**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Lettu, DPO = days past ovulation :)

Varasin ekan neuvolan ensi viikon tiistaille (8.10.), onpahan sekin alta pois.

Oireista:Alavatsakipuja (=menkkakipuja), vähenemään päin. Nytkin tosin juilii ja pelkään että menkat alkaakin. Säteilee hiukan myös selän puolelle, mitä ei kyllä ole menkkojen aikaan. Hetkellistä huonoa oloa, jos verensokerit laskee liian alas, vatsan toiminta hiukan vinksallaan. Tissit arat ja painavat. Mutta alavatsan turvotus on jotai kauheeta, näyttää kuin olisin jo pari kuukautta pidemmällä :D

Slallu & ? 4+4
 
Viimeksi muokattu:
Kauheen aikasin teillä muilla on neuvola-aikoja. Mulle annettiin vasta 1.11., silloin ois viikot 9+1.

Oireista mulla ei oikeestaan oo mitään. Tai siis oon ollut flunssassakin niin en tiedä varmaks kummasta johtuvaa esim. väsymys on. Itkuherkkä oon kylläkin mutta sitä mä oon ilman raskauttakin aina välillä.
 
Pitäisköhän munkin tässä aktivoitua ja soitella neuvolaan aikaa... Jos vaikka tänään saisi aikaiseksi sen.

Mulla on oireena tällä hetkellä oikeastaan vaan sellanen kevyt pahoinvointi, joka on melkein koko ajan päällä. Syönnin jälkeen helpottaa hetkeksi ja iltaa kohti pahenee. Ei siis mitään kamalaa oksentelua, mutta pikkusievää etomista. Ja jostain syystä makean syöminen tekee olon pahemmaksi, ei kyllä edes nyt tee mieli makeaa. Oon kanssa väsyneempi, tai uupuneempi oikeastaan (ei nukuta, mutta ei jaksais tehdä oikein mitään). Mielenkiinnolla odotan mitä on tulossa...
 
Mä en oikein tiedä, koska soittelisin neuvolaan aikaa. Ehkä viikon päästä, ompahan varma ainakin, että on raskaana :D Tänään varmaankin tulee postista pari testiä, et voi tarkistaa vahvistuuko :)

Muita tupakoinnin lopettavia mammoja? Täällä yksi, tänään alkaa tupakoimaton päivä 1. Niksapurkalla mennään :D
 
Muita tupakoinnin lopettavia mammoja? Täällä yksi, tänään alkaa tupakoimaton päivä 1. Niksapurkalla mennään :D
Juh eilen loppui kuin seinään. Perjantaina plussasin ja viikonlopun vielä sauhuttelin. Mä en käytä mitään vieroitusaineita, eli ihan vaan kylmästi poikki. Tahdonvoimaa vaatii, mutta näin se on aiemminkin tehty. Eilen oli vaikeeta, tänään ei niinkään. Tästä on hyvä mennä eteenpäin. Tsemppiä, jonnamo!
 
Hellurei... Minä en pahastu laisinkaan, että uuden pinon laitoit Nuppu pystyyn :D se on hyvä.. se eka oli vähän sellanen "aikanen" :D

Itse tosiaan TAYS:n potilas tulen olemaan sitten :D

Meillä varattu varhaisultra yksityiselle, nimenomaan siitä syystä että haluan varmistua kaiken olevan niinku pitääkin :) Tuntuu että tässä alussa tää aika vaan matelee.. HUOH!! eka neuvola on kanssa varattu ja sinne soitettaessa sanoi että varaa sen kymppiviikon tietämille niin pääsee sitten halutessaan johonkin "seulaan" mukaan jossa on verikokeet ja ultrat ja sen sellaset :) Ekojen lasten kohdalla oli aika hintsusti tarjolla mtn erityistä, nyt aiotaan ottaa kaikki ilo irti :)

Vielä pari viikkoo varhaisultraan.. sillon viikkoja laskujen mukaan 7-8 about :) eli nyt mennään vitosen paremmalla puolella :)

Onko muille jo puskenut pahoinvoinnit ja muut herkut? Itse olen kärsinyt kovista päänsäryistä, mutta nekin alkaa helpottaa :)
 
Täällä aika oireetonta oloa vielä! Lievää lämpöä ja menkkamaista juilintaa selässä, mutta ei pahoinvointia. Edellisessä raskaudessa pahoinvointia oli puoleen väliin asti, saas nähdä miten nyt :whistle:. Ja se alkuraskauden väsymys oli jotain ihan kamalaa. Voisin mieluusti hypähtää johonkin viikoille 20+ ;)
 
Oireista vielä: mä oon jotenkin huolissani että onkohan kaikki ihan ok, koska voin vain loistavasti. Mietin tuossa ehkä kuitenkin alkuraskauden ultraa, mutta eihän sekää kerro kaikkea - tai estä mitään suuntaan tai toiseen. Esikko vain tuli puolivahinkona ja sulatteluun/totutteluun meni piiiiitkä aika, ja olin vähän vastentahtoinen jopa silloin, mutta nyt kun vihdoin tärppäsi yrityksen jälkeen niin sitä on ihan eri mielellä liikkeellä. Toki tässä varmaan ehtii vielä paha olo tulemaan, tai sitten ei. Oispa ihanaa jos vois vaan pompata jo viikolle 10+ niin olisi neuvolat ja ultrat käsillä.
 
