Kesäkuun kullanmurut 2015 **Tammikuu**

Malsa, olen ihan samoilla linjoilla Lauwran kanssa tuossa asiassa. Onneksi tosiaan on sitä seurantaa, niin pysyy itsekin tilanteen tasalla ja ehkä jossain vaiheessa voi lakata murehtimasta :)

Täällä valvottaa nuo lonkat. Herään viimeistään kuuden jälkeen ja lonkkia, vähintäänkin toista lonkkaa, särkee niin pirusti, ettei mikään asento tunnu hyvältä. Saattaa helpottaa, kun nousee ylös sängystä, mutta olen nyt joutunut sitä panadoliakin popsimaan. Tosi herkästi kipeytyy sekä lonkat, nivuset että selkä. Onneksi nuo vauvan liikkeet saa kivut ja säryt tuntumaan siedettävämmiltä :)

Mieskin taisi taas olla naama rutussa, kun kehtasin pyytää antamaan tytölle iltapalan ja tyhjentämään tiskikoneen... Tiskikoneen oli luvannut tyhjentää jo päivällä, mutta olikin kivempi nähdä kaveria. Mä olin kuitenkin laittanut ruuan, joten minusta ihan reilua, että mies hoitaa tiskikoneen. Ja illalla mulla oli kissojen laatikot siivottavana ja eläimet ruokittavana, joten ihan hirveä vääryys, että mies joutui ruokkimaan lapsen :D se ei tunnu oikein tajuavan, että nuo on asioita, mitä mä normaalisti teen ilman apua. Niin suurta vääryyttä se tuntuu kokevan, kun olen laittanut sitäkin hommiin nyt, kun on pääasiassa kotona. Välillä tuntuu, että mies kuvittelee mun olevan pelkästään laiska, vaikka olen selittänyt, että kun koskee, niin en ihan kaikkea jaksa tehdä yksin. Kokeilisi mun elämää vaikka pari viikkoa, niin huomaisi, että edelleen on aika paljon asioita, mitkä jää aina mun hoidettavaksi, vaikka mies sen tiskikoneen tyhjentääkin ja välillä joutuu aamupalan lisäksi hoitamaan tytölle vielä iltapalankin. Ei vaan ymmärrä, missä maailmassa se oikein elää, jos kokee, että on väärin, jos se joutuu jonain iltana tyhjentämään tiskikoneen JA ruokkimaan lapsen. Eipä tuo tietysti mitään sanonut, mutta näkihän sen naamasta ja koko olemuksesta, että sen mielestä työnjako ei ollut reilu. Ja mulla on tässä sentään vielä tenavan yöunille laitto meneillään, mies löhöää sohvalla telkkarin edessä. Taas avautuminen :D

Eipä tänne siis kummempaa. Taas tälläistä melko tasaista eloa, kun on ultrat takana ja neuvolalääkärillä just käyty. Seuraavaan neuvolaan melkein 2 viikkoa ja sitten pääseekin täyttelemään Kelan lappusia. Kohta saa jo hakea äitiyspakkaustakin! :)

Äitiyspakkauksesta puheenollen. Missä muodossa muut aikoo ottaa, pakkauksen vai rahan? :) meille on ihan selvää, että se pakkaus otetaan, vaikka periaatteessa voitaisiin ottaa rahakin. Pakkaus on kuitenkin arvokkaampi ja sitä on niin ihana päästä penkomaan, kun se tulee :) tytön pakkauksesta on kaikki tallessa, että siinä mielessä ehkä hassua ottaa toinen äitiyspakkaus, mutta se raha on niin pieni summa, että mieluummin otetaan se pakkaus täynnä tavaraa. Onhan siinä enemmän tunnelmaakin :D

Pihla 21+4
 
äitiyspakkaus: ei oteta jos en laita myyntiin. Kaverin isä on Venäjällä töissä ja etsi äitiyspakettia tuttavaperheelle. Facebookissakin on ryhmä, jonka kautta voi pakkauksen myydä joko sillä kelan rahalla tai jotkut ulkomailla maksaa siitä enemmänkin. Ei sillä nyt tienaamaan pääse, mutta katsotaan :) Nyt kun pajetteja ei enää saa ostettua niin olisi kiva se antaa jollekin, joka sitä toivoo, kyllähän siinä paljon tavaraa on siihen rahaan! Meidän tarttee kuitenkin ostaa vain uusi kaukalo, joten siihen tarvitaan rahaa.

Mua kyllä harmittaa teidän puolesta, joiden miehet osallistuu huonosti kotihommiin! En itse jaksaisi, jos kaikki pitäisi hoitaa itse. Olen tosi kiitollinen miehelle kun se on antanut mun nukkua viikonloppuisin pitkään nyt kun on ollut univaikeuksia, vaikka hän itse herää arkena 5.40 töihin.

Eilen illalla vauvalla oli kunnon jumppahetki! Mies tunsi liikkeet ekaa kertaa :heart: 1,5 tuntia kaveri jumppasi ja jouduin jo sanomaan, että "nyt nukkumaan vauva!" vaikka ihaniahan ne potkut oli :)

Huomenna polkastaan käyntiin 22. viikkko ja edelleen oksennan. Turha niiden on neuvolassa ihmetellä miksei painoa tule...

lauwra & pieni 20+6
 
Nyt on ruvennu tulemaan tätä keskustelua siihen tahtiin ettei melkeen pysy perässä :) Meillä tietokone hajos ni oon nyt toistaseks työkoneen ja kahvituntikirjottelun varassa...

