Kesäkuun kullanmurut 2015 **Tammikuu**

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Meillä rakenneultra on 4.2. Taannoisessa ylimääräisessä ultrassa sukupuolen ehkä olisi voinut jo nähdä, mutta unohdettiin kysyä. Koko ajan on ollut tyttöolo, lähinnä siksi, että todennäköisesti raskautuessa on ovulaation aikaan ollut enää hitaita x-siittiöitä hengissä.

Nimiäkin on mietitty lähinnä tytölle, mutta se johtuu myös siitä, että kalenterissa olevat pojannimet ovat meidänkin mielestä jotenkin tosi tylsän tai ruman kuuloisia. Ei haluta mitään omituista väkisinväännettyä nimeä, mutta ei sellaistakaan, joka on puolella porukasta. Mietin tällä viikolla ohimennen myös nimiäisiä. Onko kellään nimiäisiä pitäneellä kokemusta esim. Pro-Seremonioiden juhlapuhujista, vai onko tilaisuus pidetty ilman ulkopuolisia?

Menevätpä viikot nopeasti. Töissä on nyt onneksi suurin hässäkkä ohi, ettei tarvitse tehdä ylitöitä. Selkä on mullakin alkanut vastustaa istumatyötä ja on välillä kipeä, mutta se ei johdu raskaudesta, vaan kehnosta selästäni, joka on ennenkin jumittanut.

Pitäisi nyt alkaa vahvistaa lihaksia ja liikkua taas, kun pahoinvointi on aisoissa. Jotenkin aina satunnaisena hyvänä päivänä toivon, että oksentaminen ja etominen loppuisi kokonaan, mutta ei se vaan lopu. Viime perjantai-ilta oli taas kammottava lentoyrjöineen, ja viikonloppu meni lähinnä sängyssä. Oon nyt yrittänyt edes vähän pyöräillä, kun hankittiin sellainen pieni laite, johon voi laittaa oman polkupyörän kiinni ja käyttää sitä sisällä kuntopyöränä.

Kivaa viikonloppua kaikille!

Tähkä 18+5
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! Poikia kyllä luvassa kesäkuussa hah! :)

Mä kans esikoista odottaessa olin kokoajan varma, että poika on tulossa. Kuitenkin rakenneultran aamuna sanoin miehelle, että kyllä se tyttö kuitenkin on. Ja niinhän se sitten olikin. :) Tälläkertaa olin taas varma, että tämä on kans tyttö ja käskin miehen kysyä rakenneultran aamuna kumpi se on. Kun kysyi niin ensimmäisenä suusta vaan pääsi, että poika. Ja niinhän ne vehkeet sitten aika selvästi sieltä ultran ruudusta näkyi. :D

Nimi oli meillä kans ekalle valmiina pojalle ja sitten kun kuultiin, että tyttö on niin iski epätoivo, että mistä sille nyt nimi keksitään. Mutta yllättäen se sieltä sitten kuitenkin aika helposti se nimi putkahti jo montakuukautta ennen syntymää. Kysyin heti mieheltä tytön synnyttyä, että "näyttääkö se E:ltä?". Päätettiin silloin, että se valmiiksi keksitty pojan nimi tulee sitten seuraavalle kun se on sitten poika, mutta nyt olen kyllä alkanut epäröimään. Ja luulen, että meillä on jo uusi etunimi pojalle keksittynä. Mies vähän vielä on epäileväinen, mutta on alkanut harkitsemaan sitä tosissaan. :)

Liikkeiden tuntemisesta.. Kyllä nyt huomaa todella selkeän eron taka ja etuseinäistukan välillä. Ekasta oli takana ja nyt edessä. Liikkeitä tunsin aivan 100varmasti nyt vasta 18+jotain ja aika harvakseltaan niitä sitten ensin tuntuikin. Edelleen tuntuu aika vähän todella selviä liikkeitä, mutta jotakin muljintaa useinkin. Mies tunsi kans potkut 20+3.

Onneksi tää tammikuu on jo pian ohi. Tuntuu, että tapahtunut ihan liikaa asioita tähän samaan saumaan.. Sukulaista on kuollu, koira sairastunu ja leikattu, masupojan tutkimukset, pesukonekin meni rikki ja vaikka mitä muuta. Torstaina päätin, että nyt tää tästä paranee ja riitti nyt nää tämmöset ikävät asiat. Että kesäkuuta kohti vaan iloisin mielin! :)

MAlsa ja poika 21+1
 
Kohta saadaan taas miettiä uutta päivittäjää :D

Onnittelut taas kaikille ultrakuulumisista! Nythän niitä alkoi satelemaan :) hurjan poikavoittoista, mutta eiköhän siihen vielä tasoitustakin saada :)

Sukupuolesta, meillä mies on molemmilla kerroilla toivonut poikaa. Mä olen toivonut elävää vauvaa. Ja tuo ensimmäinen tosiaan on tyttö, joten ymmärrän kyllä hyvin miehen poikatoiveen :) ehkä itsekin olisin saattanut toivoa tyttöä, jos ensimmäinen olisi ollut poika, koska meidän lapsimäärä tulee todennäköisesti jäämään tähän kahteen. On sitten molemmat :)