Ostin paketin valmiiksi jossa kaksi testiä. Malttamaton teki jo sen toisen (kp 26) ja ylläri nega siellä nyt näkyy näillä päivillä.. :whistle: Viikonloppuna teen sen toisen. Huonoa etovaa oloa iltaisin ja iltapäivällä. mitään ruokaa ei tee mieli, paitsi suolasta. Ruosteen maku suussa ja rinnat aristaa. Välillä mahaa kiristää, mutta sitä se tekee aina oli tulossa menkat tai plussa. Jännää!! :D Ja tsemiä kaikille tupakan lopettaneille!
 
Mä soitin tänään neuvolaan. Sain ekan neuvolan 25.10. eli aika pian jo! Terveydenhoitaja lupasi, että voidaan ultratakin sitten, jos vain heidän terkkareiden käytössä oleva ultralaite toimii... (???) Sanoi että ei voi luvata. Musta oli hassua, kun se kyseli koko ajan sillai, että käytti vaan muotoa sinä. Tuntui oudolta, kun kuitenkin meitä on kaksi tässä tätä vauvaa odottamassa. Mukavan kuuloinen oli se terveydenhoitaja. Antoi vinkkejä miten voi hoitaa pahoinvointia, jos tulee sellaista. Sanoi, että pahoinvointirannekkeesta ei ole mitään hyötyä :) No, varmasti siitä joillekin on, koska sitä paljon käytetään.

Täällä ei oo nyt mitään muita oireita, kun kauhea väsymys ja edelleen koko ajan sellainen kipeä olo. Mahaa kyllä turvottaa ja välillä se tuntuu isolta jotenkin.

Tarkistakaapa kaikki, että teidän nimimerkit on tuossa alun listassa. Laitoin sinne vaan ne, jotka oli ilmoittaneet lasketun ajan.
 
Sain neuvola-ajan 23.10 ja sitä odotellessa :) Oireita on pienoinen yökötys silloin tällöin ja väsymys.. tuntuu että töissäkin haukottelen jatkuvasti. Täytyy toivoa että yökötys ei mene siihen oksentamiseen asti, koska töissä on hyvin vaikeaa tehdä sitä huomaamattomasti.

Tupakoinnin kanssa menee samoin kuin viime kerralla. Jäljellä olevat (nyt 1/2 askia ) koko ajan vähentäen loppuun. Sitten kun sitä ei ole ja ei osta lisää, niin se on sitten siinä.
 
Neuvolasta soittivat ja aikaistivat tapaamista, eli mulla onkin jo ensi viikon tiistaina 8.10 aika. Ilmeisesti käyn nyt täyttämässä paperit ja sitten vaan seuraavaksi suoraan np-ultraan kun sairaalasta mulle antavat ajan. En tiiä johtuuko PKS:n ruuhkaisuudesta vai vähennetyistä työntekijöistä, mutta huonosti oli aikoja tossa meidän terveyskeskuksessa ihan kokonaisuudessaan. Toisaalta kun tää on toinen lapsi, niin ei oo niin tiivis suhde neuvolan kanssa, eikä nekään vissiin mua mitenkään ykkösprioriteettina pidä. Mene ja tiedä. Voi olla että kallistun siihen varhaisultraan kuitenkin - aika pitkä aika odotella np-ultraan. Kellään kokemuksia ultrasta yksityisellä Helsingissä?
 
Moikka taas! Oon puhelimella nyt kertomassa pika kuulumiset :) synnytyssairaalaks voi päivittää k-sks!! Soitin eilen neuvolaan ja kerroin tästä sekalaisesta kierrosta, pääsen tk:lle kattoo ultraan näkyykö sydämensykettä :) ja eka nla sitten 21.10. Edelleen panikoin onkohan siellä ketään kyydissä, oireita ei edelleenkään oikein yhtään mitään. Tytöistä olen tässä vaiheessa jo maannut sankon kansssa jo pari viikkoa jne.. mutta nyt jatkamaan töitä! Ai niin, äitille kerroin eilen uutiset kun se tulee kattoo lapsia siks aikaa et pääsen ultraan.

Ps. Onko suunnitteilla facebook ryhmää?
 
Moi!