Me otetaan kanssa äitiyspakkaus ihan ehdottomasti, on eka lapsi ja haluun sitä pakkaustakin fiilistellä :)

Mulla Pihla toi lonkkaongelma myös vaan pahenee ja välillä kun herää keskellä yötä ni tuntuu että lonkat on ihan tulessa :(

lawra Mä en hoksannukkaa aikasemmin et sullahan on vieläkin pahoinvointia!?!? Oon pahoillani sun puolesta, kai sen kanssa on vaan tultava toimeen. Onko tosi rajua vielä vai pystytkö kuitenki "toimimaan" normaalisti?

mä oon kans tosi kiitollinen että mies on tollasta osallistuvaa sorttia. Muissa elämäntilanteissa nää tällaset asiat yleensä menee hyvin omalla painollaan mutta jos on tosi kipeenä ja jos nyt on vielä muitakin lapsia hoidettavana ni tilanteet saattaa kärjistyä jos "työnjakoon" tulee muutoksia... Meillä systeemi menee niin että mä pyykkään, muuten siivotaan yleensä aina yhessä. Jos nyt autoihin/kotiin tulee huollettava tai fiksattavaa niin silloin mies hoitaa ne ja mä kodin. Ihan hyvin sujuu. Meillä on myös talossa sen ikänen kissa joka eläinlääkärin arvion mukaan on siinä iässä että voi hyvinkin toksoa levittää niin mies on ottanu laatikon hommakseen.

Liikkeitä ei tunnu vieläkään, toivottavasti pian :) 20+1(taisin aiemmin kirjottaa väärin viikot johonki viestiin)
 
Malsa olen Pihlan ja Lawran kanssa samoilla linjoilla.
Kiva kuulla että saitte myös positiivisia uutisia.

lawra toi pahoinvointi on niin inhottavaa, tiedän tunteen. Mulla on nyt se pahin mennyt ohi mutta välillä (n.kerran vkossa) iskee niin huono olo ja sitten saaki jo juosta vessaan :/

Mä aijon ottaa pakkauksen tai siis pakkaukset ja sitten saa vielä yhden rahankin. En ole juurikaan mitään vauvan vaatteita säästellyt. Ihan vaan jotain sellasia jotka oon aattellu antaa tytöille kun ovat aikuisia ja saavat mahdollisesti lapsia.

Eipä täälläkään tuo mies ole mikään kodinhengetär. Tiskikoneen kyllä tyhentää jos erikseen pyydän, mutta ei koskaan oma-alotteisesti.
Vanhemman lapsen hammas pesut ym hoitaa kyllä iltasin ja iltaisin satuja kuuntelevat.
Mä sitten hoidan nuoremman lapsen, tai no hän nukahtaa niin että viedään sänkyyn, peitto päälle ja hyvää yötä. (esikoisen kanssa moinen ei ole koskaan onnistunt).

Täytyy nyt kyllä sen verran miestä kuiteskin kehasta että hän hakee puut (kun en ite siihen oikee kykene) ja useimmiten hoitaa ruuan laiton.

Aijuu piti se viellä kertoa mistä saatiin molemmat naurut kun miehelle valitin että saa luvan auttaa siivoomisesa kun mulla toi kyykkiminen (en pääse ylös) ja kumartelu muutenkin tekee huonoa, niin hän oli käynyt ostamassa sellasen kepukan jota usein selkä vaivaset käyttää että saa jotain lattilata ylös.. kuvittelee vissiin että se keppi vapauttaa hänet jostain :D no se hyvä puoli että lapset on sen kanssa ihan innoissaan keräämässä lelujaan ylös :)

Jotain piti vielä kirjottaa mutta unohdin jo, joten eiköhän tätä tarinaa taas tässä ole :)

Terv. Ninatus ja kyytiläiset 19+3
 
Niiskuilija, keksisipä jotain, mikä siihen auttaa. Mulla oli tytöstäkin kipeät lonkat, mutta nyt on kyllä vielä pahemmat. Ehkä se sitten kesän aikana helpottaa viimeistään :D

Mun mies joutui kerran huolehtimaan tytöstä pari yötä (yökitinät) yksin, kun mulla oli ollut se keskenmeno ja olin niin heikossa hapessa, että jäin sohvalle nukkumaan, kun en uskaltanut yläkerran rappuun. Toisena aamuna keskenmenon jälkeen mies toi tytön alas, kysyi mun vointia ja paineli itse takaisin nukkumaan :D olin heikossa hapessa edelleen hb:n ollessa 82... On tuo saanut siitä kuulla myöhemmin. Hakee mullakin mies takkapuut, kun mä en mielelläni kanna painavia puukoreja. Välillä saa vähän muistutella, että menee hakemaan. Tämä on vanha talo ja kovalla tuulella tai pakkasella huonelämpötila laskee helposti liian alas. Tänä talvena pahimmillaan yhtenä aamuna oli 16,6 astetta...

Meillä ei tosiaan vauvahankintoja hirveän paljon tule ja siksikin sen pakkauksen haluan. Kaukalo on tytön vauva-ajalta tallessa ja menee tällä toisellakin ihan hyvin. Vaatteita tarvitaan enemmän, kun meillä valtaosa on aika tyttömäisiä :D toisaalta mun siskon esikoinen on poika ja sisko odottaa nyt tyttöä, joten paljon voidaan vaihdella vaatteita päittäinkin :) tyttö tarvii sängyn (vielä menee pinniksessä/meidän vieressä) ja sitten on ne tuplarattaat, mitkä varmasti joudutaan ostamaan, koska mies luultavasti tulee taas kesällä tekemään pitkää päivää töissä ja mä haluan päästä lasten (ja koirien) kanssa liikkumaan vapaasti.

Tänään sain imuroitua ja pestyä lattiat. Voittajafiilis! :D pyykit saa jäädä huomiselle.