Malsalla on kyllä ollut kohtuuttomasti vastoinkäymisiä. Jospa nyt pääsisit nauttimaan raskaudesta ja aurinko paistaisi taas teillekin :)

Tänne ei uutta. Taaperoa yöunille laittelen. Viime yökin oli vähän levoton johonkin 2.30 saakka, kunnes vihdoin tyttökin nukkui muutaman rauhallisemman tunnin ja 7.30 kömpi kainaloon :) vauva jumppailee onneksi pitkin päivää, maha kasvaa ja lonkat varmaan irtoaa kohta :D Kelan hakemukset saisi laittaa menemään, mutta taidan vielä muutaman viikon odotella, jos julkaisisivat tämän vuoden äp:n, kun olen tuon vuoden 2014 laatikon päässyt jo penkomaan. Olisi kiva saada se uusi. Tai sitten totean saman, kuin 2012, että haluan ehdottomasti sen vanhan laatikon. Silloin tosin tiesin sen jo heti, kun hakemukset sai laittaa ja sen takia laitoinkin heti menemään. Ja sain sen vanhan paketin, kuten halusin. Nyt olisi kiva nähdä, millainen se uusi on :) vaikka eihän sitä tiedä, ehtiikö sitä saamaan, vaikka laittaisi hakemuksen viime tipassa. Kelpaa se vanhakin pakkaus. On muuten livenä senkin pakkauksen sisältö paremman näköinen kuin kuvissa :) vuoden 2013 pakkaus sen sijaan oli minusta ihan kamala sekä kuvissa että livenä :D sen takia halusinkin sen 2012 pakkauksen, joka oli ihan kiva. Mutta jokaisella on oma makunsa, eikä pidä valittaa, kun jotain ilmaiseksi annetaan :)

Pihla 22+5
 
Ruu poksuu, puolivälissä ollaan!
Ja ensimmäiset harkkasupparit aamulla heti koettu.
Ihanuseampi tuli peräkkäin. Ensimmäinen topakampi, loput hellempiä ja vauva potkii niidenkin aikana. Ekakertalaiselle, ihan jännän tuntuisia ja piti ihan analysoida, että onko ne nyt niitä :)
Liekö eilinen rankka työpäivä aiheuttanut, vai olisivatko tulleet muutenkin? Tiedä häntä.

Vauvalla on oikein zembaloaamu, jo pari tuntia riehunut mahassa. Jospa se alkaisi unille pikkuhiljaa, että pääsisi aamiaiselle ja siivoilemaan. Onko muilla vaikeuksia syödä, jos vauva vetää rallia masussa? Mulla on:x

Ruu ja nappula 20+0 POKSPOKS
 
Mun mahassa on ollut pari päivää aika hiljaista, vähän on jo pelottanut kun yleensä tyyppi on ollut varsin vilkas. Nyt onneksi (pannukakun ja hillon jälkeen :D ) alkoi taas tuttu möyrintä. Kyllä helpotti! Mietin että olisko ollut vain nenä selkärankaani kohti ja potkut ei vaan tuntuneet. Kaikesta sitä voikin paniikki iskeä.

20. viikko alkoi eilen, ensi perjantaina onkin sitten rakenneultra. Sukupuolifiilis on edelleen aika vahva, tosin meinaa vähän epäusko iskeä että vieläkö niitä poikia on jaossa :D Eli poikaa siis itse luulen odottavani. Vaunut melkein tilasin, pieni hintakierros menossa ja Saksasta tilaaminenkin on vielä auki. Mutta merkki ja malli on jo valittuna =) Vaunut onkin sitten ainut asia mitä hankitaan uutena ja mihin satsataan kunnolla. Muuten mennään kirpparilinjalla.

Kuusama ja Vauva-T 19+1
 
Ruu79, mulla harkkasuppareita tulee kyllä ihan levossakin. Joskus jos aamulla kääntyy sängyssä selälleen, niin heti menee maha ihan kovaksi. Sitten taas harvemmin rasituksessa mitään huomaan :D ihan sama oli tytönkin odotusaikana ja sen takia ne supparit niin huolestuttikin, kun tulee levossakin. Mutta eipä ne mitään tehneet :)

Kuusama, tuttu tunne tuo huolestuminen heti, jos mahassa on hiljaisempaa. Tämäkin on kova mylläämään ja heti kun jää paikoilleen, niin yleensä kohta alkaa möyrintä tuntumaan :) välillä tuntuu liikkeellä ollessakin, kun tyyppi myllertää menemään :) yleensä ne liikkeet löytyykin viimeistään jonkun sokeripommin jälkeen :)

Syöminen silloin, kun vauva liikkuu, ei ole mulle mikään ongelma. Muuten en voisi syödä koskaan, kun tuo alkaa usein mylläämään kesken ruokailun :D liikkuminen voi olla hankalampaa silloin, kun mahassa on potkunyrkkeilyt meneillään, kun välillä tuntuu, että pakko päästä pissalle just NYT :D eilen kun kävin illalla nukkumaan, tuli melkoista potkua tuonne alas ja se ei tunnu niin mukavalta. Tuntuu kuin ihan just sieltä tulisi käsi tai jalka ulos :D onneksi aika nopeasti vaihtoi ilmeisesti asentoa ja potki muualle. Myöhemmillä viikoilla kylkiluiden kaivelu ja potkiminen tuntuu ikävältä.

