Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Pukekaa vaan ne vauvat kunnolla, ettei tuu mitään komplikaatioita pienille! Ja lähtee se painokin nousuun nopeammin kun ei tartte käyttää sitä ravintoa lämmittämiseen.

Mä oon TAAS kipeä. Järkyttävä kurkkukipu iski sunnuntai-iltana, eilen en meinannu saada ääntä pihalle ilman köhimistä ja uni tuli onneksi särkylääkkeen voimin. Aamulla sitten niin jumalaton räkätauti päällä että huh. EMmä tätä kyl nyt tähän väliin enää tilannut. Varmaan sain kylmää lauantaina kun oltiin sielä mökillä ja ovi auki.. Ja mökissä +27 ja pihalla hätinä +10.

Aamulla sängyssä maatessa tuli ihan kauheita suolistoääniä, tais vauva kierähtää pois just mun suolien päältä kun makasin kyljelläni. Niitä kuuntelin ja naureskelin itsekseni.

Meillä tyttö myös hoidossa vielä tämän viikon, ensi viikosta sitten pitäisi itse ruveta keksimään kaikkea kivaa päivänvietettä! Kesäksi vaan tuntuu että kaikki perhekahvilat yms toiminnat menee tauolle, tylsäähän tässä tulee vaan kotona kökkiä. Ja kalliiksi kulkea vaan kaupungilla shoppailemassa :LOL:
 
En tainnut kuolla yön aikana kohtutulehdukseen :D Ilmeisesti kyseessä oli joku vähän isompi hyytymä joka lähti liikkeelle ja ulkoisti itsensä sitten jossain vaiheessa. Käytiin illalla vaunuttelemassa 1,5 tunnin lenkki, tuli mentyä hienossa kelissä vähän pidemmälle kuin piti ja sitten piti päästä vielä kotiinkin :D Hyvin jaksoin ja poika oli koko ajan lämpöisenä.

Eritteistä: Mä kyllä tunnustan miettineeni ponnistaessa että "voi itku jos multa nyt tulee kakka tuon mukavan kätilön silmien eteen" :LOL: Yhtään en tiedä miten loppupeleissä kävi. Toinen mitä mietin oli mun rehottavat karvat :D Kaikkea sitä..

Meillä on pojalle jo nimi, ollut varmaan ihan alkuraskaudesta asti. Sitä on käytetty sujuvasti jo niin kauan että otettiin se luontevasti saman tien käyttöön, myös julkisesti.

Mä kyllästyin selkäkakkoihin ja otin käyttöön kestovaipat myös yöksi, hyvin pelitti vaikka vähän jännittikin ensin. Neuvolan täti kun kuuli eilen että me käytetään kotioloissa kestoja, niin ensimmäinen kysymys oli että onko vuotanut läpi. Vastasin sujuvasti että on - Liberot ;) Ainuttakaan vaatekertaa ei ole mennyt uusiksi kestojen takia.

Mä voisin lisätä uuden harrastuksen mun listaani. Se on nimeltään imetys. Viime yö meni sujuvasti harrastuksen parissa. No, minä torkuin ja poika söi :heart: Pojalla on jostain syystä toisesta rinnasta huono imuote. Eilen jo ahdistuin hankkimaan rintakumit kun sattuu vaan niin törkeästi (nännit verillä) enkä ole saanut otetta kauheasti parantumaan. Kumin kanssa ote on aivan kuin oppikirjasta, ja sitä olen nyt sitten käyttänyt kun alan imettämään ja pojalla on kovin imu. Sitten kun tahti vähän rauhoittuu, olen ottanut kumin pois. Vedin tietysti tuosa rintakumistakin jo kauheat paska mutsi - fiilikset ja itkua tuhersin täällä. Kyllä katsoi mies pikkuisen pitkään :LOL:

Tänään jos sitä kävis vähän suunnistamassa.. :whistle:

Kuusama ja poju-T 1 viikko :heart:
 
Oisko jollain suoraan lääkkeen nimi mitä hakea apteekista? Ettei tarvi alkaa farmaseutille selittämään suolen tyhjentämisestä...