Kissoja meilläkin tosiaan on. Eri ikäisiä suurin osa (yhdet sisarukset) ja mä siivoan laatikot. En ole yhtään huolissani toksoplasmoosista, kun todennäköisemmin sen saa lihasta kuin kissasta. Ja mä siivoan 2 kertaa päivässä laatikot ja toksoplasmoosi vaatii 24 tuntia ollakseen tartuttamiskykyinen. Pidän siis riskiä olemattomana :)

Pihla 21+5
 
En mäkään sitä toksoa pelkää ja ihan hyvin voisin kans siivota. Mutta koska neuvolatäti suositteli ja koska eläinlääkäri asiasta rokotuksen yhteydessä mainitsi niin mieshän ei siis anna mun siivota sitä. Kerran oli kakkakikkare eksyny laatikon ulkopuolelle ja olin noukkimassa sitä ni ukkeli riensi toiselta puolelta asuntoa paikalle ja sano et älä koska siihen... Että totaa.... Se tuntuu olevan meistä se fanaattisempi. Sama homma kylläkin sitten kynsilakan ja hiustenvärjäyksen kanssa. En kyllä tottele ja lakkaan kynsiä niinku ennenki mutta se paheksuu erittäin paljon. Ostin sitten ihan miehen mielenrauhan takia zoya merkkistä kynsilakkaa missä ei niitä "myrkkyjä" ole :LOL:

Toi on Pihla kyllä jo aika koominen toi miehen nukkumaanmenotarina :) Varmaan tosiaan on kuullu siitä.
 
niiskuilija, sun miehelläs on heränny suojeluvietti! Se on mukavaa tiettyyn pisteeseen saakka :D meidän kaveriporukassa oli yksi mies, joka ravintolassa tilasi raskaana olevalle vaimolleen ruuat ja kielsi tätä syömästä Runebergin torttua. Kaikille oli helpotus kun se vauva synty :D

Ja tosiaan tää mun pahoinvointi on sillai siedettävää, että yleensä kerran/kaksi oksennan ja se on siinä. Eilen tuli pitkästä aikaa hampaiden harjauksen jälkeen iltapalat ylös. Enemmän noi levottomat jalat vaivaa mun elämää tällä hetkellä. Mutta jos hyvää haetaan niin mä useamman tunnin päivässä kuitenkin venyttelen niitä, joten oon ainakin notkeempi tän raskauden jälkeen!
 
Mä silloin ihan alkurskaudessa tosta toksosta paljon lueskelin kun stressasin (yllätys :D ) ja totesin että omalla kohalla on riski lähes olematon ainakin kissan suhteen. se elää kissassa sen tietyn aikaa sen jälkeen kun on sen saanut (oliko se nyt 3vkoa). Meijän katit ollu ulkona viimeks 1,5v sitten joten se siitä :) ja toiseks sitä kakkaa pitäs syödä mitä en harrasta :D

Mukavaa viikonloppua kaikille :)
 
Onpa tylyä tuo osallistumattomien miesten käytös. Meillä mies onneksi tekee pyytämättäkin osansa kotitöistä, ja on nyt tehnyt oikeastaan kaiken, kun mä olin pahoinvoinnin takia niin kauan ihan raato ja kyvytön tekemään mitään. Mulle tuli eilen illalla yhtäkkiä hirveä hinku saada semmosia pulleita amerikkalaisia pannukakkuja kermavaahdon ja hillon kanssa, ja mies oli niin kultainen, että lähti kauppaan ja paistoi ison kasan. Nam. :D

Tsemppiä teille, jotka vielä oksennatte. Itsellä pahoinvointi on laantunut niin, että pystyn elämään melkein normaalisti. Iltaisin on edelleen huono olo, mutta en enää juuri oksenna. Tällä viikolla tuli kerran laatta. Kahvia en edelleenkään pysty juomaan, ja tulisia tai valkosipulisia ruokia on ihan turha haaveilla syövänsä, mutta muuten huono olo on hallittavissa. Nyt taas jaksaa tehdäkin jotain, käydä harrastuksissa ja nähdä kavereita.

Tänään oli ylimääräinen neuvolakäynti, joka aikoinaan sovittiin siksi, että olo oli jatkuvan oksentamisen takia niin huono. Nyt oli viimein tullut lähtöpainoon verrattuna reilu kilo painoa lisää. Vauvan sydänäänet kuunneltiin. Tosi harmi, että neuvolahenkilöstön taso näyttää teidän tarinoista päätellen vaihtelevan tosi paljon. En tajua, mitä iloa neuvolatyypeille tuottaa kohdella huonosti ihmisiä. :mad: Meidän terkka on tosi mukava, ja käynneistä jää todella hyvä mieli. Tänään meille näytettiin jotain uutta sikiönukkea, joita neuvola oli just saanut sarjan. :D Yksi sarjan nukeista oli 17-viikkoisen sikiön kokoinen, eli vähän pienempi kuin meidän, joten terkka kysyi, halutaanko nähdä se. Kyllä se havainnollisti vauvan kokoa ja näköä, mutta oli ehkä vähän friikki. :D

Äitiyspakkaus otetaan, kun on eka lapsi kyseessä. Joitain vastasyntyneen kesävaatteita saatiin mun kaverilta, mutta muuten ei ole oikein mitään valmiina. Jos muuten joku Tampereen seudulla haluaa lähteä joku päivä kaveriksi ostamaan äitiysvaatteita, niin laittakaapa viestiä. Vanhat farkut menevät vielä, mutta välillä lounaan jälkeen vyötärö kiristää sen verran, että tarvii ostaa jotkut töihin sopivat äitiyshousut.

Hyvää viikonloppua kaikille! Töissä oli semmoinenkin kaaosviikko, että tuntuu ihanalta saada lusmuilla pari päviää. Viime viikonloppuna tuntuneet epämääräiset kuplatkin ovat viikon mittaan varmistuneet potkuiksi, joten fiilis on iloinen. :)

Tähkä 17+5
 
Uuuh, perjantai.. Tänään oli neuvola+lääkäri ja voi jumankauta kun piti ronkata niin että olin monta tuntia kipeä ton jälkeen. Hain esikoisenkin hoidosta melkein 2h aiemmin kun normaalisti, joten "piti" olla pihalla hetki. Lumiukon ja -(hevosen)kamelin tein, kyllä selkä kiittää. Ja kamalasti kiristi nivusia.

Äitiyspakkauksesta: Olen vähän kahden vaiheilla, jos en ota niin sijoitan rahan tuplavaunuihin ja ostan ainakin laatikon JA sen vaunupussin muistoksi muksulle, anopilta löytyi isännän äp-laatikko ja vaunupussi vuodelta -85. Tosi kiva muisto mun mielestä :heart: Tytölle on säästössä laatikko ja pussi, sekä muutamia vaatteita jo tähän mennessä.


