~Kesäkuun Kullannuput 2010~Huhtikuussa -10 <3 2 rakkauspakkausta syntynyt <3

Maira Hei hyvä tietää, että menevät supistusten oireista! En olisi osannut yhdistää ellet olisi ottanu puheeksi :) Sulla kyllä voimakkaammat oireet, kun täällä ei puhalluksia tarvittu.
Mulla oli edellinen "kohtaus pari viikkoa sitten, kunhan ei useammin tule..pitää silti yrittää muistaa kysella neuvolasta, joka onkin vielä tällä viikolla.

Rutti Meillä siis tänään ihan neuvolan perhevalmennus. Mielenkiinnolla odotan infoa ainakin aiheista kuvunlievitys ja imetys:) Voi kyllä olla ettei ole varaa skipata käyntejä, kun niitä näyttäisi olevan supistettu vanhasta, kaupungin sivuilla olevasta aikataulusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miumiu83:
Maira Hei hyvä tietää, että menevät supistusten oireista! En olisi osannut yhdistää ellet olisi ottanu puheeksi :) Sulla kyllä voimakkaammat oireet, kun täällä ei puhalluksia tarvittu.
Mulla oli edellinen "kohtaus pari viikkoa sitten, kunhan ei useammin tule..pitää silti yrittää muistaa kysella neuvolasta, joka onkin vielä tällä viikolla.
Siis joo mulla ainakin tekee niin perkuleen kipeetä että eilenkin jäi lause kesken kun alko tollanen "varpusparvikohtaus" (mä en enää suostu luopuu tosta todella erikoisesta nimityksestä... :p )

Mulla alkaa olee vähä sellanen olo et kaikki ei oo ihan kondiksessa, siis mulla..Puhalluttaa kun kerää pyykkejä koneeseen, äklöttää ja veto on pois..Toivottavasti en oo tulossa kipeeks tai mitää..Nyt on reissattu niin paljon et kiva jos jonkun flunssan tai sen kuuluisan noron olisin tolta mukaani saanut..Toisaalta, on tässä nyt kyllä tullu syötyäkin huonosti, pitäis vissii vähä skarpata..
Mulla on ilmeisesti nyt taas tullu vähän pukamaakin kun nro.2 jälkeen sai pyyhkiä verta hanurista... :ashamed:
 
Neuvolakuulumisille tulin

Rv 32+5 (30+5)
RR 131/84 (122/69)
Hb 132 (ei mitattu, viimeksi mitattu 29+0 123)
Pissa puhdas (puhdas)
Sf-mitta 29cm (28cm)
Syke + (+)
Liikkeet ++ (++)
Tarjonta rt (rt)
Turvotus + (+)

Eli kaikki hyvin =)


Tänttärä Mä olin siis nyt siellä synnytysosasto 2:lla, mut ainaki siellä oli päivähuoneessa tietokone jota saa äidit käyttää netissä surffaamiseen ihan vapaasti, mut mulla oli läppäriki mukana ku olin vuodelevossa nii oli edes jtn ajanvietettä =)

OdottamatonOdotus ja MiuMiu Siis kerrassaan ihanat masut :heart: :heart:

ON: polttelut onneks helpottivat ja nyt on vointi ihan hyvä =)

Mukavaa uutta viikkoa mammat! :flower:

Niiskuneiti- ja masupoika 32+5 :heart:
 
Hei

En oo taas kirjotellu, vaikka oon lukenu kyllä.

Onnea mipsulle tytöstä ja hienoa, että sairaalassa voidaan kuitenkin hyvin :)

Itellä ei ihmeempiä. Maha alkaa jo ahdistamaan ja suppareita välillä tulee kun kovasti nauraa tai sellasta. Vauvan liikkeet myös tuntuu jo hiukan inhottavilta, kun ei niin hyvin enää mahdu olemaan masussa.

Esikon isän osotettakin kysyin, että voin lähettää hälle uuden kuvan tytöstä.. toisaalta tyhmää ite kysellä sitä, kun ei herra oo suvaitsenut ilmoittaa sitä. Ja eihän tuo ukkeli tietty tykänny, että kysyin. Mut miun äiti sano, että kysäse sitä ja lähetä se kuva hälle. Tosi vaikeeta ku ei oikein tiiä, et mikä tapa toimia ois oikein vai onko mikään.. Ei hän varmaan oo aidosti kiinnostunut, kun viimeeks joulukuun alussa on käynyt tyttöä kattomassa.. kerran kuussa suunnilleen kysyy tekstiviestillä kuulumisia. Tuntuu toisaalta tuputtamiselta lähettää kerhokuvakin, mut ärgh.. mikä sit ois esikon kannalta viisainta. No nyt teen vaikka näin.. vaikka hullulta tuntuukin :D

Mut nyt oli taas ihan omaa napaa.. tosi mukavaa kyllä kun ollaan jo näin pitkällä, että kohta saadaan kaikki vauvelit sylkkyyn :) ei jaksais millään enää odottaa, kun olo muuttuu vain tukalammaksi..

