~Kesäkuun Kullannuput -10~ Meidän vuoro! <3 72 Kullannuppua syntynyt <3

Tupuna, Tipi, Bannah ja Pikinen: Onnea tyttövauvojen johdosta! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Maira: Onnea pojan syntymän johdosta! :flower: :heart:

Milkei: Minä olen kantoliinaihmisiä ja otan kantoliinan synnärille mukaan. Esikoista kannoin paljon ja nyt aion heti, kun mahdollista, opetella kantoliinassa imettämisen. Minusta tuntuu, että tarvitsen moista keinoa jo tuon esikoisen vuoksi.

EC: Kiva kuulla sinusta. Mukavaa, että olet taas linjoilla. :)

Jane: Kurjaa, että joudut olemaan käsi paketissa. Pikaista paranemista! Saas nähdä kumpi meistä ensin pääsee toimiin, kun on sama la. ;) Minä arvelen, että aikaisintaan ensi viikon loppupuolella pääsen synnärille, todennäköisesti vasta juhannusviikolla, kun tuo esikoinenkin meni yli the päivän. Tsemppiä!

Eilisessä neuvolassa ei mitään ihmeellistä. Th:sta voisin valittaa, mutta antaa olla. Onneksi Hemoglobiini nousee vihdoin hyvää tahtia.

Tänään sain hiukset synnytyskuntoon, joten nyt ei ole mitään esteitä lähteä synnärille. On edes hiukset kuosissa, muuten kauhistelinkin kampaajan tuolilla turvotusta kasvoissa ja joka paikassa. Kaunista... :kieh:

Tsemppiä kaikille!

-Sh ja Milla rv 39+3
 
Bannahille onnea tytöstä! :flower:

Täällä esikoisella alkoi uusi puhkeava hammas vaivata, nyt ois sit Murphyn lakien mukaan just hyvä alkaa synnyttää niin hoitajalla on vähän ylimäärähommaa päiviks ja öiks. :/ :p :LOL:
 
Syyshortensia musta tuntuu, että mä oon kanssa vielä pari viikkoa maha pystyssä.
Ei ees jännitä lähteä viikonlopuksi reissun päälle :LOL:
Ollaan sukulaisten luona koko viikonloppu kun sunnuntaina on rippijuhlat.
Saas tosiaan nähdä kumpi jakautuu ensin :p
 
Syyshortensia: kiitosta vaan onnitteluista, mut vauva on vielä masussa. ;) :LOL: Se oli tuo Tupuhupuna joka oli vauvan pyöräyttänyt. Mulla pikkukakkonen taitaa viihtyä masussa ainakin tonne juhannukseen saakka, kun ei vaikuta olevan mitään kiireitä pois. :headwall:
 
hurjan paljon ONNEA kaikille synnyttäneille!!! en perässä pysy, ketkä kaikki jo nyyttinsä saanu.. :ashamed:

Mukava lukea synnytys kertomuksia! Rytinällä tuntuu tämäkin pino jakautuvan. =)
(.)
neuvolassa käytiin taas aamulla, en oikein enää jaksa innostua nuista nla käynneistä, sitä samaa.....
kaikki ok. näin lyhkäisyydessään.
Multa otettiin nyt uudelleen se streptokokki bkoska ollut positiivinen ed.kolmessa raskaudessa ja 35raskausviikolla oli nega!? mua jäi kuitenkin vaivaamaan tuo nega, koska täällä oyssin alueella käytäntö, että näyte otetaan 2 viikkoa ennen la:ta, jotta saadaan ajanmukainen tulos. Voi siis muuttua negasta-positiiviseksi-ja toisinpäin raskauden eri vaiheessa... noh nyt sitte otettiin jo minun mielenrauhankin vuoksi tuo näyte uudelleen. alkuviikosta soittelen tuloksia. =)

Neuvolantäti teki samalla sisätutkimuksen ja kohdunkaulaa jäljellä 1-1,5cm ja sekä sisä/ulkosuu sormelle auki!! :)

neuvolan jälkeen ollut alaselkä kipua ja juilinu mahaa, sekä limatulppaa irrotellu!!varmaan tuo sisätutkimus tehny sen! =) :eek: ei vielä koko tulppaa tullu, mutta joka kerta vessassa käydessä ja pyyhkiessä tullu sitkasta, venyvää limaa.kyllä se sieltä pikkuhiljaa alkaa irrota!
Mulla yhdesti aikaisemmassa raskaudessa irronnut koko tulppa, mutta 9päivää kesti tulpasta-synnytykseen..joten eipä tässä vielä mitään sairaalakassia olla pakkaamassa. :D
Mutta mukavaa kun jotain enteitä tapahtuu.
Kovasti voimia kaikille olosta tuskastuneille! ei tässä kellään enää kauaa mee kun nyytti kainalossa ollaan! :D
inkkukinkku rv 38+5
 
