**** kesäkuun kullanmurut toukokuussa ****

moi

ääh, turha käyttää energiaa miettien et ketkä täältä katos kerhoon, ihan sama. kiva kuulla teistä ketkä on täällä :)

mun supistelut sun muut on rauhottunu tosi paljon, koska oon ite alkanu lomaileen kotona. lähinnä järjestelen valokuvakansioita ja virkkaan peittoja, ei vaan yhtään huvita lenkkeillä tai kierrellä kauppoja. esikoinen on vielä hoidossa, mies töissä, mä vaan hengailen ja nautin siitä et voi viel olla vähän aikaa yksin.

oon kyllä ihan valmis synnyttään ja ootan sitä mielenkiinnolla. en pelkää niin kauhuissani kuin esikoisen aikaan, jollon ei sitten synnytystä tullutkaan vaan sektio. nyt toivon että ei tulis sektiota, sehän aina mahdollista. eniten kans mietityttää et tajuaako lähteä oikeaan aikaan sairaalaan, siellä kyllä luotan et joku kertoo miten toimia. ja se mietityttää et kelle tuon esikoisen laittaa hoitoon, jos kaikki onkin jossain muualla just kun tarvis. ja jos valittuun synnäriin ei pääsekään ruuhkan takia, vaan pitäis mennä outoon paikkaan. kättärille oon menossa.

no, vielä on reilu viikko laskettuun aikaan, sen jaksan ihan hyvin, mutta jos siitä vielä kaksi viikkoa menee yli niin voi alkaa ahdistamaan. maha on kuitenkin jo niin valtava, että herättää yöllä vessaan usein ja jalat puutuu ja menee alta ja kaikkea sellasta pientä. paino on noussu viime viikkoina aika reilusti, varmaan vähän turvottaa jne. Kokonaisuudessaan tullut ehkä 12 kiloa, mut koska vauvan painoarvio oli pienehkö (3,3kg laskettuna), niin en oo huolissaan. Kohtahan sitä pääsee sit tiputtaan painoa kunhan tästä mahasta pääsee.

Mä en oikein usko mihinkään valmistaviin oireisiin, supistellu jo niin pitkään jne. Maha oli vilkas koko pääsiäisen ja rauhottu taas jne. Seksillä voi kuulemma edesauttaa käynnistyyn, mikäli paikat ois siihen muuten valmiina. Mutta koska seksi on tällä hetkellä sellasta akrobatiaa ja raskasta työtä, että ei oikein ees jaksa. Kyllähän se vauva ehtii täällä maailmassakin olla sit hyvin pitkään, mutta viimeisiä viikkoja mahan kanssa. Musta raskausmahassa on hauskinta pukeutuminen, kun kiinnittää helposti ihmisten huomion ja ne hymyilee jos on vähän muuta päällä kuin farkut ja toppi, siis esim kiva mekko tms. Kohtahan tilalla on sellanen astetta tyhjempi kumpu, jonka pukeminen onkin sit vähän haasteellista tän kesän.. ainakin itsellä se mahan laskeutuminen kesti yllättävän pitkään viimeksi..

Hauskaa kevätpäivää

A 38+4
 
Neuvolalääkäri kuulumisia
36+0
RR:130/66 (hieman normista koholla yläpaine, mut ei huolestuttavasti)
Paino: ei muutosta edelliseen
Pissa: Edelleen protskut haaleella plussalla mut PLV + muut viljelyt oli puhtaat, joten ei siitäkään huolta
sf:32(pari viikkoo sitten 31)
Vauvan painoarvio 2,4kg epäili et semmonen kilo voi tulla vielä ennen la. Lapsivesi: normaali määrä.
Edelleen raivotarjonnassa, sykkeet samat 140 mitä aina Ja liikkeet ++.
Kohdunsuu: hieman pehmenemään päin, mutta kiinni. Pituus edelleen sen 3cm, mikä ekalla käynnilläki. Tokaisi vaan et ei oo ihan heti sieltä tulossa ulos.. HUHUUH. Saa muuttaa rauhallisin mielin.

Varmistelin sukupuolta, edelleen odotellaan tyttöä. Mutta ultrassa sen verran sakea kuva ettei ihan varmuutta ei edelleenkään saatu.. Kysyin myös tuosta elohiirestä mikä silmässä nykii jatkuvasti, voi kuulemma johtua raskaudesta jos turvotusta hermon vieressä ja se sit painaa.. Mutta jos ei helpota synnytyksen jälkeen nii sit yhteyttä lääkäriin.

