Kesäkuun kullannuput **LOKAKUU**

Äh, miten usein muut menettää kirjoittamansa tekstit täällä, vai olenko se vain minä :D

Uudestaan: ois kiva kuulla liikunnasta lisää täälläkin, neuvolasta saatan kysäistä jos jaksan, mutta mun ehdoton lempparijumppa olisi les millsin body step. Tissit ei vaan tosiaan ole samaa mieltä. Mietin että onko siitä muuta haittaa kuin että tisseihin koskee, lähinnä se pomppiminen ja maksimisykkeet, onko ne ihan turvallisia?

Oon nyt salilla käynyt (selkäliikkeisiin tosin tarttee mielikuvitusta kun ei voi nojata mihinkään), spinningissä on kanssa tullut käytyä vaikka se on tylsää mutta ainakin tasaista, ja uinti maistuu. Pitää ruveta kokeilemaan varmaan eri jumppia, mutta hermot meinaa palaa heti jos jumppatunti käy tylsäksi. En ole rauhallisten lajien ystävä, tiedä sitten pitäisikö muuttaa omaa suhtautumista jos haluaa säilyttää jonkun sortin mielenterveyden tässä hommassa.

Niiiin ja se ikuinen saako vatsoja tehdä-kysymys. Kun sitä kysytään monilla palstoilla mutta mistään ei löydä kunnon vastausta. Syviä vatsalihaksia saa tehdä? Miksi, ovatko ne ikäänkuin kohdun ja selän välissä eli eivät lähde seikkailemaan raskauden edetessä sivuille? Vai menetetäänkö nekin jolloin en tiedä miksi niitä kannattaisi treenata, eikö se olisi vaan enemmänkin haitallista? Tällaisia pohdintoja mulla mielessä.
 
Hei!
Täällä olen edelleen minäkin. :wave: Mieluummin jatkan täällä palstalla kuin Facebookissa.

Mulla ei oo oikeestaan mitään oireita. Joskus vähän saattaa huimata ja turvotusta on runsaasti (maha näyttää ihan vauvamasulta!), muuten kaikki hyvin.

Maanantaina oli pakko tehdä testi uudelleen, kun mietitytti onko kaikki hyvin. Kun silloin alussa plussasin, näytti testi "raskaana 1-2", nyt "raskaana 3+". :D Kaikki taitaa siis olla hyvin.

Varhaisultra mulla 5.11. ja neuvola 14.11.

Ihanaa, kun kirjoittelette täällä! Olen jo ihan koukussa tähän ryhmään!
 
Työreissusta selvitty kunnialla.

Eka neuvola oli tänään. Niin mukava täti ja niiin hyvä kokemus :flower: Tuntu niin hurjalta saada kouraan neuvolakortti :heart: Kalenteriin merkitty jo labra-, lääkäri-, neuvola- ja jopa eka virallinen ultra-aika! 29.11 ultra!:xmas:

Tuntuu niin epätodellisen uskomattomalta, että pitää varmaan lähteä töistä vähän aikasemmin, jotta pääsee kahlailemaan kaikkia noita kirjasia mitä sieltä sai ;)

Ja vahvistus myös saatu, että aurajuustoa saa syödä sellaisenaan. Lähes kaikki kotimaiset juustot valmistetaan pastöroituun maitoon. Pakkauksessa lukee, että onko tehty pastöroituun maitoon. Ja joku epäili sitä mun ehdottamaa chiliä ;) No sitäkin saa syödä.

Naene neuvolassa kyseli mitä harrastan ja tuli tuo body step:kin puheeksi. Ei mitään vaaraa tai haittaa. Tosiaan itelläkin tissit kovilla, mutta ratkasin laittamalla urheiluliivien päälle urheilutopin, jossa integroidut liivit vielä. Tuplavarmennuksella mennään :p Omaa kehoa kuunnellen voi vetää niin pitkään kun vaan pystyy. Varmasti jossain vaiheessa joutuu hidastaa kun syke nousee liikaa tai maha tulee tielle :D Hiihtokelejä ite tosiaan ootan ja sitä saa kuulemma kans vedellä viimesille asti. Ja vatsalihakset on kuulemma hyvä pitää kondiksessa, minimoi selkäkipuja ja auttaa myös mahan palautumisessa synnytyksen jälkeen. Jos perusrutistukset rupee tuntuu mahassa ahistavilta, niin ainahan on polven vetoa yms. Täällä ainakin hyvillä mielin urheillaan, niin kauan kun kroppa kestää. Tänään zumbaa :)

Ite myös jatkan ahkerana tällä palstalla, enkä FB:n puolella.