Pahoinvointi on täältä jo lähtenyt muihin maisemiin, onneksi.. En tykkää yhtään kun närästää niin että saa oksentaa. Eikä auta renniet, samarinit eikä piimät. Kaikkea on kokeiltu ja oksennus on se tehokkain :LOL:

Huomenna meillä starttaa viimeinen vauvauintikurssi ennen uuden vauvan tuloa, ei varmaankaan kevään puolella enää mennä (loppuisi vissiin justjajust ennen LA:ta), tai saa nyt nähdä.. Onhan se turvallista uida niin kauan kuin limatulppa on paikallaan, mutta silti jotenkin ei huvita :D Vaikka ihanaa se on pulikoida tuon tytön kanssa, kun huomaa että tykkää ihan oikeasti.

Jos sitä sitten siirtyisi rouskuttelemaan salmiakkia telkkarin ääreen,

toiseen kertaan!

Beibei&ipana 17+1
 
Meidän kissoista viimeisin on ulkoillut viimeksi yli 3 vuotta sitten, joten... :D ainut, jolla on enemmän ulkokissataustaa ja joka on meille tullut aikuisena. Siihen loppui vapaana juoksemiset :D muilla on pentuajoilta jonkin verran ulkoilutaustaa, mutta näistä on aikaa. Osalla on vähän dramaattisempaa taustaa.

Niiskuilija, ei se silloin naurattanut, kun hädintuskin tolpillaan pysyi ja toinen työntää sulle reilu 1 vuotiaan hoidettavaksi :D

Mun mies ei juurikaan hössötä. Ainut, mistä jaksaa hössöttää, on tuo liukkaus ulkona. Pelkää, että kaadun, enkä saa taluttaa koiria, jos on liukasta.
 
Minkä takia runabergin torttuja ei saisi syödä? Olin niin pettyny äsken kun ne oli Lidlistä loppuneet :)

Meillä mies ei hössötä ollenkaan eikä yhtään jaksa jos mä hössöttäisin. Kotityöt on pitkälti mun juttu, mutta se hoitaa autot, ulkotyöt ja kaikki isot jutut. Hyvin sujuu näin.

Ninatus mainitsi että kumartelu ei oo enää mukavaa. Onko muilla jotain mitä ei enää tykkää tehdä? Mä huomasin että tiskikoneen tyhjennys ei oo kivaa kumartelun takia, autoon istuminen on hankalampaa ja imuroinnin varmaan joudun loppuvaiheessa luovuttamaan miehelle.
 
Iltaa! =) Mä suosittelen jokaiselle lonkkakivuista kärsivälle kaalinlehtiä lonkkiin! Ensin vaan kaulimella rikkoo sen rakenteen vaikka leivinpaperin välissä ja sitten vaan lehdet kipukohtaan ihoa vasten. Itse laitan vielä tuubihuivit pitämään lehtiä kiinni :D Olen kyllä niiiiiin hot näky, mutta ei se haittaa :LOL: Minä olen siis saanut noista kaalinlehdistä avun järkyttävän kipeisiin lonkkiini. Se jotenkin poistaa turvotuksen ja kivun aivan uskomattoman tehokkaasti.

Me otetaan äitiyspakkaus, esikoista kun odotetaan. Siinä saa niin kätevästi toppapuvut, peitot, lakanat jne. Perusvaatteita meillä onkin jo tiedossa isot läjät (kaksi äp-laatikollista aitoa 70-luvun retroa), joten varsinaisesti en laske niiden pakkauksessa tulevien käyttövaatteiden varaan.

Mä ostin aika mukavan läjän kestovaippoja käytettynä erittäin hyvään hintaan, jes =) Toki olen itsekin ommellut. Tästä tämä varustautuminen nyt alkaa.

Kotitöistä.. Meillä mies on kyllä aika laiska varsinaisiin siivoushommiin. Tai sanotaanko näin kauniisti että meillä on totaalisen erilaiset siisteyskäsitykset.. No, hän hoitaa koiria kiitettävästi, samoin tiskihommat useimmiten. Että jos tunnit laitettaisiin ylös niin tasan taitaisi mennä siitäkin huolimatta että mies ei imuroi kuin pakosta :D

Kaksi viikkoa rakenneultraan, jännittää! Vaikka liikkeitä tuntuu niin runsaasti että taitaa pikkuinen hyvässä voinnissa olla. Sitä ennen alkuviikosta lääkärineuvola. Josta tulikin mieleen että minälaista painonnousua teillä on ollut tähän asti? Mä olen plussalla 4 kg verran, tuntuu että ne ensimmäiset 3 kg tuli viikoilla 4-12 ja se yksi kilo 13-18. Vähän hirvittää miten isoksi tässä vielä paisuukaan :( Mä olen laihduttanut pari vuotta sitten 15 kg ja tuntuu että kroppa imee nyt kyllä kaiken saamansa energian läskiksi. Onneksi herkkulakko on sentään pitänyt hyvin ja mielitekoja ei ole oikeastaan ollut =)

Muutama huonompi yö taas takana, joten pakko mennä nukkumaan.

