* Kesäkuun kullannuput joulukuussa *

Heipparallaa!

Elba: ikävä juttu tuo seulojen puuttuminen. Erikoista tosiaan, ettei tuota voinut ottaa siinä samalla kuin kävit muuten ottamassa labrat. Täällä päin verikokeissa piti käydä viikolla ennen ultraa ja ultrassa saatiin suoraan vastaukset. Hämmentävää, että nuo käytännöt vaihtelevat niin kovasti eri paikkakunnilla. Toivotaan kuitenkin, että kaikki järjestyy ja pääset vielä seulontaan. Ymmärrän, että haluat pienestä turvotuksesta huolimatta selvittää tilanteen.

Terese: Minullakin tuli viime viikolla ensimmäinen harkkasupistus. Juoksin bussille, kun olin myöhästyä. Bussi hyppi ja pomppi lumisella tiellä ja kas, vatsa kovettui. Hetken surkuttelin, että joko tämä alkaa, mutta ei ole sen jälkeen kyllä supistanut. Oon koittanut ottaa vähän rauhallisemmin ja olla ryntäilemättä. :) Jos nyt edes sinne 20+ viikoille pääsisi ennen kuin alkaa se jatkuva supistelu.

Ruokavaliosta: Kaikki tyylillään. Minun tyyli (vaikka sitten ylihysteerinen) on, että vakuumipakatut kalat eivät suuhuni mene seuraavaan puoleen vuoteen enkä erikoisjuustoilla herkuttele muuta kuin kuumennettuna. Samoin maksa saa mennä puolestani parempiin suihin.En pidä tätä ruokavaliota mitenkään ongelmallisena tai stressaavana, kaikkeen tottuu. Suurempaa stressiä koen ainoastaan ulkona syödessä, kun siellä ei voi kontrolloida miten vihannekset on pesty jne, mutta niissä tilanteissa koitan luottaa siihen, että se todennäköisyys sairastua on kuitenkin toooodella pieni. Kukin elää tavallaan. Minä stressaisin enemän syömisestä kuin mitä tästä syömättömyydestä, joten tämä sopii minulle paremmin. :)

Dopplerista: Minä käytän kotidoppleria ehkä viikon parin välein. Välillä mielenrauhan, välillä ihan silkan kuuntelemisen riemun takia. Toki voin kuvitella, että tuosta voisi ylimääräistä stressiä tulla, jos jostain syystä ei joskus ääniä saisikaan kuulumaan.

Mitähän muuta piti kommentoida.. äh, en muista enää. :) Oma vointi ihan ok, mitä nyt flunssa vähän vaivaa. Uskomatonta, että on jo viikko 14+ menossa. Jee! :)
 
Ultrasta kotiuduttu...!! Tyyppi oli viikkojaan isompi, niskaturvotusta 0,7mm!!! Nenäluu, sydän, mahalaukku, aivot, kaikki näytti just sellaselta kun pitää. Voi rakas pieni. Tai ei niin pieni- vastasi kooltaan viikkoja 12+4 (oviksen mukaan 11+4) Viikkoja ei kuitenkaan vaihdettu. Hän oli 6cm pitkä. Sain ihanat kuvat mukaan.

Sukupuolta vähän yritin tiirailla. Mitään ei jalkovälissä näkynyt(!) Ja sivukuvaprofiilissa mikään ei tökötä ylöspäin. Mikä se linkki olikaan missä näkyy ne sukupuolet ni vois arvuutella :D

Toisaalta koon puolesta on ihan selkee poika. :LOL: Aivan sama, terveeltä näyttää ja se on pääasia. Oon niin helpottunut ja onnellinen.

Tuulentyttö ja Toivo 11+6 (mennään nyt tolla kuitenkin)
 
Hienoa ja onnea ihanista ultrakuulumisista Tuulentyttö!