Kuusama, varmaan itsekin tiedät ettei ne rintakumit huonoa äitiä tee, noi hormonit vaan pistää vähän päätä sekaisin :D

Minä lähden tästä ripsihuoltoon ja kirpparikierrokselle kun ihana appiukko tulee lapsenvahdiksi. Sitten ehdinkin takaisin päikkäreille taaperon kanssa :D Sitten odotellaan mies töistä ja lyödään viimeiset laminaatit lattiaan makkariin ja aloitetaan huonekaluvalssi niin pääsen vihdoin laittamaan vauvan vaatteet ja tarvikkeet lipastoon ja kehdon valmiiksi :heart:

lauwra 39+4
 
Mä aattelin vauvelille ottaa kotiintulovaatteiksi puolipotkareiden, bodyn, pipon, ja tumppujen lisäksi vielä neule-jumpsuitin ja pikku peiton, kun tosiaan vastasyntyneillä vauvoilla ei lämmönsäätely pelaa eikä ne hikoile.. Ja kun tod näk mä hormoonimamma tarvin hikoiluni kera sit ilmastoinnin päälle autossa :) eipähän palellu pieni <3

Lara,
Miten menee? Eiköhän se ois naiset oikeus ja kohtuus et annettas ton lauwran ja sylin mennä seuraavaksi synnyttään ku onhan nuo viikkomäärät
jo aiva hirveitä :D

Kuusama, huippu miten hyvin oot toipunu! Noin pitkä lenkki jo.. Ja suunnistamaan! En kestä sua :D :D äläkä yhtää paskamutseile niitten kumien kans, itekin ostan heti kun kaupassa muistan...

En nyt muista mitä piti
Kommentoida vielä... Lounasta mukaan ja takapihalle auringon ottoon!! Mukavaa päivää kaikille!

Me 35+6 ( huomena poksuuuu!!:))
 
Soittivat sitte huomiselle käynnin äippäpolille tuon perätilan takia. Jos on edelleen perätilassa, niin sitten ehkä kokeillaan ulkoista käännöstä... saapi nähdä.

Onko muilla päänsärkyä? Mulla on ny ollu vissiin yli viikon ajan joka päivä semmoista lievää pääkipua. Terkka totes viime viikolla, että voi johtua alhaisesta hb:sta. Ärsyttää, kun tuntuu, ettei pysty tekeen asialle mitään. Särkylääkettä ei huvita ottaa joka päivä. Rautaa menee jo kaks tablettia päivässä.

Nimi meinaa olla aina vaan hakusessa. Tai etunimi ehkä olis, mutta siihen ei tunnu löytyvän tokaa nimeä ja sit oltiin jo vaihtamassa etunimeäkin, kunnes todettiin, ettei keksitty muihinkaan etunimiin tokaa nimeä. Jossain Aasiassa viissiin nimetään lapset numerojärjestyksessä.. siis ekan lapsen nimi on Yksi, toisen Kaksi jne. Pääsis kyllä niin paljon helpommalla tolla tyylillä. :D

Beibei, pikaista paranemista!

Sulo-Sylvia ja sipsukka 36+4
 
Sulo-Sylvia,
Mulla oli tossa oisko viikkopari sitten kans päänsärkyä, just sellasta pientä jomotusta. Vettä koitin juoda paljon ja levätä ja syödä hyvin.. Yritän välttää särkylääkkeiden "turhaa" napsimista. Meni ohi, ei oo nyt särkeny.. Hb mulla 114 viimeksi.
 
Kuusama, oot kyllä supernaisen kuuloinen. :D Minkä merkkisiä kestovaippoja muuten käytät, vai teitkö itse? Haluttaisiin mennä suurimmaksi osaksi kestoilla myös, mutta heti kun alkaa etsiä netistä kokemuksia jostain merkistä, toiset sanoo että paras vaippa ikinä ja toiset että vuotaa kuin seula. Riippuu tietty vauvastakin, mikä istuu parhaiten. Silti jotain osviittaa olisi kiva saada.

Tämä aamu on mennyt miettiessä, voiko vauva kavalasti ottaa ja kääntyä poikittain. Yön ja aamupäivän tyyppi on vetänyt outoa, kivuliasta mönkimisriehaa, ja mielestäni pari tuntia sitten pää ja peppu tuntuivat mun kyljissä. Tai en ainakaan keksi, mitä muita sen tuntuisia isohkoja ja pyöreitä osia vauvassa voisi olla. Mönkiminen tosin jatkuu edelleen, ja tällä hetkellä oikeaa kylkeäni vasten ei enää tunnu mitään epäilyttävää.

Mulle on nyt viikon sisään useampi ihminen ihmetellyt, että onpas pieni maha. Lääkärikin sitä viime viikolla kommentoi, että onpas kätevän kokoinen. Huvikseni kaivoin mittanauhan esille, ja pallon ympärys on 97 cm eli pari senttiä pienempi kuin silloin muutama viikko sitten, kun täällä useampikin mahojaan mittaili. Ei kai tämän nyt vielä pitäisi kasvua lopettaa saati kutistua?? :confused: Toisaalta sf-mitta oli just keskikäyrällä viikko sitten, niin en ehkä panikoi... Ehkä... :D Ainakaan en nyt ala googlata. :D

Tähkä 36+2
 
Kerttuliini, kiitos mun ja sylin vuoron puolustamisesta :D Järkyttävää tää on sitten kun viikot alkaa nelosella...

