* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Elba no just, hienoa toimintaa... :mad: toivottavasti sen seulan saa vielä jotenkin otettua

Ruokasuosituksia olen pyrkinyt nouttamaan, mutta itsenäisyyspäivänä söin kyllä aurajuustoa ja pästoroitua valkohomejuustoa keksin päällä :ashamed: punkkua olen maistanut suullisen laivan seisovassa pöydässä ja juonut 0,5 % siideriä pari kertaa. Ennen raskautta olin bilepolttaja (aika harvoin tuli kyllä missään käytyä) ja plussan jälkeen en ole tupakkaan koskenut eikä ole kyllä tehnyt mielikään. Se kun liittyy mulla ainoastaan alkoholin kanssa lotraamiseen...

Mielenkiinnolla katson tänään erilaiset äidit tallennukselta... toi napanuorajuttu kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta mun korvaani...

Saikku työmotivaation puutteen vuoksi kelpais tännekin, aika hakusessa on :D

(.) Terveisiä neuvolasta! Ei ollu ilmestynyt mitään tauteja ja veriryhmäkään ei yllättäen ollut muuttunut sitten viime raskauden ;) täti joutu jonkin aikaa kuuntelen, ennen kuin sai jumpseen kuulumaan, mutta löytyihän se viimein. Vähän jo ehdin huolestumaan kun kesti. Paino on noussut 4,5 kiloa :( Seulat oli ok. Pahoinvointi on loppunut, mutta väsymys vaan painaa. Hemppa oli laskenut, joten taidan ottaa taas ihan omin päin floravitalin käyttöön. Yölliset vessakäynnitkin loppuivat muutama päivä sitten kuin seinään. Kohtu on varmaan noussut pois rakon päältä. Toivoinkin, että tähän keskiraskauteen tulisi väli, ettei tarvi joka yö nousta. Loppuvaiheessa se alkaa kuitenkin taas. Rakenneultra on 17.1. ja seuraava neuvola vasta helmikuun alussa. Sitten ollaankin jo yli puolen välin :O

rockstone & mini 14+4
 
Noniin neuvolatäti soitti ja sanoi että syy on minun kun olen käynyt labrassa ja ultrassa väärässä järjestyksessä. Kun viikkoja ei ole vielä varmistettu ultrassa niin sen takia eivät ole labrassa ottaneet. Nyt sitten tulee nämä kaikki pyhät tässä niin sanoi ettei tiedä voidaanko sitä edes ottaa. Voin käydä ensi viikon torstaina kun on viikkoja tarpeeksi yrittämässä antaa näytettä jos se vielä lähtisi johonkin eteenpäin. Muuten menee tammikuulle enkä tiedä voidaanko tätä taas enää silloin ottaa. Olisi joku vähän erilainen downseula. Vittu että ottaa päähän! Toi neuvolantätikin on niin perseestä etten tuu sen kanssa toimeen mitenkään päin. Puhu just silleen et oma vikas... mä täällä nyt itken silmät päästä kun olen varma että lapsi on vammanen ja tää on joku kosto mulle siitä mitä olen suustani päästänyt :'(
 
Voi Elba, tsemppiä! Uskon kyllä että harmittaa, mutta älä nyt itseäsi syyllistä!

Mä oon kerran vaihtanut neuvolantätiä omasta pyynnöstä. Kannattaa kysyä, jos sellainen olisi mahdollista.

Olisikohan jostain yksityisestä lääkäriasemasta mitään apua tällaisessa tilanteessa...?
 
Viimeksi muokattu:
Mä en saa enää vaihtaa tätiä kun just vaihdon neuvolaa ja sen mukana tätiä :D Vuoden täytyy olla nyt tämä. Ja itsekin mietin tuota yksityistä, meinasin ensi viikolla soittaa jos ei onnistu tuon kunnallisen kautta enää. En halua töissä sanoa mitään ennen kuin olen ihan sata varma että kaikki testit on hyviä...
 
Heipparallaa!

Täällä yksi energinen tapaus. :=)

Mähän olen saikulla sen mun marraskuisen veritulpan takia ja luulenpa, etten enää ennen äippälomaa menekään töihin. Mä olen opettaja ja mulla 10h liikuntaa viikossa. Lääkäri oli sitä mieltä, ettei oteta riskejä, vaan lepäilisin kotona. Mulla kuiteskin rupeaa tuo selkä oireilemaan jossain vaiheessa (murtui pahasti muutuma vuosi sitten..)