Eipä siellä tainnu muuta sitten ollakkaan, eli kaikki hyvin

Täällä ei kyllä oo mitään valmistelevia oireita pahemmin ollu, kivuttomia supistuksia joskus siinäpä ne. Synnytystä tavallaan odotan mielenkiinnolla ja tällähetkellä se ei pelota, voi kyllä muuttua mieli ku h-hetki lähestyy :D Oikeastaan just sairaalaan lähtö jännittää, tuleeko mentyä ihan turhan aikasten yrittämään vai meneekö ajoitus hyvin kohilleen, noh, senpä näkee sitten :)
 
Moikka!

Tervetuloa Joosukka! Ei kai ne juhannukseen asti odotuta, jos sulla LA jo 5.6. =)
Mulla LA 10.6 ja mä ainakin ajattelin viettää juhannuksen vauvan kanssa kotona tai ainakin sitte synnärillä jos ei muuta =) Ihmettelin, kun kerroit, ettei sulla ole ollut yhtään kipeää supistusta. Tarkoititko, ettei synnytyksenkään aikana? :O Ei kai synnytyksestä ilman kipuja voi selvitä? Vai voiko?

Täällä ei juurikaan ole ollut synnytystä ennakoivia merkkejä. Supisteluja on tuntunut sieltä raskauden puolivälistä asti silloin tällöin, enkä ole juuri muutosta niissä huomannut. Sukkapuikkovihlaisuja on tuntunut niitäkin jo useamman viikon, joten en sitäkään pitäisi merkkinä. Samoin vatsa on ollut enemmän tai vähemmän löysällä jo jonkin aikaa, varmaan ainakin sen ajan mitä olen ollut kotona, eli 5 viikkoa.

Suski90: Mulla myös sellanen tunne, että vauvan pää pyörii ja vihloo tosi alhaalla.

Pirde: Mulla ainakin ihan asiallisesti puuduteltiin ennen tikkausta esikoisen synnyttyä. Mulla oli emättimen suulla 1. asteen repeämiä, joihin varmaan kymmenkunta tikkiä laitettiin, vaikka kätilö oli vähän sitä mieltä, ettei olisi ollut pakko edes tikata. Eli en pahasti revennyt, mutta tikit sain kumminkin.

anje: Mustakin on kivaa, kun voi pukeutua mekkoihin =) Kyllä ihmiset katsoo, kun ison mahan kanssa viilettää menemään :LOL: Tykkään kyllä muutenkin mekoista. Itekin oon miettiny, että mitähän sitä sitte pukis, kun vauva tulee masusta, kun mullakin esikoisen synnyttyä jäi melkoinen löysä löllykkämaha joksikin aikaa. Ja nyt kiloja tullut vielä enemmän, yhteensä n.15kg. (Esikosta tuli 12kg).

Mitä olette pakanneet/aiotte pakata sairaalakassiin? Ite mietin, että jos tällä kertaa laittais vaikka vähän jotain valmiiksi, kun esikon synnytys käynnistyi 38+6, enkä ollut mitään kattonu valmiiksi :LOL:
Ajattelin, että jos nyt ainakin kattois, että kameran akut on latingissa ja varapatterit varuiksi mukana. Ja voishan sitä jonkun listan kirjoittaa, vaikkei valmiiksi pakkaisikaan. Olisi sitten helppoa kiireessäkin katsoa, mitä mukaan tarvitsee. Vaikka eipä siellä ihmeempiä tartte. Kunhan menee itse =)

Täällä odotetaan innolla huomista lääkäriä. Haluan kuulla painoarvion ja muutenkin kohdunsuun tilanteen jne. Esikoisesta viimeisessä lääkärissä rv 36 sanottiin, ettei mene kauaa. Saas nähdä tällä kertaa =)