Anzzu rv 32
 
Päivää taas! Käytiin vauvaa katsomassa ja pääsin jo kenguruhoitoonkin. :) Eli vauva rinnalle ihoa vasten. Oli aika ihanaa, tuoksuukin mokoma maailman suloisimmalle. :heart: Nenämahaletku on vielä ja se hapetusanturi jalassa. Tippakanyylinkin saa jo ottaa pois, nyt ei viitsitty pientä kiusata. :D Vointi on hänellä todella hyvä, vaikka luultavasti tulee pikku takapakkia jossain vaiheessa. Sehän on odotettavissa. :) Ei vaan pidä säikähtää, vaikka tuntuu tämä äidin huoli olevan todella voimakas. Hyvin tosiaan on mennyt tämä viikko, toivottavasti jatkuu edistys samanlaisena. Sektiohaavakin alkaa olla parantumaan päin, perjantaina saan tikitkin jo pois. =)

Mullahan oli tosiaan silloin pe-la yönä ensimmäinen kivulias supistus ja vuotelin lauantaina vertakin. Saattaa olla että istukka alkoi jo silloin irtoamaan, vaikka kunnolla verta alkoi tulla vasta maanantaiaamuna. Eihän sille irtoamiselle ole mitään erityistä syytä, mulla ei nyt vaan pysynyt paikoillaan. :|

Hienosti teillä neuvolajutut menneet. Koittakaa levätä ja nauttia loppuodotuksesta. :)

mipsu ja tyttönen (Rv olisi tänään 31+3)
 
Maira Älä luovukaan tosta "varpusparvikohtaus -nimityksestä, hyvin tunnistin olotilan samaksi :D Pitää vissiin minunkin rauhoittua, sitä se keho yrittää sanoa. Liikaa ohjelmaa viikonloppuna ja huonosti=epäsäännöllisesti tuli syötyä.
 
Moikka mammat!

Hurjasti tullut tekstiä. Nyt pääsen taas vähän paremmin lukemaan ja kirjoittelemaan tännekin, kun saatiin nettipiuhat kytkettyä takaisin.

Mipsulle hurjasti onnea. Todella suloinen tyttö! :flower:

PikkuVarpunen Vaunukangas on noin 1 km meiltä, eli ihan kävelymatkan päässä. Kiva juttu, että muutatte tänne päin. Hyrylän neuvolassa tulet sitten varmaan asioimaan. Itsellä ei ole ollut palveluun valittamista, kaikki on sujunut hienosti. Voi olla että meille tulee jopa sama neuvolatätikin :)

Viikonloppuna käytiin lyhyellä remonttilomalla. Oltiin Hämeenlinnassa kattomassa bändejä. Teki kyllä hyvää käydä vähän ihmisten ilmoilla, vaikka mulle tulikin kauhea pukeutumisahdistus, kun mitkään nää mammavaatteet ei oikeastaan ole ihan sitä mun omaa tyyliä. Sunnuntaina käytiin kylpylässä ja oli ihanaa vaan lillua lämpimässä vedessä. Taidan ruveta harrastamaan tuota uimista vähän enemmänkin. Rupesi vaan teidän juttuja lueskellessa hirvittämään, että mitä jos ne lapsivedet lorahtaa uidessa sinne altaaseen :eek:

Olo on ollut kohtalaisen hyvä, vaikka nyt alkaa kyllä vähän henkisesti ahdistaa tämä kömpelyys. Kohta ei kykene enää kengännauhojakaan sitomaan. Viikon uusin vaiva on öisin puutuvat kädet ja sitten pitää vähän väliä kääntää kylkeä sen mukaan kumpi käsi puutuu. Pitäis varmaan kokeilla jotain lisätyynyjä.
Tämänhetkinen himo on munkit ja sima, joita voisin vetää kilokaupalla:whistle:
vappuna ne sitten varmaan jo etoo niin, ettei voi ajatellakaan

Jonttu & jättis 31+1
 
Heippa kaikki!

MIPSULLE ihanasta tytöstä vielä kerran onnittelut!!! :heart:

Nyt muuten vaan itsekkäästi omaa napaa kun toivon ahdistukseen vertailupohjaa ja teidän kokemuksia...
Olin siellä sokerirasituksessa vasta tänään, eli 30+0 (jei, POKS!) ja arvot
paasto 5,0
1h 9,7
2h 8,5
Täällä satakunnan sairaanhoitopiirissa on joku ihme taulukko, jonka viitteet on vaan paasto alle 6 ja kahden tunnin arvo alle7,8(-11). Ja mä en ihan ymmärrä kun netistä löysin joiltakin virallisilta diabetessivuilta, että suomen viitearvot olis
paasto 5,3
1h 10,0
2h 8,7

Ja olishan noidenkin mukaan mun lukemat korkeat, vaikkakin viiterajoissa, mutta toi oman terveyskeskuksen antama viite kuulostaa ihan ihmeelliseltä? ja kuinka pahasti noi mun arvot nyt olis koholla, jos jollakin kokemuksia?! :(

Arvatkaa kuinka paljon ottaa päähän, että se ääliöendokrinologi ennusti tuloksen oikein... :(

shawne & baby girl 30 POKS
 
Huomenta!