Itse täällä lähdössä hammaslääkäriin, mutta tulin poksumaan 13 :heart:

Tosin ultran mukaanhan en poksuilisi, mutta tiedän, että muuta vaihtoehtoa ei ole. ;)

Viikonloppuna pitää kertoa vanhemmilleni nämä uutiset. Kummitytön synttärit ja en viitsi siellä enää kieltää heiltä asiaa.
Alkujärkytys lienee tuloillaan, mutta onneksi se laantuu tässä kesään mennessä.
 
Harjotussupparit? Ekakertalainen haluis tietää minkä laisia ne jo näillä viikoilla voi olla? Eilen Illalla rupes polttamaan mahaa, jonka jälkeen polte siirtyi myös molemmille sivuille mahaa ja veti aivan maaha asti n. minuutiks. Siis minuutin jäätävä polte ja kiristys molemmin puolin mahaa...ja tuon jälkeen ei mitään :confused:

Onneks huomenna aamulla joka tapauksessa lääkärikäynti, joten voipi siellä sit samalla kysästä. Vähän jänskättää tuleeko sanomista, kun ei edelleenkään paino oo noussu yhtään sen alun 5 kilon putoamisen jälkeen.

Maha kyllä pömpöttää jo komeesti. Mies silittelee sitä jo iltasin :heart:

Mulla keskiraskauden virta riittäny jo joulusiivoukseenkin ja hiihtokauden alotukseen. Vähän olen ylpee itestä. Kun vielä pari viikkoa sitten ei pystyny muuta ajattelemaankaan kun sohvaa ja vilttiä :saint:

Tuleville isovanhemmille piti jo hommata muumien isovanhempien kirjat joululahjaksi :xmas:

Tuulentyttö meillähän kanssa oli 6cm ja näin ollen viikon ikäistään pidempi. Ei kuitenkaan voi olla viikkoa vanhempi, joten sain pitää alkuperäsen LA:n. Totes vaan, että meidän pikkunen on pitkä ja sillä selvä :heart:

LittleOne ja Pikku Papu 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta sukupuolesta vielä sen verran, että nykyään on ilmeisesti yleistynyt tuo sukupuolen veikkaus jo nt-ultrassa. Johtunee siitä, että laitteet on kehittyny ja kokeneet ultraajat näkevät sen joistain rakenteista eikä ihan itse "vehkeistä". Kun oltiin esikoisesta 4D:ssä 26 viikolla niin lääkäri ultrasi ihan 2D:llä siinä vaiheessa, kun näytti meille, että tässä on tytön emätin ja siellä näkyy nestettä. Joten ei sitä 4D:ssäkään ulkoisesti kuvasta tutkittu vaan rakenteista. Eli varmaan ne "lupaukset" antaa eri ultraajat eri perustein riippuen ammattitaidosta ja laitteista.
 
(.) Mulla vaan sairasloma jatkuu koko viikon :( Ristiselkä on kipeä ja mukavasti olen yksin kotona, joten se ei ehdi parantuukkaan. Saapa nähä miten nopeesti se tulee kipusemmaks kun Hemmo kasvaa vauhdilla :D Oli muuten viimenen kerta kun meen jonnekki terveyskeskukseen lääkärille. Saa koko aamun odottaa :(

Vieläkin mietin sitä ylimäärästä ultraa ennen joulua. Pitäiskö vaan repästä ja tuhlata kaikki rahat? Vai pitäiskö kilttinä tyttönä oottaa tammikuun 24. päivää asti rakenne-ultraa? Hirveen vaikeita kysymyksiä. Tämä sukupuoli juttu meitäkin lähinnä kiinnostaa ja oon ihan varma että sen sais jo selville kun menis ultrailemaan ennen joulua. :)

Lindacandy ja Hemmo 14+2 :heart:
 