Kuusama ja Vauva-T rv 18+0 *poks*
 
Staffy, saahan niitä syödä, mutta kun niitä on maustettu pienellä tipalla rommia, niin tää "hieman yliherkkä" mies kielsi ne vaimoltaan :D

Kuusama, mulle kiloja on nyt tullut 3kg (rv21). Kyllä niitä kiloja kertyy väkisinkin 10-15 riippuen vauvan/istukan koosta, lapsiveden määrästä, turvotuksesta, lisääntyneestä verimäärästä, tissien kasvusta... Jos kamalasti enempi tulee niin voi viitata raskausdiabetekseen tai muuten vaan herkutteluun. Esikoisesta mulle tuli 17kg ja hyvin ne lähti parissa kuukaudessa itsekseen vaikken imettänyt. Normaalisti syömällä ei turhia kiloja kyllä pitäisi tulla, joten huoli pois! :)

Mies lähti pelaamaan jääkiekkoa ja minä täällä odotan yöhoitajan tuloa. Lumet tippuu katolta ja oon meinannu kusta housuun jo monta kertaa kun oon pelästyny niin pirusti! Huomenna onneksi saa nukkua pitkään ja uimassakin ajattelin käydä. Sitten kerään voimia sunnuntain häämessuja varten, kaason velvollisuuksia :)

lauwra & mahamyllerrys 20+6
 
Ja noista kaalinlehdistä piti sanoa, että kokeilkaa! Mulla synnärillä meni kaikki tiehyet rinnoista tukkoon kun maito nousi ja oli aivan saakelin kipeät tissit. Ensiapuna sain sairaalassa kaalia rintaliiveihin ja auttoi! :) Mä aina kaalinlehden taittelin muutaman kerran, että tuli säröjä ja vuorasin tissit niillä :) vinkkinä siis jatkoon myös kaikille ;)
 
..malsa
Haarukalla kannattaa kans niitä kaalinlehtiä naputtaa niin irtoo mehut hyvin :)

Kiitos taas kaikille lohduttavista sanoista. :) Positiivisin mielin tässä kyllä mennään ensi viikkoa kohti. Tässä myös hoksattiin, että miehellä on pienenä tehty ympärileikkaus koska pissa ei päässyt esinahan alta kunnolla ulos. Koko ikänsä on kuitenkin myös kärsinyt jonkin näköisistä virtsaamisvaikeuksista eli luultavasti virtsateissä on edelleen jotain ahtaumaa. Tänään kun mies tuosta muistutti niin huusin, että MIKSET LÄÄKÄREILLE SIITÄ MAININNUT VIIME KÄYNNILLÄ! Pähkäilin sen niin, että tämähän voi olla periytynyt juttu ja meidän pojalla on ahtaat virtsatiet niinkuin isällään! :) Noh ensi viikolla sitten katsotaan mitä lääkärit on mieltä..

Meillä mies hoitaa onneksi tosi kivasti esikoista kun tulee töistä kotiin. Päivittäiset kotityöt hoidan pääosin minä kun nuo touhuavat, mutta kyllä tuo hoitaa kunhan vähän komentaa. Ja sitten isommin siivotaan yhdessä.

Oksu meinaa täälläkin edelleen välillä lentää. Varsinkin hampaita pestessä tekee välillä tiukkaa. Tsemppiä vaan lauwralle! Toivottavasti se pahoinvointi pian alkaa katoamaan.. sitten tuleekin ne loppuraskauden olot! :D kuinka lohduttavaa heh..


Malsa ja pienipoju 20+1
 
Malsa, jospa tuossa sitten olisikin se syy virtsarakon poikkeavuudelle :)

Kaalinlehtiä täytynee kokeilla noihin lonkkiin :D

Mullakin on tuo kumartelu, mistä on tykkää yhtään. Samoin kaikki kyykkiminen ja konttailu. Yhtenä päivänä etsin jotain tytön lelua sohvan alta ja konttailin tietysti siinä lattialla, niin alkoi ihan tekemään pahaa ja oli lopetettava se etsiminen siihen. Reippaasti käveleminen aiheuttaa painetta ja pissahädän tunteen :D eli sitäkään en enää harrasta. Samaten selällään makoilu on jäänyt kokonaan. Enkä siedä yhtään, että joku painaa tai kiristää mahaa! En halua kissoja vatsan päälle ja tyttöäkin aina ohjaan nojaamaan mieluummin vähän sivuun kuin suoraan mahaan. Että kyllähän näitä löytyy :D

Äitiyspakkauksesta vielä, ei tosiaan kannata niiden vaatteiden varaan laskea mitään. Ovat suurin osa aika isoa kokoa ja meidän 46,5 senttisenä syntyneellä kesti viikkoja, että kasvoi sopivan kokoiseksi edes niihin pienimpiin vaatteisiin :D siihen toppapukuun meni koko viime talven ja olisi ehkä mennyt tämänkin alkutalven :D en siis tosiaankaan laske sen varaan, että äitiyspakkauksen vaatteilla pääsee alkuun. Suurin osa menee vasta myöhemmin.

Painonnoususta mulla ei ole mitään hajua taas... 19+ viikoilla, joulunpyhien jälkeen oli +4kg. En ole käynyt vaa'alla sitten viime neuvolan. 1,5 viikon päästä on seuraava neuvola, niin sittenhän sen selviää. Varmasti tullut taas lisää painoa, kun liikkuminen on jäänyt niin vähälle kipujen takia ja nälkä tuntuu silti vaivaavan jatkuvasti. Herkut on sentään vähentyneet hurjasti :)

Mukavaa lauantaita kaikille! :)

Pihla 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Ja taas tekstiä tullut ihan hirmuisesti! Mukavaa!

Huoh, ekasta kokonaisesta työviikosta selvitty ja esikoinenkin selvinnyt hoitopäivistä, perjantaina ei enää itkenyt jäätyään hoitoon ja äitikin selvisi kuivilla silmillä ;) Hyvä vaan että on alkanut sujumaan, saa tätä arkea hahmotettua taas entistä paremmin.