Kiva, että tänne vielä kirjoittelette kummiskin :wave:

neito84 + pikkunen 37+4
 
Neito 84: ekasta supistukset oli kivuttomia ja kesti parivuorokautta. Käynistettiin tipalla, ja ne supistukset oli kamlalia. Tokasta supistukset oli erittäin siedettäviä, kunnes pyysin epiduraalia, kun pelkäsin että kivut käy koviksi enkä kerkee saada. No sain epiduraalin, joka meni perseelleen ja se kipu kun joutu makaamaan oli järkyttävää. Kolmannesta päätin sitten kokeilla ilokaasua. En uskonut että synnytys on edes käynnissä, kun mentiin sairaalaan. Seisoessa eivät sattuneet pahemmin, maatessa ja istuessa kyllä. Maatessa eniten. Kolmosen synnytys ei tehnyt kipeää, kuin vasta ponnistusvaiheessa. Ilokaasulla ja pienimmällä säädöllä pärjäsin siis ponnistusvaiheeseen asti. Kaikista tajusin synnytyksen olevan käynnissä siitä, että limatulppa irtosi..en supistuksista :D

(.) Täällä kellotetaan spusituksia, jotka imeisesti tihenee aika lailla, mutta kun ei ole näkynyt limatulppaa eikä lapsivettä, niin en viitti soitella sairaalaan. Saati lähteä sinne. Enkä herättää miestä :D ja näitä tulee 5-4min välein ja kestävät sen minuutin ja kovenevat vaan, mutta kun kipu ei oo kestämätöntä vaan ihan siedettävää. No katellaan..lupaavasti kyllä näyttäs siltä, että tän päivän aikana tavattaisiin meidän poju :)

Joosukka + Jeremias 38+3
 
Plaah...vieläkin hannailen kotona, enkä raatti soittaa synnärille saati herättää miestä, vaikka kivut kovenee. Jos nää vaikka vielä lopahtaa...kahvia hörpin ja toivon jotain ihmettä, että loppuis tai tulis selkee merkki, jotta on tää synnytys nyt käynnissä. Säännölliset supistuksethan niitä ei ole =D

Joosukka + Jerkku 38+3
 
Heippa!

Tulin ilmoittamaan, että meidän Aarre-vauva syntyi 17.5 klo 11.06 kiireellisellä sektiolla sydänäänten laskun takia. Paino 2430 g ja pituutta 46 cm. Viikko vietettiin sairaalassa ja nyt ollaan kotona. Vauva on ihana, täydellinen pienokainen. Tosin vain aika pieni :)
Huomenna tulee äitiysneuvolan terveydenhoitaja käymään kotona, on kiva tietää mihin suuntaan vauvan paino on kehittynyt.

Pääsiköhän Joosukka tositoimiin?

S + Aarre 8 vrk
 
Huiiii, täällähän alkaa tunnelma tihenemään! :) Onnittelut Sunburned ja jokohan oli joku muukin vauvautunut... :flower:

Mua on peloteltu kokoarviossa, viime viikolla eli 35+0 nlalääkäri meinasi että on kolme kiloa. Toivottavasti tulisi viimeistään laskettuna, kai ne sitten käynnistelee jos meinaa ihan megavauva olla.

Ennakoivia merkkejä, noh, mitäs niihin nyt luettaisiin. Vauva hulahti lähtökuoppiin toissa yönä, heräsin siihen kun toinen alkoi porautumaan nivusiin. Ihanan helppo on ollut hengittää nyt, eikä närästä niin paljon kuin aikaisemmin. Vihlaisuja alavatsassa tuntuu aina välillä, mutta en tiedä ovatko nuo nyt supistuksia vai kohdun kannakkeiden venymistä. Toisaalta mä nautin tästä yksin kotona olemisesta niiiiiiin paljon että saisi tuo tyyppi viihtyä yksiössään vielä muutaman hetken. :) Että ei ole kiire synnyttämään, mullahan onkin laskettu aika vasta 21.6. että eiköhän tuo juhannukselle mene.

Sairaalakassi, pakkaamista olen vakavasti harkinnut, mutta en ole vielä alkanut tositoimiin. Kovasti olen miettinyt että ottaisinko läppärin mukaan vai en. Toisaalta jos voi hyvin ja on tylsää niin sillähän se aika kuluisi, meillä kun on isäntä töissä kuitenkin ja muut vieraat saa käydä sairaalassa tunnin ajan illalla. : / Mutta kerkeekö sitä sitten surffailemaan kuitenkaan tai kiinnostaako se edes kun on sitten se Tyyppi siinä.

MJ & Väinö 36+1 (siis mihin tää aika oikein meni?!?)
 
Joosukka taitaa olla puhisemassa, ellei oo jo pienokainen sylkys!