Täällä kans muutama harkkari suppari ollut kun enempi on touhun ja nostellu yms. Ja tää väsymys...koska ihmees helpottaa!!! Mietin jo et oisko hb lasken jo et se väsyttäis..mut neuvola vast tammikuun alus. Ens viikol toki äippäpolille aika ni vois kysyy kattoisko ne sen siel.
Hermot myöski niin kireel toisinaan et huh huh! Ja tänää taas sai aamusta halaa pönttöö...
Koska lie alkaa se seesteinen ja hyvä keskiraskaus?!?!?! :D

13+2
 
Hööpi, niimpä! Olisi tosi musertavaa kun olisi maksanut itsensä kipeeksi eikä pipua tai pinppiä näkyisikään! (Täällä kyllä ollaan varmoja että pipu siellä on!) Eniten ehkä odotan että pääsen kertomaan tulevalle ukille että kumpi sieltä on maailman tulossa :) Ehkä vähän tänään soittelen eri paikkoihin ja kyselen olisiko aikoja.. tai sitten jänistän :LOL:
 
Mäkin kyllä haluan tietää sukupuolen mutta onhan se vähän ehkä ylimääräistä käydä tässä välissä kun on kuitenkin rakenneultra luvassa melko pian, sen jälkeen se taitaa pitkä väli vasta pikkuisen näkemiseen ollakin! Siihen väliin tekisi mieli keksiä jotain 8)

Mä kävin kakalla. Eeehhehee, jess! Ei mulla mitään asiaa oikeastaan ollut nyt, tulin poksahtamaan ja kertoilemaan nuo ylläolevat typerät asiat. :D

Naene 15+0!
 
Mä kävin viimeks Brunolla rv25 ja pääsin ilmaiseks toisen kerran, kun ei saatu mukaan kasvokuvaa! Sukupuoli näkyi kyllä, rääpäle kainosteli vain kasvojaan! Mut vois kuvitella, et jos Bruno ei saa sukupuolta selville, hän pyytää varaamaan uusintakäynnin parin viikon päähän.
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Oikea puoli alamahaa ja sama kohta alaselästä on kipuillut koko yön ja tämän päivän. Panadolia oon nyt ottanut ja sillä kipu lähti pois. Tais olla vähän turhan rankka päivä eilen. Tästä tää nyt sitten kai alkaa, että pitää vähän varoa mitä tekee ja kuinka paljon :( Yritän tän päivän ottaa vähän rennommin, jos sitä nyt voi ottaa kun oon yksin tän viikon kotona kaksivuotiaan pojan ja ison koiran kanssa. Mies lähti työreissuun ja palailee ens viikolla. Mulla rupee kauhuajatukset jylläämään, että mitä mä/me tehdään jos mulla loppuraskaus menee kipuillessa ja mies on reissussa? Kuka hoitaa lasta/lenkittää koiraa? Appivanhemmista saa tietty jonkun verran apua mutta ei nyt sentään 24h.

Harjoitussuppareista joku kyseli. Eli ne on sellasia hetken kestäviä mahan kovettumisia. Ei satu, mutta tuntuu epämiellyttävälle (ainakin omasta mielestä). Tosin viime raskaudessa mulla jäi noi supparit välillä ns. päällekin ja tuntu pitkän aikaa että vatsa on kova/vetää suonta tms. Harmittomia yleensä, mutta mulla rv 30 alkaen rupesivat kyllä lyhentämään kohdunkaulaa ja avaamaan paikkoja.

"Kiva", että teitä on vielä muitakin joille ihana keskiraskaus ei ole vielä auennut ;) Pahoinvointia kyllä, väsymystä kyllä, hermot kireellä kyllä...