Tähkä, kätevän kokoinen maha :D ei noista senteistä kannata välittää, se maha "sulautuu" jokaisen kroppaan niin erilailla. Pitkäselkäisellä ei välttämättä näy raskaus edes loppuaikana jos vauva mahtuu hyvin olemaan pitkittäin.

malsa, kiitos lääkkeen nimestä!
 
Mulla on käytössä nenätipat, mitkä on vesipohjaiset. Itse en tykkää öljyisestä. Noita voisi käyttää vaikka imeväisikäiselle joten on täysin turvalliset. Käytän niitä yöllä kun menee nenä tukkoon.

Meillä on nimi valmiina, mutta jos poika ei yhtään näytä nimeltään niin sitten en tiiä mitä keksitään.

Mä en ole juurikaan kärsinyt päänsärystä raskausaikana, ennen koski vähintään kerran viikossa. Myös iho ja hiusten kunto on parantunut! Muuten on kyllä sellainen löysempi, löllömpi olo ja näyttääkin esim.jalat ihan löllöiltä :)

Oon niin iloinen tästä vuoden ajasta! En keksi parempaa aikaa synnyttää ja olla äitiyslomalla. Ei ole liian kuuma, mutta on kuitenkin kevät ja lämmin. Voi tehdä kaikkee ja voi liikkua vapaammin. Vauvaa ei tarvitse hirvittävästi pukea ja varoa pakkaselta. Miehellä on myös kesälomaa kun vauva on ihan pieni. Muutenkin tulee liikuttua vauvan kanssa ja heti tulee tehtyä asioita eikä jämähdä kotiin.

Staffy 39+2
 
Mä oon kyllä Staffy miettiny ihan samaa et ihana aika vuodesta saada vauva, senki takia et tääl pohjosessa on yölläkin valoisaa niin jaksaa vauvan kans valvoa ;)
Ja olo on löllö täälläki, hyi.. Onko tuo jalkalöllö läskiä vai turvotusta? Vitsit et ootan et pääsee reenaamaan ittesä taas kuosiin...! Ja en millää malttais oottaa et mahtus omat normivaatteet päälle!

Tähkä on sulla kyllä pieni masu! Mulla on kans kuulemma pieni mut iso tää taitaa sinun mahaan verrattuna olla :) mut eipähä oo niin haitolla!

Meilläkin nimi hakusessa vielä.. Muutama vaihtoehto on mut katotaan sit miltä vauva näyttää. Ja onko se tyttö vai poika :D
 
"Catnip82"
Keskosvaippoja etsiville, varsinkin jos Jyväskylässä asuu, niin Palokan Prismassa on Liberon Premature vaippoja :) Niitä tänään pari pakettia kävin ostamassa, samalla myös tuttipulloja, korviketta, pari tuttia.. yritin myös etsiä 44 koon vaatteita mutta ainakaan Lindex ei myy myymälässä (seuraavaksi tsekkaan verkkokaupan) ja KappAhlissa oli pari vaatetta.
Meillä on pieni mahdollisuus että loppuviikosta saa tytön kotiin, niin pakko yrittää etsiä vaatteita :) Tyttö voi siis hyvin, ei ole enää missään monitoreissa eikä ole tarvetta sokeritipalle. Bilirubiniiarvot ovat kuulema todella matalat ja hoitaja sanoi, että ei ole koskaan nähnyt että ne niistä lukemista nousisivat liian ylös. Eli enää vain odotetaan että tyttö jaksaisi syödä kaikki vaaditut ateriat itse eikä nenämahaletkua tarvita.

Eritteistä on ollut mielenkiintoista puhetta :) Esikoista kun olin käynnistämässä niin silloin ennen saliin siirtoa sain peräruiskeen, sitä ei mitenkään ehdotettu vaan sanottiin, että seuraavaksi se. Olin hieman epäileväinen, mutta olihan se ihan tyhjentävä kokemus ;) Ainakin pelko kakkimisisesta katosi. Nyt sitä tarjottiin lauantaina aamulla, mutta vatsa oli toiminut edellisenä yönä kolme kertaa niin ei sitten katsottu tarpeelliseksi.
Kukas se muuten oli syönyt sitä hernekeittoa ja pelkäsi synnytyksen alkavan? Lauantaina oli päivälliseksi osastolla hernaria ja sitä mies kävi minulle hakemassa oksitosiinitauolla.. Ei onneksi ehtinyt vaikuttaa kun syöminen tapahtui klo 17 ja supistukset alkoi 17.30... mutta kyllä se ponnistusvaiheessa siltä tuntui että kakka tulee, mutta kun ponnistamisen tarve on niin valtava ei sitä pysty estämään. Mutta ei siis tainnut tulla mitään sieltä suunnalta :)