Mä olen ihan hirmu onnellinen tällä hetkellä. En saa raivareita ja miehen kanssa menee paremmin kuin vuosiin. :heart:
Nyt tämä tulokas on konkretisoitunut myös miehelle ja hän on ehdotellut jo nimiäkin. Ette usko, kuinka hyvältä se tuntuukaan.
Olemme rakastuneet uudelleen, joten näillä näkymin erilleenmuutto oli meille hyväksi.
Ehkä kaikki tämä onnellisuus sitten on tehnyt sen, että koti kiiltää ja olen suht energinen.

Ensi viikolla mulla on sokerirasitus, hyi siunatkoon. Mutta minkäs teet, kuhan en joutuisi nyt pistelemään itseäni.

Otammme miehen kanssa sukupuolen selville. Me kumpikin toivomme tyttöä, mutta poika sieltä todennäköisesti on tuloillaan. Tosin niin kauan kuin tulokas on terve, kaikki on hyvin.
Mies jopa sanoi, että eiköhän sitten "tehdä" toinenkin, kun tämäkin nyt tulee. Tosin meidän kohdalla tekeminen veisi todennäköisesti seuraavat viisi vuotta, mutta eihän sitä tiedä. ;)

Mies aikoo maalata oman pinnasängynsä vuodelta 1968, hänelle on kunnia, että hänen lapsensa siinä nukkuu.

Ootteko te muut menossa ylimääräiseen ultraan yksityiselle? Mä aattelin mennä Brunolle tammikuussa. Mä olen oikeasti huolissani tulokkaan koosta. Mä en oikeasti halua synnyttää enää viisikiloista lasta.
Ja muutenkin haluan, että kaikki napanuoran virtaukset ym. tsekataan kunnolla. Ja koska arvostan ko.herraa suuresti, haluan hänen luona käväistä. Ja samallahan saan täyden varmuuden sukupuolesta. Bruno katsoo sen jostain sisäelimistä, tai no jostain muualtakin kuin vain ulkoisista sukupuolielimistä. :)

Ummetuksesta ollut juttua. Mä olen pilannut oman suoleni laksatiiveilla (syömishäiriöinen), joten mun suoli on erittäin laiska ilman raskauttakin. Olen siis tottunut näihin 4-5 päivän ummetuksiin. Nyt kyllä pitkät kävelylenkit ja terveellinen ruokavalio tehnyt sen, että se toimii melkein joka päivä, tosin mahan vetää silloin löysäksi.

Olen ostanut jo kaikki joululahjatkin. Tilasin kaiken pääsääntöisesti Englannista. Yleensä tässä vaiheessa minulla ei ole lahjan lahjaa. :LOL:

Nyt jos rupeaisi tekemään Intialaista ruokaa, on sitten valmiina, kun lapset tulee koulusta.

MiiJane ja Helmi 12+6
 
Elba Tsemppiä. Toivottavasti seulat saa vielä tehtyä. Oliko sulla niskaturvotus millainen?

Suosittelen yksityiselle menoa ainakin ultraan jossain vaiheessa. Miusta ne tutkii siellä perusteellisemmin kuin kunnallisilla. Ainakin minulle jäänyt semmoinen kuva.
 
Elba, nyt pyyhit kyyneleet ja raivolla peräämään omia oikeuksiasi. Kolmoisveriseula voidaan ottaa viikoilla 14-15, joten peli ei ole menetetty. Joulunpyhät ei voi olla syynä siihen, ettei aikaan sidottuja tutkimuksia tehdä. Sitten vain sivulauseeseen potilasasiamiehet ja oikeusasiamiehet.
Turha sitä meitä on syyttää, jos ohjeistus on epäselvä.
:hug:

elselli
 
Täälläkin seulan tulokset tuli ja normaalit oli :heart:

Elba Minun ystävällä kävi parivuotta sitten että häneltä verinäytteet otettiin ja ultrassakin kävi mutta myöhemmin labrasta ilmoittivat että verinäytteet on hävinny eikä niitä voitu tutkia! Joutui sitten rv 15-16 uuteen verikokeeseen ja lapsivesipunktioon. Muistaakseni hän otti potilasasiamieheen yhteyttä mutten muista miten se meni. Mutta tosiaan terveen lapsen he sitten saivat. Tsemppiä kovasti! Uskon että tuo on ihan kamalaa kokea itse että ei saa varmuutta ja asia vain venyy ja venyy :(
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Elba, rauhoituhan. Sun vaavin niskaturvotus oli tosi pieni (muistaakseni) ja sinä olet nuori. Joskus aikanaan (esim. meidän paikkakunnalla 2v sitten) sua ei oltais laitettu ees tohon seerumiseulaan, koska mitään riskiä ei maalaisjärjellä ajatellen ole.

Multa ei oo ikinä otettu mitään seuloja tms. ja minusta alkaa tuntua, et näistä on enempi haittaa ku hyötyä. Tervettä lasta kun ei mikään seula takaa..
 
Onnea MiiJane ja Kotiäiti seulatuloksista.

Elballe oli kyllä käynyt inhottavasti. Muistatko miten neuvolantäti ohjeisti silloin ekalla käynnillä? Koska meille sanottiin neuvolasta että menen jonakin päivänä ennen ultraa verikokoeisiin. No, labrassa tätä sitten ihmeteltiin että miksi tulin ennen ja sanoin että tää oli neuvolan käsky ja hän sanoi että okei sitten jos kerran niin on. Ar-ultrassa oli kuitenkin la jo määritelty ja ovulaation tiesin. Ei siis tullut ongelmia mutta toisaalta ajatellen olisi voinut tulla jollei labran täti olisi kysynyt multa asiaa. Kannatan myös sitä yksityistä ja valitusta tuosta toiminnasta.
 
Meillä se neuvolatäti sanoi vaan että samalla käydään ultran yhteydessä labrassa niin ei tarvitse montaa kertaa ravata. Ei todella painottanut mitenkään että käytävä ensin ultrassa, puhui vaan että ennen käytiin etukäteen ja tulokset avattiin ultrassa ja nykyään voi käydä samalla reissulla ja tulokset tulee kotiin. Ja meillähän oli jo varhaisultra tehty naikkarilla jossa viikot varmistuneet. Nt-ultrassa kaikki oli hyvin, turvotus 1-1,1mm, silti olisin halunnut veriseulankin tuloksen. Tämä seuraava seula tehdään rv 15-16 jotka minulla sijoittuvat juuri noille pyhäviikoille. Menen kuitenkin ensi to käymään labrassa kun tulee tuo 15+0 täyteen jos suostuisivat/ehtisivät tekemään ennen pyhiä.

tuulentyttö sitähän mun äitikin sanoi ettei ennen ollut edes ultraa. Veljeäni odottaessa hän ei edes muista oliko ultraa ollenkaan ja minun aikana oli yksi. Mitään seuloja ollut, pelkkää hemoglobiinia ja muuta perusarvoja katsottu.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kävi niin että oli tarkotuksena käydä labrassa nämä verikokeet ottamatta mutta kappas kepposta kun olin vuodelevossa noi viikot :) Ehkä vähän harmittaa että jäi se seula tekemättä. Mutta uskon että pikkusella on kaikki hyvin ja ettei siellä mitään hätää ole :)
 
palaan tuohon ummetusasiaan: älkää missään nimessä siis juoko maitoa jos ummettaa,sehän on kaiken pahan alku ja juuri =P mun poika kärsinyt ummetuksesta koko ikänsä ja lääkäri sanoi että ei missään nimessä maitoa pojalle vaan puhdasta vettä!! se maito jos mikä aiheuttaa kamalan ummetuksen!eipä oo pojalla enää ummettanut kun jätettiin se minimiin! sit liikuntaa paljon,hedelmiä ja kasviksia+NÄKKILEIPÄÄ ja weetabix muroja!!paljon paljon vettä monta litraa päivässä..eipä oo muakaan enää ummettanut näillä ohjeilla! =)
 
sorry nyt tulee pikasta omaanapaa...

täällä oltii perjantaina nt-ultrassa ja kaikki hyvin :) pieni oli 5 päivää isompi mutta LA:ta ei muutettu, vähä ihmettelin mutta mennään näillä! verta näkyi kohdussa, epäili hematoomaa tai sitten toinen ei ole vieläkää tullu kunnolla ulos.. ja oonki vuotanut välillä, kerran tuli ihan punasta ja kyllä säikähin! massukka on alkanu kasvamaan selvästi ja tänään kerroin duunissa sitten tulevasta, parilta pääsi ihan itku, ei kylläkään onnesta :( odottivat mun töihinpaluuta ja helpotusta omaan työhönsä, luottivat liikaa mun takas tulooni.. ongelmahan ei ole minun, mutta kyllä teki vähän pahaa ja jännitti ihan helvetisti kertoa!