Pitää nyt vielä lukea eilen missatut teidän kirjottamat jutut...

LittleOne 7+0 :heart: (Ja huomenna kurkkaamaan pikkusta uudelleen ultraan)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea ja Naene
Mulla muuten ei varsinaista pahoinvointia ole hirveesti ollut, kevyttä ällötystä vaan viime viikolla parina päivänä, mut nyt oon huomannu, etten pysty syömään samaa ruokaa kahta päivää putkeen. Pelkkä ajatuskin ällöttää. Oikeastaan ei tulis mieleenkään syödä edes viime viikolla tehtyjä ruokalajeja ihan heti uudestaan, . Hyi puistatus! Ja kuitenkin silloin ekalla kerralla maistuivat hyvin ja otin oikein lisääkin.

Nyt tekis oikeastaan mieli raikasta salaattia tai kevyttä sosekeittoa. Tuo uudelleenlämmitetty jauhelihakastike tuol hellal ei kertakaikkiaan kutsu mua nyt ollenkaan.. Mitähän sillekin tekis...
 
Neminka pakasta se kastike ja tee nyt joku superihana salaatti :) Ties kuinka tekee viikon päästä mieli kastiketta :D

Valkovuodosta kyselty. Itelläni tässä tärppikierrossa ei tullu oviksen jälkeen ollenkaan sellasta kuivempaa vaihetta ja nyt siis valkovuoto runsasta ollu koko ajan. Mutta en siis valita. Kelpaa :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Juu minä myös mukana ja pysyn täällä :) Muista ees miten se fb juttu meni?

Minäkään en varhaisultraa mene, sitten neuvolan kautta ko niitä tulee. Eka neuvola on 7.11.

Minuu etoo ja ällöttää ja oksettaa kyllä 24h/vrk. Välil parempii päivii ja välil tosi huonoi. Kahvia ei pysty ees ajattelemaa eikä paljoa muutaka. Koiraa ruokkies lentää laatta joku kerta. Onneks noi lapset jo isoi..

Mitää liikuntaa ei todella jaksa ees ajatella.
 
Täällä kanssa pitää sen verran kiirusta ettei vaan kerkee kirjoitteleen. Esikkoa odotellessa kerkesin kirjoittelemaan tänne paljon enemmän vaikka olin töissä silloin ;) Hirvee väsymys päällä, väsyttää koko ajan ja meinaan nukahtaa istualleen kun yritän leikkiä meidän pojan kanssa.

Mitään uusia oireita ei ole oikeastaan tullut. Aamuällötystä minimaalisesti edelleen ja vatsaa kyllä turvottaa sen verran että farkkuja ei voi kyllä pitää. Jos varhaisultrassa on kaikki ok, niin taidan uskaltautua tilaamaan äippäfarkut. Edellisestä raskaudesta mulla on yhet jäljellä, mutta on liian pienet valitettavasti.

Liikunnasta: Mä kävelen päivittäin koiran ja rattaiden kanssa sellasen 1-1,5 h:n lenkin. Mulla kanssa liikunta jää aika lailla siihen, kun olen aika paljon yksin kotosalla miehen työn takia. Muokkaustunnilla käyn kerran viikossa, mutta viimeksi jotenkin tuntui tosi raskaalta en tiedä onko kunto romahtanut vai mitä.

Terese ja rv 6+2
 
Heippa!