Vaikken olekaan pinoutunut niin kerrompa kuitenkin että meidän kesäkuinen otti varaslähdön ja putkahti maailmaan jo toukokuun 23.pvä :heart:
Tyttö on suloinen kuin ruusunnuppu ja todella rauhallinen. On tämä vaan aina yhtä ihanaa vaikka kuin mones jo olisi, näköjään ;)

Onnea kaikille kesävauvan saaneille :flower:
 
Tupuna: Hupsista! Taisin vähän ennakoida. :D

Otetaanpa siis uusista: Tupuhupunalle onnittelut ja vauvatuoksuisia päiviä! :flower: :heart:

SattumanSanelemalle onnittelut tytön johdosta! :flower: :heart:

Jane: Onhan se kiva, että meistä on sitten seuraa toisillemme, kun täällä jökötämme masujemme kanssa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja syyshortensia:
Jane: Onhan se kiva, että meistä on sitten seuraa toisillemme, kun täällä jökötämme masujemme kanssa. :)
Joo varmaan mielenkiintoista luettavaa :LOL:
Kun kysellään että eikö vieläkään mitään?!

Olen taas viikonlopun hiljaiselossa, kun mennään maalle.
En siis ole synnyttämässä :LOL:
(Tai eihän sitä koskaan tiedä :whistle: )
 
Huomenta mamit!

Onnea taas vauvaantuneille! Väki enenee ja pidot paranee :)

Kävin eilen tapaamassa synnytysosaston kätilöä ja täytyy sanoa, että voi miksen käynyt aikaisemmin? Olisin säästynyt monilta murheilta ja turhalta stressaamiselta. Keskusteltiin paljon painoasiasta ja kerroin mistä huolet ovat lähtöisin (pääosin täältä ja suomalaisten synnyttäneiden äitien kertomuksista). On kyllä niin erilainen asennoituminen painoasiaan naapurimailla, kuin yö ja päivä. Ihmettelin myös ääneen, miksi täällä ei tehdä sitä synnytystapatutkimusta ja sanoi, että ne on lopetettu jo joskus parikymmentä vuotta sitten... tutkimusten mukaan alle 155cm pitkillä synnyttäjillä saattaa tulla ongelmia ja vain pienellä prosentilla pidemmistä on tullut vastaan lantion ahtauden vuoksi tehtyjä keisarinleikkauksia. Samoin tulkitsi miulle lääkärin papereita vauvan kokoarviosta, joka olisi tietenkin ollut myös kiva kuulla aikaisemmin... Kirjoitti kaikki pienetkin huolen aiheet ylös journaliin, jotta sitten synnytyksen aikana osaavat antaa oikeanlaista tukea oikealla hetkellä :heart:
Näytti myös paikkoja ja olin yllättynyt, että koko hoito alusta loppuu tapahtuu samassa huoneessa, ei siis lähdetä erikseen mihinkään saliin synnyttämään, kuten muiden kanssasuomalaisten tarinoista olen jotenkin sellaisen kuvan saanut. Toivottavasti vaan on sitten tilaa...
Halusi vielä koittaa miun massua ja tehdä kokoarvion... 3,4kg sanoi suunnilleen pojan painavan tällä hetkellä. Ja veikkasi, että 10 päivää (tänään siis 9) vielä, ennen kuin lapsi tulee ulos... No, sehän olisi sitten tarkalleen laskettuna aikana (jota kätilö ei muistanut tuolloin), saas nähdä!