Painostakin on joku puhunut joskus :) Eli itsellä käynnistysrumban aloitusaamuna vaaka näytti 89,5 eli 15,5kg oli kaikkiaan kertymä. Tänään vaaka näytti 86,4 :D eli ei ole laitokselle jäänyt muuta kuin lapsi! No, vielä en stressaa sillä turvotusta on vielä paljon ja verenpaineet koholla. Nytkin nautin iltapalaksi homejuustoja ja keksejä, ostin niitä heti kun kotiin pääsin! Myös suklaalevy odottaa keittiönpöydällä. Kunhan saa lapsen kotiin niin sitten juhlakakun nauttimisen jälkeen ryhdistäydyn! Imettämisen vaikutukseen kun ei tässä kropassa kannata luottaa :)

Nimi, ei sitten mitään hajua! Meillä oli siis pojalle nimi, mutta vielä jäi käyttämättä... Tyttöä ei ole pohdittu, miehen kanssa aiotaan ottaa kalenteri joku kaunis ilta käteen ja käydään nimiä läpi. Mutta ensin pitää saada tutustua tyttöön kunnolla. Pitäisi varmaan alkaa miettiä ristiäisajankohtaakin ja paikkaa...

Mutta nyt verkkoshoppailemaan!

Eikö kukaan ole tällä hetkellä jännän äärellä???? ;D

Catnip82 + toukotyttö 3vrk
 
"*Pihla*"
Kotiutumisvaatteina meillä oli body, puolipotkarit, villasukat, fleecehaalari, pipo ja peitto. Tumput taisi unohtua kotiin :D mutta hihoissahan pojan sormet oli ja autolla liikuttiin ja matka kesti vajaa 10 minuuttia.

Rintakumista (Kuusama! :D), mäkin sitä käytän, koska se tekee imettämisestä äärettömän helppoa ja kivutonta. Mulla ei todellakaan ole ollut mikään paska mutsi -fiilis sen takia. Olen vaan niin tyytyväinen, että toistaiseksi imetys sujuu hyvin :) ehkä en sen takia ota paineita siitä rintakumista, kun ensimmäisellä kerralla imetys ei onnistunut ollenkaan, niin nyt osaan arvostaa sitä niin eri tavalla. Apuvälineestä huolimatta :)

Meillä oli tänään neuvolan kotikäynti ja imetys tosiaan sujuu niin hyvin, että saatiin lupa jättää korvike pois kokonaan. Tosi vähänhän poika on sitä edes saanut. Painoa oli 2800g (2786g oli syntymäpaino ja kotiutumispaino oli 26jotain) ja kaikki muutenkin hyvin. Kehuja sai virkeydestä, rauhallisuudesta ja tyytyväisyydestä. Koko ajan oli hereillä, kun terkka tässä oli ja tarkkaavaisena seuraili, eikä kiukkua tullut ollenkaan :) tyttö seurasi vieressä ylpeänä isosiskona. Tyttö on ollut vauvasta tosi innoissaan ja tykkää tosi kovasti, pussailee ja paijailee :) ja sainhan itsekin hakaset pois tänään. Särkylääkkeitä en juurikaan enää syö ja ne, mitä syön, syön lähinnä selkäkipuun (lavat).

Aamupäivällä ulkoiltiin ja alkuillasta kävi taas vieraita. Ja sitten miehelle nousi kuume... Voi perse, sanonpahan vaan. Toivottavasti ei tartuta meitä muita. Ja toivottavasti muistaa, että ei voi mua passuuttaa, kun olen itsekin vielä toipilas (mitä neuvolan terkkakin painotti, että vaikka olo on parempi kuin raskaana ollessa, niin olen edelleen toipilas).

Jokos joku on päässyt jakaantumaan, vai vieläkö kaikki on kasassa? :D

Pihla ja poika 1vko
 
Kuusaman kanssa sama harrastus, imetys:D
Meillä tiheää imua jo kolmatta päivää. Ja sen kyllä huomaa. Pojalla on maha ihan pallona.
Tänään kävi perhetyöntekijä keskolasta. Paino on viikossa noussut 250g siis oikeasti:O
130g on se mikä pitää nousta, me sitten tuplattiin! Nyt on huimat 2650g.
Tosi hieno juttu, mutta sitten tajusin, että kohta mulla ei ole enää tuota ihanaa minimiestä, yhyy.