Miehistä on puhetta ollut, mikäs siinä, mukava puheenaihe aine! :) meillä mies tekee 6 päiväistä työviikkoa, kesällä on sitten kaksi kuukautta lomaa. Kaiken lisäksi työpäivät ovat usein kaksiosaisia eli aamusta tuonne klo 14 ja sitten uudestaan klo 17-22(23). Perjantait ja lauantait töitä tehdäänkin sitten kellon ympäri... Onneksi välillä väliin mahtuu kokonaan vapaapäiviä tai ilta vapaita. aika ennen lapsia meni toki oikein hyvin, tämä vaatii minultakin asennetta että ei haikaile yhteisten viikonloppureissujen, leffailtojen tai muunlaisen "normaalin" parisuhdetoiminnan perään :) On tätä jo 11 vuotta kestetty niin osataan nauttia sitten niistä vapaailloista, silloin tärkeintä on rento yhdessäolo. Nyt lapsen (kohta lasten) myötä toki arki vaatii enemmän eli kotitöitä jää rästiin koska lapsen kanssa ei imuriin ja moppiin pääse niin helposti tarttumaan, saati kun kohta niitä on kaksi. Mies tekisi varmasti enemmän kotitöitä jos kotona enemmän olisi, en siis voi häntä mistään moittia. Tiedän, että poissaolo kotonta on hänelle huomattavasti vaikeampaa ja hän miettii todella paljon meitä ja mistä jää paitsi kun ei ole kotona. Kotona ollessaan on siis todella osallistuva isä ja aviopuoliso. Tsemppiä kaikille miehiensä kanssa painiskeleville!

Äitiyspakkausta olen miettinyt paljonkin. Itselläkin ajatuksena ollut säästää paketti lapselle muistoksi. Se puoltaisi sitä, että paketin ottaisi. Mutta esikoisen paketista jäi käyttämättä aika paljon asioita, koska talvivauvalle talvikamppeet oli aivan liian isoja ja sitten tänä talvena taas ne on jo auttamatta liian pieniä. Vaatteet oli 2013 pakkauksessa ihan kivoja, housut hieman hassun mallisia ja koot on todella vaihtelevia. Ihan vastasyntyneelle pakkauksessa ei minunkaan mielestä mitään ollut. Pitää miehen kanssa jutella, onneksi vielä on aikaa tehdä päätös.

Painonnousu, täällä tullut sellainen 4,5kg plussauksen jälkeen. Esikoisen aikaan tuli 13kg, mitkä sain karistettua juuri ennen raskautta. 10kg lähti ihan ekana parina kuukautena, loput 3 oli sitten tiukassa. Ne ja yhden ylimääräisen sain karistettua syksyllä kahdessa kuukaudessa noudattamalla 5:2 ruokavaliota. En nytkään ota stressiä painnonnoususta, ellei nousua ala tapahtumaan hurjalla vauhdilla. Syön herkkuja, en päivittäin mutta muutaman kerran viikossa. Pitää vain osata pitää määrä kohtuullisena. Niin kutsuttua mättöruokaa eli hamppareita, pizzoja tai kebabia ei syödä kuin todella harvoin, ehkä kerran puolessa vuodessa. Joten sekään ei ole ongelma. Käyn puntarilla kuitenkin melkein päivittäin, ei pääse sitten yllätystä tulemaan ;) Toivottavasti muutkin voivat ottaa rauhallisesti painonsa kanssa, jokaisella tämä kroppa kuitenkin toimii omalla tavallaan!

Nyt on alkanut liikkeitä tuntumaan paremmin, mutta kun muistikuvat on esikoisen loppuraskauden ajalta niin kyllä on ollut hankalaa tunnistaa liikkeitä. Mutta pienen pieniä potkuja on tänäänkin muutama tullut, ei niistä ole voinut enää erehtyä!

Kävin viikolla hieronnassa (ihana työpaikkaetu, hieroja käy toimistolla ja voi varata 30min ajan, työnantaja kustantaa!), hieroja heti kehoitti varamaan häneltä aikoja vähintään joka toinen viikko. Pidetään siten runko kuodissa. Kertoi mitä voi raskaana olevalta hieroa ja missä asennoissa. Tuntui todella hyvältä, vaikka nyt hartioissa tuntuu kuin olisi salitreenin tehnyt :)

Nyt iltapalan nauttimista, kissa tuossa vieressä makoilee, kynttilöitä palaa ja viltti odottaa, että sen alle voi käpertyä miestä odottamaan töistä kotiin :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hei, liittyisin joukkoonne. En oo ehtiny teidän juttuja aikaisemmin lukemaan, enkä tänne kirjoittelemaan, mutta vielähän tätä raskautta on reilusti jäljellä, joten eiköhän tässä ehdi mukaan. :) Meille odotetaan neljättä lasta. Viime heinäkuussa sain keskemenon varhaisilla viikoilla ja perästä selvis, että lapsi olis ollu tyttö, mutta oli tosi vakava kromosomipoikkeavuus, mikä sitten aiheutti todennäköisimmin keskenmenon. Meillä kävi niin onnellisesti, että heti kun sai taas yrittää, niin tärppäsi uudestaan. Tiedot siis: Sulo-Sylvia/ LA 19.6./ 4.lapsi/ 37v. / HYS

Äitiyspakkauksesta ootte näköjään puhunut.. en oo asiaa miettiny vielä, mutta meillä taitaa tavaraa ja vaatetta olla niin paljon, että eiköhän rahana oteta. Mulla ei kyllä ensimmäistäkään äitiyspakkausta oo, kun kaksi lapsista on syntynyt ulkomailla ja sit on ollukin jo kaikkee.

Lonkkakivut kuulostaa ikäviltä, etenkin että niitä on jo tässä vaiheessa raskautta. Voi vaan olettaa, että masun kasvaessa ne ehkä pahenee. Ite kärsin häpyliitoksen kivusta, koska ekassa synnytyksessä liitos revähti ja se on sit näissä myöhemmissä raskauksissa aina kipeytynyt tässä keskimmäisen raskauskolmanneksen kohdalla. Vaikeuttaa nukkumista ja liikkumista.