Oh, sain nukuttua piiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa syvät, hyvät unoset. Sain mieheltä hieronnan (tiikerisalvalla :D ) ja kävin lämpimässä kylvyssä. Ostin myös eilen laventeli-vehnätyynyn, joka tuntuu taivaalliselta tuota kipuilevaa alaselkää varten. Kukas täällä oli ottamassa sitä mukaan sairaalakassiin? Huomattiin synnärillä käydessä, että niiden mikron päällä oli erikseen lappu, ettei saa noita tyynyjä lämmitellä :( Grrr.

Maira ja Miumiu, täällä on kanssa ihan just tismalleen tuollainen tunne monesti päivässä. Että kohta pitää juosta vessaan kakkoselle ja sit tuleekin tukala olo. Virallistettakoon näille nyt sitten nimeksi tuo varpusparvisupistus :LOL:

Jonna... miks menit sanomaan munkit ja sima... nyt tekee IHAN HIRVEESTI MIELI eikä täällä mitään simoja ole. Pitää siis sekin tehdä ensimmäistä kertaa itse. Jos jollakin on hyvä siman ohje, niin laittakaa ihmeessä!

Ärsyttääkö teitä muita tuntemattomien kommentit kaduilla? Täällä yks sun toinen päivittelee, että se on kohta sulla Aika, ja tekis mieli vääntää niiltä kaula nurin. Ensinnäkin sen takia, että tästä koosta oon ollut monta kuukautta stressissä ja toisekseen tietenkin kun toivoisi, ettei olisi näitä hemmetin kolotuksia seuraavia kahta kuukautta... turhaa, aivan turhaan... JOS EI OO MITÄÄN KAUNISTA SANOTTAVAA MUN KUONTALOSTA, NIIN ÄLÄ SANO OLLENKAAN. Teen tommosen paidan seuraavaks. Prkl. Ärräpäitä! :D

Nyt töihin taas kärvistelemään, tämä ja huominen enää, kai sen kestää. Pitää istua päivä tyyny persauksiin niitettynä. :)

Tiistaita, mamit!

milkei 30+1 (Jeee, kolmosissa mennään!)
 
Shawne: Muhun on ainakin raskausaikana sovellettu nimenomaan noita diabetes-sivuilta löytämiäsi arvoja (5.3, 10, 8.7). Näin ollen sun arvot on vielä rajoissa (ja ääliöendokrinologi väärässä!). Saitko mitään ohjetta, miten tulisi toimia jatkossa? Siis jos noudattavat omia arvojaan ja sun arvot menee yli, niin luultavasti aloittavat sulla sokerien kotiseurannan ja ruokavalio-ohjeistuksen saat myös. Mutta jos noudattavat yleisiä arvoja, ei kohdallasi välttämättä tehdä asian eteen enää yhtään mitään. :hug:

Anzzu: Kysypä esikkosi isältä suoraan, että miten hän haluaisi yhteydenpidon tapahtuvat, kuinka usein jne. Ehkä olet jo kysynytkin? Vaikea tilanne kieltämättä :hug: Uskon vahvasti lapsen oikeuteen/parhaaseen, että isä olisi mukana elämässä, mutta jos isä itse ei halua, niin väkisinkään ei siitä hyvä tule - joskus aika korjaa tilanteen!

Täällä myös alkanut nyt kädet öisin puutua |O

Lenniina 32+4
 
Milkein kanssa olimmekin samaan aikaan linjalla =) Meillä synnärillä kätilö 3 vuotta sitten antoi lainaksi vehnätyynyt ja ohjeisti mieheni asiakasmikrolle sitä lämmittämään. Eli voisiko olla, että teidän synnäriltä löytyisi joku toinen mikro, joka olisi sitten varattu vain näillä tyynyille? Tuntuu käsittämättömältä, että lämmittäminen olisi kokonaan kielletty...
 
Moi.Poksumaan tulin :D
Lääkärille näytetty niitä näppyjä ja ovat varsiluomia,voi itse saksilla leikata pois :eek:
Eilen tuli ekaa kertaa rinnoista maitoa ;)
Harjoitussuppareita tulee päivittäin,ovat epämiellyttäviä :/
Vauva liikkuu kovasti ja osa liikkeistä tekee jo kipeää.
Yöt menee katkonaisesti,uusi vaiva on krampit jaloissa :/

Rapu ja masuasukki rv 33 POKS :heart:
 
Shawne mulla sama kuin lenniinalla eli nämä arvot (5.3, 10, 8.7) ja mulla itellä siis oli 5,3 , 5,6 ,4,4 eli tuo paastorajalla ja ahkerasti mittailtu sokereita rv 12 asti huoh.

niiskuneiti kiitokset valistuksesta mä en tiä ees missä huoneessa olin ku siä synnyttäjien puolella olin mutta siinä huoneessa oli vaan 1 sänky ylensähän niitä on enemmän mutta tosiaan nurkassa oli tietokone ja mietin että pystyykö sillä surffaileen mutta saattaa nyt olla että oman läppärini mukaan.