Kyllä mäkin haluaisin tietää sukupuolen jo, mutta jotenkin en kehtaa mennä ultraan vaan sen takia. En tiedä oonko outo tän takia. Kun pitäis aatella, että pääasia että lapsi olis terve, niin mä en kehtaa ulkopuolisille myöntää sitä, että mua kiinnostaa lapsen sukupuoli. Teille mä voin myöntää, että toivon tyttöä mutta vahva tunne että siellä poika on. Ja vielä tuosta sukupuolen veikkauksesta, ehkä siksikään en nyt viitsi mennä koska mun tuttavapiirissä on mennyt niin monta rakenneultrassakin annettua arvioo pieleen, etten kyllä uskois annettuun arvioon. Viime raskaudessahan mulla oli 100% varmuus sukupuolesta rv 17 kun saatiin kromisomitulokset ;) Ja nyt tosiaan rakenneultra vasta rv 21 enkä vielä silloinkaan mene vaaleanpunaista/vaaleansinistä adidaspukua ostamaan vaan odottelen 4d ultran joka sitten varmaan joskus rv 25-26.

Terese ja rv 13+2
 
Moikka kaikille!

Olen ahkerasti lukenut ja taustaillut teidän juttujen parissa. Vihdoinkin saan aikaiseksi itse kirjautua sisään, ja kirjoittaa muutaman sanasen.

Kiva on ollut kuitenkin lukea, että suurimmalla on sujunut päällisin puolin kaikki hyvin, ei suurempia suruja ja murheita raskauksissa kenelläkään. Toki muutama on joutunut raskauden alussa pienestään luopumaan :(

Viikot tosiaan on menneet mielestäni madellen....oireet on häipyneet ja tilalle on ollut supisteluja, toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Itsellä on masu selkeästi näkyvissä, eikä enää kenelläkään ole epäselvää, että ei ole tainnut ihan pelkkää pullataikinaa sittenkään syödä :)

Ultrat on tuskastuttavan harvoin, 22.1. muistaakseni vasta seuraava, ja rakenneultra siis. Vielä pelottaa melkein joka päivä, että pienokainen ei ole jaksanut pysyä matkassa mukana. Siis mitään vuotoja ei ole, mutta lienen hieman heikkohermo.....hih. Olen kuitenkin päättänyt että en hanki kotidoppleria. Tätä onnea on kuitenkin odoteltu pitkä tovi.

Sukupuolen tahdomme mekin tietää etukäteen, ja tyttöä toivotaan, mutta poikaolo oli alussa vahva.

Hyviä vointeja kaikille!

Aamukaste 15+0
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis kokeilla skannata noita kuvia tyypistä tänne. :) Sain nimittäin 4D kuvankin matkaan... Laitteet tosissaa kehittynyt ihan hurjasti. Nenänmuotokin oli ihan selvä. Semmonen suora ja hieno. :heart:

JOku puhui kipuilusta. mullakin selkä on välillä kipeä ja tänä aamuna maha. Siellä tais vain olla ilmaa tai jotain stressiä tms. Istukka on kuulemma edessä, eli potkut tunnen sitten myöhemmin. Hyvä tietää sekin ni ei tartte sen asian kanssa kuumotella.

Mulla on rakenneultra vasta 14.2, ei oo mikään kiire sitä ennen ultraan. Onneksi on toi kotidopleri, meinaan kerta viikkoon kuulostella.
 
Mä oon kyllä vähän väliä varma että tunsin liikettä! :LOL: Tää on mulle eka pikkunen joten ei hajuakaan miltä se tuntuu mutta ihan kun siellä joku vähän silittäis. Onko mahollista tuntea ne liikkeet jo? :O
Tänään siis 14+2 :)
 
Pitkä palstatauko takana, kiitos infernaalisten tietokoneongelmien. Ei toiminut mokkula, ei toiminut kone, mutta kun molemmat uusi, niin alkoi nettikin toimimaan...

Takana on eilen "nt-ultra" sillä erotuksella, että niskasta vain todettiin, ettei oikein näy, mutta normaalille näyttää (emme siis osallistu tähän seulontaan, kävimme vain tarkistamassa tyypin elävyyden). Pieni liikkui vilkkaasti ja vastasi viikkojaan. Valtava helpotus oli, että pieni oli edelleen hengissä.