Kestoja päästään varmaan kohta kokeilemaan, kunhan hieman vielä kasvetaan.

Olisin itsekin ostanut rintakumit siinä vaiheessa, kun nännit olivat rikki, jos asuisimme kaupungissa. Kun eihän täältä korvesta niitä saa. Mutta jotenkin ne vaan paranivat, kun olin tosi huolellinen oikeasta imuotteesta. Mitään rasvoja en käyttänyt.

Eritteistä, mulla ei tullut mieleenkään ponnistaessa, että olisin edes muistanut olla huolissani ylimääräisistä jutuista. Jälkeenpäin taisin miettiä tuheron pituutta, kun en sitä ihan just ollut ajanut.

Ruu ja Massa Taavetti 3vk 3pv
 
Malsa, joo on meillä nimiongelma. Onneksi Massaa eivät taida hyväksyä etunimeksi. Mies olisi kyllä onnessaan, minä en. Ja miten hullulta kuulostaakin, niin kaikki sukulaiset jo puhuu Massasta:LOL:

Catnip, H&M:llä on 44sia ja 50set on niin kapeita, että menevät aika hyvin.
Toivottavasti pääsette pian kotiin :)

Unohdinkin äsken mainita. Meillä on keltaisuutta edelleen naamassa ja silmissä. Niinpä käytiin varulta verikokeessa tänään. Arvot olivat nousseet keskolasta lähdöstä, mutta niin on vertailuarvokin. Kyllä minä jo mietin, että nytkö se lähtö tuli Kaarisairaalaan, muttei onneksi.

Ruu
 
..malsa
Ruu, Massa vois oikeasti mennäkin läpi.. Eikö nyt ollu jotain Nunnaluudia ja muitakin mennyt läpi niin miksei Massa? :D

Mä tajusin justiin, että mä olen menossa naimisiin ensi viikolla.... ?!?! Onneksi me hoidetaan homma "salaa" vaikkakin ihan kirkossa. Todistajatkin pyydettiin kirkolta. Tajusin justiin kuitenkin, että mitenhän toi taapero.. pakko sitä on sitten pitää vaan kokoajan sylissä, ettei sitten härvää siellä kirkossa ympäriinsä.. Ja jos vauvakin on syntynyt niin hänkin sitten varmaan toisella sylissä :D Tuli äskön mieleen, että kyllä mä jonkun mekon varmaan kuitenkin haluaisin päälle laittaa.. mutta kun ei voi tietää onko vauva vielä mahassa vai jo ulkona. Eipä yhtään parempaan saumaan tätäkään nyt sitten keksinyt tunkea...?

Malsa ja pojuE 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Kestovaipoista: Meillä on pääosin käytössä mun tuunaamat ImseVimsen flanelletet. Niitä, mitä saa käytettynäkin puoli-ilmaiseksi. Ollut aiempina vuosina äitiyspakkauksessakin. Laitoin niihin imua vähän lisää ja kuivan tuntuisen pinnan ihoa vasten. Sisävaippaakin oleellisemmaksi on meillä kuitenkin noussut ImseVimsen kuorivaipat nb-kokoisina. Tuntuu olevan melkein sama mitä imuksi laittaa, kuori pysäyttää kaiken =) Loistava muotoilu. Harsojakin olen jonkun verran käyttänyt, mutta niistä tulee vielä niin iso paketti että sitä on vaikea saada pienen kuoren sisään.
 
Meillä mies alkanut viimeisinä viikkoina soittamaan kesken työpäivän ja kyseleen vointia ja et kaikki on hyvin.. Aluksi tuntui oudolle, koska ei normaalisti soitella kesken työpäivän ellei oo jotain oikeeta asiaa.. Mutta sitten tajusin et pitää olla onnellinen et olen hänen ajatuksissaan :heart:
Auttaa kenkien, sukkien, housujen laitossa, auttaa minut sängyltä/sohvalta ylös, nostaa jos joku tavara minulta tippuu jne. kun on harkkasupistus ettei itse taivu yms. Ja siis aiemmin ei tosiaan oo noita tehty :D

Lisäksi hän kertoi et on miettinyt et miten hän pärjää, jos minulle sattuu synnytyksessä jotain vakavaa.. :O Oli jotenkin todella pysäyttävä hetki... voin sanoa että eipä ole tullut itsellä tuollainen mieleenkään et esim. kuolisin, vaikka toki kaikki on mahdollista... saati että mies tuommoista ajattelee! :O

Jotenkin nyt vasta itse huomannut et kyllä se mieskin käy henkisellä puolella tätä asiaa läpi vaikka aiemmin ei ole myöntänyt tai avautunut näin...
Joten tuli mieleen et onko teillä miehen käytös muuttunut ikään kuin suojelevaisemmaksi/välittäväisemmäksi kuin ennen?