Ärsyttääkö teitä muita tuntemattomien kommentit kaduilla? tähän vastaan että ei ne kommentit oikeastaan mullekin siis tullu kaikkee että ompa sun maha iso miten jaksat loppuun asti tai kuin iso se sitten lopussa on ym mutta se vaivas kun tuntematon ihminen tulee lääppiin mun masuani ja pitää kättä mun masulla :x |O mur!!

torstain äippäpoili käyntiä odotan pääsee kurkkaan masuun ja kauhistelemaan elmerin painoa =)
mä siivosin eilen urakalla ulkovarastonkin siivosin ja voi luoja sitä tavara määrää mikä sieltä lensi roskiin samoiten sisältä heitän armotta kaikki rikkinäiset lelut ym roskiin alakerta siivottu ja tänään vuorossa poikien huoneen raivaus ja koko kämpän moppaus huoh!!

tänttärä ja elmeri 32+4
 
Miumiu Niin sulla on neuvola tällä viikolla?Kyseles tosiaan nois "varpusparvisuppareista" siellä...Mulla on niitä taas..Eilen oli yks heikko, yöllä ei mitään, nyt kun otin välikuoleman aamun heilumiselta ja nukuin hetken, nousin ylös, niinkö eikö taas tullu 2 kertaa..Nyt on koko ajan ihan sellanen olo mahassa ja selässä et tuskin jäi ainoiks kerroiks tälle päivää nuo... :attn:

Milkei Heh, ihme sinällää et kukaan ees tajus mitä tarkotin tolla sähellyksellä... :D Mä en vaan keksi mitään parempaa nimitystä sille kun toi "varpusparvihyökkää"... :LOL: Tuo "varpusparvisupistus" oli hyvä!Se pidetään! :p

Ihmisten kommentit, niitä ei tule...A. mulla on edelleen käytössä mallia teltta oleva takki josta ei ota selvää oonko vaan läski vai raskaana... B. kukapa täällä kotona kyselis... :LOL: Eli mä oon oikein tehokkaasti linnoittautunu kotiin...Kaupassa käyn, mut siinäpä se sitten olikin..Niin ja neuvolassa toki.. :)

Mutta mä koitan heräillä..Mä olin jo 4 aikaa ylhäällä saakelin huonosti nukutun yön jäljiltä ja leivoin sämpylöitä jne...Piti käydä tosissaa ottaa pikku tirsat 8 jälkeen kun alko väsyttää niin hitosti.. :whistle:

Päivänjatkoja kaikille! :)

Maira ja eemeli 32+0 POKS :heart:
 
Huomentapäivää,
Eilinen perhevalmennus oli oikein hyödyllinen, jopa mies ihan tykkäsi lopulta. Vaikka alkuun olikin ettei oikein huvittaisi mennä. Käydään siellä nyt pari ekaa kertaa, niin saadaan hyvin kaivattu info:) Nyt ensimmäisellä kerralla aiheena oli synnytys/kivunlievitys.

Täällä ei ole tuntemattomilta tullut mitään kommenttia vatsasta, mutta jotkut vanhemmat ihmiset tuijottavat pahasti. Saan joskus kuulla näyttäväni nuoremmalta kuin olen, eli ilmeisesti eräiden mielestä nuori nainen+raskaus=pahasta :kieh:

Rapu82 Hui, minusta kuulostaa niin hurjalta leikellä niitä varsiluomia, vaikka olinkin kuullut että näin lääkärit neuvovat.
Taidan kuitenkin vaan hirttää nuo pari, kuulostaa vähemmän radikaalilta. (eli juureen solmu ohuella langalla, niin luomi kuivuu itsekseen pois):)

Maira Ok, kyselenpä noista supistuksista torstain neuvolassa, tovottavasti osaan kuvailla ne th:lle oikein :D
 
Kylläpä on taas tullut tekstiä. Toivottavasti pysyy edes osa kommentoitavista asioista mielessä. Hajamielisyyttä havaittavissa... :D

Kiva kuulla, että mipsun pikkuisella on kaikki hyvin! :heart: Tuntuu kyllä hassulta ajatella, että tuollaisia valmiita vauvoja meillä on masuissamme - mutta toivotaan silti, että malttavat vielä pysyäkin siellä kasvamassa ja vahvistumassa.

Muiden kommentit todentotta ärsyttävät! :kieh: Kadulla ei sentään ole tullut tuntemattomilta kommentteja, mutta pitkiä katseita kylläkin, ja tekisi itsekin mieli vetäistä päälle paita, jossa lukee "Kyllä, mahani on iso. Ei, en ole vielä synnyttämässä. Niitä on siellä kaksi." Sukulaiset ja kaverit sen sijaan ovat kunnostautuneet mahan koon päivittelemisessä. Nyt sentään onneksi on alkanut tulla myös sellaisia "mahasi on pysynyt aisoissa sitten viime näkemän"-tyyppisiä kommentteja. Ehkäpä kaksosten kasvuvauhti alkaa hiljalleen hidastua, kun keskimäärin kaiketi syntyvät kuitenkin kilon kevyempinä kuin yksösvauvat.