Harjoitussupistukset eivät kipakoinakaan satu. Ja voin sanoa, että minulla on niistä pikkuisen kokemusperäistä tietoa. Molemmista tytöistä olen jäänyt saikulle siinä vaiheessa, kun harkkareita on tullut kymmeniä-satoja päivittäin. Nuoremmasta paikatkin kypsyivät pelkillä harkkareilla vaarallisen pitkälle (vakava ennenaikaisuuden uhka+vuodelepo 24+). Harkkarit tuntuvat epämiellyttävälle puristukselle vatsalla. Mitä kipakampi, sitä enemmän puristaa ja puristus voi tuntua olkapäissä saakka.

Harkkareita on jo täälläkin, vaikka viikkoja on vähän. Ei onneksi edes päivittäin, mutta kyllä joutuu miettimään, mitä tekee, ettei niitä tulisi. Normaalistihan harkkareista ei tarvitse välittää, mutta minun paikkani kypsyvät ilmeisesti hiukan turhan herkkään + kohtu on todella tehokas.

Mutta etuistukasta huolimatta tunnen liikkeitä. Harvakseltaan ja hentoja, mutta kun ennestään jo tietää, mitä kuulostella, ne tunnistaa. En päivittäin ja vain tietyissä asennoissa. Jos painoa olisi ollut sama kuin tyttöjen raskauksiin lähtiessä (-8kg tämän lähdöstä), liikkeitä tuntisi ehkä hieman enemmän. Vaikka nytkin siis olen normaalipainon rajoissa.

12+4
 
Sallituista ja kielletyistä ruuista on ollut kovasti puhetta. Taidan olla siitä onnellisessa asemassa, etten kauheasti välitä kielletyistä ruuista muutenkaan, kuten sushista, graavista kalasta, maksasta yms. Ainoa, mistä joutuu miettimään ovat nuo pehmeät juustot, mutta kuumennettuna kyllä syön. Ja olen siis kiinnittänyt huomiota vain neuvolasta saadun listan ruokiin. Mitään en ole ruvennut googlettelemaan, joten muuten syön normaalisti. Paras ystäväni joi koko raskaanaoloaikansa raakamaitoa omalta tilaltaan, ja ilman listeriaa selvisi. Tuntuu muutenkin, että mies panikoi sitä listeriaa enemmän kuin minä, eikä anna mun edes maistaa pehmeetä juustoa, vaikka ois pastoroitu. No, hänellä on enemmän tietoa aiheesta, ja tietohan tunnetusti lisää tuskaa...

Yksi asia mistä kyllä tässä raskaudessa huolehdin tarkemmin on tuo lakun syöminen. Taisin syödä viimeraskaudessa yli suositusten. Kun siis luulin, että se on vain verenpaineen nousun takia kiellettyjen listalla. Vasta nyt olen tajunnut, että siinä on joku aine (glykyrritsiini), joka vaikuttaa negatiivisesti sikiön kehitykseen.

Ja blogeista joku kyseli. Minä seuraan "vuoden mutsi"-blgia, se on hulvaton. Suosittelen lukemaan, jos ei aina jaksa ottaa kaikkea kauhean raskaasti :) (Vuoden mutsi)

Harjoitussupistuksia ei ole vielä ollut. Mulla meni edellinen raskaus melkeen loppuun asti, ennen kuin tajusin, että ne mahan kovettumiset oli suppareita. Onneksi eivät aukoneet paikkoja, mutta aika ikäviltä tuntuivat. Luulin pitkään, että ne ovat jotain hengitysvaikeuksia, teki vaan mieli vetää syvään henkeä, kun alkoi puristamaan.

Onneks väsymys on pikkaisen jo väistynyt täällä, kun vuoden loppuun on töissä niin ****:n kiire ja paljon reissuja ja ylitöitä yms. Kiristää vähän pinnaa, kun pitäis jotain jouluvalmisteluja kotonaki tehä.