Tänään oli pakko päästä pienelle lenkille. Oli virhe käydä sen lisäksi kaupoilla, kylässä ja pyykätä. Kyllä onkin särkenyt selkää, lonkkia ja nivusia. Täytyy ottaa vielä panadolia yöksi, jospa saisi nukuttua. Tosin meillä on täällä kiimainen kissa, joka ei onneksi toistaiseksi ole vielä löytänyt ääntään. Mutta jospa se sen sitten yöllä löytää :D pääsee vihdoin varaamaan sterilointiajan. Ehtii hyvin ennen vauvan syntymää :)

Nyt vakio, kirjan kanssa peiton alle, kun tenava on saatu nukkumaan :) viime yö oli oikein hyvä ja rauhallinen, vaikka tuo olikin sängyssään poikittain, kun itse kävin nukkumaan. Mutta on sillä tilaa pyöriäkin :)

Pihla 22+6
 
Iltaa täältäkin!

Kuusama, täällä kans oltu tänään vähän huolissaan, kun ei oo tuntunu liikkeitä niin paljon kuin normaalisti. Yölläkin vessassa ravatessa aina kuulostelin et tuntus liikkeet mut ei... eikä aamulla... aloin sit jo epäilee et onko ne ees ollu liikkeitä vai jotain lihaskramppeja mitä oon tuntenu :) mut tuttuja muljahduksia on nyt illasta välillä tuntunut eli kai siellä tyyppi on elonkirjoissa.

Hitsit että on ollu hankalaa taas pään sisällä ollu tän raskauen kans.. en tiä miten tästä kesäkuulle asti selviää ihan täysjärkisenä :D sittehä ne loputki järjenrippeet lähtee ku alkaa se valvominen...... heh!

Mutta niin, aina ollut hoikka ja pitänyt ittesä kunnossa, niin ei vaan meinaa kestää tuota mahan kasvua. Ällöttäää ja inhottaa vaan! Tunnen itteni kyllä itsekkääksi ja vaikka miksi ku näin sanon mut AARGh.. ehkä tilanne sit helpottaa ku mahasta tulee pallo eikä tämmönen epämääränen tynnyri oo tuo keskikroppa.... Ootan vaan et vauva syntyy ja päästään vaunulenkeille sulattelee kaik ylimääränen pois!:D
Oon siis ollut aina semmonen et oon voinu syödä mitä vain mut en oo lihonut..

ei nyt oikein pysty keskittyy ku toisella korvalla kuuntelen miehen ja sen kaverin juttuja ni palailempa taas kunhan oon vähän järkevämmällä päällä...

Kerttuliinu ja tynnyrintekijä 18+3
 
Ompas kiva ilma tänään kun pakkanen katosi ja nollassa pyörii. On jo kelkkailtupulkkailtu ja ulkoiltu heti aamusta. Harmittaa, kun ei kerkeä ulkoilla juurikaan arkena töiden takia. Vain sen verran että juoksee autolle kotoa tai töistä. Pitäisikin näin viikonloppuisin ottaa takaisin, mutta tyttö on ollut niin kovassa flunssassa että parempi pysyä sisällä.

Painonnousu ei minua häiritse, yritän mennä asenteella että "Äiti saa olla vähän pyöreä" :LOL: pistän itseni sitten kuntoon kun lapset on tehty. Olen aina ollut ns. normaalivartaloinen ja leveäharteinen osittain siksikin, että pienestä pitäen roikkunut hevosten kanssa ja pelannut jalkapalloa. Painoa ei ole vielä tullut lähtöpainosta mitään, alussa se putosi n. 5kg ja on siitä noussut pikkuhiljaa takaisin. Esikoisen odotusaikana paino nousi sen 10kg ja katosikin aika nopskaa imetyksen ansiosta (kunnes tuli kaikki takaisin :O imetyksen loputtua, ylläri)

Sokerirasitukseen ei kuulemma tarvitse mennä, vaikka ensin meinasi terkkari et pitäisi, mutta ensimmäisen aikana pääsin niin kirkkaasti läpi, ettei vissiin sitten mitää riskiä ole. Onneksi, oli kamalaa lämmintä litkua.

Meidän rakenneultra on vasta 13.2 eli viimeisten joukossa mennään? Viikkoja on silloin jo 21+1. Itsellä ei ole ollut kumpaakaan oloa vieläkään, esikoisen aikana olin 100% varma että poika tulee, mutta tulikin tyttö. Ja ihana tyttö tulikin, mutta kesti muutama päivä tottua ajatukseen :D

Kauheasti tekisi mieli shoppailla vauvalle vaatteita lisä, tosin odotan kyllä tuohon ultraan asti.. Me hankittiin 90% tarvikkeista käytettynä esikoiselle, samaa aiotaan jatkaa nytkin. Turvakaukalo yms on odottamassa, mutta ne tuplarattaat pitäisi hankkia.. Niissä en aio säästellä, vaikkakin käytettynä ne aiotaan hankkia.

Nyt rentoudun sen aikaa että tyttö nukkuu, sitten imurin ja mopin varteen :kieh:

Beibei & Ipana 18+3
 
..malsa
Tuplarattaiden hankkijat hei!