Raskausvaivoista käsien puutumista öisin on ollut jo pidemmän aikaa. Mulla on tapana taittaa kädet "linkkuun" tyynyn alle ja tokihan siinä sormet puutuu. Sormia "pumppaamalla" tunto onneksi palaa nopeasti. Harjoitussuppareita on myös ollut jo pidempään; vauvojen liikehdintä, liian rivakka kävelyvauhti ja esim makuuasennosta vatsalihasten avulla istumaan vääntäytyminen saavat niitä yleensä aikaan. Olenkin ottanut käyttöön sektion jälkeen opetetun "työnnä itsesi käsien avulla kylkimakuulta istualleen" neuvon. Ai miten niin kömpelö ja raihnainen... :LOL: Maitoa on myös alkanut tulemaan ja närästys kiusaa toisinaan iltaisin.

Käytiin muuten eilen ostamassa vaunut! Huutonettiin oli tullut myyntiin juuri havittelemamme Teutonian Team Alu S4-kaksostenvaunut ja koska huutoja ei ollut vielä tullut eikä hintavarausta ylitetty, otettiin suoraan yhteyttä myyjään ja tehtiin tarjous, jonka myyjä sitten hyväksyi. Kaksi vuotta vanhat vaunut kahdella pehmeällä kopalla, kääntyvillä etupyörillä (oli meille ehdoton vaatimus), sadesuojalla, takuutakin vielä jouluun asti jäljellä - ja selvästi alle puoleen hintaan verrattuna uusiin vaunuihin. Olen erittäin tyytyväinen! :)

Tälle aamulle varattu ultra siirrettiinkin ensi maanantaille, kun esikolla oli vielä eilen aamulla kovasti parvorokon näköistä ihottumaa poskissa ja raajoissa. Tiedä sitten, oliko sitä, kun tänään on jo paljon parempi - voisiko rokko parantua noin nopeasti? En kuitenkaan viitsinyt ottaa riskiä ja lähteä mahdollisen parvopotilaan kanssa paikkaan, joka kuhisee raskaana olevia naisia... Itse olen raskausviikkoineni onneksi joka tapauksissa turvallisilla vesillä, rv24 asti parvotartunnasta voi olla vaaraa sikiölle.

Tässä olisi vielä simaohje, jolla on monet kerrat tehty oikein hyvää simaa:
(8 litraa)
0,5 kg fariinisokeria
0,5 kg sokeria
4 sitruunaa, josta yhdestä tarvitaan mehu ja kolmesta keltainen kuori ja hedelmäliha viipaleina, valkoiset osat poistettuna
8 litraa vettä
1/4 tl tuoretta hiivaa (varsin pieni nokare)

Käytä esim puhdasta 10 l ämpäriä: Kuumenna puolet vedestä, liuota siihen sokerit. Lisää sitruunat ja loppu vesi. Kun seos on kädenlämpöistä, liuota hiivanokare pieneen tilkkaan ja sekoita koko seokseen. Peitä kannella ja anna käydä huoneen lämmössä yli yön. Pullota seuraavana päivänä: Pullot kannattaa pestä huolellisesti ja korkit kannattaa keittää. Lisää pulloihin rusinoita ja 1-2 tl sokeria ennen kuin täytät ne simalla. Vie pullot kylmään, sima on valmista noin viikossa.

Tämmösiä. Taisi tulla melkoisesti tekstiä. Nyt toinen kuppi kahvia ja loput hesarista. Päivänjatkoja, mammat!

Myntti ja pojat :heart: :heart: 30+4
 
myntti pitäiskö haknnia semmoinen paita missä lukee "kyllä mahani on iso en ole vielä synnyttämässä niitä on kaksi" toi oli kyllä hyvä kans toi mahanpysyminen aisoissa meillä ei ukko kerkee kun päivitellä tuota mahaa kuinka se kasvaa silmissä.

No huomenna olisi ultra ja katsotaan sitten mitä siellä sanotaan koitan jos likat pääsis koulusta puolituntia aijemmin kerkeisin saada nekin mukaan meillä ei tuo vanhempi likka ole ollut mukana yhdessäkään ultrassa ja kiinnostus olisi kova.
 
Kiva kuulla mipsu teidän kuulumisia! Voi sitä vauvantuoksua.....Iiiiiih, ihanaa :heart:

Jonna mahtavaa, sittenhän me ollaan ihan oikeasti melkein naapureita! =)

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville! Koitetaan jaksaa jookos! :hug:

( . ) Noro-virus sairastettu. Ensin sairastui tyttö, sitten minä ja lopuksi mies. Mulle se oli selvästi kaikkein rajuin ja menin aika huonoon kuntoon. Nyt kuitenkin elämä alkaa taas voittaa. Kamala tauti, en toivo kenellekkään! :'( Ja viellä kun vatsassa on se n. puolitoista kiloa vauvaa, oli se oksentaminen jotain ihan kamalaa. :x
Mutta selvittiin.