Kaiken kaikkiaan käynti herätti enemmän kysymyksiä siitä, miksi suomalaiset neuvolatädit ovat niin tiukkoja painoasian kanssa (ymmärrän toki, jos on runsaasti ylipainoa tai tosi epänormaali painonnousu) ja kuinka esimerkiksi miun siskolle neuvolassa sanottiin 4-kiloista vauvaa pullavauvaksi. Vauvojen normaalipaino kun menee sinne 4,5kiloon asti kuitenkin. Ei vain mene miun jakeluun. Sitten aiheutetaan näillä puheilla täysin aiheetonta huolta ja vielä pahempi, aiheettomia käynnistyksiä ja keisarinleikkauksia. Eilen saamani tiedon mukaan 30% käynnistetyistä synnytyksistä päätyy keisarinleikkaukseen. Prosentti on aikas suuri. Tutkitaanko yleensä lainkaan, mistä synnytyspelot johtuvat? Eikä siis mitenkään ole tarkoitus loukata sitten niitä, jotka pelon vuoksi ovat halunneet käynnistyksen/leikkauksen, vaan teidän puolesta nimenomaan tässä tuhisen :) Olisi mukava herättää ihan asiallista keskustelua aiheesta ja tosiaan kuulla kaikkien osapuolten kanta asiaan, myös siis Suomen terveydenhuollon.

Njooh, ehkä mie meen rauhoittumaan suihkuun ja sitten tapaamaan toista naistenklinikan psykiatria toisenlaisista murheista :)

Ihanaa perjantaita kaikille mameille!

:heart:

milkei + normi babyzilla 38+5
 
Onnea taas kerran vauvautuneille.. :heart: :heart: :flower: :flower: :flower:

Täälläkään ei mitään uutta... joten taidan liittyä näihin heinäkuisiin tällä menoa.. :kieh:
En vaan millään jaksaisi tätä oloa!!!
Sit olen ite ihan murheen murtama ku pojalla olis syntymäpäivät 28 tätä kuuta ja pitämättä ne jää ku ei yhtää uskalla alkaa järjestää ku ei tiiä milloin lillli tulee ulos... :/ onneksi toinen on vielä pieni ettei ihan vielä ymmärrä juhlien päälle mitään..
Itellään on vaan huono mieli asiasta...

Lilli 38+3
 
Huh, täällä kyllä lisäännytään niin kovalla tahdilla, etten enää psysy perässä.
Paljon onnea kaikille nyyttinsä kainaloon saaneille :flower: :heart:

Milkei luulen, että täällä vaihtelee tapaus / neuvolakohtaistesti suhtautuminen. Mulla tuosta vauvan koosta huolestuttiin ilmeisesti lähinnä siksi, koska pelkäsivät diabeteksen puhkeamista. Mulla kun on sellaiset perintötekijät ja olin aavistuksen ylipainoinen jo ekalla neuvolakäynnillä. Painonnoususta (tällä hetkellä tullut n. 21 kg) olen saanut neuvolasta ja äippäpolilta vain ihan asiallisia kommentteja ja ohjeita. Ei mitään älytöntä saarnausta tai moittimista ole tullut missään vaiheessa.
Lisäksi perintötekijöistä vielä sen verran, että yksikään meistä sisaruksista ei ole päässyt edes laskeutumaan, saati syntymään alateitse, vaan äitini on synnyttänyt meidät kaikki kolme lastaan sektiolla juuri lantion ahtauden vuoksi, vaikka ei mikään lyhyt ihminen olekaan.

(.) Täällä on odotukset korkealla viikonlopun suhteen, LA on sunnuntaina. Sen kummempia supistuksia ei ole edelleenkään, mutta olo alkaa olla tukala ja lantiota juilii koko ajan enemmän ja enemmän, että saisi tulla jo. Remppakin on vihdoin valmis ja mieskin jää tänään kesälomalle. Viime yönä jo luulin, että nytkö tuli lapsivedet, kun oli sellaista mekkamaista juilintaa ja jossain vaiheessa heräsin siihen, että sänky tuntui märältä. Mutta ei, olin vaan taas nähnyt jotain värikkäitä unia ja läpimärkä hiestä.

Jonttu & jättis 39+5
 
Huomenta täältäkin! :hug:

milkei, olen joskus ihmetellyt ihan samoja juttuja. Mielestäni täällä Ruotsissa suhtaudutaan asiaan kuin asiaan huomattavasti luonnollisemmalla tyylillä kuin Suomessa...sitä en alkuun ymmärtänyt ollenkaan ja olin ihan paniikissa kaikesta, koska olin tottunut siihen höösäämiseen neuvoloissa/terveydenhuollossa, mitä Suomessa paljon on.
Ensimmäistä lasta odotin Suomessa ja lähes joka neuvolareissulta tulin kotiin itkun kanssa. Aina oli muka joku pielessä ja joka liikagrammasta ja muusta sain kuulla saarnoja...se oli äärettömän kuluttavaa. En kuitenkaan usko, että Suomessakaan joka neuvolassa on sellaista.
Edellisessä raskaudessa minulla tuli 20kg, mutta ei sitä koskaan moitittu täällä.
Nyt paino oli korkeampi jo alkuun, mutta ei ole pahemmin noussut kuitenkaan raskausaikana. Neuvolassa sanovat, että jos sokereiden kanssa ei ole ongelmia ja ennestään selvästi ylipainoinen ei nostele kymppitolkulla painoa lisää, niin ei siihen ole syytä puuttua.:) Ihan järkipuhetta, mielestäni.
Nimittäin kaikki turha stressi raskaana taatusti vähintään yhtä paha juttu kuin se ylipaino...
Mielestäni on hienoa, et sitäkin osataan ajatella. Panostetaan siis kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. MYÖS siihen henkiseen, mikä on äärettömän tärkeää.