Joo mää aattelin kanssa aktivoitua tännekkin.. En oo kyllä nyt pariin päivään tuol kerhossakaan jaksanu kirjotella.. Pää kippee joka päivä, räkä valuu ja veetuttaa..
Oon nyt lapsenvahtina täälä koton, supistelloo taas vähäse, ku otin imurin käteen ja imuroin :D
Ja sit ku pitää kumminki tota kymmenkuista kannella ja nostella ni kyllä sen het hoksaa..
On kyllä hiivatin sitkee flunssa, toista viikkoa jo niiskutan! Muutenki tuntuu et järk lähtee ku esikko on hemmetin rasittava uhmaikäne ja ite ei jaksais tä mahan kans juosta sen peräs ja vahti koko ajan millon mitäki se tekee.. Tääläki ni se tuota kymmenkuista puree ja potkii ja tukistaa, TOSI raivostuttavaa kyllä. No toivotaan etteise ny kovin kauaa oo tommonen hirviölapsi :D

Nyt täytyy men kattoon mitä lapset puuhaa ->
 
Lämpimät onnittelut Sunburned!! Perästä tullaan =)

Kiva kuulla, että jossain kuitenkin puudutetaan tikattaessakin. Olen sitä ystävieni kanssa joskus jutellut, että ketään muuta kuin synnyttänyttä naista ei moiseen laiteta. Sitähän ollaan tämä ihan itseaiheutettu jne. Jos olis miehistä kyse,jota munista tikattais,niin taidettais kyllä konjakitkin vielä lohdutukseksi jakaa. =D no tää meni jo vähän sarkasmin puolelle.

Olen sairaalaveskasta saanut jo hammasharjan, meikin puhdistuspyyhkeet ja hammastahnan pakattua..=)... ja alusvaatteet. Ei mene kovin hyvin.

Mulla on perjantaina synnytystapa-arvio. Tuskin kummempia siinä, tulihan se esikoinenkin (4kg) joten tulee kai se tuokin.

Hyvää loman jatketta, nautitaan ku vielä voidaan !!
 
Sunburned Onnea pienestä Aarteesta <3

En valitettavasti päässyt tositoimiin, vaan supistelen kotona 9-7min välein ja kipeästi. Voin heittää vesilintua kaikilla ohjeilla joiden mukaan sairaalaan pitää mennä. Aamulla sain nukuttua tunnin verran ja nyt päivällä toisen. Käytiin synnytysosastolakin, kun tänään oli aika muutenkin äippäpolille ja laittoivat tarkkailuun vauvan sydänäänien sekä mun supistusten takia. Joita siis tuli käyräänkin ja kiitettävin lukemin, mutta jotka ei ole tehneet oikeastaan ei sitten mitään. Mä olen niin pahalla päällä näiden kipujen ja sen takia, kune n pysty nukkumaan, että ukkokin lähti karkuun =D Kohdun kaulaa on hyvin höttönen reuna jäljellä ja sisäsuuhun menis sormiläpi jos työntäisi, joten kohdunkaula on melkein kyllä hävinyt mutta paikat on kiinni kuin immellä konsanaan. Kätilön mielestä mulla on pienet viikot ja mun ymmärtääkseni tässä ollaan jo ihan täysiaikaisia, ainakin niin nuo opukset väittävät =D Itse toivon, että jotain tapahtuisi, joko a) supistukset loppuisivat tai b) limatulppa ja vedet menisivät, mutta ilmeisesti kroppa ei nyt ole mun kanssa yhtään samoilla linjoilla.

Kaipa se on mentävä suihkuun, josko ne sais noi supparit häviämään ja mä saisin unen päästä kiinni. Poju on ultran mukaan 3300g mä todellakin toivon niin, koko sydämmestäni, mutta veikkaan että 3600g on lähempänä. Ehdottelin miehelle, että jos vaihdettas paikkaa ja hän synnyttäis tän lapsen, koska epäilen että teen kuolemaa sitten kuu tää tästä tositoimeksi muuttuu, jos nää kerta on jotain harjoitussupistuksia :headwall:

Joosukka ja Jeremias 38+3 sekä turhaakin turhemmat supistukset
 
Moi!