Noro vei voimia, ja olo on aika väsynyt. Muutenkin olen ollut kiukkuinen kuin ampiainen ja hormonit selvästi koettelee..Vauva onneksi potkuttelee, ja voi liikkeistä päätellen hyvin. :heart:
Rv 30+0 tulee sunnuntaina täyteen, ja nyt aionkin aloittaa vihdoin sen mamajoogan ja ilmoittautua bebesin synnytys-luennolle. Odotan kovasti äitiysloman alkamista 4 viikon päästä. Tuntuu että kun on töissä ja hoitaa arkea muutenkin, ei ole edes ehtinyt keskittyä tulevaan. Mamalomalla sen teen. Keskityn ITSEENI. Ja tietty esikoiseenkïn.
Muutto meillä on edessä parin viikon päästä. Raskasta mutta kivaa.Pääsen rakentamaan pesää. :kieh:

Johanna ja Pikkiriikki 29+2
 
Hirvittävä määrä taas tekstiä niin en taaskaan varmaan ymmärrä kommentoida kaikkea :ashamed:

Mipsun prinsessasta kyllä ihana kuva! Mahtavaa että kaikki sujuu hyvin ja olette päässeet jo kenguruttelemaankin:)

Mitenkähän tvvo:n pikkuinen jaksaa?

Ihania masukuvia olitte myös laittaneet! ä yritin tuossa taannoin kuvata vatsaa, mutta eihän siitä tullut mitään ilman itselaukaisinta. Pitäis laittaa kuvaustaidoton mies kameran toiselle puolelle.. Mulle ei meinaan ole edelleenkään ainoatakaan mahakuvaa.

iso :hug: kaikille vaivojen kanssa painiville!

Muiden kommenteista: niitä ei ole, mutta pitkiä katseita sitäkin enemmän. Oon huomannut että tähän tosiaan vaikuttaa takin malli sekä muu vaatetus. Muakin on sanottu usein ikääni nuoremman näköiseksi, joten hieman hirvittää millaisia katseita ja kommentteja saan, kun vauva on syntynyt. Ihmeellisiä asenteita ihmisillä tosiaan (se, että lapset saa nuorena on ihan kamalan paha asia... joo joo.)
Mun vatsan kokoa on kyllä tutut kommentoineet tänkin edestä, lähinnä tyyliin "mihin oot piilottanut sen" "eikä muuten varmasti synny vielä kesäkuussa" (ja muuten varmasti syntyy!)

Sitten keskityn julmasti omaan napaan:
Käytiin aamulla äitiyspolilla, meillä oli istukan kontrollikäynti - tai näin jotenkin kuvittelin, kätilö sanoi rakenneultrassa että laittaa meille lähetteen sellaiseen, kun siellä näkyi "jotain". Noh, lääkäri selitti sitten kun kysyin miksi siellä ollaan, että ultraa nyt, koska rakenneultrassa on löytynyt joku poikkeus lapsiveden kalvoissa - eli siellä on näkynyt siimamainen kalvo, joka kietoutuessaan sikiön ympärille saattaisi mm. amputoida vauvan raajat/estää näitä kasvamasta yms kivaa :eek: No, täti ultrasi aikansa eikä onneksi löytänyt merkkejä moisesta - toisaalta sanoi, että vauva alkaa olla jo sen kokoinen, ettei kaikkea enää näe. 4D:llä olisi kuulemma nähnyt vielä muutama viikko sitten, mutta ei ollut huoneessa sellaista laitetta, eikä siitä kuulema enää juuri hyötyä olisi. Eli nyt sitten vaan toivotaan, että vauvalla on sormet ja varpaat kutakuinkin tallessa, hyvin tuo näytti kuitenkin kasvaneen...
Että sellainen kiva pieni huoli lisää. Lääkäri lohdutteli, että yleensä vauvat syntyy kuitenkin ihan terveinä, mutta ei sitä silti koskaan tiedä.
Mun kuuluisi varmaan olla ihan paniikissa, mutta jotenkin tuntuu, ettei tällaiseen maailma kaatuisi - kunhan vauva on muuten terve! Ja sen näkee sitten vasta syntyessä..
Eli ihan hyvillä mielin lähdettiin kotiin: painoarvioksi saatiin 1800g, mikä menee kuulemma ihan hyvin keskikäyrillä, vauva oli tajunnut kääntyä pää alaspäin (JEE!), lapsivettä normaalisti, omat verenpaineet oli kunnossa. Kohdunsuu oli kuulemma ulkoseinästä pehmeä, muttei siitä ole kuulemma haittaa, koska ei ollut kokonaan, kanavaa jäljellä 3cm (viimeksikin 3cm). Näillä näkymin ei ainakaan tarvitse pelätä perätilasynnytystä tai sektiota sen vuoksi. Lääkäri sanoi myös, että jos haluan, niin voin jättää loppuraskauden lääkärikäynnin väliin, mutta taidan kyllä mennä sinne ihan vain oman mielirauhan saavuttamiseksi.