*muoks, LA onkin 25.6. kurkkasin neuvolakorttiin ja se olikin muutettu päivää myöhemmäks :confused:

tiuhti ja salamatkustaja 11+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: *Elba*
Elba Eli neuvolasta olet saanut vääriä tai epäselviä ohjeita. Mä en muuten ymmärrä mihin ne on ne kaikki verinäytteet käyttäneet kun multakin otettiin se kuutisen putkea verta ja siinä oli kuitenkin seulat mukana. Pidetään peukkuja että ottavat seulat ennen pyhiä.

Ylimääräisestä ultrasta Muaki polttelis käydä ultrassa vielä ennen rakennetta, tuntuu että siihen on ihan liian pitkä aika (31.1.). En vaan usko että mies suostuu... Haluaisin nähdä että kaikki on hyvin. Huolestuttaa tuo kohdun näkymättömyys!!!
 
Eilen poksui 15+0

Aika on mennyt hurrjan nopeaan!! Pieni pömppis tulee jo vähän esille :)
Itellä paino on noussut kilon verran, en mä oikeastaan niin paljoa murehdi siitä

Kielletyt ruuat no mitä tähän enää sanoisi.. Siis itse noudatan iha niiku normisti ett en koko aja ole vaanimassa tai hysteerisesti sörkkimässä jtn ruokaa.

Maha on toiminu aika normaalistu, välillä on kova muttaa TSEMPPIIÄ KAIKILLE MAHAVAIVOILLE KÄRSIVILLE!

Elba mitä ihmettä???!!

Työt piti aloittaa tammikuussa mutta eipä kannata aloittaa. Pojan kanssa saa olla vuoden kuitenki kotona viel. Kyllä kovin olisin töihinkin halunnut. Ehkä keikkahommia heitän :)

Katsu ja Simppu
 
Tosi harmi Elba toi seulasekaannus :/ Toivottavasti saat ne testit nyt teetettyä ajoissa. Välillä tuntuu että tän alan henkilökunta unohtaa miten pihalla suurin osa meistä odottajista onkaan kaikesta :D Ja sitten kun vielä muuttavat kaikkia toimintatapoja tasaseen tahtiin.

Onkohan tää ihan normaalia että välillä aivastaessa sattuu ihan pirusti tonne alavatsan seudulle? Joku jossain mainitsi joskus repimiskivut. Onkohan se sitä?
 
Kiitos teille kaikille ihanille tuesta ja tsempistä! Kyllä tää tästä :) Nyt on jo parempi mieli, jos jää seula ottamatta niin sitten yritän yksityisen kautta. En nyt ala stressaamaan mitään, ultrassa kuitenkin kaikki oli todella hyvin <3

Miltsu luultavasti on repimiskipuja. Minullakin tulee jos niistänkin tietyssä asennossa niin repäsee alavatsalla ihan kunnolla. Nyt on muutenkin joka päivä alkanut olemaan jonkin näköistä kohdun kasvukipua. Iltaisin yleensä enemmän.

Palatakseni vanhaan keskustelunaiheeseen, tässä vau.fi sivuilta pieni juttu dopplereista:
Kotidoppler - Raskaus - Vau.fi
 
Viimeksi muokattu:
Hähää, vatsa saa luvan toimia nyt, ostin apteekista sellaisen minkälie peräruiskeen. Take that, asshole! :kieh:

Ehkä rajoitan maidon juomista, tosin se oli ainoa proteiinin/kalsiumin lähde tossa kun en voinut syödä mitään kun mitään ei mahtunut mihinkään koska vatsa ei ollut toiminut niin pitkään. Jos söin mitään kiinteää, en osaa edes kuvailla sitä sen jälkeistä kipua. Ihan kaksin kerroin oon töissä ollut lounaan jälkeen, ihan hirveetä.
Saa luvan olla pahimmat ummetukset koettu, herranjestas.