Tässä tän päivän lääkärikuulumisia:
* verenpaine oli ok (100/63)
* paino -100g =) Ihanaa, ettei ollut lisää tullut
* sf 34 (ei muutosta edelliseen, joten onkohan sen verran valunut alemmas vauva)
* kohdunsuu pehmennyt ja vähän auennutkin (2cm), mutta lyhentynyt ei ollut.
* vauvan pää ei ollut myöskään niin alhaalla, että olisi vielä kiinnittynyt

Saas nyt sitten nähdä, milloin tää lapsukainen saadaan syliin. Vähän noiden tulosten perusteella vaikuttais, että vielä saadaan odotella. Esikoisesta tämä sama lääkäri sanoi jo rv 36+1, että ei kannata lähteä kauas, eli vauva voi tulla milloin vaan. Esikoinen syntyi 39+0 (synnytys käynnistyi 38+6).
Nyt ei lupaillut mitään tällaista, vaikka viikkoja enemmän, eli 37+5. Taitaa siis yli mennä meillä.

Vai onko kellään syntynyt laskettuun päivään mennessä, jos 37+ viikoilla ei vauva vielä alhaalla kiinni? Tämä kysymys siis aiemmin synnyttäneille. Kokemuksia? Tai onko ylipäätään viimeisestä neuvolalääkäristä saanut viitteitä syntymäajankohtaan?
 
Moi täältäkin!

Palstailu tosiaan jäi itseltäni kokonaan jo talven aikana. Raskaus sujunut ongelmitta ja niinkuin muissakin (4 raskaudessa) ei ole ollut kuin kivuttomia harjoitus suppareita. Yöt on heräämistä ja vaikka illalla olisi kuinka väsynyt olo, on unenpäästä kiinni saaminen vaikeaa välillä. Ei olisi enään kauaa laskettuun :)

Tähän voisin vastata että mulla ei kukaan noista neljästä ole laskeutunut kuin synnytyssalissa vasta ja näin syntyneet: rv 40+4, rv 40+5, rv 39+6 ja rv 40. Nytkin tämä viitonen ei ole laskeutunut lähtökuoppiinsa vaikka lasketunut onkin ja luulen noilla lasketunajan lähettyvillä alkaa varmaankin tapahtua jotain.

Moi!

Vai onko kellään syntynyt laskettuun päivään mennessä, jos 37+ viikoilla ei vauva vielä alhaalla kiinni? Tämä kysymys siis aiemmin synnyttäneille. Kokemuksia? Tai onko ylipäätään viimeisestä neuvolalääkäristä saanut viitteitä syntymäajankohtaan?
Jospa itsekkin yrittäisin teidän jotka täällä ovat olla kirjoittelemassa, itse kun en ole kerhoon liittynyt.

amma rv 38+4

*muoks* ja ne kaikista tärkeimmät jäivät sanomatta! ONNEA TOSI PALJON JO SYNNYTTÄNEILLE!:flower:
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea vauvasta Sunburned!

Joosukka tsemppiä supistusten kanssa, toivottavasti pääset pian tositoimiin!

En tajua miten pystyin olemaan NIIIN varma että tää vauva syntyy etukäteen kun näköjään mitään ei tapahdu vaikka enteilyjä onkin ollut jo ties kuin monta viikkoa... Rv35 oli jo paikat pehmentyny ja lyhentyny ja paljon supistelee ja jomottelee menkkamaisesti mut aina ne loppuu kesken! Esikoinen syntyi 38+4 ihan ilman mitään varotuksia etukäteen.

Sairaalakassikin on ollut pakattuna jo ties kuinka kauan, siellä on itelle vaihtovaatteita, kamera ja suihkugeeli ym. ja vauvalle sit kotiintulovaatteet.

Huomenna lähdetään yhdeksi yöksi mun porukoille ikkunaremonttia pakoon, siellä pääsee kokeileen tota saunomista vielä kun muut s:t ei näköjään tuota tulosta! Niiltä on myös tunnin matka sairaalaan joten jos synnytys oikeasti siellä käynnistyy voi alkaa vähän jännittää...

Emily ja Sissi 39+0
 
Sunburned: Onnea onnea! =) :flower:

Ihanaa, että alkaa vauvoja tulla! =)

Mulla oli etukäteen tunne, että tää tulis 2 vk ennen laskettua, mutta huomenna olis 38+0, eikä mitään merkkejä tulevasta synnytyksestä. Hyvässä lykyssä menee 2 vk yli...