Toivottavasti kaikkien muidenkin perätilassa viihtyvät vauvat ymmärtävät vielä kääntyä ympäri. Tuo lääkäri oli sitä mieltä, että aikaa on yleensä vielä viikolle 36, eli meille kaikille vielä hyvin:) (kunhan tämäkin tajuaisi pysytellä pää alaspäin tuohon saakka!)

Hyvää viikonalkua vielä kaikille!

Salma ja Sintti 32+3

(Myntin simaohje kuulostaa niin hyvältä että on varmaan pakko kokeilla!)
 
Täällä on mielialat reilusti penkin alla ja ahdistus kova.. :'( Fyysisesti täällä voidaan yllättävän hyvin!

Tuli mieleen yks kysymys: Miten teidän muut lapset suhtautuu uuteen tulevaan vauvaan?? Meidän 4v poika suhtautuu tosi hienosti, vielä ainakin. Kyselee vauvasta päivittäin ja odottaa, koska se vauva oikein tulee. Iltaisin toivottaa hyvää yötä vauvalle ja antaa halin ja suukon masulle. Todella suloista! Ärsyttää, kun kerron ihmisille tästä, saan vastaukseksi odottakaa vaan, kyllä se siitä muuttuu.. Kyllä me se tiedetään, varmasti on mustasukkainen, kun on ollut yli 4v ainoa lapsi ja saanut kaiken huomion. Mutta ihan kuin en sais nauttia tästä, miten hienosti poika nyt vielä ainakin suhtautuu.. :/

Masukommenteista: Mä en ole sellaisia saanut, ainakaan mitään pahoja. Toki joku on todennut, että onhan se jo kasvanut, jos ei olla nähty vähään aikaan.. Enemmän mua ärsyttää, kun ihmiset koskee mun mahaa, SE ON MUN!! |O Onneks ei tuntemattomat ole koskenut, mutta tutut, ja lupaa kysymättä..

Pukamavaivoista: :wave: :| Täällä yks jolla myös on vaivana tällainen.. En muista tarkalleen, koska edes tullut. Mutta vaivaa siis aina välillä enemmän ja vähemmän, helposti vuotaa verta ja varsinkin, jos vatsa kovalla. Ja silloin se on todella kipee.. En ole vielä katsonut aiheelliseksi tehdä sille mitään.. :ashamed:

Mutta jaksamisia kaikille vaivojen kanssa! =)

Papuneiti ja Tyyppi 31+3
 
Moikka! :wave:

Myntin simaohje kuulostaa niin hyvältä, että taidan iteki kokeilla tehä sitte lähempänä vappua ;)

Ihmisten kommenteista oli puhetta täällä. Mä en oo saanut kommentteja tuntemattomilta kovin, mut siis mua ärsyttää välistä aivan suunnattomasti se, että ihmiset tuijottaa mun mahaani ku se olis joku rutto. Tiiän, että ei ne sillai pahalla varmaan sitä tuijota, mut silti se ärsyttää. Pitäis varmaan kulkea tuolla kaupassa paita päällä, jossa lukee että juu olen raskaana sillä ja sillä viikolla :LOL:

Kauratyynystä vois olla mullaki apua ku näitä kipuja on, pitää kyllä hankkia semmonen :p

Onkos täällä muutes muilla ilmenny sitä että selällään makaaminen aiheuttaa huimausta/hikoilua ja muuten pahaaoloa?
ku mulla siellä sairaalassa alko ilmeneen tällästä ja nyt kotonaki en voi kauaa maata selällään vaan yölläki pitää nukkua kyljillä enemmän.

Mieki tässä mietin, että mitenhän tvvo:n pieni mahtaa jaksella?


Niiskuneiti- ja masupoika 32+6 :heart:


 
Pikaisesti vaan merkkailen, kun kuulosti toi Myntin simaohje sen verran hyvältä :p

Täällä energiaa riittää, ihana aurinko B) Supistukset vaan pistää rauhoittuun eikä voi touhuta niin paljon kuin haluaisi |O

Paremmalla ajalla enemmän..

Hukkapätkä ja pieni 31+0
 
Mä olen ihmetellyt, kun mulle ei ole kukaan vieras ihminen kommentoinut mitään mun raskaudesta. Ehkä ihmisillä on olemassa jonkinlainen vaisto ja ne tajuaa ymmärtämättään, että tässä tapauksessa ei kannata...tai sitten mä näytän aina siltä, ettei kukaan uskalla alkaa kommentoimaan.

Onko teillä muilla kohtu kipeänä, tai mä nimitän sitä tunnetta noin? Mulla on usein etenkin iltaisin ja öisinkin, kun vaihta aasentoa ja kohtu liikkuu niin sen tuntee ja se on jotenkin arka ja kivulias.

Vai liittyykö tämä mun tämän hetkiseen tilanteeseen. Mietin vaan, ettei mulla ole kohdussa jotain tulehdusta, kun siellä on kuollutkin kaveri.

Saagatar & Valo 30+1 ja enkelipoika Toivo 22+0
 
Neuvolassa käyty!
Olen niin onnellinen!
Kaikki oli kunnossa!
Sain mukaan pissaliuskoja joilla seurailen pissaa 1 krt/vko vaikka kaikki olikin kunnossa.
Ja täti uskoi mua ja antoi luvan piikitellä lauantaisin eli kerran viikossa JEE!