Synnytin viime yönä taas vaihteeksi...oli pää puoliksi ulkona, mut ei supistellut ollenkaan ja pitelin vaan päästä kiinni ja mietin, missä ne supparit on...käskin miehen soittaa ambulanssin, koska vauva vaan kovasti meinas tulla ilman suppareita, huh! :snotty: Oli aika inhottava uni, kieltämättä. Vaikka se kivuttomuus sinänsä kaunis asia. :xmas:

Meillä on muksuilla paraikaa kevätjuhla menossa, mies meni sinne tulevan eskarin kanssa, itse en kerrassaan jaksa enää tämän mahani kanssa...et alkaa se loma nyt sit täälläkin. :heart:

Jaksamisia! :hug:

-Elettaria & Wilma 39+6 (huh!)
 
Pakko kertoa vielä tuosta äijäraasusta...
Se on ihan täpinöissään ja pähkäilee millanen ipana sieltä tällä kertaa tulee ja viime yönäkin herätti (!!) minut useamman kerran, et joko lähetään?!? :eek:
Aivanko oisin jotain valittanut.
Lopulta piti tiuskaista, et eikö täällä saa nukkua!! |O :snotty:

:D :heart:
 
Täällä myös minä yhtenä palana, ei siis mitään ole tapahtunut. :wave: Ahdistus vaan kasvaa... :/ Neuvolaan pitäs mennä iltapäivällä.

Täällä myös mies on aika kärsimätön. Joka ilta, kun mennään nukkumaan, sanoo, että hän on ihan varma, että ens yönä tulee lähtö. No ei ole vieläkään tullut..

Papauneiti ja Tyyppi 39+6
 
Pakkailun keskeltä vielä pitää tulla tsekkailemaan, onko vesiä mennyt kellään heh :D

Mä tulen sinne rajan toiselle puolelle kyllä seuraavaa raskauttani nautiskelemaan!! :wave:
Mulla on nyt loppuvaihessa tullut kamala hermoilun kohde toi neuvola.
Pari yötä ennen neuvolaa ei juurikaan nukuta kun hermostuttaa.
Painosta ne napisee kokoajan, mulle tullut tähän mennessä 17,5 tasan!
kuulemma normaali lihoaminen on 10-13kg!
Meidän suvun naiset näyttää noudattavan samaa kaavaa kaikki.
Ei olla laihoja, mutta ei me olla mun mielestä mitään "liian" lihaviakaan.
Paino on vaan numero :whistle:
Joten eiköhän tää vartalon muoto kulje suvussa :D

Hitto kun ei ole mitään hyvää kuvaa minusta netissä niin olisin laittanut läski kuvan heh.
Tässä erittäin huono kuva joka otettu viime syyskuussa juuri ennen raskautumista. Välillä muitakin vauva kuvia! (pahoittelut ihku ilmeestä ) http://kataju.pp.fi/autot/4viikkoa.jpg
Laitetaan sitte osote, kun ei pelitä mulla nää kuvan laitto hommat.
Kuvassa oleva pikkukaveri muutti meille ja on nyt 10kk vanha.
Ei oltas kyllä 4 koiraa otettu jos olisin osannut arvata, että seuraavana kesänä tulee 2 jalkanenkin pikkukaveri kuvioihin mukaan :D
Onneksi asutaan omakotitalossa, kyllähän tänne mahtuu :D

Mulla taas mies sanoo ettei se vauva sieltä tule, kun vasta ens viikolla tai sitä seuraavalla :eek:
Olispa miehelle ylläri jos oltaski viikonloppuna synnyttämässä heh!
 