Täällä kokeiltu kaikkia S:iä, enemmän tai vähemmän. Yks päiväki ensin siivosin, sitte saunottiin ja vielä sitä kolmatta ässää päälle, mutta ei :LOL: Ollaan muutenkin ahkeria saunomaan. 3-4 kertaa viikossa lämpiää sauna. Eli saunomisen puutteesta ei ainakaan ole synnytyksen käynnistyminen kiinni :D

Viimeksi kyselin sairaalakassista. No, en vieläkään ole itse moista saanut aikaiseksi pakattua. Tosin en oikein tiedä mitä sinne edes laittaisin. Ehkä vois vauvalle katsoa kotiintulovaatteita ja itselle jotain pientä, mutta suurin osa tavaroistahan on sellaisia, mitä ei voi etukäteen pakata, kun niitä tarvitsee joka päivä.

amma: Eli laskeutuminen/laskeutumattomuus ei välttämättä merkkaa yhtään mitään. No, toivoa siis vielä on, että synnytys käynnistyisi laskettuun päivään mennessä. Haluaisin jo vauvan syliin :heart:

Tää oli nyt tällanen välikommentti. Mukavata illan jatkoa vaan! :wave:

neito84 + pikkunen 37+6
 
Harhis: Teitin Eemeli on kyllä niin suloinen <3 ja kuvat kanssa hänestä ihan mielettömän upeita :)

Sairaalakassi: Ollu pakattuna pitkään. Sieltä löytyy vaihtikset itelle ja kotiutumisvaatteet vaaville. Olen myös imetystopin ostanut ja sen sinne pakannut. Totesin, että ne siaraalaan aamutakit imetysrintsikoiden kanssa ei ole niin käytännölliset aj topin kanssa ei haittaa vaikka napit aukeilis aamutakista ja topissa on enemmän varaa tolle maidonnousulle. Ostin lindexistä omani ja ihmeen hyvältä hintaansa nähden vaikuttaa :) Tietenkin meikit ym mukana. Täytyy muistaa toi videokamera kanssa pakata niin isillä on tekemistä, jotta säilyy sitten hengissä synnytyksestä (mä epäilen, että saatan sen laittaa lihoiksi)

Synnytystä enteilevät oireet: Mä luulen, että nyt alkaa olla ehkä käsillä hiljalleen toi synnytys. Rinnat on kipeät niinku menkkojen aikaan ja turvonneet. Eli ilmeisesti valmistautuvat imetykseen. Alapää on ihan hellänä ja painetta tuntuu. poju on ilmeisesti sujahtanut lähtökuoppiin, koska sen liikkuessa tuntuu että hanuri repee ja alapää huutaa hoosiannaa. Sen lisäksi olen alkanut erittämään (yökkistä) tahmeeta kiellertävää limaa, jota epäilen limatulpaksi tai osaksi sitä. Tulee nimittäin paaaaljon eikä ole valkkaria. Tosin en ole ikuna tuollaista tulppaa nähnyt, mutta sitä se ilmeisesti on...ja on tosi seesteinen ja tyyni olo! Ja olen ollut energinenkin tänään. Eli sain hoidettua kaikki paperihommat ja lähdin kaverin ja sen muksun kanssa puistoon jne. JA siitäkin huolimatta, että toi alapää on kuin mua ois yritetty raiskata mikroaaltouunilla.

Emily: onko sulla eka lapsi vai ootko uudelleen synnyttäjä?

Synnytys: Mua hieman hirvittää, kun omat synnytykset on olleet kestolta sen 4-5h ja kun tää on erikoisempi raskaus ollut kaiken kaikkiaan, joten jotenkin tuudittaudun siihen, että kundi tulee hitaasti mutta varmasti ulos. Tai sitten mä synnytän sen himaan niinkuin mun kaikissa painajaisissa =D Ja aiheutan traumat mun teinille ja miehelle =D

Huomenna olis hyvä päivä synnyttää, niin pääsisin sunnuntaiksi kotiin ja saisin noi kaks nuorimpaa kotiin, eikä keskeytyis mun viikko synnytyksen takia ja mieskin pääsis mukaan. Onkin sitten kesäkuusta syyskuuhun asti viikonloput töissä, käy vaan kotona kääntymässä ja viikolla koulussa/raksalla. Eli aika yksin pyöritellään sitten täällä tätä vauva-arkea. Ei siksi että mies ei auttaisi, valitettavasti se varmaan vetää ittensä niin piippuun kesällä, että mua jo ihan hirvittää sen puolesta.