Viikko sitte täällä jo huhuilinkin, mutta en vielä uskaltautunut listalle. No, kai se on pakko jo uskoa raskauteen, ku ei oo menkat tullu ja parit liuskat tehneenä oon todennu viivan vahvistuneen. Lisäks tein tänään vielä yhden digin ja kun viikko sitten sain 1-2vkoa, niin nyt tuli 3+. :D Eli haipakkaa on hcg siellä noussut. :)

Eli listalle tiedoin 28.6/Papunen84/27/2

Ekan neuvolan varasin, se ois 4vko päästä ja varhaisultra jo 2vko päästä. Iik, jännittää tuo ultra ihan hirveesti! Oireina on ihan jäätävä väsymys ja palelu sekä pahoinvointikohtaukset. Esikoisesta oli aika pahana tuo pahoinvointi ja jouduin oksennella paljon. Nyt tää pahoinvointi alko paljon aiemmin, mut ei oo onneks vielä ollu jatkuvaa niinku esikoisesta eikä toivottavasti tulekaan.

Liikunnasta. Ite harrastan liikkumista ulkona monessa muodossa ja "sisälajeista" balettia, ihan harrastelijatasolla vain. Aion kyllä jatkaa liikkumista niin kauan ku hyvältä tuntuu. Tekee omalle kropalle ja mielelle hyvää, kun on tottunu liikkumaan. :)

Papunen ja Mini 4+5

 
Heips!
Mukaan ilmoittautuu uusi kesävauvan odottaja, olen jo viikon verran taustaillut teitä ja ketju vaikuttaa mukavan aktiiviselta :) Toista lasta odotan, la vau.fi-laskurin mukaan 26.6. Tänään siis viikkoja kasassa tasan 5, aika alussa tässä taaperrellaan mutta toivotaan että pikkunen pysyy mukana ja kesällä saadaan pieni tuhisija kainaloon.
Minut voi lisätä siis listalle: 26.6 marme/26/2./MKS
Raskaus tuli vähän yllätyksenä, esikoinen tärppäsi vasta 9. kierrosta. Erittäin iloinen yllätys oli kyllä, vaikka olin aavistellut jo ennen testausta itse että mahdollisesti olisin raskaana. Viime viikolla tein pregcheckin pari testiä, mistä sain aika hailakat (melkein haamut) viivat ja lauantaina varmistelin digillä vielä niin näytti viikkoja 2-3 :heart:

marme
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs se sellainen liikunta on? Hämärästi muistan joskus vuosia sitten kokeilleeni...

Mulla oli jo esikkoraskaudessa huono omatunto, kun saattoi mennä päiviä, etten edes käynyt ulkona. Alussa oli se väsymys, lopussa lonkkia särki ja siinä välissäkin aika hintsusti tuli mitään tehtyä. Mulla alkoi lonkat kipeytyä joskus puolivälin jälkeen, ei tullut paljoa käveltyäkään. Sohvalle on liian helppo jämähtää... Koiran kanssa tulee käpsyteltyä lähimettään ja se pinkoo siinä vapaana omiansa kun läpi kuljetaan. Tai sit rattailla 20-30min, lapsi ei hereillä viihdy pidempään, eikä toisaalta kärryissä nuku kuin 30-45min. Mieluummin nukutan sen sänkyynsä ja nautin pari tuntia omasta ajasta tai omista päikkäreistä. Olen laiskamato.
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
Toi on kyl papunen totta, et liikunta tekee omalle kropalle ja mielelle hyvää. :) Ite tykkään tosi paljon spinningistä ja kahvakuulasta ( salin ja juoksun lisäks) :) Uimahalli ois tossa 100 metrin päässä, mut kaikkeen ei meinaa aika riittää kun täälläkin on mies kaikki päivät töissä, usein monta vuorokautta putkeenkin.. :( aika yksin saa siis olla..
Noista vatsalihaksista, mulla ei ees oo käyny mielessä, ettei sais tehä. :eek: mut ilmeisesti niitä siis saa :)

Me käytiin just esikoisen kanssa perhekahvilassa. Oli kiva saada vähän vaihtelua rutiineihin..