Mitä rattaita ootte kattellu/harkinnu? Ittellä kans tämä hankinta edessä niin kiinnostaa millasia muut on miettiny. :)
Me ollaan mietitty Baby joggerin city selectejä. Eteiseen ei mahdu vierekkäiset ja näissä on se hyvä, että saa sitten muutettua myös yhdelle tenavalle jos lähtee vain toisen kanssa liikenteeseen tai sitten kun isompi ei enää rattaissa istu. Ikäeroa meille tulee se pariviikkoa päälle 1v7kk.

Malsa ja poitsu
 
Kerttuliinu, samaa tuskailin ekassa raskaudessa. Aina olen ollut hoikka ja pitänyt huolta kropastani ja yhtäkkiä paisumista ei voi estää :D hoikka olin kuitenkin myös näiden raskauksien välissä ;) tällä kertaa en jaksa stressata tai ällööntyä paisumisesta. Tällä kertaa jopa pidän tuosta paisuvasta vatsasta :) luotan siihen, että saan kropan taas kuosiin kesäksi 2016 :D

Malsa, me ollaan katsottu Emman Jule Twin -tuplia. Myyjä kovasti kehui ja hinta on kohdillaan. Miinuksena se, että istuimet on kasvot menosuuntaan ja olisin tykännyt, että vauvan saa "selkä menosuuntaan". Mitään ei olla vielä päätetty :)

Me käytiin tänään lastentarvikekirppiksellä, enkä ostanut tulokkaalle mitään! Kaikkia ihania pienenpieniä vaatteita kyllä hipelöin, mutta maltoin vielä mieleni :) tyttö sai pari yöpukua ja kirjan. Täytyy sitten myöhemmin käydä katselemassa tälle tulokkaallekin jotain. Nuokin yöpuvut, mitkä tytölle ostin, on ihan käyttämättömän näköisiä :)

Liikkeistä, välillä tuntuu ihan valtavia muljahduksia, jonka jälkeen saattaa mennä monta tuntia, että tunne vain pienempiä ja vaimeampia liikkeitä. Olen ajatellut, että niiden muljahdusten aikana vauva varmaan kääntyy kasvot mun selkärankaa päin ja sen takia liikkeetkin vaimenee. Yhtenä iltana katselin, kun koko maha hytkyi :D

Pihla poksuu 23+0!
 
"Catnip82"
Me ollaan (tai siis minä olen :) ) katseltu Bumbleride Indie Twin tuplia. Eli siinä on istuimet vierekkäin ja vauvan saa kasvot työntäjään päin kun taas taapero voi katsella eteenpäin. Molemmilla omat kuomut jne. Kaikenlisäksi ovat suhteellisen kapeat, taisi olla jotain 74cm jos en väärin muista. Tahdon vierekkäiset istuimet ja niin, että on omat kuomut. Meillä ikäeroa kanssa tuo 1v7kk tulossa ja tiedän, että tulee paljon liikuttua mm. kaupassa käynnit, perhekerhot jne. Sitten joskun kun esikko ei enää tahdo kyydissä olla niin sitten hankitaan varmasti vain pelkät rattaat ja niihin seisomalauta. En halua ajatella liian pitkälle, jos nyt vuoden eteenpäin ajattelisi niin sekin on tarpeeksi stressaavaa :)

Itselläkin on ajatuksena tuo kesäkuntoon 2016...Itsellä on pohjalla lievä ylipaino, painoindeksi juuri yli 25 eli vatsaa löytyy jo ennestään. Joskus sitä on tullut oltua ihan timmissäkin kunnossa ainakin omasta mielestä. Viitisen vuotta sitten tuli muutama lisäkilo kun aloitin kokopäiväiset työt ja liikunta väheni, niitä on sitten mukana kuljetettu. Nyt kun saa tämän uuden tulokkaan ulostettua maailmaan niin sitten tsempataan urakalla! Mutta nyt en ota liikoja stressejä painonnoususta, ellei ihan totaalisesti pääse repsahtmaan lapasesta. Viime viikkoina on tullut syötyä hieman mitä sattuu ja töissä tarttuu liian usein keksi tai pari matkaan kun vettä käy juomassa. Joten tuo on tarkoitus nyt laittaa ruotuun ja lisätä kasviksia ja hedelmiä.

Mutta kyllähän tämä raskaus on kokonaisuutena niin mullistavaa, että varmastkaan eii ole vääriä tunteita mihinkään asiaan. Tunteet liikkuvat laidasta laitaan, se jos mikä on normaalia! Yritetään vain olla armeliaita itsellemme :)

Seuraavaksi suihku, sitten syömistä ja sen jälkeen nukkumaan! Aamulla 5.25 herätys...

Catnip82 + ahkerasti monotteleva kyytiläinen 19+2
 
Näin tämä suhtautuminen vaihtelee =) Mä olen nimittäin aivan rakastunut tähän mahaani, siis tähän oikeaan vauvamahaan. En niinkään mun mahamakkaraan ;) Hoikka olen minäkin viimeiset vuodet ollut, mutta mua ei tämä masun kasvu hirvitä yhtään. Lähinnä tunnen suurta mielenkiintoa vartalon muutoksia kohtaan. Jotenkin olen tässä vuosien mittaan löytänyt arvostuksen ja armollisuuden itseäni kohtaan, kai se on sitä kun ikää tulee tarpeeksi :D

Meidän vauva potkaisi eilen niin lujaa että mieskin tunsi =) Tänään on taas tuntunut liikkeitä ihan normaaliin malliin. Aika alhaalla kyllä tuntuu myllerrys.