Suuret onnittelut kaikille vauvan saaneille :heart: :flower:

Kasassa täälläkin. Vajaa yks pitäis olla taas polilla :heart: Ihan mielettömiä menkkakipuja ja suppareita eilisen ja tän päivän... Mutta eihän tuo vielä halua tulla :D Eiköhän täälläkin heinäkuun alussa vasta poksahdeta B)

Nyt syömään ja esikoinen kerhosta, lapset siskolle ja sairaalaan :wave:
 
Heipat kaikille! :wave:

Täällä kukuttu yllättävän pirteinä aamuvarhaisesta alkaen. Yöllä nukkuminen on vähän sitä sun tätä, mutta nyt on sellainen olo että haluaisin toppuutella muutaman päivän pikkukakkosta (ihmeellistä verrattuna aiempiin päiviin!), mutta itsellä vuotaa vähän nenä ja esikoinen kitisee uutta tulevaa takahammasta. Menisi nyt pari päivää ja helpottaisi nämä niin sitten voisi lähteä synnärille! :whistle:

lilli80: en potisi huonoa omaatuntoa synttäreistä! Toisaalta, voihan ne järjestää "poksahdusvarauksella". :LOL: Itse sovittiin juhlapäivä ja kutsuttiin vieraat sillä varauksella et soitellaan uudemman kerran jos on siirrettävä synttärijuhlia eteen päin. Jos pikkukakkonen oisi päättänyt syntyä samoihin aikoihin, niin ajateltiin et oisi voitu viettää synttäreitä sit kun synnytyksestä on vähän toivuttu niin oisi tullut pikkuinenkin esiteltyä samalla. Tietty oisi vienyt vähän huomiota esikolta.

Luin jostain että joillakin raskaana olevilla suun ympärys tummuu, varsinkin ennen synnytystä. Oletteko kuulleet tällaista? Pitääkin alkaa tarkkailemaan, tosin ekassa raskaudessa en huomannut mitään tällaista.

Onko kellään ollut pyörrytyksen tunnetta loppuraskaudesta? Nyt on kahtena eri kertana verensokeri tuntunut yllättäen laskevan tosi alas ja alkanut olla vapinaolo, ei mitenkään paha, ja mennyt syömisellä ja lepäämisellä ohi, mutta mietin onko tuo yleistä? Hemoglobiiliarvot olleet itsellä hyvät eikä verenpaineissa ja sokeriarvoissakaan ole ollut mitään poikkeavaa. Ehkä on vain syötävä useammin ja säännöllisemmin.

Onkohan joku tästä pinosta tälläkin hetkellä synnärillä "tositoimissa"? :) Itsellä LA ylihuomenna... Jos vauva aikoo tulla ennenaikaisena, ei ole enää kuin tämä ja huominen aikaa. Muuten alkaa näyttää siltä että menee yliajalle.

Lokoisaa sadepäivää kaikille (täällä ainakin luvattu sateita koko loppuviikoksi)!

Tupuna ja pikkukakkonen 39+5
 

Onnea vauvan saaneille!!!!! :heart: :flower:

Meriheponen - eikös sun viikot ollut niin, että hyvällä onnella pääset synnyttään ja poiskin ennen sulkua? Toivotaan niin!! Siihen mekin tähdätään... Juhannukseksi kotiin. :)

Milkei - Kyllä noi käytännöt taitaa täällä suomen sisälläkin vaihdella aika lailla. Mulla ei ole neuvolasta mitään negatiivista sanottavaa, mutta esim. pelkopolin kätilöstä kyllä. Sielläkin silti eka tapaaminen eri ihmisen kanssa oli tosi hyvä. Ja toi, että neuvolantädit tekee sisätutkimuksia ei kyl täällä tulis kuuloonkaan. Myöskin synnärillä SATKS:ssa mä vietin silloin huhtikuun lopussa yön synnytysHUONEESSA, jossa kuulemma kaikki tapahtuu alusta loppuun. Eli erillista "salia" ei ole. Täällä myöskin valtavia eroja ihan synnytyslääkäreiden välillä siinä, kuka "suosii" mitäkin synnytystapaa ja tapoja arvioida painoa tms. Esim. Porissa synnärillä eräs lääkäri totesi, että kohdunkaulaa ei pysty mittaamaan kuin ultralla, mutta oma gyneni on sitä mieltä, ettei sitä saisi ikinä muutoin mitatakaan kuin käsipelillä. :) Ota näistä sitten selvää. Pääasia kuitenkin, että olet saanut hyvää huolenpitoa ja asiallista palvelua ja voit hyvillä mielin valmistautua synnytykseen! Tsemppiä ja voimia! :heart:

Tupuna - Mielenkiintoista toi suun ympärystän tummuminen! Mulla on ainakin tummunut nyt viimeisen kuukauden aikana ja olen olettanut, että auringosta. Samoin on tullut molempiin peukaloihin tummia läiskiä, mutta ei muualle. :)

Jane69 - Onko kuvassa cavalier? Meillä on semmosia tyttöjä kaks, tricoloreja 8v ja 11v. :)

( .) Lähdössä taas antamaan pissanäytettä neuvolaan, kun tota turvotusta nyt kytätään. Ihan hyvä niin. Ja pelkäsin, että tulee jotakin valitusta äitiyspolilta, ku th laittoi keskiviikkona lähetteen turvotuksen ja valtavien liitoskipujen vuoksi, mutta ei vaan tänään soittivat ajan maanantaille! :) Hiukan helpottaa hermoja... Nyt mulla oliskin sitten seuraavalla viikolla vielä oman gynen aika ja sitten 40+1 varmuudeksi äitiyspoliaika. Eli ellei mitään tapahdu aiemmin, oon helpottunut, että tilannetta tarkkaillaan. Mulla tosiaan ihan kirjaimellisesti paukkuu jalkovälissä, etenkin kun makaa kyljellään ja yrittää siitä kääntää selälleen. Pelkään ihan kamalan paljon sitä, että häpyliitos repeää ja kärsin siitä sitten synnytyksen jälkeen ties kuinka kauan. Toisaalta pelottaa vielä enemään se, että jos ei sen vuoksi vauva pääse syntymään ja joudutaan hätäsektioon... Mutta niin kovasti kyl toivon alatiesynnytystä, että ehkä itse oon valmis ottamaan riskejä kunhan vauva on ok. Ihan kauheeta kun ei voi itse näihin juttuihin vaikuttaa vaan pitää vaan odottaa ja ihmetellä, että luonto alkaa tehdä hommiaan... :/

Jaksamista kaikille meille "kärvistelijöille"! ;) :heart:

Shawne & Baby Girl 37+5


 
Miusta on hienoa kuulla kaikista kokemuksista, joita teillä on ollut koto-Suomessa :) Kaikkien vartalo ei ole tosiaan synnytykseen luotu ja on ehdottomasti hienoa, että asiat pystytään hoitamaan sekä äidille, että lapselle turvallisella tavalla, enkä sitä mitenkään missään vaiheessa tuomitse, päin vastoin. Ja jos on pelkoja, niin niitä on ja on hyvä, että niitä kuunnellaan. Lähinnä miuta vaivaakin siis se, mistä ne pelkotilat ovat lähtöisin.

On harmi, että niinkin usein on tullut vastaan näitä negatiivisia suhtautumisia painoasiaan. Niistä haluaa mieluusti jakaa huolensa tällaisilla palstoilla ja sitten myöhemmin myös omille kavereilleen ja tuttavilleen, jotka odottavat lasta. Kun näitä negatiivisia asioita tulee tarpeeksi vastaan (ei siis välttämättä siihen tarvita edes neuvolan tätiä), on pelkotila jo syntynyt ja välttämättä siitä ei viitsi puhua omalle kätilölleen/lääkärilleen, vaan siitä sitten jatkaa edelleen tuttavilleen. Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan. Yksi huono kokemus yhden neuvolatädin kanssa voi siis aiheuttaa huolta useammalle henkilölle. Ja joskushan voi olla, alkuperäisen huolen lähde on ollut aiheellinen, mutta jos sitä ei ole tarpeeksi hyvin selitetty ja perusteltu, jää potilaalle aukkoja itse täytettäväksi. Mielestäni näistä asioista pitäisi neuvoloissa ottaa sama linja ja automaattisesti informoida tulevia äitejä faktoilla (myös täällä, muutenhan miulla ei olis ollut mitään aihetta huoleen, jos oisin saanut HETI jonkun faktalapun aiheesta paino) , ei uskomuksilla ja omilla mielipiteillä. Tämän vuoksi aiheettomista kommenteista tulisi aina tehdä valitus. Tai olisi hyvä, että asiasta keskusteltaisiin enemmän, ei vain mameille tarkoitetuissa lehdissä, vaan myös valtamediassa (tosin aihe ei välttämättä ole niin mediaa kutkuttava :) ).

Ja missään nimessä en halua antaa sellaista kuvaa, että "meillä täällä on asiat paremmin", ihmettelen vaan tätä eroa, kun kuitenkin Suomen terveydenhuolto mielestäni on toiminut kaikkien kokemuksien perusteella parhaiten.