Kuulumiset

31+1 -------- ( 28+0)
paino 81.8kg (-100g) --------- ( 81.9kg)
RR 118/69 ---------- (118/72 (oli ksks 30+1 107/62)
prot - --------- (2+ oli ksks -/+ )
gluk - --------- (2+ ksks - )
hemppa 117 ------------ ( viimeks otettu 23+2 118)
Kohdunpohj. 32cm ------- (29.5cm Putos takas normikäyrille :D )
Tarjonta RT ----------- ( RT)
Syke 150+ ----------- (150)
Liikkeet ++ ------------- ( ++)

Vieraitten kommentit Kukaan vieras ei oo mun massua kommentoinut, mutta kyllä oon huomannu kun ihmiset kattoo pitkään.
Ovat varmaan kauhuissaan, että kuka toi on ja kehtaa tulla tänne lisääntymään. :kieh:
Ollaan aika tuoreita tällä paikkakunnalla ja ei tunneta ketään täältä.
Pikkunen sisäänpäin kääntynyt kylä pahanen koko kylä tuijottaa kun tuolla liikkuu :kieh:

Viimeyönä tuntu ihan siltä että supisteli!
Heräsin kamalaan aika outoon kipuun sitä jatkui jonkin aikaa ennenku meni ohi!
Jonkin ajan päästä piti mennä kakalle, kun alkoi pierettelemään niin paljon :LOL:
Koiratkin katos nopeasti sängystä :whistle:

Toivottavasti noi pukamat ei ilmesty tänne! Mä en halua!

Jaa jos lähtis hetkeks vielä hiomaan seiniä |O


Jane ja veijokeiju 31+1
 
Mipsu: Onnea äidille, onnea isälle, onnea pienelle perheenlisälle :flower:
Aivan ihana prinsessa teillä, voimia :hug:

En arvannut, että näin hankalaa on tämä kirjoittaminen. Kun jutut lukee eikä kommentoi heti, niin seuraavan kerran kun on aikaa kirjoittaa, on unohtanut mitä piti laittaa.. noh, ehkä tämä tästä..

Meillä on ollut luksus neljä päivää, anoppi ja hänen miesystävänsä olivat käymässä ja vahtivat esikoista. Päätimme ottaa pienen pikaloman kaksistaan miehen kanssa ja karkasimme kylpylähotelliin yöksi. Tämä oli vasta toinen kerta kun ollaan molemmat ihan koko yö poissa kotoa kun esikoinen on syntynyt. Miksiköhän tuota mahdollisuutta ei käytä useammin, kun mummit ja kummitkin tykkäävät kuitenkin poikaa hoitaa ja hän viihtyy.

Raskauksista on ollut täällä puhetta ja niiden saman/erilaisuudesta. Minulla on ollut suht samanlaiset molemmat raskaudet tähän mennessä. Alkuraskaudesta ei ole pahemmin ollut vaivaa, eikä edes huomaa olevansa raskaana. Näin 30 viikon jälkeen alkaa sitten tuo ikävä turvotus.. no joo.. molemmista ollut kauhea suklaanhimo, joka loppuu kuin seinään synnytyksen jälkeen. Verenpaineet alkaa myös nousta näillä viikoilla. Tässä raskaudessa alkupaineet olivat jo kovemmat, kun on tullut jotain jänskäpaineita, kotona on minulle normaalit eli alhaiset. (Niin siis esikoisesta tuli raskausmyrkytys) Hemoglobiinista on myös ollut puhetta, minulla oli lähtö 141 ja se oli pudonnut 106 muutama viikko sitten, Obsidanilla oli viimeksi noussut jo 113, alhainen sekin tosin on.

Vauva on todella erilainen. Esikoinen ei pahemmin liikkunut, iltaisin ja öisin potkiskeli vähän ja raivotarjonnassa oli aikaisilta viikoilta lähtien. Tämä on vieläkin usein poikittain ja myllää koko ajan. Istukka on edessä, eikä vaikuta menoon mitenkään.

Kiva, että täällä on laitettu vinkkejä sairaalakassin sisältöön, viimeksi jäin sairaalaan tutustumiskäynnillä sisälle osastolle eikä sitten käyty kuin lähikaupasta ostamassa dödö, hammasharja sekä kirjoja. Viikon sairaalassa makaamisen jälkeen esikoinen syntyi käynnistyksellä ja seuraava mietintä oli, että mistäs imetysliivit. Olihan se näky, kun hoitaja ehdotti, että laittaa ensi hätään puolikkaat siteet sairaalan verkkoalushousuihin ja ne sitten yläosaksi, olihan melkoinen joulukinkkuolo :ashamed:
No.. kohta minäkin alan pakata kassia, enkä lähde millekään äitipolikäynnille ilman sitä.

Ihanaista iltaa kaikille mammoille ja masuille

Unna ja Nuuk 32+0(?!)

 

Yhteistyössä