Tänään tutkailin tarkemmin noita meidän äideiltä saatuja vanhoja vaatteita. Melkoisia retroaarteita löytyi :D Vielä pakkasin takaisin vaatehuoneen hyllylle, pesen ja tuuletan sitten lähempänä kesää.

Mietiskelin tänään että hankinnat alkaa olla ihan hyvässä vaiheessa. Sänky on tiedossa (mun vanha), vaatteita on jo paljon, kestovaipoilla pääsee jo alkuun ja vaunut on tilaamista vaille. Vielä pitäisi päättää turvakaukalo. Se tuottaakin enemmän vaivaa. Sanoin tuossa miehelle että kiva kun on hankinnat jo näin pitkällä niin ei "haittaa" vaikka joutuisi vuodelepoon tms. Mä tunnustan olevani aika perusteellinen kaikessa mitä mä hankin, teen taustatyön huolella jne. Niinpä tykkään tutkia tarkkaan nämä vauvatarvikkeetkin. Löytyykö samanlaisia friikkejä? :D

Kuusama ja vauva-T rv 19+2
 
mahan kasvusta & painosta: en ota kauheeta stressiä. Esikoisen jälkeen laihduin lähea entiselleni, mutta liikuntaan en päässyt koskaan uudelleen kiinni. Aika pitkään käytin tytön sairautta ja sen hoitoon menevää aikaa tekosyynä. Nyt tarkoitus on palata salille viimeistään 2kk synnytyksen jälkeen. Mahan kasvua on kiva seurata, kunhan ei liikaa kasvaisi ja repeisi aivan totaalisesti. Mahaseksi mua kyllästyttää jo nyt, että sen puoleen kaipaan pientä siroa vartaloani. Vaatteet päällä jaksan kyllä ihailla tätä kumpua :)

Täällä on esikoisella ensimmäinen korvatulehdus selätetty! Olipa karmea viikko... nää peruspöpöt tuo aina tommosen erityisen kanssa lisäjännitystä. Ensimmäistä kertaa käytiin yksityisellä puolella lääkärissä, kum ollaan aina ennen menty yliopistolliseen sairaalaan suoraan. Terveystalolla oli tyttöä tayssissa hoitanut lääkäri, niin siksi mentiin :)

ja tästä hieno aasinsilta vauvavakuutuksiin... ei ole Ifistä vieläkään tullut päätöstä uuden vauvan vakuutuksesta. Piti rakenneultran jälkeen lähettää neuvolakortista kopio. Siinä on kaikki ok, joten luulisi että vakuutus tulisi.

Meille tuli yllättävä "vauvahankinta" kun molemmille iski valtava autokuume :D nyt ollaan ajateltu panostaa kunnolla, ei meillä siis ihan uuteen ole varaa, mutta kuitenkin harppaus eteenpäin. Minä olisin jo perjantaina ostanut auton, mutta mies on niin harkitsevainen. :)

lauwra & poika 22+3
 
Heippa kaikille,

Mä en stressaa myöskään painosta. Syön kuitenki terveellisesti ni sitä tulee sen verran ku tulee. Tiedän kuitenkin ennenkin laihduttaneena että saan painon pudotettua tarpeen tullen. Olin opiskelujen loppuvaiheessa bmi:n normaalipainosen ylärajoilla ja pudotin 10 kiloa puolessa vuodessa vähän normaalipainosen keskivaiheen alapuolelle ja tulokset oli pysyviä, tai ainakin pysy sen kaks vuotta ennen tätä raskautta. Ja mahasta tykkään :) Ja nyt kun se oikeesti jo näyttää vauvamahalta :) Tänäänki yks tyyppi töissä kehtas jo kysyä että onko teille vauva tulossa. Lauwran esille tuoma "mahaseksi" :LOL: on kyllä täälläkin vähän outoa. Hassua katella tollasta etureppua siinä samalla :D :D

Mä sekosin kirppiksellä ihan totaalisesti, sinne oli jotenki just tuotu paljon vauvanvaatteita enkä tietenkään osannu olla ostamatta :D Mutta siis en mä nyt enää jarruttelekkaan, oon antanu itelleni jo luvan tehä hankintoja. Vaunut ostettiin myös. Käytiin viimeviikolla vaan kattelemassa että minkälaisia on tarjolla ja löydettiin niin hyvänoloset että ostettiin :)

Liikkeet on vielä sellasta kuplintaa ja kutittelua, mutta istukka edessä niitä tietysti vaimentaa. Kerkiän varmasti tuntemaan vielä oikein kunnon potkujakin :)

Yks uus ongelma on kipu virtsarakossa. Ei oo pissatulehdusta, eikä mitään sinne viittaavia oireitakaan. Mutta varsinkin pitkän istumisen jälkeen alkaa sattua virtsarakon kohtaan. Sitte kun meen pissalle niin oikein välillä ottaa kipeetä. Onkohan ihan normaalia? Varmaan vauva painaa niin pitkiä aikoja kerralla että tekee kipeeks... veikkaan näin... mutta kysyn asiasta neuvolassa seuraavalla kerralla.