Tulipa avautuminen.. Haluais et syntyis jo ettei tarvitse enää jännittää.. Kyllä synnytys on elämän jännittävin tapahtuma, ei niinkuin mitään etukäteis käsitystä millaista se on ja mitä siitä seuraa... Joo huomaa et on päivät ja yöt aikaa pohtia kaikkee mahdollista :kieh:
 
..malsa
Valvottaa valvottaa. Tuleekohan sitä nukuttua silmäystäkään.. Mahassa toista tuntia jo käynyt aivan älytön mylläys joka myös kans valvottaa.

Sonde, ihanaa, että sun mies huomioi ja huolehtii susta. :) on se vaan tärkeää, että saa jakaa raskauden tuomat muutokset ja ajatukset sen toisen osapuolen kanssa. Varsinkin silloin kun huomaa, että toinen oikeasti on kiinnostunut ja kuuntelee! :) meillä tilanne vähän eri.. Musta tuntuu, että tämäkin lapsi on mun "projekti". Kaiken olen yksin laittanu vauvalle valmiiksi ja ton miehen saa tekemään asioita vaan käskemällä. Oma-alotteisuuutta minkään suhteen ei ole, sitä luulis edes vähän löytyvän. Niin on ajattelematonta sorttia toi kaveri, että päähän ottaa. Yli 7 vuotta olen kuitenkin sitä jo kouluttanut ja koulutus aloitettu kuitenkin jo 17v iässä niin en tiedä onko toivoa paremmasta?

Voi kamala mikä haukkuminen.. :((( no mutta toi on vaan totta ja on itsekin tietoinen asiasta ja mitä sen käytöksestä ajattelen.

Poika jo hetkeksi rauhoittui, mutta nyt jytä jatkuu ja kipeetä tekee.

Kiitos, öitä ja anteeksi.
 
Miehistä: musta kans tuntunut koko raskausajan, ettei mies ihan taida ymmärtää eikä sisäistää mitä vauvan tulo tarkoittaa. Monesti on tuntunut, ettei edes useinmiten muista, että on vauva tulossa. Minä olen tehnyt kaikki hankinnat ja perehtynyt asioihin etukäteen. Nyt kuitenkin parin viikon takaisessa perhevalmennuksessa oli isityöntekijä järjestetty pitämään iseille oma keskusteluhetki. Tunnin siellä yhdessä höpöttivät, en oikein päässyt selville, että mistä, mutta ainakin minun mies heräsi todellisuuteen :D Sen jälkeen on ihan eri ääni ollut kellossa ja on itse perehtynyt asioihin ja miettinyt miten missäkin tilanteessa kannattaa toimia ja on ollut enemmän kiinnostunut minun voinnista ja jaksamisesta jne. Vaikka itse koin, ettei perhevalmennuksista ollut minulle hyötyä niin miehen takia olen tosi tyytyväinen, että mentiin sinne :)

Mahan koosta: mullakin tosi pieni maha, nyt 96 cm. Sf-mitta kulkenut keskikäyrän molemmin puolin kuitenkin, mutta eilen kokoarviossa vauva alakäyrällä, rv 37+1 2490g. Ei taida kovin isoksi ennättää vaikka yliajalle mentäisi. Painoa on mulle kuitenkin tullut 15 kg.

Neuvoloista: onko muita joilta ei oteta streptokokkinäytettä? Luulin, että se seulotaan nykyään järjestäen kaikilta ja niin annettiin ymmärtää synnytyssairaalaan tutustumisellakin. Kysyin tätä neuvolassa ja he sanoivat, että tietävät kyllä, että se on suositus, mutta niin kauan kun siitä ei tule "määräystä", eivät he sitä meinaa seuloa. :O
Kohdunkaulan tilannettakin kysyin, että eikö sitä missään vaiheessa katsota, niin ei kuulemma neuvolassa sitä tutkita, vain kuulemma äitiyspolilla jos tulee jotain ongelmia tai menee yliajalle. Onko muissakin neuvoloissa ollut tällainen käytäntö? Kyllä mun mielestä olisi kiva tietää tässä vaiheessa onko useita viikkoja jatkuneet supistukset tehneet mitään.