Safu+tirppa 6+6
 
Juu kyllä minäkin täällä käyn juttuja lukemassa, mutta itsellä ei oo vielä oikein tapahtunu mitään. Ei edes pahoinvointia, sitä niin kovasti odottelee jotain merkkejä että onko tää raskaus todella totta. Sinne ultraankin (jota en ole vielä edes varannut) tuntuu olevan ikuisuus, neuvola aikaakaan ei vielä ole. Mut taidanpa minäki käydä ostamassa uuden digitestin josko siihen ois edes tullu lisäviikkoja, kun huolestuttaa tämä oireettomuus. Toisaalta viikkoja takana 5+5, joten parin kuukauden kestokrapula voi hyvinkin olla vielä edessäpäin. On se hassua miten sitä ensin odottaa ja sit kun se iskee niin toivois että loppuis jo.
Mun liikkumisesta huolehtii kaks yksvuotiasta vauhtiveikkoa.
 
Hei ilmottautuisin mukaan odottajiin.. takana 5keskenmenoa ja viimeisin oli huhtikuussa.
Pelko on kova että tämäkin menee kesken tai onko ylipäätänsä masussa ketään.
La neuvolan mukaan olis 12.6. Toista odotellaan.
Olo on ollut ihan ok.. nyt väsymystä sekä pahoinvointia mutta oksentaa ei ole tarvinnut.
Ultraan ajattelin mennä ens viikolla.. ensimmäinen neuvolakin olis alkuviikosta.

Kultakimpale2 rv7+0
 
Ultrasta selvitty onnellisesti. Syke näkyi ja alkion koko vastasi viikkoja (toisin kuin edellisessä raskaudessa; siinäkin näkyi syke mutta koko oli ainakin viikon pienempi) joten nyt olen rauhallisin mielin raskaana ja aion ollakin kesäkuuhun saakka :) Älkää kauhistelko sitä oireettomuutta, mä aion ainakin nyt olla vaan onnellinen jos selviän rintasäryllä. (En kyllä ole paras neuvomaan kun itsekin sitä oireettomuutta valittelin juuri.) La siirtyi 15.6.2013

Sinihomejuustosta Mulle viimeksi neuvolassa sanottiin että Suomessa kaikki juustoihin käytettävä maito pastöroidaan mutta se ei merkitse mitään pehmeiden juustojen (joihin myös homejuustot lukeutuvat) kohdalla. Niihin voi jostain mulle tuntemattomasta syystä silti muodostua listeriaa. En tiedä mikä on oikein kun kerran näin ristiriitaista tietoa tulee eri neuvoloista mutta en aio ottaa mitään riskiä joten jätän sen syömättä.
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, oli muuten kallis ultra. 150 euroa KELA-korvauksen jälkeen... Mutta toisaalta joka sentin arvoinen oman mielenrauhan takia. Lääkärikin kyllä varoitteli että mitä vaan voi vielä tapahtua varsinkin ennen kuin se kolme kuukautta on täynnä mutta että riski on nyt pienempi koska syke on havaittu ja koko vastasi viikkoja.
 
Tervetuloa kaikille uusille ja onnea hyviä ultrauutisia saaneille!

Evamaria82:kyselit noista mammahousuista. mä tilasin viime raskaudessa ellokselta kokoa 34 ja ne menivät ihan loppu raskauteen saakka. Nyt ovat vähän venähtäneet, joten eilen tilasin uuden mustat farkut myöskin ellokselta. Oon ollut noihin tyytyväinen!

Kotidopplerilla löysin toissapäivänä sykkeen eli 8+0!! Tänään pitäisi taas kuunnella. Muuten täällä ollaan erittäin väsyneitä ja etovaa oloa riittää! Ja hirveä nälkä myös koko ajan!

Birre86 ja Nyytti 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Neminka
Hei!

Mulla pahoinvointi on laskeutunut pysyväksi olotilaksi, kuten osasin odottaakin. Ei kyllä näin aikaisin aikaisemmissa raskauksissa. Kovasti olen miettinyt, koska pitäisi kertoa töissä, etten voi kuukauteen ottaa mitään deadlineja hoitaakseen,kun työkyky on aamupäivisin nolla ja lounaan jälkeen piirun verran parempi.
Milloin muut töissäkäyvät aiotte kertoa töissä? Jos pahoinvointia ei olisi, en varmasti edes miettisi vielä kertomista. Tiedän, että joutunen pahimpien oksennuspäivien ajaksi hakemaan sairausloma, kun en halua oksennella pitkin poikin mantuja. Esimiehellähän on oikeus tietää sairauslomapäiviä syy.
Olen laskeskellut, että jouluksi helpottaa (aikaisemmin pahoinvointi loppunut viikoilla 14-15) pitkä on matka ja tiedän epätoivon valtavan moneen kertaan, mikäli kaikki etenee, kuten kuuluu.