Eipä muuta... :) niisk ja 21+4
 
Mies nauroi kans tuolle mun lanseeraamalle "mahaseksi" termille :D

Mulla liikkeet tuntuu aivan alhaalla. Etuistukka on myös, mutta onneksi sen verran ylhäällä ettei ole esim. sektion tiellä. Täällä tulee kans kunnon potkuka ajoittain, oikein pelästyn :D

Hankinnoista: päätin nyt vihdoin, että en ota äitiyspakkausta. Ostan sillä rahalla Finlaysonin muumi-makuupussin (oisko uuden äp:n pussi?) ja kestovaippoja. Vaatteita pojalle saadaan hyvältä ystävältä ja naapurilta :) ystävällä on vielä kaksospojat, joten pulaa ei tule olemaan. Kotiutumisvaatteet ajattelin käydä kyllä hakemassa polarn o pyretin alennuksesta lähiaikoina :) Lisäksi mä olen nyt viikon neulonut ihan hulluna, valmiina pikkumiehelle on puuvillainen neulepaita, pipo ja slipoveri. :)
 
Täällähän oli parilla muullakin 4.2 rakenne:) Mulla sillon viikot (koon mukaan) jo 21+3 ja la:n perusteella olisi jo 21+6! Minusta tosi myöhään.

Poikafillis edelleen mutta alkaa jo mietityttää onko niitä poikia vielä muka jaossa kun tätä palstaa katsoo xD haha :)

Mahasta ja painosta, painoa on tullut vaan kilo (viime neuvolassa), itseasiassa eilen kotipuntarissa näytti taas laskeneen siitäkin, kun koko viime viikon lenkkeilin ahkerasti! Herkut ja ruoka kyllä maistuu.
Toivon vaan alle 15 kg kokonaisnousua. Imetyksellä kilot lähti esikoisestakin heti :) Mahasta tykkään kovasti ja ihailen sitä. "Mahaseksistä" en :D:D jotenkin sitä miettii sitä mahaa koko ajan...:/

Hankinnoista, apua me ostettiin jo kaukalo :D kun oli hyvä tarjous juuri siitä minkä halusin, (että käy tuleviin sisarusrattaisiin suoraan kiinni) niin oli pakko jo ostaa! britax baby safe 2 plus on siis kyseessä. Nyt vaan on sit pakko hommata ne britaxin rattaatkin, ei pysty enää vaihtaa mielipiteitä :D:D Äitiyspakkausta en ota, esikoisen pakkauksesta on tärkeimpiä jäljellä esim makuupussi ja kynsisakset. Rahalle löytyy varmasti käyttöä. Muuta ei nyt vauvalle vielä hankittu kuin toi kaukalo.

Liikkeet tuntuu tosi paljon, tällä kertaa ei ole istukka edeasä kuten esikoisesta. Pari viikkoa tuntunut jo kunnon potkut :) hauskaa. Soitin neuvolaankin ja ilmeisesti ne harkkasupparit ei oo tehneet mitään kun kaikki pissatestit oli puhtaat ja kohdunkaulaa oli hyvin jäljellä.

Lissu 20+1 Puoliväli :) !
 
niiskuilija, mulla on tuota ihan samaa ongelmaa, siis kipu virtsarakossa mutta tulehdusta ei oo.. Se kipu saattaa tulla just istumisen aikana tai sit mulla yleensä tuntuu ku on pissalla käynyt ja nousee ylös, se kipu on kyllä semmoinen aika outo :/ Eivät osanneet neuvolassa tai lääkärikään sanoa mitään kummempaa, itse oon jo miettiny liekkö joku rakenteellinen vika koska muistan että mulla oli jo pienenä paljon ongelmia tän kans.. Inhottavaa vaan arvuutella koko ajan että onkohan siellä ny tulehdus vai mitä!
Mulla supistelee ihan päivittäin, varsinkin aamuisin, kipeitä ei oo ollu mut tuntee vaan kun "kiristää", eivät onneksi ainakaan viimeksi ollu tehny mitään!
Musta tuntuu että maha on jo kauheen iso, vähän kauhulla ootan että miten tässä kasvaa, tosin tykkään tästä mahasta ihan kauheesti :D Ja "mahaseksissäkään" ei oo mitään vikaa :D
Potkuja tulee ihan kauheesti, varsinkin kun syön tai istun tietokoneella :) Heh, eli aika usein! Ja tuntuu ja näkyy jo läpikin, kiva kun mieskin on kerennyt tuntemaan! Tässä tämmöinen omaan napaan keskittynyt selonteko..
Hyviä vointeja kaikille!
 