Sain muutes kerrottua töissä. Vähän pelotti uudelle esimiehelle kertoa eikä hän nyt niin iloisesti kyllä yllättynyt. Mutta ei siis mitään sen kummpaa tullut. Eikä ihan huonoimpaan aikaan ala tuo äitiysloma, kun pahimman kiireen yli keväällä vielä kerkeen olla. Ja lupasin jo, että tuun heti 9 kk jälkeen takaisin, niinkuin viimeksikin :) Jos taas mies jäis hoitovapaalle <3

Hattiainen + tulokas 15+3
 
täällä on ollut harkkasuppareita muutamia jo..viime raskaudessa olin rv 19 auki jo kahelle sormelle,kaulaa 2cm ja ihan kypsät,pehmeät paikat (mulla oli edelliset synnytyksestä vaan 4kk kun olinkin jo uudestaan raskaana,ni tää aika tavallista) ja tuli ilmi että supparit vissiin johtui silloin emätintulehduksesta.mitään oireita ei ollut paitsi supparit ennen puoltaväliä..ne oli kyllä niin napakoita että joka ilta vaan makasin sohvalla ja jos liikuin niin masu kovettui oitis=S loppuivat kun seinään kun hain antibiootit....eipä nyt tässäkään raskaudessa kovin pitkä väli ollut kun oon viimeks synnyttänyt,kun mulla on just 10kk (eilen tuli täyteen) poika..=)
 
Viimeksi muokattu:
yks juttu mua risoo..se että kun meille tulossa neljäs lapsi,niin kukaan ei enään onnittele raskaudesta,ei ees mun ex-miesystävä (esikon isä) tai esimerkiksi mun mummi..=( ja miehen puolelle ei olla ees kerrottu vielä koska tuon kolmannen jälkeen meille niin toitotettiin että nyt meidän pitäs sit laittaa piuhat kiinni tai tuplaehkäsy ja että "kai tää on sitten viiminen"??=/ huomenna mennään kyläilemään miehe sukulaisilla..saas nähä reaktiot =P
muoks.eikä siis mun ystävistä/kavereistakaan ole onnitelleet kun ihan muutama=(
 
Viimeksi muokattu:
Mun ystäväpiiri on ollut aika ihmeissään raskaudesta, suurimmaksi osaksi meidän turbolenttisen suhteen takia.
Miehen vanhemmat olivat iloisia, minun tuskin on.. No tiedän, että järkytys on vain väliaikainen (hope so) ja lopulta pienokaista jo odotellaan innolla joka puolella.

Mun niin tekisi mieli mennä Brunolle jo nyt katsastamaan sukupuoli ja kaikki muutkin asiat..

Googlettelin parasta ultra-ajankohtaa. Kai se on vasta tammi-helmikuussa mentävä. Huoh.

Femeda - Gynekologi, mammografia, 4-d ultraäänitutkimus, psykoterapia
 
Viimeksi muokattu:
Harkkasuppareista:
Tää mamma jäi tänään tammikuun alkuun kestävälle saikulle,ja lekuri sanoi että uudestaan sitten hakemaan lisää kun tää saikku loppuu.
Luulen että saikku jatkuu mammalomaan asti.

Harkkasupparit alkoi sunnuntaiaamuna,
ei kipeitä mutta inhottavia,kyllä on vähentynyt kaikki liikkuminen.
Ja työtäni en kyllä edes kuvittellut ennen lääkärillä käyntiä jatkavani (perhepäivähoitaja),kyl tää pikkunen massussa on etusijalla:heart:

Vähän jännittää mistä nää johtuu,mut onhan tää tietty jo mun neljäs kunnon raskaus (periaatteessa viides,mutta eka meni kesken alkumetreillä).
Ja kohtu kuulema kasvaa näillä viikoilla kauheeta vauhtia.

Otetaan me harjotussuppailevat ihan iisisti!!!

Äippä & masunasu rv.14+6
 

Yhteistyössä