Joosukka ja Jeremias 38+4 eikä supistuksen supistusta tänään :)
 
Moikka!

Täällä meinas olla viime yönä jännät paikat :) säännöllisesti supisteli melkeen 5h! 3-6 min välein ja oli voimakkaampia mitä aiemmat ja kipeää menkkamaista kipua säteili selässä.. Ehdin jo innostua parin tunnin supparoinnin jälkeen ja aloin laittaa kaikki valmiiks. Kassin pakkasin ja ajan kuluksi tein miehelle eväätkin valmiiks.. Sitten kun kaikki oli valmista, niin alkoi supistukset muuttumaan kivuttomimmiksi :/ ja kun 4,5h oli kellotettu säännöllisiä ja oli aikomus soittaa sairaalaan, niin seuraava supistus tuli vasta 12min päästä! Plaah.. Sitten vaan takasin nukkumaan siinä toiveessa et heräis niihin "lopullisiin" kipeisiin :> Mut eipä niitä kuulunut.. Jospa ne tässä pian?? Ehdin jo kuvitella saavani kohta pikkuisen syliin <3 ü

Lääkäri meinas pari viikkoa sitten et taitaa tulla jo tän kuun puolella, kun kohdunkaula jo lyhentynyt melkeen pari senttiä ja paikat pehmentyny. Viime neuvolassa vauva oli jo kiinnittynyt ja kuulemma tosi alhaalla.. Jännittävää aikaa nää loppumetrit! :)

Onnea vauvan jo saaneille!! :flower: Ja tsemppiä kaikille odotukseen :)

-Mettte ja pikkuinen 39+2
 
Mette: Mulla kolmosesta oli Ti päivän säännöllisiä supistuksia monta tuntia, tosin eivät olleet kipeitä ja kun ei ollu mitään vuotoa ym, niin ei lähetty sairaalaan. Hälytettiins illoisen miehen kanssa kyl anoppi meille lapsen likaksi (yli 100km takaa). Keskiviikko ja torstai ei ollu supistuksen supistusta ja olin ihan pettynyt. Torstaina kyl totesin masuasukilleni, että tänään et synny tai sulla ei ole synttereitä, ku äiti juhlii omiansa =D. Perjantaina sitten aamu alkoi limatulpan irtoomisella ja ilmeisesti lapsivettäkin lorahti. Oli juhannus ja aloin sitten leipomaan Juhannuskakkua ja laittamaan kaiken ex-miehelle valmiiksi, jotta saavat juhlittua juhannusta, kun olen sairaalassa. Kolmelta oltiin kättärillä ja kuudelta poju näki sitten päivänvalon.

Eli eiköhän sulla se lähtö muutaman päivän sisään tule. Uskon, että itelläkin näin, koska nyt on niin tyyntä myrskyn edellä :)

Joosukka ja Jeremias 38+5 ja hyvin nukuttu yö jälleen takana :)
 
Kiitos onnitteluista :heart: Neuvolan th kävi eilen ja jouduin pettymään, sillä pienokaisen paino ei ollut noussut riittävästi. Maanantaina menemme uuteen punnitukseen neuvolaan eli viikonlopun vietämme tissi poskessa. Aarre on tainnut tajuta tilanteen, sillä illalla hän söi rinnalta kiivaasti imien tunnin putkeen! Äiti oli aika ylpeä.
Harhis, toi on muuten tosi hassua. Kaiken järjen mukaan Aarteen pitäisi olla isompi kuin Eemeli.. Tai mistä tuokin ajatus tulee. Mutta pian me otetaan Eemeli kiinni :) Kunhan saadaan imetys sujumaan. Joskus voi mennä 20 min ennenkuin Aarre saa hyvän imuotteen. Sitten hän voikin olla jo niin väsynyt ettei jaksa imeä. Lisäksi multa tulee niin paljon maitoa, että se haittaa imuotteen saamista. Pitäisi aina lypsää ennen imetystä, mutta on pirun vaikea aavistella, koska tuo sattuu heräämään nälkäänsä. No eiköhän me pikku hiljaa tulla mestareiksi tässä asiassa, aikaa ja hermoja se vaan vaatii. Valitettavasti pikku mies on tainnut periä äitinsä hermot ja kaksi heikkohermoista yhdessä ei ole hyvä yhdistelmä.. :D

mettten suppareihin puhalten potkua!