Mahaseksi :LOL: Joo, hieman meinaa maha fyysisesti ahdistaa, vaikka en mä mahaa mieti "toimituksen" :whistle: aikana. Ei vaan enää ole tuo asentovalikoima ihan hirveän laaja kun ei vaan pysty :D

Autokuumetta on täälläkin ilmassa. Tosin meidän elämäntyylillä seuraavaksi pitää hankkia sitten se "vähän isompien perheiden bussi". Neljä vasikankokoista koiraa ja kaikki harrastuskamat, vaunut sun muut. Nyt mennään siis pakulla, ja sillä pärjättäisiin kyllä niin kauan kuin vauva on kaukalossa, mutta mies haluaisi tuosta yksilöstä eroon kun siinä on vähän kaikenlaista pientä vikaa. Täytyis vissiin siis alkaa katselemaan niitä autojaKIN.

Kuusama ja vauva-T 19+3
 
Kuusama, minkä rotuisia "vasikoita" teillä on? :)

Niiskuilija ja miiula, oletteko varmoja, että se kipu on just rakossa? Ettei olisi jotain häpyluun liitoskipua?

Auto me hankittiin ennen joulua. Todettiin, että vanha jää pieneksi, kun vauva syntyy. Uusi auto oli hankintalistalla jo ennen tytön syntymää, mutta silloin ei talous antanut periksi.

Painosta vielä, mä katsoin just edellisen raskauden neuvolakorttia, niin silloin oli tässä vaiheessa tullut n. 8kg. Nyt on 6kg, joten pikkuisen vähemmän edes :D ennen ekaa raskautta mulla oli bmi 17. Tässä välissä se on ollut 19. Tavoitteena ei koskaan ollutkaan päästä siihen 42 kiloon, mitä painoin ennen tytön odotusta... Eikä ole tämänkään raskauden jälkeen sellaista tavoitetta. Nyt on vähän terveempi ajatusmaailma ja kehonkuva :)

Vieläkö muiden seksielämä on aktiivista? :D ei meillä vaan! Minuun sattuu, koskee ja kolottaa. Särkee, vihloo ja supistelee. Voin sanoa, ettei ole seksi ensimmäisenä mielessä :D eipä tuota hirveästi ollut tytönkääb odotusaikana. Sitä paitsi neuvolalääkäri heitti kunnon (miehen)halujen tappaja kommentin... Sisätutkimusta tehdessään totesi, että "mä tunnen täältä alhaalta, kun vauva liikkuu"... :D

Turvakaukalona meillä on joku Brion telakallinen kaukalo. Tytön vanha, kolaroimaton, joten menee tällekin vauvalle oikein hyvin :)

Tänään on taas tullut touhuttua liikaa. Istutin tytön hetkeksi piirrettyjen ääreen, että saan vähän levätä näin ruuan päälle. Aamulla kävin tytön kanssa kävelyllä, jossain huudatettiin moottorisahaa ja tyttöä kävi pelottamaan. Jouduin sitten osan matkaa kantamaan. Sitten käytiin ruokakaupassa ja rintsikkaostoksilla (taas!) ja siihen päälle vielä pyykkäämistä ja ruuan laittoa. Nyt on pakko lepuuttaa kroppaa hetki. Alkaa jo tuntua siltä kuin joku repisi jalkoja irti.

Mullakin tosiaan niitä suppareita on ja välillä tekisi mieli käydä näytillä, vaikka kivuttomia ne edelleen on. Mutta yritän nyt malttaa mieleni siihen kasvukontrolliin saakka, eiköhän siellä voi samalla tsekata kohdunsuun tilanteenkin. Siihen on vielä 5 viikkoa.

Junnukissallekin sain sterilointiajan varattua parin viikon päähän. On niin surkeaa katseltavaa tuollainen kiimainen otus, joka ei ole ollenkaan oma itsensä ja yrittää reppana liehitellä meidän kastraattikollia...

Hankinnoista, kyllä mäkin olen alkanut katsella just esimerkiksi yöhaalareita sillä silmällä, että ostan neutraalin värisiä, enkä vaaleanpunaisia. Menee sitten molemmilla lapsilla :) muuten meillä onkin melkein kaikki vaatteet tosi tyttömäisiä. En ole vielä saanut aikaiseksi käydä läpi noita pieniksi jääneitä vaatteita, että mikä se todellisuus on. Vaaleanpunaiset pinnasängyn lakanat lupasin kaverille, joka odottaa tyttöä. Pinniksen lakanoitakin meillä on hirveä määrä ja suurin osa onneksi neutraalin värisiä :) meillä ei siis hankintoja ole juurikaan tulossa. Muutamia vaatteita ehkä ja sitten ne tuplarattaat keväämmällä. Pinnasänkykin vapautui jo viime viikolla, kun tyttö sai uuden sängyn (ja nyt on pysynytkin omassa sängyssään yöt, kun ennen nukkui useimmiten meidän vieressä). Tyttö jo näyttääkin pinnasänkyä ja sanoo, että vauva menee sinne nukkumaan :)

Pihla 23+1
 
Pihla, täytyy myöntää etten oo tullut oikeestaan ajatelleeksi edes muuta kuin jotain pissatulehdusta, varmaan siksi kun se kipu usein tulee just tuon pissalla käynnin jälkeen ja on vähän samanlaista kuin joskus tulehduksessa, ei kuitenkaan mitään kirvelyä.. Mutta miksei se voi olla muutakin, pitääpä vaikka googletella vähän :)
 
Täällä oli taas mukavasti kuulumisia luettavana :)