Katsotaan jos nyt tuo vatsakin vähän laskisi, mä oon ollut kokoa mammutti.

Ja MiiJane ihanan kuulosta, teillä menee kaikki näköjään nyt parhain päin :)

Naene 14+6
 
Ummetuksesta olen kärsinyt minäkin. Luumuista on ollut apua siihen vaivaan, ja muutenkin ne maistuu hyvältä.

Ruokavaliosta on ollut keskustelua. Mä olen aikalailla noudattanut ohjeita, tosin en aivan täydellisesti enkä siitä jaksa stressiä ottaa. Esim. pizzan päälle laitoin auramurua, tuorejuustoa olen muutaman kerran käyttänyt ruuan valmistuksessa jne. Huomenna töissä olisi kasvikeittoa, jossa inkivääriä.. sitä nyt vielä mietin. Mä oon aika lungisti koittanut suhtautua näihin rajoituksiin, mutta kuitenkin niin etten ota kovin turhia riskejä. Joulun ruuat harmittaa; kun kalat ja mädit on mun jouluherkkuni. Tänä jouluna sitten kenties panostan enemmän perinteisiin laatikoihin mun lautasella. Olenkin naureskellut että vietän juhannuksena oman joulun graavikaloinee, kylmäsavulohirullineen ja mätineen. Se mitkä harmittaa on se, että en ole kovin terveellisesti syönyt. Tekee mieli vain roskaruokaa, ja jos kotiruoka tökkii niin sitten on pitänyt käydä mäkkärissä, joskus useita kertoja viikossa :(

Massu on jonkin verran kasvanut. Tosin voisi myös kuvitella että olen vain lihonut. Töissä kerroin viime viikolla omalle työtiimille ja esimiehelle.

Hermot mulla on tosi kireällä, johtuu varmaan hormoneista ja osin huonoista yöunista. Meillä alkaa kotona vielä yläkerran väliseinän rakennus tässä ennen joulua ja sekös mua hermostuttaa. Haluaisin, että jouluna ois nättiä ja seesteistä varsinkin kun meille tulee molempien vanhemmat ja mun veli vaimoineen aattoa viettämään.

Annintähti 13+1
 
Elba Toivottavasti saat asiat järjestymään. Toisaalta niin kuin monet muutkin ovat sanoneet, niin tuolla turvotuksella mikä sikiöllä on, voi ottaa jo aika rauhallisesti. Mullekin meinas käydä pikkukämmi kun menin verikokeisiin. Varasin ihan sinne ajan ja menin paikan päälle ja muistin, että ei hemmetti mulla olis pitänyt olla mukana kaksi lappua (lähetettä tms.) jotka sain neuvolasta. Sanoin tästä heti kun pääsin sisään ja sovittiin että tuon ne laput saman päivän aikana vielä sinne. Koneellahan ne lähetteet oli osaksi, mutta ei olis riittänyt. Onneksi asun ihan sairaalan lähellä joten ongelmaa ei tullut. Mutta noi laput oli oikeasti tärkeitä, koska muuten niitä seuloja ei olis otettu sillä kertaa.

Mulla tuli eka kerran tänään pienimuotoinen harkkasupistus jo. Tein päivällä eka rattaiden ja koiran kanssa lenkin tuolla pöperössä ja koira veti ihan hullun lailla. Sitten esikko illalla heittäytyi maahan makaamaan ja jouduin kantamaan sitä parisataa metriä sylissä ja sit maha kovettu. Toivotaan ettei nyt ihan vielä rupeis noita enempiä tulee.. Ja vuodot sais kanssa pysyä poissa, mulla ne alkoi joskus rv 18. Kolme kertaa jouduin päivystykseen lähtemään kesken työpäivän, mutta joka kerta sanottiin että jostain limakalvoilta sitä tulee, ei vaarallista. Ei kyllä paljon lohduttanut.

Ja hei mulla alkoi jo toinen kolmannes! Missä energia ja hyvä olo, huhuu?!

Terese ja rv 13+1
 

Yhteistyössä