, koska olin varautunut pitkään synnytykseen, mutta kaikki olikin ohi seitsemässä tunnissa. Kaiken kruunasi tuo 4-kiloinen vonkale, koska olin varma, että sieltä tulee 3-kiloinen siro tyttönen. Tosin nyt hän näyttää minun silmiin puolet pienemmältä, kuin ulos tullessaan. :D Synnytyksestä jäi todella positiivinen fiilis, tulen sitten myöhemmin kirjoittelemaan kertomusta.

Kaikille muillekin jakautuneille onnea! Lueskelen kuulumisia paremmalla ajalla! :barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: Staffy85

Yhteistyössä