Nimistä: Rakenneultran jälkeen oli kiva makustella eri vaihtoehtoja, mutta ei ole mitään varsinaisesti päätetty. Tuli kaivettua esiin lista nimistä, joita mietittiin esikoisen kohdalla ja kyllähän niistä ehdokkaista moni miellyttää edelleen :)
Jotenkin nyt toisen kohdalla nimen miettiminen on hankalampaa, kun miettii myös sitä, että nimen pitää "sopia" myös esikoisen nimen kaa yhteen.. Mut se nyt päätettiin ainakin, ettei nimen tarvii samalla alkukirjaimella alkaa :D
Tähkä81 oli miettinyt nimiäisiäkin... Meillä esikoisella pidettiin nimiäiset pienellä porukalla, ilman ulkopuolisia puhujia :) Tilattiin kyllä Pro-Seremonioista sellaiset "kummitodistukset" ja niiden allekirjoittaminen ja antaminen oli kyllä kiva pieni ohjelmanumero.

Ratasmietintöjä: Mä silloin raskauden alkutaipaleella tutkailin ratasvaihtoehtoja hartaudella. Nyt sit ei ookaan enää samanlaista innostusta, kun pitäs vähitellen oikeasti tehdä päätöksiä :D
Tällä hetkellä ehkä ensimmäisenä haluaisin päästä testaamaan Mountain Buggyn Duetteja. Noissa istutaan rinnakkain, mut ei leveydeltään taida olla kuin sentin kaks meidän nykyisiä yhdistelmiä leveämmät. Livenä pitää päästä testaamaan, onko sit miten ahtaan tuntuiset istua, mut paljon positiivia kokemuksia olen kyllä lukenut :)

Kropan muutoksista: Mua ei mahan kasvu kovasti ahdista, enemmän odotan sitä, että tää alkais näyttää just raskausmahalta, eikä tällaiselta, noh, muuten vaan levähtäneeltä :D
Mä oon kuitenkin suht pitkä ja vauvalla on hyvin tilaa kasvaa ennen kuin maha alkaa kunnolla pompsahtaa esille.
Esikoisen aikana raskauskiloja kertyi 12 kg ja ne katosivat kyllä nopeaa tahtia synnytyksen jälkeen. Imetysaikana jouduin olemaan jonkun aikaa melko tiukalla imetysdieetillä (tytöllä refluksia ja selviteltiin onko mun syömisillä vaikutusta oireiluun) ja paino laski vielä kymmenisen kiloa raskautta edeltävästä painostakin, eikä sekään ollut kivan näköistä enää. Imetyksen päättymisen jälkeen kilot sitten palasivatkin nopeaa tahtia, kun sai syödä taas mitä mieli teki :D
Jos nyt suunnilleen samoissa määrissä pysyis kerrytetyt kilot kuin edellisessä raskaudessa, niin olisin tyytyväinen. Enemmän mua huolettaa muuten huono kunto. Esikoista ennen ja ensimmäisen raskauden aikanakin liikuin melko aktiivisesti ja osin sen ansiosta palautuminen synnytyksestä oli nopeaa. Nyt ei liikkumiselle ole ollut aikaa yhtään samalla tavalla ja kieltämättä mietityttää, että millä lihaksilla tää uusi bebe pitäis kesäkuussa punkea ulos :D

Omista oloista: Jonkun verran liitoskipuja täälläkin. Ilmeisesti niitä tulee jonkun verran ääneen voivoteltua, kun tänäänkin esikko on kävellyt ympäri kämppää ja valitellut mukamas samalla tavalla :D

Mukavaa viikon alkua kaikille ja hyviä vointeja! Kohtahan tää tipaton tammikuu vaihtuu tipattomaksi helmikuuksi :)
 
..malsa
Turvaistuinten ostajille pieni vinkki vaan. Yrittäkää tässäkin asiassa katsoa vähän pidemmälle eli miettikää myös seuraavaakin istuinta vähän etukäteen. Esimerkiksi jos ostat kaukalon ja jalustan niin mahdollisesti kannattaa ostaa semmoinen jalusta, johon menee sitten se seuraavakin istuin niin ei tarvitse jalustaakin uuteen vaihtaa.
Meille nimittäin myyjä ei viitsinyt oikaista esikoisen koppaa ostettaessa, että kyseiseen jalustaan ei saa sellaista istuinta kiinni mitä olimme seuraavaksi istuimeksi ajatelleet. Meni sitten jalustakin vaihtoon.

Vinkkinä myös, että itse ollaan tosi paljon tykätty meidän istuimista. Meillä oli ensin maxi cosi cabriofix ja 2wayfix jalusta. Tytön kasvettua sitten ostettiin maxi cosi 2way pearl. Aivan mahtavat istuimet molemmat! Ja jalusta on kopan kanssa niin kätevä kun ei tarvitse vöiden kanssa pelata.

malsa ja poju
 
Ei selvinnyt meillä sukupuoli :/ Oli napanuora jalkojen välissä ja jalat silleen koukussa, että ei vaan tullut mitään näkymää. Kätilö tosin sanoi, että tytön oloinen sikiö kuiteskin. Mutta mikä tärkeintä, kaikki näytti olevan hyvin.


Valkoinen 20+6
 

Yhteistyössä