Ja Joosukan oireet kuulostavat aika hyvältä! Tai ei lainkaan hyvältä, ainakaan se mitä kerroit tuosta mikroaaltouunista :D

neito84. Tosta sairaalakassista. Toivottavasti sinne sujahtaa hyvät imetysliivit tai mieluummin kahdet. Olin suoraan sanottuna lirissä sairaalassa, koska mulla oli vain yhdet liivit mukana. Maidon noustua rintoihin oli pakko käyttää liivejä 24/7, jotta sain liivinsuojat pysymään paikoillaan. Rinnoista nimittäin valui itsekseen vaikka kuinka paljon maitoa ulos. Aina imetys ei onnistunut kovin siististi ja liivit olivat maidossa. Lisäksi osastolla oli jo nyt tosi kuuma (mitä se mahtaa olla kesähelteillä..) ja hikoilin sen sekä hormonien takia runsaasti. Liivit olivat siis hiessäkin, yök. Kaipasin vaihtoliivejä, mutta en ollut edes ehtinyt hankkia niitä!
Sairaalassa ei muuten ole liivinsuojia, tai ei ainakaan Tyksissä. Suosittelen pakkaamaan niitäkin mukaan.

Mies osti mulle kätilön suosituksesta maidonkerääjään (n. 5€ esim. Prismasta). Imettäessäni Aarretta toisesta rinnasta valui itsellään runsaasti maitoa ja maidonkerääjällä sen sai talteen. Toin maidot kotiin ja pakastin. Tällä hetkellä maitoa valuu noin 50ml/imetys eli jos tuo kaikki valuisi mun ja vauvan päälle, oltais me koko ajan läpikotaisin maidossa. Ei kiva. Mkerääjä on halpa investointi vaikkei sitä tarvitsisikaan. Suosittelen hankkimaan, sillä ainakin mun elämääni se helpottaa runsaasti. Jos joku nyt kysyisi mitä ottaisin autiolle saarelle mukaan, vastaisin "maidonkerääjän"! :D :D
 
Pähkämö
Mä komppaan tuota maidonkerääjän hyödyllisyyttä! Esikoisen aikaan falskasi myös aina imetettäessä se toinen rinta ja silloin maidonkerääjä oli tosi hyödyllinen. Ja lisäksi, kun mulla ainakin oli rinnanpäät ihan kauhean kipeät, sai se vapaa rinta ilmahoitoa aina imetyksen ajan siellä kerääjän sisällä. Tai siis ei ainakaan hautunut liivinsuojaa vasten :)
 
MAIDONKERÄÄJÄ: Komppaan kanssa! Kolmosen kanssa oli käytössä jo on todellakin ihan aarre. Nyt en oo muistanut ostaa, mutta maanataina käyn hakemassa tai mies saa käydä ostamassa. Samalla imettäessä saa maitoa sitten pakkaseen säilöön.

Itse nimittäin meinaan jättää isukin yksin vauvan kanssa imetysten väleiksi välillä ja helpottaa huomattavasti isukin ja oman itsensä olemista, kun tietää, että maitoa on pakkasessa, jos tissit eivät pääsekkään ihan viidessä minuutissa paikalle =D Kolmosen sekä ex-miehen aknssa tein näin, eli saatoin lähteä käymään kaupalla imetysten välissä (tissit kertoo aika hyvin ekojen viikkojen jälkeen, koska pitäs olla kotona) ja viipyä muutaman tunnin poissa, että isä sai olla rauhassa pienen kanssa. Auttaa isääkin saamaan en vanhemmanvaistot hereille ja ex-miehellä ne toimi niin hyvin, että aavisti aina ennen minua kun poju oli sairas =D

Joosukka ja Jeremias 38+5
 
Tänään sit paino oli 2880g, pituus oli jotain 48cm..Ehdin jo hävittää neuvolakortin :LOL:

Paino oli aika niukasti noussu, mut joohtunee tosta räkätaudista mikä tuli, ja syöminen oli pari päivää tosi huonoa. Ens keskiviikkona sit seuraava punnitus :)

Sunburned:, tsemppiä teillekkin tissitalkoisiin :D
 

Yhteistyössä