Elselli 6+2
 
homejuustosta tiedän itse kouluajoilta ja nyt työelämästä (elintarviketeollisuus) että listeria voi kontaminoida tuotteen valmistus ja pakkausvaiheissakin eli raaka-aineilla ei ole merkitystä vaan sillä miten itse tuotteen käsittelee ennen syömistä. Listerian saa tapettu kun ruoka kauttaaltaan lämmitetään vähintään viideksi minuutiksi yli 70 asteen. Eli juuri kraavilohet ja tuorejuustot mitkä syödään yleensä raakana ovat suurin riski. Lisäystä tuohon listeriaan vielä että tottakai pienempi riski saada esim. suomalaisesta aurajuustosta listeria koska suomessa tehdään myös omavalvontaa ja valmistustavat pitäisi olla "turvalliset". Tässä hyvä linkki:
Valion tuotteet raskaus- ja imetysaikana

Birre mikä doppleri sulla on? oon kans miettiny jos hankkisin ni sais mielen rauhan itelleen jos alkaa taas epäilykset nousee. Monet niistähän taitaa toimia kunnolla vasta rv 10-12 eteenpäin..?

Itse yritän olla kertomatta töissä tämän vuoden loppuun. Voi olla vaikeaa kun en saa tehdä kaikkia töitä joissa altistuu sikiölle haitallisille aineille. No pakko kertoa sitten jos tulee tilanne että on pakko sanoa :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet!

Hiirunhenkäykselle tsemppiä niiden vuotojen kanssa. Mulla oli kanssa ja tässä edelleen mennään.

Olo on erittäin huono. Te kenellä ei ole mainittavaa pahoinvointioirehdintaa aah :) Mä muistelen kaiholla ekaa raskauttani jossa ei yhtään mitään pahoinvointia. Yritän syödä jatkuvasti ja hetki menee ok..sitten taas.

Urheilen aika paljon. Joogaa, perusjumppaa ja vaihtelevasti spinningiä, pumppia ja salitreeniä. Tuntuu että urheilu auttaa huonoon oloon. Ainakin pystyn silloin unohtamaan kuinka paha olo on. En haluaisi valittaa mutta tämä on kieltämättä hurjaa. Yöllä on pakko nousta syömään. Ei tuu mitään muuten :(
Yritän urheilla mahd. paljon että jaksan sen viimesen puserruksen hyvin. Se on uskomaton maratooni :) Mulla eka synnytys meni ihan ok. 8 tuntia kesti. (Kylläkin olin 2 vrk. vesien menon jälkeen odottavassa tilassa että milloin alkaa..)

Mä en ajatellut mennä faceryhmään ollenkaan. Mä tykkään tästä tavasta paljon! On vähän niinkuin anonyymi mutta tutuiksi tullaan kuitenkin.

Mustikka ja nappula 7+2




 
Tervetuloa kaikille uusille taas!

Päivittäin olen käynyt lukemassa, mutta en ole saanut mitän kirjoitetuksi. Sen verta väsynyt ja huono-olo ollut aina iltaisin..

Täällä pahoinvointi ollut ihan päivittäistä, välistä pitänyt miettiä pystyykö töihinkään menemään. Mutta kun aamuisin yleensä parempi olo, kesken päivän sitten alkaa kuvottava olo.. Koko ajan saa olla jotain syömässä :)

Täälläkään ei varhaisultrassa käyty, odotellaan aikaa ultraan, viimeistään ensiviikolla pitäisi kirje ajasta tulla kotiin, ei jaksaisi enää odottaa..

Murkku ja pallero 8+4
 

Yhteistyössä