Hep87 ja pikkuneiti 37+2
 
Neuvoloista: onko muita joilta ei oteta streptokokkinäytettä? Luulin, että se seulotaan nykyään järjestäen kaikilta ja niin annettiin ymmärtää synnytyssairaalaan tutustumisellakin. Kysyin tätä neuvolassa ja he sanoivat, että tietävät kyllä, että se on suositus, mutta niin kauan kun siitä ei tule "määräystä", eivät he sitä meinaa seuloa. :O
Kohdunkaulan tilannettakin kysyin, että eikö sitä missään vaiheessa katsota, niin ei kuulemma neuvolassa sitä tutkita, vain kuulemma äitiyspolilla jos tulee jotain ongelmia tai menee yliajalle. Onko muissakin neuvoloissa ollut tällainen käytäntö? Kyllä mun mielestä olisi kiva tietää tässä vaiheessa onko useita viikkoja jatkuneet supistukset tehneet mitään.

Hep87 ja pikkuneiti 37+2
Mä luulin et toi strepto on "pakollinen" koska on melkosen vaarallinen niin pienelle vauvalle :O Siihenhän saa antibiotit heti kun menee synnärille, jos se strepto on siis on todettu.

Kohdunkaulaa katsotaan(tunnustellaan) ainakin meillä tässä raskauden lopussa (mulla tänään lääkärineuvola joka katsoo), yleensä siis viikoilla 35-37 kuulemma. Ja samalla ottaa sen näytteen. Tämä siis täällä Vaasan seudulla. Viime raskaudessa mulla oli yliaikaiskontrolli 41+5 jolloin ronkittiin myös tota kohdunkaulaa ja koska oli JOPA sormelle jo auki, niin pyöritteli kalvoja siinä samalla auki.

Ps. Hyvin ja TÄYSIN nukuttu yö takana, taas jaksaa :p Läksin kohta shoppailemaan vauvalle kotiutusvaatteita ja lounaalle johonkin (jotta varmasti turvottaa ja kiloja on +5 neuvolassa) ja ehkä teen pienen kirppiskierroksenkin jos kerkeän. Näistä viimeisistä omista lomapäivistä pitää nyt nauttia! Vaikka tyttärenkin kanssa aion häärätä kaikenlaista kivaa jos vaan säät sallii. Harmittaa kun nää kotieläintilat aukeaa täälä niin myöhään, joskus kesäkuun puolivälillä ja en uskalla kauhean kauas kaksin lähteä ajelemaan, niihin jotka olis jo auki ihmisille.. Ja kun uimakelitkään ei ole vielä oikein suosiolliset!! :stick:

Muoks* Nimistä vielä, mulla on mielessä kummallekin nimi, mutta mä en tiiä mitä mies on mieltä kun en oo uskaltanut ehdottaa vielä :D Esikoisesta olisin halunnut Aavan mutta ei kelvannu kun oli liian ERIKOINEN muka. Nämä mieleiset on kyllä kumpikin perisuomalaisia, että saattaisi mennäkin läpi, mutta katsellaan. Mutta jos tämä on poika, niin ajan ton mun poikanimen vaikka väkisin läpi, se on ollut mielessä jo pian neljä vuotta. Siitä en kyllä neuvottele en sitten yhtään :LOL:


Beibei & Ipana 35+6
 
Viimeksi muokattu:
Miehistä meillä kyllä mies huomio lähinnä touhuamalla esikon kanssa aina kun mahdollista. Mutta ei aina ymmärrä kuin huonosti mä nukun ja saatan sitten olla aamulla "pikkuisen" huonolla tuulella. On pari kertaa saanut kyllä kuulla, kun on maininnut, kuinka on herännyt mun vessakäynteihin yöllä ja kuinka HÄN on nukkunut heikosti :kieh:
Kaikki tavarat oon hankkinu ja pessy ja stressannu jokaista hankintaa. Se nyt on omaa tyhmyyttäni, ku oon tämmömmönen stressaaja. Kaiken huippu oli ku kysyin mieheltä, mitää juotavaa se haluaa synnärille, kun synnärikassin sisältöä pohdin (edelleen pakkaamatta :whistle:) oli vaan sitä mieltä, että on kait siellä hana! Minähän siitä tietenkin raivostuin, kun parhaani yritän ja alettiin vaan vittuilemaan, että otetaanko joku minijääkaappi ja keittolevy mukaan :stick: Ugh!