Mä ilmoittautuisin mukaan eli: mippis/25/2. lapsi/K-SKS/ laskettu aika tulee neuvolan mukaan luultavasti olemaan 11.6

Mulla on pitkään ollu tunne että oon raskaana ja tänään dpo 13 tuli viimein testiin plussa:) vielä ei muita oireita kun mahan nippailua ja et kaikki ruuat ei maistu. Sama oli esikoisen aikaan ja sillon myöhemmilläkään viikoilla ei ollut pahoinvointia. Toivottavasti ei tuu nytkään. Esikoinen on siis tyttö ja syntynyt 10/11 eli täyttää ihan kohta kaks. Hirveesti jännittää miten lähtee kahen lapsen kanssa sujumaan.

Kovasti pohdin menisinkö varhaisultraan, en osaa päättää. Esikoisesta en käyny vaan sinnittelin np-ultraan ja se oli ihan tuskaa. Huomenna yritän soitella neuvolaan saisinko oman ajan lapsen ajan yhteyteen.


Hirmuisesti onnea ja tsemppiä kaikille!:)

Muoks. Onhan mulla oireina palelu ja väsymys, samat kun tytön aikana, paitsi väsymys oli pahempaa. Niin ja en tiedä voiko oireeksi listata unettomuuden? Oon jo pitempään nukkunu huonosti enkä keksi sille muutakaan syytä.
 
Viimeksi muokattu:
Eka neukkula-aika varattu! Se on 30.10 klo 16.30 ja viikkoja tuolloin 9+1. Ai vitsit, muuttupas heti todellisemmaks koko odottelu! :)

Oireista: Palelee ihan jatkuvasti. Väsyttää. Tisseihin koskee toisinaan. Välillä tulee kuvottava olo. Ja uusin tuttavuus: miulta tippuu hiukset päästä! :kieh:

Mutta on tää vaan niin ihanaa, en meinaa pysyä pöksyissäni tän salaisuuden kaa! :heart:
 
Mun oireisiin vois lisätä suun kuivuuden. Sunnuntaista asti suu ollu kuiva ku saharan autiomaa... :D Tosi inhottavaa!

Tekis mieli soittaa jo neuvolaan. Mutta aion malttaa :D Raskaustestissä viiva ainakin vahvistunut :)
 
Kyllä alkaa houkutella varhaisultra, eiliset vihlonnat sai ihan vainhoharhaseks. Tein yhden liuskatestinkin ihan vain nähdäkseni vahvemman viivan. Tänään ei ookaan tuntunu mitään, eli kai kaveri on edelleen kyydissä :) Kysyn kyllä tiistaina neuvolassa missä tekevät varhaisultria, olisi kiva nähdä oikeasti että siellä tosiaan joku on. Koko tilanne on niin epätodellinen :D Väsymys alkaa tuntua koko ajan enemmän, samoin tunnepuoli tuntuu olevan hiukan epävakaa, eilen meinasi tulla itku, kun ystävän 10kk poitsu nukkui niin söpösti :')

kenelle olette tässä vaiheessa kertoneen raskaudesta? Me kerrottiin pienelle ystäväporukalla viikonloppuna yhteisellä reissulla, kun ei huvittanut käydä piilottelemaan holittomia siidereitä tai keksimään hätävalheita. Neuvolan jälkeen kerrotaan molempien vanhemmille :)
 
Hellurei :)

Me ollaan oltu hätäsiä ja kerrottu jo lähipiirille ja muutamat ystävät, oikeestaan aika monikin jo kyllä tietää :) Miehelle sanoin, että en halua ihan kaikille kertoo ja uskallanko kertoo jo kavereille yms, mutta mies oli sitä mieltä että hyvä kertoo lähipiirille niin ainakin osaavat sitten olla tukena jos jotain ikävää tapahtuisi :) pikainen päivitys siis tässä työn ohessa.. nyt palataan työn ääreen :D Olo edelleen hyvä, pieni etova fiilis, vatta kasvaa.. eilen oli pakko testata taas jotta näki viivojen vahjvistuneen.. :D
 
Parille raskaana olevalle kaverille jo kerroin ja äskön kävin kertomas äitelle, on sitten tukena edes joku sellainen, joka tietää raskaudesta edes jotain kun on itse sen kokenut :) Olihan se äitelle semmonen pieni shokki, muttei kummiskaa semmonen iso. Keskusteltiin ja näin ja se ressaa nyt sitten mun koirien takia, että kuinka tykkäävät perheenlisäyksestä. Ja lykkäs se mulle jonkun mammavitamiinipurkin käteen :D
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekään (jos ei lasketa noin 80:ä mammaa mun esikoisen aikasessa mammaryhmässä ;) ), eikä ainakaan periin viikkoon vielä ajateltu kertoo. Ekana saa tietää molempien vanhemmat ja muutama hyvä ystävä. Töissä haluaisin pitää asian salassa mahdollisimman pitkään, sillä palailin hoitovapaalta töihin vasta eilen :D

Syysneidon ehdottamalle facebook ryhmälle löytyy ainakin täältä kannatusta. Kivempi jutella naamoille kuin nimimerkeille ja sitä on paljon helpompikin selata puhelimella.
 

Yhteistyössä