Mä oon aina tuntenu (tajunnu) vauvan liikkeet aika myöhään, enkä kyllä vielä uskalla mennä sanomaan, että olisin mitään tuntenu. Ilmavaivoja on sen verran, että pistän kaikki mulahduksen niiden piikkiin. :)

Koitan ehtiä lukemaan juttujanne ja osallistumaan aktiivisesti.
Sulo-Sylvia rv18+1
 
Sonde, ei mullakaan näkynyt raskaus esikoista odottaessa vielä rakenneultran aikaan. Kun maha alkoi kasvamaan, tuntui olo itsestä suurelta ja jotenkin harmistuin kun joku sanoi "ompa vielä pieni maha!". Noh, lopulta maha kasvoi kyllä aivan liikaa ja sain mitä pyysin. Ja mulle myös eräs työkaveri sanoi, että "tyttö sieltä on tulossa kun oot levinny muualtakin kuin mahasta!" :D jumalauta, että meinasin tintata turpaan :D

Ja tervetuloa uudelle kirjoittelijalle! Täällä pääsee vielä hyvin kärryille kun ei meitä varmaan täällä aktiivisia ole kuin 10-15, loput karanneet facebookkiin. :)

Unohdin eilen poksutella! Kaveri ollut kylässä ja hyvin pitää kaikki tekeminen ajatukset pois huomisen ultrasta. Tänään päiväksi häämessuille!

lauwra 21+1
 
Hei taas olen ehtinyt vain yötöiden lomassa käydä lukemassa teidän juttuja, mutta en ole ehtinyt kommentoida. Nyt sitten istuksin kerrankin ajoissa heränneenä (yleensä herään vasta joskus 10-11 aikaan jos saan nukkua) ja ehdinkin vähän heitellä omia kommentteja teidän jutusteluihin :)

Pakko kysyä Aggen , kävitkö keskustan neuvolassa lääkärillä? Minulla ei kans ollut itku kaukana, kun siellä neuvolalääkärissä kävin ja sain kyllä niin kylmää kyytiä, saarnausta painosta (jota ei siis ole vielä tullut raskauden aikana lisää, mutta jota on alkujaan ollut paljon) ja kummastelua oireettomuudesta.
Mieheni oli kerrankin päässyt mukaan neuvolaan, vaikka hänen on tosi hankala järjestää töistä vapaata keskellä päivää oleville neuvola-ajoille. Kerroin lääkärille, että miehelleni olisi tosi tärkeä saada kuulla sydänäänet, koska ei ole ehtinyt ultraan mukaan. Lääkäri totesi vaan kylmästi, että tärkeintä on, että lääkäri itse kuulee äänet, jotta voi asian todeta neuvolakorttiin... Nopeasti lääkäri sitten kuunteli, kertoi kuulleensa sydämen - minä en ehtinyt kuulla, mies vielä huonommin. Että semmonen kokemus. Huh ja puuh!

Äitiyspakkausta olen miettinyt myös paljon. Vaikka meillekin on tulossa esikoinen, olen harkinnut ihan vakavasti rahana ottamista.
Katsoin kelan sivuilta kuvat vuoden 2014 pakkauksesta ja aloin realistisesti ajatella, mitkä niistä tavaroista ja vaatteista olisi sellaisia, joita voisi kuvitella käyttäväni lapsellani. Melko laihaksi jäi saalis minun osalta. Olen aika tarkka siitä, mitä itselleni puen päälle, enkä ole ajatellut tehdä lapseni kohdalla poikkeusta.
Eihän se vauva itse tajua, minkä näköisissä tamineissa kulkee ja tärkeintähän on että esim. talvella pysyy lämpimänä, mutta kun hän on vain kerran niin pieni, niin miksi tieten tahtoen pukea hänet liian isoihin ja "äidin mielestä rumiin" vaatteisiin :D
Itse olen katsellut omia vauva-ajan valokuvia ja todennut moneen kertaan äidilleni esim. "Miksi minulla on sinapin keltainen potkupuku" - "No kun se tuli äp:n mukana niin pakkohan se oli käyttää". Niin, tulisiko sellainen "pakko käyttää" niiden äp-vaatteiden kanssa, vaikka niistä ei tykkäisikään vai jäisikö ne vaan käyttämättä ja täyttäisivät turhaan muutenkin tursuilevia vaatekomeroita.
Saisikohan sittenkin hankittua esim. kirppareilta juuri ne omaa silmää miellyttävät tamineet sillä 140 eurolla?

Painoni ei tosiaan ole vielä noussut käyttännössä yhtään. Tosin kuten todettua, ylipainoa on ihan riittävästi, joten ei se painon soisi paljoa nousevankaan. Vatsa ei suureksi pettymyksekseni vielä näy, mutta ehkä minullakin tapahtunut hieman sellaista "makkaroiden kiinteytymistä" :D Käytännössä näytän vain turvonneelta lihavalta ihmiseltä, en missään nimessä raskaana olevalta. Töissä kun kerroin raskaudestani, kukaan ei ollut osannut aavistaa, koska: "ei sun vatsa näytä yhtään siltä, että oot 17 viikolla raskaana!"
Yhtälailla oireettomuus on jatkunut, vauvan liikkeitä ei tunnu vielä lainkaan. Edelleenkin joudun toteamaan ihmisille, ettei minulla ole muita todisteita raskaudestani kuin neuvolantädin sana. Serkkuni lohdutteli minua, että liikkeitä ei välttämättä alkuun tajua, vaikka niitä tulisikin ja toisekseen edessä oleva istukka vaimentaa liikkeitä kuulemma huomattavasti. Saas nyt taas nähdä :)

Tulipas taas pälpätettyä :D Kiitos ja anteeksi, ihana kun saa purkaa omia mietteitä johonkin!

Anna 18+6
 
Moi!

Annas joo, keskustassa kävin... Suomea vähän murtaen puhuva henkilö oli ainakin tämä minun henkilö... Kurjaa, että sinullekkin sattui ikävä lääkäri :/ En muista enää kerroinko siinä aiemmassa viestissä jo senkin, että minun pitää nyt sitten pitää ruokapäiväkirjaa ja muutaman viikon päästä mennä oman alueen terveydenhoitajan kanssa keskustelemaan tästä asiasta...
Juu ja kiloja on siis tähän mennessä tullut 7kg, onhan se aika paljon jo tähän vaiheeseen muttakun tiedän kyllä syyn, eli se, kun laihdutin tosiaan ennen raskautta sen 20kg ja oli ihan erilainen ja aika niukkakin ruokavalio. Plussan jälkeen jälkeen ei mennyt mikään muu kuin rasvainen ruoka etten olisi oksentanut ja ensimmäiset 5kg oli tullut jo kun kävin ekassa neuvolassa. Tyhmänä sitten sanoin että paino ennen raskautta oli tuo -5kg ja siellä olikin jo ylläriksi tullut niin paljon. Olisi vaan pitänyt sanoa sen hetkinen paino aloituspainoksi...
Nyt on sitten tosiaan jo tasaantunut tämä ruokavaliokin hieman ja viikolta 8+ tänne 18+ on tullut se 2kg.