Esikon raskausaika oli niin paljon helpompaa. Eilen melkein itkua tihrustin, kun oon vaan niin väsynyt näihin kipuihin. En tiedä miten jaksan vielä ne synnytyskivut, kun viikosta 17 lähtien on joutunut päivittäin elämään kipujen kans. Ja sitäkin ennen oli pää kipee tai migreeni varmaan 5 päivää viikossa..Joo, vali vali. Musta tuntuu etten tee enää muuta ku valitan :ashamed:
Mutta pitää vielä sanoa, että kyllä se mun mies ihan hyvin ymmärtää mua. Oon vaan ehkä pikkuisen hankala tapaus. Just sellanen, joka itkee jos ei kohdella kuin prinsessaa, mutta kuitenkin haluan olla itsenäinen, eikä tartte auttaa! :kieh::LOL:

Tuosta streptokokista, täällä kyllä ottivat näytteen automaattisesti, esikon aikaan sitä ei vielä otettu. Onpa taas kummallinen paikka säästää, jos eivät voi ottaa enneku on pakko..
Ja kohdunsuun/kaulan tilanne katsotaan yleensä lääkärineuvolassa. Multa sitä ei sitten katsottu, kun olivat niin varmoja sektiosta. Toisaalta ymmärrän kyllä tuon miksi sitä ei tarkasteta. Kun eihän se kerro mitään. Mulla kun oli esikoisesta rv 36 kohdunsuu 3cm auki ja silti syntyi vasta 41+0 ja synnärille mennessä oli 4cm auki. Ois ollu parempi ku ei ois ees tiennyt mistään avautumisesta, niin ei ois ollut ennakko-odotuksia.

Maha on nyt komeat 120cm. Ite oon 164cm pitkä ja painoa on tullut 18-19kg. Ennen raskautta paino oli 60kg. Samalla tavalla esikoisesta tuli painoa ja kun lopetin imetyksen, alkoi painokin pikkuhiljaa tippumaan. Imetys ei mulla pudottanut kiloja. Hormoonit, nuo ihanat :LOL:

Lähtis shoppailemaan, jos se vaikka piristäis..

Neiti S 39+0 poks.
 
Täälläkin sanottiin, että streptonäyte on kaikille pakollinen just sen vaarallisuuden takia, ja lähete labraan tuli automaattisesti viikolle 35+. Samaisella viikolla oli myös lääkärineuvola, jossa lääkäri katsoi kohdunkaulan tilannetta.

Täällä sen sijaan en ole saanut mitään kokoarviota vauvasta, vaan kuulemma kun sf-mitta on keskikäyrällä, niin on vauvakin. Jepjep. Oon jonkin aikaa harkinnut käyväni yksityisellä mun luottogynellä, ja taidan varailla ajan tässä joku päivä. Neuvolalääkärin kanssa kun ei muutenkaan oltu yhtään samalla aaltopituudella eikä häneltä saanut vastauksia mihinkään, ja tulisi sitten samalla katsottua vauvan koko, kun ei tää maha tosiaan ole kuukauteen kasvanut ollenkaan.

Miehistä, oma on todella huomaavainen ja rakastava olematta kuitenkaan vässykkä, ja raskauden aikana on kyllä vielä ylittänyt itsensä. Aina olen miestäni arvostanut, mutta nyt vieläkin enemmän. :)

Tähkä 36+3
 
En minäkään äitiyspolille päässyt kokoarvioon vaikka pyysin. Minä ja mieheni ollaan oltu isoja vauvoja ja omalla äidilläni on ollut vaikeat synnytykset lantion ahtauden vuoksi, joten halusin olla varma, että alatiesynnytys on mahdollinen. Neuvolasta kuitenkin sanoivat, että koska olen pitkä ja hoikka, niin kroppani on ihanteellinen alatiesynnytykseen. En ollut kovin vakuuttunut :stick:
Menimme sitten yksityiselle ja mielestäni 150€ ei ollut paha hinta siitä, että sain mielenrauhan vauvan koon suhteen ja muutenkin katsottiin, että kaikki (lapsiveden määrä, napavirtaukset, istukka jne.) on kunnossa.

Olen kyllä ollut todella pettynyt täällä tähän neuvolajärjestelmään. Muutettiin talvella pienemmältä paikkakunnalta tänne pääkaupunkiseudulle ja olin todella yllättynyt miten vasemmalla kädellä ja hätäisesti täällä kaikki hoidetaan. Luulisi, että pienemmällä paikkakunnalla säästöpaineet olisi vielä suuremmat, mutta ilmeisesti siellä jokainen syntyvä vauva on pienelle kunnalle niin arvokas, että äitiyshuoltoon on haluttu panostaa enemmän. Sen täällä vielä siedän, että esim. ajan säästön kannalta keskustelut pidetään minimissä (täällä neuvolakäynti kestää max 10 min), mutta tuo streptokokkinäyte on kuitenkin vauvan terveyden turvaamista varten. Ottaakohan ne sitten synnärillä sen vai onkohan silloin jo liian myöhäistä?
 

Yhteistyössä