 
Suuresti onnea kaikille vauvansa saaneille :heart: :flower: :heart: Paljonhan meitä jo on!

Synnytystarinaa ajattelin tulla kanssanne jakamaan. Eli 2.6. irtoili limatulppa kokonaan ja ajattelin jo aamulla lähteväni, kun supisteli siihen malliin. Päivän aikana supisteli, muttei säännöllisesti. Iltaa ja yötä kohden taas supistukset pahenivat, mutta ei vaan säännöllistyneet. 3.6. aamulla kaikki oli loppu, mutta sitten taas alkoi epäsäännölliset supistukset, jotka todella jo tuntui. Iltapäivällä hälytin miehen kotiin ja lähdettiin sairaalaan.

Kätilö teki sisätutkimuksen ja laittoi käyrille. Olin 4cm auki sairaalaan tullessani. Supistukset tuli 5-15min välein ja olin ihan varma, ettei koko hommasta tule mitään. Edelliskerralla tyssäsi juuri samaan kohtaan ja synnytys venyi maratoniksi. Onneksi homma nyt kuitenkin tuntui jatkuvan.
Kuuden aikaan illalla olin 5cm auki ja siihen asti meni ilokaasulla hyvin, mutta sitten kivut veivät voiton ja sain epiduraalin, joka auttoi aika hyvin. Ei kuitenkaan niin hyvin, että kaikki kipu olisi hävinnyt. Sain kuitenkin levättyä. Tunnin kuluttua puudutuksesta alkoi tuntua kovaa painetta alhaalla. Kätilö tarkisti tilanteen ja totesi, että odotetaan yksi supistus ja seuraavalla ponnistetaan. Kahdella ponnistuksella syntyi poika, mutta kipu oli valtava. Onneksi meni niin nopeasti. 9 pistettä tuli, väri vei yhden. Meille kuitenkin täyden kympin poika :heart: Aivan ihana tummahiuksinen pieni mies.
Yksi tikki laitettiin ja sitten pääsin suihkuun ja sain iltapalaa. Olo oli kumman hyvä ja virkeä heti synnytyksen jäljiltä.
Sairaalassa oltiin kolme päivää ja nyt sitten ollaan opeteltu vauva-arkea kotona. Poitsu on kova syömään ja yöt menee kahden tunnin pätkissä, mutta onneksi on kesäaika, niin on helpompi jaksaa.
Isosisarukset ovat haltioissaan ja itselläkin on super-onnellinen olo vauvasta. Koitan ottaa kaiken irti vauva-ajasta kamalan raskauden jälkeen, sillä tiedän, että tämä on meidän perheen viimeinen pienokainen.

Tsemppiä teille, jotka olette vielä yhtenä palana ja supistustuulia niille, jotka niitä jo kaipaavat :whistle:
Palkinto odotuksesta ja uurastuksesta on kyllä yhtä uskomaton joka kerta!!

t. onnellinen unelias ja pikkumies 8vrk
 
Painoasiasta sen verran, että itsellä bmi ennen raskautta jo about 31 ja neuvolassa ei ole kertaakaan valitettu painon nousemisesta, vaikka sitä on nyt tullut jo melkein 20 kg. Iscias-vaivan vuoksi naistenpolilla käydessä viikolla 23 lekuri oli sitä mieltä, ettei näillä lähtöpainoilla tarvitsisi painon nousta ollenkaan (oli tullut siihen mennessä alle 3 kg). Itse vaan totesin kyseiselle lekurille, että tulkoon vaikka 50 kg, kunhan vauva on terve. (Miten niin suorasanainen potilas täällä :whistle: )

Eilen kävin ylimääräisessä ultrassa varmistamassa vauvan asennon ja saamassa hieman arviota painosta. Vauva oli pää alaspäin ja jo lähes kiinnittynyt. Ei kuulemma pää enää paljoa liikkunut. Kohdunkaula oli pehmentynyt ja hieman lyhentynyt, mutta edelleen täysin kiinni. Eipä täälläkään siis varmaan ihan heti olla synnyttämään lähdössä, joten taidan myös liittyä sinne heinäkuisiin. :LOL:

Painoarvioksi tällä hetkellä tuli noin 3700 g. Lääkäri totesi vaan, että olisihan se kummallista, jos ihan pieni vauva olisi, kun mullakin on kokoa. Mieheni on myöskin samaa kokoluokkaa kanssani. (ollaan molemmat lähes 180 cm ja isoja) Lekuri sanoi sisälantion olevan kuitenkin tilava, joten kyllä tuo vauva sieltä mahtuu vaikka laskettuna aikana ollaankin reippaasti yli 4 kg. Tämäkään lääkäri ei missään vaiheessa huomauttanut painosta ym.

masuasukki 37+3
 
Nyt on vikassa neuvolassa käyty ilman vauvaa... samalla mitattiin esikon 2v mitat ja esikkokin halus, et hänen mahaa kuunnellaan :D hassu.. oli niin onnellinen, ku täti kuunteli hänenkin mahan :D

Nyt oli laskeutunu entisestään, mut eipä muuta oo tapahtunu.. ens viikon lopulla varmaan pääsen äippäpolille tarkastamaan tilanteen, mut ei ne varmaan vielä sillonkaan käynnistä, vaikka ois kiva, jos käynnistäisivät.. mut ei tässä nyt kamalan paljon enää yli viikon pitäis mennä.. haluis niin jo vauvan syliin, vaikka jännittääkin, miten sit pärjää kahen kanssa :) meillekki tää ainaki toistaseksi on viimonen pienokainen... mut toisaalta ollaan vielä aika nuoria, et saatetaan jonkun vuoden päästä tehä vielä kolmas, jos innostutaan :D

Mut jees... nyt ettimään jotain päällepantavaa.. huomenna kaverin häät ja meen varmaan jossain teltassa sinne :D

- Anzzu rv 40+2
 
Terveisiä neuvolasta!

Milkei - En kyl tarkoittanut ainakaan mitenkään negatiivisesti vastailla noita omia kokemuksiani, siis että oisin ottanut jotenkin negatiivisena sun tekstin. Päinvastoin. :)

( . ) Pissa puhdas edelleen, verenpaineessa pientä alapaineen nousua kun oli nyt 88 (keskiviikkona ylin tähän asti eli 76), mutta kuulemma ei mitenkään hälyttävää. Ja painokin tullut keskiviikosta 700g alas, elikkä sekin turvotuksen kannalta hyvä. Ilmeisesti siis noi viime viikonlopun lakkiaiskierrkset ja helsingin reissu (500km autossa istumista) aiheutti ton pahimman kärjen turvotuksen suhteen.

Eikä ollut muuten edes oma neuvolatäti ja hyvät kokemukset täältä suunnalta vaan jatkuu. :) Kun sain tänään aiemmin sen soiton äitipolilta ja maanantaiksi ajan, niin tämä th varmisteli varmaan kolmeen otteeseen, että oonko varmasti nyt tyytyväinen siihen maanantaihin vai soittaako hän sinne heti mut. Ja siis just noiden liitoskipujen suhteen, että pärjäänkö. Tuli tosi hyvä mieli. :heart:

PIENTÄ GALLUPIA liitoskivuista... Nehän on siis joo ihan tavallisia, mutta onko kellään ollut tätä paukkumista ja naksahtelua jalkovälissä - raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen?? Äänitehosteita tapahtuu eniten kyljeltä selkälleen kääntyessä, mutta myös muuten jos vie toista jalkaa äkillisesti sivulle vaikka autoon istuessa. Äänen kaverina tosi kova kipu. Kovaa kipua ja jalan alta pettämisen tunnetta myös kun varaa vain yhden jalan päälle esim. housuja jalkaan laittaessa. Käsittääkseni nämä kovemmat oireet ja äänet saattaa olla jo merkki auenneesta häpyliitoksesta, joka tilanteena on ilmeisen harvinainen mutta jota mulla nyt epäillään. Aiheesta ei tahdo löytyä oikein infoa ja tila on hyvin outo niin terkkareille kuin useimmille lääkäreillekin ilmeisesti. Kaikki tieto ja kokemus siis avuksi, KIITOS!!
 
Heips! Onnea taas uusille vauvaantuneille. :heart: :flower:

Me lähdetään tänään ekaa kertaa mökille tänä kesänä. Siellähän vesi kannetaan järvestä niin pelottaa tuo pyllypyykki. :D Anoppi saa antaa hyvät ohjeet miten homma hoituu. :) Eiköhän me kuitenkin pärjätä kun sähköt on kuitenkin niin saa pullon lämmitettyä.

Tänään alkaa Millan ikä nollasta kun on mun laskettu aika. :D

mipsu ja Milla-neiti (40+0) pokspoks
 

Yhteistyössä