Pahoinvointia on täällä edelleen satunnaisesti, mutta ei häiritsevästi onneksi.

äitiyspakkauksesta, en tiedä vielä otetaanko, tutuilla on paljon muutaman vuoden takaisesta pakkauksesta jäljellä, ja tosiaan itsekkin kun olen katsonut 2014 pakkausta, niin ei siellä kyllä mitään vaatteita ole, joita hinkuisin, että "pakko saada".. Kirpparilta olen pari omaa silmää miellyttävää pientä bodyä ostanut hintaan 25cnt kappale, että niin taidan jatkossakin tehdä.
Rahana jos äp:n ottaisi, niin voisi sillä rahalla ostaa esimerkiksi uuden turvakaukalon, joka isommista ostoksista puuttuu.

Eilen tunsin yskänpuuskan jälkeen pientä "kuplintaa" ja olen noin 80% varma, että vaavi se siellä potkutteli :D Tosin istukka edessä täälläkin, joten varmaan vaimentaa tuntemuksia. Myös kohtu on eteenpäin kallistunut ja kyllähän tuota masua alkaa jo olla, ainakin muiden mielestä :D omasta mielestä näyttää vaan läskiltä :D

Jaksamisia kaikille kipujen kanssa taisteleville!!

Aggen ja 18+0!!
 
Kiva kun tänne tullut taas näin paljon juttua :) Täällä ollaan taas kotona, Suomen loma takana, kyllä meinas olla joka paikka kipeenä matkustamisen jälkeen! Mutta ihana olla kotona.
Suomessa ollessa tunsin vauvan liikkeitä ihan joka päivä, mulla siis istukka takaseinämässä ni aloin tuntea jo aikaisin, nyt tuntuu että vähän on hiljentynyt, pitää välillä ihan tökkiä mahaa että onko siellä kaikki ok:)
Tuosta painoasiasta, mulla on lähtenyt ihan raskauden alusta painoa melkein 10 kg, kannatti alkaa kiinnittämään huomiota ruokavalioon :D Ja mulla siis oli mistä lähtä! Yritän edelleen syödä suht terveellisesti ettei ny ihan mahdottomia ylimääräisiä tuu..
Plääh, hammaskin kipeytyi kun kotiin pääsin, pitää siis huomenna raahautua hammaslääkäriin :/
Mutta nyt lähden tuohon parvekkeelle paistattelemaan päivää, mukavaa sunnuntaita kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin luulin, että talvivauvalle äp:n toppapuku jää käyttämättä. Vaan eipä jäänyt, kun meni siihen seuraavana talvena :)

Sonde, mun äiti hössöttää mun siskon mahan kasvusta koko ajan (sama juttu viimeksi, oltiin yhtä aikaa raskaana ja silloin mä olin pidemmällä kuin sisko), mutta mun mahaa ei juurikaan kommentoi. Eikä mun kuppikoon verran kasvanutta rintavarustusta, josta olen niiiiiin ylpeä :D ja omasta mielestä tämä maha näyttää ihan valtavalta, kun kävelen peilin ohi ja joka kerta yllätyn, miten valtava jo olen. Viimeksi mulla oli tosi pieni maha ja nyt tämä on jo suunnilleen saman kokoinen kuin tytöstä ihan viimeisillään. Ärsyttäähän se, että toisen mahasta tehdään iso numero ja toisen mahaa ei edes huomata. Mutta toisaalta kun en halua, että kukaan tulee taputtelemaankaan :D

Painonnousua mä en kyttää. Sitä tulee sen, mitä tulee ja se lähtee kyllä aikanaan poiskin :) sattuu laskettuaika vielä niin, että pääsee ulos ja on kiva mennäkin ulos. Ja lisäksi osuu se marjakausikin siihen, niin herkut on helppo jättää, kun voi syödä tuoreita mansikoita :) ja mulle neuvolassa sanottii, että saa tulla vaikka se 20kg, että ei tämän kokoisella ihmisellä haittaa. Itse toki toivoisin, ettei niin paljon tulisi. Ihan oman voinnin puolesta on helpompaa, mitä vähemmän kerää kiloja. Viimeksi tuli 15kg ja enempää ei tarvitsisi tulla nytkään :D ja jokainen meistä kantaa kilonsa ihan itse, eikä niitä välttämättä voi estää kertymästä, vaikka tekisi mitä :)

Pihla poksuu 22+0!
 
Viimeksi muokattu:
Aggen, joo siis täysin sama tapaus minullakin! Minä sain kans valtavan määrän esitteitä ja lippujalappuja terveellisestä ruokavaliosta, liikunnasta ja pitkän selostuksen siitä, miksi minulla todennäköisesti on raskausdiabetes ja mitä se voi aiheuttaa vauvalla ja minulle. Selän jumppaus -esitteenkin sain, koska lääkäri oli sitä mieltä, ettei minun selkä missään nimessä tule kestämään raskautta koska liikakiloja on niin paljon.

Sokerirasitustestien jälkeen tuli "hieman" voittaja fiilis kun ei sitä lääkärin 100% varmuudella "lupaamaa" raskausdiabetesta sitten ollutkaan....

Ja tämä kaikki siis, vaikka minulla paino ei ole noussut ollenkaan. Sekin tietty neuvolakortissa luki, mutta eihän se lääkäri sitä suostunut edes avaamaan. Huoh! Toivottavasti ei tarvi sitä lääkäriä moneen kertaan enää kohdata!
 

Yhteistyössä